~Kesäkuun kullannuput 2010~

Lenniina Hyvinpä arvasit ajatukset:) Tietysti toivon että mitään ei löytyisi, toisaalta taas olisi kiva saada jonkinlainen dignoosi ja lääke joka auttaisi heti. Kun tosiaan muutaman viikon ikäisestä olen jotain epäillyt. Nyt vasta oireiden kasaantuessa mennään lääkäriin.

Milkei Hyvä jos pussista on jotain apua:)
Meillä tosiaan meni eilen jo nukutus niin hyvin, että pari lyhyttä hörppyä annoin..oli jo tankannut ennen iltapesua. Kun siirsin sänkyyn oli suurimmaksi osaksi hereillä ja sätki hieman siirrettäessä, mutta kun pääsi sänkyynsä aivan kuin tiesi mitä nyt pitää tehdä ja otti heti uniasennon:heart:
Alkuun rauhoitti selvästi kun otin oman t-paidan päältä ja laitoin pojalle unikaveriksi. Jostain sellaisenkin luin:D
Hieman luottavaisemmin mielin odotan nyt radikaalimpia (rinnasta) vieroituksia.
 
Hui kun olette taas kirjoittaneet paljon!

Saagatar: :hug: Olipas inhottava ystävä, kun ei vastannut puhelimeen. Hädässä se ystävä tunnetaan! Mä en IKINÄ vois tehdä tollasta, vaikka ahdistais ikävät asiat kuinka! Toivottavasti sulla on niitä TOSIystäviä, jotka kuuntelee!

Lenniina: Kiitos tuolivinkistä! Meillä on esikoiselle lastenpöytä ja -tuolit keittiössä, mutta eihän se malta istua yksin alempana kuin muut, joten toi tuoli oli oikein hyvä hankinta.

Turvaistuin ostettiin esikoiselle Lastentarvikkeesta. Oliskohan tää: http://www.lastentarvike.fi/images/Tuotekuvat/Large/01852-0921.jpg
Joku isofix -istuin se on kuitenkin ja BeSafe -merkkinen. En oo varma onko Comfort vai Kombi? Maksoi muistaakseni jotain 450 euroa. Gracon kaukalo (heräteostos!) on niin p*ska, kun ne kankaat on niin hiostavat, niin siirrettiin esikoinen noin puolen vuoden ikäisenä tohon turvaistuimeen ja johan loppuivat matkakitinät! Kankaat on pehmeet ja valjaat mukavat, niin tyttö viihtyy ihan superhyvin siinä. Sen takia mietittiinkin, ostetaanko Pyrylle samanlainen... Esikoinen siis matkustaa vielä selkä menosuuntaan, kun on vasta 9,3 kg ja alle 2 vee. Jossain vaiheessa käännetään sitten kasvot menosuuntaan. Ihanaa, että pääsee tosta Gracon kaukalosta eroon, se on niin murheenkryyni.

Syöttötuoli saatiin miehen vanhemmilta lahjaksi. Se on sellainen taittuva malli, merkkiä en tiedä. Ite olisin ostanu TrippTrappin, mutta lahja on lahja. Meillä siis jo istutaan syöttötuolissa pehmusteiden kanssa ja jämäkästi istutaankin!

Pyry on niin suursyömäri, että kiinteät menee meillä nykyään näin: aamupuuro (varmaan n. 1 dl), lounas (n. 1 dl kasvissosetta ja joskus myös hiukan luumua päälle), päivällinen (n. 1 dl kasvissosetta), iltapuuro (n. 1 dl + marja/hedelmäsosetta maistellaan). Iltavelliäkin ollaan annettu, mutta se ei pidä nälkää sen paremmin kuin maito, nimittäin Pyry syö edelleen 2 kertaa yössä, huaaaaaahh.

Alkaa noi silmäpussit olla aika tummat ja roikkuvat, että niitä kunnon yöunia odotellessa... No, eiköhän taas valvota esikoisen kuivaksiopettelukaudella.

Mies on nyt sitä mieltä, että tarvitaan kaksi autoa, niin laittoi automme myyntiin. Höh, mä niin tykkään meidän autosta, mut käy mulle sekin, että itse saan valita perheen kakkosauton. Jotain A-Mersua oon miettinyt. Automaattina. Kellään kokemuksia tästä? Ite oon ajanu sitä vaan keppivaihteilla ja ihan kiva pikkuautohan se on. Mies ostaa itelleen sitten vielä isomman ja vielä äijemmän auton. Miehet! :heart:

Onhan tää aika hulinaa, kun esikoisella uhma vaan pahenee ja Pyrykin ryömii (hakee myös kovasti konttausasentoa). Kerran kun kävin keittiössä ja jätin Pyryn leikkimatolle, se oli sekunnin päästä palatessani mun yhden vaatekaapin alla! Täytyis varmaan imuroida useammin, kun oli pikkasen pölyinen poika. |O Rakkaus tohon pikkuiseen kasvaa vaan päivä päivältä. :heart: Se kyllä sulattaa jäävuoria hymyllään ja hymykuopillaan.

Päiväunet Pyry nukkuu aamulla, päivällä heti lounaan jälkeen ja illalla. Luulisin noiden aamu-unien kohta jäävän pois, kun ovat lyhentyneet koko ajan. Lounaan jälkeen unet on iiiihanan pitkät, n. klo 11.30 - 15! Silloin touhutaan kaikkia kivoja tyttöjen juttuja esikoisen kanssa.

Alkaa noista joistakin 68 cm bodyista ja paidoista hihat olemaan liian lyhyitä! Voi mun vauvaa, iso poika jo! Esikoinen käytti kokoa 74cm 1 veestä alkaen. Miten voi olla samassa perheessä noin erilaiset ruumiinrakenteet? Tyttö on nyt, 1v 11kk, n. 9,5 kg ja Pyry 5 kk n. 7 kg. Hemmetti, nehän käyttää kohta samoja vaatteita! No pituuseroa on kuitenkin se parikyt senttiä...

Taas mä roikun täällä netissä kun pitäis olla nukkumassa. Suosittelen muuten tota HTC:n Desireä, jos joku on hankkimassa uutta puhelinta! Ihana luuri!

Huomenna aamulla muskari ja iltapäivällä SHOPPIIIING!
 
Pikaisesti ennen ulos lähtöä: keksiikö joku miksi bonan Vihannesmaan satoa-sose on merkitty aloitettavaksi vasta 5kk? Siinä on perunaa, kesäkurpitsaa ja kukkakaalia, eikä mitään muuta erikoista mikä estäisi antamasta aiemmin.
 
Pikaisesti ennen ulos lähtöä: keksiikö joku miksi bonan Vihannesmaan satoa-sose on merkitty aloitettavaksi vasta 5kk? Siinä on perunaa, kesäkurpitsaa ja kukkakaalia, eikä mitään muuta erikoista mikä estäisi antamasta aiemmin.
Mä mietin eilen ihan samaa kun kuitenkin ko. aineita on 4kk purkeissa.... En tiedä mut ite ajattelin sitä antaa tällä viikolla, se purkki tuskin osaa viikkoja laskee.. :p :D

Mikäköhän "yäk, pahaa" kausi meille on iskeny kun puuroa ei meinaa saada syötettyä vaan huuto alkaa aina parin lusikan jälkee?!?! Muuten syö kyllä päivisin ruuan jne. eli kyse ei ole mistää lusikkalakosta, vaan tuo johtuu selvästikkin puurosta, mut mitäpä sille vois sit tilalle antaa kun saa vellinkin illalla vielä puuron lisäks....?

Mutta minä jatkan kahvittelua, äitee tulossa päiväks joten suuntana kirpputori.. :D
 
hohhoi, niinpä sitten tuli tännekin yölevottomuus seuraksi. Poika on nukkunut syntymästään tänne asti yöt hyvin, mutta nyt kahtena yönä on saanut ravat sängyn ja pinniksen väliä miljoona kertaa ja tänä aamuna ei suostunut enää kuuden jälkeen nukkumaan. Nälkä ei vaivaa normaalia enempi, 2 x syö yöllä. Ei liiku sängyssään. Kääntymään masulleen oppi kyllä vastottain, että sekö sitä levottomuutta nyt aiheuttaa. Ei kyllä ennen ole tarvinnut tuttia yöllä suuhun. Plääh, oma olokin heti väsyneempi. No jospa olis ohi menevää.

Mussupussu
, ai aamuunetko ne on jotka ekana jää/jätetään pois?Minä olen haaveillu että ne iltatorkut jäis jo unholaan, kun on vaatinu ulkona pimeessä vaunulenkin, maaseudun ihanuutta. Täällä monesti nukkuu aamupäivällä kolmekin tuntia, että eipä ehkä ole ekana ne ainakaan itekseen jäämässä pois. Rytmit ehkä täällä ihan pyllystä!

moni aloittanu jo puurotkin. Täytynee meidänkin kunhan viikon päästä kilahtaa 5 kuukautta mittariin. Jipii, pikkuvauvavaihe alkaa jäädä taakse!Nyt kun jäbä oppisi kääntymään masulta selälleen takas niin ei olis päivät yhtä hermostuskitinää....

Poika ekoilla torkuilla jo. Laitoin sisälle pinnikseen ihan kokeilumielessä, on nukkunut pari kuukautta päikkärit vain vaunuissa. Aikansa kitisi, mut nukahti sit. Saas nähä jääkö unet lyhkäsiksi, mutta hyvä olis oppia nukkumaan päivällä muuallakin kuin ulkona. Työläämpää toki nukutus.
 
Pohtijatar Meillä on menty saman kaavan mukaan myös pari yötä. Koko ajan saa laittaa tuttia suuhun. Poika kampee itsensa poikittain pinniksen päätyyn : / Hauska näky. Kumpa olisi ohimenevää ja pian.

Mussupussu Meillä myös 68 cm vaatteet käytössä eikä yhtään liian isoja. Poika siis 3,5 kk ja painaa 7 kg.
 
Hei pohtijatar noi unet on ihan yksilöllisiä juttuja! Ei oo mitään manuaalia, että "näin se kuuluu olla". Pyry nyt on sellanen aamu- ja iltavirkku, niin ajattelin että varmaan unet jatkossa keskittyy siihen keskelle päivää. Ja Pyry tykkää nukkua täydellä masulla, niin loogisesti vetää ne pidemmät unet ruokien perään: lounaan ja päivällisen jälkeen, eli n. klo 11.30- ja 17.00-.

Ah, esikoinen leikki tossa meidän sängyllä nakupyllynä ja lorautti kunnon pisut siihen päiväpeiton ja tyynyjen päälle, GREAT! "Oho, pissa!" kuului vaan... Täytyy mennä pyykkäyshommiin.
 
Ahdistus päivä

Mua on jo alkanut lievästi ahdistamaan se että olemme saaneet niin paljon tavaraa tutuilta...
Ei ole päässyt itse päättämään mitä haluaa : /
Saimme syöttötuolin sellaisen minkä saa pöydäksi myös. Itse en tykkää siitä ollenkaan!
Mutta ajaahan se varmasti asiansa...
Samoiten saimme seuraavan turvaistuimen, en muista millanen se on, mutta väriltään musta :LOL:
Tuolla se odottaa varastossa paketissa.
Toisaalta mä oon säästynyt pähkäilyltä...

Ahdistaa myös tämä ruoka show!
Päivässä ei riitä muka aika kaikille herkuille!
Mä annan soseiden jälkeen maitoa täytteeksi, en ole muistanut aikoihin antaa vettä...
Tuntuu oudolta että missä välissä ehtii antaa vettä ja missävälissä puuroa tai velliä tai sosetta jne :headwall: heh
Muutenkin vähän menee enää maitoa ja jos seki korvattais vedellä niin...
Tuo ukkeli kun nukkuu päivälläkin vielä aika paljon niin ei jää sitä aikaa kaikille ruuille.
Ja kun tuo ei syö eikä juo jos ei oikeesti ole nälkä.

Meillä ukossa nyt hirmuinen yskä GRRRR

ja heräs ---)
 
Ahdistaa myös tämä ruoka show!
Päivässä ei riitä muka aika kaikille herkuille!
Mä annan soseiden jälkeen maitoa täytteeksi, en ole muistanut aikoihin antaa vettä...
Tuntuu oudolta että missä välissä ehtii antaa vettä ja missävälissä puuroa tai velliä tai sosetta jne :headwall: heh
Muutenkin vähän menee enää maitoa ja jos seki korvattais vedellä niin...
Tuo ukkeli kun nukkuu päivälläkin vielä aika paljon niin ei jää sitä aikaa kaikille ruuille.
Ja kun tuo ei syö eikä juo jos ei oikeesti ole nälkä.

Meillä ukossa nyt hirmuinen yskä GRRRR

ja heräs ---)

Entäs jos annat ensin maidon ja sitten vasta soseen? Maito on kuitenkin se pääasiallinen ravinto vielä jonkun aikaa... Ja ei sillä puurollakaan niin kiire ole, samoin velli on aika turha (mun mielestä ainakin, mielummin sosetta/puuroa).. Tosin jos teillä kasvu on huonoa (?) niin sitten niitä kiinteitä on syytä lisätä... Mutta jos kaikki ok niin pelkällä maidollakin pärjäis vielä, ei siis tarvi stressata kiinteiden määrää vuorokaudessa.

Meillä alotetaan kiinteet tänään bataatilla. Poikaa kiinnostaa ihan hirmu paljon muiden syömiset, ja kun annan d-vitamiininkin lusikalla niin oikein hyökkää lusikkaa kohti ja haluaisi lisää. Olin kyllä ajatellut täysimettää 6kk asti, mutta kun poikaa näyttää niin kovasti kiinnostavan ruokailu niin käytetään nyt hyväksi herkkyyskautta. :) Ihan yhdellä aterialla päivässä aloitellaan, kasvissose lounaaksi (tai nyt aloitetaan poikkeuksellisesti välipala-aikaan kun herää ja on tissitellyt, kun pääsin vasta äsken kappaan hakeen sitä bataattia...).

Missäs järjestyksessä muut on muuten aloittanut/aikoo aloittaa kiinteät? Itselläni siis ajatuksena 1. lounas (vajaa 5kk) 2. välipala (n.6kk) 3. iltapala (7kk) 4. aamupala (8kk) 5. päivällinen (9kk). Lihat otetaan mukaan ehkä 7kk korvilla. Muutenkin aloitellaan tosi hitaaseen tahtiin kun pojalla se maitoallergia, ja isosiskonsa oli sen lisäksi myös allerginen "lähes kaikelle". Siskolle eka sopiva kiinteä löytyi muistaakseni 8kk ikäisenä ja vuotiaana oli 4 tai 5 sopivaa kiinteää...

Adalia
 
Viimeksi muokattu:
Maira Joo me sitä Vihannesmaan satoa jo tänään maisteltiin, en antanut vielä koko ruokaa sitä makua, mutta lähinnä kukkakaalin takia. Kun siitä tuli joskus vähän enemmän ilmavaivoja.
Mutta muuten oli pojasta herkkua:)

Meillä käytössä koko 68 tai 74. Huomaa että pojalla on pitkä selkä, kuten minullakin. Usein on body sopiva varatalosta, mutta hihat vielä hieman pitkät.

Minuakin kiinnostaa ateriarytmit. Meillä oli ihan hyvä rytmi, kunnes poitsu alkoi heräämään 1-2h aikaisemmin, nyt taas hieman hakee. Ja lisättiin yksi ruokailukerta, kun vaikutti välissä aina kovin nälkäiseltä.
Nyt on aamupala klo 8 jälkeen, lounas, 12-13, välipala 16, päivällinen 19. Tällä hetkellä kaikki kasvis-soseita, n. puoli+ purkillista menee kerralla. Hedelmät/marjat ja puuro on pannassa toistaiseksi. Ennen kuin käydään lääkärissä, josta jo puhuinkin (+neuvolakin sopivasti siihen perään).
Ennen nukuttiin pidempään, joten aamupala oli 10 jälkeen, välipala 14, iltaruoka 18-19. Toivottavasti ei sekoita muuttaa aikoja noin, mutta pakkohan se oli:/

Meilläkin on aina annettu d-vitamiini lusikalla, niin soseiden syöminen on sujunut todella hyvin:) Voi syödä myös ilman ruokalappua, kun ei juuri sotke:heart:
 
Pojan 5kk mitat 7630g ja 67,5cm(syntymämitat:4180g ja 54cm):heart:
Saatiin kaksi rokotetta ja ensi viikolle aika taas allergialääkärille.
Pojan iho on rauhoittunut,kun ei enää altistu lehmänmaidolle,mutta välillä ihottumaa ilmenee(ruis tai ohra tai molemmat aiheutti allergisen reaktion): /
Poika syö hedelmä ja marjasoseita ja kasvisoseita,nyt maistellaan maidottomia puuroja :kauraa ja riisiä.
 
Mussupussu: Samaa mieltä, että Gracon kaukalo on aivan törkeen hiostava. Itse kaukaloon olen ollut muuten tyytyväinen, telakka on ollut tosi hyvä. Helpompaa kiinnitystä saa hakea. Tietty ei tota oo tehty mörssäreille, (ne turvavyöt) mut normikaverit pitäis mahtua ainaski sen 9kk. Meillä on myös matkarattaat mihin kaukalon saa kiinnitettyä. Teillä on varmaan sitte esikoisella tuo combi, ku tuota toista ei saa ilmeisesti selkä menosuuntaan. Me ollaan vissiin päätymässä siihen. Olen nyt tehnyt tiedusteluja ja monet on tyytyväisiä siihen. Tosin pitää se omalle lapselle sovittaa myös.

Lenniina: Olen joka Ikean reissulla nyt pähkäillyt tuon juniorituolin ostoa, mutta on niin kamalan kapea. Pysyykös tuollainen liikkuvainen mukula siinä putoamatta. Olen etsinyt sellaista leveämpää tuolia huonolla menestyksellä. Kohtahan tuo pitää tuosta syöttiksestä häätää ;) nimim. valkoinen pörrömatto ruokapöydän alla. Heh, ei oo viittinyt vielä siirtää tavan tuoliin kun syöttiksen alla on suojamuovi. Tuo juniorituoli olis korkeutensa puolesta kuitenkin niin kätevä.

Bannah: Meillä mennään vielä äp-pakkauksen vanupuvulla ja sitten on untuvamakuupussissa. Ei ole muuta suojaa ku sadesuoja vaunun päällä. Tuo on kyllä aika lapsikohtaista, että mitä pitää pukea, kokeilemalla oppii. Voi että, en tiennyt että näin nuorena saa sitä pomppukeinua kokeilla, täytyy meidänkin kaivaa tuolta laatikosta ja jos ei poika mahdu siihen niin ostaa uusi. Esikoinen rakasti sitä.

Milkei: Onpa mielenkiintoisen näköinen lelu. Pitänee tutustua, jos kerran olet tehnyt tutkimustyötä, että lapset tykkää =)

Jonna H: Meillä on tuo Gracon cosmic turkoosina ;) esikoisella. On ollut ihan ok. Siihen kallistukseen en ole tyytyväinen, siinä ei itse penkki liiku vaan sitä istuinosaa saa käännettyä, meillä ei oikein toiminut ainakaan esikoisen ruumiinrakenteella se nukkuasento. Sivutörmäyssuojat ovat myös niin muhkeat, että lapsi ei näe kunnolla ulos. Nyt kun siirrettiin naama menosuuntaan on esikoinenkin ollut ihan tyytyväinen. Meillä on myös tuo cosmic kakkosautossa.

Ihanan aktiivista täällä, kiva juttu =) Itellä vaan tuntuu olevan koko ajan kiirus. Ihme homma. Tuntuu että aika ei riitä mihinkään. Silti pitää täällä käväistä. Justiinsa tultiin mun työpaikalta käymästä. Tietty noi pihahommat yms. tekee myös osansa. No, nyt on haravoitu ja istutettu sipulit+ laitettu kanervat. Saapi lumi tulla.
Meillä ei vielä kiinteitä aloitella, kohtapuoliin. Pitää sitten kaivella vanhoja juttuja tai uudestaan kysellä hyviä vinkkejä yms. Ne kun varmaan unohtuu tässä ennen kun itsellä on ajankohtaista. Neuvolastakin sanoivat, että ei tarvitse vielä aloitella. Katotaan nyt vielä tuo 5 kk neuvola ja sitten vois aloitella. Perunalla ajattelin aloittaa ja varmaan jollain päärynällä.
Nuuk on alkanut pyöriä aina silloin tällöin, eli pääsee jo muutaman vauvanselän leveän matkan matolta pois. Korvatulpat on myös olleet käytössä, eikä ole edes vitsi. Tuolla on mielettömän kova ääni. Peltorit piti hommaa pojille joululahjaks, mutta vois ehken sitten koko perheelle harkita.:LOL: Olen tässä miettinyt, että miks tuo ei pahemmin kilju/juttele kun on paljon porukkaa meillä tai ollaan kylässä, onko muilla niin? Tyynesti vaan vaihtaa syliä ja tarkkailee ihmisiä.
Nuuk tuolla näköjään heräileekin joten jatketaan paremmalla ajalla taasen
 
Unna, meillä on ihan sama, kylässä ollaan niin kilttiä ja hurmaavaa, että! Hymyilee naisille ja kääntää katsetta muka ujosti pois ja taas uudelleen hymyilee :) :heart: Pari lapsista välittämätöntä ystävää Suomessa ollessa oli täysin sulaa vahaa :D

Kiitos Unna muuten vielä vaivannäöstä pussukkaa koskien, olisi ollut ihana nähdä! Ensi kerralla sitten :)

Me aloitettiin bataatilla soseiden maistelut eilen... hienostihan se meni! Herra halusi välttämättä syödä lusikalla jo itse, joten ensimäinen kasvonaamio tuli sitten testattua siinä samalla. Muutenkin annoin ihan reippaasti tunnustella ruokaa lautaselta sormin, vaikka sotkuistahan se hieman on. Annoin treenimukista päälle keitettyä vettä ja sitäkin mukia piti itse kannatella... eli siis vaikka meillä ei vielä käännytä, niin nää syömishommat on hallussa.. ens kerralla testataan veistä ja haarukkaa... no ei kai :) Mutta tuo vesi varmaan jätetään pois; poika kakki viime yönä kolmesti vaipan täyteen ja tänään pari minuuttia vedenannon jälkeen oikein urakalla... eli epäilen tuota vettä syypääksi, ellei ole sitten saanut jotain massutautia. Mutta meillä siis näin, että ensin annan vähän tissiä, sitten maistellaan soseita, sitten on ollut tuo vesi ja päälle vielä tissiä, kun häntä niin harmittaa kun ei saa enempää läträtä ruoan kanssa :) Ensi viikolla sitten varmaan annan jo syödä niin paljon kuin jaksaa, nyt menee joku 3-4 teelusikallista ihan massuun asti. Mikä on sitten oikein mikä väärin, tämä tuntuu miusta hyvältä näin.

Flunssa on sitten iskenyt jälleen minuun ainakin, grrrrr. Aamulla käytiin ensi kertaa vauvauinnissa (joka oli suksee!) ja kotimatkalla alkoi kivistää kurkkua ja nyt sitten jo valuu räkä. Voi räkä sanon mie. Toivottavasti poika välttyisi tällä kertaa tältä taudilta, mutta epäilen. Oletteko antaneet suppoa ilman kuumetta, jos olette epäilleet flunssaa?

Miten huomaatte, että laps tekee hampaita? Kun Oliverilla on alhaalta ikenet ihan vaaleat ja tuntuu että ois turvoksissa, hampaita ei kyllä vielä oikein tunnu... nyrkit on suussa aivan koko ajan, mutta olen myös tuumannut sen olevan sellainen turvajuttu. Nimittäin vieraissa paikoissa ja tilanteissa menee heti nyrkit sinne suuhun, kuten myös tänään koko vauvauinnin ajan.

Vaatekokona meillä on tällä hetkellä pääasiassa 74, mutta olen hommannut 68 jälkeen suosista paljon 8-kymppisiä joita käytetään myös. Saa hihoja ja lahkeita kääriä, mutta ei haittaa!
Ulkovaatteista, käytiin eilen hakemassa Popin villahaalari tuon fleecehaalarin alle, vielä ei kyllä sitä tarvitse... Myyjän mukaan pitäisi tuolla fleecehaalari-villahaalariyhdistelmällä PERIAATTEESSA pärjätä koko talvi, riippuen mitä meillä on vaunuissa (eli makuupussit yms). Sanoi, että jos kovasti on pakkasta (parikymmentä), niin eihän silloin ulos pitäisi edes mennä vauvan kanssa ja tuumasin mielessäni, että tulisipa tylsä talvi, jos asuttaisiin vielä Suomessa ja vähän Helsinkiä ylempänä :D Ei muuta kuin Vitalista poskiin ja menoks!

Jane, ymmärrän kyllä hyvin mitä ajat takaa, kun meillä anoppi haluaisi ostaa ihan kaiken ja päättää ihan kaikesta. Mutta säästä rahat ja tehkää niillä vaikka joku kiva reissu perheen kesken!

Mussupussu, ihana esikko! Teki mieli raskaana ollessa myös tehdä samoin :D "Oho, pissa!"

Ah ja niin kuin eilen sanoin, ettei meillä käännytä, niin eilen meillä ei vieläkään käännytty, MUTTA. Ihmeellistä persketkutusta tuossa leikkimatolla, oli kuin kuminen kellon viisari kun pomppi ympyrää selälteen :D Sitten kun muut täällä ottaa ensiaskeleita, meillä rapukävellään.. :)

Nyt viikkaamaan pyykit, kun sain vähän "omaa aikaa". Sigh.

Tässä myö syyvään:

 
Viimeksi muokattu:
Iltaa!

Kauhia kiire tuntuu olevan koko ajan... ja minä luulin ettei mammalomalla tartteis kauheasti kohkata mihinkään. Nyt alkaa jo tosin tottua siihen, että mitään ei saa ikinä tehtyä loppuun ja pyykkikori on aina täynnä, ihan sama miten usein sitä pyykkiä pesee.

Tänään käytiin Leon kanssa 4kk neuvolassa, painoa on 8260g ja pituutta 69cm. Leo on hyväntuulinen ja tarkkailee ahkerasti ympäristöä. Hän on myös selvästi mieltynyt punatukkaisiin naisiin, sellaisille aina hymyillään leveät hymyt, jokeltelun ja kikatuksen kera. Neuvolan TH oli myös punatukkainen ja poika hurmasi neuvolan tädit ihan totaalisesti :)

Vaatekoko on meillä nyt 74cm ja pikkuhiljaa olen alkanut 80cm vaatteita hakkimaan. Lämpöpussi pitäisi hommata, kun vaunutkin alkaa käymään ahtaaksi ja pitäisi vissiin sitten rattaisiin siirtyä. Mihin tää aika menee ja mihin se pieni vauva oikein katosi?!

Meille on tullut paljon vaatteita lahjoituksena, mutta olen niistä aika kylmästi pistänyt kiertoon sellaiset jotka olen todennut epäkäytännöllisiksi tai muuten eivät ole miellyttäneet. Itse olen sitten käynyt ostelemassa oman maun mukaisia. Isompia hankintoja varten ovat isovanhemmat onneksi lahjoittaneet rahaa. Jotkut ihmiset on tosi ahdistavia kun ne puoliväkisin tyrkyttää kaikkea mahdollista p*skaa, jotta pääsevät itse eroon tavaroista.

Mutta nyt nukkumaan, öitä!
 
Jonna H:n kirjoittelusta tulikin mieleen, että koska olette vanhempien lapsien kanssa siirtynneet/ajatelleet siirtyä rattaisiin? Sitten kun osaa kunnolla istua?
Meillä kun ei vaunuissa viihdytä yhtäkkiä yhtään, selvästi tylisistyy kun ei näe ympäristöä kunnolla.
Olishan se tietysti pukemisenkin kannalta paljon helpompi pitää vaunukopassa mahd. pitkään.

Edit. Niin ei olla vielä siirtymässä kun vaunukoppaan mahtuu. Mutta ei varmasti koko talvea mahdu. Hyvä jos jouluunkaan asti menee.

Ihana kuva Oliverista!:)
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuu, että meidänkään poika ei kohta mahdu vaunukoppaan ja oon miettinyt koska rattaisiin? Jos nyt talven sais pidettyä. Meillä Emmaljunga city cross ja siinä pehmeä kantokoppa, onko muilla sitä mallia ja miten mahtuu?

Eilen se sitten kävi, kirosin tuon arvauskeskuksen ja vannon etten sinne mene. Pojalla on silmä- ja korvatulehdus. Kävin sitä toissa päivänä tk:ssa näyttämässä ja poika todettin terveeksi. Eilen päivystyksessä sitten todettiin nuo. Ymmärrän tuon, että silmä oli suht siistin näköinen kun tk:ssa käytiin ja tulehdus ei ollut vielä "päällä". Mutta jopa minä tiedän, että lapsilla on usein silmätulehduksen yhteydessä myös korvatulehdus eikä se lääkäri voinut silloin niitä korvia katsoa! Enpä huomannut tuota silloin sanoa.
 
Hei taas pitkästä aikaa!

Aika menee niin nopeasti ja tuntuu, että mitään ei ehdi tehdä. :)

Meillä oli eilen 4kk lääkärineuvola. Oli huonosti suomea puhuva virolainen lääkäri.. No pääasia, että poika oli kunnossa. Eli mitat oli: 66cm ja 8740g. Puhuivat, että on isokokoinen, mutta vielä normaalin rajoissa. Ja, kun sanoin, että velijensä on ollut samanlainen.

Vaatteissa meillä on 68-74 cm. Taitaa olla 62cm housujakin vielä jotain. Bodyt 68 cm alkaa käydä ahtaiksi, kun on pitkä selkä. Vaipoissa on koko 3, mutta seuraava paketti taitaa olla jo koko 4.

Me ollaan aloitettu kiinteät heti, kun 4kk tuli täyteen. Ollaan syöty perunaa, porkkanaa, bataatti, kesäkurpitsa, maissi, päärynä ja persikkkaa. Nyt on muutamana iltana syöty sitä muksun riisipuuroa. Hyvin on kaikki maistunut ja mistään ei ole tullut mitään vatsavaivoja tai muutakaan.

Meillä syödään aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Ajat vaihtelee sen mukaan, koska on herätty. Samoin unet vaihtelee sen mukaan, välillä nukkuu aamupäivällä noin tunnin ja välillä ei. Sama alkuillan unien kanssa. Välillä nukkuu päivällä jopa 2,5-3h putkeen, silloin ei ole nukkunut aamupäivällä.

Meillä ei käännytä eikä liikuta oikein muutenkaan. Kädet ja jalat kyllä käy ja kyljellään on, mutta ei muuta. Eipä tässä kiire ole, jos veljeensä tulee, niin liikkeelle lähtö kestää. Käsissä pitää leluja ja vie suuhun kovaa.

Meillä on Gracon kaukalo käytössä ja alkaa tosiaan olla pikkusen ahdasta. Meillä on esikoiselta seuraava istuin, joka tais olla Gracon cosmic. Sen voi laittaa molemmin päin painon mukaan. Esikoisella ainakin toimi hyvin tuo istuin.

Etualahampaat ovat tulossa jo, molemmista näkyy valkoiset piikit. Välillä ne vähän vaivaavat, mutta ei pahemmin.

Yöt nukutaan ihan hyvin, viime yönä nukkui 7 asti. Illalla menee nukkumaan klo 20 aikaan ja aamulla herätään 9-10 aikaan. Yleensä yöt menee yhdellä joskus kahdella syötöllä. Paremmin nyt taas, kun saa kiinteää ruokaa.

Joel on todella tyytyväinen ja kiltti poika. :) Meille on suotu 2 mielettömän kilttiä ja helppoa vauvaa. Olen siitä kiitollinen! :)

Papuneiti ja Joel 4kk ja risat
 
Viimeksi muokattu:
Reissusta palattu, siellä en tätä lukenut - kiitos kaikille reissutoivotuksista, täällähänä on tullut paljon tekstiä:). Mukavaa oli ja hyvin pojalle kelpas mummi, yhtään ei tällä kertaa vierastettu. Ja uitiin kovasti, innostui niin että jo pesuhuoneessa rupes kädet ja jalat vispaamaan=).

Milkei, , jännä että teillä mennyt kuten meilläkin - mäkin kuvittelin että olis hoikistunut poju, mutta oli tullut tosiaan vaan sentti ja 700g, että ehkä on aika tavallista tässä vaiheessa tasaantuminen.

Jonnah, aika erikoiselta tuntuu mustasukkaisuus tuon ikäiseltä serkulta, ainakin jos noin ilmenee -onko ollut suvun ainut lapsi? Pienemmiltä sisaruksilta tuo olisi tavallista, mutta kannattanee puhua ainakin tytön vanhempien kanssa, että juttelisivat hänen kanssaan asiasta.

Niin ja Unna, ei tää vasurina oleminenkaan niin kamalaa ole;).

Nyt pätkii, kukahan mietti sitä kääntymistä, että kääntyy vain joko kyljelle tai kyljeltä mahalle. Meillä oli kans tuota jokin aika sitten, että jos pisti kyljelle, siitä kyllä väänsi mahalleen, muttei itsestään kiinnostanut - oli kyllä ennen muutaman kerran mennyt ympäri, että tiesin pystyvän, muttei vaan kiinnostanut... Nyt viimeinen viikko eli 4kk kun tuli täyteen, siirryttiin tuohon vaiheeseen, että on pakko koko ajan kääntyä mahalleen, huoh... Kehitystä toki, mutta hieman rassaava vaihe, kun nukkuessakin tekee sitä.

Kiinteitä meillä syödään nyt ehkä puoli desiä päivässä, tykkää kyllä kovasti kaikesta ja olisi kiinnostunut edelleen kaikesta mitä muutkin syö. Suuttui eilen kun ei saanut lasistani hörppiä vettä, piti hakea oma lasi ja oli innoissaan. Seuraavaksi varmaan otan päivällisen, sitten iltapuuron, aamupuuron ja välipala viimeiseks - tää oli kai se järjestys, minkä joskus esikoiselle sain ja silloin suositus oli että yks ateria lisää kuukaudessa, jota varmaan toteutan nytkin. Rintamaidollahan tuo on hyvin kasvanut ja tosiaan maito kuitenkin ensimmäisen vuoden se tärkein ruoka... Öisin syö yhä monta kertaa, muttei minua oikeastaan haittaa ja helpompi mennä niin, että maidontuotanto tasaantuu vähitellen.

Sosiaalisuuden kasvu on kovaa - reissussakin heräs joka aamu pälpättäen (kun kaikki samassa huoneessa), veljen sanoin "paljon asiaa, vähän sanoja"=). Vaihtelee äänenpainoa, sävyä, tavuja jne, eli ihan tosissaan "selittää", sanat vaan puuttuu. Uskomattomalle tuntui, että oppi piiloleikin siskolta siten, että kun sanoo "mee piiloon" painaa päänsä mun kainaloon tai kättä vasten ja siitä sitten taas kurkkaa (kun toinen "hakee") ja nauraa - ja taas uudestaan. Tuntui ettei kai tuo voi tajuta, mutta pakko kai se on uskoa, kun monta kertaa on toistanut, isällekin sitä eilen leikittiin. Aina ei ole toki leikkituulella, jos väsyttää tuon sanominen saa vastaukseksi kitinän...

Juu ja isompaa istuinta pitäisi varmaan miettiä pian, kuuma tuntui reissussa kaukalossa tulevan ja vänkää sieltä pystympään. Sen sijaan ostin 69e matkarattaat Emma-merkkiset, toimii oikein hyvin reissurattaina jne.

Pulinapata ja pikku-ukko 4kk6vrk.
 
Iltaa taas!

Leo maisteli tänään perunaa! Ilme oli aluksi todella järkyttynyt. Pitkään piti pyöritellä suussa ja makustella ja ihmetellä ennen kuin nielaisi. Tällä viikolla on myös opittu kiljumaan kovaa. =)

Unna voi hitsi, mä luulin että tuo Graco oli just sellainen missä koko penkki kallistuu. No, saahan sen myytyä eteenpäin jos ei miellytä. Mutta kiva kuulla että muuten on toimiva. Papuneidillekin kiitokset kommentista.

Marjukka meillä on Emmaljungan Duo Edget, joissa on kova ja tilava koppa, mutta alkaa siis jo nyt käymään pieneksi. Onneksi rattaat saa myös makuuasentoon ja meillä on niihin lampaantalja lämmikkeeksi. Pikaista paranemista silmä- ja korvatulehduksesta.:hug:

Pulinapata, joo perheensä ainoa lapsi ja oli pitkään myös suvun ainoa lapsi. Pakko sanoa, että sen kyllä todella välillä huomaa.: / Pari vuotta sitten sai pikkuserkun, mutta nyt tämä uusi lähempi sukulainen, joka vie isovanhempien ja hänen äitinsä huomiota, tuntuu olevan kova pala. Mummo on ainakin asiasta hänen kanssaan keskustellut ja luultavasti oma äitinsäkin. Ollaan pyritty huomioimaan hänetkin, jotta ei tuntisi itseään mitenkään syrjäytetyksi. Hän kun on myös meidän kummityttö. Mua kuitenkin vähän hirvittää, enkä uskalla ainakaan jättää Leon kanssa heitä kahden hetkeksikään.
Hauska muuten tuo teidän leikki:LOL:

Matkarattaat olis tosiaan varmaan ihan kätevät kaupoilla pyöriessä. Onko kellään suosituksia, millaiset on hyvät? Mitä tulisi hankkiessa ottaa huomioon? Kuinka pienen voi sellaisiin laittaa, pitääkö osata istua vai saako ne makuuasentoon?

Milkeillä on taas hieno kuva, kuten aina. Tahtoo uuden kameran… tällä hetkellä kännykälläkin saa parempia kun meidän kameralla.

Päikkäreistä oli myös puhetta. Meillä vedetään sikeitä yleensä 3-4 kertaa päivässä. Jos herätään aikaisin, niin aamulla jo yhdet lyhyet 0,5-1h, keskipäivän aikoihin vaunulenkin yhteydessä pidemmät 2-3h ja sitten illalla yhdet tai kahdet lyhyet.

Jaahas, eikun taas pyykin laittoon :x
 
Moikkis!

On niin pitkä aika, kun on tullut viimeksi kirjoitettua et ihan hävettää :ashamed:

Mutta joo ei edes muista mitä kaikkea pitäis edes komentoida... Noh aloitetaan vaikka vaatekoosta eli meillä pojalle menee 62-68cm vaatteet ja ensi viikolla on 5kk neuvola, niin nähdään et onko pituutta tullut yhtään lisää. Tuntuu et toi ei kasva pituutta paljoa, mutta massakausi taitaa olla meneillään :D

Liikkeistä sen verran, että mahalleen kääntymisestä on innostunut nyt vasta enemmän ja masultaan yritetään ryömiä, mutta kun ei pääse eteenpäin niin tulee aivan kamala huuto. Istumaan punkee sylissä, että näkee paremmin.:D

Ruoasta... aamu- ja iltapuuro uppoaa hyvin, vaikkei olla kauaa maisteltu sitä. Yksi kasvispitoinen sose päivällä ja hedelmäsose illemmalla. Rintamaitoa sitten ennen ruokaa tai sen jälkeen vähän vaihtelevasti. Ja yöllä syö vieläkin 1-2krt...

Matkarattaiksi meillä on esikoiselle ostettu carenat, jotka ovat olleet ihan hyvät ja toimivat. Mutta sit kun poitsu oppii istuun niin kaupoille otan kyllä kirppikseltä ostamani brion ponyt, kun ovat niin keppoisat työnnellä ja menevät pieneen tilaan. Huono puoli on et selkänoja ei mene kunnon lepoasentoon, mutta ei tuo nyt varmaan vanhempana täydellistä lepoasentoa välttämättä tarvitsekaan...


Sitten piti kysyä, että lähteekö teiltä muilta tukka?

Täällä on hiustupot kädessä aina, kun hiuksiin koskee... lähtee varmaan kaikki karvat päästä :eek: Ja esikoisen aikaan ei tällasta ollu kyllä lainkaan...

Tjaa olikos muuta... ajatus pätkii... no tuun lisään jos jaksan :D
garden ja möykky
 
Rattaista: Meillä oli esikoisella Gracon matkarattaat, mallia ei enää ole saatavilla. Ihan ok olivat. Nyt meillä on Joelilla Baby Jogger city mini-rattaat. Ne on todella kevyet, menee pieneen tilaan ja helppoa liikkua niiden kanssa. Ollaan oltu niihin tosi tyytyväisiä. Olen käyttänyt niitä tosi paljon, ostin pehmeän kantokassin niihin, niin ollan käytetty ihan syntymästä asti. Rattaiden suositus on 6kk mielestäni. Mutta voi rattaisiin laittaa aijemmin, kunhan jättää selkänojan matalemmalle. Meillä ainakin oli rattaita ostaessa tärkee, että niiden kanssa on helppo matkustaa. Matkustellaan paljon. Eli kannattaa miettiä millaset rattaat tarvii ja mihin niitä tarvii.
 
Voi meidän pientä, käytiin tänään kylässä ja sitten vielä oli vieraita, niin nyt ei meinaa nukahtaa millään. Miettii varmaan että se pelottava pappa tulee ja vie, kun ei oikein voinut edes sänkyynsä laskea:heart: Ja äiti hyppää ylös ja alas..ylös ja alas. Ei kyllä tulis mieleenkään lähteä enää jumppaan, minusta tämä nostelu ajaa asian oikein hyvin:LOL: Vierastaminen on onneksi vähenemään päin.

pulinapata Katsottiin myös noita Emma-rattaita, olivat kivan hintaiset:) Mietittiin että jotkut oikein pieneen tilaan menevät ja kevyet olisivat kivat. Mutta onkohan siitä oikeasti hyötyä - suht pieniä eroja kai, mutta isoja hintaeroja. No katsoo sitten, veikkaan että keväämmällä vasta.

..tais poika vihdoin nukahtaa, painun minäkin unille kun voin.
 
Moi,
Pikapikaa neuvolakuulumisia: elikkäs 4kk mitat 63,5cm, 6,7kg ja pää 43cm. Persjalkaisen suomalaisen keskikäyrällä kulkee hän. =) 4kk lekuri on meillä ensi viikolla, täällä ei siis arvon lääkärit matkusta paikallisiin neuvoloihin, jotka eivät sijaitse terveyskeskusten yhteydessä. Tosin eivät kävele edes terveyskeskuksen yhteydessä olevaan neuvolaan vaan vauvan kanssa käydään ensin punnitukset ym. th:lla ja sitten jonotetaan lekurille talon toisessa päässä. Eka neuvola oli meillä kesälomien takia tk:ssa ja oli muuten tympeää itselle ja vauvalle riisua ja pukea, riisua ja pukea (tosin oli kesä, joten lähes nakuna siirtyi meitin poika) sekä odottaa tietenkin myöhässä olevaa lääkäriä sitten. Muuten olen kyllä ollut tyytyväinen kunnalliseen terveydenhuoltoon. Omat hampaani sain hetimiten kuntoon tk:ssa ja pojalla kun oli ripuli, ottivat vastaan "heti kun vain itse ehdimme paikalle". Tuolloin ei yksityisille (yritin kaupungin kaikki yksityiset) saanut edes aikaa samalle päivälle, joten kyl on kalliit vakuutukset tällä hetkellä mietinnässä.. Miks mulla aina rönsyilee?... Eli neuvolassa totesi täti, ettei kiinteiden aloituksella ole kiirettä. Tietää kyllä mielipiteeni, joten täti haluaa olla samaa mieltä.. :D Hän on muutenkin aikasta luovi, iäkäs nainen, joten tietänee että muksuja saa hyvin kasvatettua eritavoin. Ja niin ku mie olin valmistautunut "väittelyyn" täysimetyksen puolesta, höh. Ymmärrä kyllä miksi suositusten mukaista valintaa saa näin paljon kaikille perustella. Tosin keskustelut on ihania!! Ja aihe eli vauvat tällä hetkellä ihan ykköspuheenaihe... :whistle:

Sutjakalle pojalla on siis käytössä lähinnä 68 koko vaatteissa. 62 menee, mutta kaulus bodyissa on ku Tom Jonesilla..

Mutta viikonloppuja!

Rutti
 
Noinkohan se on täti tulossa kylään. (Lenniinallakos se oli näin hauska sanonta). Kaikki kiukuttaa meinaan.:mad: Oli niin mukavan energinen jakso ja nyt ei oo jaksanu pariin päivään tehdä mitään ja kaikki on sieltä minne päivä ei paista ja ihan ilman syytä ;) Pitänee varmaan lähteä shoppailemaan, se piristää. Tosin sitä tavaraa on ihan liikaa ja vaatteita myös. :ashamed:

Milkei: Eipä tuo mitään, pappa oli mielissään kun tultiin kyläilemään pitkästä aikaa. Mukava, että kuitenkin sait pussin, sehän se on pääasia. Ihana kuva Oliverista:heart:

Mimiu83: Meillä on nuo yhdistelmät niin ei tarvitse miettiä. Olen jo nyt pitänyt välillä selkänojaa hieman pystyssä ja on poitsu katsellut maisemia. Nuo on kyllä minusta olleet tosi kätevät, nytkin on tuossa ratasosassa makuulla kun ei ole aikoihin koppaan mahtunut. Tarvittaessa vaan nostaa selkänojaa, vaikka kesken lenkin. Pystyasennossa en aio pitää ennen kun osaa kunnolla istua.

Marjukka82: Toivottavasti poitsu paranee pian. Nuo arvauskeskukset ovat vähän arpapeliä, jos saa hyvän lääkärin niin sitten ovat ok. Onneksi ei ole pahemmin tarvinnut käyttää lääkärin palveluksia. Meillä ei nimittään omassa kaupungista jostain syystä ole omaa yksityistä lastenlääkäriä!! Onneksi siitä on nyt herännyt keskustelua ihan lehtien palstalle asti ja lähin on kuitenkin 10 km päässä. Kun vaan löytäis mieleisen.

Rutti: Välillä mietityttää myös nuo vakuutukset. Esikoinen on tarvinnut lääkäriä oikeasti kerran ja se oli päivystysaikana joten ainoa mahdollisuus tk. Yksityisellä käytin kun oli ekat yölliset ”kasvukipu” kohtaukset jaloissa, eikä muuten olis tarvinnut, ihan turha reissu. Mutta silti me vaan uskollisesti noita vakuutuksia maksetaan ja nyt otettiin tuplatapaturma vielä lisäks.

Pulinapata: Juu, ei kait siinä vasurissa mitään vikaa ole =) Ei tarvitse poikia opettaa kutomaan tms. ”väärältä” puolelta eikä varmaan enää kouluissa ole liitutauluakaan kun Nuuk sinne asti ehtii. Nyt on tosin sitten taas oikea käytössä vaihteeksi enemmän.

Garden: Mukava kuulla pitkästä aikaa. Mulla alkaa jo hieman tämä karvanlähtö helpottaa, onneks, mutta vieläkin irtoaa aika tavalla. Mulla oli kyllä esikoisesta sama juttu.

Mukavaa Halloween viikonloppua kaikille:vampire:

Toivoo
Ärtyisä Unna ja uninen Nuuk
 

Yhteistyössä