~Kesäkuun kullannuput 2010~

Tuttu tunne tuo pojan lykkääminen isälleen, mä alan olemaan henkisesti aika rikki siitä asiasta että mulla on 2 lasta huollettavana, vaikkakin toisella on ikää jo kohta 24..Ei tää oo selväpäisen hommaa...Kävin eilen tunnin verran olemassa pois, ostoksilla, tulin kotiin niin poika oli parkkeerattu tv:n eteen sitteriin ja siel se huuti, isäntä pelas tietokoneella.. Do i have to say more?

Mä alan olemaan niin saatanan kyllästyny tähän ettei mitään järkee..Mä pääsisin takuulla helpommalla itekseni ja tän oon sanonu miehellekkin, en mä jumankaut sitoutunu naimisiin mennessä holhoamaan 2 kakaraa, tuo yks ei saa ees sukkiaan lattialta pyörimästä, nimim. paskaset sukat jo 4:jättä päivää sohvan vieressä..Aina kun sanoo et tarttis vähä osallistua, kuuluu vastaus: Eikö riitä että mä käyn töissä? No ei hitto vie riitä..

Kiitos ja anteeks, keitti kiinni... :ashamed:

Mä haluisin vaan karata välillä jonnekkin missä saisin olla ihan itekseni, ihan hiljaa, ilman et joku on koko ajan vailla jotain..
 
Maira Paljon tsemppiä:hug:Toivottavasti saisit miehen tajuamaan että apua tarvitaan.

Tuttu tunne tuo että olis kiva välillä olla ihan itsekseni. Meilläkin miehellä on sellainen vuorotyö, että minä joudun aina ottamaan täysvastuun mm. öistä. Ellei miehekkeellä ole pidempi loma.
Eikä hänkään ollut sitä itse tajunnut, että minulla on usein ensimmäinen tauko kun hän herää ja ottaa pojan. Mutta kun puhuttiin niin auttoi. Siksikin oli ihan ihanaa olla ensimmäiset pari tuntia kahdestaan pois kotoa:)
Pikkuisen kanssa kotona pienistä ongelmista tulee niin helposti suuria..
Kunnia teille, joilla on useampi lapsi:)

Täällä harjoitellaan kääntymistä, poika ähkii tuolla kyljellään ja yritys on kova mennä ympäri.
 
Viimeksi muokattu:
Mairalle :hug: Toivottavasti miehesi ymmärtää pian alkaa osallistumaan enemmän.
TV:n katselusta: Täälläkin kiinnostaa kauheesti, jos telkka vaan on päällä, niin on ihan sama miten päin ton tytön lattialle laittaa. Aina saa käännettyä päänsä ihan ihme asentoihin että näkee telkan :LOL: Oon myös kuullut tuon että liiallisesta katselusta vois olla haittaa aivojen kehitykselle. Mutta ei meillä vauvan takia telkkaa kiinni pidetä, jos sieltä joku jotain haluaa katsella, mut ei varta vasten häntä siihen telkan eteen parkkeeratakaan sitä katsomaan. Meillä myös esikoinen oli tosi kiinnostunu telkkarista vauvana, mutta vähän isompana ei. Nyt vasta jonkun aikaa halunnu katsella lastenohjelmia niin että keskittyy niihin kunnolla, eikä ala leikkiin muuta samalla. Täyttää ens kuussa 3. Samanikäinen serkkunsa taas on reilu yksvuotiaasta katsellu pitkiä lastenelokuviakin monta peräkkäin ja mielellään katselis lähes koko ajan telkkaria eikä kuule eikä nää mitään muuta kun katselee. Niin on erilaisia lapset.

Meillä Elsi kääntyi eilen mummulassa 3 kertaa selältä mahalleen :O Ei siis oo aikasemmin tehny elettäkään että kiinnostais yrittääkään, enkä oo paljon odotellutkaan, kun poikakin oli hidasta sorttia ja kääntyi vasta 5,5kk vanhana. Istuin hänen vieressään lattialla kun oli selällään ja koskin häntä vasempaan lonkkaan, niin kääntyi siitä kyljelleen ja hetken punnerrettuaan mahalleen. Ja vielä 2 kertaa kokeiltiin samaa juttua. Kotona ei oo tänään kääntyny, kikatteli vaan mulle kun yritin kannustaa kääntymään :D No, kyllähän tuo ehtii ja toisaalta tiedän että sitten kun tuo lähtee liikkeelle, niin toivoisin että olis pysyny kauemmin vauvana.
Toinen vauva-uinti oli eilen ja hyvin meni, myös pois lähtö sujui rauhallisesti, ilman hirveetä huutoo kuin viimeksi. Vasta ens kerralla aletaan kannuttaan ja sit ehkä parin viikon päästä kokeillaan sukellusta.
Kiinteitä on nyt maisteltu 8 päivää ja kokeiltuna on bataatti, porkkana ja peruna. Huomenna ajattelin antaa luumua vähän, kun vatsa mennyt vähän kovalle, tai siis heti meni seuraavana päivänä kun perunaa maisteltiin : / Mutta ei onneks niin pahasti että itkettäis.
Jaahas, nyt me lähdetään koko perhe sunnuntaikävelylle ja sit illemmalla toiseen mummulaan.

-Minttu ja Elsi 4kk1vko
 
Oon tänään niin kateellinen kaikille, jotka saa nukkua yöllä. Oon painellu nyt viikon 2-4h yöunilla ja tänäaamuna pääsi sitten itku äidiltäkin.

Mitä hemmettiä mie teen väärin? Poika nukahtaa tissille 20-21 välissä, nukkuu 2-4h jonka jälkeen on alkanut herää tunnin puolentoista välein. Ei ole koliikkia, eikä herää ees parkuen, vaan sätkii ja potkii ja mumisee ja ähisee. Laitetaan nykyään omaan sänkyyn, jotta saan ees sen pari tuntia unta, mutta sit yleensä luovutan ja otan sen viereeni potkimaan kun ei ähinä lopu pinniksessä.

Onkohan tää poika nyt sit niin iso, ettei rintamaito riitä yöksi? Neuvola on vasta viikon päästä, huoh. Kyllä tää nyt sit nukkuu sylissä. Ja päikkäreitä nukkuu mielestäni sopivasti, kolmisen kertaa tunnin pari kerrallaan, riippuen missä on.

Erittäin väsynyt milkei ja Oliver 12vk
 
hellou piiiiitkästä aikaa.. milkeitänää vähän samasta asiasta neuvolatädiltä kyselin ni vastaus oli et korviketta kehiin..ollu jo jonki aikaa tuota mut sitkesti yrittäny imettää mut ei nuku äiti hirveesti ja ku illatki menee tissi suussa ni ei tuo isompikaa oikee enää tykkää ku äiti on koko ajan kiinni vauvassa..

panicroom ja wenla 3,5kk
 
Mä kokeilisin kyllä jo sit lisämaidon antamista jos ihan hulinaks menee, eihä kukaan jaksa tollasta.. :hug:

Saa olla onnellinen et meillä edelleen nukutaan yöt läpeensä, ei muuten varmaa järki kestäis..Mä tässä mietin itseeni et noinkohan on käyny et mulle on jälkijunassa iskeny joku masennus kun kaikki tuntuu niin saakelin hankalalta ja pieninkin asia kaataa mun maailman..En tiiä, täytyy vähä seurata tilannetta...
 
Maira: Tsemppiä miehen kanssa.:hug: Kyllä se siitä kasvaa, pikkuhiljaa, isän rooliin! Mun pikkuveli on samanikäinen ja huh jos sillä olis lapsi:O

Pohtijatar: Kiva, että teillä tuo 3 kk toi helpotuksen nukutukseen yms. Meillä näköjään sitten toisinpäin. Ehtihän sitä pari kolme viikkoa jatkuakin tuota ”helppoa” vauva-arkea, pöh!

Mirna: Tervetuloa kirjailemaan =) Nuo sun mietteet on niin tuttuja esikoisen vauva-ajalta, silloin oli kauheinta tuo oman ajan menettäminen. Usko pois, arki helpottaa kun tuo vaaveli vähän kasvaa ja saatte miehen kanssa toimimaan nuo hoitojutskat molempia tyydyttävällä tavalla. Meillä myös mies tekee pääsääntöisesti ruuat, leipoo yms. Minä sitten hoitelen pyykit ja siivoilen useammin. Mikäs siinä, jos homma toimii.
Menkää ihmeessä vauvauintiin, ihana koko perheen harrastus. Huomasin viime kerralla, että meillä on tuolla sellainen muovinen kaukalo, jossa vauvaa voi pitää suihkun aikana. Itse kyllä hoidan vauvan ensin ja sitten annan miehelle, sen jälkeen pesen rauhassa. Joten jos se mies on mukana, sitä kannattaa hyödyntää, mutta onnistuu myös yksin.

milkei: :hug: Et tee mitään väärin. Normaalia vauvatoimintaa =) Jos ei vaadi huomiota, niin anna ähistä. Jos siis ei oo nälkäinen tai mitään. Nuku vaikka korvatulpilla.

Joopa joo… meillä on alkanut tulla rintaraivareita, iltanukutusongelmaa ja kaikkea muuta mukavaa. Johtuiskohan rokotuksista tai mistä lie. Päivällä sentäs nukkuu vielä hyvin, mutta tuossa välissä nukahti kun vaan vaunuihin laittoi, nyt pitää heijata argh.. Tissi ei enää auta joka kitinään, vaan syö vaan kun on nälkä, jos muuten yrittää tarjota niin sitten tulee kiukku. Ei nukahda viereen kuten ennen ja eilen tapahtui jotain ihmeellistä. Kun ei rauhoittunut meidän sänkyyn laitoin kehtoon ja soittorasian päälle. Sinne sitten nukahti ja nukkui kolmeen saakka kunnes heräsi syömään. On melkoinen puntti nostella, joten jätin viereen nukkumaan. Meillä on meinaan jotkut tunnin puolentoista välein parin minuutin aamutissittelyt meneillään. Nämä aamupyöriskelyt alkoivat rokotusten jälkeen. Onneksi sitten kuitenkin nukahtaa pikkuimun jälkeen.

Ei vielä käännytä massulleen, kovasti ähelletään kyllä ja jalan saa jo lattiaan toiselta puolelta, mutta loppusilaus puuttuu. Oli pitkä tauko yrityksissä, nyt on alkanut kääntyminen taas kiinnostaa. Toissailtana pyöri myös matolla melkein ns. akselinsa ympäri. Lelujen mussutus on nyt in. Saa aika hyvin ne jo hyppysiinsä tuosta kaaresta ja matoltakin. Telkkaria katottais täälläkin. Katson usein imettäessäni ja kun on röyhtyyllä niin silmät suurina tapittais telkkaria. Esikoista alko kiinnostaa vasta muutama kuukausi sitten n. 2,5 veenä. Niin ja täällä kanssa kuolataan litratolkulla..
Lauantaina Nuuk oli Ikeassa ekalla kunnon shoppailureissulla ja hyvin meni kun oli kunnon vaunut mukana. Nukkui kolmen tunnin päikyt siinä shoppailun ohessa. Matkarattaat olis kyllä liikkuessa olleet kätevämmät.

Tulihan tekstiä ja sekavaakin tuntuu olevan. Nyt on kuitenkin pakko mennä siivoo kodinhoitohuoneesta ylimääräiset sotkut pois. Huomenna tulee siivojatäti siivoo sen ja saunatilat. Niillä kun on niin kätevät kaakelinpesulaitteet niin ajateltiin kokeilla ammatti-ihmistä.

Ainiin.. nyt kun syksyn pimetessä ystävät järkkää noita Partylitekutsuja niin kokeilin eilen kutsuilla semmosta käsikuorintaa. Oli uskomattoman tehokas. Mönjä vaan hierottiin käsiin ja pestiin pois, sen jälkeen oli superpehmoiset kädet. Kätevää näin lapsiperheen hektisessä arjessa.
 
Milkei Kokeilisin minäkin lisämaitoa ensihätään, pitäähän sunkin saada nukuttua että jaksaa:hug:
Voisitko soittaa neuvolaan ja kysellä mitä tehdään, eikös teillä ollut ihan mukava th.

Maira Äidin masentuneisuus taitaa olla aika yleistä kannattaa ottaa ihan vakavasti. Tutulla tilanne meni siihen että kahta lasta hoitaa nykyisin lasten mummo ja erokin siinä sivussa tuli.
Mullakin oli välillä vähän ankea olo ja mieskin kommentoi, että olen usein pahalla tuulella. Auttoi kun yritti keksiä itselle kivoja juttuja, ihan pieniäkin ja aina kun vauvan hoidolta ehtii:)

Edit. Unnan käsihoidosta tuli mieleen että onkos joku kokeillut/löytänyt hyvää kiinteyttävää tms. rasvaa rintoihin?
Iho ei varmaan pidä imetyksen aiheuttamasta vaihtelusta.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos tuesta, ihanat!

Tää päivä on ollut yhtä kiukkuamista, poika aloitti taas vaunulakon. Huusi kuin hyeena, mutta oli päästävä ulos täältä, vaikka satoikin ihan kiitettävästi. Nukahtihan tuo lopulta. Oli varmaan aika surullisen näköistä, mami itku kurkussa pysähtyy parin metrin välein sateessa laittamaan tuttia suuhun ja silittelemään poskea :/ Mutta kun nukahti, niin nukkui yllättävän sikeään ja sain vähän ostarilla kierreltyä. Vaikka tietenkin sitten Lindexin kassalla alkoi raivoitku, äidillä oli pankkikortit ja klubikortit hukassa ja jono vaan kasvoi takana. Jeah!

Mitenkäs, kun tää kyllä saa tuota maitoa puklujen, kakan ja pissan määrästä päätellen ihan kiitettävästi, niin auttaisko se korvike silti? Jos nyt pumppaan yöksi pulloon ja sekaan vähän korviketta? Paljonkohan sitä pitäis laittaa, yleensä poika vetää pullosta vähintään sen 120ml rintamaitoa? Puolet ja puolet? Huomenna pitää juu kyllä soittaa sinne neuvolaan, jos tän yön jotenkin jaksais.

Ainiin ja meillä myös töllö ois maailman ihmeellisin asia, pää kääntyy kuin pöllöllä jos ei ole muuta mielenkiintoista (esim tissit, äidin) esillä. On muuten aika hauska miten erilaisia tosiaan lapset voi olla, kun toiset saa tissiraivareita jos tarjotaan liian usein ja toiset (lue: Oliver) imeskelis tissiä ihan koko ajan jos vaan sais. Kantaessa imeskelee miun olkapäätä tai kättä ja lentsikkaleikkiä leikittäessä polvea. Onpa tuo tehnyt miulle fritsunkin käteen kerran. :D

Mairalle tsemppiä kanssa ja jaksamista. Ei täälläkään tähän lapsenhoitoon niin innolla osallistuta. Tahi kodinhoitoon. Eilen sain kiukuteltua sen siivoomaan vessan ensimmäistä kertaa eläissään :D Ja yhdessäolon aikana en oo koskaan nähny imuria tuon ukon kädessä... Anoppi ei oo poikiaan koskaan laittanut siivoomaan, ja sen huomaa :kieh: Ja jos siltä tuntuu vähänkin, että masentaa, niin ihmeessä avaa suu terkalla. Tai edes täällä, jos ei muuten kehtaa.

Nyt tää nukahti taas jo syliin. Ois kyllä kasa pyykkiä silitettävänä tuossa.... Mutta pitäis koittaa vaan mennä kans pötkölleen kun tietää, että kohta alkaa ähinä. Huomenna avoimeen päiväkotiin, mukavata :)
 
Tervehdys naiset ja vaavit :heart:

uih, tänään kävi hassusti kaupassa. Olin kassalla ja neiti oli sitten sylissä (kasvot eteen päin) maksoin kortilla ja tässä kaupassa pitää viel kuitti allekirjoittaa. Niin neiti päätti myös osallistua allekirjoitukseen, otti kynän käteen ja veti todella piiiiitkän viivan paperiin ja kynä sit meinas lähteä meidän matkaan. Oli siinä kassatädillä hauskaa ja muilla asiakkailla :D

Juu, täällä oli edelleenkin anoppi ongelma. Huomenna pitäis sinne mennä hakemaan kissa takaisin. Ollut kesähoidossa n.3kk :D hieman venähtänyt hoito. Mietin, ett pitäisköhän hälle kertoa, että ollaa miehen kanssa mietitty ett muutettaisiin takaisin Keski-Suomeen niin muuttuisko hieman tuo käytös ja haluiskohan nähä hieman enemmän lapsenlastaan. Arg, tai sit saan raivokohtauksen siel ja puhun suuni puhtaaks...

Oletteko työ muuten tehneet itse soseet? Täällä mie aluks tein ja nyt ostin kaupan muksun(peruna porkkana) niin paljon paremmin maistui kaupan kun omatekoinen. Toivottavasti nyt ei seuraavan kerran ala kitisee kun annan omatekoista. Tällä viikolla pitäisi maistella muutenkin mangoa, ja sitähän en itse rupea tekemään :D

Neiti muutenkin on iloinen ja kehittyy hirmu nopeasti, kyyneleet tuli tänäänkin silmään kun neiti touhuili leikkimatolla menemään. Heilutti leluja ja hihkui iloisesti ja käänteli itseään ja yhtäkkiä olikin heittänyt 180 astetta ympäri ja oli jo uuden lelun kimpussa. On se ihana seurata tuota neitiä :heart: Empä vielä tammikuussa taidakkaan lähteä kouluun, nyt kun niin ihastunut olen tuon neidin touhujen seuraamiseen :)

Kotitöistä, eipä täälläkään mies paljoakaan juuri osallistu. Ok, ymmärrän hän tekee 12-15 tuntista työpäivää ja se on riittänyt tähän asti että saan käydä suihkussa(tämmöinen oma aika minulla). Mutta kai hän on itse huomannut, että olen väsynyt tai valitan ruoan jälkeen, että jaahas nyt alkaa sitten siivoamin, nii on muutaman kerran siivonnut sitten keittiön (noh menestys on sitten hieman erilainen, mutta ajatus tärkein). Pyykkikonetta hää ei osaa edes käyttää ja imuri on vaikeasti kaapissa niin turha siihen koskea. Mutta useimmiten jos pyydän jotain niin kyllä hän sen tekee, omalla ajallaan ja muutaman kerran pitää pyytää, mutta silti.
Nyt kovasti suunnitellaankin yhteistä iltaa, että molemmat pääsee hieman viihteen puolelle yhteisten kavereiden kanssa :heart:

Voe, voe, kyllä täälläkin kriisiä välillä pukkaa. En viihdy täällä paikkakunnalla yhtään, ei ole kavereita tai tuttuja tms. Päivisin ei mitään tekemistä muuta kuin paikallisessa kyläkaupassa käydä, koska ei ole toista autoa meillä tällä hetkellä :/. Ja omaa aikaa tarvitsis hieman enemmän. Ja pikkasenko hermostuin kuin katsoin sen miljonääriäidit niin niihin. :D Mieskin nauroi kippurassa ku mössötin siitä ja avauduin. Kovasti haluaisin itsekkin aloittaa jonkin harrastuksen, mutta mutta, niin miksi mutta? Oiskohan kun nään miehen aina iltaisin myöhemmin nii haluan sitten olla hänen kanssaan, jaa a en tiedä.
Ja liiankin hyvin tiedän tunteen ettei kaikki menene millään oikein ja kaikki kaatuu päälle. Sen takia ajattelinkin, että maiseman vaihdos toisi hyvää myös minulle. Kuten moni miulle on sanonut, että tukiverkosto on tällä hetkellä tärkein, ja mitä minulla on anoppi joka ei halua enää pitää yhteyttä, muita tässä lähelllä ei olekkaan muuta kuin mieheni tietenkin, onneksi :heart:

Hups, tulipas tekstiä, ja jotain jäi kertomatta mutta eipä tule ny mieleen :D

Jaksuja tänne arkiseen aherrukseen mammoille ja iloisia hetkiä vauvojen kanssa :heart:

-Anna ja Linda 3,5kk
 
Milkei Meillä olis sellainen mysteeri että poika vaikutti kovin nälkäiseltä, vaikka painokin nousi ja pissaa&kakkaa tuli. Silti vaan se lisäruoka muutti kaiken, sen jälkeen on ollut niin hymyilevä ja ihanan hyväntuulinen. Olisko sellainen määrä hyvä kokeiluun että kun antaa ruan päälle niin näkee rauhoittaako, mutta ei vaikuttais sinun maitoon. Vaikka ei kai kerran parin kokeilun vielä pitäis vaikuttaakaan..en kyllä ole mikään expertti korvikkeiden kanssa.

bannah Minäkin olen tähän asti tehnyt soseet itse, mutta tänään just ostin porkkana-perunaa ja huomasin että siihen on lisätty vähän jotain kasviöljyä. Olisko se mikä maistuu. Meillä taas ei tykätty:D

Nyt unille..
 
Milkei: Niin vaan minäkin uskoin, että tälle vauvalle kelpaa tissi aina. Semmoinen tissimaakari on ollut alusta asti. Nyt vasta muutaman päivän tehnyt tuota, että jos ollaan liian väsyjä/kylläisiä ei tahdokaan sitten syödä. Suurimmaksi osaksi tissi maistuu aina kun tarjoaa =) Ehkäpä tuo on alkanut laihikselle kun kaikki sanoo, että on ollut ruoka-aikaan kotona.:LOL:
Mun mielestä tosiaan kannattaa soittaa sinne neuvolaan ennen kun alat hötkyilee sen lisämaidon kanssa, sun kuvaileman perusteella tuntuis maito ainakin riittävän. Eiköpähän nuo sitten pottua pyydä antamaan, jos maidossa ei potku riitä. Tsemppiä ja jaksuja yöheräilyyn.

Bannah: Tästä tapauksesta en vielä tiedä, omilla soseilla aloitellaan, mutta esikoinen tykkäs enemmän valmissoseista. Annoin sitten molempia, aika usein valmista, kun se uppos paremmin. Sitten jossain vaiheessa oli puolet ja puolet. Jos Nuuk tykkää kotitekoisesta enempi niin sitten teen itse jos valmiista mennään varmaan samoilla kun esikoisen kanssa. Terve poika on kasvanu kaupan soseillakin, tosin nyt ollaan sitten melkein täysin kotiruuilla oltu siitä vähän reilun vuoden ikäisestä. Pitäis kokeilla miten syö noita valmislaatikoita yms. ni vois hätätilassa antaa. Mutta vauvan mukaan mennään. Toivottavasti tulis yhtä hyvä syömään kuin tuo ensimmäinen.

Jaksuhaleja kaikille ja bittiauringonsäteitä mieltä piristämään:cool:

Nyt pitänee valmistautua esikoista hakee kerhosta, täällä aivan kaamea ilma; vettä sataa saavista kaatamalla ja tuulee kovasti. Menee autoreissuksi taas. Piti muuten vielä liputtaa sitä, että eilenkin poika nukahti kehtoon itsekseen tuon ”pilpatin” soidessa. En tosin vielä innostu kun näköjään muuttaa noita juttujaan melkosen usein.
 
Unnahan sen sanoi:) niin mäkin vähän luulen että voi olla ettei lisämaito autakaan, vaan pottua pitäisi antaa. Ajattelin että jos olet ihan epätoivoisena siellä niin ehkä sitä lisämaitoa voi kokeilla.
Toivottavasti selviää pian!

Unna täälläkin sataa kaatamalla, kyllä masensi kun herätiin. Olin ajatellut lähtä ulkoilemaan, mutta nyt ei huvita. Onneksi sentään nukuttiin piitkään, puoli yhteentoista:O
Poika sanoi eilen vahingossa ekan sanan "Moi", kyllä naurettiin, kun pölpötyksen seasta kuului selvä moi:)
 
Täälläkin sataa kaatamalla : / Mä olin niin ajatellu että lähden käveleen kirpparille, mutta eipä sitten tarvinnukaan.. Elsikin on nukkunu jo 3 tuntia ulkona vaunuissa. Jotain rytmin muutosta vissiin, kun ysin jälkeen nukahti ja edelleen nukkuu, aikasemmin on nukkunu aamulla ysin aikaan pikkutirsat ja sit 11 aikaan menny pitkille unille 3-5h. Mä päätin jättää soseiden antamisen tauolle. Peruna kun alotettiin bataatin ja porkkanan jälkeen niin maha meni ihan kivikovaks. Eilen annoin vähän luumusosetta, ja se auttoikin. Mut koitetaan myöhemmin uudestaan, kun nyt meni muutenkin muutamana päivänä itkuks se syöminen. Ettei vaan jäis mieleen että syöminen on ikävä asia. Meillä esikoinen on ollu aina huono syömään ja tosi nirso, hermojen kiristystä on siis riittäny. Ostin kirjan "Omin sormin suuhun" ja se vaikuttaa tosi mielenkiintoselta, kovasti kiinnostais siirtyä sitten sormiruokaan suoraan, jos neitiä vaan kiinnostaa. Siinä kirjassa on ajatuksena, ettei lasta syötetä ollenkaan (paitsi tietty maitoa) vaan sitten kun osoittaa olevansa kypsä (mm. osaa istua sylissä tai syöttötuolissa, laittaa esineitä suuhun ym.) Annetaan eri ruokia sopivan isoina paloina, joista vauva saa hyvin kiinni ja järsittyä, imeskeltyä jne. Kun eri lajeja laitetaan monipuolisesti tarjolle, eri maut tulevat tutuiksi ja tietenkin ruoka myös näyttää ja tuoksuu herkullisemmalle, kuin jos kaikki on yhdessä soseutettuna. Katsotaan nyt miten alkaa sitten sujumaan. Ehkä meillä kuitenkin haetaan kultaista keskitietä ja jotain myös lusikalla syötetään.
Tänään pitäis viedä kauhee kasa tavaraa lastenkirppikselle, hirvee määrä jo kertyny Elsin pieneks jääneitä vaatteita.. Ja hakea esikoinen mummulta kotiin. Käytiin sunnuntaina mun porukoilla kylässä ja esikoinen ei halunnutkaan lähteä kotiin.. Isi kävi sitten illalla vielä viemässä vaihtovaatteita hälle. Nyt on ollu 2 yötä siellä ja tänään tulee kotiin, vaikka sanoikin että voisi vieläkin jäädä sinne..

-minttu ja elsi
 
Kiitos vaan!

Täällä kärvistellään kylmyytä vastaan. aamulla tekis niin mieli jatkaa vaan unia kun poitsu omassa sängyssään ähkii ja puhkii..nostinpa sen viereen ähkimään,mutta ei sitä nukuttanu enää. oon miettiny että pitäs varmaan siirtää se sänky ihan meijän sängyn viereen, ois paljon helpompaa yöllä laittaa tuttiaki ja kääntää kylkeä.

tässäpä ihmettelen mitä ihmettä sitä taas keksis tekemistä? tuntuu että ihan kyllästyttää jo kaikki lasten rallatukset ku koko ajan samat soi päässä ja niitä pojan iloksi laulelen (tosin tuntuu että sitäkin alkaa jo ärsyttämään välillä ja alkaa rimpuilemaan poispäin.. :D ) ja tuntuu että alkaa sen lelutki oleen jo liian tuttuja ettei se niistäkään enää niin innostu. rätti-leikki on ainut mitä se jaksaa leikkiä. eli viuhutan rättiä sen päällä ku makoilee ja heitän huivin selkäni taa ja kysyn missä rätti on..sitte naurattaa :LOL:
mitä te teette päivisin??

meillä herätään yöllä enää 2-3 kertaa syömään. oon tehny niin että annan tutin ja käännän se kylkeä jos en jaksa millään syöttää...aika törkeetä mutta ei ainakaan oo valittanu, jatkaa unia vaan.

meillä on vielä aika paljon karstaa päässä, joka päivä koitan harjata ja ceridalia laittaa mutta ei se tunnu auttavan...miten te ootte saanu pois??

sitte yks murheen kryyni ku pojalla tuntuu aina olevan ripsi silmässä o_O....
oon yrittäny monta kertaa saada sitä pois mutta aina se laittaa silmän kiinni ku koitan koskee. lisäks huomasin että nyt toisessakin silmässä on. raukka pieni, eikä mitään oo sanonu :stick:
: /

no mutta, tuolta se pian heräilee ja mä voisin vielä koittaa ettii kaapista jotain syötävää. (oon alkanu syömään niin huonosti päivisin)

hyvää päivänjatkoa äidit!
 
Tulinpas pitkästä aikaa tännekkin kurkkimaan :p
Kesäkuu 2011 näköjään tullut!
Me ollaan täällä flunssassa koko perhe. Mies tosin silti kulkenut töissä. :snotty:
En vissiin ole ainut jonka ipana on 1,5h ja 2h välein pystyssä yölläkin...
Mä oon kokoajan niin väsynyt etten taho jaksaa mitään.
Tosi vähän tulee koneella oltua kun ei jaksa...
Neuvolassa sanoi että vois alkaa soseita kohta puoliin syöttämään...
Huomas varmaan että äippä on vähän väsynyt |O

Millä soseella olis hyvä aloittaa?!
Taidan tänään vielä hakea sosetta...

Maira Meillä menossa miehen koulutusta täällä.
Meillä mies antaa pojan kanssa huutaa sitterissä tai sylissään.
Ei tajua hyssytelllä eikä tarjoa tuttia tai pulloa kun kerran jos ei kelpaa, niin ei kelpaa... :kieh:
Ärsyttävää kun ei ees tosissaan yritä...
Ja yleensä kun naama menee mutruun niin lykkää pojan mun syliin, kun ei kuulemma saa sitä hiljaseks. Sitten kehtaa vielä sanoa että mee itekses kaupaan tai shoppaileen tai lenkille...
En mee kun en luota että pärjäävät! :whistle:
 
Moikka.

On taas kulunut aikaa edellisestä kirjoituksesta: /
Poika on pian 4kk ja tarkotus olis alotella kiinteät,varmaan maissivelliä tai sosetta.
Yöt nukutaan ihan ok,paremminkin vois nukkua,menee yöunille n. klo 21-22,herää n. klo 00 ja 04 ja aamulla herää uuteen päivään n. klo 07.Päivällä nukkuu vaihtelevasti 3-6h:whistle:
Vielä ei käännytä,kyljellään ähistään
 
Mirna: Mullakin joskus mielikuvituksen puute tekemisten kanssa. Meillä poika nukkuu päiväunia vielä 5-6 tuntia päivällä, joten eipä sitä aikaa niin kamalasti ole. Valveilla ollessa on lelukaaren alla, välillä ottaa ilmakylpyjä, harjotellaan kääntymistä, näyttelen leluja, katselee mobilea, jutustellaan ja sit parhaimmat naurut tulee kun menen lattialle selälleni ja heijaan poikaa jalkojeni päällä=)nyt ilmottauduin vauvamuskariin, tosin en tiedä ollaanko alaikäisiä sinne....Ja tietysti sitte vaunulenkkejä, pihalla käppäilyä vauva sylissä, kantoliina/manduca kävelyitä, kaupungilla shoppailua sillon kun nukkuu vaunuissa ja ihan vaan ruokakaupassa käyntiä. Sillä tavallapa nuo päivät menevät.

Rapuu82:hyvin on samat rytmit teillä kun meillä. Meillä kans nukkumaan 21-22 ja ylös 7-8. Syö 01-02 välillä ja toisen kerran 04-05 välillä. Ja päivällä 5- 6 tuntia päikkäreitä, nykyisin jo pidemmissä pätkissä kerrallaan. Paljon nukkuu vielä tuo, mut hyvähän se vaan on. Minä kans olen miettiny kiinteiden alotusta, kunhan parin viikon päästä tulee 4 kk täyteen. Mites noi vellit, millon ja kelle niitä oikein suositellaan?Kaveri kehui kovasti, että oli parantanu heijän lapsen unia, kun ei ollu soseet vielä alkuun uponnu...mistä mä olen saanu sellasen kuvan, että ne ei kuitenkaan olis paljon maitoo kummempaa?
 
Päiväohjelma: Neiti viihtyy aika paljon itekseen lattialle lelukaaren alla tai sitterissä. Annan hänen katsoa telkkaria, ruokaa tehdessä neiti tulee keittiöön. Päivän rutiineihin kuuluu lelujen tutkimista, "nousuharjotuksia", vauvajumppa(itse kotona), kävelylenkki, ruokailuhetki, keskustelua, lauluja, loruja. Mitä milloinkin... Tänäänkin puhuin vauvalle sm-liigan peleistä ja omista veikkauksistani :D

Itse olen ymmärtänyt ja eräs sairaanhoitaja on minulle painottanut, että vellit ja puurot aikasintaan 4kk--> ei missään nimessä aikaisemmin, koska suolisto ei ole vielä valmis niihin. Mutta vissii parhaimmat suositukset ovat, että vasta 5kk eteen päin. Itse ajattelin kyllä antaa 4kk eteäpäin iltaisin. Kun viime yönäkin neiti päätti sitten heräillä 4kertaa syömää, oli pikkasen sekanen olotila aamulla.. :/

Mitäs onkos teillä lemmikkieläimiä? Kun minulla on kissa, kävin tänään hakemassa sen "kesähoitopaikasta", asumme rivitalossa ajattelin kyllä laskea rohkeasti sen täällä ulos. Niin mutta asiaan, miten teidän eläimet ovat suhtautuneet vauvaa? Ku minua hieman pelottaa tuon kissan kanssa, on kyllä nähnyt vauvan monta kertaa jne. Mutta kissa on aikas ärhäkkä tappaus :D Ja huomasin jo tänään, että taitaa kissa sekä vauva olla toisillee mustasukkainen, ruokailu aikana kissa väen väkisin änki miun syliin, jota ei yleensä tee.

Mutta tämä neiti kärsii toista päivää migreenistä, joten yrittämään nukkumaan -->

-Anna ja Linda 3,5kk
 
Meillä on velliä syöty jo kaaaauan, eipä th siihen mitää sanonu, ite suositteli..Aika veikee kuinka noi jutut aina eroaa toisistaan. :)

Meillä on koira, koira ei oo tuumannu muksusta mitään, mut anoppilan kissa makais siellä missä vauvakin on maannu mielellään, nyt ymmärrän miks ihmiset pelkää et kissa makais vauvan päällä ja vahingos sattuis jotain, nimittäin aina se kissa vaanii pojan makuupaikkaa...Joten kissaan en luota, omaan koiraani kyllä..

Mut tuun iltapäivällä jorisee lisää kun meillä on ollu 3kk neuvola! :)

Maira ja Juhis 3,5kk
 
Meillä on kaksi kissa ja eivät alkuun reagoineet vauvaan juuri mitenkään. Nuuhkivat hieman pelokkaan tai huolestuneen oloisina, ilme on sama kuin vieras kissa nuuhkii toisen kissan pentua. Tuntuvat tietävän mikä olento se on. Kun olen vauvan kanssa lattialla jumppailemassa, toinen kissoista kehrää vieressä. Ja samainen kissa ulisee ja pyörii jaloissa huolestuneena kun vauva itkee.
Luotan meidän kissoihin ihan täysin:heart:

Juu vellestä luin samaisen suosituksen että 5kk alkaen, mutta ilmeisesti nimenomaan rintamaitoa syövillä. Ettei velli vie sijaa rintamaidolta. Korvikkeen kanssa taitaa olla eri juttu:)

Meillä tämän hetken kivoin aktiviteetti on kirjan katselu samalla kun äiti lukee ääneen.
 
Viimeksi muokattu:
puuroista ja velleistä: Viljathan suositellaan alotettavaks aikasintaan 5kk, mut mun käsittääkseni noi vellipurkit on peruna-porkkanavelliä ja maissivelliä(?) eli että niillä ei olis mitään tekemistä viljojen kanssa. Ja jostain oon lukenu, että liian aikaisin annettuna kotimaiset viljat voi lisätä riskiä sairastua keliakiaan. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa. Näköjään muuten Suomessa ja Ruotsissa on eri suositukset puurojen alottamiseen. Ostettiin Semperin kaurapuuropaketti valmiiksi kaappiin odottamaan kun oli niin isossa alessa. Siinä paketissa lukee ruotsiks että alkaen 4kk iästä ja suomeks alkaen 5kk iästä.
Mä oon ihan myyty tosta omin sormin suuhun kirjasta. Se on todella mielenkiintoinen ja innolla odotan että päästään käytännössä kokeilemaan :) Voin suositella kaikille jotka ovat kiinnostuneita sormiruokailusta :attn:
Lemmikeistä: Meillä on koira, jonka kanssa ei oo ikinä ollut ongelmia lasten suhteen. Silloin oli vähän ihmeissään, kun esikoinen lähti liikkeelle, että eiks toi enää pysykään vaan paikallaan :LOL: mut nykyään ovat semmonen aisapari että ilolla saa seurata kun touhuavat keskenään. Kissojen kanssahan on se, että saattavat hakeutua vauvan naaman päälle nukkumaan kun siinä on lämmin. Mun äidillä on 2 kissaa ja hän laitto aina pojan matkasängyn päälle lakanan suojaks, ettei kissat menis sinne kun poika oli siellä hoidossa. Ja sänkyihin ja vaunuihinhan myydään ihan sellasia verkkojakin päälle. Miehen veli teki sellaisen itse, kun heillä oli kissoja vauvan syntyessä. Heillä kyllä kissat (2kpl) alko tekeen pahojaan vauvan tultua, joten joutuivat niistä luopumaan.

-minttu ja elsi
 
Ekat soseet äskettäin maisteltu ja ihan hyvin uppos peruna-porkkana sose.
Samaa ollaan syöty jo pitkään vellin muodossa...
Mulla on 4 koiraa ja 2 kissaa.
Koirat on pieniä ja vain nuorin niistä on vauvasta kiinnostunut, hakeutuu viereen kun imetän tai poika on lattialla, mutta makaa vaan siinä vieressä.
Muut koirat ei välitä, mutta aina kun ollaan oltu jossain niin kaikki käy tarkistamassa että tulihan vauva takaisin...
Kissat menee aina sitteriin nukkumaan kun se on tyhjillään.
Mutta pinnikseen ne ei oo mennyt eikä vaunuun.
Ja kun vauva on sylissä niin kissat tulee sitä puskemaan.
En ole ainakaan mistään vielä kovin huolestunut katsotaan kun ukkeli alkaa liikkua...

Tultiin mummolassa käymään saa vähän omat kädet levätä =)
 
Täälläkin meidän hymypoika tänään 3kk, enenevässä määrin nauretaan ihan ääneen -ukillekin eilen niin, että toinen ihan myyyty=). Huomenna neuvola, mielenkiinnolla odotellaan mittoja... Syödään edellen n kertaa päivässä, unienki kesken tuntuu tulevan nälkä, vaikka maidon riittämisestä ei ole kyse, kai vaan sulaa niin äkkiä. Yritän nyt viel joitaki viikkoja sinnitellä, esikoisen mahavaivat 3kk-1v5kk välillä yhä mietityttää, et johtuiko siltiki liian aikaisista soseista, kun mitään järkevää syytä ei löytyny.

Mutta kissasta piti tulla sanomaan, meillä on 4v leikattu kolli ja hyvin on menny -ainut ettei raukka pääse enää meidän makariin, käännettiin kahvaki väärinpäin -tottu aina aamulla mut herättään. Alkuun tuntui pari päivää ihmettelevän ja haistelevan, mutta hyvin on hyväksyny ja tuntuu poikaa varovan. Lähinnä sitä tässä varoo, että kun kävelee meidän muiden yli tai jos jotaki säikähtää, voi raapaista pakoon mennessään, toistaiseks kumpikaan ei oo ollu lähelläkään eikä vaikuta edes mustasukkaiselta, vaik asema aika tavalla järkkyny...
 

Yhteistyössä