Kesäkuun kullanmurut 2015 **Lokakuu**

Täälläkin vatsan turvotus on jotain kamalaa. Saa jo miettiä mitä laittaa päälle sitä peittääkseen, koska esikoisen jäljiltä jäänyt "reppu" on nyt reilusti turvonnut ja tiukemmalla paidalla näyttää kyllä raskausmahalta. Ruoka kuitenkin uppoaa huonosti ja herkkujakin normaalia vähemmän. Huono olo vaan iskee kovaa jos ei syö tarpeeksi usein edes vähän. Reilun viikon päästä aloitan työssä jossa en voi olla koko ajan syömässä jotain tyyliin hedelmää tai pähkinöitä, toivottavasti ei pahoinvointi kovene, vaikka nyt aletaan viikoissa olemaan siinä vaiheessa et turha toivo varmaan.

Mäkin mietin tuota fb-ryhmään liittymistä sitten myöhemmässä vaiheessa, jos kaikki menee hyvin. Toivottavasti silloin mahtuu vielä...

Enni* 5+5
 
Viimeksi muokattu:
mahan turvotus, check! Aivan järkyttävä pallo. Äiti & tätini olivat viikonloppuna kylässä ja kerroin uutiset. Täti oli meinannut jo ovella kysyä, että "ootko sä paksuna?" eli turvotus on kyllä näkyvää :D

*Pihla* mulle neuvolatäti sanoi, että ensi kerralla yritetään kuunnella sydänääniä (rv12-13). Aika varattuna sellaiselle päivälle, että päästään lääkärin huoneeseen ultraamaan jos ei ääniä vielä tuolloin kuulu. Eli vähän epäisilin, että voiko vielä rv8-10 kuulua.. mutta voihan sitä kysyä :)

Hiivaan todettakoon vielä neuvolan ohjeet: jos on varma, että kyse on hiivasta niin apteekin tuotteet on ok paitsi suun kautta otettavat ja asetinta ei suositella. Pääsee vihdoin tästäkin ikävästä vaivasta eroon!
 
Tää varovasti ilmottautuu teidän kanssa samaan.. Viikkoja nyt jotain 6. Taustana identtiset kaksoset jotka synnytetty ennenaikaisesti joskus viikoilla 21 + päälle. Lapsettomuushoidoista tuli nyt siis plussa ja ultraan on aika ensi torstaina, ihan muutaman päivän päästä siis. Olo aikaisempaan raskauteen on paljon oireettomampi, lähinnä väsyttää ja rinnat on kylmänarat, muutoin ei suuremmin mitään, piti viime viikolla pissata uudelleen tikkuun kun ei tunnu miltään :D Kaksosraskaudessa laatta lensi viikolta 7 tai 8 ihan tauotta, olin paljon töistä pois. Myös verta vuoti joka välissä että aina sai kulkea rätti jalkovälissä.

Nyt ei ole siirretty kuin yksi ja yhtä pitäisi odotella, mikäli alkio ei ole lähtenyt jakaantumaan. LA olisi 18.6 mikäli kaikki menee hyvin. Aikaisemmasta raskaustaustasta johtuen en ole uskaltanut kertoa kuin yhdelle, kaukana asuvalle ystävälle..yritän pitkittää kertomista kaikille vaikka turvotus on mieletön, maha menee kyllä sisään kun vetää mutta ei silleenkään voi koko ajan olla :D
 
Voi Pinvi, toivottavasti kaikki menee tällä kertaa hyvin :)

Lauwra, sepä se kun tiedän, ettei ne äänet välttämättä vielä kuulu, vaikka kaikki olisi hyvin :D mutta niin kovin tekisi silti mieli kysyä. Taidan siis kysyä ja jättää asian terkan päätettäväksi :) hän mun taustan huomioiden tehköön päätöksen. Tuntuu hassulta jännittää yhtä neuvolaa näin paljon :D meillä tosiaan ei neuvolassa ultraa ole, joten ihan höpöhöpö-käynti.

Mahan turvotus. Jotain pientä olin huomaavinani aamulla, kun satuin vilkaisemaan peiliin ohi kulkiessani :D kylässä ollessa automaattisesti vedän vatsaa sisään, mutta tosiaan niin ei voi koko aikaa olla. Multa ei kyllä kukaan tule utelemaan mitään, vaikka vähän turvottaisikin, kun on se keskenmeno taustalla. Kukaan tuskin uskaltaa edes vitsinä heitää, että ootko paksuna.

Viikonlopulle on tulossa kosteat juhlat. Miehen suvun kanssa. Niiden, jotka ei ymmärrä, ettei kaikki juo alkoholia (nimerkillä reilut 2,5 vuotta nollalinjalla), vaan heti alkaa utelut. Siellä ei keskenmenostakaan tiedetä. Onneksi mies lupasi sanoa, ettei saatu taaperolle hoitopaikkaa, joten jäin sen kanssa kotiin, kun en halua tytön näkevän laumaa humalaisia ihmisiä. Täpärä pelastus :D meillähän tosiaan keskenmenosta tietää vaan mun vanhemmat ja siskot perheineen. Ja tästä raskaudesta tietää mun äiti, kun sillä vaan "tuli sellainen tunne, että olen raskaana", enkä kieltääkään viitsinyt. Onneksi äitiin voi luottaa. Edes isälle ei ole kertonut :D

Ystäväni etova olo saapui juuri sopivasti vierailulle. Jotain pitäisi saada menemään alas, ettei tarvi bussissa yrjötä :D ja puolen tunnin päästä pitäisi olla jo menossa, enkä ole vielä muuta uskaltanut edes kokeilla kuin mehukeittoa...
 
Unohdin ihan sanoa tuosta sykkeestä, meillä sairaalalla ultrataan tosiaan viikosta 5 alkaen, oon lääkärin matkailusta jothuen nyt ihan jopa viikon myöhässä. Siellä tosiaan ultrataan 3d:llä, alakautta ja syke näkyy yleensä viikosta 7 alkaen. Eli siinä vaiheessa kun päästään neuvolapuolelle ultraan, on mua ultrattu jo monesti, jotain hyvää siis tutkimuskohteeksi pääsemisestäkin. Ja mitä viimeksi oltiin neuvolassa ultrassa, oli se niiden ultra niin huono..tiedettiin jo aikaisemmin kumpaa sukupuolta meidän kaksoset on kun neuvolassa vasta arvailtiin np-ultrassa. Mutta tosiaan, aina nähdään se syke mutta ääntä en muista kuulleeni kuin vasta neuvolassa :D Ehkä siinä vekottimessa sairaalassa ei ole kajareita ;) Joo, onhan ne ultrat varmasti kalliita mutta kyllä ne oli ihan luvattoman huonoja, ainakin täällä terveyskeskuksessa, niin kivikautisia vehkeitä :D

Varsinkin jos on taaksepäin kallistunut kohtu, voi sydänäänten kuuleminen olla hankalampaa.
 
Meillä eka neuvola on vk 8-9 eli mulla 18.11, ei kuunnella sydänääniä sillon kun eivät tosiaan kuulu (ainakaan mulla kun on tuota mahaläskiä jonkin verran :D). Rv 10-11 on sitten eka ultra neuvolassa. Neuvolassa on hyvä lääkäri ja ihan ok ultra, ollaan taidettu kuunnella sitten sillä niitä sydänääniä.

Joko alkaa olla oloa että kasvaako masussa tyttö vai poika? Mulla on kaksi tyttöä ja nyt on semmonen tunne että vois olla poika tulossa.
 
Heips!

Täällä "oireettomuus" jatkuu, paitsi väsymys ja arat rinnat. eilen mentiin nukkumaan klo 21.40 :D mikä oli hyvä, koska esikoinen heräsi 6.20. olen siis itse myös kotihoidontuella vielä ja toivottavasti äitiyslomaan asti, tosin teen välillä extra-töitä.


Joku kyseli oisko hiiva raskausoire.
Mulla oli ekassa raskaudessa niitä aika monta ja nyt juuri ennen plussaa tuli hiivan oireita muutamaksi päiväksi... inhottavaa kyllä ja itse en uskalla edes hiivalääkkeitä käyttää kun eka ja ainoa kokeilu oli niin polttava että meinasin ambulanssin soittaa :S onneks pesemällä aine lähti.


Harmi kun niin monella on keskenmenoja ja ikäviä kokemuksia sattunut kohdalle. Itsekään en lapsettomuuden kokemusten vuoksi pidä mitään itsestään selvyytenä, tosin meillä sekin aika lievänä.
Yhdestä terveestä lapsesta osaa olla todella kiitollinen ja jos nyt toisella kertaa niin hyvä tuuri käy että saadaan sisarus hänelle, jää tämä viimeiseksi. Sen verran iso ja rankka kokemus on yrittäminen, raskaus ja synnytys.

Meillä eka neuvola on 9-10 viikolla ja ultraa ei saa. yksityiselle menen, viikkoja silloin 8+0

Mulla yksi tyttö ja ei oikein oloja kumpi vois olla mutta mieli tekee enemmän suolaista niin olisko poika? ;)


Lissu ja Kakku 5+5
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolasta kotiuduttu :) hb 117, verenpaineet vähän korkeat, mutta niin mulla on aina, kun neuvolassa mitataan. Ei siis siitä mitään sanottavaa. Ja tiedättekös naiset, me kokeiltiin löytyykö niitä sydänääniä... Ja arvatkaapa mitä? Ne löytyi!!!! :heart: Mä olen toistaiseksi niiiiiiin huojentunut. Kuului ihan mulle saakka ja täti vakuutti, ettei ole mun syke :D suostui kokeilemaan, koska olen niin hoikka. Ja mulla vieläpä taaksepäin kallistunut kohtu. Viikoissa ei siis voi ihan valtavaa heittoa varmaankaan olla. Neuvolan laskettuaika olisi 18.5., mutta ultrassa varmasti tulee muuttumaan ainakin joillakin päivillä. Haluatteko, että siirryn toukokuisiin, vai voinko jatkaa teidän kanssa? :)

En nyt oikein osaa muuta kirjoitella. Olen jotenkin niin sekaisin siitä, että ne sydänäänet löytyi. Toistaiseksi siis kaikki hyvin :) yhden keskenmenon kokeneena en siltikään pidä itsestäänselvänä, että nyt kaikki myös menee hyvin. Toivon, että kaikki menee hyvin tällä kertaa. Miehelle laitoin välittömästi viestiä, että sydänäänet löytyi :)
 
Mulla on tosi vahva poika olo ollu plussasta lähtien, en kyllä tiiä mihin tämän pohjaan mutta sellanen fiilis vaan on :)

Mä näin viime yönä unta keskenmenosta ja muutenki se pyörii mielessä :/ joten mietinki et suostuiskohan terkkari kokeilemaan sydänääniä keskiviikon neuvolassa rv 8+4.. Miten muuten on, vaikka ääni ei kuuluisi ni voiko se neuvolan doppler (?) näyttää SYKKEEN? Vai onko yhtä epätodennäköstä ku äänten kuuluminen?

Pihla onnea sydänäänistä :) mun puolesta ei ainakaan tarvi siirtyä.
 
Viimeksi muokattu:
Mmoi!
Mahtuuks vielä mukaan ????
Aamulla plussasin ja hiukan epätodelliset on fiilikset. Meillä ennestään 7/12 ja 12/13 poitsut. Olo on niin onnellisen järkyttynyt ja pelokkaan odottava, etten oikein näin alkuun muuta keksi kertoilla.
Helen85 / 3.lapsi / oys / la 28.6

Helen & jasperi 4+1
 
Mulla on ihan selkee tyttö olo. Meillä kolme tyttöö on, niinpä se on tämäkin. :D

Oireista, kuvottaa välillä ihan kamalasti, välillä kuitenki jo hyviä pätkiä. Väsymys on siis jotain ihan hirveetä! Ja päänsärkykun johtuu. Ekka neuvolan 3.11. Muutama viikko vielä..

Jennyliini""&pien 8+1
 
Mä olen turvoksissa kuin porsas. Töihinkin oli pakko vetää legginsit ja tunika päälle kun tuntuu että mikään muu ei mahdu tai vähintäänkin kiristää. Ihan jäätävän kokoinen maha. Muuten on ollut taas aika oireetonta menoa, mitä nyt nännit on järkyttävän kipeät ja kylmänarat.

Soittelin neuvolaan tänään ja pääsen jo ensi viikolla käymään ekan kerran taustani vuoksi. Täti lupasi myös ultrata, jännittää!!!

Minulla on tällä kertaa vahva tyttö-olo, ihan mielenkiinnolla odotan montako kertaa ehtii mieli muuttua ennen juhannusta :LOL: Vaikka kai me rakenneultrassa yritetään selvittää sukupuoli.

Kuusama ja Pikku rv 5+3
 
Mulla ei ole turvotusta, mutta olen todella väsynyt. En muista, että aikaisemmissa raskauksissa olisin näin alussa ollut väsynyt. Tuntuu, että voisin nukkua vaikka läpi vuorokauden, mutta pitäisi jaksaa käydä töissäkin ja touhuta lasten kanssa... Toivottavasti koko raskaus ei ole tällaista.

Mulla ei ole tyttö- tai poikaoloa. Toisaalta haluaisin säilyttää jännityksen loppuun asti, koska aiemmista raskauksista on kysytty sukupuoli rakenneultrassa. Toisaalta mieli ehtii kyllä muuttua vielä ennen sitä ja sukupuolen selvittäminen tuntua paremmalta vaihtoehdolta :)

Tänään soittelin ensimmäisen ajan neuvolaan. Tällä kertaa en halua, että ensimmäisessä neuvolassa kuunnellaan sykkeitä. Kuopuksen kohdalla innokas terveydenhoitaja kokeili ja eihän ne sykkeet kuuluneet. Terve lapsi silti syntyi, mutta tuon neuvolan jälkeen oma olo oli kyllä aika epävarma. Tuntuu kyllä ihan epätodelliselta vieläkin tämä raskaus. Olo on samalla myös haikea, koska tämä on meidän viimeinen lapsi. Pitäisi yrittää nauttia jokaisesta hetkestä!

Toukkamasu ja vaavi 4+1
 
Aida1:n siunauksella pysyn täällä, kun kukaan muukaan ei käskenyt pois :)

Mulla ei ole mitään oloja sukupuolen suhteen. Neuvolassakin sanoin, etten uskalla hirveästi mennä asioiden edelle ja elän vaan päivä kerrallaan. Eikä ole toiveitakaan muusta kuin että kaikki menisi hyvin ja lapsi olisi terve :)

Aida1, mulla ainakin tyttöä odottaessa etsittiin sydänääniä rv8+6. Ei niitä kuulumaan saatu, mutta dopplerin näytöllä näkyi syke, joka ei voinut olla mun syke Ultrassa selvisi, että tuolloin viikkoja olikin ollut vasta 6+5,vai 6+6, joten ei ihmekään ettei kuulunut :D eli uskoisin, että voi saada näytölle näkymään, vaikkei kuuluisikaan :) mulla oli vaan tänään se ongelmana, kun pelkäsin että jos ei mitään näy tai kuulu, niin menee yöunet ultraan saakka. Terkkahan jätti suoraan mun päätettäväksi, haluanko kokeilla vai en. Arvoin koko käynnin ajan ja sitten lopuksi kokeiltiin. Onneksi kokeiltiinkin :) eihän sydänäänten kuuluminen ole tae mistään, mutta kyllä se nyt hetkeksi huojensi. Saan kuulemma mennä kuunteluttamaan sydänääniä aina, jos yhtään siltä tuntuu :)

Nyt olen jo hieman rauhoittunut :D kovasti vaan särkee päätä ja väsyttää. Jotenkin niin kovasti jännitin sitä neuvolaa ja sitten se helpotus siihen lopuksi. Nyt toivotaan hyviä ultrakuulumisia seuraavaksi :) meille kaikille.
 
Onnea sydänäänistä! :)

Täällä on ollut ehkä vähän tyttö olo :D

Jouduin töistä viikonloppuna olemaan poissa kovan kuumeen takia...onneksi nyt jo ohi..

Ja turvotus täälläkin aivan järkyttävää.. :D
Oletteko muuten kertoneet raskaudesta jo monelle? Ja onko teidän helppo kertoa vai onko näitä ns. vaikeampia tapauksia, jotka saattaa töksäyttää jotain muuta kuin onnittelut.. Itse en ole kertonut kuin yhdelle ystävälle toistaiseksi, ja jännitän miten isäni suhtautuu tähän.. hänellä kun on tunnetusti kärkkäät mielipiteet..

Aggen ja rv 5+0
 
Ihana kuulla hyviä uutisia =)
Oli pakko tilata pari digitestiä ei meinaa uskoa vieläkään et plussattu on ja toki katsoa et nouseeko viikot.
Pahaolo on kadonnu ja ruoka maistuu jälleen. Väsyttää ja tissit on kipeenä ei muuta ja kahvikin maistuu kahville, eikä suolalle :D
Neuvolaan soitan viimeistään parin viikon päästä. Varhaisultraan ois kiva mennä kyl täytyy miettiä menisikö sinne lahteen käymään hinnan vuoksi. Täytyy sanoa et mitä enemmän raskauksia on takana sitä enemmän sitä miettii kaikkea ja sitä meneekö kaikki hyvin.. aivan älytöntä

Kaksi tyttöä ennestään.. Kaipa tääkin on :D

Hyvää alkuviikkoa kaikille :wave:
 
*Pihla*: Pysy täällä vaan. Noi lasketut muuttu aina välillä ja melko suurella todennäköisyydellä osa tän ryhmän vauvoista syntyy toukokuun ja osa heinäkuun puolella. Toivotaan, ettei kukaan synny kovin paljon aikaisemmin :heart:

Helena85: Kiva saada tuttuja porukkaan mukaan :) Ja vielä samalla lasketulla ajalla :)


ON: Täällä testattu tänään hiukan jo vahvempi viiva testiin eli ilmeisesti se HCG nousee :) Huomenna pitäis tulla digit postissa ja sopivasti mun äiti on meillä lapsenvahtina, kun mulle tuli työkeikka. Eli pääsen tekemään sen testin vasta joskus illalla :eek:
Tänään ollut vähän oireettomampaa, tosin väsymys vaivaa. Ja mielialat heittelee ihan hullun paljon. :O :LOL: 5 minuutissa mennään äärilaidasta toiseen. Tästä tulee tosi kivaa miehen kannalta ;) Ekat hormoni-itkutkin on jo itketty tänään ;) Syynä radiosta tullut Arttu Wiskarin Sirpa :LOL:


Na-dene ja nappi 4+1 (tai 3+5 mun kierron mukaan laskettuna..)
 
Hiivatulehduksiin itselle toimii ainakin kun alushousuista ja sukkahousuista haara-osa leikataan pois :)D) ja vedetään pitkä(hkö) hame ylle, jotta paikat ei haudu. Sit joka vessakäynnin yhteydessä kostutetulla paperilla puhdistaa paikat niin hiiva alkaa vähenemään ja lähtee viikon sisään. Ja nimenomaan paperilla, koska liikaa pesuahan pitäis välttää.

ON: Paha olo näyttää palailevan pikku hiljaa, jee! :rolleyes: Viikon päästä sit taas soitto neuvolaan, jospa sieltä tällä kertaa sais jo ajan varattua. Jostain syystä sellanen olo, että olis poika tulossa, mutta toisaalta välillä miettii, että asuuko siellä edes ketään. :) Vielä ei olla kerrottu kenellekään, jotenkin ajattelin, että jouluna vois tai sitten, kun saa ultrakuvia.

Ainiin, mulla tuli mieleen, että kuinka aktiivisia te olette tässä vaiheessa raskautta? Ja kuinka paljon seksiä tulee harrastettua? Tuntuu, että monella, niinkuin itselläkin, on kauhea väsymys ja sit toisaalta pelkoja keskenmenosta niin kuinka paljon ne vaikuttaa harrastuksiin ja "harrastamiseen"?

Mamira + kramppimaha 5+4
 
Mä olen elänyt aika normaalia elämää, olen siis harrastanut ja "harrastanut" ihan entiseen malliin :whistle: Lenkkeiltyä ja liikuttua tulee koirien kanssa kuitenkin, joten en ole vähentänyt aktiivisuutta. Ratsastamistakin aion jatkaa jos sitä ei erikseen kielletä =)
 
Na-dene, tuo on kyllä ihan totta, että vauvoja syntyy toukokuusta heinäkuuhun :) toivottavasti tosiaan ei ennen toukokuuta synny yksikään vauva.

Harrastamista ja "harrastamista" mulla rajoittaa kivut. Ihan niinkuin tyttöä odottaessakin. Tänään käveltiin tytön kanssa neuvolasta kotiin (tyttö toki rattaissa) n. 3km ja jo alkoi kankkuun sattumaan niin, ettei kävelystä meinannut tulla mitään. Koirat tulee tietysti lenkitettyä, mutta lenkit on jääneet aika lyhyiksi etovan olon takia. Ei kiva, kun joutuu välillä nieleskelemään ja pelkäämään, että tulee oksu. "Harrastamiset" taas... Pelkään keskenmenoa neuroottisesti. Mutta enemmänkin se on se väsymys, pakarakipu ja miehen haju. Mies polttaa tupakkaa ja se haju tekee mulla tosi pahaa. Ei siis oikein intressejä kovin läheiseen kontaktiin tällä hetkellä :D olen siit tupakanhajusta sanonut, mutta niin se vaan sauhuttelee. Senhän piti lopettaa tupakointi jo ennen tytön syntymää melkein kaksi vuotta sitten. Siinä nyt silloin sattui kaikenlaista ikävää, että tupakkaa paloi ja sen ymmärsin silloin ihan hyvin. Kyse oli kuitenkin tosi isosta ja järkyttävästä asiasta. Suurin osa teistä varmasti muistaisi jutun, jos siitä tarkemmin kertoisin. Oli sen verran paljon otsikoissa. Nyt toivon, että tällä kertaa kaikki menee hyvin, eikä kukaan myöskään sekoa ja vie osaa siitä lapsen saamisen ilosta.

Mekään ei olla vielä kerrottu kenellekään. Äidille soitin, että sydänäänet löytyi, kun halusin jakaa ilon jonkun kanssa ja äiti jo tiesi raskaudesta. Muut kuulee sitten joskus, jos toivottavasti on kerrottavaa, kunhan turvallisemmille vesille päästään :)
 
Mulla kyllä toi pahoinvointi on häirinnyt kaikenlaista harrastamista. Esikoisesta liikkuminen jäi alun etomisen, puolen välin pitkittyneen flunssan ja lopun jättisuuren mahan takia melkein kokonaan ja kyllähän niitä kilojakin tuli 17. Nyt on visusti tarkoitus liikkua enemmän.

ainoa ongelma tässä nyt on, että se perkeleen flunssa iski nyt jo. Ärsyttää kun ei pysty kunnolla lääkitsee itseään ja flunssa venyy. Täytyy rauhakseltaan kuitenkin jotain tehdä... mammajooga tai mammapilates kiinnostaisi. :)
 
Me ei olla kerrottu vielä kellekkään. Oisin halunnu kertoo mun äidille jo, koska jos menee pieleen ni haluisin siitäki sille kertoa mut mies on sitä mieltä et ei vielä ja toisaalta haluun kertoo kasvokkain. Mun veli on tollanen jolle voi olla vaikee kertoo, koska sen suusta voi töksähtää mitä vaan.

Harrastanu oon aika samaan malliin paitsi juoksulenkit oon jättäny ja salitreeniä keventäny. "Harrastaminen" taas on kyllä vähentyny ihan asenteella,ei vaan tee mieli.

aida1& pikkukaveri 8+2
 

Yhteistyössä