~Kesäkuun kullannuput 2010~

Maira: Kyllä meillä ainakin vielä peppupesut onnistuu. Tyttöä vaan naurattaa, kun nostan hänet hoitopöydältä pesulle.

Tuli vielä mieleen noista yökitinöistä, että korvatulehdus oireilee siten, että päivällä lapsi voi olla tyytyväinen, mutta yöllä korviin sattuu. Johtunee makuuasennosta jotenkin. Eli jos hampaita ei ala tuntumaan suussa, mutta kitinät jatkuu ja supot auttaa, niin kävisin näyttämässä korvia lääkärille.

Unna: Kyllä Hamuliinin tukka on ohentunut, varsinkin "panta pään ympärillä", joka hankaa alustaa :(

Jonna: Onneksi kaikki kunnossa, eikä korjausleikkausta tarvita. Pikaista paranemista! Meilläkin Fisher Pricen mobile, kuten Unnalla, jaksaa neiti sitä aina kerrallaan jonkin aikaa seurata. Esikko on hulluna soittamassa sitä musiikkia ”vauvalle” alvariinsa, huoh!

Mammaliini: :hug:

Rutti: Tervetuloa takaisin kirjoittelemaan, aivan kaikenlaisia ajatuksia :wave:Mukava kuulla, että poikasi nyt hyväntuulinen ja arkesi helpottaa! Onneksi on toinenkin reitti vauvojen tulla, joten siitä ei huolta, mutta parantumista toivon sulle :hug:

Meillä opittiin eilen kääntymään selältä vatsalle :D, toisinpäin ei vielä.
 
Rutti, kiva kun ehdit tänne välillä ja alkaa helpottaa. Sama olo oli itselläkin välillä tätä lukiessa, että teenkö mä vieläki tän kolmannekin kans jotaki väärin, kun ei mulla noin helposti mee - enkä kokonaisista öistä haaveilekaan ainakaan vuoteen: /, kun ei sellaista ennenkään oo kokenut. Mutta ehkäpä se on näkynyt siinä, että kirjoittelemaan ehtii paremmin ne, joilla lapset ei ole suuritarpeisia:saint:. Meilläkin kun on helpottanut, niin kummasti enemmän viitsii kommentoida, kun saa joskus käyttää kahta kättäkin...

Mutta kohta valmistautumaan ekaan äidin vapaailtaan:rolleyes:. Saas nähdä miten käy...
 
Kyllä täälläkin ihan kiirettä pitää vaikka ei suuritarpeisia ollakaan, 15min päikkärit on juuri hyvä hetki käydä täällä vähän lueskelemassa.:D Siinä ajassa ei paljon muuta ehdikään.
Laitoin pojan eilen ä-pakkauksen makuupusiin yöunille ja sehän oli aika toimiva juttu meidän levottomalle nukkujalle. Jäi ainakin pari herätystä pois. Kapalo ei ole toiminut, mutta tuo rajoitti juuri sopivasti + oli lämmin, eikä peitto lennellyt pois:) Pari unipussiakin löytyy, mutta toinen liian läämin ja toinen liian kuuma.
Vaikuttaa että vierastamisen myötä tulee öisinkin ihan vaan äitiä ikävä:heart: Mutta makuupussi on varmaan aika turvallisen tuntuinen.
 
Moi kaikille pitkästä aikaa!
Meidän pätkäpäiväuninukkujapojasta kehkeytyi sitten ihan kelpo päikkärinukkuja!Itse asiassa jopa niin hyvä, että joutuu välillä käymässä herättelemässä vaunuista, kun nukkuu niin paljon, että yölle ei sitten unta riitä, vaan saattaa jäädä yöllä tunniksi syötön jälkeen vaan höpöttelemään sängyssään. Nyt nukkuu aamupäivisin noin 1,5 tuntia, iltapäivällä noin 3 tuntia ja illalla vielä 0,5-1 tuntia. Yöunille noin ysiltä ja herää seitsemältä, välissä pari syöttöä. Eipä tuo yö taida tästä sen kummemmaksi muuttua, harvoin 4, 5 tunnin pätkää kauemmin nukkuu.

Olen ajatellu, että alkasin maistattaa nyt kiinteitä, kun huomenna täyttää virallisesti 4 kk. Mutta mutta. Milläs sitä kannattais alottaa?Tuntuu, että kun lukee näitä nettijuttuja, niin peruna aiheuttaa herkästi mahavaivaa, samoin maissi, joillekin bataatti, joillekin porkkana, joilekin päärynä. Niin mitäs sille nyt uskaltaa sitte ensiksi antaa...Vähän pelottaa, kun eka kuukausina pojalla oli tosi herkkä masu reagoimaan minun syömisistä.

Meillä poika kakkii 5 päivän välein, siitäkin taisi täällä olla puhetta. Välillä kakkas vaan kerran viikossa, ja normaalia neuvolan mukaan sekin. Sitten kun kakkii, niin lasti on aikamoinen ja tuntuu että sotkeennun ite siihen soossiin täysin. Nuo kosteuspyyhkeet on kakkapäivänä ahkerassa käytössä, niillä on hyvä enimpiä liistereitä kaapia pois!

Nyt ihan aiheen vierestä.. Osaako joku suositella hyvää ja laadukasta, toimivaa ja tehokasta:D imuria?Mun täytys saaada uusi, kun entinen alkaa vedellä viimesiään. Electroluxin erääseen testivoittajaan olen kallistumassa, mut onko jollain sellasta "muuhun en vaihtaisi" imuri-kokemusta?!?On se kun nykyään on nämä testivoittajan vempeleessä kuin vempeleessä, viimeksi vertailin turvakaukaloita, joskus autoja ja nyt sitten imuria;)Mut tärkee vehjehän se on, ei siitä mihinkään pääse.

Miumiu83, hyvä vinkki toi makuupussi, voisinpa itsekin pojalle kokeilla. Onko teillä kuinka lämmin makkarissa, eikö tule kuuma siellä pussissa?
 
pohtijatar No siksipä makuupussia kokeilinkin kun meillä on makuuhuoneissa öisin hieman viileä:) vaikka vaihdettiinkin just pojalle eri huone. Tosin olenkin vähän vilukissa itse. Muualla asunnossa näyttäisi olevan sellaiset 23-24 astetta, niin makkarissa veikkaan olevan 21-22 luokkaa. Ei mikään kylmä näköjään, öisin on kuitenkin poika tuntunut vähän viileältä kun olen hakenut syömään.
 
Viimeksi muokattu:
Iltaa!
Hitsi kun en ehdi/malta tänne enää kirjoitella, lueskelen kyllä useinkin.
Olen nimittäin innostunut taasen ompelusta ja kaikki ajat mitä pystyy sitten vie tieni saumurille.
Teen nyt vanhoista t-paidoista yms. jotain yritelmiä lapselle vaatteiksi. Saa nähä kauanko tätä innostusta kestää.
Mutta hyvin paljon samoja juttuja meillä menossa. Hiukset lähtee multa, pojalla menee sormet suuhun, ollaan aloteltu jo perunalla ja maissivellillä.
Pitikin Mairalta kysyä että kuinka usein teillä syödään noita soseita yms? Toivottavasti teidän yörytmit palaa entiseensä!!
Meillä meinas mennä taas yösyöttelyyn kun oltiin flunssassa, niin silloin heräili usein ja meinas vähän olla sitä tässä sen jälkeenkin, niin siksikin tuota lisäruokaa ajattelin yrittää. Nyt on taas nukkunut kolme yötä ilman heräämistä *koputtaa puuta* että jatkuisi näin.
Kuumeen mittaamisesta, kiitos vastauksista! Niin mäkin ajattelin. Muistelen, että sairaalassa oli sellasia suojapusseja kuumemittariin, oletteko käyttäneet jotain suojaa vai ihan vaan normi elektronisella pyllystä ilman suojia?
Meillä ensi perjantaina lääkärineuvola, pitää tulla sitten kertomaan ainakin 4 kk mitat! :)

Juu nyt pitänee mennä nukkumaan vihdoin, väsykin on jo.
Hyviä vointeja mammat ja mussukat!
 
Heissan täältäkin pitkästä aikaa. Onpahan ollut melkoset pari viimeistä päivää. Torstaina saatiin rokote ja tosiaan silloin ei poika juuri älähtänyt, mutta.... Siitä lähtien on poika ollut kärttyinen, yöt on olleet katkonaisia ja itku irtoaa entistä helpommin. Viime yönä sain ruhtinaallisen tunnin nukuttua.. No nyt olen sitten täällä olkkarissa ja mies hoitaa ensimmäisen heräilyn ja tuo pojan sitten tissille, jos sitä nälättää :( huono omatunto moisesta, mutta nyt alkaa äidin univaje olla täysissä mitoissaan. Nytkin pitäisi nukkua, muttamutta... :)

Huonoa omaatuntoa pahentaa myös se, että anoppi on tulossa katsomaan poikaa huomenna pariksi tunniksi, meidän pitäisi mennä syömään ja leffaan... ihan rehellisesti sanottuna sydän vuotaa verta ja pelottaa, miten niillä menee. Kyllähän se poika on varmasti hengissä, kun takaisin tullaan, mutta jos hää ei olekaan nukahtanut ja parkuu... Tosin tarvetta on kyllä yhteiselle ajalle tuon miehen kanssa, nyt on mennyt kommunikaatio aikasta tiuskimiseksi. Mietin jopa yksi päivä, että helevattuako mie tuolla ukolla, oonkohan nyt valinnut väärän miehen jne.... HUI! Joku hormonaalinen häiriö on nyt kyllä. Seksi ei vois kyllä vähempää kiinnostaa, on niin väsynytkin, ettei jaksa. Mutta siitäkin on siis huono omatunto, että kohtelen ukkoa niin tylysti, kun hää kuitenkin yrittää auttaa niin hyvin kuin vaan suinkin osaa. Eli superhuono omatunto kaikkiaan täällä kaikesta. Tänään sain siivottua kuitenkin vähän ja se aina piristää. Kun koti on kaaos, on mielikin kaaos.

Mie oon myös jäänyt lukemaan tuota Vaativan lapsen vanhemmuus -ketjua ja täytyy sanoa, että monet asiat siellä kolahtaa, vaikkei Oliver nyt kai koliikkivauvoihin esim. verrattavissa olekaan. Hieno ketju kaikkiaan, suosittelen lukemista. Itseä tällä hetkellä ainakin lohduttaa lukea muiden kokemuksia. Oliver kun on suht läheisriippuvainen yksilö ja vaatii hurjasti huomiota.
Asiaan liittyen - nyt kun kerran omatuntoa soimataan niin paukutellaan sitten kunnolla - on huono omatunto tullut aiemmin myös siitä, että kiiruhdan heti pienestäkin ininästä nostamaan poikaa syliin, luovutin päikkärinukutusyrityksetkin omaan sänkyynsä hyvin lyhyeen, kun eihän tuo sinne nukahtanut. Ja jos oli jo unessa, niin siinä silmänräpäyksessä oli tikkana hereillä. Vaan mie annan pojan nukkua päikkärit sylissä, jos ei olla ulkona ja nuku vaunuissa. Ja sylissä nukkuisikin vaikka maailman tappiin asti... yleensä pari tuntia. Omaa aikaa ei sitten juuri jääkkään, mutta mieluummin hymyilevänä heräävä poika kuin shokissa parkuva. Kun vaan nukkuisi yhtä tyynesti pinniksessään/perhepedissäkin! Mutta siis nyt sitten saa kuulla perhekahvilassa ja anopilta yms., kuinka olen opettanut pojasta läheisriippuvaisen. Tuota ketjua lukiessa tajusin, että se on vaan tuon pojan luonne ja mie vaistomaisesti vastaan hänen tarpeisiinsa niin kuin mie parhaaksi koen. Näin sen näkisin.

Miumiu hyvä idea tuo makuupussi tosiaan! Pitää katsoa, jos löytyisi Suomen reissulla vaikka jostain kirpparilta tai josko kavereilla olisi nurkissa pyörimässä noita ÄP:n pussukoita.

Ripe, mie oon mitannut kainalosta kuumeen aikaisemmin, mutta enää ei taitaisi onnistua, on sen verran sähäkkä noiden käsiensä kanssa... siltä varalta, että pitäisi kuume mitata pyllystä meillä on suojamuoveja ja vaseliinia (valkosalvaa?).

Tällaisia sekavia täältä tällä erää, josko sitä yrittäisi saada unta. Miulla on poikaa ikävä, vaikka se nukkuu viereisessä huoneessa :D Poika on tehnyt äiteestään läheisriippuvaisen, eikä päinvastoin :whistle:

Ah niin ja Oliver on nyt löytänyt varpaansa - hiplaisi niitä koko ajan, jos ei olisi niin paksut ja pönäkät reidet tiellä :D :heart: Vähän äidin pitää siis avittaa. Vielä ei meillä kiinnostusta kääntyilyyn (muuta kuin kyljelleen ja siihen suuntaan, missä maitopönikkä on :D), eikä tarviskaan. Kiljuminen on uusin suosikkiharrastus, jää Prince toiseksi.. Oonkin miettinyt, koska naapurit soittaa sosiaaliviranomaisille, että siellä ne rääkkää sitä vauvaparkaa, sen verta mekkalaa lähtee tuosta minisireenistä :heart:
 
Ripe Meillä syödää sosetta päivittäi ja tällä hetkellä tyyppi vetää purkin per ruokakerta ja 2x päivässä tarjoan. Tohon päälle menee vielä yleensä n.100ml maitoa. Mä oon tehny niin että tarjoan sen pari kertaa päivässä, joskus kelpaa, joskus ei, mutta joka kerralla annan syödä niin paljon kun syö, kerta maistuu eikä mahavaivoja ole tullut..

Mä itseasiassa viime viikolla perhekahvilassa kuuntelin juttua noista korvatulehduksista ja mietin just tota et jossei se kitinä helpota niin vien ton lääkäriin, tosin meillä ei rauhota yötä edes suppo..Eilen kokeilin sormella suuhun niin kyllä ne hampaat tuntuu, yllätyin siitä et tuo ei halunnu imeskellä sormee, vaan pikku pirulainen puri!Ja puri muuten kovaa! :LOL: :D

Mutta mä jatkan aamukahvin kittaamista, mukavaa maanantaita kaikille! :)

Jatkan tähän vielä, olin aika pettynyt kun odotin kuin kuuta nousevaa että koska alkaa vauvamuskariin ilmoittautumiset, no nyt ne on alkanu mut kellonaika ei tietenkää sovi!Vähä hölmöö et se on vasta 6 jälkeen illalla..Mä kun olen aika tehokkaasti pyrkinyt rauhottaa meidän illat + 7 jäljestä meillä vaihetaan jo yökkäriä + tehää muita iltahommia... : / Himpun verran ottaa päähän..

Tyyppi on alkanu kiljumaan ja nauramaan, ainahan se on metelöiny, mut nyt on alkanu tulee ihan uusia vivahteita tohon se mölisemiseen ja välillä oon miettiny et volume nappi olis kova... :D Tahtoo olla enemmänkin huutamista kuin nätisti keskustelua.. :)
 
Viimeksi muokattu:
Milkei Kannattaa kokeilla makuupussia, kun musta tuntuu että meilläkin ollaan kovasti äidistä riippuvaisia ja "ujoa poikaa ihan luonteeltaankin.
Oltiin eilen anoppilassa käymässä, harvemmin siellä päin, ovat useammin meillä kylässä. Poika on kotonakin heitä vierastanut, niin nyt meni ihan mahdottomaksi. Ei voitu yhtään heidän syliin antaa, meni hirveäksi huudoksi ja lopussa ei edes sohvalle voinut laskea:(
Perhekahviloista puheenollen, löysin meidänkin läheltä vastaavaa toimintaa (johon ei liity seurakunta) mutta uskaltaako sinnekään nyt lähteä, jos toista vaan pelottaa.
Eli miten teistä menee vierastamisen kanssa, pitäiskö vaan toimia normaalisti, vai vältellä pelottavia tilanteita jonkin aikaa?

Miumiu&poika 4kk 2päivää
 
Viimeksi muokattu:
Mä kokeilin kääriä poikaa peittoon kapaloon, vähän niinku laitoksella tehtiin.
Noh hikihän sillä tulee vaikka päällä on lyhythihainen body eikä sukkiakaan jalassa.
Vaippasillaan alan kohta nukuttamaan että nukkuis paremmin... |O
Mä otan kanssa pojan aina aamuyöstä viereen kun menee hermo tuohon heräilemiseen.
Vieressä kyllä nukutaan :D

Soseita maistellaan ja eilen maistettiin ekaa kertaa makeita, päärynäsosetta ja hyvin uppos...

Ottaa päähän kun hammasta särkee ja väsyttää...
 
moikkamoi vaan kaikki!
Rutille tsemppiä, oli jotenkin samankuuloinen tarina kun itsellä on ollut...ja siksi niin surkuhupaisaa :p

Pojan 4kk mitat hitusen alle 7kg ja 63 cm.

Täällä kans alettu kiukuttelemaan oikein kunnolla! tuntuu ettei oikein viihdy enää omassa sängyssä! eikä ihme, raukka oli viime yönä jotenkin kummallisella tavallla saanu ittensä liikutettua aivan sängyn ylälaitaan, reunapehmuste oli sen kaulan päällä!!!!! :O eikä tuo osaa vielä lattialla ainakaan liikkua juuri mihinkään suuntaan. raukka! no, eikä auttanu viereen tuleminenkaan, vaunuihin jouduin sen sitten yöllä laittamaan ja eteisessä unenpöppörössä minä sitä keinuttelin. nukahtihan se sitten!

päiväunetkin on vähentynyt, enää nukkuu puoli tuntia plus 13n aikaan parin tunnen unet. ja mä en jotenkin jaksa ku itteä väsyttää ihan hirrrrrveeesti......oon aika zombie ja kans tosi mamma-lookilla mennään päivät pitkät. ärsyttää ku haluis olla ihmisen näkönen! eilen käytiin kaupoilla, mutta en sitte kehdannu itelle kattella mitään, ku mies anto sellasen ilmeen että et sä mitää tartte ja mennää nyt vaan eteenpäin :( enkä tajua miksen pääse yksin lähteen...

onneks neuvoloita on vaan kerran kuussa! seki on aina niin rasti.

soseita ollaan maistettu nyt luumua ja bataattia ja oikein hyvin maistuu! lusikois vaikka koko lautasen!! :) luumusta tuli pikkasen punasta ihottumaa poskiin, ja bataatista vatta sekaisin. koitan nyt jatkossa antaa luumua joka päivä myös. seuraavaks kai sitten ois perunan vuoro. mahtaako maistua...mutta se sotku ei oo kivaa...luumuki tais jäädä rättiin kii ku ei pesukonees lähteny kaikki.

no mitäs vielä. kaikki pitäis laittaa suuhun ja suuttuu ja sitten tutti ängetään että vähän helppais. ei sitä mitkään purulelut kiinnosta.

ja joo,hiuksia lähtee täälläkin kauheita kasoja :O myös pojan haarovälistä niitä löytyy ja kaulasta...joutuuki pitää nyt hiuksia kiinni.

ihanat KUUKAUTISEThan ne sieltä tuli kun poika TASAN 4kk :kieh: typerää...
ja jotain ihme liitoskipuja taas, onkohan mun lonkka jotenkin kärsinyt kun välillä ei pääse kunnolla kävelemään...lääkärille sain ajan vasta marraskuulle! jee. pitää oikeen fysioterpeutille kysyä jos laittais lähetteen. ei oo kivaa kun yksin oot vauvan kaa kotona että mitä jos yhtäkkiä kaadutaan ku vaippaa vaihtaa tms. Vaunuissa oon sitä täällä sisällä työnnellyt ja konkannut...ei oo helppoo ei!

no,ihanaa, se nukkuu vieläkin (tunti jo, wiiiiiii)
meenpä tästä tupakille :ashamed:

hyvää päivän jatkoa! :hug:
 
Rutti: Mukava, että teillä on jo helpottanut ja olet ehtinyt tulla palstallekin kirjailemaan.

Milkei: Meiltä kyllä löytyisi ylimääräinen makuupussi, jos sellaisen tahdot. Meillä on niitä varmaan äp-versioina 4 kpl. Pidän niitä leikkikaaren alusina, mutta kyllä niistä aina yksi pois joutaa.
Jaksuja noihin nukutushommeleihin, meillä myös nukutus taas suurenemissa määrin ongelma, onneksi kuitenkin enää yöunille. Mitä tulee mietteisiin miehestä, jätä ne omaan arvoonsa, uskon, että teillä paranee suhde, kunhan Oliver tuosta vähän helpottuu. Tuo univaje on sellainen peikko, että ei tosikaan. Tsemppiä ja ota apu vastaan, niin vaikeata kuin se onkin.:hug:

Miumiu83: Mulla ei ole kokemusta tuosta vierastavasta vauvasta, vielä. Uskoisin, että Nuuk kuitenkin alkaa vierastaa, on niin erilainen esikon kanssa. Mun mielestä sun kannattaa kuitenkin mennä kokeilemaan sinne perhekerhoon tai niin itse ainakin tekisin. Pitää kuitenkin tilanteet mahdollisimman turvallisina vaikka aluksi tarkkailisi kauempaa. Tietty jos on kauheaa huutoa sun sylissäkin niin sitte kokeilee myöhemmin uudelleen. Mun systerin molemmat muksut oli ihan mahdottomia vierastamaan ja kun oli perhetapaamisia ne oli äitinsä sylissä eikä edes yritetty ottaa syliin tai alkuun edes katsella vauvaan päin. Sieltä sitten vauva rohkaistu mamin sylistä katselemaan vieraitakin naamoja. Se oli mummille kyllä kova pala, ettei voinut heti syliin ottaa, mutta ne vierastuskaudet ei onneks kauaa kestäny.

Meillä on iltanukutukset menneet ihan kaameiksi. Viikon onnistu sinne kehtoon nukuttaa. Meni vähän pipariksi kun mies oli poissa ja esikoisen iltatouhut oli samaan aikaan vauvan unille laiton kanssa niin liekö sitten se sotkenut. No, mutta nyt sitten taas nukutan vaunuun ja sitten perhepetiin kuin pikku unet ottanut ensin vaunussa. Pienten vaunutirsojen ja pienen maitohörpyn jälkeen nukahtaa melko helposti meidän sänkyyn. On kyllä melkoista touhua eikä oikein voi uskoa, että nukahtaminen ottaa noin koville. Päivällä unet tulee kun vaan vaunuun laittaa ja vaunut työntää kuistille. Pihalla nukuttaisi neljänkin tunnin unia. Jätin lauantaina miehen nauttimaan iltanukutuksen riemuista ja menin ystävien kanssa viettämään muutamaksi tunniksi iltaa. Kylläpä teki hyvää ja vähän olisi mieli tehnyt lähteä juhlimaan muiden mukana, mutta en vielä raaski. Ehkä sitten kun tisuli ei ole vaavin koko elämä. Mutta olipas mukava jutskailla ihan muita kuin vauvajuttuja!

Jotenkin (iltanukutuksia lukuun ottamatta) on aika ihanaa vauva-aikaa. Nuuk on melkein koko päivän hyväntuulinen kiljuja ja hymyt ja naurunkäkätykset on ihania. Aamulla nukutaan kymppiin asti viekussa, yöt menee vähän vaihtelevasti, useimmiten aika hyvin. Pyöriminen on kyllä lisääntynyt.
Nuuk oli eilen ekaa kertaa ruskaretkellä, tosin nukkui retkestä suurimman osan vaunuissa. Ei herännyt edes esikoisen ja kummitytön kiljahduksiin ja metelöintiin. Heräsi retken lopussa ja nautiskeli kannon päällä tisumaidon mukana kaikki herkut; makkaraa, lettuja, narskujuustoa sekä nuotiokahvit ;) Kyllä ihmetteli nuotiota ja puut ja lammen vesikin olivat mielenkiintoisia juttuja.
 
Viimeksi muokattu:
ainiin, ja pampersia meillä käytetään, ne on ihanan ohuita! nyt vaihtui just 4:n, 7-18kg ja hyviä oli, ehkä pikkasen isoja. musta muumivaipat on ihan kauheita! ja ne on niin paksujaki että tuntuu että koko ajan sais olla vaihtamassa. myös liberot..mutta makunsa kullaki.
 
Heipä hei taas!

Jaksuja kaikille vaativampien vauvojen vanhemmille! :hug: Ja minäkin kehottaisin Milkeitä jättämään omaan arvoonsa mietteet miehestä. Väsymys todellakin on kauhea peikko ja vauva-aika on suhteelle koetin kivi, mutta uskon että helpottaa ajan kanssa :hug: Ja Oliverhan on vielä pieni, jos sinua ei häiritse nukuttaa häntä sylissäsi, niin mikset voisi niin tehdä, voithan välillä koittaa "opettaa" nukkumaan omassa sängyssä. Meillä ei Elsi nukahda päiväunille sänkyynsä ollenkaan, mutta ulos kun laittaa vaunuihin niin nukkuu niissä hyvin on sitten vaunut paikallaan tai liikkeessä. Illalla nukahtaa yksin omaan sänkyyn, ihan vauvana vaati vähän nukuttamista, mutta ei koskaan nukutettu viereen (paitsi aamusta jäi syötön jälkeen siihen nukkumaan), koska miehen kanssa ollaan niin herkkäunisia ettei meidän nukkumisesta tule mitään, jos sängyssä on joku kolmas.. Esikoinenkaan ei osaa nukkua meidän välissä, joskus on tullut kun on nähnyt painajaista, mutta hetken pyörittyään lähtenyt sitten itse omaan sänkyyn.
Unnan kanssa samalla mielellä, että tämä vauva-aika on ihanaa. Syynä on varmasti osaksi se että Elsi on niin helppo ja tyytyväinen vauva. Mulla jopa vauvakuume on alkanu nostaa päätään ;) Mies kyllä toppuuttelee, enkä minäkään nyt ihan vielä, mut olis se ihana saada vielä 3. vauva :heart:
Meillähän nää molemmat lapset on saanu alkunsa hoidoilla ja pakastimessa on vielä 2 alkioo. Sovittiin, että niillä koitetaan vielä sit kun on ajankohtaista ja jos ei onnistu, niin unohdetaan asia ainakin toistaseks. Suhteellisen kallista touhua noi hedelmöityshoidot yksityisellä, missä meidän molemmat on saaneet alkunsa eikä meillä ole enää asiaa julkiselle puolelle kun 2 lasta on siellä raja.
4 vuotta sitten aloin suunnata ajatuksia pois lapsista ja miettiä millaista meidän elämä tulee olemaan lapsettomana parina ja nyt meillä on 2 ihanaa lasta, kiitollinen saa olla :heart:
Olettekos muuten ajatelleet mitä äitiysloman jälkeen? Hoitovapaalle vai töihin? Mulla suunnitelmissa olla kotona ainakin ens syksyyn, toivottavasti mahkut olla myös pitempään. Jossain vaiheessa haluisin myös alkaa opiskeleen jotain uutta ammattia (kun vaan keksis mitä :LOL:) koska hoitajana vuorotyössä en halua käydä, varsinkin kun miehellä alkaa myös jossain vaiheessa luultavasti vuorotyöt. Vuoropäiväkotiin en halua lapsia laittaa.
Miumiu Mäkin varmaan menisin kokeileen perhekahvilaan. Kun antaa lapsen omaan tahtiin tutustua turvallisesta sylistä, niin luulisi että onnistuu. Meillä esikoinen oli vauvana tosi arka ja ihan sen takia aloin käymään kerhoissa että tottuisi vieraisiin ihmisiin ja ääniin. Kasvaessaan oli edelleen tosi hitaasti lämpiävä, yleensä alkoi lämpiään leikkeihin siinä vaiheessa kun piti lähtee kotiin, edelleen lämpiää aika hitaasti vaikka on päiväkodissa, mut nyt jo sentään ehtii vähän leikkiin muiden kanssa :D
Jaahas, täytyy alkaa katteleen kauppalistaa, viikonloppuna esikoisen 3v. synttärit, joten tää viikko menee leipoessa ja siivotessa..

-minttu ja elsi, viikkoa vaille 5kk
 
Oi, piti tulla kertomaan, että näin 4kk päivän kunniaksi herra kääntyi massulleen:heart:

Vau kirjan paketti tuli myös ja siellä oli mielenkiintoinen kirja hyvä uni, taidanpas yrittää ehtiä sen lukasemaan :)

Minttu1: Hoitovapaalle jään. Ajatus olis, että vähintään siihen kun Nuuk on 1,5 v. Tosin saatan ens kesänä mennä kuukaudeksi töihin, kun mies pitää isäkuukauden. Jos jääpi mein vikaksi lapseksi sitten saatan olla pidempään, mutta nämä suunnitelmat tällä hetkellä.
 
Kiitos teille kauniista ja rohkaisevista sanoistanne. Olen saanut ohjelmasta paljon ihanaa palautetta, jopa täysin tuntemattomilta. Oli sitä melkoisen koskettavaa itsekin katsoa. Kun katsoin ohjelman uusintana eikä enää pelottanut niin paljon, tuli itku ja mietin, miksi minä kerron tuolla tuommoista tarinaa? Miksi minulla ei voisi olla kahta elävää poikaa sylissäni? Meidän kohtalomme oli nyt tämä ja tämän kanssa opetellaan elämää.
 
Ah, niin harvinaista että saan iltasella omaa aikaa! Poika nukkuu jo.
Kiitos vinkeistä! joo ajattelinkin että pitää käydä vauvaryhmiksessä kokeilemassa. Onhan me muskarissakin käyty. Tosin sielläkään en voi poitsua yhtään laskea alas tai tulee itku, minun tai miehen sylissä kuitenkin aina rauhoittuu heti.
No tänään oltiin sitten toisella mummolla kylässä ja siellä oli niin iloisena mummin sylissä ja jutteli:) Taitaa olla paljon väsymyksen tilastakin kiinni, eiköhän tää tästä. Minttu Kiva kuulla miten teillä mennyt aremman vauvan kanssa myöhemmin:) Ja jään minäkin hoitovapaalle kunnes poika on 1,5v, sitten on suunnitelmissa että mies olisi kotona kunnes hän on 2v.

Milkei Kyllä sitä väsyneenä on minullekin tullut kaikenlaisia ajatuksia:hug:
saagatar Tuntuu varmasti kovin epäreilulta:hug:

Pikkuinen sai tänään minun veljen vanhoja duploja, kasattin niistä koko perhe yhdessä iso talo, ja se oli jo pikkuisestakin selvästi jännää!
 
Huomenia!
Pitääpä kertoa, että ei tuo meidän Aaro taida olla kovinkaan pelokas tai arka. On keksinyt nyt viimepäivinä ihan itse leikin, jossa vetää harson päänsä ja kasvojensa päälle, selälllä loikoillessaan ja hirmuinen kiljunta ja sellainen jännä hengitys kuuluu alta. Selvästi on jännää. Ja sitten vetäisee itse harson pois vauhdilla. Välillä äitiä meinaa pelottaa kun harso vaan pysyy naaman päällä, että eikö ala pelottamaan jossain kohtaa. :) Täällä oli puhetta että muidenkin vauvat tykkää harsoleikeistä, onkohan muilla täysin samaa leikkiä? Ai niin ja eilen aamulla kun en tajunnut antaa harsoa hänelle niin vetäisi lähistöllä olleen yöpuvun samaan leikkiin. Kekseliäs tyyppi!
Täällä jatkellaan aamuheräämistä ja kahvinjuontia.
 
Oikeassa olitte, oli niitä nelosia tarravaippoinakin, ne oli vaan jemmattu ylähyllylle... :D

Täällä oli puhetta siitä et mitä vanhempainrahakauden jälkeen, no mä tässä arvon et lähenkö heti hakemaan töitä vai jäänkö kotiin kitkuttaa, rahallisesti meillä ei ole hätää, mut taitaa mun järki olla sitä mieltä että äkkiä töihin..Ei oo kotona istuminen oikein koskaan sopinu mulle, mut kattotaas nyt sit..Jos koittais kitkuttaa ees siihen asti et jätkä on vuoden..

Mä päätin eilen lisätä meidän päivään 1 ruuan lisää, eli annoin iltapuuron kun sitä on ennenkin maisteltu, no tyyppi kiskas ihan kunnon lautasellisen riisipuuroa ja päälle 200ml velliä ja veti unta palloon kitisemättä koko yön!Eli nälkä tota on vaivannu öisin, ei oo vaan kunnolla heränny et olisin tajunnu et sitä nälättää..Mietittii just eilen miehen kanssa et noinkohan tuo syö meidät vararikkoon kun nyt jo vetää kovin miehekkäitä annoksia, mitä se on sit kun on 15... :p :LOL:

Mutta sälli heräs joten mä lähen syöttöhommiin, mukavaa päivänjatkoa! :)
 
Hyvä Maira! Mäkin vähän mietin tuota, että onkohan meidän poika nälkäinen kun yöt on levottomia, tosin välillä menee taas ihan hyvin. Veikkaan kuitenkin että torstaisen neuvolan jälkeen aloitetaan puurot.
..jos sinne neuvolaan päästään, äiti&poika on vähän flunssaisen oloisia, toivottavasti menis vaan ohi:/
No paljon vaan lepoa, nytkin poika nukahati päikkäreille kitisemättä ja tämä äiti menee kuumaan suihkuun:D
 
Pläääh...Täällä poika flunssassa ja päivä yhtä kitinää. Minulla on ollu flunssa kohta viikon, ja eipä näkynyt täysimetys, ahkera käsienpesu +käsidesi auttavan. Nyt olen yrittänyt helpottaa pojan oloa keittosuolatipoilla, nenäfriidalla ja äsken annoin särkylääkettäkin, vaikkei lämpö ollut kuin 37,4. Päiväunet näköjään tänään 15 minuutin pätkiä, että tällä menolla mielenkiintoinen ilta tulossa. Kyllä sitä taas osaa arvostaa tän jälkeen tervettä lasta. Huokaus.

Eipä tänne muuta kuulu. Työllistävä vaikutus tuolla sairaalla lapsella. Sääliksi käy pientä reppanaa.
 
Hei!

Lenniina ja Unna kiitoksia tervetulotoivotuksista!

Pulinapata, miumiu ja mirna tämä on kyllä aika ihanaa kun helpottaa! Kyllä minustakin tuntui usein, että mitä minä väärin teen. Pelkäsin pahimmillaan, kun poika oli vain ja ainoastaan huonolla tuulella, ettei hän tunne oloaan turvalliseksi ja hänestä tuntuu, ettei hänen tarpeisiinsa vastata jne. Sen siitä saa kun lukee perusoppaita ennen syntymää (niissähän vauvat itkasevat vähän ilmoittaakseen jonkin kolmesta vaihtoehdosta: nälkä, vaippa tai uni.. Muita vaihtoehtoja ei tunnu olevankaan..). En minäkään virallisia imetyspaitoja käytä, ihan perus vetoketjuhuppareilla mennään. Mutta nekin tympii.. H&M:n halpis topit on hyviä, kun ne venyy ja paukkuu.. Meni raskausaikana ja nyt kaulus venyy ja pesussa toppi palautuu taas muotoonsa..

Milkei toi ketju on kyllä kovin luettu ollut täälläkin. Vertaistukea sai pelkästään lukemalla. Meillä poika nukkui kanssa pitkään vain sylissä. Anoppi siitä kuittaili usein: "Ethän sie saa mitään tehtyä jne.." Mietin kyllä, että mitähän minun olisi pitänyt hänen mielestään sitten tehdä. Ei meillä ruokottoman sotkuista ollut ja syötyäkin saimme. Omasta mielestäni vauvan hyvinvointi oli/on minun tehtäväni. (Ihan kiva anoppi mulla on. On vain eri mieltä monista valinnoistamme, kuten vauvantahtisesta imetyksestä ja perhepedistä jne.) Ja toi olet opettanut... Ei vauvoja opeteta mihinkään, totutetaan korkeitaan. Miusta on mukavampi totuttaa sitten isompaa vauvaa/lasta kun hän on valmis. Unien kanssa uskon, että sitten kun ei yksi kikka toimi edetään seuraavaan. Eli me totutellaan sitten uusiin juttuihin ku ne on edessä. Ns. omassa sängyssään poika ei ole nukkunut silmäystäkään, ei yöllä eikä päivällä. Sänky kuitenkin on olemassa kun eihän sitä tiennyt saako itse nukuttua vauvan kanssa, esikoinen kun on. No mobilea on kiva joskus käydä katsomassa..

Meillä poika siirtyi vaunuihin unille siten, että nukutin syliin kuten ennenkin ja siirsin sit vaunuun peiton kanssa, heijasin vaunua alkuun koko unien ajan sisällä. Pikkuhiljaa tarvis heijata vain kevyemmän unen aikaan eli pidin vaunuja silmällä koko ajan. Mahanpuruihin tuntui helpottavan liike tai ainakin vauvan huomio kiinnittyi pois masusta (tai huijautui olevansa sylissä, kun sylissä nukkuessa olisi saanut talo sortua ympäriltä...). Nyt nukkuu ainakin päivän ekat päikkärit sikeästi ulkona. Nukutan vieläkin ensin syliin ja puen nukkuvan vauvan. Heräytyy edelleen joskus puettaessa, mutta kun tämä on joka aamuinen juttu, niin nukahtaa helposti uudestaan. Eikä poika herää uniltaan paniikissa ”Missä mie oon”, kun vaunu on kuiten jo tuttu juttu vaikka äipän syliin nukahtikin. Iltapäivällä uni on sen verta pinnallisempaa, että lenkkeillään.. Joskus pari kolmekin lenkkiä päivässä. Eikä rasita minua sekään. Opetellaan uutta sitten kun ilmat niin käskee.. Vieressä ei ole päikkäreitä nyt ottanut enää, kun tissittely menee niin nopsaan ohi eikä siihen ehdi nukahtaa. Illalla onneksi rinta nukuttaa (ja uusia tapoja tähänkin opetellaan vasta ku on pakko). Tuokin kiristelee anoppia, että mites sitten ku vaiks hoitoon pitää mennä. Mutta me eletään tätä arkea yhdessä koko ajan. Ei me yksittäisen hoitoillan takia ryhdytä opettelemaan mitään (varsinkin ku ei ole hoitoillalla kiirettä..). Ja iskä saa tarvittaessa nukuttaa vaunuihin, kyllä ne keinot keksii.

Töihin paluu.. Eipä paljon huvittaisi palata pitkään aikaan! Ainakin ensi kesän yli olen hoitovapaalla. Ja jos keikkaa riittää pari kertaa viikossa, jään varmaan pidemmäksikin aikaa. Työpaikkani on iso ”sirkus” ja siihen kuuluu siis asuntoloita, osastoja jne. joten yksittäisten päivien sijaisuuksia varmaankin riittää. Mummot voip viikolla muutaman tunnin katsoa poikaa, jos käyn ilta- tai yövuorossa ja viikonloppuisin iskä on kotona. Toiveissa olisi raskautua mahdollisimman pian uudelleen, joten jos toive toteutuisi, en omissa töissäni kävisikään välissä.. Mutta tätä esikoistakin tehtiin pitkään ja hartaasti ja nyt imetellään pitkään ja hartaasti, joten saas nähhä. Hieman kyllä jännittäisi kahden pienen kanssa, mutta uskompa, että siitäkin taas selvittäisiin. :cool:

Tulipas kirjailtua.. Poika ihme ja kumma jäi lenkin päälle ulos liikkumattomiin vaunuihin unille tähän aikaan päivästä. Joka päivä jotain uutta!

Rutti
 
Moikka,meillä myös levottomia öitä,poika kitisee unissaan tai sitten vaan jää valvomaan syönnin jälkeen|OUnipussin tilaisin,ei oo vielä tullut,josko siitä olis apua,teen syötöt,vaipanvaihdot jne... mahdollisemman hämärässä ja koetan aina syötön jälkeen röyhtäyttää,mutta silti on levotonta:(
Maanantaina oli lääkäri,muttei saatu vielä koetuloksia:kieh:Maidottomalla ruokavaliolla ollaan nyt kokeeksi kaksi viikkoa ja rasvausta vaan aamuin illoin: /

Rapu ja poika 4kk:heart:
 

Yhteistyössä