~Kesäkuun kullannuput 2010~

äiti 6/10 Sekaan vaan! :)
Meillä syödään 4-5krt päivässä kiinteitä, aamulla heti herättyä puuro, n.11 aikaa purkki sosetta (joka on tällä hetkellä lihaa ja kasviksia), toisinaan annan 13-14 aikoihin hedelmäsosetta puoli purkkia, mutta yleensä juodaan maitoa, n.klo.16.00 kasvis sosetta purkki, iltapuuro 19.00 ja n.klo.20.00 tyyppi vetää vielä puolikkaan tai kokonaisen pullon velliä ennenkun nukahtaa ja joka välissä juodaa sit maitoa jos on nälkäisen oloinen.

Ja soseet mekin aloitettiin 3kk jälkeen kun paino alko laahaamaan.
 
Maira kuinka nopeasti lisäsitte ruokamäärää/kertoja?? Kun meillä nyt suurin murhe on se että mahdanko antaa liian vähän ruokaa pojalle... eli siis kuinka nopeasti ruokamääriä voi suurentaa?? :confused:
Me syödään puolikas purkki kasviksia päiväunien jälkeen ja imetän sit loput kerrat. Ja nyt kun olen lukenut teidän kommenteja, niin rupes tuntumaan siltä et syödään varmaan liian vähän tai ainakin voitais jo syödä varmaan enemmän. Maira ja Miumiu83: Nukutaanko teillä yöt hyvin?? vai tarvitaanko vielä maitoa??
Ihanaa kun saa vastauksia, kiitos niistä!! =) :flower:
 
Kiinteistä: Me aloitettiin heti, kun Joel tuli 4kk. Me syödään aamupalaksi velliä tai maitoa, lounas kasvissosetta 1/2 purkkia+maitoa, välipala hedelmäsosetta 1/2purkkia+maitoa tai vain maitoa, päivällinen 1/2 purkkia kasvista+maitoa ja iltapala riisipuuroa+maitoa. Yöllä syö vielä 1-2 krt maitoa. Joel söis kyllä sosetta enemmänkin, miettinyt kans miten paljon uskaltaa antaa. Mä annoin aluksi vain vähän ekoina päivinä, mutta huomasin, että Joel söis enemmänkin, niin annoin sitten.

Niin, ja meillä ainakin neuvolassa sanottiin, että heti 5kk saa alkaa antaa viljoja ja lihoja.

Oltiin tänään Joelin kanssa vauvaleffassa. Kaikki meni tosi hyvin ja näin leffankin kokonaan. :)
 
Ja täälläkin tuli rokotteesta lämpöä ja jostain syystä hampaitakin hinkattiin vielä tavallista enemmän. Vaikuttaisko se lämpo sit niihinkin..

äiti 6/10 Imetän edelleen ja ihan useinkin, osa varmasti lohturuokaa ja tutin korviketta, kun ei muuten tuttia syö. Öisinkin herätään lähes sama mitä pelkällä maidolla.
Mutta sose+maito pitää selvästi nälkää paremmin.
Meillä on pikkuhiljaa lisätty ruokailukertoja, th sanoi alkuun että toisen ruokailukerran voi lisätä kun ensimmäisellä aterialla menee n.puoli desiä. eli sen mukaan voisit ottaa jo toisen annoksen. Meillä aloitettiin aamupalalla, sitten kun sillä aterialla meni ruokaa jo jonkin verran tuli mukaan iltapala. Taas kun näillä tuntui ruoka maistuvan, otettiin me mukaan hedelmävälipala ja sitten myöhemmin toinen välipala, niin että ruoka(=kasvis-sose) + vhedelmä/marjavälipala vuorottelevat. Kaikkinensa tähän mennyt 1,5kk, ellei ylikin.
Ruokamääristä/ateria meille sanottiin, neuvolassa että saa syöttää niin paljon kuin syö. Välillä enemmän, välillä vähemmän.

Riippuu ihan miten sinun pojalle maistuu:)
 
hienoa kun on tullut vastauksia/kommenteja!! =) Ne on olleet suureksi avuksi...ja olen saanut moneen mieltä askarruttavaan asiaan selvyyden. :) Me varmaan aloitetaan heti huomenna syömään toinen satsi kasviksia, että olis niin kuin lounas ja päivällinen. Kyllä meidän pojalle maistuisi... kyllä ainakin tähän saakka on syönyt aina niin paljon kun vaan on tarjottu. :p äiti on tainnut pitää pientä nälässä! :| no onneksi on saanut tissiä aina kun haluaa.
Itse en ole päässyt terveydenhoitajaa jututtamaan, aina silloin kun olen yrittänyt soitaa niin on vapaalla tai koulutuksessa. Nyt hänen pitäisi olla perjantaina paikalla. Ja parin vk päästä meillä on 5kk neuvola.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän kaikki vielä edes kiinteitä ole aloittanut, joten en mä menis puhumaan et kukaan olis lastaan nälässä pitäny..Jos maito riittää ja kaikki on tyytyväisiä niin mikä ettei.. :)

Meillä vaan yksinkertaisesti ollaan niin kovia syömään ettei tästä maidon kanssa tulis mitään ku tuo herra puklailee heti jos saa isomman määrän maitoo, eli laskin tuossa et meillä menee n.3prk sosetta, 2-3dl riisipuuroa, 6-10dl korviketta ja 2dl velliä, joka päivä..

Mä otin toisen aterian mukaan joskus pari viikkoo alotuksen jälkeen kun herra alko lusikalle oppimaan, sit pikkuhiljaa tuli iltapuuro jne jne..Ja nyt isompia annoksia on menny pari viikkoa.

Mutta ei siinä, mukavaa päivän jatkoa, mä jatkan aamukahvin ryystämistä et keretään lääkäriin, joku vika tolla pojalla nyt on jossain kun nää meidän yöt ja päivät vaan pahenee, suppo tosin rauhotti eilen vähän, joten johonkin sattuu, epäilen ite korvia kun repii oikeeta korvaansa vähän väliä..katsotaan...

Maira ja Juhis
 
Hei,

Jonna H Kylläpä juu, juur noin yöt menee.. Voitais ryhtyä pitämään yöllisiä vauvatreffejä, kun kerran niin seurusteluttaa.:D Ei meilläkään huonolla tuulella meinaan yöllä olla - sit pari valitusääntä päästää, jos tyhmä mutsi yrittää jotain niinki iljettävää laittaa suuhun ku tutti, joka pienentäis volyymia höpöttelylle. Sängystä ei tartte nousta ja aamuseiskaan asti jaksan itse tuota rumbaa, joten meneehän tää.

Voiko olla niin, ettei toi sinkkivoide sovi kaikille? Se käyttäytyy pojan iholla eritavoin kun töissä, jossa asiakkaille sitä laittanut joskus. Pojan iho menee siis jo kerrasta sellaiseksi kovahkoksi siitä. Ja nyt kun laitoin sitä siihen vaippaihottumaan (joka kyl kuulosti Jonna H:n kuvailemalta punaiselta läntiltä, mut lekuri tosiaan oli ti ja hän kirjoitti läpyskään: vaippaihottumaa. Sinkkivoide.), niin musta se kohta kärähti ja siitä hieman kuoriutui ihoa. Ilkeää! No en sitä nyt laita ja jatkan tolla Bepanthen talkki -linjalla. Vai kuuluuko sen tehdä ihosta kovaa panssaria ja se suojais - ei mun vauvan pehmeää peppua koppuraksi.

Äiti 6/10 Tervetuloa! Meillä lekuri (4kk neuvolassa) oli kanssani samaa mieltä (ja siksihän hän olikin niin kiva..) eli vauvalle ei kannata syöttää mitään mitä ei tartte, koska kylläisyyden säätely on erittäin tärkeä taito. Mie tekisin niin päin, että ensin maito ja jos jää nälkä, niin sitten kiinteitä aterialla. Mairan Juhiksella on ollut toi puklailu tosiaan ongelmana, joten heillä eri systeemit (eli laps tarttee). Noitten kiinteitten kanssa ei ole kiire. Myöhemmin elimistö onkin sitten valmiimpi eikä tartte miettiä milloin saikaan aloittaa viljat, milloin lihat jne. Mutta lapsikohtaisuus tässä tietenkin ja se nälkä! Mie siis täysimetän ja toivottavasti saadaan odottaa sitä, että poika istuu ennenku mitään muuta suuhunsa laittaa. Lapsentahtisesti siis imetän, joten ei miuta haittaa jos tarvitsee rintaa useammin. Tosin poika ei jatkuvasti rinnalla ole, vaan useamman tunnin maito häneltä nälkää pitää pois eikä maidon jälkeen jää nälkä (hyvin hyvin harvoin syö edes kahta rintaa imetyskerrallaan). Enkä yöhulinoiden usko johtuvan nälästä, kuten aiemmin oli puhetta ja mie kyl jaksaisin syöttääkin useammin ku nyt syötän vieressä kun uinuu. Mutta tää siis meitin poika ja meitin tapa, ajattelin vain kertoa. Ja ihan esikoista tässä kasvunalulle saatellaan, joten suuri kokemuksen ääni ei täällä kailota.;)

Oltais lähdössä kylään. Ja poika meni aamu-unilleen tunnin myöhemmin ku normisti, koska me nukahdettiin aamulla vielä ton suuren seiskan jälkeen. Pitää kohta herättää, kun kyläpaikan emännällä on iltapäivästä sit menoa.. Yleensä aamu-unet on pyhät niihin ei kajota. Mieskin tuli kotiin eilen illalla. Ihanaa jaettu hovinarrius tänä iltana ja kohta onkin jo viikonloppu! Meillä olisi juhlat lauantaina illalla, mutta luultavasti ilmoitan ettei mennä. Mun on niin vaikea irtautua pojasta vielä, joten *skaa mun kohdalla on se, että hyvää se vain tekee. Ja tuo ilta-aika sen tekee vielä vaikeammaksi.. Joo joo, olen lässy.

Mutta mutta nyt pitää häiritä hänen armonsa syvää ja rauhallista vaunu-unta..

Rutti
 
äiti 6/10 Totta tosiaan, jos maito riittää, eikä vaikuta nälkäiseltä. Niin ei mitään kiirettä soseiden kanssa:)

Tuskin täällä kukaan yrittää päteä tms. Toivottavasti eri kokemuksista on helpompi muodostaa se oma mielipide/toimintatapa.

Onko muuten jollain kokemusta keinujaloista pinnikseen?
Vaunuaitan kauppa

Toimiskohan..mikä vaan apu (päikkäreiden) nukutukseen olis tervetullutta. Ja ilman että vaunuja tarvitsee rahtailla edes takas.
 
Viimeksi muokattu:
Ei meillä taida enää pelkkä maito riittää... Yöt on alkaneet menemään huonommin, reilu kuukausi sitten nukkui vielä usein kokonaisia öitä. Nyt heräilee 4-6 kertaa rinnalle.
Olen huomenna yhteydessä omaan terkkariin, katotaan mitä hän kommentoi. :)
 
Hei.

Empä yhtään muista mitä vinkkejä täällä annoitte vauvan nuhaa? Enkä oikeasti jaksa lähteä noista keskusteluista nyt etsimääkään. Eli siis täällä äipällä ja vauvalla ihan kauhee nuha ja yskä, molemmilla. Sen takia neidin yöunetkin muuttuneet katkonaiseksi, ja juuri nyt tarvitsi itsekkin unta :/

Täällä muuten liikutaan hieman, ja takaperin :D Ihan ku joku rapu viipottais menemään, joten eipä tuo nuha ja yskä näyttävästi sillee haittaa, mut katsotaan nyt viikonlopun yli.

Kiinteistä: täällä syödään aamu- ja iltapuuro. Päivisin noin kaksi kertaa, ja liha otettu mukaan toisella aterialla.

Jees poks, mentävä -->
 
bannah meil on muutaman kerran ollut nuhaa ja yöunet menee silloin kyllä katkonaisiksi.
Vinkkejä mitä on täällä ollut: NenäFrida nenän putsaamiseen. Voin suositella, me ostettiin se Prismasta, on hyvä. Se pikkuniistäjä on ihan surkea. Meidän poika muuten vaan naureskelee kun Fridalla nenää putsataan. Näin ainakin vielä :)
Sitten myös Prismasta ostettiin selainen VaporEze-laite. Tässä linkki valmistajan sivuille.
Vapor-Eze Waterless Vaporizers, Aromatherapy, & Air Purifiers for Home and Auto
Tuosta en osaa sanoa auttoiko kun flunssa oli jo pois menossa kun hommattiin mutta joku sitä täällä kehui ja kyllähän siitä aromia ilmaan tulee, ehkä sitten pitää nenää auki. Toivottavasti siihen saa niitä aromityynyjä jostain sitten ostettua lisää, en ainakaan huomannut että Prismassa olisi ollut. Paketin mukana niitä tuli muistaakseni 5 kpl.
Ja joku mainitsi senkin että sängyn päätyä nostaa jollain keinoin, meillä ei tätä ole tehty.

T.Ripe ja Aaro, huomenna neuvolaan :)
 
Sängynpäädyn nostaminen on meillä ollut ihan hitti, sänky on niin koko ajan koska koska refluksi on aiheuttanut ihan jatkuvaa tukkoisuutta. Eron rohinassa on tosiaan huomannut heti jos on ottanut pojan meidän sänkyyn - jossa taas ei ole pääty nostettu. Suolalios tipat+nenäfridalla imu perään myös ollut hyvä.

Nukkuminen tuntuu rauhoittuneen, olisko sitten tosiaan kananmunan poistaminen ruokavaliosta auttanut. Muistelen kuulleeni että vajaa viikko siinä menisi, että poistuu elimistöstä. Labratuloksia odotellessa:)

Saatiin lainaan hyppykiikku ja poika oli siinä tänään n.10min. (vaikka eihän sitä suositella..) sitten väsähti. Mutta voi että kun oli hauskaa!! Ja vanhemmat nauroivat vedet silmissä.
 
Moikka kaikille!

Täällä ois jälleen yksi uusi äityli kesäkuun vauvan kanssa. Aikasemmin en oo kirjoitellut, mutta lukemassa olen käynyt. Nyt oli pakko alkaa kirjottaan, kun Rutti mietiskeli että voiko olla ettei sinkkivoide sovi kaikille...Itse en osaa tohon vastata, mutta mun kaveri kerto, että sen miehellä oli jotenkin nivustaipeet hinkkautuneet työhommissa ja hän oli siihen sitten laittanut just tota vauvojen sinkkivoidetta. Se oli kuulemma polttanu ihan älytön ja miehen oli pitäny käydä se peseen pois. Tokihan tossa varmaan miehellä oli iho pinnasta rikki, mutta kyllä täytyy sanoa, että ite nakkasin sinkkivoiteen roskiin ton kuultuani. Tosin esikoisella sitä käytin, mutta ei siitä mun mielestä ollu apua. Nyt vauvalle oon käyttänyt ihan tota bepanthenia, niin kun moni muukin. Se on meillä ainakin toiminu. Toki voihan se olla, että joidenkin iholle se sinkkivoide on just se oikee, mene ja tiedä :)

Bannah, täältä kans suositellaan tota Nenä-Friidaa ihan ykkösjuttuna. Olen mä myös sipulia huoneeseen flunssan aikana sekä tietysti toi sängyn päädyn nostaminen on hyvä keino.

Sorry, kun nyt jutut jää näin lyhkäseksi, mutta nukkumatti kutsuu :)

-Myttö-
 
Iltaa! Meillä on hammas. :) Maanantaina sen huomasin, ja on Milla kyllä ylpeäkin siitä. Sormi suussa ja nuolee sitä koko ajan. :D Saatiin neuvolasta sen kunniaksi hammasharja ja Niiskuneiti-hammastahnaa.

Neuvolassa 7kk-mitat: 9110g ja 69cm, pipo 46cm. Komeasti on noussut mitoissaan jo 7kk käyrälle. Keskiviivalla kaikki mitat, miinuksen puolelta kun silloin lähdettiin.

Yöt nukutaan meillä jo mainiosti. Viime yönä kymmenen tuntia ja nykyään saa jo ulos nukkumaan ilman parin tunnin vaunulenkkiä jonka jälkeen havahtuminen kun liike pysähtyy. Mummi opetti tytön nukkumaan. :D

Käytiin lastenneurologille kun on keskosuudesta johtuvaa vasemman puolen jäykkyyttä. Tilanne ei onneksi ole paha, fysioterapeutti meille suositteli että tarkastetaan. Saatiin nyt kerta viikkoon fysioterapeutin käyntejä, se on nyt hyvä korjata kun ei Milla vielä oikein edes kääntymiseen kovalla alustalla innostu. Toki sängyllä kun ilman vaippaa saa olla niin siinä alkaa vasemmlle kääntymään. Korjattua ikää kuitenkin alle 5kk. Kyllä hän kohta, kaikki ajallaan.

Jatkan vaikka huomenna, nyt mamma nukkumaan itsekin. :)

mipsu ja Milla 7kk.
 
Mulla alkaa loppumaan hermo ja kärsivällisyys, ei riitä enää et yöt juoksis (mun omat unet on hävinny ihan minimiin, jos en heräile jatkuvasti kuulostelemaan käniseekö tuo, valvon ja odotan et se känisee kun pitää kuitenkin nousta...) ja nyt tuota käninää ja kitinää on vaikka sillä olis tuttikin suussa, mä en valittais jos sitä olis vaan välillä, mut kun joka jumalan yö ja monta kertaa tunnissa! :O :kieh:
Nyt tosiaan vielä öiden jatkeeks on tullu päivähuuto, toi karjuu, kitisee, murisee ja on kaikin puolin elämäänsä tyytymätön!Sylissä ei ole hyvä, sitterissä ei ole hyvä, lattialla ei ole hyvä...Mikään ei käy tai kelpaa, herra vaan huutaa!

Voin rehellisesti sanoa että vihaan tällä hetkellä elämääni ja kaikkee siihen liittyvää... :kieh:
 
Maira :hug:
Tuttua tuo että lopulta on niin väsynyt että ei saaa unta, odottaa vaan koska tulee taas herätys.
Minulla auttoi vähän korvatulpat, jotenkin rauhoitti.
Eikö lääkäristä ollut apua?

Meillä on tosiaan nyt rauhoittunut, poika heräsi viime yönä 2 kertaa 5 tunnin välein ja nukkui 11h.
Sopimattomien ruokien karsiminen+lääke auttoivat. Tuntuu olevan todella pienestä kiinni.
 
Hei,

Myttö Ihanaa, että tulit kertomaan kuulemasi sinkkivoiteesta! Vauva kun ei itse osaa kertoa, niin hyväpä oli tietää miltä se voi aikuisesta tuntua! Eli varmaankaan ei sovi pojalle jostain syystä vaikka hänen ihonsa ei mikään herkkä ole. Ihan minivauvalle sinkkivoidetta aikanaan (joo, onpa pitkään ollut nää kesäkuiset maailmassa..) laitoin kerran, kun ekakertalaisena ajattelin, että ihoa pitänee hoitaa. Ja silloin ei iho ollut mitenkään ärtynyt valmiiksi, mutta voiteenlaitto sai sen kovaksi ja oudoksi. Nyt sitten tietenkin tottelin lääkäriä. Saapi pojan serkkutyttö sinkkivoiteen "lahjaksi", jos hällä tarvetta ja hälle sopii.

bannah ei omakohtaista kokemusta, mutta juuri ystäväni kertoi antavansa pienelle pojalleen jotain a-vita tippoja nenän epiteelejä korjaamaan, jos flunssa/suolatipat saa ne herkäksi.

Maira Voi itku! Mie niin tiedän tunteen, mikä saa vallan kun lapsi on koko ajan huonolla tuulella. (Tai ainakin minkälaisia tunteita se minussa aiheutti.) Miulla siihen vielä liityi se, ettei sitten mihinkään halunnut lähteä sen kitisevän ja välillä ihan raivoavan lapsen kanssa - kun hyvää tarkoittavat ihmiset tulivat päivittelemään "mikä se nyt pienellä on? onkohan sillä nälkä tai märkä vaippa?" Ei kun nälkää annan vauvani nähdä ja märissään pidän kun en jaksa vaippoja pestä... Ja vaikka päällään seisoisi, ei ollut hyvä. Jatkuvaa etsimistä ja tutkailua kaikki päivät, että auttaisiko tämä tai tämä nyt... Jos vaihtais asentoa, jos tekisin niin tai näin... Ja silti aina väärin päin. Tää muistelu nyt mitään auta, meillä se meni ohi - tosin hyvin kiihkeä poika on edelleen. Eilenkin huusi kurkkusuorana päiväväsymystään kylässä ja kyläpaikan emäntä tietenkin höösäs ympärillä, että mikä mikä hätä pienellä on. Sain pojan nukkuu ja kaikki hyvin siltä erää. Mut jotenkin käy aina mielessä, ettäkö ihan oikeasti meidän vauva on maailman ainoa vauva, joka tuntee kaiken täysillä (ei tietenkään ole, vaikka äitinsä mielestä onkin ihmeellinen ja ainutlaatuinen laps)? Kolmen lapsen äiti oli emäntäkin. Mutta kyl se oli rankkaa, kun halusi nauttia ihanasta vauva-ajasta, mutta koko ajan vain toivoi että aika kuluis mahdollisimman nopeaan.. Jaksamista sinulle ja Juhikselle myös!:hug:

Jees, perjantaisiivousta aloiteltu imuroiden, luututen ja pyykkiä pesten pojan ollessa päikkäreillä. Pitäisi pinnat kostealla pyyhkiä, mutta vihaan sitä, joten jätän sen miehelle. Noi koiran karvat on niin ällöttäviä, kun ne vain luiruu rätissä vaikka olis millanen hiano mikrokuituliina.. Sorrun sit aina ottaa pinnoista talouspaperilla, että saa karvat pois. Miehellä on pidempi pinna, eikä mene talouspaperin turhaketta sitten.. Tosta tulikin mieleeni, että suosittelen keittiörätiksi virkattua/neulottua jämälankarättiä. On hyvä, kun vain jaksaa antaa sille aikaa käydä kerta toisensa jälkeen pesukoneessa (meillä vaippapyykissä ilman huuhteluainetta). Ja minusta on nätimpikin, mulla onkin vissiin outo maku kun rättikin on nätti..

Lähdetään kohta kauppaan ja käyn ostamassa matonkudetta. Ystäväni oli tehnyt aivan ihania virkattuja koreja matonkuteesta - plagioin ja teen niitä joululahjoiksi. Jos vauva antais mamman tehdä käsitöitä.. Vähemmän nettiä ehken?:whistle:

Hyvää viikonloppua!

Rutti
 
Heips taas pitkästä aikaa!

Rutti: Pakko heti kommentoida tota rättiasiaa, etten unohda. Meillä on bambulangasta neulottu keittiörätti ja kun mies näki sen eka kerran niin totes, että meneeköhän rouvan sisustusinto jo vähän liian pitkälle kun rätikskään ei kelpaa ihan tavallinen :D Mutta se on vaan niin paljon nätimpi.. Meilläkin imuri odottaa että joku tarttuis siihen, mut ei oo vielä vapaaehtosia näkyny.. Koiran karvat tekee mut hulluks, tosta koirasta lähtee ihan tupottain karvaa, eikä mikään tunnu auttavan : /
Maira: Jaksuja valvomiseen ja vaativan vauvan vanhemmuuteen.. Tuli mieleen, ettei vaan olis jostain ruuasta johtuvaa, jos korvat ym. on ok. Eikös Juha ole kuitenkin aikasemmin ollut ihan perustyytyväinen? Voihan se tietty olla jotain kasvuun ja kehitykseen liittyvääkin..
Ripe: Siihen VaporEzeen myydään vaihtotyynyjä siellä Prismassa ainakin. Ne on semmosessa läpinäkyvässä "minigrip"-pussissa. Aika kalliita kylläkin, olikohan siinäkin 5kpl. Mä oon säästäny niitä vanhoja tyynyjä ja ostanu eucalyptus-tippoja (saunatipat tms.) ja niitä laittanu niihin vanhoihin tyynyihin ja hyvin on auttanu :)
Mä oon vähän huolissani Elsistä, kun se käänty selältä mahalleen 4kk ja 1vkon iässä. Ei kuitenkaan innostunu siitä mitenkään erityisesti ja ihan satunnaisesti kääntyili, mut nyt ei oo enää moneen viikkoon kääntyny ollenkaan ja kun yrittää saada kääntymään, niin useimmiten pistää kauheasti vastaan ja vetää selkää kaarelle, joskus yrittää vähän kääntyä, mut ei sit kuitenkaan jaksa punnertaa tarpeeks : / Ja usein lattialla selällä ollessaan yrittää siitä makuulta päästä suoraan istuun. Jotenkin tuntuu että onkohan jotain jäykkyyttä jossain. Ens viikolla on neuvola, niin kysyn terkan mielipidettä että pitäskö ottaa fysioterapeuttiin yhteyttä. Täällä meidän kunnassa on kyllä todella hyvä jumppari eikä ainakaan esikoisen aikaan tarvinnu erikseen mitään lähetettä, vaan sai suoraan hänelle ajan. Esikoisen kanssa kävin kerran hänen luona, kun poika ei noussut itse istumaan vaikka nousi jo tukea vasten seisomaankin. Osas kyllä istua ilman tukee 6kk asti ja osas lähtee istumasta konttaan, mut ite ei menny istuma-asentoon. No, se olikin tosi pienestä kiinni ja 2 päivän päästä alkoi itse nousemaan istuun. Hän ei ollu vaan hoksannu että näinkin voi tehdä, fyssarin mukaan se johtui siitä että poika ei koskaan vauvana leikkinyt varpaillaan, eli ei tullut istuma-asento tutuksi selällä ollessaan.
mipsu: Millaista jumppaa Millan kanssa tehdään? Miehen kanssa mietittiin, että kun nää molemmat meidän lapset on ollu tosi jänteviä ja ehkä jäykkiäkin, niin voiskohan syytä olla siinä että molemmat on syntyny 3 viikkoo ennen laskettua, vaiko sitten vaan sattumaa.. Kun kuitenkin terkka esikoisen vauva-aikana mainitsi että jos poika olis syntyny päivää aikasemmin, hänellä katottais ennenaikasesti syntyneiden käyriä.
Muuten Elsi on oikea hymytyttö. Isoveikan tekemiset saa aikaan semmosen naurunräkätyksen, että siinä niitä seuraillessa paranee pahempikin päivä. Nukkuu hyvin, syö hyvin. Nyt kiinteitä menee: Lounaalla kasvisliha-sosetta ja sormiruokaa (millonmitäkin), välipala pelkkää maitoa, päivällisellä kasvista soseena ja sormiruokana, illalla puuroa ja maitoa. Joskus aamullakin menee vähän puuroa, mutta yleensä ei. Ainoa "yö"syönti on 5-6 välillä, niin aamulla ei puuro oikeen maistu, noustaan ylös 7-7.30 aikaan. Kun nyt sais pikkuhiljaa nälän pysyyn poissa sinne seiskaan asti niin olis ihan parasta...
Meillä on tiedossa ykslapsinen viikonloppu. Esikoinen hommas itsensä mummulaan yökylään ja mummu pyysi tuomaan huomenna heti aamusta että ehtivät leipomaan naapurin tytön kanssa. Ihanaa että ovat niin läheisiä, että poika itse pyytää päästä sinne yöksi ja että mummu jaksaa hänet ottaa :heart: Pientä hengähdystä luvassa, niin ihana kun tuo poika onkin, niin myös niin raivostuttava uhmassaan ja rajojen koettelussa :rolleyes:
Mutta mutta, enpä taas muista mitä muuta piti kommentoida... Hyvät viikonloput!

Minttu ja Elsi (vajaa viikko vaille 6kk)
 
Lääkärin mukaan lapsi on terve (hyvä niin), meillähän alko nää yö kitinät 3kk neuvolan jälkeen heti, mä olen kokeillut karsia eri ruoka-aineita pois, ei vaikutusta, ainoa mitä en ole karsinut on korvike, toki mulla käväs mielessä mahdollisuus maito-allergiasta, koska isänsä on maitovammanen, mutta mitäpä sitä toiselle sit juotat et kokeilis onko siitä kiinni?Suun ympärillä on näppylää, mut oon aatellu et ne on siitä kun tuo kuolaa niin pirusti ja hinkkaa sit naamaansa siihen kuolaan kun on mahalteen..Sitä kun ei ole koko ajan vaan vain välillä..En tiiä, tänään on ollu taas vähän parempi päivä, ihan mukava niin..
Täytyy neuvolassa 2 viikon päästä puhua tästä, pitää muutenkin keskustella josko tota pitää korva/kurkkulääkärillä käyttää jossain kohtaa kun kuorsaa kuin aikuiset miehet...
 
Meillä oli tänään 5 kk neuvola ja huomenna tulee se 5 kk täyteen. Mitat oli 8,8 (8) kg ja 67 cm (65), suluissa 4 kk mitat. Ihan hyvin kuulemma kasvaa, eikä mitään ihmeempiä ollut. Paitsi, että Aaro sitten innostui neuvolakäynnin aina kääntyilemään kun siitä kysyin. Hän siis oikeasti jo osasi kääntyä, kotona kääntyi kyllä mahalleen kun laittoi kyljelleen, mutta ei vaan jotenkin ollut innostunut asiasta ollenkaan, niin että itse lähtee selältä kyljelleen ja sitten mahalleen. Nyt sitten menee ja kääntyi tässä kotona myös mahalta selälleen, mut en tiiä oliko se vielä vähän niinkuin vahingossa vai miten. Mutta hyvä juttu, että nyt sitten se kääntyily alkoi kiinnostamaan. Hän ei ole kyllä kiinnostunut varpaistaan mitenkään. Saa nähdä löytääkö hän ne vielä tässä jossain kohdin. Ja hyvä tietää, että jos ei varpailla leiki, niin voi vaikuttaa sitten siihen istumishommaan!

Lihaa saatais aloitella, mutta otetaan nyt ensin syöntiohjelmaan puuro lisäksi ainakin aamuun. Sitten sen jälkeen lihaa.

Meidän terkka oli sitä mieltä, että ei ihan vielä tartteis syöttötuolis alkaa syömään, vaikka tuo mielestäni siinä ihan hyvin istui kun kerran syötiin iltapala siinä, kun sitterin kangas oli pesussa. Tukena syöttötuolis oli vaan makuupussi ja pyyhe. No mutta ehkä syömme vielä hetken aikaa sitteris ja harjoittelemme istumista lattialla omien jalkojeni välissä.
Ai niin ja meidän terkka sanoi, että suppoa ei suositeltaisi laitettavaksi ennaltaehkäisevästi ennen rokotusta vaan vasta sitten jos tuntuu kipeeltä tai kuumeiselta! Että se voisi vaikuttaa rokotteen tehoon. Me kyl oltiin nyt laitettu kun viimeks tuli oireita. No ei voi mittään, enään.

Minttu1 hyvä että niitä lappuja saa lisää, en varmaaan huomannut katsoa silloin kun se laite ostettiin ja hyvä kikka tuokin, että laittaa itse tuoksuainetta niihin! :)

Hyvää viikonloppua!

T.Ripe ja Aaro, huomenna 5 kk :heart:
 
Maira Meilläkin oli tuota "näppylää"jota itsekin pidin kynsien tekemänä, kun söi maanisesti nyrkkejään. Mutta ei ole sitäkään nyt vähään aikaan näkynyt.
Jaksuja!
Jos jotain olen oppinut, niin luottaa siihen jos tuntuu että kaikki ei ole ok, kyllä äiti tietää:)

Kävin just ihan itsekseni shoppailemassa oikein kunnolla, poika oli miehen hoivissa. Kylläpä oli mukavaa!
 
Tervetuloa äiti 6/10! Me ei olla vielä soseita maisteltu, vaikka 2.12 tulee puoli vuotta neidille ikää. Ehkä pian kuitenkin…

Kiitos Miumiu! Kuume kesti yhden vuorokauden eli ohi on! Toivottavasti teilläkin!

Maira: Onnittelut Juhan terveen-papereista, toivottavasti helpottaisi pian! Jaksuja!

Bannah: Paranemisia!

Tervetuloa Myttö :wave:

Jotain kärttyisyyttä meilläkin ilmassa, vaikka ei mitään esim. Juhaan verrattuna, joten en valita. Tulipa vain mieleen, että ehkä olisi meilläkin aika aloittaa jo soseita. Päiväunet lyhentyneet monesta tunnista alle tuntiin/krt, yöllä herää usein, kun vauvana heräsi vain kerran/yö (mutta johtuu myös siitä, että harjoittelee öisin liikumista). Hereillä ollessa on usein tyytymätön, johon on toki useita eri syitä (vaippa kastunut juuri, paita märkä kuolasta, puklu tulossa, väsy, nälkä, kadottaa lelun, väsymys masu-asentoon jne).

Mukavaa viikonloppua mammat ja mussukat!
 
Heippa! Saiskos uusi äiti ilmoittautua joukkoon:wave: Meillä on pienet tytöt Iida 1v5kk ja Emilia 5 kk (syntyi 1.6. rv 39+2). En ole tätä pinoa ehtinyt kovin lukemaan, mutta pikaisesti tässä lukaisin pari sivua töissä ollessani. Teen näitä pyhiä aina kun mahdollista, on vähän lisätienestiä...

Jaa-a, mistähän sitä aloittaisi...No, meillä on hieman erilainen alku Emilian kanssa kuin "normaalisti" elikkä tytöltä leikattiin sydänvika 1 viikon iässä (tieto tuli yllättäen) ja hän joutui viettämään elämänsä ekat 6 viikkoa sairaaloissa. Se on pitkä tarina ja tytöllä on edelleen 2 sydänvikaa jäljellä, joita seurataan ja jotka mahd. tulevaisuudessa joudutaan leikkaamaan.Mutta lähinnä tähän liittyen, tiedän miltä tuntuu, kun lapsi itkee 24/7 (ainakin siltä se tuntui) :'( Se alku kun tyttö pääsi kotiin, oli yhtä itkua ja tuntui, ettei musta ole mihinkään. Koin kamalaa syyllisyyttä siitäkin, että olin hermoromahduksen partaalla kun tyttö vaan huusi ja kuitenkin hällä oli tosi vaikea elämän alku. Osa syynä itkuisuuteen oli todennäköisesti mahavaivat, koska Emppu joutui syömään 1, 5 kk erikoismaitoa leikkauksen aiheuttaman kyylusvuodon takia ja siitä sitten korvikkeeseen siirtyminen aiheutti lisää vatsanväänteitä. No neuvolassa kehotettiin sitten kokeilemaan Nutrilon comforttia ja meillä se auttoi selkeästi. Kiinteiden aloittaminen on kyllä ollut melkosen hankalaa.Tyttö ei oikein meinaa osata avata suutaan ja menee aika kauan että oppii syömään uusia makuja. Tällä hetkellä kiinteistä menee kasvis tai lihasosetta n.1 prk/pvä ja velliä annan yleensä iltaisin.

Mutta nyt työt kutsuu taas :)

-Iituska ja Emppu
 
Iituska83, tervetuloa joukkoon!Teillä on ollut tytön kanssa rankka alkutaival, mutta ilmeisesti tämän hetken tilanne on kuitenkin melko lailla hyvä.

Maira, saat kuule täältäkin ihan täydet sympatiat. En ihmettele yhtään, että tympii, masentaa, raivostuttaa. Vähemmästäkin. Mua tympii jo pelkkä väsykitinä. Kun mennään kylään, tuntuu, että on lähdettävä kiireellä poika kainalossa kotiin, kun poika väsyy ja rimpuilee ja kitisee. Kotona, kun laittaa vaunuihin päikkäreille, tuntuu, että pitäs sekunnissa ehtiä laittaa itselle vaatteet ja kamppeet päälle, ettei poika revi pelihousujaan. Jos tätä olis lähes koko päivä, niin huokaus. Mie aina ajattelen, kun kitinä tympii, että oikeesti, 5 kuukautta jo selvitty, ja koko ajan kitinät helpottavat. Vauva vuotta enää jäljellä 7 kuukautta!Ja kun vauva kasvaa, varmasti tietyllä lailla kommunikointi helpottaa ja tyytyväisyys lisääntyy.Toivottavasti ei toiveajattelua!
Mipsu, onnittelut helpottuneesta päiväuninukuttamisesta!Muistan ite saman helpotuksen tunteen, kun sain 2 kk sitten opetettua pojan vaunuihin. Sitä ennen päikkärit nukuttiin sängyssä ja nukuttaminen kesti ja kesti. Vaunuihin kun oppi, niin aina ei tartte edes työnnellä, mut yleensä pieni lenkki tehdään, tyyliin postilaatikolle ja takas!Mut oli se oikee helpotuksen huokaus.

Täällä on opittu kääntymään mahalleen. Kovasti harjottelee siinä taitojaan. Nostaa käsiä ilmaan kuin lentokone ja katselee suorilta käsiltä ympärilleen. Tällä viikolla oppi myös pyörimään napansa ympäri. Ja alkoi vierastaa. Tuntuu, että nyt muutamaan viikkoon kehittynyt tosi paljon.

Nyt saunaan, kun poikakin jo nukkuu.

Onko kaikilla kiinteiden aloitus sujunut ongelmitta?Täällä pojan masu meni hirmu kovalle, kun olin antanut perunaa, porkkanaa, bataattia, parsakaalia. Kakkiminen yhtä tuskaa. Neuvolan ohjeella luumu ja mallasuute käyttöön. Ei vaikutusta, vaikka luumua annan 0,5 prk päivässä. Nyt jätin kasvikset pois ja annan vain luumua ja päärynää(Ja nyt parina päivänä puuroa)ja levolacia. Yhdet löysemmät kakat on saatu, mut nyt taas tänään ihan kova papana vaipassa!Tuntuu, että poika vähentää hirveästi imemistä kun annan kiinteitä, vaikka siis imetän ensin ja kiinteät sen päälle. Eli voi tulla vatsan kovuus nesteiden vähyydestä, vettäkin juo huonosti. Kun kuitenkin maito pitäis olla pääasiallinen ravinto puoleen vuoteen asti, en haluais kiinteitä senkään takia lisätä ja pelkään että mie en saa tuon mahaa mitenkään löystymään....Vaikeeta. Tosi inhottavaa kun kakkiminen yhtä kipuhuutoa. Noh, jos se tästä ajan kanssa.
 
Lääkärin mukaan lapsi on terve (hyvä niin), meillähän alko nää yö kitinät 3kk neuvolan jälkeen heti, mä olen kokeillut karsia eri ruoka-aineita pois, ei vaikutusta, ainoa mitä en ole karsinut on korvike, toki mulla käväs mielessä mahdollisuus maito-allergiasta, koska isänsä on maitovammanen, mutta mitäpä sitä toiselle sit juotat et kokeilis onko siitä kiinni?Suun ympärillä on näppylää, mut oon aatellu et ne on siitä kun tuo kuolaa niin pirusti ja hinkkaa sit naamaansa siihen kuolaan kun on mahalteen..Sitä kun ei ole koko ajan vaan vain välillä..En tiiä, tänään on ollu taas vähän parempi päivä, ihan mukava niin..
Täytyy neuvolassa 2 viikon päästä puhua tästä, pitää muutenkin keskustella josko tota pitää korva/kurkkulääkärillä käyttää jossain kohtaa kun kuorsaa kuin aikuiset miehet...

Pikasesti kommentoin tuota maito-asiaa... Jos epäilet maitoallergiaa niin tavalliset korvikkeet 2 viikoksi pois ja sitten lääkäriin valvottuun altistukseen. Tuon 2 viikkoa käytätte siis apteekista saatavaa almiron peptiä (proteiinit pilkottu että sopii monille allergikoille) tai jos ihan varman päälle haluaa pelata niin neocatea (joka on aminohappopohjainen). Almiron maksaa apteekissa n. 50€/prk ja neocate n. 70€/prk, mutta neocatesta riittää vaan pariksi-komeksi päiväksi. Kannattaa kattoa netistä ilmotuksia jossa myydään noita maitoja... Ihmiset myy omia maitojaan pois kun lapsen allergia on poistunut ja niitä saa n.10-15€/prk sitä kautta... googlaa. :)

Nyt ei muuta, palaan paremmalla ajalla. :)
 

Yhteistyössä