~Kesäkuun Kullannuput 2010~Huhtikuussa -10 <3 2 rakkauspakkausta syntynyt <3

iltaa!

Supistuksia on täälläkin alkanut olemaan mutta en oo niin huolissani vielä kun ei oo kukaan lähtenyt ihan äkkiä syntymään. Nyt pikkukaveri on alkanut punkemaan itteään kylkiluiden alta ja muualta ylämahasta ja kohta mustelmia maha täynnä ellei reikää jo poraa!! Varmaan on mennyt viime päivinä ympärikin pariin otteeseen. Niin kipeää on ottanut. Toiseksi vanhin lapsista oli joskus 35 viikolla vielä perätilassa ja sitten 37 taas oikein päin enkä ollut huomannut ollenkaan että olis kääntyillyt!

Lenniina ja muutkin, ihana kun muistatte aina erikseen jokaiselle laittaa jotakin!! Ite niin dementikko että koittaa muistaa ees osan mitä piti kommentoida :ashamed:

Siite - ja katupöly kiusaa sekä nyt vissiin räkätauti muutenkin, kurkkuun sattuu.. kuopuksellakin nenä vuotaa ja rohisee taas, huomenna olis sairaalan jumpparille ja lääkärille kontrolli ja taidan mennä silti jos ei yöllä kuumetta iske kellekään. Noita aikoja on siirretty jo useamman kuukauden aina sairastumisien takia mutta pitää toivoa että huomenna olis jo parempi olo kullakin.

Ensi viikolla kaverin vauvaa kattomaan, on n.3vkoa silloin! :heart: Eilen näin toisen kaverin vauvan joka oli aikalailla tasan 2kk.. tuli tunne että hui, kuinkas noin pientä osaakaan taas hoitaa!! Ihana vauvavuosi tänä vuonna, noin nelisen vauvaa syntynyt jo tutuille ja n. 12 vielä syntymättä!!! Kaikki ei tosin asu tässä lähellä mutta ihanasti samanikäisiä sitten.

Koskahan sitä sais alettua vauvan vaatteita pesemään... tuntuu että tuota pyykkiä on tuolla enemmän kuin ehtii pesemään koko ajan ja mihinkään ei mahdu kuivumaan. Nytkin ongin sieltä vaatepinosta puolikosteita ulkovaatteita kuivumaan kun tenavat oli ite sinne ne nakannut. Hieman kyllästyttää hoitaa pyykit / kuravaatteet / peseytyminen tuollaisessa n.4m2 kopissa!!! :kieh:

Isännän koulu pian ohi ja pitää toivoa että harjoittelupaikka (joka nyt vaihtuneekin lähemmäs) poikisi hyvän työpaikan ja sais viimein ja vihdoin omaa kotia ajatella!!

Mutta nyt nukkumaan tuon pienen "nokanekän" (räkänokan) ja tän pomppoilevan mahan kanssa!

Mammaliini ja "niilo" 30+2
 
Iltaa kaikille :)

Mulla oli tänään neuvola ja kaikki suht ok.

Proteiinia oli vähän mutta ei huolettavasti,verenpaine ok.

Supistelee jonkun verran ja sellasta painontunnetta tuolla alapäässä....mutta syykin siihen selvisi nimittäin vauva on kiinnittynyt ja pää on tosi tosi alhaalla :O
Se kuulemma lisää supistelua että silleen huono homma...mullahan ei ole väliä kuin päin se vauva siellä on koska leikkaus kuitenkin tulee.

Saagatar soita ihmeessä huomenna neuvolaan tai sairaalaan jos kohtu tuntuu kipeältä.minulla ei ainakaa ole kohtu ollenkaa kipeä ollut raskauksien aikana...kohtutulehdus ollut molemmilla kerroilla kun pojat ovat syntyneet ja silloin kyllä ollut erittäin kipeä kohtu.

Hyviä vointeja kaikille :hug:

lumihiutale ja iitu 30+1 (31+2)
 
Noniin, töissä käyty kokeilemassa ja eikun takaisin sairaslomalle, saattaa olla että äippälomaan saakka. Kaikki nämä lisääntyivät töissä: supparit, alavatsasärky, paineen tunne jalkojen välissä, selkäsäryt ja tänään on ekaa kertaa jalat tooosi turvonneet. Jep, ei tollaisesta seisomisesta ja aktiivisesta liikkumisesta enää mitään tule.

Sain tosin kaksi mahaa ihailevaa kommenttia asiakkailta, tyyliin "ihana vatsa!" tai "oletko raskaana, aivan ihana". Tuntui kivalta :) Vaikka ymmärrän täysin että jotkut kommentit ärsyttävät, nuo nyt olivat niin sydämellisiä eivätkä alkaneet tyypit lääppimään mua. Mulle on koko raskauden ajan kommentoitu mahan pientä kokoa mutta nyt näköjään oon sitten oikeasti raskaana olevan näköinen... Ja kasvaa kasvaa kokoajan.

Äitiyspakkaus tuli tänään! Olipas hieno :heart:

Nyt pitää mennä syömään jotain, vauvalla on selkeästi nälkä...

tinysteps 29+2 (28+5)
 
Heih taas!

Alkuun heti omaa napaa kun olen paljon viisaampi nyt! :) Lenniina ja tänttärä, niinkuin laitoitte, samoja viitteitä sovelletaan täälläkin odottaville äideille! Mulle vaan potilastoimistosta annettiin "normaalien" :LOL: ihmisten viitearvot ja panikoiduin turhaan kun en heti saanut neuvolatätiä kii... Mutta siis jää mun kaikki arvot alta rajojen! Jipii! Pilkunviilausta, mut jipii lähinnä siks, että tulos ei ollutkaan "selvästi poikkeava" kuten endosetä sanoi. :) Neuvolasta kehoteltiin syömään ihan normaalin terveellisesti, mutta aion kyllä katsoa hiukan vielä tästäkin vähäkalorisempaa ja -rasvasempaa hyvien hiilareiden ruokavalioo. Onneks ravintoteoria on tuttua puuhaa muutenkin, jopa käytännössä. :) Soitin lisäks vielä omalle gynelle, joka suositteli, että katotaan vielä viikolla 33-34 vauvan kokoa ennen kokoarvioultraaviikolla 36. Eli hyvillä mielin vaikka sokerit pikkasen koholla ovatkin. Ja vauvahan oli ihan normikokoinen ultrassa viime viikolla kuitenkin vielä.

Saagatar - mulla tuntuu ehkä samantyylistä kipua öisin. Kysyessäni todettiin johtuvan siitä, että vauvan pää on jo niin alhaalla ja että on enemmänkin liitoskipua. Mutta tunnen itse sen olevan nimenomaan kohdussa, vaikka eikö sen pitäis olla tunnoton kapine? :/ Vilpittömästi toivon, ettei sulla ainakaan ole syytä huoleen! Mutta kannattaahan sitä aina kysyä lääkäriltä kuitenkin! Isoja jaksamisen haleja sinulle!!!! :heart:

Miumiu - Millaisesta perhevalmennuksesta puhut? Meille neuvolasta kerrottiin vaan yhdestä synnytysvalmennuskerrasta äitiyspolilla. tuollainen useamman kerran setti olisi aivan upea!

Kaikille, joiden kädet on alkaneet puutua
... Lieneekö kyse tästä rannekanavaoireyhtymästä, joka multa juuri leikattiin oikeasta ranteesta? On raskauden aikana yleinen ja myös ilmaantuessaan vasta raskauden aikana menee yleensä itsestään myös pois. Silloin kyse on hermopinteestä, joka tulee turvotuksen myötä. Mulla kun toi tauti oli molemmissa käsissä jo ennen raskautta, on mennyt ihan mahdottomaks turvotuksen myötä. Vasurilla ei enää tee juuri mitään, on valtaosan ajasta tunnottomana tai kovissa pistelykivuissa... Etenkin nyt kun oon toiminut sillä pelkästään pari viikkoa. Nyt tosin pystyy jo kevyitä hommia alotteleen oikealla, kuten näpytteleen tätä tietokonetta. Jos tätä tunnottomuutta ja mahdollisesti kipuilua esiintyy nimenomaan yöllä, rannetuki saattais auttaa. Niitä saa ihan apuvälinelainaamosta ja ne vaan pitää ranteen suorassa nukkueesa, ettei tuu kipristettyä kättä leuan alle tms.

Taas tuli kovin tekstiä... Noh, jospa joku jaksaa lukea. :)
Voimia ja jaksamista ja ihanaa aurinkoista viikkoa kaikille!! :flower:

shawne & baby girl 29+3
 
Huomenta mamit!

Miut potkittiin yöllä kirjaimellisesti ylös sängystä. Siis aivan mahdottomaksi mennyt tuo ukkeli tuolla masussa. Tuntuu, että se ois jo ainakin puolimetrinen, sen verran tuntu kyljissä (ja vähän jopa kutittelikin!) siis molemmissa kyljissä yhtaikaa :D Miten voi olla edes mahdollista?

Oottepa työ saaneet kivoja kommentteja siellä. Ehkä kyse on kulttuurierosta, tai sitten oon näiden mielestä vaan yksinkertaisesti maan päällä liikkuva manaatti.

Siitä vehnätyynyjen lämmityskiellosta, kyllä mie ehkä sen nyt ymmärränkin... lämmittelin eilen omaani työpaikan mikrossa ja tyynyssä on lisäksi laventelia .. koko keittiö tuoksui lämmittelyn jälkeen :D Mutta en olis kyllä pärjännyt työpäivää ilmankaan.

Myntille suurkiitos simaohjeesta! Kokeilen ehdottomasti!

Saagattarelle IIIIIIIIIIIISO :hug: . Kyllä ehdottomasti suosittelisin myös tarkastuskäyntiä, tilanne on muutenkin jo aika hurja ja henkisesti raskas. Siulla jos kenellä on oikeus ja kohtuus käydä neuvolassa vaikka päivittäin, että älä ainakaan kehtaamisen vuoksi jätä soittamatta/menemättä.

Siteillä täytetyt verkkokalsarit nauratti :LOL: Kerroin miehellekin, että ymmärtää sitten tuon sairaalakassihössötykseni tärkeyden :D

Onko täällä muuten kenelläkään tuota Doomoon beanbagia? Siis mihin saa vauvan vähän kun sitteriin, mutta jonka pitäisi kestää sitten aina 30-kiloiselle asti tuolina? Oon vaan kuullut muutamasta paikasta, että olisi hyvä, mutta koska hintaa tuolla on, niin olisi kiva kuulla lisää mielipiteitä ennen tilaamista. Itse ajattelin lähinnä, että jos ostaa sellaisen halpissitterin kuten meillä oli aikomus, niin eihän se kauaa kestä eikä niitä juuri varmaan saa myytyä eteenpäinkään niin hyvin. Kuulemma olisi tämä vauvan selälle ainakin parempi vaihtoehto.

Nyt on taas kiiruhdettava suihkuun ja töihin... viimeinen päivä! On nuo pöllötilaukset jääneet hieman nyt jumiin kun työpäivän jälkeen on aivan rikki, mutta eiköhän tästä taas loppuviikosta olla taas aikataulussa (tiedoksi niille, jotka niitä tilaili, unholaan ei ole jäänyt).

Kelmeää keskiviikkoa!
 
Shawne78: Kiitos tiedosta tuosta rannekanavaoireyhtymästä. Mulla varmaan on juuri se. Jo monta viikkoo ollu kädet puutuneet, varsinkin sormenpäät on ihan tunnottomat ja sit sormien niveliä särkee. Yöllä heräilen usein siihen kun kädet on samaan aikaan tunnottomat ja särkevät :eek: Eikä sormia saa koukistettua kuin väkisin ja silloin nivelet muljahtelee pois paikoiltaan :/ Viimeksi äitipolilla kysyin lääkäriltä tästä ja hän epäili että mun supistustenestolääkitys saattaa pahentaa, kun siinä on haittavaikutuksena turvotus. Ens viikolla lääkitys loppuu, toivottavasti edes vähän helpottais tää, nyt kun tuntuu koko ajan vaan pahenevan. Mä en myöskään pysty tekeen käsillä mitään tarkkaa, edes kynällä ei pysty kirjottaan.
Milkei: Mulla ei oo kokemusta tosta doomoon sitteristä. Me ostettiin esikoiselle baby björnin se perinteinen sitteri (joita on ollu varmaan aina :LOL: ) Ja se oli aivan loistava. Vauva viihtyi tosi hyvin, kun sai itse omilla liikkeillään sitterin heilumaan. Myös tuttavapiirissä kaikki joilla tuo sitteri on ollu ovat kehuneet. Ja samalla sitterillä mennään nytkin. Oikeestihan ilman sitteriäkin pärjäis vallan hyvin, mielestäni se on vaan aika passivoiva kapine, mut meillä poika kyllä rauhoittui viimestään tossa baby björnissä, jos ei mikään muu auttanu, siinä saa niin tasasesti keinutettua. No, nyt loppu mainospuheet.. :LOL:
Nyt taidetaan pojan kanssa lähtee ulos. Ekat sanat tuolla oli klo 6.30 herätessään: äiti mennäänkö pyöräileen, mennäänkö?
Kummallinen mahatauti tuolla on. Sunnuntai aamuna oksensi viimeks, maanantaina ei ollu mitään, joten eilen vein hoitoon. muutaman tunnin päästä tuli soitto että oli ripuloinut kauheesti :x Tänään sitten taas ollaan kotona.
Ai niin, piti vielä sanoo että mustakin on ihana kun Lenniina varsinkin kommentoi aina jokaiselle erikseen. Mä en vaan ikinä muista mitä piti kommentoida, paitsi jos samaa sivua selaa ylöspäin :saint:

-minttu ja rimprenssa 33+1 :heart:
 
Shawne78 Täälläkin samantyylistä kipua usein öisin/aamulla herätessä. Vatsa on pinkeä, aivan kuin jatkuva harjoitussupistus. Tuntuu vähän siltä että joku on painanut rakkoon tms. ja auttaa kun käy vessassa.
Meillä täällä Espoossa on perhevalmennuskertoja tällä hetkellä 4 ennen synnytystä:) Kertojen pitäisi jatkua myös synnytyksen jälkeen, mutta säästöjen takia jäävät luultavasti pois. Vanhan aikataulun mukaan kokoontumisia oli jopa 10, sopii silti olla oikein tyytyväinen että edes jotain on.

Tapasin eilen tulevan äitiyslomatuurajan ja sain kuulla että se olis sitten enää tämä viikko loppuun+ensi viikko normitöitä. Jonka jälkeen viimeisellä työviikolla opastan sijaista ja teen puolikkaita päiviä. Mukavaa :)

Lenniina tosiaan muistaa kommentoida aina kaikille :heart:

Ei voi alkaa päivä huonosti kun aurinko paistaa ihanasti B)
Miumiu&poika 32+2
 
Pikisen ultrakuulumisia tältä päivältä jäämme odottelemaan =)

Salmander: Voi kuinka pelottavaa tietoa olit joutunut kontrolliultrassa vastaanottamaan! Onneksi kaikki vaikuttaisi olevan hyvin ja itse olet hyvällä mielellä! :hug:

Papuneiti: Koeta ulkoilla paljon ja tehdä vain mukavia asioita, jos vähän mieli siitä paranisi. Inhottavat hormoonit, kun kiusaavat sinua aiheuttaen pahaa mieltä - vai onko sulla kaikki asiat muuten kunnossa, ettei syy pahaan mieleen ole jossain muualla?! :hug:

Mammaliini, Minttu ja Miumiu: Kiitos :ashamed: :flower:

Shawne: Onnea siis sokerituloksista :flower: =)
 
Kotiuduttu puoleksitoista viikoksi pakkaamaan tavarat laatikoihin ja säkkeihin. Kiirettä pitää, kun on pakkailujen ja muuttotouhujen lisäksi neuvolaa, esikoisen kitarisaleikkausta, lääkäriä sun muuta.

on: Aamuisin verenpaineet huitelee tosi alhaalla. Ei ihme, että on aamuisin järkky olo, kun huippaa, tykyttää ja heikottaa paineiden ollessa 95/56 ja syke 100-110. Onneksi päivän mittaan vähän nousee paineet ja syke madaltuu. Supistuksia tulee paljon. Eilenkin koko päivän n. 20 minuutin välein. Onneksi kaikki eivät olleet maailman kipeimpiä. Toivottavasti tänään vähäisempää supistustoimintaa. Raskaana ollaan siis selvästi ja oiretta, ongelmaa ja vaivaa pukkaa. Muuten sujuu suht jees. :)

Pahoittelut omanapaisuudesta. Heitän kommentoinnit myöhemmin, kun palaan asiointireissulta.

Jaksua kaikille viimeisiin kuukausiin! :hug:

-Sh ja Milla rv31+2
 
Kävin tänään OYSissa ultrassa ja kerroin kätilölle kohtukivusta. Hän oli sitä mieltä, että se on normaalia ja voi loppuraskauden myötä pahentuakin, kun vauva kasvaa ja liikkuu voimallisemmin.

Taidan ensi viikolla vielä varmuuden vuoksi mainita asiasta lääkärille, jos kipu jatkuu.

Saagatar & Valo 30+2 ja enkelipoika Toivo 22+0
 
Mukavaa viikkoa vaan kaikille! Äkkiä nämä viikot menee, reilu 3vk enää töitäkään. Ja mulle selvis, että vanhempainrahapäätös odottaa palkkatietoja, jotka laittavat nyt 15.4 palkanmaksun jälkeen, mutta eihän tuolla kiire kuin 3kk kuitenkin saan palkkaa.

Onnea Mipsu pienestä tytöstä (vai olenko onnitellut jo...?) :flower: ja Pikkuvarpuselle myötätuntoiset halit :hug: , tuota noroa oon vähä itsekin pelännyt.

Itse kävin tänään kokoultrassa - pettymys oli kun ei ollutkaan se "uusi ihana lääkäri" vaan sama, joka kuopukselta viikko ennen la:ta liki puol kiloa pieleen - toki noilla viikoilla onkin vaikeampaa. Osaava varmaan kuitenkin on, joten voinen hyvillä mielin todeta, että tämä tulokas (kai sen täällä voi paljastaa, ettei tutut bongaa =) , että poikana oli yhä pysynyt...) näyttää olevan isompi kuin esikoinen, mutta pienempi kuin kuopus - eli sf-mitta suhteessa aikaisempiin raskauksiin näyttää olevan varsin hyvä idikaattori. Painoarvio nyt (31+1) oli jotakin reilut 1800g (ei laittanut ylös, sanoi että 2kg lähenee...) ja lasketulle ajalle tarkoittais noin 3.8kg, joten näillä näkymin 4kg voi ylittyä, muttei vaikuttais erityisen isolta ja totes että saan käydä ultrassa loppuvaiheessa jos haluan, tuumasin että ehkei ole tarpeen, jos sf pysyy tuol käyrillä. Kaikki oli hyvin, istukka "optimaalisessa" paikassa, vettä sopivasti ja kohdunkaulaa reilusti. Tuumas että vielä mahtuu akselin ympäri kääntyilemään, muttei enää toisin päin, joten pää pysyy alhaalla.

Itselläkin on tuntunut nyt olevan harvinaisen hyvä vaihe, reissu onnistui hyvin ja vaivoja on vähän - närästystä lähinnä, mutta kevään tulo piristää - herään aamuisin yllättävän aikaisin ja virkkuna, yöllä ei tarvitse tässäkään raskaudessa rampata vessassa, joten tuntuu että helpolla pääsee moneen muuhun verrattuna. Jaksamista kaikille erilaisista vaivoista kärsiville! :hug:
 
Kaunista keskiviikkopäivää, mammat!¤

Täällä on alkanut supistella aivan liikaa...epäilen hiivatulehdusta, sehän kyllä tekee suppareita, mut on tämä melkoista. Väliin särkee koko alamahaa ja tuntuu, et tämä alkaa justiinsa syntymään, mut toivotaan nyt hartaasti, ettei ihan vielä...
Lisäksi minusta tuntuu, ettei tämä pallo ole juurikaan kasvanut enää puolivälin jälkeen ja luultavasti pistävätkin seuraavalta nla-reissulta äitipolille...meinaa vähän huolettaa.
Viimeksi sf-mitta oli tarkalleen keskikäyrällä, mut siitä onkin jo aikaa...täällä kun näitä neuvoloita ei ole turhan useasti. En edes muista, milloin kävin. Seuraava aika olisi ensi viikolla kuitenkin sitten.

Jepulis jee...väsyttää aikalailla, en jaksa tämän enempää.
Paljon voimia ja jaksamista kaikille! :heart:

-Elettaria & murunen 31+4
 
Heipähei!

Kääk, miten paljon kommentoitavaa... Muistankohan kaiken, kun tänään kassalla unohdin kortin PIN-koodinkin. :eek: Raskausdementia siis pahenee vaan...

Mipsusta ja tytöstä oli taas kiva kuulla! Oliko teillä jo nimi valmiina? Haluatko kertoa? On kyllä niin nopea kehityksessä teidän tyttönen, että kohta varmaan itse kävelee sairaalasta ulos, että "morjens!". :LOL:

Milkeille ihokontaktitopista: Kumma, etteivät ole ottaneet yhteyttä??!! Toihan on huonoa bisnestä! Tuli vaan mieleen, kun sä olet niin näppärä käsistäsi, niin mikset tekisi sellaista itse? Sehän on kaksinkertaisesta, napakasta trikookankaasta tehty tuubitoppi! Kaikessa yksinkertaisuudessaan. Mä sillon ite mietin, josko olisin pyytänyt äitiä tekemään, mutta päädyin sitten kuitenkin ostamaan sellaisen. Se pitää olla ihan ihonmyötäinen ja mulla kun tuli esikoisesta lähes 30 kiloa painoa, päädyin M-kokoon, koska olin ennen raskautta n. S-kokoinen. Koko oli todella hyvä! Luulisinpa että jos naiselle tulee se normi 15 kiloa painoa raskaudessa, voi topin ottaa samaa kokoa kuin mitä oli ennen raskautta...
Vauvalle laitetaan ainoastaan vaippa ja toppi vedetään pään yli makkaraksi lantiolle. Vauva asetetaan äidin paljasta ihoa (voi olla kevyet rintaliivit) vasten siten, että pää on n. rintojen välissä, kädet halaavat äitiä rintojen alla ja jalat ovat sammakkoasennossa. Toppi rullataan ylös vauvan tueksi. Pää jää hiukan näkyviin (kts. kuva http://mammaliina.fi/ --> mammaliina tuotteet --> ihokontaktitoppi). Topin täytyy olla napakka, jotta vauva pysyy siinä. Mä aina pesin topin, kun se alkoi löystyä ja taas mentiin! Tyttö söi rintaa, nukkui ja hengaili topissa. Ja oli supertyytyväinen vauva! Siis onhan kantoliinakin ihan näppärä, mutta toi toppi oli vaan niiiiiiiin helppo!

Doomoo-sitteristä: No tottakai meiltä löytyy sellainen. :D Siihen saa kaksi päällistä, jotka voi siis irrottaa ja pestä. Sitterin ja päällisen välissä on muovi, jottei sitteri mene pilalle "vahingon" sattuessa. Tyttö viihtyi sitterissä hyvin silloin vauvana ja muistan kuinka otin sen kylpyhuoneeseen, kun halusin suihkuun. Joskus sitteri oli keittiön pöydällä, että tyttö sai katsella kun tein ruokaa. Olin vähän epäileväinen, tuleeko hökötystä käytettyä enää kun tyttö kasvaa... Nykyään tyttö hakee sitterin (joka on siis tavallaan säkkituoli sillä sileällä päällisellä) itse ja menee siihen makaamaan ja katselee tyytyväisenä telkkaria. Yleensä vkl -aamuina, kun äiti ja isi vähän köllöttää sängyssä pidempään. Ei siis moitteen sanaa! Pyryllehän me hankittiin se Mamas & Papasin Star-lite swing, joka on keinuva ja soiva sitteri. Saas nähdä miten siinä viihdytään...

Olin aamulla Hulluilla Päivillä ja aika rauhallista siellä oli ihan aamusta. Sain kaiken mitä suunnittelinkin ostavani. Hyvä reissu! Sieltä neuvolaan, jossa kaikki taas kerran ok; keskikäyrällä menee sf-mitta, pissa puhdas, Pyryn olotila rt, sykkeet 140, turvotusta jonkin verran, painoa +600g/vko eli aika reippaasti, mutta oon tässä nyt useita suklaapatukoita päivittäin nautiskellut, eli niitä kun jättää vähemmälle, niin ei hätää. Kokonaispainokertymä on kuitenkin vain 12 kiloa. Esikoisesta oli tässä vaiheessa raskautta tullut jo yli 20 kiloa!

Opiskelen nyt iltaisin, mutta onneksi välipäiviäkin on, niin saa huilittua! Aika rankkaa istua monta tuntia huonolla tuolilla. Otan seuraavalle luennolle oman tyynyn mukaan.

Nyt tuli vieraita, täytyy mennä! Jos unohdin vastata jonkun kysymykseen jostain, niin muistuttakaa, pää on ihan laho!

MP & Pyry rv 33+2
 
no mä luen tarkemmin aamulla teidän juttuja ja vastailen sitten mutta nyut vaan ultra kuulumisia.

A vauva oli kääntynyt ja on nyt tulossa pylly edellä muutes eka kertaa koko aikana ja paino 1619g ja B vauva oli edelleen poikittain ja paino 1497g joudun nyt seuraamaan B vauvan liikkeitä ja tiistaina katotaan mikä on tilanne. Toisaalta toivon että A vauva ei käännykkään vaan pysyy noin niin on selvää sitten leikkaus eikä tarvi koittaa saada tahtoa läpi. meinaa nyt pelottaa toi synnytys aika paljon :ashamed:
 
Taas ihan töttöröö työpäivän jälkeen, onneks oli EHKÄ viimeinen. Ei siellä taida miusta täyttä hyötyä edes olla, kun en ymmärrä puoliakaan, mitä miulle yritetään selittää, vaikka sitten selvällä suomen kielellä. Raskauden piikkiin. Pregnancy is new blonde.... :whistle: Tuli muuten pitkästä aikaa niin viheliäisiä sukkapuikkovihlaisuja lounaan jälkeen, lounaskaveri oli jo paniikissa, että nytkö se synnyttää, keskelle katua :D

Kiitos Mussupussu sitteriarviosta! Kuulostaisi siltä, että se kannattais ehkä hankkia. Löysin nimittäin netistä samaan hintaan kun nuo Baby Björnin sitterit ja ilman postikuluja vielä (Ruotsiin) ja nimeomaan tuon käyttöiän vuoksi tuli harkintaan. Mies on aika paljon viikonloppuja poissa, joten juurikin suihkun ja ruoanlaiton ajaksi tarvitsisin jotain kättä pidempää. Ehkä se sitten lähtee tänään vielä tilaukseen... Tässä vielä linkki sivuille, näyttävät toimittavan myös Suomeen asioita (siellä oli paljon kaikkee kivaa sisustuskrääsää....) http://barnvanligt.nu/default.asp?lang=uk Hinnat näkyy vielä euroina, eikä tarvitse osata edes ruotsia ;)

Ihokontaktitoppi tosiaan harmittaa... saatiin kyllä käytetty kantoliina, mutta jotenkin sen sitominen arveluttaa, että kestääkö. No, ehkä sen oppii! Ulkona tullaan käyttämään kuitenkin sitä Manducaa, kun sekin tuli hankittua. Kauhee miten sitä on tullut tuhlattua yli varojen, ei kyllä yleensä ole tapana. Kerrankos sitä esikoiselle...

Oli muuten tänään tullut kutsu postissa toiseen viralliseen ultraan, JEE! On sitä odotettu! 29. päivä päästään kurkkaamaan... hihhei! Onkohan siellä kuinka iso poika jo... iiik!

Täällä on muuten masussa hikka ja monta kertaa päivässä, mitens teillä muilla? Hengitysharjoitukset ovat siis hyvällä mallilla. Tuntuu tosiaan ihan kun nousisi oma pulssi pintaan ja hetki kesti tajuta, että hikkahan sillä on, pienellä! :heart: Ja muutenkin maanjäristykset masussa jatkuu. Voikohan se meinata suurempaa lapsiveden määrää, kun sillä tuntuu olevan vieläkin tilaa mellastaa? Jos mun manaattimasu johtuukin siitä... :whistle: Toivossa on hyvä elää... :)

Nyt pilkkomaan taas ananasta, järetön ananashimo ollut myös jo pitkään!
 
Iltaa! Tänään ollut taas hyvä päivä keskolassa. :) Tuntuu että neiti oikein vauhdilla kehittyy. Keguroitu on taas tänään kovasti ja otettiin päästä ultraääni, kaikki hyvin viikkoihin nähden. Nesterakkuloita oli mitä on sikiöillä yleensäkin, lähtevät sitten myöhemmin pois. Sanoi se lääkäri siinä että rv 34-36 pitäisi alkaa opetella syömään, sitten voi jo miettiä kotiinlähtöä . :D Nyt jo odotellaan että tulee muihin huoneisiin tilaa että pääsee tehohoitohuoneesta pois. Luultavasti parin päivän sisällä. Ilmeisesti jo ihan koppaan lämpöpatjalle kun lisähappea ei ole muutamaan päivään tarvittu. =)

Milla on ollut nimenä jo pitkään ja onhan hän ihan Millan oloinen, ei oikein pojalle nimeä olla edes mietitty vaikka sukupuolesta ei tietoa ollutkaan. Kun äiti vaan tietää kumpi tulee. :p Toisen nimen kun vaan keksisi jostain. Tuli jo maistraatista paperit nimeä varten ja onhan neidillä jo ikioma sotukin. :D

mipsu ja neitonen (31+5)
 
mipsu :hug: Ihanaa että tilanne on noin hyvä!! :heart: Milla on oikein kaunis nimi... =)

Milkei Meilläkin hikotellaan aika selvästi välillä, viimeks toissayönä, kaveri oli muuten ihan paikallaan mut pieni nykäsy tuntu vähän väliä, sit sitä tais alkaa jo itteensäkki ottaa päähän ja alko mellastaa... :D

EC
Toivottavasti supistukset ei kuitenkaan mene ihan mahottomaks.. Koitahan ottaa rennosti! :hug:

Syyshortensia Nii ootteko te muuttamassa nyt loppukuusta jo?


Meillä on liikkeet vaan "vaimentunu", siis niitä kyllä tulee edelleen, mutta en ees muista koska tuo olis viimeks potkassu kunnolla, vaan se on lähinnä sitä möyrimistä ja tönimistä, taitaa tila olla aika perkuleen ahdas jo kaverilla...Kokoarvio olis mukava saada kun niistä la:sta oli sillon alkuunsa epäselvyyttä...Noo, mä elättelen toiveita josko meidän th tajuais mut vielä ultraan laittaa, niin se ainakin vähä vihjaili viimeks kun kävin.. :)

Toukokuisissa sitä on alkanu jo vauvoja syntyy ja kovasti on käynnistyksiä yms. sovittuna, ei mene meilläkään kauaa kun se rumba alkaa tosissaan...Tavallaan pelottaa, tavallaan ootan ihan into piukeena.. :D Isäntä just aamulla kysy et joko sä alat olee ihan kypsä tohon oloon?Oli pakko ihan miettiä et mitä siihen vastaa, kun tavallaan olen ja tavallaan en..Eihä tässä nyt sinällää mitää kun on saanu ilman suurempia vaivoja olla, mutta kyllä mä kaipaan jo sitä omaa minääni ja ennenkaikke öitä jolloin sai nukuttua enemmän kun 2h putkeen, tuntuu nykyään olevan täysin mahdotonta sellanen.. :/ Ja kyllä sitäkin oottaa ettei tartte enää olla huolissaan itestään, siis kytätä joka oiretta, joka suupalaa, miettiä et oonko nyt syöny tarpeeks tai että voinko mä nyt lähtee ajaa porukoille ilman et tarvii miettiä alkaako supistaa jne jne.. Mä oletan nyt et se on ihan normaalia tässä kohtaa ajatella näin.. :p

Mutta mie lähen aamupalalle..Mukavaa päivänjatkoa kaikille! :flower: =)

Maira ja eemeli 32+2
 
Oon tainnu vähän pudota kärryistä kun en ole vähään aikaan käyny täällä kattelemassa, silloin tällöin lueskellut mutta en kyllä kaikkea :ashamed: Selkä tulee niin helposti kipeäksi ettei jaksa kovin kauaa koneella istua.

Tänään oli neuvolalääkäri ja siellä kaikki kunnossa.

RV: 29+5
Paino: +239
RR: 109/70
U-Prot. : -
U-Glug. : -
SF: 27
Tarjonta: RT1
Syke: +145
Liikkeet: ++
Kohdunsuu kiinteä ja kiinni, pituus 3cm.

Vauva oli kääntynyt pää alaspäin, nyt vaan toivotaan kovasti ettei lähde enää kääntymään pois sieltä. Tarkkaa kokoarviota ei vielä antanut, kuulemma vasta sitten viimeisellä lääkärikäynnillä, mutta sanoi että ihan normaalikokoiselta tuntuu. Tulee syntyessään luultavasti olemaan samaa kokoa kuin veljensäkin eli vähän reilu 3kg, veli painoi 3165g.

Marsu + möttönen 29+5
 
Aurinkoista huomenta!
Se on taas käyty neuvolassa.

Maira Kyselin niistä varpusparvisupistukisista, mutta th ei oikein osannut kommentoida muuta kuin ovat niin yksittäistapauksia ja epämääräiset tuntemukset, ettei vielä aiheuta toimenpiteitä.
Supistukset ei kuulemma ole vaaraksi kunhan paineentunne yms. pysyy vatsalla. Jos kipuilu tai "tuikkiminen tuntuu jatkuvana ihan alhaalla tai selän puolella, pitäisi lääkärin tarkistaa ettei aiheuta muutoksia kohdunsuulle.
Jos sulla jatkuu vielä, tai tuntuu alempana, niin kannattaa ehkä vielä soittaa ja tarkistaa:)

Meillä oli muuten kaikki hyvin, hb oli noussut huimat 114->132, eli rauta oli auttanut. Sf oli n. 29 ja pikkuisen syke oli "oikein vahva ja terävä. Näin on sanonut jokainen kuuntelija, en tiedä sanotaanko kaikille, mutta kuulostaa aina kivalta :) Sf mitasta jutteli että jos menee keskikäyrällä, olisi pikkuisen painoarvio syntyessä n. 3,5kg ja yläkäyrällä sitten n. 4kg. Varmasti aika karkeita arvioita.
Kerrankin sain kiitosta painosta :D , pysyy hyvin kurissa.
Tarjonta oli rt, mutta kysymysmerkillä. No lääkäri saa sitten parin viikon päästä tarkistaa. Vähän vielä mietityttää, että jos onkin pt, niin poika on minusta ollut koko ajan aika tarkasti samassa asennossa.

Milkei Olipa hyödyllinen linkki! Laitoin heti tilauksen ihanasta pöllö-seinätarrasta vetämään.

VIHdoin sain kuulla että meidän tilaamat Brion vaunut tulee ens viikolla, eihän siinä mennytkään kun 10 vkoa :whistle:

Miumiu&poika 32+3
 
Miumiu Tarttee vissii maanantaina ottaa vielä oman th:n kanssa puheeks, mulla kun tulee niitä päivittäin ainakin sen pari kappaletta..Toiset tekee pirun kipeetä ja toiset taasen ei..
Mukavaa et Hb on noussu, vaikuttaa varmasti ihan yleiseen olotilaan aika paljon tuo! :)
 
Huo(h)menta! :wave:

Pikkasen meinaa väsyttää, nukkumaanmeno meni taas tosi myöhälle ja alhainen hb vaikuttaa varmaan myös asiaan :whistle:
Käväisin tosiaan eilen neuvolassa, hb oli laskenut kuin lehmänhäntä, oli tosi alhaalla. Tänään eiku raudanostoon :) Näin pitkälle pärjäsinkin ilman rautaa tässä odotuksessa, hyvähyvä :saint:
Muuten kaikki hyvin, pissa puhdas, verenpaine oikein hyvä, vauva raivotarjonnassa pää todella alhaalla, muttei vielä kiinnittynyt. Sf-mitta 32 ollen edelleen yläkäyrillä. Sydänäänet hyvät! :heart: Säikähti raukka oikein kunnolla kun täti kokeili päätään, kuulema oikein pyöräytti päätään kovasti kun täti otti siittä kiinni :LOL: Raasu pieni.
Painohomma pikkasen meinaa ärsyttää, nyt taas sama tahti näyttäis olevan ku edellisilläkin kerroilla, kilo per viikko tahdilla tässä ilmeisesti nyt mennään loppuun asti :whistle: Painoa tullut nyt jotain 12-15kg, riippuen lasketaanko alkupainosta vai eka neuvolasta. Tää nykyinen neuvolantäti on aina laskenut ekasta neuvolakäynnistä.. Noh, nopsastihan nuo on aina lähteneet pois..

Mipsu: Suurensuuret onnittelut ihanasta pienestä tytöstä! :heart: Toinen oli todella lutuinen! :) Minunkaan mielestäni ei näyttänyt mitenkään pikkukeskoselta, oli oikein ihanan vauvan näköinen! Nyt paljon voimia pienelle että pääsee pian kotiin! :hug: Ihania kuulumisia olit yöllä kirjoitellut!

tvvo: Miten teillä Fransin kanssa? :heart: Olis kiva kuulla kuulumisia sieltä :)

milkei
: Viimeksi jo kirjoittelin tosta mein vauvan hikottelusta, hän on nimittäin tosi kova hikottelemaan. Parhaimpina päivinä varmaan hikottelee sen toistakymmentä kertaa :D Minusta se on ihanan tuntoista :heart:

Voih, tässä ei olis enää pitkää aikaa kun saa pienen syliin :heart: Ihanaa, kesävauva! Nyt on alkanut tuntumaan että ehkä mie haluan tänkin jälkeen viel joskus vauvan. Niin nuoria vielä ollaan että ei tuon lapsiluvun tarvi vielä täynnä olla :D Oon aina ajatellut, että 30 on se raja itsellä, ja sinnehän on vielä monta vuotta matkaa.. tuntuu että tää rakkaus lapsiaan kohtaan kasvaa vaan lapsi lapselta :heart: Ollaan onnekkaita miehen kans kun meille on siunaantunut näin ihanat ja mahtavat lapset :) Nää raskaushormonit tekee jotenkin aika herkäksi nähtävästi B)

saagatar: :hug: Tuo Sinun tilanteesi on kyllä todella koskettava, on varmasti raskasta aikaa mutta ihanaa kun Valolla on kaikki kuitenkin mahassa hyvin! Olet varmasti jo aikaisemminkin kirjoittanut, mutta millä viikoilla sulla olikaan se käynnistys edessä? Vai onko edessä sektio? :)

Oliko täällä muilla edessä käynnistyksiä ja suunniteltuja sektioita?
Täällä toivottavasti synnytys käynnistyis itsestään, ja olis yhtä nopsa kuin aikaisemmatkin.. Sektio on ehdottomasti suurin pelkoni, ja toivottavasti en ikinä sitä joudu kokemaan..
Synnytys pyörii nykyään mielessä päivittäin.. Ajatukset sen suhteen ovat tällä hetkellä positiiviset, toivottavasti kaikki menee hyvin.
Tää vuosi onkin oikein kunnon vauvavuosi suku- ja kaveripiireissä. Yhteensä pitäis seitsemän vauvaa syntyä syyskuuhun mennessä :) Kaksi pientä poikaa on tähän mennessä syntynyt :heart:

Tulen kommentoimaan paremmalla ajalla taas :) Nyt kuopusta päikkäreille, on toinen pikkuhiljaa parantumassa kuumeesta..

Mukavaa torstaita! Oletteko hulluilla päivillä käymässä? :D

Hakaneula & :heart: 33+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja papuneiti:
Tuli mieleen yks kysymys: Miten teidän muut lapset suhtautuu uuteen tulevaan vauvaan?? Meidän 4v poika suhtautuu tosi hienosti, vielä ainakin. Kyselee vauvasta päivittäin ja odottaa, koska se vauva oikein tulee. Iltaisin toivottaa hyvää yötä vauvalle ja antaa halin ja suukon masulle. Todella suloista! Ärsyttää, kun kerron ihmisille tästä, saan vastaukseksi odottakaa vaan, kyllä se siitä muuttuu.. Kyllä me se tiedetään, varmasti on mustasukkainen, kun on ollut yli 4v ainoa lapsi ja saanut kaiken huomion. Mutta ihan kuin en sais nauttia tästä, miten hienosti poika nyt vielä ainakin suhtautuu.. :/
Meillä kanssa poika 3v, paijaa välillä masua, silittää, laulaa sille, juttelee ja laittaa isänsä kanssa masurasvaa :D Nauti vaan, Papuneiti täysillä tästä ajasta ja anna ihmisten kommentit mennä ohi korvien!
 
Syyshortensia: Kovasti jaksamista seuraaviin, kiireisiin päiviin ja suppareihin! :hug:

Saagatar: Mainitse vaan ihmeessä lääkärille kohtukivusta, jos jatkuvat/aiheuttavat vielä huolta. Koskaan ei voi olla liian varoivainen ja niinkuin joku jo kirjoittikin, varsinkin sun tapauksessa mikään varovaisuus ei ole ylihössötystä! Toivottavasti on normaalia, kuten th veikkasi!

Pulinapata: Onnittelut mukavista neuvolakuulumisista :flower: Laitappas jaksaessasi ed. ja tulevan lapsen sf-mittoja ja ennakoituja/syntymäpainoja näytille, niin saamme niistä "viitteitä" tulevaan itse kukin. Yksilöllistä toki on ja riippuu esim. lapsiveden määrästä, mutta mukava olisi lukea samalla vakavuudella kuin esim. horoskooppeja =)

EC ja Pikinen: :hug:

Mipsu: Ihanaa, että Millalla kaikki edelleen hienosti =)

Hakaneula: Tänään Hulluille Päiville ;)
 
Mä en oo huomannu et vauvalla olis ollu hikkaa vielä ollenkaan hmm.
Eikä tämä tyyppi mikään raju liikkeissään oo oikeastaan ollukkaan missään vaiheessa joskus harvoin vihlaisee kunnolla. Enemmänkin tuntuu semmoiselta möyrinnältä nämä liikkeet.
Nyt on ollu pari päivää aika äklö olo tuntuu, että vaavi painaa ihan tossa edessä mahakin oikeen kova tosta missä nyt se on :heart: :D

Yö meni valvoessa taas kipuja!!
Heräsin 4 aikaan ja valvoin siihen asti kun mies lähti töihin 7.15.
Painuin sitten takas nukkumaan ja nukuinkin sitten 11 asti |O

Neuvolasta soitti äsken ja perui mun 19.5 olevan lääkäri neuvolan ja aikaisti sitä 5.5 oisko sillon viikot 34 menossa. Onkohan tuo sitten viimeinen lääkäri neuvola?!
Arvioidaanko siellä lapsen kokoa ja synnytystä vai mikä tarkotus sillä on?

Onnea hyvistä neuvola kuulumisista hakanaula, Miumiu83, Marsu86 ja ketä teitä nyt olikaan :LOL: ei muista kaikkea...

Mipsu Milla on kaunis nimi nimittäin meilläkin ollut milla nimi mietinnässä :kieh:
Toista nimee en uskallakkaan sanoa :D
Toivottavasti tyttö siellä voimistuu ja pääsee pian kotiin.

milkeionnea uudesta ultrasta kiva että pääsette vielä kurkkaamaan pientä.

pikinenhyvä että ultrassa oli kaikki ok. Hyvän kokoiset vauvat!
Meinaako ne että synnytät alakautta vaikka itse haluat sektion?!

Tylsää kun noin synkkä päivä :headwall:
 

Yhteistyössä