Kesäkuun kullanmurut 2015 **Lokakuu**

Täällä on puhuttu paljon. Luin kyllä viestit läpi, mutta taisin silti tipahtaa käryiltä ;)

Onnea kaikille hyviä ultrauutisia saaneille :heart:

Me ollaan miehen kanssa oltu aikanaan aika nopeita liikkeissämme. Puolen vuoden seurustelun jälkeen mentiin kihloihin. Kaikkiaan oltin reilut 3 vuotta yhdessä, kun mentiin naimisiin ja alle puoli vuotta häiden jälkeen ostettiin asunto. (Asunnon osto oli vähän pakko siihen väliin, kun häämatkalla vuokranantaja soitti ja sanoi tarvitsevansa asunnon omaan käyttöönsä.). Reilut 6 vuotta ollaan oltu nyt naimisissa ja keväällä tulee 10 vuotta, kun on tallusteltu yhdessä. Yksi lapsi siis ennestään. Pari kissaa löytyy kans, löytökissa ja Cornish Rex.

Muutamalla oli ongelmia parisuhteessa. Tsemppiä ja jaksamista :heart: Toivottavasti asiat vielä järjestyis kuitenkin.

Mä jouduin esikoisesta käymään vuodon takia ultrassa jo aika varhain, mutta siitä lääkäristä ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa. Sen sijaan noi neuvolalääkärit, joilla kävin raskausaikana oli kyllä osa sellasta hv-porukkaa, että. Mulla siis oli esikoista odottaessa ensin alkuraskauden pahoinvointia ja oksentelua (mikään ei pysynyt sisällä, paruin vessassa ja oksensin), olin sen takia poissa töistä. Tähän yksi (nais)lääkäri totesi, että se pahoinvointi vaan kuuluu alkuraskauteen, että ei se ole syy olla poissa töistä. Että just... No, sit myöhemmin tuli pahoja iskiastyyppisiä selkäkipuja ja jalat ei kantaneet ajoittain. Tein seisomatyötä asiakaspalvelussa ja en vaan yksinkertaisesti pystynyt seisomaan töissä sitä 8 tuntia. Ja alkuraskaudessa toi oksentelu sit taas ei oikein sopinut tohon asiakaspalvelutyöhön. No sairaslomalla olin ajoittain jo varsin aikaisin ja olisin todellakin ollut mielelläni töissä saikun sijaan. No mm. yksi "ihana" neuvolalääkäri piti mulle jopa vähän kuin puhuttelun (puhutteli kuin pikkutyttöä, vaikka oli n. 10 vuotta mua vaan vanhempi) siitä, että aionko mä tosiaan olla jo puolesta välistä raskautta sairaslomalla loppuun asti, että se ei oikein ole mahdollista jne. Ja sanoin hänelle kyllä, että ihan oikeasti olisin mieluummin töissä, mutta kun työnantaja ei pysty mulle istumatyötä tarjoamaan ja jalat ei kestä seistä, niin minkä minä sille voin. No yhdellä lääkärikäynnillä laitettiin pyyntö apuvälinelainaamoon ja sain tukivyön. Olin kovin menossa töihin. Ilmoitin jo pomolle, että nyt mä tulen. Ja päivää myöhemmin, Rv 24 jouduin sitten lähtemään ekan kerran ennenaikaisten supistusten takia estolääkkeille synnärille. Ja siitä napsahti 2 viikkoa sairalomaa, jota jatkettiin pätkissä äitiysloman alkuun asti. Eli en sinne töihin asti enää päässyt. Ja olen kyllä kuuullut näistä kamalista lääkärikäynneistä. Jotenkin outoa, että varsinkin lääkärit, jotka on päivittäin tekemisissä raskauksien ja raskaanaolevien kanssa, ei osaa olla hienotunteisia. : /


ON: Täälläkin vaivaa turvotus. Vatsaa on toki omasta takaa ihan muutenkin, mutta vaa'an lukema on noussut sen pari kiloa ja vatsaa turvottaa... Paha olo tulee ja menee. Välillä on ihan hirveä olo ja välillä ei mitään. Iltasin paleluttaa ja öisin on hiki. Väsymystä on ollu myös jonkin verran, tosin sitö ehkä vähän helpottaa toi, että oon pääasiassa keikkahommia lukuunottamatta tytön kanssa vielä kotona.


Na-dene ja Nappi 5+4
 
matruusi78
Täällä yhdessäoloa 17 v josta naimisissa 14 v.

Tänään aavistuksen parempi olo kuin muina päivinä. Sairaslomalla jaksaa olla nyt ulkonakin toisin kuin työpäivän jälkeen. Tuntuu olo sillaikin paremmalle kun saa raittiissa ilmassa puuhailla omassa pihassa, halkojen hakkaamista ja risuaidan teossa.

Mä jo kovasti pelkään kerkeenkö sairaalaan synnyttään vai tuleeko matkalla, tunti sairaalaan matkaa kuitenkin ja aika nopeita on ollu synnytykset. Kotisynnytystäkin mietin... Ahdistus ja paniikkihäiriö nostavat päätään heti sairaalassa ja haluaisin aina heti kotiin, mutta aina on tullut jotain vauvan kanssa ettei ole heti päässyt kotiin (poliklinikkasynnytys). Muilla useamman synnyttäneillä samanlaisia kokemuksia?

Onnea kaikille hyville kuulumisille ja osanotot keskenmenoille, ne on rankkoja, itsellä kaksi vuoden sisään ennen tätä plussausta.
 
Matruusi78 Onko sulla aiemmat ollut nopeita? Onko pitkä matka sairaalaan. Mulla eka synnytys oli normaali ja normaalin pitunen, toinen sitten ainoana synnytyksenä alkanut vesien menolla ja se menikin sitten 3 tunnissa. Joten kolmannessa minua varoiteltiin tuosta nopeudesta ja varsinkin siitä koska meidän lapsenvahdit asuvat tunnin etäisyydellä ja nyt ollaan huomattu kolmen synnytyksen jälkeen että kun vedet menee niin sitten menee vauhdilla. Kolmas synnytys alkoikin sitten supistuksilla ja kesti ihan normaaliajan. Mulle vaikeuttaa se että kun olen 7 cm auki minulla tulee järjetön ponnistamisen tarve ja niin on käynyt kaikissa kolmessa synnytyksessä. Eli kun olen 7 cm auki en kykene enää liikkumaan ym. Joten taas se tulee sitten...mulle ollaan arvioitu että jos vedet menee niin todennäköisesti ei mene kun korkeintaan reilu tunti kunnes syntyy aiempien perusteella...ja siihen on laskettu mukaan se aika jolloin saavutan sen mulle "maagisen" 7 cm, joten nopea kai täytyy olla jos sinne asti pääsee ja vedet menis...:p
 
"laapotti"
Joudun jättäytymään ryhmästä, kesken meni viikoilla 6+1.. :(
Toivottavasti seuraavakin alkaisi yhtä nopeasti kuin edellinen, ensimmäisestä kierrosta ehkäisyn lopettamisen jälkeen! Olisihan se ollutkin liian helppoa jos se olisi onnistunut :(
Hirmuisesti onnea kaikille muille odotukseen! :)
 
Nyt on kyllä paljon tullut huonoja uutisia, voimia kaikille niitä tarvitseville!

Tääl hiukan huonoa oloa ja muita oireita. Mulla on aina alaselkäkipua eikä se oo tähän mennessä meinannu mitään pahaa. Valkovuoto myös runsasta ja just sellasta kyttäystä et mitä sieltä tuli..

Mulla doppleri kans ja aiemmin kuulunut rv8 ja rv9, en osaa muuta ku suositella.

Meiän parisuhde kestäny nyt yli 7vuotta ja naimisissa siitä yli 4vuotta. On tuntunu kyllä aina että yhdessä pysytään hamaan loppuun ja toivottavasti näin onkin.

apua miten hitaasti aika menee..

Helen ja jasperi 5+5
 
Voimia kaikille huonoja uutisia saaneille! :hug:

Onko vinkkejä mitä "nestettä" voisi käyttää dopplerin kanssa kun ei ole sitä ultraäänigeeliä? Kotoa löytyisi apteekin Aqualan L -rasvaa tai sitten Bio Oilia tai vauvaöljyä. Kelpaisiko joku näistä? Eilen piti koittaa, mutta sitten tuli kaikenlaista hässäkkää teini-ikäisen kotiintuloajoista ja siitä milloin kaverit pitää häätää kotiin illasta... huoh. Ei ihan helppoja juttuja aina.

Me ollaan oltu yhdessä vasta pari vuotta, mutta molemmilla nyt sellainen olo, että muita ei tässä enää tule. Ja ikääkin on molemmilla sen verran, että onhan sitä jo aiemmin kaikenlaista nähnyt ja kokenut. Kihloihin mentiin kesällä ja naimisiin varmaan ensi vuonna vähän sen mukaan, miten nyt koetaan mielekkääksi tämän raskauden myötä.

Ensimmäinen neuvola oli tällä viikolla ja se oli aika paljon sellainen mitä odotinkin. Tosin kysymyksiä tuli ahdistukseen asti ihan kaikesta aina miehen lapsiin ja lääkityksiin asti. Samoin ne täytettävät paperit parisuhteesta yms. tuntuivat vähän tungettelevilta. Mutta hienoa, että meillä on tällainen systeemi Suomessa olemassa. Outoa oli se, että synnytyssairaala oli päätetty valmiiksi ja sitten kun siitä kysyin, niin tosi nuivasti suhtauduttiin siihen, että menisin muualle. Ehkä heillä on suosituksena, että tästä kunnasta kaikki ohjataan tiettyyn sairaalaan, mutta silti oli outoa, että niin torpattiin omat vaihtoehtoni, kun kerroin, että heidän "päättämäänsä" sairaalaan en halua.

Muuten lievä pahoinvointi jatkuu, samoin lämpöily ja päänsäryt.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Boni 9+2
 
Terveisiä ultrasta! Pikkuinen löytyi heti oikeasta paikasta, vastasi viikkoja (tai vastasi 6+6, mutta "alullepano" tapahtui myöhään pe-iltana, melkein taisi olla jo lauantain puolta :D ), ja sykekin löytyi saman tien :heart:

Täällä siis kaikki hyvin :heart:

Kuusama ja Pikku rv 7+0
 
  • Tykkää
Reactions: Millimamma
Millimamma ei olisi neljäs vaan kuudes lapsi. Pari on tuollaista mukavaa teini-ikäistä ja sitten kolme päiväkotilaista.

Alkuraskauden väsymys löytyykö joltain siihen kikka kolmosia? Eilen väsytti ja kunnolla, ajattelin sen johtuvan huonosti nukutusta yöstä. Tänään sama juttu. Reilu kolmisen tuntia kun on hereillä niin sitten iskee järjetön väsy.

Pahoinvointi olen sitä suht hyvin vielä saanut pidettyä aisoissa. Minä kun olen niitä ihmisiä, jotka voi sitten pahoin koko raskauden ajan. Toivottavasti tarpeeksi usein syömällä pystyn sen estämään.
 
Laapotti ja NeitiMi, voimia :hug: Toivoin niin, ettei kukaan saisi huonoja uutisia. Ei sitä kenellekään toivoisi.

Kuusama, onnea onnea! Ihanaa :)

Valkovuodon lisääntyminen raskausaikana on ihan normaalia. Silti myönnän itsekin ravaavani vessassa kurkkimassa housuihin, kun on märkä olo :D

Raskauskilot, mulla ei vielä tänä aamunakaan kotivaaka näyttänyt yhtä paljon kuin neuvolan vaaka melkein 2 viikkoa sitten... Eroa taisi olla edelleen 1,2kg. Että niin. Tytöstä mulla tuli kiloja 15. Tosi nopeasti ne kyllä lähtikin. Tai oikeastaan 2kg istui tiukassa :D mutta tytön kohdalla mun lähtöpaino olikin 42kg... Olin ennen raskautta ihan hirveän tarkka siitä, mitä suuhuni laitan ja kuinka paljon kaloreita syön. Onneksi raskausaikana pääsin siitä eroon ja nyt lähtöpainokin on jossain 45-46kg:n välillä. En ole ihan varma, kun aika harvoin nykyään käyn vaa'alla. Tänä aamuna näytti 46,9kg. Neuvolan vaaka näytti viimeksi 48,1kg. Taidan siis laskea kertyneet kilot sen mukaan, mitä niitä neuvolan mukaan tulee. Tytön kohdalla mulla oli muutenkin tarkka tavoite, ettei paino saa mennä yli 60kg:n. Jäätiin 3kg sen alle :D nyt ei tavotteita ole. Tulee mikä tulee (ja taatusti tulee, onhan tässä joulukin tulossa....), niitä ehtii pudotella sitten myöhemmin, kun pääsee taas normaalisti liikkumaan :) en ota stressiä. Tällä kertaa ajatusmaailma on muutenkin niin toisenlainen, kun on sen keskenmenon kokenut. En kanna huolta painonnoususta, enkä raskausarvista :) tytön odotuksessa ei raskausarpia tullut, mutta jos niitä nyt tulee, niin sitten tulee.

Väsymyksestä... Aivan hirveä! Viime yönä nukuin kuin tukki 11 tuntia, parilla vessakäynnillä. Enkä aamulla olisi millään saanut itseäni hereille, kun tyttö heräsi yhdeksän aikoihin. Soitinkin tänään neuvolaan, että mikähän mun hb labrakokeiden mukaan on, kun väsyttää niin paljon. Neuvolassa se oli 117 ja ajattelin, että varmasti on laskenut siitä. Mutta nyt se olikin 128! Ei siis johdu hemoglobiinista mun väsymys. Kikkakolmosia ei mulla kyllä ole :D

Etova olo jatkuu edelleen ja kaikenlaista pikkukipua ja särkyä löytyy. Olen onnellinen kaikista oireista :)

Pihla 10+5
 
NeitiMi ja laapotti :hug: voimia.

Ja onnea kaikille hyviä uutisia saaneille :heart:

Paino on täällä pysyny samassa, vähän ehkä jopa laskenu. Väsymys on nyt mullekkin iskeny, mutta kaikki oireet otan vastaan mitä tulee :) Pahoinvointi on helpottanu ehkä ihan minimaalisen vähän, mutta ainakin parempaan suuntaan ollaan menossa, jospa sitä töihinkin jo pääsisi :)

Meillä oli tosiaan myös eka neuvola ja täti oli tosi kiva ja puhelias eikä tuputtanut omia mielipiteitään mistään vaan kuunteli meitä. Antoi parisuhdekyselylomakkeet kotiin rauhassa täytettäviksi ja antoi ajat jo äitiysvalmennukseen ja synnytysvalmennukseen. Ultrassa näkyi ihana pikkuinen ja hyvä syke :) Nyt jään sitten odottemaan nt-ultran aikaa.

Onko kellään maha kasvanut? Kohdun kasvuhan ei monella vielä näy ulospäin, mutta mulla ainakin tullu sellanen kestoturvotus ja maha pömpöttää kokoajan. Se ei laske ollenkaan ja näytän kyllä kokoajan ihan siltä et olisin lihonnu mahasta. Odottelen jo siis aika malttamattomasti sitä että vauvamaha näkyy. Neuvolatäti sano että saattaa näkyy aikasinki ku kohtu on eteenpäin kallellaan. En sitte tiiä vaikuttaako oikeesti....
 
Voimia pikkuisen menettäneille :(

Paino /vatsa, tänään neuvolassa katottiin paino ja sama se oli, kuin normaalistikin. Joten paino vielä pysynyt, vaikkakin turvotus tuntuu ja näkyy kaikkialla. Varsinkin mahassa. Kyllä tuo kroppa on jo pikkusen muokkautunut vatsankohalta, että ei se ihan "normi" oo. Vielä 3vkoa sitten vatsa oli aika suora, nyt...muumimaisen paksuhko..Vatsaa sisälle yrittäessä laittaa, niin tuntuu todella ikävältä..joten annan pömpöttäää :D

Tänään tosiaan oli neuvola ja oli todella outoa sopia aikoja tammikuulle, jollloin olisi ensimmäinen lääkäriaika. Huh, olen niin pienillä viikoilla, että ajatus tuntuu koomiselta :D Neuvolassa heidän laskurinsa mukaan la olisi jo 12.6 ja olisin nyt 8+0, mutta pidän tämän oikeamman (kuukautisista laskettu) laskun mukaan..positiivista tässä kuitenkin se, että pääsen mahdollisesti viikon aikasemmin ultraan :)

rv7+1
 
Emmi85: Kotidoppleri toimii ilmeisesti samalla perjaatteella ku ne neuvolan, mutta näyttää vähän eriltä. Ainki meiän neuvolassa oli sellanen kellastunu aataminaikanen ja toi minkä tilasin näyttää tältä http://www.raskauskeiju.fi/images/products/100s_orig.jpg :)

Boni: Mä oon lukenu että toimis esim. perus liukuvoiteella ja jollain perusrasvalla, mutta mies (opiskelee röntgenhoitajaksi) oli vähän epäileväinen ja sano, että ainakaan ultraäänilaitteet ei toimi muuta ku sillä jollain geelillä. Mutta kannattaahan sitä tietty kokeilla, ei siinä mitään häviä :)

Valkovuoto tulee nykyään täälläkin ja runsaasti! Hyhhyh :D Alkuun olin huolissani kun luin joka paikasta että sitä tulee ja mulla ei tullu. Nyt ku sitä tulee ni en yhtään kaipais..

Turvotusta on täälläkin ja aika runsaasti. Onneks ei oo tarvinnu tuttuja nähä viime aikoina, voi olla että epäilykset heräis, koska välillä se näkyy sellasen tosi väljänki paidan alta.

:hug: kaikille sitä tarvitseville!

Huomenahan alkaa uus kuu, kuka ottaa päivitysvastuun? :|

aida1& pikkukaveri 9+6
 
Viimeksi muokattu:
Turvotusta täälläkin. Nyt saa vielä uteliailta naapureilta peiteltyä hyvin takin avulla. Muuten on vähän vaikeampaa, kun täälläkin pömppistä havaittavissa, vaikka olisi löysähkö huppari päällä :D yritän pitää paidan kurtut vatsan kohdalla, jos ne vaikka ihan pikkaisen hämäisi, kun ei ole ihan suoraksi vedetty :D tosiaan haluttaisiin vielä pitää salassa. Tytöstä pullahdin joskus rv15-16. Nyt kun kyseessä on toinen (periaatteessa kolmas...) raskaus, niin näkyykin varmasti aikaisemmin.

Mäkin mietin tänään, että huomenna vaihtuu kuukausi, niin vaihtuuko päivittäjä samalla. Mä en itse edelleenkään haluaisi päivittäjän roolia, kun en tietokonettakaan omista, eikä tällä kännykällä ole niin näppärää näpytellä. Tällä ei oikein pysty käyttämään värejä, eikä kaikkia hymiöitä. Niinpä päivittäjän homman saa mun puolesta ensimmäinen vapaaehtoinen :)
 
matruusi78
Millimamma: mulla on eka syntyny 32 viikolla ja vesien menoon heräsin mut sillon oli sairaalaan sen verran lyhyt matka että ei kerenny supistelut vielä kunnolla alkaa ja saatiin tipalla piettyy muutama päivä vielä vauvaa mahassa. Sitten meni neljä tuntii kun tippa poistettiin kun syntyi.
Toinen lapsi syntyi keisarinleikkauksella perätilan vuoksi. Toivottavasti ei tarvii leikkausta enää ikinä kokea. Ihan kaameeta.
Kolmas lapsi syntyi tunti vesien menosta kun puhkastiin kalvot koska supparit ei sitä ennen olleet tehonneet vuorokaudessa.
Neljäs syntyi normaalikaavalla. Aamuyöllä alkoi supisteleen. Tunnin laskeskelin ja herätin miehen ja tunti siitä lähettiin sairaalaan ja siellä sit meni vedet samantien sisätutkimuksen jälkeen ja sit olikin puol tuntii kun vauva syntyi.

Nyt on pikkasen vajaa tunnin ajomatka sairaalaan eikä lapsenvahteja oo olemassakaan paitsi isosisarukset saa kattoo pienempii. Meiän lapset siis 16, 14, 9 & 5 siinä vaiheessa kun vauva syntyy.

Tänään 10+0
 
Voimia kaikille menetyksen kohdanneille <3 Eilen ultrassa käyty ja näkymä ei ollu toivottu. Joko raskaus on aluillaan tai se on keskeytynyt. Kahden viikon odotus seuraavaan ultraan. Vaikka kuin yrittänyt järkeillä tätä asiaa ja koittanut olla miettimättä. Yöllä heräsin enkä unta saanu itkuhan siinä tuli. Miten voikaan olla tärkeä tuo "pikkupapu" jo nyt. Onnittelut kaikille myös hyvistä kuulumisista. Toivottavasti kaikki pysyy mukana eikä ketään enään hyppää pois kyydistä. Hyvää pyhäinpäivää kaikille voikaa hyvin :)
 
Viimeksi muokattu:
Voi ei, tännehhän on tullut paljon huonoja uutisia :( paljon halauksia ja voimia!!

Itsellä on varhaisultra maanantaina, saas nähdä näkyykö mitään...

Pahoinvointi on rantautunut tällä viikolla tännekkin, ja töissäkin on aika tukala olla kun pahoinvointi ei ole pelkästään aamuisin vaan koko päivän ajoittain, yöh :x
Olenkin tässä jonkin aikaa ollut vain sivustaseuraajana täällä, mutta tänään on parempi päivä.

Niin ja onnea taas hyvistä ultrakuulumisista! :)

Aggen 6+5
 
Unna1 Voimia!! Onko mahdollista että ois vasta niin alussa? Kaameaa kyllä kun 2 viikkoa joutuu odottamaan..

Mulla hieman tuntuu että paljon oireista hävinny ja huolestuttaa kyllä kovasti..vatsaa edelleen turvottaa ja alavatsassa tuntumuksia mutta kun aika lailla kaikkien 3 kaa ollu yhtämittaista pahoinvointia ja nyt se väheni melkein niin että hävis ja on kyllä huolestunu olo... : /

Aggen Peukkuja maanantaille!

Matruusi78 Sullakin ilmeisesti menee vauhdilla kun vedet menee...Totta teillä kätevää kun isot lapset voi toimia sit lapsivahteina hädässä jos alkaa vauhdilla...Meillä ei ihan kun se vanhin just vasta 6 täyttäny kun tämä tulee..kunhan kaikki menis hyvin.... ;)
 

Yhteistyössä