~KesäMassut 2007~

Annmari76


Mulla oireet aika siedettäviä: juilintaa sillointällöin alamasussa, pientä päänsärkyä, väsymystä ja tissit turvonneet, tosin eivät kovin kipeät/arat! jotain muutosta olen mielestäni havainnut hajuaistissani, tuntuu toimivan nykyään liiankin hyvin! Pahoinvointia ei vielä ole tullut, onneksi =)


Ja tänään siis 4+6 Huomenna siis käynnistyy viides viikko =D
Yksityisellä labrassa käynti on 1.11 jolloin 6+6 ja eka neuvola-aika 16.11.
 
Tervetuloa uusille ja paljon onnea! :flower:

Netskuli: Mulla on kans jomottanut alaselkää välillä; ihan samanlainen tunne kuin menkkojen alkaessa. Eipä ole kuukautiset kuitenkaan alkaneet! Selkäsärkyhän on myös yksi raskausoireista. Monestihan sitä oireilee raskaana ollessaan ihan samoin kuin ennen menkkoja. Kiva, kun pääset jo sinne ultraan, niin tiedät tilanteen ja saat mielenrauhan! Kerrohan, miten kävi. =)

Raksu81: Oot oikeassa, eipä noita km-ajatuksia kannata hirveästi vatvoa. Hulluksihan siinä tulee! Mä olen jotenkin onnistunut unohtamaan ne melkein kokonaan. Eilen katselin kaupassa pieniä vauvanvaatteita ja suunnittelin uuden perheenjäsenen nimeä. :)

swerfiel: Tosi kivasti ovat reagoineet miehesi siskot. :D On kyllä mukavaa kertoa iloisia uutisia perheelle ja ystäville. Mun ystävä meinasi tipahtaa pyöränsä päältä, kun kerroin tulevasta vauvasta. Äitini oli kyllä onnellinen uutisen kuultuaan, mutta kertoi aavistelleensa jo jotain, joten se ei ollut äipälle niin iso yllätys. Isäni, tuleva pappa, jännitää ekan lapsenlapsen syntymää jo kovasti. :D

Mulla on ollut oireina etova olo, rintojen arkuus, alavatsakivut/viiltelyt ja nenän tukkoisuus. Niin, ja lenkillä oon huomannut, että haistan kaikki tuoksut paljon miestäni paremmin.

Ekan neuvola-ajan yritän varata tänään, en oo pitänyt siinä vielä mitään kiirettä, kun raskaus on vasta niin alussa.

Katziina ja Paavo rv 6+0
 
Voi miten ihana uni!!
Näin unta että olin raskaana ja sit synnytin!
Oli muuten helppo synnytys, tarvi vaan käydä elinmakuulle ni se oli siinä :D Turha vissiin noin helposta synnytyksestä haaveilla =)
Oli kyllä niin ihana uni, oli niin todentuntunen ja se jatku lähes koko yön vaikka heräsin välillä!

voi ihanaa ja vapaa päivä!
Mukavia syyspäiviä!!
 
FISU74
HEI vaan!
Sanpa lääkäriltä hyvän ummetuksen esto "lääkkeen".
Kauraleseitä desin verran sekoitetaan marjoihin ja pistellään
poskeen...kyllä masu toimii ;)
Puuroonkin suositteli leseitä laittamaan. Ja juuri noita kauraleseitä
koska niissä on kuitua eniten.
 
elin
Kiva oli taas lukea paljon juttuja! Hauskaa, kun on näin aktiivinen ketju! :)

Sukulaisten reaktioista meillä oli mun äiti ja sisko jo pohtineet keskenään, että onkohan taas jälkikasvua tulossa. Pikkuveljeni totesi uutisen kuultuaan: "Vai niin. No, onhan teillä jo noita..."

Appiukko oli ehkä liikuttavin. Kuultuaan uutisen hän istui paikallaan ja tuijotti seinää vaikka kuink kauan, pomppasi sitten yhtäkkiä ylös ja pyyteli anteeksi jumittumistaan. Oli vaan kuulemma niin häkeltynyt ja onnellinen. Erityisesti minua tässä liikutti se, että appivanhemmilleni tämä on jo kuudes lapsenlapsi. Ei sillä näytä sitten olevan juuri väliä, onko ensimmäinen vai kuudes, iso asia se on silti.

Oireista vielä sen verran, että sellainen "menkat alkaa" -fiilis on mullakin, oli myös aiemmissa raskauksissa, eli ei liene huolta siitä. Mäki haluaisin turvonneet tissit! Mun kärpäslätkille ei ole kyllä tapahtunut yhtään mitään. Välillä tulee sellainen pistelevä tunne, aivan kuin maito nousisi, mutta yhtä rennosti nuo tuossa riippuvat kuin ennenkin. Plääh.

Sorruin muuten ostamaan äitiysvaatteita kun löysin hirmu kivat housut ja hameen! Ja viikkojakin kasassa kaikki 6+4... Mahan turvotuskin on laskenut aika hyvin, eli millekähän mahalle näitä vaatteita nyt sitten käyttäisi! :LOL:
 
elin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.10.2006 klo 11:04 FISU74 kirjoitti:
HEI vaan!
Sanpa lääkäriltä hyvän ummetuksen esto "lääkkeen".
Kauraleseitä desin verran sekoitetaan marjoihin ja pistellään
poskeen...kyllä masu toimii ;)
Puuroonkin suositteli leseitä laittamaan. Ja juuri noita kauraleseitä
koska niissä on kuitua eniten.
Jess!!! Tämä täytyy ehdottomasti testata! Kiitos vinkistä!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.10.2006 klo 12:06 elin kirjoitti:
Välillä tulee sellainen pistelevä tunne, aivan kuin maito nousisi
Mulla myös eilen illalla kun sängyssä makasin niin yhtäkkiä tuntu just samalta ku sillon imetysaikana kun maito nousi, olipa outo ja hassu tunne tässä vaiheessa :D Mulla kans nuo kärpäslätkät roikkuu niinku ennenki, innolla ootan sitä vaihetta ku maito nousee ja ne on taas "isot" :D
 
En sitten malta pysyä pois tältä palstalta! :D

Kiva lueskella teidänkin tuttujen reaktioista vauvauutiseen! Ihania (ja hassuja) sitä sattuu kun ihmiset oikein positiivisesti yllättyy!

Ja netskuli, ihana uni... Noita minullekin, kiitos!

Katziina tai miksei joku muukin, onko hajuakaan, mistä nuo alavatsakivut johtuu? Minullakin niitä on, ja olisi kiva tietää, mikä kropassa saa tämän(kin) oireen aikaan.

 
Vatsakivut
Ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana äidillä saattaa olla alavatsallaan painontunnetta, nipistelyä tai teräviä, mutta nopeasti ohimeneviä kipuja. Ne alkavat usein kävelylenkillä tai jonkin fyysisen askareen parissa, mutta ovat vaarattomia. Vihlaisuja kutsutaan repäisykivuiksi, ja ne johtuvat kohdun kannattimien venymisestä, kohdun kasvamisesta ja verekkyyden lisääntymisestä kohdussa ja sen sivuelimissä.

Selkäkivut
Hyvä lihaskunto ehkäisee selkäkipuja tehokkaimmin. Jos niitä kuitenkin tulee, vihlontaa voi lievittää sopivalla liikunnalla, levolla, hieronnalla ja kunnon patjan hankinnalla. Toiset turvautuvat tukiliiveihin, joiden käytössä piilee myös haittansa. Monien kätilöiden mielestä etenkin puristavat housuliivit saattavat haitata jalkojen verenkiertoa, aiheuttaa turvotusta ja suonikohjuja.

Jos kipu tekee kärsimättömäksi, sitä voi lievittää parasetamolilla, mutta ei jatkuvasti. Kysy ohjeet terveydenhoitajaltasi.


ylläoleva teksti oli tuosta raskauden ABC kopioitu. Mutta ehkä sen oot lukenut.. enempää en kyllä osaasanoo.
ois kiva tietää noistra selkä kivuista kans enempi ku tuo on varmaan st ku maha on isompi =)
 
Mulla oli eilen ja tänä aamuna semmosia viiltäviä vatsakipuja. Säikähdin tietysti, mutta ei kai ne sit oo vaarallisia.

Pakko hehkuttaa, että mulla on ainakin rinnat kasvanu huomattavasti. Paljon kiinteämmät ja painavemmat ne on nyt. :) Ja tosi arat.

Illalla mietiskelin sängyssä kaikenlaista. Semmonenkin tuli mieleen, että jos se alkaakin jossain vaiheessa tuntumaan inhottavalta, että mahassa möngertää jokin. Oon kai liikaa kattonu kaikkia alien-leffoja. :LOL:
 
Jippii!!

Nyt on sit eka ultra ja lääkäri sanoi että kaikki on hyvin tähän mennessä. Raskaus on oikeassa paikassa. Alkiota ei vielä näkyny tai siinä oli tosi haalee viiva mut lääkäri ei uskaltanu sanoo varmasti oliko se se. Mut ens viikolla näkis!

No tärkeintä nyt et sain tietää että kaikki on siellä missä pitääkin. Nyt sit saa ressailu loppua =)
Makso kyllä ihan törkeesti 150? mut siitä saa sit kelasta takas. Oli kyl kalliimpi ku oli aiemmin tua ultra ja lääkärin vastaanotto oli kalliimpi. Oli siis eri lääkäri.
No läääkäri anoi että on tosi hyvä kun mitta oli juuri se mitä pitääkin tässä vaiheessa. Oli ihana ja tsemppaava lääkäri!

Eli vaikka makso paljon niin oli se sen arvota =) Laskettu aikakin on sit sama 19.6 kuin tuolla vauvalehden laskurilla sain!! Sellasta! =)

Vitsi niin ihanaa nyt uskon tosissaan et kait musta äippä tulee!!! Uskomtonta!! Tulee todella pitkä 9kk ku nyt jo malttamaton!!
Miten ajan saa kulumaan =)

Onx kellään muuten kokemusta kestovaipoista?
Mitä semmonen tulee maksaan ja kuinka vaivanloista?
Onko monta erikokoo eli kuinka paljon niitä sit loppunlopux joutuu ostamaan jos puoltoistavuotta/pari vuotta käyttää?

Mulla muuten on kans rinnat ihan sairaan isot. Mies siitä tietysti on innoissaan :D Katosa saa muttei koskea on meinaan sen verran arat!

Laittakaa ihmees muutkin tietoa kun ootte käyny ekas ultras
ja hei mitä mieltä ootte NP ultrasta? Vaasas se ei kuulu neuvolaan joten pitää yksityiselle jos haluu mut en tiedä meenkö?!
 
Täällä uusi kesävauvaa odottava! :wave:

Plussasin 8.10 joskin sitä pari päivää ennen tein jo haamutestin. Esikoisen tekonimeksi on muotoutunut Piiperöinen ja nyt olisi menossa siis rv 6+2. Ensimmäinen neuvola-aika on varattuna ensikuulle ja isä-menninkäinen on kovasti innoissaan tulossa mukaan. LA olisi 12.6.2007 mutta sekin voinee tietysti vielä ultran jälkeen muuttua.

Että elaisa ilmottautuu joukkoon mukaan!<br><br>
 
raksu81
Onnea vaan Netskuli! :flower:

Minäkin olisin kiinnostunut niistä kestovaipoista, mutta ei ole siis mullakaan kokemusta. Sen kuvan olen kuitenkin saanut, ettei ne ole sen vaivalloisempia kuin kertakäyttöisetkään ellei satu olemaan jossain matkoilla missä ei voi pyykkiä pestä. Ja ne säilyy sitten seuraavallekin lapsoselle. Mutta monet kestovaippailijat just ihmettelee tuota miksi ihmiset ajattelee sen olevan jotenkin vaivalloista.

No, minulla oli aamulla kauheeta yökötystä ja olin iloinen, että sentään taas jotain oireita =)

Oletteko muuten varmistaneet raskautenne aina jollain toisella testillä, vaikka ensimmäisen testin viivat olis olleet ihan selkeät?

Iloista odotusta!
 
häläpätihämmää
tänään soitin ja varasin aikaa neuvolaan. eka neuvolakäynti on 8.11, jos kaikki vaan menee hyvin. ja näillä tunne- ja olotiloilla ainakin tuntuis menevän. kertaakaan en oo oksentamaan joutunut tai saanut oksentaa. pitkin päivää on etova olo, puoleen päivään asti menee aamut makoillessa ja odottaes että tuliskohan tuo aamupala ylös vaiko etoo vaan. se niin helpottais oloa kun sais oksennettua. toiveet sitä on kullakin.

nyt on tullut sitten se iki-ihana väsymyskin taas. onneksi vaan niin, että päivän jaksan touhuta ja olla lasten kanssa, mutta iltayhdeksältä tää mamma painuu pehkuihin ja nukkuu yhden yöllisen vessareissun keskeytettyä aamuyhdeksään. mutta kait sitä sitten päivän jaksaakin kun 12 h nukkuu. onneksi lapsetkin tulee mun kanssa samaan aikaan nukkumaan ja isäntä tyhjää sängyn sitten kun itse sinne ajautuu.

niin tuolla ekalla sivulla oon tainnut sen verran itsestäni kertoa, että mulla on kaks lasta. oon 28 v ja kolmatta tosiaan odotellaan. etelä-pohjanmaalla seinäjoen seudulla asustellaan
 
Tervehdys pitkästä aikaa KesäMassut! Tai pitkästä ja pitkästä, olenkohan jopa muutaman päivän pysynyt poissa täältä. :)

Nyt on alkuraskauden ultra takana ja siellä se 9 mm:n pituinen salamatkustajamme kölli ja pikkuinen sydän sykki reippaasti :heart: :heart: Uskomatonta miten sydämen sykkeen voi nähdä jo nyt. Lääkäri sanoi, että se olisi näkynyt jo viikko sitten. Oli kyllä aika mieletön kokemus. =) Jotenkin tää raskaus konkretisoitui siellä ihan uudella tavalla, ja oli tosi helpotus kuulla, että kaikki on kunnossa. Lääkäri sanoi muuten, että sikiön koko vastasi täysin raskausviikkoja kuukautisista laskettaessa, mikä tietysti sinänsä ei ole ihme kun menkat oli säännöllisetkin.

Herra Pahoinvointi on tullut kyläilemään :$ Muutaman päivän ajan on jo ollut sellainen perusetova olo koko ajan, joka tosiaan pahenee eksponentiaalisesti jos on nälkä. Ei auta muuta kuin yrittää napostella jotain koko ajan ja, noh, vain kestää. :) Onhan syy kuitenkin erittäin hyvä =)


Nti Kesäheinä & salamatkustaja 7+1
 
Hiiviö himmeenä
Mä en pääse nyt kirjautuu, mutta yritän huomenna uudestaan, jos sit saisi listan päivitettyä.

Ihanaa että ultrakuulumiset oli hyvät! Itse pitäis vielä 1,5viikkoa jaksaa odottaa, mutta eiköhän se mene nopeasti... hirveä päänsärky alkoi iltapäivällä ja nyt oksettaa... en tiedä johtuuko pääkivusta vai ei kun eilenkin kun olin nukkumaan menossa oksetti tosi paljon, ei kuitenkaan tarvinnut vessaan lähteä. Että se siitä aamupahoinvoinnista! :D

Muilla vastaavaa?

-Hiiviö & Elvis 5+4-
 
Näin tänään jotain aivan IHANAA: oman vauvan sydämensykkeen!!!! Mikä hetki! Tuntuu, että oon leijunut maanpinnasta kaksi metriä irti koko illan! Oli täydellisesti sen 82 euron arvoinen... Koska en ole juuri muille kertonut vielä, niin ajattelin jakaa iloni teidän kanssa, alla linkki meidän bébén ekaan passikuvaan, heh... Kaverilla kokoa huimat 10,6mm eli vastaa viikkoja 7+1.
Aaaaah, tätä onnea...

 
HUI, kun äsken säikähdin vessassa käydessä, alkkareissa oli verta :eek: Pienen slaakin ehdin jo saamaan kunnes tajusin veren olevan peräisin pakarassa oleesta jättisuuresta finnistä joka oli puhjennut. Mutta kylläpä säikäytti :(

Nyt alko taas yövuorot ja kyllä väsyttää nyt jo aivan tolkuttomasti \|O Kolme yötä olis tälläerää. Alkaa käymään jo lähes ylivoimaisiksi nää yöt. Tekis melkein mieli jäädä saikulle, mutten millään kehtaa.

Aamulla mäkin sitten meen sinne ultraan, toivottavasti kaikki masussa on niinku pitääkin ja näkis pikku sydämen sykkivän :heart:
 
Onnea kaikille ultrassakäyneille! Huippua, että masussa on kaikki hyvin! =) Haluaisin itsekin kyllä jo nähdä, mitä siellä oikein on ja tapahtuu... Kiva, kun laitoit Sisi ultrakuvan tänne. Yritin sitä katsella, mutta en paljoa ymmärtänyt. Kaunis vauva joka tapauksessa! :D

Teppana: Yritä jaksaa siellä töissä. Jää vaan saikulle, jos kovasti väsyttää. Jos oot tosi väsynyt, niin kannattaa sitten levätä. Ei se mikään häpeä oo, ja sullahan on nyt tosi hyvä syy tarvita lepoa. :)

Kiitti Netskulille kiputiedotteesta. =) On hyvä tietää, mitä kropassa tapahtuu. Tuntuu ne vatsakivut paljon luonnollisemmilta ja turvallisemmilta nyt.

raksu81: Mä en tehnyt kuin yhen raskaustestin. Viiva ei ollut yhtä selkee kuin kontrolliviiva, mutta testissä (clearblue) sanottiin, että jos himmeäkin viiva ilmestyy, niin on raskaana. Siihen ilmesty ihan selvä viiva melkein heti, ja sen viivan näki myös mun mies ja sisko. Halusin, että muutkin näkee sen, että voisin olla varma, etten hallusinoi! :D Nyt sen testin teosta on jo kohta kolme viikkoa. Tuntuu, että oisin odottanut murusta jo kauemmin. Se on kuitenkin niin paljon mielessä... :heart:

Aika väsyny on olo täällä. Miehellä on stressiä ja stressaan sen puolesta sitten. En saa oikein nukuttua kunnolla... No, jospa viikonloppu auttais asiaa. Eilen olin tosi ahkerana. Siivottiin asunto ja lisäksi leivoin omenapiirakkaa ja tein koulujuttuja. Illalla käytiin pitkällä lenkillä, jonka jälkeen olin ihan valmis kaatumaan sänkyyn. Lauloin illalla miehelle ja pikku-Paavolle unilauluja, vaikka ei Paavo ihan vielä kuule. No, mies sano, että laulut rauhotti ainakin häntä! :D

Oikein rentouttavaa ja mukavaa viikonloppua kaikille!

Katziina ja Paavo 6+1
 
Päivitetty!

Ja jos saisin vielä muistuttaa, että sitten jos (kun) noihin laskettuihin yms. tietoihin alkaa tulemaan muutoksia, merkkaisitte myös nykyisen lasketunajan, niin on paljon helpompi löytää tuosta listasta. KIITOS!


Meitä on kuitenkin jo aika monta kertynyt tohon listalle, eikä edes koko kuuta ole vielä täytetty :D

Tänään ollu taas hyvä olo, mutta tosiaan hassu että illalla, varsinkin kun menee nukkumaan tulee oikein oksetus olo.

Mutta ihanaa, kun on oireita!!!! :D :D :D

-Hiiviö & Elvis 5+5-
 

Yhteistyössä