Kesäkuun lapsettomuushoitojen plussaajat, part IV

On tytöllä ollut kokoa. Wautsi. Jännityksellä odotellaan lisää kertomusta synnytyksestä. Voimia äidille pienen prinsessan kanssa kotona. Toivotaan että säästytte pahimmilta masuvaivoilta!

Meillä on nyt nimet pojilla ja ilmoitus lähti tänään maistraattiin. Päätettiin tehdä poikkeuksellisesti niin, että pojat kastetaan vasta kesällä seurakunnan jäseniksi. Meidän kaikki tulevat kummit asuu ulkomailla ja ovat kesällä varmasti suomessa. Soitin kirkkoherralle ja sopii kuulemma toimia niin. Pidetään sitten kesäjuhlat grillibileineen samalla.

Mulla on myös yöhikoilua mutta myös välillä paleltaa normaalia enemmän. Olen laittanut sen hormoonien piikkiin.
Maitoa tulee ihan älyttömästi ja mietin jo pitäisikö alkaa luovuttamaan kun saunassakin lensi suihkuamalla pitkin lauteita :LOL:
Toinen pojista kun ei syö rintamaitoa ja toinenkin hiukan huonosti. Olen joutunut lypsämään maitoa monta kertaa päivässä .

Tälläistä tällä kertaa!

Roosa
 
HH Niinpä, minäkin kiinnitin huomioni raskauksien määrään jo viime kesänä. Ehkäpä se touko- elokuu oli hyvä aika raskauden alkamisajankohdaksi.
Taysin klinikaltakin oli ne äitiyskortit loppuneet silloin kun kävin ultrassa ensimmäisen kerran. :xmas:
 
Hei kaikki.

Onnea kaikille vauvan saaneille! :)

Ensin omat hyvät uutiset: Ihana tyttö syntyi 15.3. kello 17.30. Pituutta tytöllä on 53 senttiä ja painoa 3860 grammaa. Lääkärien viimeiset arviot 4300 grammaisesta vauvasta menivät siis ihan pieleen...

Synnytys käynnistettiin 14.3. klo 16 kalvojen puhkaisulla ja tipalla kun raskausmyrkytysoireet lisääntyivät. Tulosta saatiin vasta reilun vuorokauden kuluttua. Lopussa supistukset heikkenivät ja päädyttiin imukuppiin, kun kaiken lisäksi vauva oli tulossa avosuutarjonnassa. Synnytys ei ollut mikään miellyttävä kokemus.

Sitten ne huonot uutiset: Istukka jäi jumiin, eikä se hirveästä leipomisesta huolimatta irronnut. Istukan käsinirrotusleikkauksessa olin alkanut vuotaa rajusti verta ja tilanne räjähti käsiin. Hengenmeno oli erittäin lähellä, vuodin kuiviin monta kertaa. Lopulta tilanne saatiin hallintaan, lääkärit tekivät hommia koko yön.

Seuraavana päivänä heräsin teholta hengityskoneesta. Lääkärien mukaan voin aloittaa ajanlaskun alusta, niin täpärällä oli.

Sitten taas hyvät uutiset: Olen toipunut erittäin nopeasti, vauva on ollut hyvä motivaattori. Leikkaushaavat (vatsassa + eppari) ovat kipeitä ja olo on kaikin puolin kuin olisi jäänyt tiejyrän alle, mutta pääasia on että olen hengissä ja sain kuin sainkin vielä nähdä tyttäreni ja mieheni. :)

Kotiin päästiin eilen, mies oli koko ajan sairaalassa, hoiti minua ja tyttöä tosi hienosti vaikka on itsekin ollut tosi kovilla. Toipuminen kestää kuukausia, henkinen puoli varmaan vaatii vieläkin pidemmän ajan parantuakseen. Paino putosi kymmenessä päivässä 16 kiloa, aika rankka dieetti. ;) (En suosittele!)

Eli tällainen synnytys sitten tuli minun osakseni. Sain vähän huonot kortit tässä jaossa, mutta voiton puolella nyt ollaan. Itse pääasia, pieni ja ihana vauva, voi hyvin, ruoka maittaa ja unikin aina välillä.

Väsynyt mutta onnellinen Jiksu
 
JIKSU Voi kuinka onnellinen olen, että loppu hyvin, kaikki hyvin. Olin tosi huolissani, kun sinusta ei kuulunut moneen päivään! :hug:
Ihan oikeasti tuli helpotuksen kyyneleet silmiin!

Onnea vauvasta ja oikein paljon onnea toipumiseen! :flower:

Haalistunut ja Vaavi
 
Paljon Onnea Jiksulle tyttö vauvasta :heart: :flower:

Kyllä kuulosti hurjalta sinun synnytyksesi, mutta kaikki hyvin loppujen lopuksi.
Täällä myös tuli kyyneleet silmiin kirjotustasi lukiessa.
Kyllä se vaan on niin että oma pieni vauva antaa suuret voimat selviytymään ja jaksamaan :heart:

Mai ja pikku-ukko
 
Paljon onnea Jiksulle myös täältä, mukavammissa merkeissä kaikilla toivoisi synnytyksen menevän, mutta ihanaa, että lopulta kaikki kääntyi kuitenkin parhain päin :hug: :hug: Toipumisprosessi vie varmasti aikansa, mutta nyt kun voiton puolella olette jo, niin se lienee kaiken taistelun ja vaivan arvoinen :hug: :flower:

Dooris ja Väinö 39+0
 
Voi Jiksu, ensiksikin valtavasti onnea sinulle ja miehellesi pienestä prinsessasta :heart: ja toiseksi iso voima :hug:

Oltiin täällä jo huolissaan mihin hävisit melkein 2 viikkoa sitten.Nyt täytyy sanoa että olen ihan sanaton, järkyttynyt, miten voi sulla olla noin huono tuuri ja synnytyksestä ei tosiaankaan draamaa puuttunut. Toivotan sinulle pikaista paranemista, myöskin henkisellä puolella, ja suosittelen että puhut kaikki vaivaamaan jääneet asiat läpeensä selväksi ettei ne jää kaivelemaan. Saitko synnärillä kätilöltä ja lääkäriltä mielestäsi tarpeeksi tukea ja puhuttua kokemuksesta? Jokatapauksessa onnea vielä kerran, ja onneksi nyt kaikki on takanapäin, ja uusi vaihe elämässänne voi alkaa perheenä pienen rinsessan kanssa :heart:

HH : joo mulla on tuo sitteri malli tärinöineen ja josta saa keinuvan sitterin ja myöhemmin naperolle tuolin, niitä putkijalkoja säätämällä. Mites muuten teidän katit on suhtautuneet tulokkaaseen ? Entäs koira? Meidän vanha rouva kissa kyllä karsastaa ja pelkää tuota poikaa.Pötkii pakoon kun kuulee sitteristä ähinää. Ja kun tulee samaan huoneeseen missä vauva on,ensin tarkistelee etäältä missä se riiviö oikein on, ja asettuu sitten mahdollisimman kauas.

Mitäs teidän vauvat tykkää muuten kylvetyksestä? Kuinka usein kylvetätte?
- Mulle oli ihan yllätys että täällä lastenlääkärin suositus oli kylvetää joka päivä, ei niinkään puhtauden takia, eiväthän vauvat likaisia ole, vaan nimenomaan rentoutumisen kannalta. Illalla kylvetys aina samaan aikaan auttaa muodostamaan rytmiä, ja kylpy rauhoittaa sitten untenmaille ennen iltamaitoa. Olen nyt sitten joka toinen ilta kylvetellyt etten vaan kuivattaisi vauvan ihoa , mutta iho on kyllä tosi hyvässä kunnossa. Vähän vauvaöljyllä olen silloin tällöin hieronnut. Vaippaihottumaa, karstaa tai muutakaan en ole havainnut. Poika nauttiin silmin nähden vedestä, ja pienet jalat sekä kädet viuhtoo ja polskii vimmatusti. Ei ole itkenyt kylvyssä kertaakaan :)

Kuka tietäis kertoa voiko pumpattua rintamaitoa lämmittää mikrossa niinkuin korvikettakin? Onko siitä mitään haittaa maidon koostumukseen kenties? Ja voiko samana päivänä pumpattavaa maitoa pumpata samaan astiaan, vai täytyykö aina pumpata eri purkkeihin? Toisinaan multa heruu pumppaamalla vain 20-40ml ja joskus jopa 80ml,ajattelin vaan että onko mitään hyötyä säästää tuota 20ml vaan siihen sitten voisi myöhemmin pumpata lisää? kysyn nyt taas ihan tyhmiä????? :ashamed:

Tänään kävin ekaa kertaa työpaikalla moikkaamassa työkavereita sitten pojan syntymän. Ei kyllä tullut yhtään töihin ikävä, mutta oli ihana päästä pariksi tunniksi ulos kun oli pakko samalla hoitaa pari juoksevaa asiaa. Hyvin olivat kotosalla isukin kanssa pärjänneet =)

nyt kahveen keittoon ennekuin napero herää...

Kitty
 
Amoldinille ekaksi Mitään lääkkeitä, suppoja tai muuta sellaista ei saa antaa kun lääkärin määräyksestä. Cuplatonia ja maitohappobakteereja saa antaa ainakin. Mietinkin mitä teille kuuluu siis onko yhtään helpottanut? Kokeile tuota Kittylle suositeltua joka iltaista kylvetystä, eihän sitä päätä joka ilta tarvi pestä kunhan masun saa rentoutumaan. Meillä tyttö tykkää myös kylvystä ja suomessa suositus 2-3 kertaa viikossa juuri siksi ettei iho kuivuisi liikaa, meillä kylvetään 2 kertaa viikossa ja se on miehen hommaa (mää en oo kertaakaan kylvettänyt).
Onko muilla tällästä vauvalla että yhtäkkiä ihan kun vajoaa jonnekkin kauas ja jää tuijottamaan yhteen paikkaan ja sitä kestää n. puoli minsaa ja sitten ihan kuin herää ja on taas ihan normaali virkeä ittensä??? Meillä on ollut ihan alusta asti.
Viime yönä vauva kitisi ekaa kertaa ja valvottiin 3-4 tuntia, nukkui melkein koko eilisen päivän ja siis oli virkeä yöllä. Tänään valvotaan päivällä vaikka väkisin :/
Suuren suuret Onnittelut Jiksulle!!! Meillähän melkein samat kokemukset paitsi sulla tosiaan noin lähellä hengen lähtö, jos oltaisiin ennen vanhaan synnytetty niin oltaisiin varmaan taivaassa tätä touhua kattelemassa. On se kumma kuin vaikeassa näiden vauvojen teko on... Mutta nyt oikeasti nautitte elämästä, kohta huomaat jo että apua kuukausi meni että humahti. Paljon voimia teille!!!!

Hormonihirviö ja sissi-sipuli 4 viikkoa
 
Jiksulle onnittelut tytöstä ja tulit täälläkin kyyneleet silmiin, niin hurjalta kuulosti kertomuksesi! Onneksi nyt kaikki hyvin ja pääset nauttimaan pienestä ihanasta tytöstä siellä kotona! :heart: :hug:

Täällä meno välillä aikamoista, mutta tiedätte jokainen varmaan mitä tarkoitan. Mulle nousi eilen kova kuume ja melkein lähdettiin jo lääkäriin illalla, mutta laski sitten ja nyt kaikki ok. Mutta palaan taas myöhemmin tarkemmin kertoilemaan, nyt vielä sen verran oma olo heikko ja tuolla huudellaan, joten palataanpa taas linjoille myöhemmin.

Nampula & "Hulirumpsis" 9 vrk



 
Hei taas ja kiitos kovasti :hug: ja tsempeistä ja onnitteluista. Sairaalassa ajattelin monesti että voi kun pääsisi nettiin kertomaan että hengissä ollaan, mutta voimat eivät riittäneet siihen että olisin jonnekin kafikseen yleiselle koneelle päässyt.

Kitty: Sain loistavaa hoitoa koko ajan, kaikki synnytykseen ja leikkaukseen osallistuneet kätilöt ja lääkärit ja kirurgi ja anestesialääkäri kävivät puhumassa kanssani, osa moneen kertaan. Synnyttäneiden osastolla kohtelu oli todella empaattista ja koko perhettä hoidettiin. Puhuin myös psykiatrisen puolen erikoissairaanhoitajan kanssa ja olen menossa juttelemaan lisää jo ensi viikolla. Täytyy myöntää että aloin arvostaa suomalaista sairaanhoitoa aivan eri tavalla...

Meillä tyttö olisi koko ajan tissillä... eilen illalla imetin putkeen 4 tuntia ja siltikään typy ei ollut tyytyväinen. Menetin uskoni maitoni riittävyyteen ja miehen kanssa yksissä tuumin annettiin korviketta (vauva sai sitä sairaalassakin kun oma maidontuotantoni oli aluksi aika vähäistä, eikä ihme) -- annettiin korviketta vaan ihan liikaa ja vauva pulautti kaiken ulos, meni peti ja vaatteet uusiksi. Lopulta tyttö kuitenkin nukahti rinnalle ja nukkui 4,5 tuntia putkeen.

Mulle on vähän epäselvää se että kauanko imetystä kerrallaan jatketaan. Osa hoitsuista sanoi että niin kauan kuin vauva haluaa ja osa että ei ole mitään järkeä imettää montaa tuntia... itsellä meinaa päästä välillä itku kun tuntuu ettei RIITÄ ja tyttö vaan karjuu lisää ruokaa! :(

Jiksu ja Karamelli 12 vrk
 
Ihana kuulla Jiksu että sinusta pidettiin erinomainen huoli, ja hoitohenkilökunta oli empaattista ja koko perheelle jäi kaikesta huolimatta luottamus lääkäreihin ja kätilöihin.

Tuosta imetyksestä minua valistettiin myös että niin kauan kuin vauva haluaa, MUTTA on eriasia kuinka kauan vauva viihtyy siinä tissillä(pitää tuttinaan) ja kuinka kauan todellisuudessa juo, eli leuka tekee imuliikettä ja kuuluu nielemisen ääntä. Noin 20-30min pitäisi olla täysin riittävä nälän sammuttamiseen, ja siinä ajassa tulee etu,-ja takamaidot juotua, jos siis vauva todellakin imee oikein.
Meidän poika on niin hätähousu ettei ole koskaan viihtynyt tissillä 15min kauempaa.Ekat 5min imee niin ahnaasti että on tukehtumasillaan maitoon (on hurja imuteho), ja sitten naatiskelee 5-10min ja nukahtelee rinnalle mielellään.Siinä vaiheessa otan mielihyvin pois koko tissiltä, ja jos huutaa nälkäänsä vähän myöhemmin, imetän lisää tai pumppaan rinnan tyhjäksi.
- Mun täytyy kyllä tunnustaa että tuo imetystouhu ei ole kauheasti se ''mun juttu'' eli en omaa mitään pakkomiellettä täysimetyksestä....en pidä sitä kovin nautinnollisena niinkuin jotkut äidit puhuvat euforisesta tilasta, mutta yritän toki imettää niin kauan kuin maitoa tulee kunnolla. Eihän sitä äidinmaidosta saatavaa hyötyä voi mikään korvike paikata, joten hukkaan ei mene pumppaamani maito tietenkään.

Maantantaina olisi jo jälkitarkastus....ei voisi vähemmän kiinnostaa. Mä olen satavarma että lekuri jo varmaan yrittää kosiskella ensi vuonna yrittämään sisarusta tuolle minimiehelle.Synnärillä jo jotain sinne päin heitti ihan huumorilla. No, saapi nähdä onko minusta enää koskaan tuohon hommaan aloittaa taas alusta, kun pakkasessa ei ole yhtäkään huurunenää. Ei ainakaan vauvakuume ole vielä päässyt iskemään :LOL: nautitaan nyt tästä ainukaisesta kun sellainen meille onnekkaille sentään suotiin :heart:

Pitäisi tässä jaksaa lähteä kauppaan ruokaostoksille, ja ruvetä vääntämään lohipiirakkaa ja jotain leivonnaista kun äiti vihdoin ja viimein lauantaina tulee ainokaista lapsenlasta tervehtimään :heart:
 
Jäi päivällä Kittylle vastaamatta kissa ja koira asiaan. Meillä koirusta tosiaan tullut 'aikuinen 4,5v* koira ja ei hötkyile vauvan päälle jne. Haluaa haistella vauvaa mutta nuolla ei anneta, minusta näyttää että se on hyväksynyt neidin uudeksi perheenjäseneksi. Kissathan pelkäsi ensin vauvaa ja nyt tuo leikattu tyttökissa puskee jo hajujaan vauvaan, sänkyyn ei päästetä eikä ne kauheasti sinne kärkykkään.
Mulla on jälkitarkastus vasta synnytyksestä 12 viikon kuluttua ja oonkin tässä miettinyt onkohan tämä normaalia vuotoa kun verinen vuoto on loppunut mutta keltasta venyvää vuotoa vielä tulee, pikkarisuojalla pärjään yötkin. Millasta muilla sektiossa olleilla on vuoto?
Meillä sanottiin sairaalassa että max 30 minsaa tissillä vauva ja sitten uusiksi lisää jos vauva vielä haluaa. Menee tissitkin turhaan rikki siitä luttuutuksesta.
Vauva kutsuu

HH
 
"Kyllä vauva itse tietää milloin on kylläinen." Näin minua valistettiin neuvolassa. Meidän neiti vaan viihtyy niin paljon tissillä, että on alkanut pulskistua, posket ja reidet ovat tosi tuhdissa kunnossa. :LOL:

Vuodosta: Mulla tulee paperiin pyyhittäessä vielä jotain kellertävän punaista. Haju ei ole kovin miellyttävä. Toivottavasti se ei ole tulehdusta, ei ainakaan mitään kipuja tai kutinoita ole. Olenkin laittanut sen herkistyneen hajuaistin piikkiin.

Koirasta: Meillä koira on muuttunut levottomaksi. Se ei kuitenkaan vauvaa noteeraa juurikaan. Saattaa ohimennen nuolaista päästä ja siinä kaikki.

Haalistunut ja Vaavi
 
Johan on hiljaista taitaa olla porukoilla parempaa =) puuhaa nykyään.
Me ollaan tytön kanssa ens yö ekaa kertaa kahdestaan kun mies lähti taas kurssille ja anoppi haki koiran ettei mun tarvi sitäkin huolehtia ulos jne.
Mulla on tullut kummaa kipua oik munasarjan kohdalle ja nyt on taas alkanut vuotaa vertakin/hyytymiä. Toivottavasti ei ole mikään tulehdus.

Hormonihirviö ja sissi-sipuli 1kk vanhana
 
juu hiljaista tuntuu olevan, ei ole enää tekemisen puutetta näillä mammoilla ja istuskella aikaa tappamassa kaksplussan sivuilla :snotty:

minä sitten ''erehdyin'' syömään päivällä papusoppaa, ja seuraukset olivat sen mukaiset...poika heräsi päikkäreiltä vatsanväänteisiin huudon kera, ja minä hyssyttelemään ja ihmettelin mikä nyt voi olla.Sitten vasta älysin että pavuista se täytyi johtua, kun kaikki nuo pieru ruuat vaikuttavat heti äidinmaidossakin. Todellakin saa katsoa tarkemmin mitä suuhunsa laittaa.

Vettä sataa jo toista päivää, eika ole pahemmin huvittanut lähteä vaunulenkeille. Mites te muut olette ulkoilleet vauvan kanssa? Mikäli kelit nyt tästä paranevat hieman ajattelin ottaa ihan päivittäiseksi tavaksi kl 11 jälkeen ulkoilla 1-2 h, tuohon aikaan poika on yleensä syönyt masun täyteen ja simahtaa mielellään vaunuihin. Jospa nuo röllykät pikkuhiljaa karisisi ennen kesää :|

Amodini kävittekö lääkärillä ja vyöhyketerapeutilla vauvan kanssa? Mitä ne sanoi siellä? Toivottavasti nyt helpottaa rinsessan kivut ja huutokonsertit olisi pian muisto vaan....
Tsemppiä teille!


HH: onnea 1kk synttäreistä! :flower: ;)

Kitty ja nykerö-napero tasan 7vkoa.....aika rientää
 
Todella järkyttävä tarina. On ihan uskomatonta mitä todella voikaan tässä elämässä kohdata. Todellakin teillä on nyt kaksi uutta elämää.. Voimia sinulle koko sydämmestäni!!
Ihanaa kun olette nyt kuitenkin kaikki kotona ja voit nauttia tästä vauvaarjesta.

Kovin masuvaivaisia tuntuu edelleen olevan nämä meidän vaavit. Meillä oli tänään neuvola ja sain vyöhyketerapeutin nimen. Varaan maanantaina pojalle (huutavaisemmalle ja levottomammalle) ajan.
Äitini on hurahtanut aromaterapiaan ja sain hänen terapeutilta aromaattista laventeli öljyä. Sitä voi tiputtaa tipan vauvan vuodevaatteisiin. Laitoin illalla ja aika rauhallinen oli yö. Pojat nukkui eka kerran 4,5 tuntia putkeen. Juhlaa =) Laventeli tuoksui miedosti koko huoneessa. Tässä terapeutin ohjeet vauvojen hoitoon:

"Levottoman vauvan rauhoittamiseen riittää yksi tippa laventelia tyynyn kulmaan.
Huom! Varmista, ettei vauva saa sitä iholleen ja silmiinsä.

Kuumeisen vauvan hoitoon sopii laventelitippa tyynyllä-menetelmä. Se rauhoittaa vauvaa ja laskee myös kuumetta.

Vaippaihottuma paranee, kun vauvan pepun pesee pelkällä vedellä tai kukkavedellä. Hoitoöljyksi sopii jojoba, joka suojaa myös ihon kosteustasapainoa. Muut pohjaöljyt (esim. oliiviöljy, auringonkukka- aprikoosikivi-, viinirypäleöljyä ) ovat myös hyviä vauvan ihon hoidossa.
Huom! Ennen manteliöljyn käyttöä kannattaa tarkistaa pähkinäallergisuus.

Koliikkivauvalle voit juottaa mietoa kamomillateetä ja hieroa lempeästi vatsan sekä jalkapojia.
Huom! Aito eteerinen öljy on aina sataprosenttisesti yhdestä kasviljista höyrytislattu tai puristettu öljy. Markkinoilla on keinotekoisia jäljitelmiä tai toisten kasvien ainesosilla jatkettuja öljyjä, joten varmistu käyttämiesi eteeristen öljyjen laadusta. Tarkista myös parasta ennen merkintä!"

Meillä on ensi viikolla toisella pojalla allergiatestit. Toivotaan, ettei maitoallergiaa todeta ja voisin jatkaa pojan imetystä. Toisaalta poika on ollut paljon rauhallisempi kun ei ole saanut rintamaitoa.

Ulkoilusta: Minä olen pyrkinyt lenkkeilemään päivässä vähintään tunnin lenkin. Mies tekee usein vielä iltalenkin. Kyllä ulkoilma on poiken mieleen ja rattaissa viihtyvät hyvin.
Kylpyhommista: Mies se on meilläkin kylvettäjänä ja pojat tykkää siitäkin. Yleensä uni tulee hyvin kylvyn jälkeen.

Mukavaa viikonloppua kaikille! :flower:

Roosa ja pojat
 
Hei vaan kaikille!

HH: meillä poju kanssa vajoaa joskus omiin maailmoihin, saattaa tosiaan puolisen minsaa tuijottaa johonkin tyhjyyteen. Eka kerran kun se teki niin, niin meinasin saada paniikin että lopettiko se hengittämisen, säikäytti todella.

Me kylvetetään poitsu pari kertaa viikossa ja tosiaan mies on se joka kylvettää. Minä en ole kertaakaan, vieressä tosin sujuvasti katsellut.

Meillä olin neuvola keskiviikkona ja pojan paino oli noussut viikon aikana 575g. Tuntui aika hurjalta nousulta, mutta neuvola täti sanoi että on ihan normaalia kun päivittelin että noin paljon.
Paljonko teillä muilla vauvan paino on viikossa noussu?
Nykyään annan päivisin tissiä ja öisin vastiketta. Sen syöttämiseen kuluisi yöllä tunnista kahteen ja en meinaa millään pysyä hereillä joten pullosta syöttäminen on helpompi juttu.
Kuinkas paljon te annatte vastiketta pienokaisille tissin lisäksi?
Meillä menee vastiketta noin 400ml/vrk+ tissi maidot päälle.
Neuvolassa sanottiin myös että kyllä vauva tietää itse määränsä mitä syö, että niin paljon pitää antaa ruokaa kun se vaatii.
On aika ihanan näköistä ja tuntuista kun on poju alkanut saamaan reisiin ja pyllyyn vähän "läskiä" luitten ympärille ja posket on ihanan pullukat =)

Mai ja poju
 
Amodini : ihan tavallista pussi kamomillateetä voi käyttää, tietysti jos luontaistuotekaupassa on jotain luomuteetä tietysti parempi.Ja tosiaan 20ml kerrallaan 3-4krt päivässä.100ml kiehuvaa vettä vaan lantraat....

Roosa: kiitos laventeli vinkistä ;) pistetäänpä korvan taakse! täälläpäin tuota oliiviöljyä käytetäänkin paljon vauvahieronnassa ja ns.vaippaöljynä ehkäisemään vaippaihottumaa.
 
Terveisiä täältäkin!

Tänään ollaankin neidin kanssa eka ilta ja yö yksin kotona. Mies lähti varpajaisiaan pitämään minun vanhemmilleni, he kun ovat mökillä. Joten me sitten pidetään tyttöjen iltaa täällä (paitsi mukana menossa yksi poika hauva :p ).

Tänään on neidin päivärytmi kyllä ollut ihan sekaisin, siis jos nyt rytmistä voi puhua... Aamusella erehdyin antamaan "väärää" tissiä ja neiti söi aikas vähän. Sen jälkeen ei sitten ole enää mikään mennyt niin kuin normaalisti. Nukkuu pikku pätkiä ja syö samoin pieniä hetkiä. Ny tuossa tosin nukkui minun sylissäni muutaman tunnin, joten hieman saatiin taas rytmistä kiinni. Jos sitten yö saataisiin kunnolla menemään. :)

Meillä ei muuten tuo neiti syö kerralla kuin semmoisen 10-15 minuuttia. Vetää sen ajan aikasmoista tahtia ja sitten päästää rinnasta irti ja sillä hyvä. Jos sitten vielä tarjoan, niin saa mielettömät raivarit, tyyliin "en halua enää!!!". Olen nyt kovasti pohtinut että riittääkö moinen aika pienelle saa riittävästi evästä. Meillä kun ei sitten harrasteta ollenkaan sitä että jäisi tissille nauttimaan siitä. Alkuun teki sitäkin, mutta eipä enää. Pullosta meillä vaavi saa Tuttelia iltaisin, ennen nukkumaan menoa sen mitä haluaa syödä. Sillä muutoin yö menee yhdeksi syömiseksi. Kun heräilee vähän väliä koko illan muutenkin tankkaamaan, niin jatkaisi sitten yölläkin. Muutoin vielä mennään rintamaidolla. Ei neiti oikein pullosta innostu. Kuitenkin itse olen hieman samalla linjalla kuin Kitty, että ei tuo imetys mullakaan ole mikään "mun juttu". Mennään eteenpäin ja katsellaan mitä tulee. Tällä hetkellä tosiaan syö paremmin rinnasta, kuin pullosta. Mutta aion kuitenkin pulloakin sitten käyttää sekä pumpatun, että korvikkeen antamiseen tarvittaessa, joten pikkuhiljaa sitä opetellaan. :)

Itse olin tuossa keskiviikkona reilussa kuumeessa, mies hoiti vauvan ja minä vain syötin. Edellisenä yönä oli tullut reilun kokoinen hyytymä ja asiasta juttelin kätilön kanssa kun poikkesi. Illalla sitten nousi kuume ja melkein jo lähdettiin lääkäriin. Mutta sitten otin panadolin, kun vuoto kuitenkin oli normaalia eikä haissut eikä tullut hyytymiä. Aamulla sitten täysin kunnossa ei kuumeesta tietoakaan, eikä ole ollut sen jälkeen. Tiedä sitten, kun kuitenkin oli ihan reilusti kuumetta. Mutta hyvä niin, pelkäsin jo tulehdusta tosissani ja itkeä tillitin sohvalla.

Jepsis, mutta meillä on nyt alkanut ilta tankkaukset, joten pienen hiljaisen hetken jälkeen kuulen taas kutsunnan tuolta sängystä. Joten mukavaa iltaa ja viikonloppua kaikille!

Nampula & "Hulirumpsis"
 
Hei kaikille.

Joo, ei enää ehdi koneella roikkua... kyllä vauvanhoito käy ihan työstä. :)

Eilen käytiin ekaa kertaa ulkona, tyttö nukahti heti vaunuihin. Tänäänkin kävin kävelyllä, mutta oma vointi on sen verran heikko että lyhyeksi jää meidän kärryilyt vielä. Vatsan haavaa alkaa kiristää ja särkeä heti kun vähän kävelee. Tympeää, mutta kai tästä pikku hiljaa kuntoudutaan.

Neuvolatäti kävi kotikäynnillä perjantaina ja neuvoi antamaan korviketta lisäruoaksi kun muuten tyttö olisi vaan koko ajan rinnalla. Ollaan nyt annettu päivällä korviketta kerran tai kaksi, yöt on menny sujuvasti pelkällä rinnalla. Ilmeisesti multa ei tule maitoa tarpeeksi, eikä se tietenkään mikään ihme olekaan ottaen huomioon mun fyysisen kunnon. Silti se tuntuu vähän kurjalta. Vauvan paino oli kuitenkin parissa päivässä noussut ihan kivasti.

Napavarsi lähti eilen irti, olen yrittänyt putsailla napaa parhaan taitoni mukaan mutta silti siihen oli iskemässä se napasieni. Nyt tupsutellaan Daktarinia eikä neiti tykkää yhtään.

Jaha, nyt huudellaan... tsemppiä kaikille!!!

Jiksu
 
Heipä hei!

Tänne ei erikoisempia kuulu. Nyt on ollut pari päivää jo sellaista, että olemme viimein todistaneet, että Vaavi osaa hymyillä oikeasti. =)
Ei se ole ollut enää mahavaivaisuuden suun vääntelyä.
Ihana katsella toista, joka ei ole ihan koko ajan tuskissaan. :heart:

Haalistunut ja hymyn löytänyt Vaavi
 
Haalistunut meillä tyttö hymyilee jokapäivä aamupäivät :) välillä jopa ääneen nauraa. Mää oon ollu kiltti hymy naama pienenä joskin nyt vanhana jo vähän enemmän kurttu nammakin :LOL: oisko perinyt mun luonteen. Mun äiti sanoi raskaus aikana etten turhaan kiukuttelisi niin vauvasta telee kiltti ja olinkin suht iisi normaaliin verrattuna :whistle:
Miten Amoldini jaksaa? Entä Roosa? Huoli teistä joilla on eniten noita masu vaivoja....
Meillä neiti nukkuisi jo 5 tuntia yöllä mutta pakko herättää syömään että paino lähtisi nousemaan. Kauheeta ähinää, vikinää ja puhinaa edelleen yöt ja sitten kun vauva hiljenee niin mun on pakko nousta kattomaan hengittääkö se :eek: kumpi sitten parempi....
Mulla jo pyörii pakkas alkiot päässä :whistle: taidan olla vähän hoopo kun jo niitä mietin. 8 alkoita 4 oljessa, mutta mää en anna siirtää kun 1 alkion kerrallaan, en taitaisi pärjätä 2 vauvan kanssa.... Oon niin tykästynyt meidän neitiin :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: on se niin suloinen!!!

Hormonihirviö ja sissi-sipuli
 
Heipparallaa!

Meillä täällä hieman hommat sekaisin nyt. Taitaa olla hieman masuvaivojakin tytöllä ja johtuuko sitten siitä vai mistä että on välillä hieman tyytymätön. Tänään on sitten syöpötelty tunnin välein. Tahti edelleen samaa lyhyttä, mutta tehokasta. Toivottavasti tehokasta... Keskiviikkona sitten neuvolaan, joten näkee sitten oikeasti onko paino lähtenyt nousuun. Hieman huolestuttaa, kun tuntuu että neiti niin vähän syö. Mutta kuitenkin pissaa ja kakkaa ihan riittämiin, joten sikäli ei pitäisi olla huolta. Mutta minkäs tälle huolestumiselleen voi... :ashamed:

Mutta nyt taas olisi ruoka-aika, joten tämä tällä erää! :wave:

Nampula & neiti
 
Ranja
Onnea Nampulalle ja Jiksulle!! :heart: Jiksun synnytys oli kyllä tosi pelottava, itkuksi meni täälläkin. Onneksi kaikki on nyt hyvin ja olette koko perhe kunnossa :hug:

Viettekö Amodini vauvan kuitenkin vyöhyketerapeutille? Muistanko oikein että aloitit maidottoman dieetin muutama päivä sitten, toiko se helpotusta? Toivottavasti löytyy joku mikä auttaa! :hug:

Meillä on tänään mies ensimmäistä päivää töissä. Hyvin on mennyt vaikka esikoisen mustasukkaisuus on välillä kovaa. Yritän ymmärtää, mutta välillä hermot tosi koetuksella.
Vauva on aivan ihana. Rytmi on ollut laitokselta pääsyn jälkeen heti hyvä, yöt nukutaan muutamaa syöntikertaa lukuunottamatta ja päivällä jo vähän seurustellaan. Eilen sain ensimmäisen hymyn vastaukseksi omaani :heart:

Kylvyssä me käytetään poika kerran viikossa. Ihoon on tullut nyt pieniä punaisia näppyjä, pääasiassa poskissa mutta myös muutamia vartalossa. Nyt en sitten tiedä ovatko hikinäppyjä vai hormoninäppyjä. Jos joku osaa sanoa miten näpyt erottaa toisistaan, niin hyvä =) Vauva on tosi kuumakalle, puen aina liikaa päälle...

Mulla Hormonihirviö myös mielessä uusi vauva. Jo laitoksella ajattelin, että ei mulle riitä nämä kaksi ihanuutta. Yritän ylipuhua miehen, että ainakin jätetään ehkäisy kokonaan väliin. Jos vaikka sattuis luomu-ihme ;)

Tuhinaa kuuluu sängystä!

Ranja
 

Yhteistyössä