~Kesäkuun kullannuput 2010~

Huoh, on tuo nukkumaanmeno edellen yhtä tuskaa! On selvästi oppinut että "tekoitkulla saa äidin tulemaan viereen aina vaan uudestaan. Ei mitkään hyssyttelyt auta, rauhoittuu vasta kun saa taas tissin suuhun. Vaikka iltamaidot&ruoat on jo syöty. Äidin t-paita viekussakaan ei pidemmän päälle auta, hamuaa sitä sitten aikansa ja kun huomaa äiti ei oikeasti olekaan siinä lähellä, alkaa huuto:/

pohtijatar Meillä oli jossain vaiheessa ummetusta, oli se stressaavaa! Kaikkea kokeilin, maidon tankkaus oli ainoa josta huomasin oikeasti olevan apua. Äidinmaito on laksatiivista oli minulle yllätys:)
 
Ehtoota tänne!
perjantaina soitin meidän terveydenhoitajalle. Meinasi, että levottomat yöt voi johtua motorisen kehityksen tuomasta stressistä. Mutta sanoi myös että nälkä voi olla yksi vaihtoehto.
Ollaan nyt torstaista lähtien syöty lounas ja päivällinen (1purkki yht), niin nämä kaksi yötä on ainakin mennyt huomattavasti rauhallisemmin. :)
pohtijatarNyt kun ollaan kuukauden päivät kiinteitä syöty niin kakka on pysynyt ihan hyvänä...paitsi on muuttunut vähän tujumman hajuiseksi! :x Mutta olen monelta kuullut että kiinteiden aloitus vaikuttaa vatsaan...ja vatsaa taas helpottaa rintamaito. Moni on sekoittanut rintamaitoa ruokien joukkoon.

Jaksamista ja voimia jokaiselle äidille!!! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Hei, kiitoskia kaikille vinkeistä tuon nuhan suhteen, pikku hiljaa onneks helpottamaan päin. Katotaa nyt ettei tuu takapakkia, kun itse pelkään kauheasti ett pikkuselle iskee korvatulehdus. Mut on ollut tosi sisukas tuo neiti nuhasenakin :)

Täällä nyt on alotettu liha. Tein itse lihasosetta pakkasee ja sitä syödään ensi viikolla, sitä ennen ollaan syöty vaan kaupan soseita lihana.

Jaa a, on vaan ajan kysymys milloin tämä neiti lähtee vauhdilla ryömimään. Lattialla hengailee paljon päivisin, ja kääntyy miten vaan, ja mahallaan kääntyy sivuttain ääniä kohti. Ja kyllä jo jonkin verran liikkuu, parhaimmillaan viis metriä menny eteen päin (tai oikeastaan taaksepäin), liikkuu kun rapu taaksepäin :D Olohuoneen lattia ollaan siis könytty monta kertaa läpi ja sohvan alta roskat ongittu pois :D

Mitäs tänne muuta, yöt nukkuu suht. hyvin korkeintaan ollut yksi herätys vaikkakin nuhaa on ollut. Ja naurun hekotuksia kuulee vähän väliä, nauraa tv mainoksillekkin :D

Nyt täällä miehen kanssa pientä ärämuraa, ja vaikuttaa selkeesti lapseekin, tosi kiukkunen oli illalla ja ei malttanut mennä nukkumaan kun huomasi ett miehen kans pidetään mykkäkoulua.

Mutta nyt kai sitä pitäis mennä nukkumaan, ett jaksaa huomen touhuilla tms. Hyvät pyhäinpäivät tänne naisille.

-Anna ja Linda kohta5kk
 
Huhheijaa... Ompahan ollu viikko..! :kieh:

Tuli sairastettua elämäni ensimmäinen (tai oikeastaan toinen, eka oli 14v:na) rintatulehdus! Ensin tuli haavaumia molempiin rinnapäihin ja niistä kai se sitte se tulehduski levis. Mistä haavaumat johtu, ni ei voi tietää. Ehkä siitä, että vauvalla oli pari päivää nenä tukossa ja oisko imuote ollu sitte vähän huono.. Viime viikonloppu oltiin vielä reissussa ja imetys tuntu ihan tuskalta. Välillä tuntu jo että paranee, mutta sitte taas paheni ja kipeyty koko rinta. Kotiin ku päästiin, ni makasin seuraavat 2 päivää kuumeessa. En eka osannu yhdistää oireita, ku oli ollu nenäki tukossa edellisellä viikolla hetken. Mutta ku rupes märkää vuotamaan ni samantien marssin lääkäriin antibioottikuurin hakemaan. Antibioottikuuri jatkuu edelleen, ja onneks alko tehoomaan nopeesti. Kuume laski melkeen heti ja kipuki on hävinny, samoin haavat.

Noh, rintatulehdus aiheutti sen, että maidontulo tuntuis hiipuneen. Ja vielä ku pari päivää olin kokonaan lypsylinjalla haavojen takia. Varsinki iltasin vauva tuntu olevan nälkänen ja pakkasen maitovaras hupeni lähes kokonaan. Pari kertaa kokeiltiin korvikkeitakin, mutta tyttö oksensi kaikki ulos. (Toivottavasti ei ole nyt vielä jotain maitoallergiaakin..) Nutrilon Comfortiakin ostettiin, mutta sitä tyttö ei oo suostunu syömään. Eli Iituska ja muut, joilla sitä käytetty: kuuluuko tuon olla noin pahan makuista? Kun ei ole aikaisempaa kokemusta..

Eli meillä on nyt sitten tämä viikko syöty perunaa ja päärynää maidon lisäksi. Tänään ajattelin aloittaa kesäkurpitsan. Banaaniahan tyttö oli silloin tällöin maistanut, kun oli ruokapöydässä niin kovasti maiskutellut. Ihan hyvin on kiinteät maistuneet, eipä pahasti edes sylje ulos. Paitsi eilen, kun annoin kaupan purkkiperunaa (ei ollu kauheen hyvää kai). Ei sitä mitenkään hirveästi mene kerralla alas, mutta siitähän se lähtee.

Banaanin jälkeen tyttö oli kakkaamatta pari päivää, mutta sillähän on muutenkin mahaa kovettava vaikutus. Ja oli muuten TOSI pahan hajusta se kakka sen jälkeen. Nyt on kakka tullut joka päivä. Ei onneksi kovaa, mutta paljon kiinteempää tavaraa on. Ja haisee tosiaan paljon voimakkaammalle kuin ennen.

Noh..Nyt tuli melko lailla omanapaista juttua tällä kertaa. Mutta täytyy jatkaa toisella kertaa. Mulla on vieläkin arki vähän hukassa, reissulaukut purkamatta jne.
Niin, ja uusille tervetuloa!
 
Tillintallin Pahaahan tuo nutrilon comfort on, pahempaa kuin ns.normikorvikkeet, mutta meidän tyttö syö sitä paljon mieluummin kuin sitä aikaisempaa erikoismaitoa, jota leikkauksen jälkiseuraamusten takia määrättiin. Mulla ei valitettavasti ole erityisemmin kokemusta imetyksestä, kun ekan kanssa maitoa herui ainoastaan 1,5 kk ja koko sen ajan jouduin antamaan lisämaitoa ja tän tokan kanssa oli ne erikoismaidot, enkä jaksanut siinä tilanteessa yrittää väkisin pumpata 6 viikkoa :( Tavallaan kaiholla täällä lueskelen imetysjuttuja, vaikka niistäkin voi seurata ongelmia kuten tuo rintatulehdus. Voisitkohan muuten kokeilla tuota nutrilonia pieninä määrinä aluksi esim. vellin seassa (jos velliä annat) jos tyttö sitten suostuisi sitä syömään?

Minä täällä töissä taas istuksin, joten on aikaakin vähän kirjoitella, mikä on todella harvinaista kun kahden vaippaikäisen kanssa touhuaa :D Onkos muuten muita jotka tekee esim. sunnuntaitöitä tällä hetkellä?
 
Välillä kyllä tuntuu (esim. jossain kaupassa tms.), että olis niin paljon helpompi antaa pullosta maito. Mutta kyllä ainakin tuo jatkuva lypsämisrumba vie mehut.
Joten oli kyllä helpottavaa, kun tissit alko taas kestää imetystä. Vaikka se maitomäärä sais olla suurempikin. Mutta yritetään vaan imettää ja lypsää mahdollisimman paljon, niin jospa se siitä. Ja kun kiinteät on nyt aloitettu, niin sekin auttaa asiaa. Pelkona kun oli vielä kaiken lisäksi, että jos vauvalle tulee mahavaivoja tosta antibiootista, niin sitte ollaan pulassa. Ja ois ollu hyvä olla varalla jotain sopivaa maitoa. Mutta onneks nyt ei näytä siltä, että olis masuvaivoja!
Jostain luinkin tosta Nutrilon Comfortista, että vois kokeilla ensin laimeampana ja vaikka sokeria ihan vähän sekaan..! :O Toivotaan tietty, että pärjättäis ilman mitään ylimääräsiä, mutta eihän sitä koskaan voi tietää.

Jaa niin, 5kk neuvolassa käytiin perjantaina. Mitat oli 7530g ja 64,9cm, ja päänympärys 42,5cm. Viimesen rota-rokotteen sai, ja lisäks molempiin reisiin pistokset. Seuraavana yönä oli levoton ja kuumetta oli ilmeisesti. En siis mitannut keskellä yötä, mutta selkeesti oli kuuman tuntuinen. Niinpä annoin supon, ja nukkuki sitte loppuyön ihan hyvin.

Tillintallin & Aava 5kk 3pv
 
Tervetuloa Myttö, äiti 6/10 sekä Iituska 83!:flower:

Miumiu83: Tsemppiä nukutukseen. Voisihan nuo keinujalat toimiakin. Mukava tietää, että sellaisia on olemassa. Meillä meinaan sujuu nyt yöunille nukutus kehtoa heijaamalla. Päikkärit tuo nukkuu kaikki ulkona, sinne ei pahemmin tarvitse nukuttaa onneksi. Tarkoitus olis kova, että saatais nukahtamaan itsekseen, vielä ei ole onnistunut. Ekalle syötölle otan kuitenkin kehdosta viereen ja siihen jää. Ihmettelin miten mies saa kehtoon nukahtamaan niin hyvin (parhaimmillaan 5 min.) vaikka muut iltarituaalit laulu jne. samat. No, hän kuulemma laulaa ja keinuttaa silmät kiinni, toimi sitten minullakin. Olen tullut taitavaksi silmien raosta vaklaajaksi ;) Meillä meni varmaan kaksi viikkoa ennen kun alkoi sujua tuo, huh! Joten jos jalat hommaat ei välttämäti toimi heti.

Rutti: Toivottavasti vaippaihottuma on paranemaan päin eikä johtuis vaipoista. Kirjakerhoista oli puhe niin, Nuuk kuuluu tuohon Vau-kirjan ja äskettäin tilasin esikoiselle Lasten Oman Kirjakerhon tutustumispaketin. Esikoisen vauva-aikana piti jo liittyä, mutta se jäi. Nyt oli niin hyvät lahjukset, että päätin sitten esikoisellekin tilata oman. Meillä tosin on hirmusti kirjoja tullut perintönä siskon lapsilta, mutta on nuo vaan ihania nyt nuo paketit kun tulee. Itse olen myös kova lukemaan kirjoja, että josko periytyisi tuo hyvä harrastus. Sinkkivoiteesta: sehän kuivattaa myös, joten ei kaikille sovi sellaisenaan. (itellä käytän satunnaisiin finneihin ja toimii ;)) Mun on toisaalta helppo puhua, kun ei pahemmin ole kokemusta vaippaihottumasta. Jos on ollut ärtyneitä kohtia niin ensin bepanthen ihoon ja sitten aavistus sinkkivoidetta on toiminut meillä. Kumpaakaan en käytä säännöllisesti. Kaulan yms. punoituksiin usein talkki on ollut hyväksi, ei pääse iho hautomaan märissä poimuissa.

Jonna H: Tsemppiä polvikuviin, toivottavasti ei löydy mitään erikoista. Mulla kanssa meinaa vähän kipuilla tuo toinen polvi, mikä on kummallista, koskaan ei oo polvet reistaillu, vaikka joskus tuli urheiltua enempikin. Kaipa tää jatkuva kykkiminen alas ylös pistää polvet koville ja tietty tää elopaino. Kaikki on mennyt mikä Nuukista tuli ja enempikin, mutta kun esikoisesta jäi vielä ihan mukavasti kannettavaa, pöh! Toivotaan, että tuo kuntosali auttais, ehtis vielä käydä siellä muutakin kun ohjauksessa =)

Maira: Toivottavasti pian löytyis Juhan levottomuuden ja itkun syy. Toivotaan, että on vaan jotain suoliston kehittymättömyyttä tms. Ei siinä välttämäti ole mitään, itse olin esikoisesta aivan varma, että on refluksi ja kaikki mahdollinen. Hän puklaili 100 kertaa enemmän kuin Nuuk, mutta sitten rauhoittui ennen 4 kk lekuria . Ei ainakaan vielä ole mitään löydetty ja hän on kohta kolme;)

minttu1: Meillä myös bambulangasta kudottu keittiön väreihin sopiva rätti ;)

Täällä mennään vielä täysimetyksellä. Katsotaan kuin kauan, meille tuli lauantaina eka hampi, huh 5 kk ja 2 pvä vaan ikää! Just edellisenä iltana katsoin ettei ole, kun oli vähän sen suuntaista kaiken järsimistä. Mummi sen sitten eilen pongasi. Odottelin lähempänä 8 kuukautta kuten esikoisellakin. No, toinen seuraa melko varmasti parin viikon sisään. Tuli todistettua vkl, että Nuuk syö maitoa pullostakin, kunhan nälkä tulee. Oli helpottava tieto, lupauduin juuri illan viettoon työpaikalle tulevien vieraiden seuraksi. Muutama tunti, mutta kuitenkin, tunnin matka syöttämään, jos ja kun nälkä tulee. Paljon on tullut tekstiä ja enemmänkin vois kommentoida, mutta paremmalla ajalla sitten.
Tunnelmallista iltaa mammoille ja mussukoille:heart:
 
Unna Tuleeko teille vastaväitteitä, eli itkua kun laskette kehtoon? Miten sitten toimitte? Vai taitaa juuri tuo keinutus estää sellaisen aika hyvin. Meillä ei tuo "unikoulun tyyppinen rauhoittelu toimi, eli nostetaan ylös rauhoitellaan silitellään jne. Väsyttää kyllä tehokkaasti, mutta viimeinen asia mihin nukahtaa on edelleen yleensä se rinta.

Aloiteltiin eilen maistelemaan kaurapuuroa ja en tiedä liittyikö siihen, mutta tämä herra joka on todella huono nukkumaan päikkäreitä, vetäisi kolmet kunnon päiväunet ja vielä ihan kunnon yöunet siihen päälle:O Riisipuurosta ei mitään vastaavaa ole tullut.
 
Huomenta ja hyvää uutta viikon alkua kaikille :)

Täälläkin on hieman uniongelmia. Yöunille meno on yhä vaikeampaa, ennen sai vain vietyä neidin pinnasänkyy ja hän nukahti sinne. Mutta nyt viikon verran mennyt silleen ett alkaa kauhea huuto ja mikään ei auta, paitsi se ett tuodaan olkkarin lattialle ja saa siinä vähän aikaa temmeltää. Itse veikkaan, että neiti haluaisi niin kovasti touhuta kaikkea ettei malta mennä nukkumaan. Muutenkin iltaisin valveolojakso on venynyt jopa 4,5tuntiin putkeen. Ja päiväuni rytmit ovat menneet aivan sekaisin. Meinaan tänään yrittää saada päiväunirytmiä jotenkin kohdelleen, vaikka jättäisi sitten aamu-unet välistä :)

Tänään tuli meidän neidillä 5kk täyteen, hui kuinka aika menee nopeasti :) Vasta ensi viikola on neuvola, koska tällä viikolla annetaan influenssa rokotteita ihmisille. Meinasitteko työ ottaa pienokaisillinne influenssa rokotetta? Sehän annetaan aikaisintaa 6kk:n iässä.

Nii sitä on pitänyt kysyä monta kertaa, että niillä kellä on hampaita nii pitäisikö niitä jo pestä? Vaikka ei ole vielä kasvanut oikeaan kokoonsa. Olen näyttänyt neidille hammasharjaa, mutta en ole pessyt niitä kahta upeaa hammasta :)

Jaaha pitää mennä pelastamaan pienokainen, niin kuin aikaisemmin sanoin osaa liikkua takaperin, niin nyt on liikkunut yhteen koloon eikä pääse pois sieltä :D Mutta onneksi ei vielä kauhea vauhti ole neidillä tuon takaperin ryömimisen suhteen. Mutta päivä päivältä nopeutuu. :)

-Anna Ja Linda 5kk <3
 
Hei,

Iituska83 tervetuloa! Olen miettinyt myös pyhätöiden tekemistä sitten kunhan poika on vähän isompi ja syö muutakin ku maitoa. Ehken ens vuoden puolella, jos töitä nyt saattuis jos pyhinä olemaan.. Sitten hoitovapaalla käyp muutkin ku pyhät. Jaksuja teille, ihanaa oli lukea selviytymistarinaa, vaikka sydämestä pienen tytön alkutaival ottikin. Toivottavasti sydän korjaantuu ittekseen kasvaessaan. Sitkeä neiti!

minttu1 jotain bambulangan pätkiä noi miun rätitkin on ollut. Niitä on jo aika monta, mutta aina tahtoo ne samat pyöriä kun niissä jo imuteho hyvä. Pitäisi noita käyttämättömiä vain laittaa koneeseen pyörimään ja pyörimään.. Noi on mielestäni mukava pikkuvieminen myös kyläpaikkaan.

Unna12/B] Vaippaihottuma tai mikä sit olikin on toistaiseksi tiessään. Nyt olen käyttänyt coolmax -pintaisia vaippoja hereillä ollessa ja muita päikkäreillä, kun on pidempi vaihtoväli. Oli toi meillekin vähän kummaa, kun pojan iho tosiaan on ollut hyvänä. Iska "suolaa munat" talkilla oikein kunnolla vaipanvaihdon yhteydessä.. Ja "munasuolaa" olen minäkin kaulaan sipaissut ja pienet punoitukset pysynyt poissa. Tjaah, taidankin käydä sivelemässä tota sinkkivoidetta omaan naamaani.. :whistle:

Pojalla on nyt ollut 2 viikkoa 2 päikkärit/päivä. Mukavasti käynyt rytminvaihto siten, että iltatorkut vain tippu pois ja toiset päikkärit vähän piteni. Miusta on tullut ihan rutiinifani, on niin mukavaa kun soljuu arki eteenpäin ja unet toimii.. Tosin nyt kun poika nukahtaa useimmiten ilman lenkitystä niin on mun lenkkeily jäänyt minimiin, heti laiskistuin vaikka nautin suunnattomasti ulkoilusta ja tiedän, että saan siitä enemmän energiaa kuin tästä laiskottelusta (ja kotitöitä kun voi nykyisin tehdä jo pojan ollessa hereilläkin, kun ei ihan koko aikaa kyörää sylissä). Rytmi siis klo 7 herätys, unilla 9-11, hereillä ja unilla sit n.13.30-15.30, ilta hereillä ja unille klo 20. Nyt on muutama yö ollut hieman rauhallisempaa, ettei ihan tunnin välein ole heräytynyt. Tekee paljon, en viikonloppunakaan jäänyt enää 7 jälkeen makoilemaan, kuten yleensä (kun iska ja poika lähtee miehissä aamutoimille).

Ja noi matonkude korit on ihania! Sellasia muhkuraisen luonnollisia jotenkin.. Olen ihan koukussa ja tein vkl kaksi noin 2l koria, yhden laakean "hedelmävadin" ja yhden punkkupullon päällisen. Mies kun vaihtelee noita vinkkupulloja joulunseutuna kavereidensa kanssa, niin onpahan jotain epäkäytännöllistä, mutta erilaista.. Ja kohta jatkuu virkkaus, sormet on jo kipeenä.

Pitänee tällä viikolla kaupoille lähteä isänpäivä mielessä. Aamupalalla pitää olla ainakin croissantteja, niitä kun miun piti raskausaikana muputtaa aina viikonloppuaamuisin ja miehen siinä sivussa tietenkin. Muuten perinteinen puuro-kananmuna aamiainen meillä. Ei olla kertakaan pojan syntymän jälkeen syöty kunnon aamupalaa. Imellyksiä saadaan sitten isovanhemmilla. Pojalle on jo vaatteet katsottu.. Aika turhamaista? Poika pukeutuu star wars -puseroon, jonka iska oli ostanut raskausaikana, eikä sitä ole vielä pidetty, joten siinä on kiva iska herättää. Lahja on varmaan jotain käytännöllistä - tosin ei tälläkertaa työkaluja, kuten yleensä. Olen ostanut herralle mm. kompuran, porakoneen, ruuvipuristimia.. :D

Pesukone on pyörinyt, pyykkien levitykseen siis.

Viikonalkuja!
Rutti
 
Päivää!

Influenssarokotusta
en meinaa Juhalle laitattaa, siihen kun on sotkettu se possulenssurokotekkin samaan..Mä koitan vältellä noita ns. turhia rokotuksia..

Hampaita
meillä ei edelleenkää näy vaikka kuola lentää ja koko ajan pitää olla jotain pureskeltavaa suussa.. :)

Miumiu
Hyvä et teillä on nukuttu, voihan tuo olla vähän tujumpaa tavaraa kun se riisipuuro... :D

Tillintallin Kuulostaa kipeältä.. :hug: Hyvä et lääke alko nopeasti tepsimään..

Iituska
Tervetuloaa mukaan! :) :flower:

Adalia Kiitos vinkistä!Me vielä seuraillaan hetki.. :)

Tsemppiä kaikille joilla on uniongelmia yms. ps. Jos on maha ongelmia, kannattaa kokeilla myös mustikkaa, se toimi meillä kun luumu ei.. :)

Ihme tapahtui, meillä nukuttiin koko viime yö!! :D En edes muista koska olisin viimeks saanu yön nukkua pojan kanssa ilman et tarvii kertaakaan nousta! :) En tiedä oliko tuo vahinko, vai vaikuttiko korvikken vaihto..Ja jos syy on 2kk ollu korvikkeessa enkä ole sitä tajunnut, kiroan itteni sinne jonnekkin... :p Mut katotaan nyt, aika näyttää, voihan toi olla jonkinsortin vahinkokin... :)

Mutta me lähdetään syömää ja ulkoilemaan, täällä on lunta maassa ja aurinko paistaa, mahtava ilma kaikenkaikkiaan! :)

Maira ja Juhis 5kk.

Sen verran piti vielä kertomani et me vaihettiin kopan tilalle ratasosa, joka osoittautui fiksuksi ratkaisuksi koska jätkä alkoi selvästi viihtyy paremmin kun näki ulos vaunuista, toki ratasosa on makuuasennossa, mutta silti näkyvyys on tottakai parempi. Ja kun mä löysin viellä kirppikseltä sen duopussin noihin, pysyy herra lämpöisenäkin vaikka täällä tulis vähän kylmempikin keli. :)
 
Viimeksi muokattu:
Heips.

Täällä kans on vähän levottomuutta alkanu olee iltasin nukkumaan mennessä... johtuu varmasti siitä, kun poju on alkanu laittaa jo jalkoja ja käsiä konttausasentoon, ku on masullaan ja sätkii ja potkii hulluna ja leikkii lentokonetta, niin eihän sitä malta mitään nukkua :/

Mie varmaankin esikolle laitan tuon influenssa rokotteen seuraavalla pojun neuvolakäynnillä.. käydään kuitenkin kerhoissa ja paljon muitten lasten seurassa..laitan varmaan pojallekkin sitten keväällä... miusta nuo taas ei oo turhia rokotteita.. en nimittäin halua sitä influenssaakaan, niin tuo taitaa olla se pienempi paha.. ja mitä tuo possurokote nyt haittaa, kun sehän tutkittiin, ettei siitä aiheutunut ne narkolepsia jutut.. mut nää on vaan miun ajatuksia :)
 
Miumiu83: Kyllähän tuo alkuun itkeskeli kovastikin, oli suoraa huutoa kun laski kehtoon. Heijaaminen tosiaan auttoi sitten rauhoittamaan. Joskus harvoin piti nostaa rinnalle rauhoittumaan ja laskea takaisin, kun vasta on unenpöpperössä. Ihan ilman itkua ei kyllä selvitty, mutta se oli sellaista protesti-itkua, ei mitään paniikki-itkua.( Vaikea selittää, tuo itku, meillä ei tosiaan rauhoitu millään, jos sellaista kunnon huutoa huutaa, sitten ei auta kuin syli.) Välillä otti vielä rauhoituttuaan sellaisen uni-itkun ennen kuin nukahti. Oli kyllä sitkeässä tuo ja välillä meinas loppua usko. Monesti teki mieli valita se helpompi tapa nukuttaa, mutta kun vaan kaikesta huolimatta nukutti kehtoon niin sitten tuo alistu kait kohtaloonsa. Nykyään ei protestoi kehtoon laitettaessa, mutta vaatii siis unilaulun+heijauksen. Usein myös imetän sängyssä ennen kuin laitan kehtoon. Tietty niin kuin kaikessa on helpompia ja vaikeampia iltoja ja varmaan tullaan kokemaan takapakkiakin, mutta näillä mennään nyt.

bannah: Ai niin, teillähän on jo kaksi hammasta =) Kyllä aikaisin jotkut vaavelit aloittaa, mulle ja mun rinnoille olis sopinu se lähempänä kahdeksaa kuukautta. Vedellä ajattelin tässä harjausta varovasti aloitella kunhan löydän sen äp-pakkauksen harjan jostain. Tietty kun näin aikaisin tulee nuo, niin vielä on yöimetykset meneillään, sehän ei mikään hyvä oo hampaille: /

Tillintallin: Onneksi on jo helpottanut tuo tulehdus, täältä liikeni kyllä täydet sympatiapisteet! Mulla oli alkavana vastaavanlainen mökillä kesällä, tiheänimun kautena. Mulla tehos sitten sitruuna- jota äitini ja mummo sanoi, että ennen vanhaan laitettiin- ja bepanthen. Mutta oli kipeä ja jos millaiset äänettömät- ja välillä äänellisetkin ärräpäät lenteli, kun imetti tai laitto sitä sitruunaa haavaisiin rinnanpäihin. Märkää ei onneks ehtiny tulla.

Hitskinvitski kun ei saa itteään pysyy pois täältä, olis niin tuhat asiaa tekemättä ja nuo päikkärit vois hyödyntää muutenkin kuin täällä roikkumalla ;) Nyt tosiaan tuonne ulos ihanaan aurinkoon, kun kerta viittii ilmaantua meitä tänne piristämään:cool: oli muuten ihana tuo Miumiun linkki, olen etsinyt sitä aurinko aurinko lettuja paistaa riimittelyä ja tuolta sen nyt sain..
 
Unna Kiitos nukutuskertomuksesta!, eli kuten vähän ajattelinkin vaatii vaan meilläkin pitkäjänteisyyttä. Ei ole siksikään raaskinut, kun vielä vähän aikaa sitten poitsu huusi selvästi nukkumaanmennessä myös refluksioireitaan. Ikävää oloa kun iltamaito nousi kurkkuun. Nyt on se helpottunut ja ollaan saatu hänet omaan sänkyyn nukkumaan..askel kerrallaan:)

Maira Peukut pystyssä että apu löyty korvikkeesta, älä turhaan itteäs soimaa. Nää on pienestä kiinni:)

Joo-o, kyllä meillä taidetaan nukkua taas päikkäreitä kaurapuuron voimin.
Taitaa pojalla olla äitinsä aineenvaihdunta - kaikki menee läpi:whistle: :D No hyvä jos kaurapuuro täyttää ja saa nukuttua. Laitoin vielä vaunuihin tutin suuhun ja sehän pysyy! Vaikka ei sitä muuten syö.
Mitäs minä nyt kaikella tällä omalla ajalla..no askartelenpa isänpäivälahjaa=)
 
Moi,
Täällä taidetaan selvitä tänään kaksilla päikkäreillä, kun poika veti aamupäivällä 4 tunnin unet, ja mun oli jo pakko mennä herättämään että päästiin kauppaan asioille. Olikin eilen jostain syystä jotenkin väsy koko päivän, niin taitaa tänään ottaa sit takas.

Miumiu83, joo luin kans jostain tuosta äidinmaidon laksatiivisesta vaikutuksesta. Mut minkäs teet, jos ei halua imeä enemmän/useemmin. Minun mielestä syö aika huonosti rintaa, ehkä tarjoan välillä liiankin usein. Tänään kokeilussa selkeet syöttövälit, tyyliin aamupala-lounas-päivällinen, en jaksa kun temppuaa tissillä. Ja jos nukkuu yöt yhdellä syötöllä ja päivälläkin hyvin, ehkä hällä tosiaan vaan ei ole nälkä. Mut miks mä sitte jo kiinteitä annan...

Ei siis ole maha edelleenkään löystynyt. Syö päivässä puol purkkia sekä luumua että päärynää. Vesi uppoaa huonosti. Iltapuuroa syö jonkun puol desiä ehkä. Muut soseet jätin väliaikasesti pois, että jois maitoa enemmän,ja ei kai ne välttämättä ainakaan mahaa löystytä, kun niistähän se alunperin kovenikin. Ja mallasuute ei vaikutusta, ja nyt levolac käytössä. Voe tsiisus!
Maira, siis löystyttikö se mustikka vatsaa?Mulle kun neuvolassa nimenomaan sanottiin, että mustikka ja banaani kovettaa, niin niitähän minä oon vältelly sit pojan ruokavaliossa.
Rutti, onpa teidän pojalla hienot rytmit jo!Jaksaako hyvillä mielin valvoa illalla tonne kasiin saakka, vai joutuuko "valvottamaan"...Täälläkin nimittäin välillä kolmannet unet tuntuu jo olevan liikaa, mut toisaalta usein kahdet liian vähän, kun ilta jää liian pitkäksi.
 
meillä poika kasvaa hyvin, ikää tulee nyt 5kk ja painoa on se 9kg ja pitutta n.68cm.
Meillä flunssa hoidettiin nostamalla sängyn paata ja nenän niistäjällä, sitä kyllä johti korvakäytävän tulehdus, mutta onneks se huomattiin ajoissa ja antibiotilla meni ohi.
Siitä asti poika on kartta nut oikeaa rintaa(vasemmassa korvassa siis oli tulehdus) no imetys on muutenkin vähentynyt reilusti ku aloitettiin kiinteät ja sitten ku tuotanto laski niin korviketta oon antanut.Ja imetin n.3kertaa päivässä.Nyt sitten tuli se että ei huolinut kumpaakaan rintaa, mutta tuotantoa olis sen jonkin verran.Miten saan lopetettua imetyksen ilman rintatulehdusta. Luin että tyhjentää vaan ns.yli jäämän pois ja tasottuu parissa päivässä/viikossa. Onko muilla ideoita/kokemuksia?
 
Imetyksen lopetus: Mä lopetin imetyksen oman voinnin takia 4 pv synntyksen jälkeen. Mä sain kyllä 2 kertaan lääkityksen maidontuotannon loppumiseen. Mutta samalla sain ohjeeksi tyhjentää rintoja vaan niin, että helpottaa. Siis ihan käsin lypsämistä suositeltiin, koska pumppaaminen olis taas stimuloinut maidontuotantoa. Pari päivää oli tosi tuskaa, mutta sitten helpotti! En tiedä oliko tästä yhtään apua!
 
Imetyksen lopettaminen: Itse vähensin imetystä viikko viikolta. Lopetus alkoi kun imetin kolme kertaa päivässä, ja sitten seuraavalla viikolla kaksi kertaa ja viimeisellä viikolla kerran, ja sitten se vaan jäi pois. Toisaalta itselläni maidontuotanto oli aika vähäistä.
Muutaman viikon verran tuli maitoa vielä imetyksen jälkeen ja kuumassa suihkussa sitten lypsin maitoa pois, jotta oma olotila helpottaisi. Ihmettelen ettei minulle mitään rintatulehdusta tullut, mutta kävinkin joskus muutaman kerran päivässä suihkussa jotta maidon saisi pois. Ja varmaa johtunee siitä, ettei miulla maidontuotanto ollut mitään suurta, vaan aika vähäistä. :/
 
Heips,
Pohtijatar Eiks ookkii, mieki tykkään! Ja kun tämä on ollut ihan oikea rytmi jo pidemmän aikaa. Tokihan poikkeavia päiviä on, ei me kellon kanssa eletä, mut niinku suunnilleen noin. Jos aamu-unet pidemmät muokkaa se loppupäivää jne. Mut se on ku nakutettu, että heräämisestä kaksi tuntia ja sit aina unille. Vähän ihmettelen itsekin, että miten hän illan jaksaa. Silloin pari viikkoa sitten yritin parina iltana saada nukkumaan kuten aiemminkin torkuille, mut ei ni ei. Sit luovutin ja hyvin on nyt pärjännyt noilla kaksilla päiväunilla. Helpottaa itseä kummasti, poika kun oli iltatorkuille nukutettava ja aiemmin kerroin jo kuinka hän "pelkää pimeää" eli ei rauhoitu vaunuun, jos ei näe minua. Mutta siis asiaan: meitin poika on sellanen viihdytettävä sosiaalinen tapaus.. Eli häntä ei voi unohtaa nurkkaan päivälläkään. Illalla ei tarvitse valvottaa, mutta viihdytystä tarvitsee jatkuvasti. Kyöryää sylissä, katselee ruoanlaittoa/syömistä, leikitetään jne. Kunhan tapahtuu.. Ja piippolan vaarit, mörrimöykyt ja oravanpesät tulee laulettua - pitää minua radionaan, käninä loppuu kun aukaisen suuni (voi iska parkaa, mulla on vain tuo yks fani..).Siinä seiskan pintaan alkaa sitten herpaantua ja silloin on aika lähteä isin kanssa kylpemään. Rauhallisesti kylvetellen ja hullutellen noi saa puolisen tuntia kulumaan ja mielen pysymään hyvänä. Sen jälkeen iltapalalle sänkyyn, jonne nukahtaa tossa kasilta. Joskus pitää vielä tulla hetkeksi sylittelemään olkkarin puolelle. Viereen kun nukutan, niin en kyl vietä pimeässä makkarissa yhtään huba-aikaa, jos ei kerta nukuta. Mielestäni aika mietoa, ei mitään kunnon iltahuutoja yleensä (tosin mulla toi "huutokynnys" on varmaan aika korkea tai ylipäänsä käninäkynnys, poika kun osaa näyttää mielipiteensä hyvin muutenkin...). Ja ainokainen laps kun on, niin ei tuosta viihdyttämisestä ole vaivaa, tehtäis sitä vauvahuumassamme muutenkin.:heart:

Pitäis ehken jotain kehitellä tälle viikolle. Tuo kaupassakäynti on ohjelmanumero yhdelle päivälle, mutta ehken jotain muutakin vois tehdä. Miun mielestä poikakin oikein piristyy kun lähdetään jonnekin (autossa on kyl tylsää...). Viikonloppuna vaunuiltiin hereillä, laitoin ratasosan vähän koholle. Olipa tyytyväinen laps, kun sai katsella maisemia ja isin ulkohommia. Toi on mukavaa, ei tartte aina lähteä lenkille sillä hetkellä kun uni on jo silmissä. Meillä on yhdistelmävaunut ja ainakin toistaiseksi tuo emmaljungan quadrolift-pussi on ollut mainio. Otin yläkaaren pois (ei ole siis enää kantokoppa, vaan jäljelle jäi pohja ja jalkapussi), jotta mahtuu nukkuu paremmin. Toi pussukka toimii sitten vaikka selkäosaa on nostettukin ja jalat on hyvin suojassa. Makuultaan yltää kuiten vielä rintaan saakka suojana.

Mutta nyt menee taas ajankuluttamiseksi tämä turhan kirjailu. Jos tekis jotain - eli virkkais täydellisten naisten seurassa..

Rutti

muoks., kun kirjoittaa vapaata tekstiä ei tartte välittää edes yhdyssanasäännöistä, eihän?
 
Viimeksi muokattu:
Iituska: Tervetuloa! Ei pysty kuin toivottamaan jaksamista Emilian ja esikoisen hoitoon! Rankaa sulla varmasti ollut, toivottavasti jatkossa senkun helpottaa :hug:

Bannah: Todnäk jätän influessarokotteen antamatta, koska a) meidän neiti tuntuu saavan sivuoireita jo rokotusohjelman mukaisista rokotteista, niin en halua antaa enää ylimääräisiä ja b) joku syy siihen on, että alle puolivuotiaita ei rokoteta, joten tuntuu, että puolivuotiaskin on vielä niin pieni – vaikea selittää ja c) yhteys possurokotteeseen ei houkuta.

Täällä myös yksi, jolla polvet ei meinaa kestää. Ylipainoa ei ole, mutta jatkuva kyykistely ja jalat koukussa nukkuminen (imetysasennossa) läpi yön ei sopinut mun polville. Kipeytyivät molemmat tässä hiljan niin, että varasin jo ajan lääkäriin, mutta peruin sen myöhemmin, kun alkoivatkin parantua, kun vähensin em. asentoja.

Tänne ei ihmeitä. Pulauttelu on vähentynyt, pitää vielä röyhtäyttää ja olla tarkkana ruuan jälkeen, ettei pääse kääntymään masulleen. Kiinteitä en vieläkään ole aloittanut, kun tuntuu, ettei meidän pienet käninät ole siitä kiinni. Aloittelemme sitten kolmen viikon päästä, kun tulee 6kk täyteen.

Kutsu käy! Mukavaa viikonjatkoa kaikille!
 
Hiphei, äiti on jännännyt jo toista kuukautta, milloin poika kääntyy selältä mahalleen ja tänään Valo sen oppi. Sopivasti juuri ennen 6kk neuvolaan lähtöä =) Valo on nyt siis kehittynyt kaikin puolin aivan niin kuin pitääkin. Tämä ensimmäisen vuosi on ratkaisevin hänen kehityksen suhteen. Jos menee ekan vuoden ajan kaikki hyvin niin mitään suurempia ongelmia ei pitäisi olla myöhemminkään edessä ainakaan TTTS:n takia.

Uusia murheita tuli eilen, kun mun isällä todettiin eilen imusolmukesyöpä. Tänään aloitettiin syöpähöidot ja rankat ajat on edessä.
 
Jee, poika on alkanut oppimaan yöunille! Eilen ja tänään operaatio nukutuksen kesto 5min=) Nukahtaa edellen rinnalle, mutta se on lähinnä sellainen hörppäisy, tänään käänsi jopa päänsä pois "nyt voisin nukahtaa". Siirsin sänkyyn ja sinne jäi.

Ihanaa kun ei enää ole niiin hankala projekti.

Saagattarelle jaksamista murheisiin!

Lenniina Mullekaan ei pidemmän päälle käy tuo kylki-imetys. Käy selälle. Mutta on auttanut kun tiedostaa asian:)

btw. tiedättekö fiksummat, mitä meinaa nämä kaupan hedelmä/marja+jogurtti soseet, joissa ikänä 5kk?? Saako tämän ikäiselle antaa moisia?
 
Viimeksi muokattu:
Rutti, hieman kateellisena minäkin luin rytmiänne, kuulostaa hienolta;). Meillä on kans mennyt aika levottomiksi yöt, jatkaa kyllä unta helpolla - kunhan äiti on vieressä, joten pitänee vähitellen miettiä tuonne pinnasänkyynkin opettamista, että saisi sitä omaa aikaa edes silloin... Liittynee osin tosiaan uusiin taitoihinkin.

Rokotuksista sen verran, että täällä ymmärtääkseni se annetaan marraskuussa, jolloin meidän poju ei ole vielä tuota 6kk täyttänyt, joten se jää saamatta, edelleenkin kyllä kauhulla muistan vuoden takaista sikaflunssaa -mies ehti vain meistä rokotuksen saamaan, mulla olis ollu muutaman päivän päästä - mä ja lapset siis se sairastettiin ja rokote olisi ollut kyllä pienempi paha -onneksi isommitta ongelmitta selvittiin. Nän lääkärin vaimona tuo ajatus turhasta rokotteesta vierastuttaa kovin, ainakin mieheni ja sitä kautta laajan lääkärituttavapiirin keskuudessa tuntuu vallitsevan vahva yksimielisyys siitä, että annettavat rokotteet on perusteellisesti harkittu, joten meidän lasten kohdalla noita ei ole kertaakaan kyseenalaistettu. Toki esim influenssarokoitteen vastaanottaminen on enemmän yksilöratkaisu, joten se on mielestäni enemmän oma päätös -toisin kuin noiden jo kerran rokotteilla voitettujen vakavien (polio, tuberkuloosi tmv) tautien.

Jaa, poju heräsi -täytyy mennä taas!
 

Yhteistyössä