Kesäkuun kullanmurut 2015 **Lokakuu**

Moikka! Onko täällä muita jotka meinaavat saada hermoromahduksen digitestien ansiosta? :D Mulla siis nyt menossa 5+1 tai 5+2 ja digitesti näyttää EDELLEEN 2-3 vaikka eikös pitäisi olla jo 3+?
Viikko sitten tein edellisen kerran digin ja silloinkin näytti 2-3.
Yksi keskenmeno takana rv.11 ja yksi lapsi :)
 
Toivottavasti päivitin kaikki oikein. :)

sonde oot varmasti ansainnu työs, työnantajalla ei kuulu ootko raskaana vai et. Kerrot sitte kun itestä siltä tuntuu. :)

Mä oon koko ajan pahalla päällä ja vittuuntunu.. Oireita ei pahemmin ole, se ahistaa.
 
eeka1234
Täällä tehtiin tänään plussa! Ihan haalea viiva tuli näkyviin enkä voinut uskoa todeksi. Mies on nimittäin jo varannut ajan vasektomiaankin. :O Mutta jos tämä meinaa matkassa pysyä, niin on kuitenkin tervetullut. On sitten meidän neljäs lapsi. Kuopus täytti toissapäivänä 6kk, joten melko pieni ikäero tulee (n. 1v2kk). Meidän kahdella vanhimmalla on ikäeroa 1v3kk.
Oon ollut kovin flunssainen nyt viikon verran ja tietysti kaikki oireet peittyneet taudin alle.
Onko täällä ketään, kuka imettäisi vielä nuorempaa? Miten on imetys sujunut raskautumisen jälkeen? Meillä ei meinaa enää rintamaito kelvata ja mietin, voiko se johtua raskaudesta?

En saa tätä tekstin väriä muutettua punaiseksi:
Eeka1234/4./28v./KOS
 
matruusi78
Tänään tullut syötyä liikaa ja ollut siksi huono olo. Huomenna menkkojen mukaan 6+0. Alavatsaa vihloi illalla ja nytkin jo sängyssä maatessa vihloo ja pelottaa jos menee taas kesken. Rinnat olleet pari viikkoa kipeät mutta ei vielä ainakaan muita oireita paitsi palellu ja väsyttänyt.

Tänään kävin salilla ja mietin koko ajan vaikuttaako joku liike et voi tulla keskenmeno :(

Hiukset meinasin värjäyttää kun on mieheltä saatu synttärilahjaksi lahjakortti, erittäin harvoin tulee värjättyä muutenkaan.

Mieli tekisi jo soittaa neuvolaan ja päästä ultraan mutta pelottaa nähdä jos ei olekaan mitään tai kunnossa tms. Kuopusta (4 v) ennen oli tuulimuna ja kax vuotta sitten lopetin jo pillerit et saa vauva tulla jos tulee ja viimesen vuoden sisään menny kax kesken niin ei ole kovin hääppöset fiilingit :(

Joskus nuorena joku katsoi kädestäni neljä lasta jotka meillä nyt on, että sekin "typeryys" pyörii mielessä että onko luonnon puolesta nyt meidän lapset tässä...

Ei taida olla tässä porukassa yhtä epätoivoista ja vainoharhasta äitiä? Oon niin yksin näiden ajatusten kanssa että itkettää :´(
 
Liitin tekstin tuolta syyskuun pinosta, kun kirjoitin epähuomiossa sinne.

Moi, täällä ollaan ihan alussa. Ma näytti testi plussaa ja nyt on 4+1 viikkoja vasta. Epäileväinen olen enkä oikein uskalla uskoa kaiken menevän hyvin. Taustalla 2 keskenmenoa, kemiallinen ja viimeisimpänä onnistunut raskaus. Päivät varhaisultraa odotellessa tuntuu niin pitkiltä.

Ai niin, la pitäis olla kai 10.6.
 
Huomenta,

Kiva, kun tulee koko ajan lisää porukkaa tänne. Mäkin tein digitestin, kun se oli tuolla kaapissa ja mulla näytti 3+ eli sen mitä itsekin laskeskelin. Tein kyllä aamulla sen, jolloin tulos on kai tarkin. Ja en usko, että vielä pitäisi huolestua, jos näyttääkin 2-3 sen 3+ sijaan. Itse kyllä nyt ajattelin lopettaa testailun ja odotella vain sitä varhaisultraa. Totta kyllä, että aika sinne tuntuu vaan matelevan...

Joku tossa laittoikin vastausta mulle pahoinvoinnista ja tosiaan en ole yhtään huolissaan sen puuttumisesta, mutta pahoin pelkään, että se vielä iskee päälle jossain vaiheessa, kun oon tosi herkkä yleensä voimaan pahoin (autossa istuminen, närästys, välillä muuten vaan), mutta ihanaahan se olisi, jos sen suhteen pääsisi vähällä.

Sonde, tsemppiä töihin. Samoilla linjoilla olen, että ehdottomasti tässä tilanteessa ei kannata olla liian "kiltti" vaan sanot sitten jossain vaiheessa kun on sen aika. Itselläkin töissä nyt vähän tylsä tilanne, kun yt:t käynnissä ja mietityttää, että jos tulee lähtö, niin sitten on varmaan aika turha etsiä raskaana muutakaan työtä (siinä vaiheessa kuitenkin alkaa jo varmaan näkymään)...
 
Kaikkeen en varmasti muista kommentoida, mihin oli tarkoitus :D

Matruusi78, täällä toinen vainoharhainen! Tyttöä odottaessa en ollut ollenkaan näin varovainen kuin nyt, yhden keskenmenon jälkeen. Olen syömisten suhteen paljon tarkempi ja kaikki tuntemukset saa pelkäämään keskenmenoa.

Oireista ja oireiden katoamisesta, mä en pitäisi kovin luotettavana mittarina. Silloin, kun mulla oli se kkm, niin osa oireista katosi, mutta mm. närästys ja iltaetominen ilmestyi vasta sen jälkeen, kun sikiö oli menehtynyt. Ja vatsan turvotus jatkui ensimmäiseen tyhjennyslääkkeeseen saakka. Että ei se oireiden katoaminen välttämättä mitään tarkoita :) vaikka itsekin neuroottisena kyttään, että kai ne nännit on vielä kipeät ja jos on liian pitkään hyvä olo, niin jo herää pelot. Ja oireettomiakin päiviä voi ihan hyvin välillä olla. Ihmismieli on niin erikoinen, että heti mietitään pahinta. Oli nyt vähän hassusti muotoiltu :D joku kyseli, kun tissikipu oli kadonnut tms. Enkä edelleenkään halua pelotella ketään, en nyt vaan kauniimmin osaa tätä muotoilla.

Etominen jatkuu. Vesimeloni on mun uusi kaveri. Joku jota teki mieli koko alkuviikon, saa nyt minut voimaan pahoin. Niin ne mieliteot muuttuu :D miehellä on välillä vaikeaa, kun arvon, mitä pystyn laittamaan ruuaksi ja mitä missään tapauksessa en :D
 
Voi apua, nytkö tää pahoinvointi jo alkaa?! Rv3+5 ja melkein oksensin ostoskeskuksen parkkipaikalle. Ei esikoisesta tämmöstä ollut... Yritin neuvolaankin soittaa, mutta tietenkään perjantaisin ei ole puhelinaikoja.
 
Mulla on muutamia kertoja pikkuhousunsuojaan ilmestyny rusehtavaa vuotoa ja tuntuu, että tuun pian hulluksi.. :| Voiku kaikki olis hyvin! *Pihla* ei, se ääni ei ole sinun äänesi, joka mun pään sisällä kaikuu. :D Mää vaan oon tämmönen. Ollu aina. Plussauksen tienoilla oli niin rauhallinen olo ja ennenkaikkea varma, mutta nyt on niin epävarma fiilis. Huokaus..

Viisi yötä ultraan.

- Hopeakissa
 
matruusi78
Ihmeellistä "vihlontaa/tuikkimista" ollut pari päivää. Pitihän se vielä eilen ostaa digitesti ja tehdä tänä aamuna niin näytti 2-3 vk niinkuin itekin oon laskenut ???? mutta silti pelottaa tuo vihlonta vaikkei kovin kovaa ole.
 
Huomaan itselläni epävarmuuden kasvavan kun käyn täällä palstalla lukemassa muiden juttuja. Samaa ajattelin kun sonde sinä, että en niin keskenmenoja ole ajatellut, mutta nyt on ruennut pelottamaan kun täällä on tajunnut kuin yleistä se on. Tuntuu, että Melkein kaikkihan teistä joilla on jo lapsia on saanut joskus keskenmenon :(
Voikin olla, että pidän matalampaa profiili näin alkukuukausina :)
 
Paljon on tullut lisää porukkaa, mutta keskustelu on vaiennut :( Toivottavasti kaikilla ois kaikki kunnossa!

Hopeakissa: Onneksi pian ultra, toivottavasti kaikki kunnossa :)

Täällä on oireet vähän nostanu päätään. Väsyttää, etoo ja eilen koski sekä nivuseen että alaselkään. Tänään ollu onneks vähän iisimpi päivä. Turvottaa niin ettei farkkuja tee mieli käyttää.

aida1& pikkukaveri 6+1
 
Minä voisin myös liittyä tänne elikkäs mirkku91/22/1.lapsi/K-SKS ja laskettuaika omien laskujen mukaan olisi 8.6 :) Ihan alussa siis ollaan ja tosi pelonsekaisin tuntein olen, keskenmenot sun muut pelottaa tosi paljon. Lapsettomuutta takana reilu 1,5 vuotta ja vihdoin eka plussa saatu testiin. Varhaisultra taitaa olla ihan pakollinen, en kyllä pysy järjissäni jos ensimmäiseen neuvolakertaan asti joutuis odottamaan :D
 
Moi mammakamut!

Aida1 hei, turvotus taitaapi kuulua asiaan :D täällä kans mietitty, et näyttää kun ois jo raskaus lähes puolivälissä. Varsinkin kun kokeilin kirpparilta (JO NYT!) ostamiani mammafarkkuja ja peilin eessä vähä mahaa pullottelin niin....! Tekis mieli jo alkaa pitää niitä mammahousuja, kun ne on niiiiiiiin mukavan löysän vyötäröltä!

Jotenkin epätodelliselta tuntuu koko tilanne, pakko tehä raskaustestejä joka aamu, että tajuaa edelleen tämän olevan totta :) niin paljon kuitenkin kaikkea muuta mielessä, että välillä unohtaa koko raskauden :O on opiskelu/näyttö ja tuo 1,5v taapero vie ajatukset enimmän osan ajasta.

matruusi78 elä murehdi liikaa, kyllä ne pelot ja ahistukset liittyy varmaan lähes jokaisen odottavan äidin elämään, varsinkin alkuraskaudessa. Oli ne sitten aiheettomia tai aiheellisia pelkoja niin parasta yrittää saada ajatuksia varmaan jonnekin myönteisempään. Stressi ei ole hyväksi meille odottajille! :)

Itsekin pelännyt kaikenlaisia, mm. hartiakipuja ollut nyt viikon ajan, niin oon googlettanu kaiken mahdollisen kohdunulkoisesta raskaudesta. Mutta totesin melko pian, että tuskinpa nyt sentään...ei kuitenkaan mitään muita oireiluja.

Oireet - mulla on alkaneet repäisykivut. Äkkiliikkeistä ja -nousuista repäisee munasarjojen tienoolta.

Lisäks alaselkä ja maha vähän kipuilleet.

Onneks ei vielä oo pahoinvointia, mulla nimittäin on just menossa lähihoitajaopintojen osaamisalan näyttöviikko, joka kestää vielä muutaman päivän :p ja siellä kun ei voi niitä eritteen tuoksuja kovin välttää, niin... pari viikkoa pidemmällä jos raskaus olisi niin saattas jo jonniin verran okse lentää.

Mulla ei ihme kyllä mitään rintojen aristusta ym ole.. outoa kyllä, mulla tulee vieläki vähän maitoa edellisen lapsen jäljiltä, vaikka en ole imettänytkään 1v4kk :O näin on ollut tän koko ajan.
Onko kellään muulla ollu samantapasta "vaivaa" lasten syntymien välissä, ettei maidontulo lakkaa ollenkaan välillä?

Heiiii, ja tervetuloa uudet/uudemmat tulokkaat :)

mariana87 rv 4+2
 
Minusta vaan tuntuu, ettei mulla ole oikein mitään kerrottavaa, niin en sitten pariin päivään ole kirjoitellutkaan :D

Etovaa oloa on edelleen. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Mies jo tuskailee, kun ruokaostokset on niin vaikea tehdä, kun en yhtään tiedä, mitä tekee mieli ja mitä voisin ajatella syöväni. Mieliteotkin saattaa muuttua jo yhden päivän sisällä... Joku, mikä on aamulla hyvää, saattaa jo iltapäivällä etoa. Nyt on tissitkin tulleet kipeämmiksi, kun aiemmin vain nännit oli kipeät. Ja iltaa kohden alavatsa alkaa jotenkin "painaa". Ei kipeydy, vaan on sellainen painon tunne.

Ja tuota kohdunulkoista olen itsekin panikoinut lapakivun takia. Mutta mun selkä on muutenkin huono ja tuo kipu on ihan selvästi lihasperäistä. Lisäksi se on jatkunut jo ainakin pari viikkoa muuttumatta pahemmaksi. Tuskin siis mitään vakavaa tai edes raskauteen liittyvää.

Palailen paremmalla ajalla. Taapero ei nyt oikein haluakkaan käydä nukkumaan, joten mentävä nukuttajaksi.
 
Eipä tosiaan tännekään uutta kuulu, mitä nyt vähän on alkanut yököttää...

Olisin kysynyt neuvoa viisaammilta. Mulla on siis ultra kunnalliselta puolelta jo varattu ja se on sitten rv11+2. Nyt kuitenkin luin, että veriseerumiseula pitäisi ottaa jo rv9-11 eli ennen tuota ultraa. Epäilen, että meillä pienellä paikkakunnalla neuvolassa otettaisiin tuo eli tietääkö joku otetaanko HUSin alueen sairaaloissa tuo sitten samalla kertaa kun ultrataankin vai mitenköhän homma menee? Kun soitin sinne aikaa varatakseni, niin he eivät maininneet mitään tuosta... Täytyy varmaan vielä soitella sinne tänään.
 
Boni Meillä joko neuvolantäti ottaa sen verikokeen ekassa neuvolassa tai sitten saa lähetteen labraan ja ottavat siellä. :)
Millos sulla on ensimmäinen neuvolakäynti? Mä oon käyny just aina jotain rv9 ja sillon otettu. :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Boni
Soitinpa neuvolaan ja sain ajan raskauden keston määritykseen (ultra) ensi viikon maanantaille. Samalla viikolla on jo ensimmäisen neuvola-aikakin. Eri laskujen mukaan voin olla viikoilla 4-7, joten olisihan se mukava tietää missä mennään :)
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uusille :)

Mulla taitaa olla ne kuuluisat ruuhkavuodet, kun ei meinaa ehtiä kirjoitella tänne :( Toki esikoista odottaessa ei ollut niin paljon harrastukia kuin nyt, eikä tietenkään yhtä 3-vuotiasta kaikissa touhuissa mukana :)

Omassa navassa ei tällä hetkellä ole muuta ihmeellistä kuin turvotus, maha on ihan pömpöllään :eek: Jonkin verran on jo ällötyksiä tullut, mutta lähinnä siitä jos en ole syönyt riittävän usein. Kun pitää normaalista rytmistä kiinni ja syö sen 5 kertaa päivän aikana, niin ei ole mitään ongelmaa, MUTTA kun viikonloppuisin se rytmi jotenkin aina sekoittuu. Välillä on repäisykipuja alavatsassa jos tekee nopeita liikkeitä, mutta salilla tai juostessa ei ole ollut mitään vaivaa.

Meinasin soitella huomenna neuvolaan. Milläköhän viikoilla sinne sitten pääsee? Mun on jotenkin tosi hankala yrittää käydä kesken työpäivän missään, kun täällä on niin uteliasta porukkaa ja aina pitää selostaa mihin on menossa. Ja kaiken lisäksi ajanlaskentaa hallinnoiva henkilö istuu mun vieressä, eli periaatteessa näkee mun leimaukset. Meillä kuuluu neuvolakäynnit työaikaan, niin olisi se sitten kiva ettei niistä tarvitse sen takia ottaa miinuksia kun pelkää että toiset käy katsomassa sun leimoja :( Ehkä mä pyrin pitämään sitten etäpäivän silloin kun on neuvola, niitäkään kun ei ihan kauhean usein viitsi pitää. Mites muilla tämä puoli hoituu?

Niin ja päätin nyt sitten että la on se mitä laskurit näyttää, kunnes sanovat jotain muuta :)
Eli mut saa päivittää 5.6. kohdalle.

Hepuli_ rv 5+3
 
Heippa..
Ei oo tullu itekkään kaaheesti kirjoteltua. Ei oo oikein mitä kirjottee. :D
Eka ultra on terveystalolta varattuna 15.10, eli reilu viikko vielä. Välillä mietityttää että onkohan siellä ketään..? Paha olo on ilmotellut tulostaan muutamana päivänä. Onneksi ei oo tarvinnu oksentaa kuitenkaan. :) Turvotus on ihan jäätävä! Mieluusti pitäisin tän kuitenki sinne np-ultraan asti salassa. Saa nähä kuinka saa pidettyä..

Missä meidän kaikki plussanneet on? Kai meitä lisää tulee? :)
 
Täällä myös mukana vielä ollaan! :wave:
Huono olo ja etominen vaivaa. Pahoinvointirannekkeet otin tänään käyttöön. Sekä palelu. En tiiä voiko sen laittaa tämän kylmän ilman ja syksyn piikkiin, mutta koko ajan haluttais laittaa villasukat jalkaan ja mennä viltin alle nukkumaan. Eli väsymystä myös ilmassa.

Joku kyseli oudoista unista. Mulla se oli ensimmäinen "raskausoire" että torkahdin vartiksi ja näin aina aivan ihmeellisiä ja todentuntuisia unia!! Siis vartin aikana. Ja voi vaan kuvitella kuinka sekavat unet yhteen yöhön mahtui....mutta ne on nyt mennyt oikeastaan ohi. Tai ei enää niin outoja.

Ylihuomenna on esikoisen neuvola, ja aion siellä sitten kertoa raskaudesta ja varata itselle neuvola ajan. En tosiaan muista mille viikoille se tulee uudelleensynnyttäjillä?
 
Joku kyseli millä viikolla on eka neuvola. Mä varasin ajan heti seuraavana päivänä plussasta (heh, ai miten niin hätänen :D) ja saatiin aika viikoille 8+4, enää 2viikkoa <3 Ja mun ei onneks tarvi miettiä mitä sanon töissä, ku oon siinä mielessä onnellisessa asemassa vielä, että oon opiskelija ja sattuupa vielä olemaan itsenäisen opiskelun päivä sillon. Miehelläkin sillon vapaata, ni pääsee onneksi mukaan :)

mariana87: Säkin lähihoitaja opiskelija, saanko kysyä millä osaamisalalla olet? :) Mulla samat opinnot menossa ja maaliskuussa pitäs olla osaamisalojen näyttöviikko. Mä oon lasten ja nuorten osaamisalalla.

Sonde: Höh :/ Kuulostaa kurjalta, mutta jos yhtään lohduttaa, ni olin jostain lukevinani, et se kela korvaus ois muutenki vaan 10euroa :(

aida1& pikkukaveri 6+2
 
  • Tykkää
Reactions: mariana87

Yhteistyössä