~Kesäkuun kullannuput 2010~

Ulkoilu: Mä oon kyllä nukuttanut Joelia tuolla pakkasessa. Nukkuu myös sellasta 3 tuntia. Tänään oli -16 astetta. Mulla on vaunuissa sadesuoja päällä. Joel on toppapuvussa ja makuupussissa vaunujen kantokopassa. Edessä tavallinen harso. Lämmin poika on ollut joka kerta, kun olen sisään ottanut.

Meillä on viimeset pari yötä nukuttu taas hyvin. Viime yönä nukkui 20.30-7.30 kertaakaan heräämättä. Edellisenä yönä heräs kerran syömään ja muuten pari inahdusta, joihin annoin vaan tutin. Toivotaan, että yökukkumiset on ohi..
 
4 tunnin unethan riittää! Täällä on siis yöunet ihan vinksallaan, kiitos neuvolatädin joka viimeksi sanoi että pitäisi kyllä nukkua päiväunia..nyt nukkuu jonkinlaisia päikkäreitä, mutta yöllä ei nukuttaisi.
..No en tiedä johtuuko siitä, mutta mietin juuri että siitä tämä alkoi.
Vaan on se liikkuminenkin varmasti osasyynä, eilen työnsi itseään lattialla taaksepäin ja hyöri muutenkin innoissaan. Oli selvästi keksinyt jotain ihan uutta:)
Tehdäänkö muilla samaa, että kun innostuu (eli todella usein) niin hakkaa käsiä suorina kylkiä vasten? Sitten kun minä matkin ja heilutan samalla tavalla niin nauraa ja kädet heiluu vielä hurjemmin.

On tosiaan kylmä ulkona ja me jouduttiin siirtymään vaunukopasta ratasosaan. Kävi niin ahtaaksi talvikamppeiden kanssa.
Oltiin eilen koko perhe ostoksilla ja siellä rattaissahan oli pieni enkeli. Ei yhtään kitinää kuulunut koko reissulla. Taisi olla kiva katsella maisemia.

Poitsu nukahti vihdoin. Taidan mennä itsekin kokeilemaan, jos vielä saisi unta.|O

:hug: kaikille jotka tekemisissä ikävien sairauksien kanssa!
Unna Kuulostaapa herkulliselta tuo vaahtokarkkimuumi kakku!:)
:wave: pikinen
 
Moi,

meillä oli myös esikoisen 2 vee synttärit sunnuntaina. Itseasiassa on ollut juhlat nyt 2 sunnuntaita peräkkäin. Ekat oli vuokratiloissa Prinsessanäyttelijän kera lapsille ja tokat meillä kotona, joissa pääosin aikuisia. Molemmat meni hyvin, pikkuflunssasta huolimatta. Meillä siis koko perhe flunssassa kohta 2 viikkoa. Yöt on kamalia, ollaan miehen kanssa molemmat menty pidemmän aikaa sellaisilla 4 tunnin yöunilla. Meillä on yövuorot - mulla alkuyö ja miehellä aamuyö. Jotenkin sitä vaan jaksaa... Ton nukkumattomuudenkin takia ihmettelen sitä Ammattikorkeeseen pääsyä, kun ei tahdo asiat pysyä järjestyksessä pään sisällä. No, opiskellaas sitten itselle neljäs ammatti. ;) Ajattelin ton koulun neljässä vuodessa käydä. Joku osa-aikaduuni siinä ohessa vois olla kiva. No nyt ainakin nautin seuraavasta vuodesta lasten kanssa kotona ihan täysillä ja hyvällä omallatunnolla!

Pyry siis täytti 6 kk ja esikoinen 2 vuotta viikko sitten. Imetystä lopettelen pikkuhiljaa ja en olisi ikinä uskonut että tämän sanon, mutta huh helpotus! Meidän poika on paljon tyytyväisempi pullon kanssa. Hänellä ne rintaraivarit oli tosi pahoja ja aiheutti tietysti mullekin stressiä ja mielipahaa, kun yritti ja yritti imettää ja toinen vaan huusi ja raivosi tissi suussa. Sain siis aloitettua lääkkeet tohon ihottumaan ja tosi nopeasti alkoi parantua. Johan tästä on 2 vuotta kärsitty!

Pyry nukkuu 2 päiväunet parvekkeella - säässä kuin säässä! Meillä on noita vaatteita ihan tarpeeksi ja oikeanlaisella varustuksella on poika aina ihan lämmin kun sisään ottaa päiväunilta. Mekin ollaan jo kaikissa rattaissa siirrytty kopasta pois, eli nyt mennään matkiksilla, tuplilla ja yhdistelmillä ihan ratasosalla. Kummastuksekseni ne aamupäikkärit eivät jääneetkään pois vaan uusi päivän unirytmi on seuraavanlainen: aamulla herää klo 8, päiväunet klo 10-12, päiväunet klo 15-17, illalla nukkumaan klo 20.30.

Jahas, nyt pitää mennä, palataan!
 
mussupussu vau teilläkö on noin säännöllistä meillä likat nukkuu miten sattuu voi kun ne meinis meilläkin noin tarkalla rytmillä.

Viimeyö oli karmiva huutoa, kitinää, tukkoisuutta ja kitinää rupee voimat hiipuun jos ei saa kohta nukkua. viimeyön tytti kitisi niin ens yönä on meten vuoro. Nukutin tytön varmaan 10 kertaa

Voi kun vois viedä ulos nukkumaan

pitää mennä.............
 
Tsemppiä pikinen! En voi edes kuvitella miten rankkaa sulla on. Onneks helpottaa kun tytöt kasvaa. =)

Me ollaankin sitten jouluaatto kotona perheen kesken ja joulupäivänä autoillaan miehen vanhemmille. Mites muiden joulusuunnitelmat? Ainiin, ja tänä vuonna ostetaan lahjoja vain lapsille. Miehen kanssa toisillemme ostamme yhdet lahjat. Viime vuonna meni ihan överiksi lahjojen kanssa (oltiin aatto miehen vanhemmilla ja lahjoja oli niin paljon, että meidän piti ottaa autoon peräkärry ja lahjat sinne...), niin tänä vuonna sitten näin.
 
mussupussu tytöt on normaalisti hyvin nukkuvia ja kilttejä mutta nyt kun on tätä sairastamista ollut molemmilla on korvatulehdus metellä loppu jo kuuri ja on edelleen tosi räkäinen ja tytillä on kuuri vieläkin ja räkii vieläkin emmekä ole pitkään aikaan nukkuneet kunnolla mutta onneksi tää on ohi menevää
 
niin ja vielä joulusta mieheni kanssa emme osta mitään toisille hankimme vasta tietokoneen ja lapset saa yhden lahjan pienet ei vielä mitään kummilapset saa rahaa tilille niinku joka joulu ja vanhemmat ostaa sitte mitä tarvii tai säästävät.

Joulu puuron syömme suvun kanssa ja joulu sitte pienemmässä porukassa
 
Me aateltiin tehdä ekaa kertaa ihan oma joulu, jos isovanhemmat haluaa lasta nähdä, ajelkoot meille, eli kutsuttu on..Me tuumattiin ettei siitä tule mitään et istutaan aatto autossa tai sit olis vaihtoehtoisesti se arpominen et kumman vanhempien luokse mentäis, mielummin rauhotutaan kotiin jonne kaikki on sit tervetulleita meidän kanssa olemaan.. :) Veikkaan et miehen vanhemmat ei tule (200km) mut mun vanhemmat jo ilmoitti et he tulee.

Pakko vähän purnata, isäntä on ajellu tuota rekkaa nyt kuukauden päivät itekseen ja pikkusen on nyt alkanu menee överiks..Mä oon 2vko tästä kuusta ollu porukoilla, osittain putkirempan ja osittain sen takia kun en jaksa istua aamusta iltaan yksin täällä.. : / Mies on nähny esim. poikansa viimeks sunnuntaina, aika hyvin kun aattelee et ei oo reissutyössä vaan nukkuu yönsä kotona..Huomenna lupas tulla ajoissa, mut saa nähä, en oikein jaksa uskoo...Ihan luvattoman pitkiä päiviä, lähtee aamulla 03.00 ja tulee illalla hyvällä tuurilla 18.00-20.00..Mä todellakin toivon et tää touhu rauhottuu ens viikolla, muuten mun kärsivällisyys alkaa olemaan aika lopussa...

Ja tottakai, ens viikolla kun on neuvolaa ja lastenlääkäriä, meille tullaan asentaa uusia putkia joka tarkoittaa vesien katkaisua, enkä mä pääse täältä mihinkää karkuun..Tää on tätä mun tuuria... :kieh:
 
Heipat pitkästä aikaa!

Jaksamista ja toivottavasti tervehtymistä kaikille, joilla oli sairauksia ja leikkauksia itsellä ja perheellä!
Uskomatonta, miten te jaksatte! Lapsista saa varmasti voimaa ja heidän takiaan on pakko vaan yrittää jaksaa ja ajatella positiivisesti! Tsempit teille!!! :hug:

Meillä menee ihan mukavasti, ei isompia murheita, josta olemme tosi tyytyväisiä!
Flunssassa on Aaro ollut viikon verran ja räkä valuu edelleen. Ihmeen hyvin tuo jaksoi vaikka oli kipeänä, päivällä melki normaali, öisin vaan heräili. Käytiin viime torstaina ihan lastenlääkäärillä kun yski ja rohisi niin pahan kuuloisesti, mutta korvat oli ok, eikä keuhkoista kuulunut vakavampaa, joten ihan limaa oli vaan. Ainoa lääke mitä määräsi oli höyryhengittely. :)

Aaro on sitten oppinut ryömimään, joten nyt pääsee mukavasti tutkimaan pölyiset nurkat ja pöytien alukset! Pitänee tehostaa siivousta! :)

Perjantaina on meillä 6 kk neuvola, virallisesti puoli vuotta tulee täyteen itsenäisyyspäivänä.
Mutta sitten tulen viimeistään kertoilemaan viralliset mitat! :)
Hyviä öitä ja mukavaa talviviikkoa!

T.Ripe ja Aaro :heart:
 
Viimeksi muokattu:
miumiu83:wave:

ripe72 kyllä tässä on ollut huumori kaukana mutta joetenkin se pieni hyvä hetkikin saa mielen paremmaksi testasin tänään tuota ulkona nukkumista ja molemmilla kerroilla likat nukku yli 2 tuntia tuntupa hienolta ja vielä yhtä aikaa WAU mulla on ollut ennestään kaks koravtulehdus kierrelasta ja tiedän jo kokemuksesta nitä se on tää on vaan tupla raskasta :ashamed:
 
Miumiu83: Meillä on pitkään ollut sama tyyli kun innostutaan :) Nyt ehkä hieman rauhoittunut tuo huitominen.
Mairalle jaksuja! Varmasti aika raskasta kun yksinään saa hoidella lapsukaisen ja kodin. Seurustelin joskus aikoinaan rekkamiehen kanssa ja kyllä ketutti ne työvuorot. Ajoi vielä ulkomaankeikkaa lisäksi, ei koskaan tiennyt millon tuli lähtö. Ei tosin ollut lapsia sillon (onneksi) mutta olis ollu kiva viikonloppuisin käydä mökillä yms. suunnitella retkiä ja juttuja. Musta on kyllä mukava, kun on "8-16" mies kotona, nyt sitä osaa arvostaa. Tosin onhan noita työmatkoja aika usein, mutta ei joka päivä eikä aina edes joka viikko.

Ihanaa kun lauhtui! Nuuk on vedellyt jo neljättä tuntia unta ulkona. Oltiin naapurin mamman ja lasten kanssa pulkkamäessä ja heillä sisälläkin jo leikkimässä. Pieni on vetänyt koko ajan unta ja vielä jatkuu. Nuukilla välillä on ollut viileät kädet kun vedellyt kovissa pakkasissa neljää tuntia unta. Keksin aika hauskan ratkaisun asiaan. Hällä on omat villatumput alla ja minun rukkaset siinä päällä. Ei ole ollut kertaakaan viileät sormet vaikka nosteleekin niitä käsiä makuupussista pois ja nukkuu kädet ilmassa. On aika veikeän näköinen kun tumput on kainaloihin saakka =) Noista unista muuten, meillä on jo kolmatta yötä nukahdettu itsekseen ilman keinuttamista kehtoon unilaulun ja yhden mobilekierroksen jälkeen, pidetään peukkuja, että jatkuis.
Meillä ei vielä ryömitä. Peruuteltu ja pyöriskelty on. Nyt on menossa joku ihme kausi. Mahalleen mennään heti ku päästään lattialle ja siitä yritetään mittarimatotyylillä eteenpäin ja kun ei heti onnistu seurauksena on aivan kaamea huuto. En oo edes jaksanut kauheasti pitää lattialla nyt kun toisella on niin vaikeata. Sitten kun peruuttaa leluista pois päin niin siitäkin tulee aivan kaamea kiukku. Toivottavasti oppis pian ryömimisen jalon taidon, ajattelin että en sanois tota, mutta kaikki on parempaa kun toi kiukkuaminen. Eilen kokeiltiin syöttötuolissa istumista ja pehmusteen kanssa meni jo aika mukavasti. Tuolla on vaan mukava tapa repiä kaikki lehdet mitä käsiin saa ja rytistää ja mutustella niitä. Ei parane pöydällä hänen lähettyvillään niitä olla. On jo jotain paperinpaloja päässy nieleksimään. Tämmöistä täällä, nyt pyykin pesuun ja takan lämmitykseen!
 
Täällä myös poika turhautuu,kun ei pääse eteenpäin,kiukku tulee:(mittarimato tyyliä täälläkin ja kovasti kierii ja pyörii napansa ympäri.Istuminen ilman tukea sujuu jo aika hienosti pieniä hetkiä:heart:

Yöt on ollut nyt erilaisia,menee yöunille n. 20.30(nukahtaa itse sänkyyn) ja eka herätys tulee n. klo 2-3 ja seuraava klo 5 ja sitten otan viereen,jossa nukutaan n. seitsemään:D

Joulusuunnitelmat on vielä auki,mutta useana vuonna ollaan oltu aatto oman perheen kesken meidän kodissa(mummut ja papat ja mun ja miehen sisarukset),kaikista helpoin ratkaisu,ei tule riitaa,kumman vanhemmille mennä=)
 
Mies on lomalla, niin aloitettiin tänään opettamaan poikaa nukahtamaan itsekseen pick up/put down tekniikalla. Ja ihan nätisti nukahti juuri päikkäreille, meni n.15min, uskomatonta!=) Saas nähdä miten yöllä menee ja väheneekö heräyskerrat.

Unna12 Tuosta huitomisesta vielä, meilläkin on ollut sitä jo aika pitkään. Nyt on sitten muuttunut niinkin että huidotaan ja tunnustellaan kaikkien kasvoja. Välillä huitassut minua ihan kipeästikin huuleen:D
 
Viimeksi muokattu:
Miumiu83: Juu tuo kasvojen huitominen ja vielä kipeämpää tekee toinen mielipuuha eli kasvojen ja kaulan rutistaminen, kait se on sitten sitä tunnustelemista ;) Tuolla on mielettömät näppivoimat.

Onpahan ollut taasen vilkas palstapäivä. No, mies vielä työmatkalla, esikoinen väsytetty lumiriehalla ja viikonlopuksi tuli siivottuakin niin hyvin ettei tarvitse kuin pyykkiä pestä. Nuuk teki jälleen niskakakat sitteriin, argh!! Joulusta piti jo aiemmin kommentoida. Meillä vielä vähän auki paikka mihin mennään. Miehen porukat on usein tulleet jouluksi tänne meille ja ollaan menty mun vanhempien luokse syömään ja iltaa viettämään jouluaattona. Sinne sitten kokoontuu myös systerin poppoo, pikkuveli avokkeineen ja mummo ja pappa. Nyt miehen porukat viettää joulun kotonaan (asuu n.4h ajomatkan päässä) ja me mennään joko mein vanhemmille tai sitte systerille. Systerin luona olis kiva vaihteeksi kun sieltä voi sitten joulusaunasta mennä avantoon, se olis ihanaa. Niillä on vaan pienemmät tilat ja meitä tulee aika monta, mutta eikös se sopu sijaa anna. Kivempi on joulupukkikin tilata yhteen paikkaan. Musta on mukavaa jouluna kun on paljon porukkaa ympärillä ja varsinkin lapsia. Tietty joskus on vietetty rauhallisempiakin jouluja mm. mökillä, mutta se lahjuksien raahaaminen on työlästä. Saa nähdä josko joku joulu jaksais järkkää täällä meilläkin joulun koko poppoolle. Tuosta tulikin taas mieleen, että mulla on vielä yli puolet joululahjaostoksista tekemättä:rolleyes:
 
Hei vaan täältä toispuoljokkee, hengissä ollaan!

Ihan ensin voimahalaus kaikille, joiden läheisiä on kohdannut ikävät sairaudet. :hug: Itseltä kuoli isäpuoli imusolmukesyöpään 11 vuotta sitten, tosin oli itseaiheutetusti aika nopea lähtö. Alkoholilla oli siis suuresti osuutta asiaan.

Tunnen Mairan tuskan hyvinkin. Mies palasi kiertueelta pari viikkoa sitten, mutta on käynyt sitten viikonloput tekemässä Tanskassa töitä, tai sitten käy illat treenaamassa tms. muuta kivaa. Tässä on alkanut taas hiipiä koti-ikävä puseroon, vaikka yritänkin juosta perhekahviloissa ja vauvauinneissa ym. pitääkseni itseni jotenkin järjissäni. Alkaa vaan tuntua niissäkin touhuissa olo jotenkin ulkopuoliseksi, kun ei oikein tule ymmärretyksi. Mutta siis yksin täällä hoidetaan kanssa lähestulkoon kaikki. Sen huomaa vaa'astakin, painoa on nyt lähtenyt 31kiloa, eli yks miinuskilo lähtöpainosta. Huippaa ja heikottaa mutten jaksa oikein tehdä kunnon ruokaa, tulee mussutettua lähinnä pullaa ja suklaata ja muuta yhtä ravitsevaa... Onneksi sentään on satanut lunta! Pakkasta ei ole kuin 8 astetta, mutta täällä porukkaa siitäkin kauhistelee, että jopas on kylmä. Mie vaan naama virneessä työntelen tuolla vaunuja lumisateessa, hah! Eli paistaa se päivä lumikasaankii, vai miten se meni..

Täälläkin on opittu huitomaan. Voi että, että ollaankin opittu! Tosin lähinnä vain oikealla kädellä. Toissayönä kun poika heräsi vierestä aamulla puoli kuuden aikaan, tuumasin, jotta jos käännän selän hälle niin siitä vähän rauhottuisi ja saisin vielä hetken ummistaa silmät - kunnes alkoi rytmikäs takominen selkään, että ylös siitä ja leikkimään kun olis jo! Myös tänään vauvauinnissa oppi läiskyttelemään ja oi kuinka sitten olikin kivaa läiskyttää koko aika..
Myös istuminen on in. Vielä kun ei vain oikein toinen pysy tuetta istumassa, kellahtelee milloin mihinkin... mutta huuto pääsee, jos ei saa istua. Tavaroiden pudottelusta on tullut myös uusi, ihana harrastus. Ja sitten jos joku lelu otetaan pois tai herran tahtoon ei taivuta niin kitinä alkaa.. Alkaako se jo tässä iässä, kääk?!

Nyt hän kumautti päänsä ensimmäistä kertaa lattiaan ja kauhea itkuhan siitä pääsi :( On annettava osallistua tähän kirjoittamiseen hieman, eli ole hyvä Oliver: 98 ölpå
n nhtbv76 um,

Noin.

Sulki koko selaimen, mokoma, mutta oli jäänyt kuitenkin tekstit talteen, huh!

Tämän vuoksi on tullut pieni tauko tähän kirjoittamiseen, ja sitten kun on aikaa, niin ei vaan ole jaksanut..

Mihinkäs mie jäin.... Jos vaikka noista syömisistä ja nukkumisista. Eli meillä syödään lounas 11.30-12 ja sitten iltapuuro 18.30. Oliver juo mielellään lasista välillä vähän vettä ja maissinaksuja hää rakastaa. Päiväunia vedellään nykyään yleensä kahdet, joskus kolmet. Usein noin tunnin unet, joskus pidemmät... mutta sen myötä nyt on yöllä nukuttu pidempään, ensimmäinen herätys oli viime yönä siinä kolmelta yöllä, nukkumaan menee melko tasan aina kl 19. Herätys onkin usen kl 6, mutta se ei minuu haittaa kun oon muutenkin aamuimmeinen (nykyään, ennen kukuin yöt ja aamuisin olin zombie).
Meillä kyllä välillä tuppaa ne yöheräämiset sitten venahtaa kun tosiaan halutaan vaan leikkiä. Yleensä selän kääntäminen on saanut pojan rauhoittumaan, mitä nyt hetken viuhtoo ja ölisee.

Siis oon rustannut tätä tekstiä nyt 4 tuntia kun välissä vaikka mitä kitinää ja yhdet päikkäritkin. Josko myö jatketaan huomenna tahi perjantaina kun on 5kk-neuvola.

Hyvää yötä, mamit!
 
miumiu83 mikä toi systeemi on millä opetat nukkumaan?

meillä eka kertaa nukahti tyttö sänkyyn ite vaikka vein sinne kun silmät oli vielä auki normaalisti nukutan molemmat syliin ja sitte vasta sänkyyn mutta rupee jo ottaan hartioihin nukuttaa kaks peräkanaan syliin monta kertaa päivässä.

Meillä on nyt kokeiltu kaks päivää nukkua ulkona ja hyvin on sujunut tänään nukkuivat mette reilun 2 tuntia ja tytin hain sisään 3 tunnin jälkeen kun rupes jo kauhistuttaan kun ei meillä olla ikinä nukuttu niin pitkiä uneja. no sitte ottivat illalla vielä perinteiset sisä unet tunnin.

Meillä syödään aamu ja ilta puuro ja sitte vielä kaks potturuokaa hedelmä soseen laitan puuronsekaan kun ei se muuten tunnu kelpaavan.

Odotan kovasti jos tämäkin yö menis yhtä hienosti kun viime yö.

Joku kirjoitti naaman puristelusta meillä likat harrastaa kans samaa ja koittavat välillä jopa kynsiä toisiaan. Isännän parta on paras siinä on kiva roikkua:)

no nyt nukkumaan olis aamuvuoro jos antais isännänkin nukkua aamulla pitempään kun ite nukuin tänään.
 
Hei,

Käynyt taustailemassa vain, josko nyt hieman kuulumisiakin pikaiselti laittelis taasen. Huh huh teitä! Aivokasvainta, syöpää, leikkausta! Hurjaa, vahvoja naisia olette! Voimia myöskin hieman jokapäiväisempien huolien ja murheiden kantajille yhtään vähättelemättä.

Käytiin 5 kk neukussa eilen, ikää 5kk + 1vko ja mitat 7180g ja 66cm. Olen ollut tuon 6kk täysimetyksen puolesta puhuja (lähinnä itselleni), mutta lapsentahtisuus on ykkönen. Ja meillä poika päätti sitten ryhtyä syömään varastaen miulta banaania pariin otteeseen. Ja yllätys oli suuri kun oli saanut sitä alas ja vaippaan saakka! Nyt on sitten viikon verran kutakuin maistellut ruokia: bataattia, porkkanaa (jonka kypsyttäminen sopivan pehmeäksi on sitten vaativaa puuhaa, joten odotelkoon vähän aikaa, mamma ei uskalla antaa...), tuorekurkkua, parsakaalia, maissinaksuja. Täysin omin sormin. Ja kyllähän se kylmää äitiä, mutta poika handlaa homman. Uskomaton into on ollut ruoan perään, ahne lapsi. Ajattelin jonkin aikaa antaa ruokaa vain kotona rauhallisissa oloissa, että saan tähän varmuuden, ettei vauvan vahtaamiseni vain siirry pelkona esim. mummoon.. Mutta kyllä tämä tällä hetkellä meidän jutulta tuntuisi. Lapsi saa itse valita mitä syö tarjotuista ja minkä verran (ja eihän se paljoa ole, eikä tartteekaan!). Ja aika ennakkoluulottomasti sitä tulee ruokia varmaan tulevaisuudessakin annettua, nytkin oli bataatit sivelty oliiviöljyllä ja päällä valkosipulista yrttimaustetta (osassa, osa ilman, että sai maistella). Päivällistä on nyt saanut. Jossain vaiheessa sitten katsellaan hedelmälounasta ja aamu/iltapuuroja tms. Mikä yllättävintä: neuvolan tätsä ei järkyttynyt vaikka lähellä eläkeikää onkin. On nähnyt jo kaikenlaista. Ja koirat tykkää loppusiivouksesta... Sylissä pidän syödessä, kun eihän toi spaghetti vielä syöttötuolissa istu suorassa, tosin etukeno parempi ku takakeno..

Meilläkin tarkkelehditaan naamasta jne. Olen nätisti kieltänyt ja irrotellut otteen ja ihan kuin hokaisis, että äiskä ei tästä tykkää, sen verta vakavana sitten katsoo. Saumojen paukuttelu oli täällä in kuukaus pari sitten. Nyt pyöritään ja yritetään eteenpäin. Harmi vain kun nokka viiltää maata kun pepun nostaa ylös - tuloksena kellahtaminen selälleen.

Vähän meidän kellontarkka rytmi on kärsinyt järkystä tuulesta mikä täällä järvenrannalla on ollut. Metsä meluaa, uskoisitteko.. Eli jos ei ole ulos saanut unille (tai herää hetimiten), on poika ottanut illalla taas kolmannet päikkärit. On aika ihana toinen, kun sipahtaa kantoliinaan. Hänhän ei pienenä viihtynyt hetkeäkään liinassa, nyt on kui kotiinsa pääsisi. Imurointi on ihan ykköstä ja luuttuumisen aikaan sitten simahtaa.. Nautin!

Jouluaatto ollaan miun porukoilla, joulupäivänä miehen vanhemmille syömään. Joka toinen vuosi sitten toiste päin. En haluis olla kotona keskenään, kun olen tottunut sukujouluihin. Ollaan keskenään sitten vaikka ne muut 51 viikonloppua vuodesta..

Mutta mutta ei tämän enempää tällä kertaa. Pitää päikkäreiden jälkeen suunnata mummolaan ja vaikka vain päiväselti mennään pitää pakata..

Rutti
 
Hei kaikille :wave:

Jonna: Toivottelen onnistunutta leikkausta polvellesi ja pikaista paranemista! Ja toivottavasti tosiaan saat nyt apua myös toiseen vaivaasi :hug:

Bannah: Kyselit mielipidettä, että jos laittaisit pikkuisesi hoitoon osaksi miehesi risteilyn aikaa. Hoidossa missä? Kummitädilläsikö?

Pulinapata: Onnittelut muhkeista yhteisistä vuosista miehesi kanssa :flower:

Mipsu: Jestas! Hyvä, että kasvain oli hyvänlaatuinen ja leikkaus on ohi jne! Tukankasvatusta :hug:

Maira: Hyvä, että saitte ajan Juhalle nopaseen! Jaksuja putkiremppaan :hug:

Mussupussulle onnittelut opiskelupaikasta – sissi se olet säkin, kun jo neljäs ammatti tulossa! Itse vasta pähkäilen yhden ammattini kanssa, että mitä sitä tekisi, kun palaan töihin 09/12, kun vanhat hommat, ainakaan aivan samat kuviot, ei oikein nappaa. Mukavaa, että Pyry tykkää pullosta ja sä sait vihdoin apua ihottumaasi! Myöhästyneet onnittelut esikollesi :flower:

Saagatar: Hienoa, että kertomasi sivut ovat olemassa, löysit ne ja että olet jo vaistonvaraisesti osannut toimia oikein! Kyllä varmasti vertaistuen voima on suuri!

Pikinen: :wave: Toivottavasti Mette ja Tytti eivät ole korvatulehduskierrelapsia!

Unna: Vatsa toimii nyt harvemmin (n. 1krt/joka toinen pv), itse asiassa on toiminut harvemmin siitä saakka, kun oli se rota-rokotevaiva (2/3) ja olen siitä asti antanut hänelle Rela-tippoja 3 kpl päivässä. Kakan väri vaihtelee nyt vihertävästä tummankeltaiseen. Nyt olen viikon ajan antanut kaupansoseita, joissa ei siis ole maitoa (aiemmin sekoitin korvikkeeseen itse tehdyt soseet), joten silläkin voi olla merkitystä. Tänään neuvolaan. Th sanoi viimeksi, että jos ei nyt ole kasvanut (kun on pituus alusta asti ollut +2 käyrillä ja nyt parissa kk pudonnut 0-käyrälle), aletaan miettiä ruokavaliojuttuja ja allergiamahdollisuutta. Myös lievä ihottuma on nyt lisääntynyt, mutta myös vauvauinti alkoi tässä ja tuli pakkanen (sisäilma kuivui entisestään), joten en tiedä mikä johtuu mistäkin. Jos allergiatesteihin tulee lähete, en vastusta. Myöhästyneet onnittelut sinnekin esikolle :flower:

Miumiu: Kyllä täälläkin hakataan käsiä kylkiin! Ja tunnustellaan kasvoja, välillä rutistaen, välillä silittäen. Aiemmin hakkasi nyrkillä rintaa syödessään, nyt silittää :heart:

Täälläkin varpaat löydetty, navan ympäri pyöritään ja mittarimatoa matkitaan. Muutaman kerran on nostanut itsensä kyynernojaan – kyynerpäitä myöten kädet lattiassa ja varpaat! Myös konttausasentoon noustaan, käsiä lukuun ottamatta, ne pysyvät kyynernojassa. Istumista on toteutettu sylissä tukien, vielä ei riitä taidot yksin istumiseen. Tänään neuvola, josta kysyn aloitammeko jo syöttötuoli-istuttamisen.

Ihana, kun pakkaset hellitti, niin voi taas nukuttaa kunnolla ulkona. En uskaltanut nukuttaa -16 asteen pakkasessa, joten neiti nukkuikin sitten 4x puolen tunnin päiväunet/pv. Hän kyllä jaksoi, mutta musta oli rasittavaa olla nukuttamassa ”koko ajan”.

Joulu: Tavalliseen tapaan kotosalla ja meille tulevat mun vanhemmat ja pikkusisko poikaystävineen. Joulupäivänä menemme lounaalle mieheni veljelle, jonne on kutsuttu myös anoppini.

Se mikä täällä rassaa, on pulauttelu. Siis muu pulauttelu on loppunut, mutta kun laitat lattialle, kääntyy heti masulleen ja sitterissä punkee istumaan -> masu joutuu puristuksiin, niin jos ruuasta on vain vähän aikaa, pulauttaa varmasti ja sotkee paitsi sitterin/lattian, myös itsensä, kun sitä puklua on niin mukava tutkia. Rajoitankin hänen liikkumisensa puoleksi tunniksi ruokailun jälkeen sitterin pohjalla makaamiseksi, mikä taas ei ole hyvä ajatellen liikkumaan oppimista :|Tämäkin tulee olemaan keskusteluissa tänään neuvolassa!

Lenniina ja Hamuliini (tasan 6kk):heart:
 
mammaliini83 Minäkin olen sydänlapsen äiti ja Emilialla on mm. sama vika kuin teidän tytöllä.Lisäksi Empulta jo leikattu yksi vakava vika viikon iässä avosydänleikkauksella. Eli jos siis haluat vertaistukea niin ota yhteyttä yv:llä. Ehkä voisin jotenkin jopa "lieventää" leikkauksen kammokuvia, toivottavasti!

En nyt ehtinyt oikeen lukemaan ketjua, mutta pikaisesti meidän kuulumisia kirjottelen: Meillä menee oikein hyvin; tyttö nukkuu n.12 h yöunet yleensä syömättä ja lisäksi pari kertaa päikkäreitä. Alun kamalat huutoraivarit on kaikonneet ja nyt tilalla on aivan mahtavan hymyilevä (vaikkakin temperamenttinen)tyttö. Olin huolissani siitäkin, kun Emppu ei oikeen suostunut syömään kiinteitä, mutta nyt maistuu nekin. Maanantaina oltiin sydänkontrollissa ja siellä asiat olosuhteisiin nähden hyvin :) Se olisikin sitten toinen tarina jos alkaisin selostaa sydäntilannetta, mutta pääasia, ettei tilanne ole huonontunut vaan päinvastoin :) Tyttö on aika pikkunen, mutta kasvaa tasasesti -7,5 käyrällä. 6 kk mitat olivat 6900g ja 65,9cm. Eipä meillä tässä kummempia: ihanaa pikkulapsi arkea vietellään :heart:

-Iituska ja Emilia 6 kk
 
Viimeksi muokattu:
pikinen Eli pick up/putdown on nukutustekniikka tracy hogg:n kirjasta. Se on nyt käytössä kun alkoi mennä ihan mahdottomaksi.
pääpiirteittäin nostellaan lasta sängystä ja lasketaan taas heti takaisin kun rauhoittuu. Käsi koko ajan selällä/vatsalla ja puhutaan rauhoittavasti. Tarkoituksena opettaa nukahtamaan itsekseen ja osoittaa että äiti/isä on koko ajan vieressä, lapsi ei jää yksin.
Vähän epäluuloisena tähän lähdin, mutta pakko myöntää että toimii. Nukahti taas 10minuutissa päikkäreille:) Ja herää unilta iloisena itsekseen, ei huuda yhtään.

Kiva kuulla Milkeinkin kuulumisia:) Täälläkin läiskytellään ja pudotellaan tavaroita, kaukosäätimet pöydältä parhaita.

Meillä sama suunnitelma joulun suhteen, kuin jollain muullakin oli että kotona ollaan, mutta saa tulla kyläilemään. Lahjoja ei juuri ostella ja se ollaan ilmoitettu. Mutta eiköhän pikkupoika jotain kuitenkin saa:)
 
Heippa kaikki!

Yritän jaksaa ja ehtiä kirjoitella enemmän (katteettomia lupauksia taas...) kunhan mies tulee kotiin. Nyt vain ajattelin ilmoitella, että hengissä ollaan ja etiäpäin mennään! Siis kuvainnollisesti etiäpäin koska vauva ei vielä kyllä ryömi tai mitään. Akselinsa ympäri menee lattialla ja jalat pystyssä ollaan koko ajan kädet varpaissa kii. Ja peppu nousee selällään komiasti niin että koko tyttö heiluu puolelta toiselle. Pinsettiote meillä on jo aika tehokkaastikin käytössä, kuulemma kovin aikaisin, mutta liikkeelle hänellä ei oo kiire. :) Kääntyminenkin tapahtuu yhä vain vatsalta selälle. Kukahan mainitsi siitä kylkien hakkaamisesta, meillä on sitä myös. On kuin lentoon lähdössä! Meillä myös jutellaan kovasti ja on opittu huutamaan, siis oikein käyttämään ääntä ja kiljaisemaan kovaa ja korkealta! Sit aina itsekin pysähtyy ihmettelemään minkä äänen sai aikaiseksi... :)

Neuvolassa käytiin tasan 5kk-päivänä ja mitat oli 7275g (6765g) ja 64,5cm (63cm). Suluissa 4kk mitat. Istutakaan meillä ei suuremmin, mutta sylissä kyllä punkeaa itseään enemmän etukenoon ja kerran on mummin sitterissä noussut ihan omin selkä- ja vatsalihasvoimin istumaan! Kaikki menee suuhun ja kuolaa tulee ihan kiitettävästi, mutta hampaita ei vielä näy. Meillä myös osataan vaihtelevalla menestyksellä heiluttaa ja "kukkuu"-temppu harson tms. peiton kanssa on ihan huippuleikki (kylläkin eri nimellä...), itse vetää harson naamalle ja kun äiti sanoo "puppuu" niin vetäisee nopealla liikkeellä pois kavoilta! Aivan ihanaa... Tyttö on kova nauramaan ja herääkin useimmiten hymy huulillaan. Äidin ja isän kaikenlainen ilmeily ja ääntely on ihan parasta viihdettä! Yhä neiti valitsee itse vaippansa kahdesta vaihtoehdosta ja kuvia katsotaan tarkkaan ennen valinnan tekemistä. :)

Äitiys on ihanaa. :) Nää vaivat vaan on ihan sen paikan naapurista, mistä vauva tuli. ;) Nyt kuitenkin pääsin asiansa osaavalle sisätautilääkärille, joka totesi mulla olevan vaikeaoireisen kilpirauhasen vajaatoiminnan - ja aivan liian pienen lääkityksen!!! Nyt on menty viikko melkein tupla-annoksella ja uskallan olla toiveikas... Nivelkivutkin voi kuulemma kaikki johtua tosta vajaatoiminnasta, joten ehkä reumatuomiota ei tulekaan!

Nukkumisen suhteen meillä oli noin 3kk-4,5kk hyvä jakso, jolloin vauva nukkui yössä ainakin yhden 5-6 tunnin pätkän putkeen - mutta silloinhan mä en nukkunut öitäni omien vaivojen takia... Nyt kun itse saisin paremmin nukuttua, niin tyttö herää taas ennen kahta ja toisen kerran neljän maissa... Huokaus, alan olla aika poikki, mutta rakastan tota tyttöä niiiiiin valtavasti että hermot ei mene yöheräämisiinkään ikinä. Otan kaiken hereilläolon ja läheisyyden vastaan, miltä pieneltä ihmeeltäni saan. Vauva-aika on kuitenkin niin äkkiä ohi.

Äijään meneekin hermot sitten ihan tasaisin väliajoin... Jospa siitä kirjoittelisin hiukan myöhemmin. Hellyys ja ymmärrys väsynyttä äitiä kohtaan on kortilla... :( Ikävintä on, että tahtoisin toisen lapsen mahdollisimman pian - ja mielellään hänen kanssaan - mutta välillä tuntuu, että niinköhän tässä vielä joutuu yksinhuoltajaksi... :/

Shawne & little princess 5kk 1 vko
 
Meillä näkyy (ja tuntuu, voi rintaparkaa) ensimmäinen hammas!:heart:
Mitään kummempaa oireilua ei ole ollut, tänään ap hieman kitisi ja jäyti nyrkkiä enemmän.
Pitkään ollut levotonta öisin - tuskin kokonaan hampin syytä.
 
Sellaista tulin kyselemään imettäviltä että juoko teidän vauvat tuttipullosta/nokkamukista? Miten aiotte vierottaa tissistä? Ehkä hieman hölmösti muotoillut kysymykset mutta siis itse oon imettänyt kohta sen 6 kk. Reilu 4kuisena alettiin soseiden maistelu ja nykyisin menee pari kertaa päivässä soseita sekä aamu-ja iltapuurot. (tosin tällä viikolla alas ei ole mennyt kuin tissimaito kun ollaan oltu kipeitä) Itestä alkaisi vaan jo tuntumaan että tää imettäminen sais jo loppuu. :ashamed: Tyttö ei vaan huoli tuttipulloa eikä nokkamukia. Vaan ja ainoastaan tissi kelpaa. Enkä viitsi toista huudattaa, saatikka pitää janoissaan.
 
Me ollaan otettu ruuan kanssa nokkamukista vettä tissin rinnalla, niin epäilen että siirtymä kokonaan nokkamukiin sujuu. Meillä on Aventin nokkis, jossa on ns. pehmeä nokka jota voi tarpeen tullen hieman pureskellakkin. Aluksi kesti muutaman kerran, että typsy hoksas miten saa tavaraa ulos :) Kärsivällisyys palkittiin. Itse en kyllä tuttipullosta lähtisi enää opettamaan 6 kk ikäistä.
 

Yhteistyössä