Kesäkuun kullanmurut 2015 **Tammikuu**

AnnaS, toivottavasti tosiaan ei enää tarvitse hänen luokseen mennä, ainakaan useasti... Mulla hän ei edes meinannut uskoa kun sokerirasituksen tulokset oli ok :D Onnkohan siellä edes muita lääkäreitä että voisi pyytää että ei tälle lääkärille ennää..

Aggen ja 18+0
 
AnnaS ja Aggen, tehkää siitä läääristä valitus. Teillä on lain mukaan oikeus saada lääkärissä asiallista kohtelua. Näin ei ole käynyt, joten lääkäri ansaitsee huomautuksen esimieheltään. Lain mukaan teillä on myös oikeus valita lääkärinne, joten seuraavalla kerralla voitte vaatia eri lääkäriä, koska tämä yksi kohtelee huonosti.

Painonnoususta, ekassa ja tokassa raskaudessa paino nousi melkein 25kg. Lähtötilanne oli hoikka (ekassa 155/48 ja tokassa 155/50). Nyt oli lähtötilanne (155/53).

Nyt on paino noussut vain sen 4-5kg. Ekoissa raskauksissa tässä vaiheessa oli jo 10kg plakkarissa. On mukavan kevyt ja hoikka olo.

En tiedä, mikä on erona (ehkä poikavauva :D ). Ekassa raskaudessa teki koko ajan mieli herkkuja. Piti oikein kaloreita laskea, että painonnousu asettuisi, mutta ei auttanut. Tokalla kerralla oli vaikea elämäntilanne. En herkutellut juurikaan, mutta en myöskään vahdannut painoa.

Nyt on ruokahalu jotenkin hukassa. Ei oikein mitään tee mieli. Lisäksi harrastan liikuntaa 2-3 kertaa viikossa. Kaippa kaikki vaikuttaa.

Toivon, että pääsisin kesään 2016 kesäkuntoon. Harmittaa hiukan tämä raskauden ajankohta, koska tavoitteena olisi ollut ensi kesänä kesäkunto. Viime kesänä ei vielä ollut.

Ihanan pinnallista ajattelua :D



Valkoinen 19+6
 
No onpas ollut ilkeitä lääkäreitä. Valituksen voi ihan hyvillä mielin tehdä, kyllä lääkäreiden kuuluu olla ystävällisiä kaikkia kohtaan.
Minäkin aikoinaan tein ehkäisyneuvolan hoitajasta valituksen. Jouduin perumaan ajan työasioiden takia ja pyysin samalla mahdollista uutta aikaa. Hoitaja hyvin ilkeästi sanoi, ettei näitä aikoja kuule peruta ja uutta aikaa et saa! Olin niin "monttu auki" etten osannut sanoa kuin, ei stten voi mitään ja kiitos hei. Soitti se perään samana päivänä ja tarjosi aikaa. Anteeksi ei pyytänyt, enkä minä ottanut aikaa vastaan. Sanoin vaan, että eihän niitä ole minulle tarjolla! Kyllä oli pikkupaikkakunnan päälikkö ihmeissään, että mihinkäs minut nyt laitetaan hoitoon, kun ei muita hoitajia siellä ollut :) Asia selvisi aikanaan, ja hoitajasta tuli mukava ihmisiä kohtaan. Myös ystäväni ihmettelivät hoitajan asennemuutosta parempaan, kaikilla oli kokemuksia hänen käytöksestään. Minä olin vain ainoa, joka vei asia eteenpäin esimiehelle.

Äitiyspakkauksen otan. Ajattelin odottaa niin myöhään, että tulee se uusi, tämän vuoden mallisto. Tilaan vasta sitten. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin kesävauva ei hirveästi vaatetta tarvitse? Niin se ei haittaa jos äp on isohkoja vaatteita, menee sitten syksyllä.

Mulla vaivaa unet ja unettomuus. Aamuyöstä alkaa kaikenmaailman villit ja sekavat unet, vähän painajaismaisetkin. Jokatapauksessa paha mieli on kun herää ja sitten ei saa enää unta. Ja jos saa, niin hirveä päänsärky kun heräät parin tunnin päästä.

Liikkeistä: tyyppi potkii ja melskaa melko kellontarkasti. Aamulla 7 ja 9 aikaan, töissä ruokkiksella ja illalla pariin otteeseen. Yöstä en tiedä, en ainakaan herää siihen. Töissä on vähän ilkeä, kun pitäisi syödä ja yksi myskii ja möngertä mahassa. Ruokahalu on vähän tipotiessään silloin. Mietinkin, että pitäisikö seisaaltaan syödä, koska tämä näyttää heräävän kun istahdan paikalleni päivällä ;)

Ruu ja nappula 19+2
 
Kyllä on tosiaan asiatonta kohtelua ollu lääkäreiltä Aggen ja AnnaS! Toivottavasti saatte toisen lääkärin.

Onko kellään verenpaineet alhaalla? Mulla on yleensä neuvolassa mitatessa paineet vähän liian korkeella (viimeks 133/88, mulla on vissiin tiedostamaton valkotakkikammo!) ja nyt kun kotona mittailen niin ne on ehkä turhankin alhaalla.. äsken mittasin 84/57. Meinaa vähän huipata ja särkeä päätä. Aikamoista heittelyä siis paineissa. Lääkäri meinas, ettei noi alhaiset paineet oo kuitenkaa vaarallisia. Vetämätön olo on, johtuisko se noista paineista?

Ruu79, mulla on kans tota univaivaa. Aivan ihme seikkailuja ja tosiaan semmosia joista herätessä on ikävä fiilis. Liekö johtuu siitä, että heräilee useaan otteeseen yön aikana, että sit myös muistaa sen näkemänsä unen.

Liikkeistä viimeks kirjoitin, että en oo mitään tuntenu, niin eikös samana iltana nukkuun käydessä masussa tuntu semmoisia pikku töytäyksiä, että jopa minä tajusin, ettei noi nyt ilmavaivoja oo. :D On se vaan vielä näin neljännelläkin kerralla ihmeellistä tuntea ne liikkeet!

Mukavaa viikkoa,
Sulo-Sylvia ja sipsukka 18+3
 
Verenpaineista unohdinkin mainita. Mulla on 90-100 välissä yläpaine nyt raskauden aikana ollut. Ja kyllä huimentaa ja on vetämättömyyttä. Liekö tuosta johtuvaa, sitä en tiedä.
Hemoglobiini oli syksyllä hyvä, joten eivät kuulemma mittaa nyt ihan heti uudelleen.
Sitä en tiedä miten äkkiä se voi tippua?
 
"Catnip82"
Pikaisesti verenpaineista, on itselle niin läheinen aihe :) Miulla oli esikoista odottaessa korkeat paineet, niin koti- kuin neuvolamittauksissa, lopulta johtivat raskaudenaikaiseen verenpainetautiin ja siihen lääkkeeksi oli synnytyksen käynnistys :) Korkeassa paineessa varsinkin alapaine on kriittinen, eli se ei saisi nousta yli 90 eikä todellakaan yli 100.
Alapaineet eivät aiheuta vaaraa muille kuin odottavalle äidille eli juurikin tuota väsymystä ja vetämättömyyttä. Nyt tässä raskaudessa itsellä paineet ovat olleet 100-120/50-70 eli normilukemissa. Mittaan paineet kotona, niin ei tulisi valkotakkipaineita. Edellisessä raskaudessa omat suosikit lakritsi ja salmiakki oli paineiden takia pannassa, nyt voi niitä syödä hyvällä omatunnolla! Eli usein taidetaan ihan neuvolassa suositella, että jos heikottaa niin vähän salmiakkia niin helpottaa.

HB on miulla kanssa hyvä, ekalla neuvolakäynnillä 150 ja nyt sitä ei ole mitattukaan. Se ei kauheasti pitäisi nopealla tahdilla laskea ellei ole verenvuotoa. Mutta kyllähän se raskauden aikana laskee, ei kuitenkaan pitäisi laskea kuin parikymmentä pykälää normaalisti. Itsellä edellisessä raskaudessa korkeimmillaan hb oli kanssa tuon 150 ja alimmillaan oli hieman alle 130 (puoli välissä raskautta), nousi taas raskauden loppuvaiheessa yli 140.

Unet ovat täälläkin olleet sekavia. Nukun kuitenkin hyvin, mitä nyt kissaherra vaatii kerran yössä mamin jakamattoman huomion ruokakupin täydentämiseen ja toki itsellä on siinä vaiheessa armoton vessahätä. Mutta aivan liian vähän unta saa..pitäisi oppia menemään nukkumaan ajoissa, mutta kun tekee mieli odottaa mies töistä kotiin ja vaihtaa muutama sanakin herran kanssa. Sitten oma kello soi 5.25, niin unet jää 6-7h, ei riitä ei. Mutta onneksi viikonloppuisin saa nukuttua enemmän ja päiväunetkin nautittua.

Kai se on pakko jatkaa töiden parissa tai paremminkin suorittaa päivän tärkein tehtävä, lounastunnin viettäminen!

Catnip82 + kyytiläinen 18+3
 
Joo, kyllä pitää vakavasti harkita, viekö asiaa eteenpäin...

Ruu79 on se sinullakin kyllä ollut persoonallinen hoitaja, voi kamala! :D

Verenpaineista minulla on myös jonkinmoista valkotakki- painetta, kerran työterveys-lääkärillä yläpaine huiteli siellä 140 hujakoilla, ja hoitaja antoi verenpainemittarin lainaan, jotta voin parin viikon ajan seurailla. Kotona paineet sitten olivatkin joka kerta 118-124 välillä :D

Nyt ensimmäisessä neuvolassa paineet oli 138/80, ja toisella kerralla 129/82, uskon, että kotona olisivat ihan perus lukemissa.

HB mulla oli 124 ja myöhemmin ei olekkaan mitattu. Teininä olen kärsinyt anemiasta, mutta jospa nuo arvot nyt olisi ihan ok, ei ainakaan ole ihan hirveästi väsyttänyt koko raskaus-aikana.

Unet vaivaa täälläkin tai oikeastaan vielä enemmän unettomuus... Itsekin nään joko todella hirveitä unia tai sitten heräilen muuten vaan 2 tunnin välein vessaan tai johonkin kipuun. Tuntuu ettei saa ikinä kunnon unia..
Viime yönä heräsin todella koviin vatsanväänteisiin, näitä on nyt ollut yhteensä kolme kertaa raskauden aikana. Oletan että supistukset saattaa tuntua hieman samantapaisilta, ensin vääntää todella kovaa jonka jälkeen helpottaa, ja hetken päästä taas uudestaan. Onneksi lopulta loppuivat.

Aggen ja 18+1
 
Aggen mullakin oli ekalla kerralla 124 hemoglobiini ja joka neuvolassa se katotaan. Toi 124 on kuitenki just alle verenluovutusrajan ni on se siinä mielessä vähä alhainen.

Mä oon tässä odoteluu hulluja unia tai jotain ruoka-aine himoja mutta ei mitään :/ olis kiva nähä kaikkia jänniä unia mutta ihan tavallisia vaan.... Eikä yhtään synnytysuniakaan...

Mulla on kans paineet ollu ihan normaalit ja hyvät, en kylläkään ite oo painanu mieleen että missä lukemissa ne menee :) luotan vaan kun neuvolatäti sanoo että hyvät on.

Ainiin ja pihla, joo todellakin uskon ettei siinä tilanteessa paljon naurattanu. Toivottavasti sun mies on hoksannu jo kuitenki ite että siinä tuli ns. hutilaukaus.

Lauwra, taitaa tosiaan jonkinlaisia viettejä miehellä heränny. Onneks ei kuitenkaan ihan noin pahaks oo menny mitä sun kaverilla. :LOL: Ihan huumorilla voi vielä mennä eteenpäin :)

Niiskuilija ja 20+4
 
Viimeksi muokattu:
"lauwra"
Huh! Rakenneultrassa käyty ja kaikki oli ok. Oli ihanan tarkka kätilö, moneen kertaan varmisti osan asioista. Ja minä tenttasin "näkyykö sydämessä kaikki kammiot? entäs seinämät? ei oo reikiä? virtaukset on oikein?" :D ja me saatiin poikalupaus :heart: olo on helpottunut ja onnellinen, vaikka ymmärrän toki ettei tämä vielä koko totuutta kerro.

lauwra 21+3
 
Huhhui olipas juttua taas.

Itsellä tulee näitä unia aina stressin pukatessa (mitään en nyt tunnusta, ettäkö stressiä olisi), mutta viime yönä näin unta että heijasin sängyssä esikoista jalkojeni päällä ja ykskaks se lentikin siitä yöpöydän ja sängyn väliin, minäkö siitä säikähtäneenä perässä OIKEASTI, niin että lamput ja puhelimet lensi lattialle. Ja tokasinkin vielä että "Nyt kyllä sattui!" Mies käski vain mennä nukkumaan :LOL: Esikoinen heräsi tietenkin.

Mulla on ekassa ja tässä raskaudessa pysyny hemo hyvin siinä 130 tietämillä, minim. käynyt 120. Paineet on tosin heitelly aika häränpyllyä ekalla kerralla, useasti meinasi taju lähteä kesken työpäivän. Nyt ei ole onneksi ollut sitä harmia.

Hyvin erilainen raskaus on tämä kyllä kuin ensimmäinen, liekö olisi poika tulossa :confused: 3 viikon päästä rakenneultra, ehkä siellä näkee sitten miten on.. Toisaalta en haluaisi tietää, mutta mies tahtoisi kovasti. Esikoinen istui jalat ristissä sormet suussa virtsarakkoni päällä, eikä suostunut liikahtamaan, joten jäi arvoitukseksi (onneksi :D )

noin 18 viikkoa töitä jäljellä äitiysloman alkuun, huimaa..

Huomaa kyllä että on hormonit sekottaneet pään, sillä räkätin lauantaina kauppareissulla niin, että muut varmasti kattoivat että mistä pöpilästä tuo on karannut. Ihan tyhmille jutuille ja KAUAN. Muutenkin kaikki (varsinkin huonot) jutut saa nauramaan vedet silmissä. Onhan se kiva että on hauskaa, mutta rajansa kaikella..

Beibei & Ipana 17+4
 
Lauwralle onnittelut poikalupauksesta! Sullakin osui fiilikset oikeaan :) eikös sullakin poikaolo ollut?

Verenpaineet mulla on neuvolamittauksissa aina korkeammat kuin kotimittauksissa. Viimeksi oli 12jotain/8jotain :D kotimittauksissa on enemmänkin matalahkot.

Hemoglobiini mulla oli alkuraskaudesta 128, viime kerralla 112. Ei olisi välttämättä mitannut viimeksi, mutta mä pyysin, koska olin taas väsyneempi ja edellisestä mittauksesta oli jotain pari kuukautta aikaa. Hyvä, että mitattiin, niin pääsin aloittamaan rautakuurin.

Unista, mulla ei niinkään unet ole levottomia tai outoja. Mutta outo yksinäisyyden tunne alkaa usein vaivaamaan yöllä, kun herään. Vaikka meillä on sänky täynnä sakkia, niin silti tunnen olevani tosi yksin. Ei se tunne päivisin vaivaa, eikä iltaisin kun käyn nukkumaan. Mä luulen, että se johtuu siitä, kun meidän naapuri muutti pois muutama päivä sitten ja siitä oli tullut mun hyvä ystävä. Ja heti, kun se muutti pois, tunsin itseni tosi yksinäiseksi. Ja siis sehän ei edes muuttanut mitenkään hirveän kauas :D tällä viikolla on tarkoitus mennä kyläilemäänkin. Mutta pari vuotta asui tuossa seinän takana ja etenkin kesäaikaan oltiin paljon yhdessä pihalla ym. Ensi kesästä tulee niin outo.

BeiBei, mä kerroinkin täällä jo aikanaan, mutta mä repesin alkuraskaudessa ihan totaalisesti yhdelle keskustelupalstan kommentille. Googlailin, että saako kebabia syödä raskausaikana ja joku oli vastannut, että "ei saa, lapsesta tulee karvainen" ja mä repesin ihan täysin! Rasistista ja tyhmää, mutta nauratti niin, että vedet valui silmistä :D mies ja tyttö katsoi vähän pitkään :D hullu mikä hullu.

Me käytiin tänään katsomassa vaunuja, kun oltiin muuten kaupoilla käymässä. Yhdet miellyttävän oloiset löydettiinkin ja tuntui ihan näppäriltä liikutella. Myös hintaluokka oli hyvä :) jäätiin nyt kuitenkin vielä miettimään, kun ei niillä tuplarattailla vielä kiirettä ole, eikä oikein ole paikkaakaan, missä säilytellä, kun nuo yksösrattaat vie tilaa. Nuo, mitä katsottiin, niin niistä ei saa tehtyä yksösrattaita, joten vähän mietittiin, että jos vietäisiin nuo olemassa olevat yksösrattaat mun vanhemmille säilöön ja käytettäisiin tuplia niin kauan, kun tuntuu järkevältä. Sitten, kun tyttö jaksaa jo kävellä enemmän, niin ehkä myisi tuplat pois ja ottaisi yksösrattaat käyttöön pienemmälle lapselle.

Pistin myös kyselyä yhdestä lastensängystä, minkä bongasin torista. Saataisiin pinnasänky vapautettua vauvalle ja tyttö totutettua hyvissä ajoin "isojen tyttöjen" sänkyyn :) tuo sänky löytyy vieläpä ihan lähistöltä, joten sen pääsisi hakemaankin ihan pikaisesti. Ja taas se hinta! Jos on yhtä hyvässä kunnossa kuin kuvien perusteella, niin ei ole yhtään pahan hintainen :) ja jos onkin surkeassa kunnossa, niin ei ole pitkä matka toteamaan, ettei sitä otetakkaan :D hui, tästä se lähtee ;)

Pihla 22+1
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Huh kun on taas juttua tullut!

Onnea lauwralle ultratuloksista ja poikalupauksesta! :)

Meillä oli melko kamala viime viikko :( Minulla tosiaan vatsatauti (varmaan norovirus) ma-ti ja sitten meidän 2v sairastui torstaina samaan. Hänellä ei oksentelu onneksi kestänyt kuin pari tuntia mutta ripulia tulee vieläkin ja syö tosi huonosti normaaliin verrattuna. Huomenna käyttämään sitten tyttöä terveysasemalla. Koko viime viikko meni melkeinpä sisällä piirrettyjä tuijottaen ja mies joutui tekemään vielä ylitöitäkin parina päivänä.. Ollut hieman hermot koetuksella tässä.

Tuossa keskiviikkona kun oltiin kaikki edes jotenkin terveitä, oli neuvolalääkäri. Kaikki oli hyvin ja oli jopa yllätysultrakin :) Kaikki näytti olevan kunnossa ja vauva oli täsmälleen oikean kokoinen. Sukupuolta ei katsottu... (noh, rakenneultrassa sitten 4.2. jos saataisiin se selville :)) Oli kiva nähdä vauva ja että kaikki oli hyvin.

Sanoin harjoitussuppareista ja lääkäri patisti että menen tekemään virtsatestin ja klamydian ettei johdu mistään tulehduksista. Jotenkin ärsytti sitten tuo klamydiatestin "vaatimus" kun olen kuitenkin naimisissa ym. Menin lääkärin jälkeen hakemaan virtsapurkkeja ja oma "neuvolantäti" sitten kysyi vielä että pitikös se klamydiakin katsoa kun meillä ei tässä niitä purkkeja siihen ole? Jotenkin rupesi nolottamaan ja ärsyttämään niin paljon että olisin varmaan kieltäytynyt jos olisin tiennyt että kyseinen testi pitää ihan erikseen käydä ottamassa :D Hormonit valloillaan? :D

Mulla on verenpaineet myös melko matalat. Koko ajan ollut noin 110/60-70.

Painoa on tullut nyt alkupainoon verrattaen 1 kilo ja olen iloinen siitä :). Ekassa raskaudessa tuli noin 16 kg, mutta mulla oli raskausmyrkytys joten turvotusta oli. Sairaalaan jäikin sitten 10 kg heti. Jos painonnousu on alle 15 kg, olen hyvin tyytyväinen.

Mies on tässä raskaudessa ottanut vähän rennommin kuin ensimmäisessä, tähän mennessä saldona on että on kieltänyt pikanuudelien (se maustepussien kanssa myytävä yksittäispakattu..) syömisen (tämä oli myös ekassa raskaudessa :D) ja ottanut kissanhiekkalaatikon hoitaakseen. Sovittiin että sitten kun hän haluaa juoda kaljaa, saan minä syödä nuudelia. Jostain syystä hänellä on antipatiat pikanuudelia kohtaan... :LOL: Mutta, haluan tehdä hänet onnelliseksi niin olen nyt nuudeleista pidättäytynyt, eikä ole myöskään ukko koskenut kaljaan, (ei sillä että se mikään ongelma hänelle muuten olisikaan.)

Meillä on muuttokin edessä, muutetaan melko saman kokoiseen asuntoon kuin tämä, mutta uudempaan ja HISSILLISEEN taloon. Lisäksi on tähän erona lasiparveke ja sauna. <3 Ai että olen iloinen. Nyt siis asutaan 3.krs, ja en jaksa nytkään noita portaita ravata esikoisen ja tavaroiden kanssa. Tulee nyt hyvään saumaan tuo muutto, kun on keskiraskaus ja edes jotenkin energiaa tehdä jotakin.

Lissu 19+1
 
Kyllä tässä saa stressiä joka asiasta..ultra ois ylihuomenna ja se pelottaa ja hirvittää..
No nyt miehellä epäillään influenssaa..n.30min niin asia varmistuu.. ja tietty en ottanut ees koko rokotetta...

Mulla oli korkeet verenpaineet, 152/98 luokkaa.. synnärillä asiaan otettiin kantaan ja sain määräyksen viikon ajan suorittaa kotimittauksia.. joka ikinen kerta tulos oli 120/68 luokkaa.. mutta neuvolassa ne aina korkeet.. tällästäkää ei ole ollu muissa raskauksissa ollut.
Nyt eilen kotona mittailin ja taas sain lukemia 117/70 jne
Hb ollut siinä 120 nurkilla mutta sellanen se aina ollut.

Minkä ikäisiä teidän vanhemmat lapset on? onko kellään 7 vuotiasta? kaipaisin vähän vertaistukea..
mutta palaan siihen myöhemmin ..

Ninatus ja tasan rv20
 
Ninatus, mulla on 7 v. poika. Ja myös 5 v. poika ja 2 v. tyttö. :) Toivottavasti miehelläs ei ole influenssaa. Kuinka moni on ottanu sen rokotteen? Mulla jotenkin unohtui... en tiiä olisko sitä vielä hyötyä ottaa. Eikö se kestä pari viikkoa ennen ku vaikutus alkaa? Ja jossain tai olla juttua, että rokote ei ehkä suojaakaan kunnolla sitä influenssaa vastaan joka Suomeen tulee.

Lissu123 onks noissa pikanuudeleissa siis jotain haitallista oikeesti vai onko miehes ylihuolehtiva? Meinasin just eilen illalla syödä nuudelit, mutta en sit jaksnukaan vaivautua. Ei tullu ees mieleen kattoa et onks niissä jotain... natriumglutamaattia esim?

Täytyy lähteä 5v. kans neuvolaan.
Sulo-Sylvia ja sipsukka 18+4
 
Lauwralle onnea poikalupauksesta! :)

Lissu123, täälläpäin on kans vatsatautia liikkeellä, toivottavasti siellä tilanne normalisoituu pian :) Eikö sulla sitten tehty klamydiaa sillon ihan alussa? Vai tuleeko nyt siis toinen testi jo? Hassua... Miltä ne harjotussupparit muuten tuntuu? Mä oon alkanu epäilee että mullakin olis...Kuulostaa ihanalta muutto tähän väliin, saatte kaiken laitettua valmiiksi ennen uutta tulokasta :)

Mä tiedän että jostkut on tarkkoja noista lisäaineista ja jokainen saa olla sitä mieltä mitä haluaa. En siis missään nimessä arvostele. Mutta natriumglutamaatista en kyllä huolestuisi. Se on luokiteltu turvallisimmaksi käytetyksi lisäaineeksi maailman terveysjärjestön toimesta. Ja siis jos natriumglutamaattia pelkää niin sitten pitää lopettaa maidon, tomaattien, sienten ja lihan syönti kun niissähän sitä on luonnostaan... :)

Täällä ollaan ja elellään... Tällä viikolla siis rakenneultra ja vähän jännittää... Mulla on nyt alkanu jo kutittelemaantoi vauvan tarvikkeiden osto, eli niitä juttuja sitten ultran jälkeen :)
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli tänään lääkärineuvola. Oli kyllä suoraan sanottuna aivan turha käynti, paitsi tietenkin kun näki taas vauvan ultrassa :heart: Jos jotain positiivista, niin paino oli noussut edelliskäynnistä 100g, jes! =) Herkkulakosta on siis ollut hyötyä. Terkkari oikein onnitteli kun olen saanut painon taas hallintaan.

Muuten käynti oli mallia "oletko voinut hyvin? Joo." Ei sisätutkimusta, ei mitään. Mä olin luullut että se tehdään automaattisesti tässä kohdassa. Lonkkakivuista sanoin lääkärille ja hänen kommentti oli että "liikuntaa kannattaa harrastaa". Öh, niinkö? Verijutuissa on jotain häikkää, näissä Rh-vasta-aineissa. Niitä seuraillaan nyt vähän tiiviimmin.

Ensi viikolla rakenneultraan, sitä kyllä jännitän! Mä olen jo tehnyt vaate- ja vaippahankintoja, ei vaan pysty olla ostamatta kun sopivalla hinnalla tulee vastaan. Kunnianhimoinen ajatukseni on hankkia mahdollisimman paljon käytettynä.

Kuusama ja Vauva-T 18+4
 
Sulo-Sylvia, juu on niissä natriumglutamaattia. En minäkään kyllä noista nuudeleista olisi huolissaan. Mutta mies on päähänsä saanut että ne ei tee hyvää terveydelle :D on siis varmaan sen suhteen vähän ylihuolehtiva! :)

Kiitos niiskuilija, kyllä täällä alkaa jo voiton puolella olla vatsataudin suhteen :) Mä en muista otettiinko sitä klamydiaa sitten alussa. :O Otti ne ainakin HIVin, sen muistan... no jaa. onpahan nyt tarkastettu sitte kunnolla lääkärin mieliksi. Harjoitussuppareita tulee rasittuessa ja se on sitä mahan kovettumista. Mutta ei tee kipeää.

Ja voi ei, mulla on hiivatulehdus. Pitää aloitella kuuri tänään. kärsiikö muut tästä ihanasta vaivasta?

tsemppiä kaikille ultriin!:)

Lissu 19+2
 
En mä oikeestaan oo mikään supertarkka lisäaineissa... toi natriumglutamaatti oli ainoo mitä mä keksin, että nuudeleissa saattais ehkä olla jotain "ei-niin-hyvää". Aion siis syödä niitä nuudeleita edelleen, koska harvakseltaan syön kuitenkin.

Kuusama onko sun veriryhmä siis rh-negatiivinen? Mulla on ja se tosiaan ainakin aiheuttaa tarkempaa seurantaa. Vauvan veriryhmä selvitetään jo paljon ennnen synnytystä ja jos vauva on rh-positiivinen, niin sit äippä saa jotakin piikkiä. Piti ihan googlettaa itellekin tiedoksi, että mitä ne vasta-aineet ym. tarkotti, ja SPR:n veripalvelun sivulla oli ihan mielenkiintoista tietoa.

Sulo-Sylvia + sipsukka 18+4
 
Joo, mä olen Rh neg, mutta veressä on anti-D vasta-aineet plussalla. En ole aivan kartalla mitä tuo tarkoittaa käytännössä mutta päätin olla stressaamatta =) Ilmeisesti vauva on rh pos, ja mun veri kehittää vasta-aineita vauvan punasoluja vastaan? Google kertoi että tämä mun tilanne todetaan Suomessa vuosittain 60 naisella.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa.. Ei ookkaan tullu kirjotelua pitkään pitkään aikaan. Oon ihan jumittunu tuonne facen puolelle. :) Onkos täällä kuinka monta KYS:llä synnyttäjää? Jossain vilahti sen uuden puolen salit, niiden pitäis vissiin toukokuussa aueta. :) Pitääpä kysästä neuvolassa osaako sanoo mitään tuohon. :)

Myö käytiin toissa viikolla RU:ssa ja saatiin poikalupaus. Ihan uskomatonta että kolmen tytön jälkeen poika. :) lasketun ajan vois päivittää 27.05.2015

Yritän jatkossa olla vähän aktiivisempi täälläkin puolella. :)
 
Tulipa sitten googleteltua aihetta vähän enemmänkin, ja nyt mä alan olla aika paniikissa. Tosin tässä on se optio, että vasta-aineet saattaa johtua muhun elokuussa isketystä anti-D-piikistä, mutta sitähän ei tiedä varmaksi vielä. Kylläpä tulee rennot 5 viikkoa kun odottelee kontrolliverikokeita. Ääh, mä en kestä.
 
Jennyliinille onnittelut poikalupauksesta! :) tuleeko kesäkuisille yhtäkään tyttöä? :D

Harjoitussupparit tuntuu vatsan kovettumisena ja kiristyksenä. Ainakin mulla näin. Usein menee ohi asennon vaihtamisella ja eniten niitä tulee, jos erehdyn makaamaan selälläni. Tai liian selälläni, eli toisinaan myös melkein puoli-istuvassa asennossa. Mitä enemmän kohtu kasvaa, sitä epämukavammilta ne tuntuu, kun puristusalue laajenee :D

Kuusama, mun ystävällä oli jotkut vasta-aineet koholla edellisessä raskaudessa (vauva syntyi eilen :D ), eikä siitä mitään harmia ollut kummallekaan :) synnytyksessä kaikki ei sitten mennytkään putkeen, mutta se ei kummankaan osalta liittynyt noihin vasta-aineisiin.

Nyt on tytöllä uusi sänky ja kovin tuntuu olevan vaikea nukahtaa. Kolisuttelee laitoja ja potkii ja heilui. Huoh. Hyvä, että ostettiin sänky näin paljon ennen laskettua-aikaa, että tuon EHKÄ ehtii totuttamaan uuteen sänkyyn ennen vauvan syntymää :D kovin oli ylpeä "isojen tyttöjen" sängystä, mutta meidän sänkyyn olisi tahtonut nukkumaan. Vaikka tytön sänky onkin nyt kiinni meidän sängyssä, että tottuminen olisi helpompaa. Eikä mun tarvi hypätä kaiken yötä lohduttelemassa, vaan tyttö pääsee itse viereen, jos siltä tuntuu :D saisipa sen nyt kokonaan omaan sänkyyn siirrettyä ennen toukokuun loppua. Sänky on nyt ensimmäinen hankinta, mitä ollaan tehty sitä ajatellen, että meille tulee vauva. Muuten tuolla sängyllä ei olisi kiirettä ollut, kun meidän 2 vuotias on sen verran pieni, että olisi mahtunut vielä pinnasänkyynkin ihan hyvin :)

Tämä päivä onkin ollut melkoista lentämistä ja kroppa taas kiittää. Onneksi se neuvolalääkäri laittoi reseptille sitä panadolia, niin sitä ainakin löytyy :D ja täällä kyllä kuului sisätutkimus tuohon lääkärikäynnin yhteyteen. Olisi pitänyt olla jo ennen vuodenvaihdetta, mutta terkka ei ole sisäistänyt uutta käytäntöä, eikä muistanut antaa sitä lääkärikäyntiä silloin kun olisi pitänyt. Mä olin iloinen, että tsekkasi paikat, kun on niitä harjoitussuppareita ollut. Viime viikon keskiviikkona tosiaan oli lääkärikäynti tutkimuksineen :) seuraava on sitten äitipolilla rv 28+.

Pikkuihminen nukahti vihdoin! Nyt kirja kainaloon ja peiton alle hetkeksi rauhoittumaan :)

Pihla 22+2
 
Piti tulla ihan vaan nostamaan ettei me kadota :)

Mahtavaa Kuusama kun olet saanut painon hallintaan :) Se tuntuu olevan erityisen hankalaa näin raskausaikana. Mä en noista reesustekijöistä hirveesti tiedä, mutta sitä kuitenkin nyt seurataan niin mä uskoisin ettei huolestumiseen ole syytä.

Tosiaan poikalupauksia satelee :) mitähän sitä itelle selviää :) Ja mä oon vihdoin ja viimein alkanu tuntea liikkeitä!! Tänään tuntu oikein kunnolla ja tunsin sen kädelläkin :)

Harjotussuppareista vois mainita seuraavassa neuvolassa, mitä mä nyt oon ymmärtäny ni ne ei haittaa ellei tuu tosi kipeiksi...

Onnea teille Pihla uuden sängyn opetteluun :) Mä ainakin kuulemma ite oon ollu sellanen äitin viereen kömpijä pitkään. Toivotaan että teidän "iso tyttö" oppii uuteen sänkyyn ennen uutta vauvaa :)
 
Joka päivä tai ainaki melkein, käyn lueskelemassa täällä.. nyt vaan tuntuu olevan tällasta oottelua nää viikot ennen ultraa ettei oikein ajatus luista et kirjottais mitään kummempaa :D
3viikkoa ja 1päivä siis ru:hun vielä.

Parina iltana nyt tuntunu pikkuinen potku tai kaksi, ihanaa! Vielä kun enemmän tuntuis, sitäkin siis odotellessa :)

Harkkasuppareita täälläkin päivittäin. Ummetusta. Väsymystä. Päänsärkyä. Huimausta. Mut ei mitään liikaa, eli olo on oikeestaan ihan hyvä :D

Helen ja pikkuinen 17+3 <3
 
Pihla, poikaolot tosiaan osui oikeaan :) ja tsemppiä taaperolle uuden sängyn opetteluun! Mä olen kans miettinyt, että koska ton tytön siirtäisi isoon sänkyyn.. Me saadaan kaverilta kehto, että periaatteessa pinniksellä ei ole vielä keväälläkään kiire vauvalle.

Kuusamalle ja muille rh-negatiivisille tsempit! Mieheni serkun vaimo käy viikottain verensiirroissa, jossa vauva saa kohtuun siis uutta verta. Spr:n mukaa näitä tapauksia on alle 10 vuodessa, joten toivottavasti te pääsette vähemmällä!

Jennyliinille onnittelut poikalupauksesta :heart:

Paljon on kyllä poikia tulossa! Veikkaan, että fb:n puolelle on lupailtu myös tyttöjä :) Tuntuu kuitenkin aina menevän melko tasan tuo sukupuolijako.

Ja harjoitussuppareista piti sanoa, että nehän on normaaleja ja jopa tarpeellisia kohdun kehittymiselle. Kivuliaita eivät saa olla.

Mä olen nyt vuorokauden vaan neulonut. Kädet kramppaa, silmät harittaa ja sormi on kipeä :D vähän innostuin neulomaan vihreästä & sinisestä kaikkea pientä :)

lauwra & poika 21+5
 

Yhteistyössä