* Kesäkuun kullannuput joulukuussa *

Mulle tuli tänään tulokset seulasta; tulos normaali eikä lisääntynyttä riskiä ole todettu.

Housut kirraa pahasti, ja kesken työpäivää oli pakko laittaa hiuspompula farkun näpinläpeen ja siitä nappiin :D köyhän naisen bellybelt :D onneksi oli pidemmän mallinen paita ettei tarvinnut näkyvästi housut auki kuljeskella.

Huomenna pitäis töissä vähän kertoa palaverissa tästä raskaudesta, jännittää ihan huisisti. Tilanne ei todellakaan ole yksinkertainen!!

Ja huomenna mies tulee kotiin pitkältä työmatkalta, ja pääsee näkemään ultrakuvat <3

Raskausarpia ei ole vielä tullut, eikä niitä juuri ole tullut aikaisemmissakaan raskauksissa. Nyt on kaikki mennyt niin erilailla, eli ties vaikka tällä kertaa sit tulisikin.. Eikä sitä viivaa ole vielä ilmaantunut vatsaan. Liikkeitä odottelen kovasti, ja pari kertaa oon miettinyt että oisko joku tuntemus vauvan liike, vai ihan vaan suolen.

Annintähti 12+2
 
Moikka! Mut saa lisätä listaan: 26.6.2013/foibe/21/ 1/Kätilöopisto

Hohhoh. Lupasin joskus muinoin itselleni etten koskaan päätyisi lukemaan - saati kirjottelemaan - minnekkään mammapalstoille mutta kuinkas siinä kävikään. :D Täällä sitä vaan ollaan. Vähän aikaa oon nyt käynyt vaan lueskelemassa ja nyt piti sitten päästä mukaankin.

Melkeen on joskus alkanut ahistamaan kun ei oikeen mitään "oireita" oo raskaudessa ollut, mitä nyt hampaiden harjaus joskus yököttää ja iltasin turvottaa aina vähän (vaikka kun näitä teidän juttuja lukee niin ilmeisesti ei nyt niin paljon? Kyllä mulla pöksyt pysyy jalassa ja kiinni.. :D).. Mut sitten vaan päätin että se on nyt ihan sama, kai tässä on aikaa yrittää uudelleen jos jostain syystä tämä yksilö olisikin jotenkin niin elinkelvoton ettei kohdusta selviäisi hengissä. Ja sitä paitsi ei kai nyt joku megamultioirekriisi oikeasti tarkoita sitä että vauvalla menisi paremmin? Päätinpä myöes etten halua mitään niitä seulajuttuja, multa ei mitään niskaturvotuksia tai down-seuloja lasketa, en tykkää yhtään ajatuksesta että nyt pitäs jotenkin seuloa epäkelpoja pois tai ylipäänsä nyt ruveta jostain vammasuudesta ahdistumaan etukäteen. Se on sitten sen ajan ongelma jos jotain ongelmaa on... Onko joku muu jättänyt seulat välistä?
 
  • Tykkää
Reactions: tiuhti_
kauan teillä on mennyt kun ootte saanut noi tulokset seuloista??? te ketkä ootte jo saanut? luulis että jos jotain häikkää niin soittavat aijemmin..siis kirjeellä kestää kauemmin?? tulispa jo ne vastaukset..pian on viikko verikokeesta..
 
Tervetuloa foibe :)

Minäkin sain minun esikoiseni 21 vuotiaana, jolloin mulla oli hyvin paljon samanlaisia ajatuksia kun sullakin.. Että aikaa on ja ei paniikkia. Sitten kun se 30 tulee täyteen ni odottaakin vauvaa jo ihan eri tavalla :D Minä ainakin olen paljon pelokkaampi ja ehkä arempi, mutta samalla jotenkin kiitollisempi tästä vauvasta.

Ja ylipäätänsä mammapalstat arvelutti minuakin joskus.. Kunnes tajuaa, että tarvii jonkun kanavan missä purkaa. :) Sulla on muuten sama laskettu aika kun mulla on virallisissa papereissa. :)
 
Ultra onnellisesti ohi! En kärähtänyt seulassa niin kun viimeksi. Oon NIIN onnellinen ja helpottunut. Turvotusta oli 1,1mm ja kaveri liikkui vinhasti koko ajan. Mun hyvin voimakkaasti taaksepäin kallistuneen kohdun takia jouduttiin ultraamaan alakautta lopulta. Näin mulle kävi viime raskaudessakin. Mulla oli ultraajana niin ihana kätilö että oksat pois. Kertoi myös että mua tullaan seuraamaan loppuvaiheessa useammin tuon esikon keskosuuden vuoksi. Rakenneultra-ajan sain jo tasan 2 kk:n päähän.

Terese ja rv 12+2
 
Minä haluan myös katsoa seulat, koska vasta 1/4 raskautta takana ja kuitenkin stressaisin vaan turhaa asiasta..ja vaikka eivät ole kuin 80% varmuudella, mutta silti! Katson sitten tilanteen/ennusteen mukaan mitä jatkossa tehtäisiin, jos poikkeavuutta löytyisi.

Aiemmin juttelitte dopperin käytöstä, että onko haittaa, ni mie kans yks päivä kolusin keskusteluita aiheesta läpi, kun mulla on kans se kotidoppleri, niin sellasia tuloksia joku asiantuntija sanoi, et ei se suoranaisesti vaaraksi sikiölle olekkaan, mutta ei olis hyvä liian usein silti doppleroida. Joskus löydetty yhteyttä sen käytön ja ylivilkkauden suhteen...tiedä häntä, onko totta, mut kertoja tosiaan joku radiologianlääkäri tms. kuka aiheesta kertoi! Itse en ole sen jutun jälkeen doppleroinut, kun vaan jos huoli yllättää..n. kerran pari viikossa! :)

BF & tähtönen 11+1
 
Heräsin taas klo 4.30 ja tällä kertaa en sit saanu nukahdettua kun janotti, pissitti ja nälätti ja vaikka mitä.. Hormoonitkohan ne tän tekee vai työstressi..? Mulla on ollu aikasemminkin taipumusta työstressiin, mutta se on ollu enempi sellasta nukahtamisvaikeutta kun on menossa nukkumaan, ei aamuyöstä heräämistä. Eikös jollain muullakin ollut tämmöstä "oiretta" ilmassa? Onneksi huomen on vapaapäivä. :)
 
Lindacandy tunsin esikoisen ensimmäiset liikkeet rv 16+5, muistaakseni. Huomasin ne kun olin syönyt ja kävin sen jälkeen tietokoneelle istumaan, ehkä hiukan etunojaan. Tuntui pieninä hipaisuina. Aina ruokailun jälkeen liikkeet tuntuneet parhaiten, varsinkin jos syönyt jotain makeaa.

Eilen tuli vielä myöhemminkin pieniä tuntemuksia, lähinnä hipaisuja/kuplia.

Kesähaave ja pieni rv 15 POKS
 
Huomenta ladies! Kiva kirpsakka pakkassää. Taas saa jännittää lähteekö auto käyntiin, hammaslääkäriin pitäisi päästä. Mun tuurilla pääsen tonne naapurikylään, mutta en enää pois sieltä kun auto on seissyt ulkona ilman lämmitystä.

Poksuakin saa! 13+0!! Kun näin pitkälle on päästy, onhan tyypeillä oltava nimikin. Ruokakaupan mainoksesta se ajatus sitten lähti... :D

Hööpi ja pikkukinkku
 
hellou :)

onnea hyvistä ultrakuulumisista ja seulontatuloksista :) ihanaa kuula että kaikilla on kaikki hyvin :heart:

mulla enää pari yötä ultraan! JES! jännittää kyllä!

mulla on tummunu linea negra, se ei kyllä ehtiny kunnolla lähteä vielä poiskaan edellisestä raskaudesta :D mutta menee ihan tisseihin saakka :)

mulla on kunnon jouluhössötys meneillään :D rakastan joulua ja koristeiden laittoa! nyt kämppä on puoliksi vielä kaaoksessa mutta sain ainakin valmiisiin huoneisiin koristeita esille sekä verhot :) joulutähtikin koristaa keittiön pöytää =)

olohuone on varmaan viikonlopun aikana valmis =) takka tulee tänään valmiiksi, siitä tulee kyllä kaunis!

mä tunsin esikoisesta ekat liikkeet 16 viikolla ja odottelenkin koska tunnen tästä! sydänäänet kuului hyvin neuvolassa 9+ viikoilla ja sen mukaa istukka ei olis edessä niinku ei ollu esikostakaan. joskus tunnen ihme tärinää ja perhosen siiven iskuja, mutta en usko että ne vielä liikkeitä on! ilmaa varmaan :D

massu on alkanu kyllä kasvamaan, mulla on ihan selvä kumpu navan alapuolella kun menen selinmakuulleen =) jotenki outoa että taas massukka kasvaa! turvotus on valtavaa iltaisin, aamulla näyttää pieneltä pömpöltä alavatsalta vaan :D en kyllä muista että esikoisesta olis näin äkkiä selvää mahaa kasvanut, turvotusta oli kyllä kauheesti ja siksi jouduinki käyttää äippähousuja, niitä en vielä ole joutunut käyttämään vaikka maha onki kasvanut jo :) mutta kyllä niiden aika tulee :D

tänään poksutaan 11+0 :heart:

tiuhti ja salamatkustaja
 
  • Tykkää
Reactions: lindacandy
Joku kyseli aiemmin vinkkejä ummetukseen, niin minulla on nyt auttaneet klementtinit ja appelsiinit. Olenkin syönyt niitä melko paljon ja nyt vatsa ennemminkin löysällä ja toiminut päivittäin :)

Sitten mielenkiinnosta sellainen kysymys kokeneemmille, onko teillä kuukautiskierron pituus muuttunut vuosien varrella? Tarkoitan siis raskauksien tai keskenmenojen jälkeen? Onko ovulointi käynnistynyt normaalisti keskenmenon tai raskaudenkin jälkeen. Löysin huonosti netistä tietoa. Lähipiirissä tapahtunut keskenmeno ja ovulaation katoaminen laittanut minutkin miettimään näitä asioita.
 
Tänne onkin tullut paljon tekstiä. Olen lukenut kaikki mutten muista nyt mihin kaikkeen piti kommentoida. Ainakin onnea taas kaikille ultrista ja hyvistä kuulumisista tulosten suhteen. Itse olin tosiaan viime viikon maanantaina verikokeessa ja torstaina ultrassa. Tämän viikon maanantaina jo tupsahti postiluukusta kirje, ettei kohonnutta riskiä downiin ole. Ja arvostelijoille: meille ainakin down-lapsi olisi ollut tervetullut, en näe siinä mitään pahaa jos sen haluaa etukäteen selvittää. Kuten en näe pahaa siinäkään jos haluaa selvittää esim. sukupuolen.

Vatsan esiintulosta Muistan joskus lukeneeni että ensisynnyttäjillä ei tule niin nopeasti kumpua esiin, vai muistanko nyt ihan väärin? Olen vähän huolissani kun selinmakuulla ei ole mitään kumpua havaittavissa, seisoessa kylläkin :D

Dopplerin liiallisesta käytöstä Babyfeverkin oli jutellut. Mäkin joskus googlailin tuosta ja törmäsin varmaan samaan tekstiin, sekä tällaiseen Husin sivuilta: Raskaus ja röntgen ym. -tutkimukset "Ultraäänitutkimusten tekemisen vaarat sikiölle ovat riippuvaisia ultraäänen voimakkuudesta, tutkimuksen kestoajasta ja tutkimusten tiheydestä. Tavallinen ultraäänitutkimus, jossa katsellaan sikiön rakenteita, ei ole vaarallinen sikiölle, vaikka kestoaika olisi pitkä. Sikiön verisuonten doppler- eli virtaustutkimuksissa teho on voimakkaampi ja myös haittavaikutuksia tulee herkemmin." Sitten oli muutamia keskusteluja joissa oli selitetty että tuon kotidopplerin voimakkuus on niin pieni ettei siitä olisi haittaa ja sitten joku toinen kumosi väitteen jne. No, olen ratkaissut asian niin etten kuuntele sillä kuin ehkä pari kertaa kuussa jos huolettaa. Vielä en ole saanut sykettä kuuluviin mutta todistettavasti Sissin sydän löi ainakin viikko sitten ja toivottavasti lyö edelleenkin <3

Ruska ja Sissi 12+6
 
Ai niin. Varasin eilen ajan neuvolaan toiselle käynnille. Helsinkiin on nyt tullut sellainen systeemi että kaikki soittavat yhteen numeroon virka-aikana. Ennenhän piti soittaa katujen mukaan tiettyyn numeroon jossa vastausaika oli paljon lyhyempi. Mutta, soitin sinne ennen klo 9 ja nauhoite kertoi että sieltä soitataan takaisin kun joku vapautuu. Ehdin jo unohtaa asian kun yhden aikaan sain puhelun. Eli nelisen tuntia meni sitten siinä "jonossa". Pikkasen ehkä harmittaisi jos mulla olis sellainen duuni etten pääsisi heti vastaamaan. Aika saatiin tammikuun alkuun.
 
Hui kauhistus, tulipa törpösti sanottua tuo tuosta seulasta. En siis meinannut ketään kriisiyttää tai arvostella siitä jos haluavat etukäteen tietää. Hain ehkä enemmän takaa sitä, että itteä ahistaa kovasti kun tollasia on edes olemassa enkä halua niitä omalla kohdallani selvittää. Ja siis myös siitä kun sitten neuvolassa niin kauheasti niitä mainostivat että se on niin ensisijaisen tärkeää.

Tuulentyttö: joo, voin arvata että tulee meilläkin päin käymään noin että joskus viiden vuoden päästä olen ehkä miljoonasti enemmän stressaantunut kaikista lapsijutuista. :D Tiedä sitten, aina hetkittäin tulee nytkin kyllä oikeen kauhu, että entä jos musta tuleekin joku maailman vastuuttomin vanhempi ja joudun johonkin sosiaaliviraston supertehosyyniin ja seuraavaksi vankilaan. :'D Ehkä koitan välttää tätä, mutta jos silti vaan käy jotain? Kriisi.
 
Heippa kaikille!

Onnittelut ultrista ja hyvistä seulatuloksista.

Massun kasvusta,
itselläni jo valtava vatsa,rasvakerrosta on entuudestaan valtavasti ja nyt kohdun kasvaessa vatsanpeitteet nousee oikeen huippu näkyviin.
Eräs sukulainen tiedusteli viime lauantaina laskettua,
ja oli kovin hämmästynyt kun ilmoitin kesäkuun 5.

Lapsille ei olla vieläkään kerrottu,keskimmäinen kyllä katselee sen näköisenä että aavistelee,
ja nuorimmainen taputteli yks aamu vatsaani ja sanoi "sulla on kyllä aika pullukka vatta,sieltähän vois tulla vaikka vauva" :LOL:

Äippä ja masunasu poks 14.
 
  • Tykkää
Reactions: *Elba*
mulla ainakin viime raskauden jälkeen kun menkat alkoi 5kk synnytyksestä olivat menkat säännölliset,mutta ovulaatio tuli ns.liian myöhään eli luteaalivaihe jäi liian lyhyeksi 8-10 päivän mittaiseksi..mutta sitten kun aloin syömään raskausvitamiinia ja lisäksi rautaa tulin heti raskaaksi kun jätettiin ehkäisy pois..! ja ekalla yrittämällä tuli raskaaksi..silloin siis ovulaationi kierron keskellä kp 15!=) (neljät menkat kerkes tulee ennen plussaa!)
 
Lisää sairaslomaa minulle. En kohta enää ehi kouluun ollenkaa ennen ku äitiysloma jo alkaa :LOL: Tällä kertaa on oikea kankku niin kipeä etten voi kävellä kunnolla. Oli ihana lähteä linkuttamaan aamulla koiran kanssa ulos. Hyvä että sain edes laitettua koiralle valjaita päälle kun vihlo niin pahasti. Kouluterveydenhoitaja epäili että oon kävelly liian varovasti nytten kun on jäätä ja sen takia ois kipeä :(
Nyt pitää katella viikonlopun yli jatkuuko kipu ja jos jatkuu nii sitten maanantaina lääkäriin.

Ihana kun pikkusisko (6v) ja -veli (5v) kysyivät että ehtiikö vauva tulla jouluksi ja että tarvitseeko vauva joululahjaa :LOL: :heart:

Lindancady ja Hemmo 13+2 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: tiuhti_ ja Naene
Mulla ilmaantui yhdessä yössä esikkoraskaudessa aamukumpu. Joka aamu alavatsalla mollotti kiinteä pulla, joka ylösnoustessa katosi takas lantioon, eikä tullut esiin ennen seuraavaa aamua. Kunnollinen vauvamasu mulle ilmaantui vasta pitkästi päälle puolivälin, toki maha rentona pömpötti ja pönöttää nytkin, mut aika littanaksi saa viel vedettyä jos jaksaa nähdä niin suuren vaivan. :D Ei ihan oo vatsalihakset samassa tikissä kuin esikoisodotuksessa...

Onko teille ilmaantunut jo raskaushimoja? Mä en ole viel huomannut mitään. Ekoilla viikoilla ällötti kaikki suolainen ja rasvainen, en pystynyt edes juustoleipää syömään, ellei päällä ollut tarpeeksi rehuja raikasteena. Esikkoraskaudessa kulutin oliiveja, kirpeitä karkkeja ja hapotonta cokista. Hammasparat... Oliiveja en voinut sietää ennen raskautta, aina meinas tulla ylös, mutta nyt ovat uponneet odotuksen jälkeenkin. Kirpeiden karkkien fani en myöskään ollut koskaan ollut, niitä ei koomminkaan ole tehnyt enää mieli.. Ja cokiksesta inhoan sitä hampaisiin jäävää karheaa tunnetta, mutta jäillä menee tai sit pitää ravistaa hapot pois. :D

Uuu, huomen poksuu!!

Nemi 12+6
 
Mekään emme osallistu seuloihin. En halua stressata loppuraskautta jos sieltä mahdollisesti olis downiin viittaavia tuloksia tullut.
Minäkin olin tänään tuntevinani perhosen siipien liikettä tuolla masussa. Mutta en mitenkään jaksa uskoa että olisi vauvan liikkeitä vielä. Esikoisesta tunsin muistaakseni 17vkosta --->.

Elba minulla normalisoitui kk-kierto ensimmäistä kertaa elämässäni normaalisti viime vuotisen tm/km jälkeen. Ovista ei tuu ilman lääkkeitä (lievä pco).

Eilen illalla, kun sain kerrankin vähän huilailla sängyllä (about 5 min... :headwall: )
Niiiiiin, mulla viilteli tonne häpyluuhun oikein ikävästi, muutamia kertoja maatessa muttei sitten enää seisten tai muuta touhutessa. Ja taas kun laitoin tyttöä nukkuun niin maatessa hänen vieressään tuli se viiltely uudelleen, noin parin minuutin ajan muutamia ohi meneviä viiltelyjä :confused:
Mitä mahtaa olla? Onko muilla ollut? Onko mahd. jo jotain liitos-tai kohdunkannatin(?)kipuja?

Täällä myös yks jouluihminen, kaikki joulukamat ja verhot esillä ja ikkunoissa. Vielä ulos pitäs laittaa valosarjaa. Onneks tuli lunta niin sai oikein ihanan joulufiiliksen päälle paremmin. Melkeen kaikki joululehdet ostettu ja luettu sataan kertaan ja vielä vanhatkin piti kaivaa esille. Lahjat ei oo vielä kaikki ostettuna mut varmaan tällä viikolla saan nekin ostettua. Sitten se ihana paketoiminen :heart: Yleensä ollaan otettu miehen kanssa pari lasia viiniä ja paketoitu lahjat illalla ja katseltu joululeffoja mutta tänä vuonna juon vaan glögiä :)
Mä oon myös joululeffa-friikki. Joulu ei tule jos en saa katsoa näitä enemmän tai vähemmän joululeffoja.

Joulupuu on kärvennetty (Christmas Vacation)
Paha Pukki (Bad Santa)
Jäätävää satoa (The Ice Harvest)
The Holiday
Home alone 2
Mutta mitä tapahtui joulupukille 1

nämä siis pakolliset joka vuosi katsoa. Ja eilen tilasin kaksi lisää:
Skipataan joulu ja
neljä joulua yhdessä päivässä
Mukavaa joulun odotusta teille kaikille :xmas: :xmas:

Lilleri ja ylläri rv 11+1 (POKS eilen :whistle: )
 
  • Tykkää
Reactions: tiuhti_ ja Elselli

Yhteistyössä