~KesäMassut 2007~

Heips!

Ebbuliini tais puhua salaatin pesemisestä. Oon järkyttyneenä kiinnittänyt huomiota että muutamat tuttavani eivät pese ruukkusalaatteja ollenkaan! Eipä haluta heidän tekemää salaattia paljon syödä.. :$ Ite oon tehny kokin hommia ja kerran vuosia sitten (ulkomailla tosin) sattui silleen, että olin pessyt salaatinlehdet huolelliseti ja aloin niitä pilkkomaan ja veitseni osui monta senttiä pitkään ja tosi paksuun toukkaan!!! Sen jälkeen oon pessyt kaikki salaatit lehti kerralleen...

Mulla alkoi eilen illalla tosissaan tuntumaan pallo mahassa. Oikein ikävästi painaa edelleen. Aivan niinkuin olis joku tunkenut jalkapallon sisuksiini...

Vyvyan
 
Heipsis!

Taannoinen välikohtaus selvitetty, joten palaan tauolta. Toivottavasti kellään ei o enää huono fiilis.

Moikka uusille ja Pennoselle! :wave:

Nimistä oli puhetta... Meillä tais nimi pojalle ratketa jo alkumetreillä ja toisellekin olis etunimi valmiina. Tytön nimeä joutui miettimään, löytyi pari kelpoa vaihtoentoa, mutta vasta myöhemmin se molemmille mieleinen. Sitä asiaa ei siis tarvitse enää mietiskellä.

Kummit on aika varmaks päätetty, vaikka lasta ei kastetakaan. Päätettiin valita kaksi miestä ja kaksi naista, suvusta ja kavereista. Helppo oli päästä yhteisymmärrykseen. Yksi on tietoinen asiasta ja suostunutkin jo.

KuuttiPieni... Me kerrotaan kans jouluna, kun mennään tapaamaan vanhempia. Muille sukulaisille lähtee sit kirje joulun jälkeen, vaikka käydään mun molempien isovanhempien luona piipahtamassa... Mikäli ei mutsin puskaradio toimi sitä ennen. Monet kaverit tietää jo, kauempana olevilille selviää myöhemmin.

Ja sit hankinnoista... Aika hankalalta kuulostaa tosiaan teillä käytettyjen hankkiminen. Eihän sitä tosiaan uskalla sikaa säkissä ostaa. Olisko mahdollista kysellä työ-/opiskelukavereilta? Jos vaikka saisitte vähän säästettyä kuluissa. Tiukka budjetti on meillekin tuttu. Onnea etsintöihin!

Ruoka-aineitten osalta en o neuroottinen... Pitkään teki mieli maksalaatikkoa, joten söin vähän ja laiton loput pakkaseen. Aurajuustoa maistelin vahingossa kypsentämättömänä... Oli kyl Valion ja kunnossa olen. Kalaa saatan maistella jouluna (graavikala on mun herkkua edelleen, vaikka oon kurkkua myöten täynnä sen siivuttamista ja pakkaamista...), jos oon ihan varma tuoreudesta. Tuorejuustojen kanssa oon tarkka, mut tiettyjä sulatejuustoja syön täysin huoletta. Mun täytyy kattoo ne tuoteselosteet muutenkin. Pipareita tehdessä maistelin taikinaa ennen ku hokasin kananmunan... Näköjään siis vähän tyypillistä mulle. Toivottavasti säästyn seurauksilta.

Mulla rauhottu yölliset vessareissut... Oon nyt pärjänny aikaseen aamuun, mut eilen sekään ei riittäny. Kävin antamassa näytteen, kun epäilin tulehdusta (vaikka ei o aikasemmin ollu ja oon aina pukeutunu lämpimästi) ja liian tuoretta sit oli. Sain perjantain neuvolaa varten purkin, kun meen vasta päivällä... Katotaan sit vielä uudestaan. Oireet on kyl jo oikeestaan hävinny, kohdun kasvusta taitaa mun kivut ja ramppaaminen johtua.

Oli vielä jotain, mut en nyt jaksa kirjotella pitempää romaania. Muksaa päivää kaikille!
 
Selailin tossa teitin kuulumiset ja kertoilen pikaisesti omia :D
Mahaa välillä ihmeellisesti pistää tai juilii, en muista vastaavaa edellisestä? Nyt kyllä tuntuu muutenkin, että masu on pullahtanut näkyviin paljon aikaisemmin =) Ja oon muuten aika varma, että jonkinlaisia liikkeitä jo tuntuilee :heart: Ultran jälkeen paljastettiin ihan kaikille tulevasta vauvasta, kun puettiin pojan päälle paita missä lukee "minusta tulee isoveli". Oli kyllä taas näkemisen arvoisia ilmeitä.. Kova päänsärky on vaivannu ja tänään on pyörryttänyt, mutta ehkä tää tästä..Pääsispä vaa lepäilee :saint:
EV ja masukki 15+4
 
Heips!

Pikaisesti ajattelin tulla neuvolakuulumiset kertomaan. Eli kaikki oli ihan mallillaan :)

Lääkäri sai ne ah-niin-ihanat viuh-viuh-viuh äänetkin kuulumaan melkein heti, hyvä ettei itku päässyt :D

Paino oli tippunut reilu 2kg ja verenpaineet oli vähän koholla, mutta veikkaan että sitä lekuria jännitin sit..

Oli kaikki vastaukset verinäytteistä tullut ja ihan pöpötön ihminen olen :D

Lääkäri myös uusi mun astma reseptin, mitä käytän ihan aniharvoin ja vasta sitten kotona tajusin, että se resepti on mun vanhalla nimellä!!! Eli ei sitä voi vissiin käyttääkään?? Rupesi jo harmittaa, jos tulee nyt taas turha reissu.

Yhtä luomea myös näytin, mikä on nyt raskausaikana tummunut ihan kauheasti ja suositteli sen poistoa, pitää ensi viikolla varta aika siihen (IIK!!!). Menee varmaan Tammikuun puoleen väliin.

Niin ja mulle myös selvisi että joudun menemään synnytystapa arvioon sit raskauden lopussa, esikko kun syntyi kiireellisellä sektiolla.
Onko kellään kokemuksia?? Olen kyllä kuullut jutusta, mutta ei sillein varsinaista tietoa mitä siellä tehdään..

-Hiiviö & Elvis 13+3-
 
Heissan,

taas on aikaa vierähtänyt edellisestä kommentista... tämä on niin aktiivinen pino, että helposti jää vain lueskelemaan eikä kirjoittelemaan, jollei ole jotain tiettyä asiaa mielenpäällä.

Nyt on, käytiin nimittäin eilen miehen kanssa kuuntelemassa viuh-viuh-ääniä jotka kuuluivatkin oikein hyvin ja heti kun täti sai koneen päälle :) Syke oli 140-155, ja jäin miettimään tädin kommenttia siitä, että "syke ei saa olla monotoninen, vaan sen pitää vaihdella - ja olihan tässäkin sentään tätä vaihtelua". En jotenkin tajunnut kysyä mitään tuosta silloin, mutta (tietysti) jälkikäteen olen tuota pyöritellyt vähän joka suunnalta. Millaiset sykkeet teidän lapsosilla on näillä viikoilla (14) ollut? Ovatko vaihdelleet paljon, ja onko teille puhuttu tuosta "monotonisuudesta"?

Muuten onkin sitten mennyt mallikkaasti, np-ultrassa oli kaikki hyvin ja muksu siellä vilkutteli meille :) Pahoinvointia ei enää ole, eikä juuri väsymystäkään. Rinnat on edelleen kipeät, ja sitten on tuota juilimista josta te muutkin olette maininneet.
 
Kertokaas kuinka paljon teillä paino noussut.
Mulla oli tänään neuvola rv 14+5..ekassa neuvolassa oli paino 61,2 ja nyt oli 64,7kg....viimeksi vähennettiin edes muutamia grammoja kun saapikkaat ja farkut ym päällä,mutta nyt ei.
Olin ennen raskautta ilman vaatteita 59kg ja olen 172cm pitkä-eli aika hoikka,mut epäsymmetrinen kehon rakenne:)(ainakin muitten mielestä)

Musta tuntuu et mulle tulee varmaan se 15kg vähintään jos nyt jo näin paljon noussu..Hemoglobiini noussu 2kk aikana 132->137..kehui et hyvä et syön terveellisesti..no niihän mä teenkin mut juuri esim.pari magnumia vedin kun en ole hetkeen syöny.Nälkä ei ole kasvanut mut herkkuja jossain muodossa melki päivittäin syön.

Oli ihana kuulla sydänäänet..sano et tule aina vaan käymään ja kuunteleen jos tahdot..ei mulla sellanen hätä,mut aina kun käy siellä haluan tietää et kaikki on ok

Nyt sit sen aiemmin kirjoittamani pakarakivun takia lekuri laitto saikulle ma asti...että on kurja olo kun omatunto soimaa-töissä kiirus viikko ja mä ilmoitan et olen pois hetken.Eikä meillä tuuraajiakaan ole kuin 1 varteenotettava.
Tukivyön joudun kait hakeen kun selkä se on kait mikä pakaraan vetää..
 
elin
Moikka!
Olipa taas tullut paljon juttua päivän aikana, kivaa! :)

Olen menossa tänään siskoni kanssa Tavastialle PMMP:n keikalle. Aamulla sitten 8:ksi töihin. Taitaa tulla pystyynkuoleminen... Noo, kerrankos sitä! :D

Painoa on tullut kilon verran lisää. Ihan alussa nousi melkein kaksi kiloa, mutta on siitä sitten pudonnut, kun ruoka on maistunut välillä aika huonosti. Esikoiselta keräsin aikanaan 23kg ja kakkoselta 14kg. Helposti lähtivät imetyksen voimalla, toivottavasti vielä nytkin. Aika paljon olen kuullut juttua, että mitä useampi raskaus, sen vaikeampi pudottaa painoa. Saapa nähdä.

Ruoka-ainerajoituksia olen noudattanut vähän sinnepäin. Jos on tehnyt mieli graavikalaa, niin olen tuoretta sellaista syönyt. Samoin tuorejuustoa (valio) on mennyt ja lakritsi maistunut. Silloin tällöin olen saunan jälkeen saattanut 1% siiderinkin hörppäistä. Puhtaudesta olen yrittänyt pitää erityisen tarkasti kiinni.

Manteli, kyllä minä ainakin ottaisin vastaan sen ylimääräisen ultran. Etköhän sinä ole sen ihan ansainnut, eikä näitä ylimääräisiä ultria kuitenkaan ihan noin vain tarjota. Päätös on tietysti omasi. :)

Vauvauutinen on kerrottu kutakuinkin kaikille. Suku tietää ja suurin osa kavereista. Ja kavereiden puskaradio toimittaa kyllä viestin niille, joille ei olla ehditty/muistettu kertoa.

Kiva oli taas lukea mukavia neuvolakuulumisia! :) Kyllä tämä vauva alkaa pikkuhiljaa tuntua ihan todelta! :heart:

Elin ja Saara-Antero 13+5

Muoks: oli niin kamalasti kirjotusvirheitä, että oli pakko vähän oikolukea...<br><br>
 
Pompula-81
Painoasiasta ajattelin kommentoida. Mulla oli ekassa neuvolassa paino 57,6. Ja nyt tällä viikolla 63,1. Neuvolamme vaaka nayttää terkkarin mukaan kaksi kiloa ylimääräistä, mikä lienee totta, koska olen saanut juuri tuon verran alhaisempia lukemia kotivaakalla. Olen 171cm pitkä. Alussa mulla putosi paino ehkä viitisen kiloa, kun voin niin huonosti ja oksentelin. Pahoinvoinnin jälkeen ruoka on maittanut ja syön enemmän kuin tavallisesti, vaikka raskaudessa ei kai niin paljon tarvitsisi ruuan määrää lisätä. Ei ainakaan syödä kahden edestä, mitä en kyllä teekään:) Olen ollut hieman huolissani painon noususta, kun tuntuu, että leviän joka suuntaan. Neuvolassa sanoivat, että tuollainen painonnousu ei tässä vaiheessa ole huolestuttavaa. Kuulemma näläntunne viestii siitä, että elimistö tarvitsee enemmän ruokaa. Neuvola-täti sanoi, että hoikilla kiloja saa kertyäkin vähän enemmän, koska elimistö valmistautuu imetykseen ja tarvitsee vararavintoa.

Onko teidän muiden vaikea sopeutua painonnousuun? Mun mielestä pyöristyvä vauvamasu on suloinen ja ihana, mutta muuten en kyllä haluaisi lihoa. Ahdistaa ajatus läskimakkroista vyötäröllä ja reisissä. Pitänee siis jättä joulun jälkeen herkut vähemmälle. Vielä en jaksa moisesta stressata. Liikuntaakin voisi lisätä, kun se on nyt jäänyt niin vähiin lähinnä kävelyllä olen jaksanut käydä. Keväällä lupauduin kyllä vetämään yhtä jumpparyhmaa tammi-helmikuun. Saa nähdä, miten käy. Ei kai siinä esteitä ole, jos raskaus vaan sujuu hyvin.

Manteli-76 ja masumatkaaja 15+4rv
 
Hiiviö Mulle tehtiin esikoisen kanssa toi synnytytapa arvio. En haluu pelotella, mut mulla ainakin oli melko ikävä kokemus. Kylmä ja tunteeton venäläinen lääkäri tunki nyrkkiä suunnilleen per*iiseen ja veivas lonkkia oikein huolella. Sillai tutki että onko lantio riittävän tilava alatiesynnytykseen. Mutta korostan, että tuo lääkäri ei muutenkaan ollut mikään hellävaraisimmista lääkäreistä.

 
Heippa pitkästä aikaa,
tänään oli np-ultra ja siellä se pikkusintti heitteli volttia,ai että tuntu mukavalle nähdä et masussa edelleen on elämää!Kauheesti taas pari vkoa pelotti et jos vauva onkin taas menehtynyt ja sykettä ei löydykään yms...untakin näin keskenmenoista sun muista ahdistavista asioista,toivottavasti nyt helpottais kun saatiin varmistus että kaveri siellä on ihan hyvissä voimissa,niskaturvotusta oli 1,2 ja pituutta 56mm
:heart:
Muuten olo alkaa olla parempi ku aiemmin,pahin väsymys on takana ja voimat muutenkin palailleet.Päätä vaan aina pakottelee,sinällään outoa mulle ku yleensä mul ei ikinä oo pää kipee.Mut kai seki siitä ajallaan loppuu.
Maha on kyllä kasvanut jo,varmaan johtunee tosta ylettömästä syömisestä eli monetkaan pöksyt ei mahdu enää,pakko kohta siirtyä mammahousuihin :ashamed:
Hirmusesti ootte jaksanu kaikki kirjotella tänne,mieki yritän nyt parantaa tapani ja alkaa kirjotella enemmän,varsinkin nyt kun tää vauva tuntuu taas enemmän todelliselta ku nähtiin et mukana hän tosissaan kulkee =)
Nyt ruokkimaan taaperoa ennenku hän mulle suuttuu ;)
Hyviä vointeja kaikille!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2006 klo 07:37 manteli-76 kirjoitti:
Onpa jotenkin kirjoitusinto hyytynyt. On tavallaan ollut niin paljon kirjoitettavaa, että olen vallan lamaantunut ja jättänyt koko homman sikseen.
Kiva on ollut lukea teidän muiden tarinointia, kiitos kaikesta vertaistuesta! Ja tervetuloa uudet kesämassulit.

Nyt olenkin vähän kahden vaiheilla, ottaako vastaan ylimääräinen ultra, joka kuluttaa kuitenkin yhteiskunnan varoja. Tietysti tekisi mieli kauhiasti mennä katsomaan pikkuista mahamatkaajaa yhden extra-kerran verran. Tavallaan olen kyllä jo päättänyt varata ajan, kun sitä kerran tarjotaan. Ehkä olen itsekäs... Mitä te tekisitte?
Mulla vähän samalla tapaa on niin paljon tekemistä, ettei ehdi oikein tänne kirjoitella. Mukava kuitenkin lukea toisten juttuja.

Mene vaan jos siltä tuntuu, äläkä yhtään pode huonoa omaatuntoa. Voit verrata pientä ja edullista ultraa esim. uuden Helsingin musiikkitalon rakentamiseen, joka sekin tehdään yhteiskunnan varoilla. Eihän tunnu enään miltään ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2006 klo 15:08 Hiiviö kirjoitti:
Lääkäri myös uusi mun astma reseptin, mitä käytän ihan aniharvoin ja vasta sitten kotona tajusin, että se resepti on mun vanhalla nimellä!!! Eli ei sitä voi vissiin käyttääkään?? Rupesi jo harmittaa, jos tulee nyt taas turha reissu.
Soita lääkärille (tai jätä soittopyyntö) niin hän voi uusia reseptisi suoraan ilman käyntiä esim. apteekkiin.
 
Hui kamala kun täällä ollaan oltu ahkeria kirjoittajia!! :) Mulla on tässä kokeisiin lukua niin en hirveesti ehhi näpyttää mutta oli pakko tulla kertomaan kuinka jännät paikat oli äsken!!

Kun kävin np-ultrassa niin samalla otettiin se veriseula..sanoivat labrassa et jos jokin on vialla niin kotiin tulee kirje ja kutsu jatkotutkimuksiin. No tänään sitten tuli kirje, jota en sit uskaltanu avata. Piti odottaa et tuli mies töistä kotiin ja hän sit avas. Ja niinhän siinä sitten luki että kromosomipoikkeavuuden riski on erittäin matala (1:10000), jatkotutkimuksiin ei tarvetta. :D Hertsyykkel että säikäyttivät oikein kunnolla!! ..no sit muistin et ainii, jokuhan olikin mulle sanonu et nykyään tulee kotiin kirje jokatapauksessa. :whistle: Nyt vaan odottelen ens keskiviikon neuvolaa et pääsee kuuleen viuf-viuffit :)

Neljän äiti -82 (olikohan) Minä oon ainaskii kotkaan menossa synnyttään, la 17.6. Tuolta ekalta sivulta voit kattella ketä muitakin on, jotkun ainaki ovat sen synnärin antaneet tonne tietoihin :)

Manteli76, mene ihmeessä ultraan jos tarjotaan :) tai no tämä on mun mielipide, mut eiköhän tuollaiset asiat ole jokainen yhteiskunnalta ansainnut. Rahaa menee NIIN paljon turhempaankin. Itselleni kans tarjotaan viikon 20 rakenneultra vapaaehtoisena ja tietysti menen :) Se kyllä täällä tarjotaan ihan kaikille odottajille.

Tytölle meillä on nimi jo valmiina, pojalle pari vaihtoehtoa :)


Nyt syömään skinkkakiusausta ja sit kokeisiin lukemaan. Huomenna viimonen koulupäivä!!! :)


vauvaunelma ja pikkune 13+3
 
Painosta ihan pikaseen sanon,että hyvä jos nousee!Tietty kohtuus olis hyvä mutta ihan heittämällä lähtee 10 kiloa.Sillä siinä on vauva ja tykötarpeet,turvotusta sun muuta.Ja toi 10+ olis hyvä saada.

Mä oon koittanut joka raskaudessa saada kiloja mutta joku outo juttu,että paino ei tahdo nousta.No,olen ikäni painanu saman ja syön kun hevonen.

5 kiloa tuli ekasta ja tuosta pikkusesta tytöstä ja kaksosista 7 kiloa.Seon aivan liian vähän.Maisasta yritin todella saada kiloja sillä mulla ei aiemmin onnistunut imetys ja osaks laitoin tuon piikkiin että ei riittänyt vararavinto.

No nyt imetin onnistuneesti 10 kk ja olin sen näköinenkin.Aivan kaamee luuranko.
Painon sain juur entiseen ja taas kova kilojen metsästys.

15 kiloa olis varmaan sellanen mikä olisi hyvä äidin ja vauvan kannalta.Siitä lähtis tuo 10 heti ja 5 sais lähteä rauhassa imetysaikana..

Sillä imetysaikana söin 2 tunnin välein oikein ruokaa,suklaata,karkkia ja ruokaa....Paino vaan putosi.Koskaan eläissäni en ole niin syönyt ja vain laihtunut..Eli jos on ylimäääräistä tuohan on ihanne.Mulla ei ollut joten olin ruma!!

Nyt painoa tullut kilo,ja mä TODELLA toivon että tulis enmmän kuin vielä 4.
Joten eikkun syömään!!

kata 15+5
 
elin
Tohon synnytystapa-arvioon mun piti kommentoida jo aiemmin, mutta unohtui.
Riippuu ilmeisesti lääkäristä, että miten se tehdään. Jotkut tosiaan tekevät tutkimuksen peräaukon kautta, mutta mulle ei ainakaan Savonlinnassa tehty kuin normaali sisätutkimus. Lääkäri paineli hieman enemmän kuin yleensä, mutta erittäin hellävarainen ja miellyttävä lääkäri oli otteissaan. Kertoi aina ennenkuin käytti hieman kovempia otteita ja käski sanoa, jos oli liian epämiellyttävää, jolloin olisi voitu pitää tauko.
Ilmeisesti mun kokemus oli parhaasta päästä, koska aika hulppeitakin tarinoita näistä olen kuullut. Toivottavasti Hiiviöllä olisi yhtä hyvä tuuri kuin minulla! :)
 
Hmh. Olen hiukan huolissani tuosta painoasiasta. (Mutta vain hiukan. ERhkä enemmän kärsimätön...) Minulla kanssa pahoinvoinnin takia lähti pair kiloa 57 ->55. Nyt on pahoinvointi entistä elämää, mutta maha tulee ihan ähkytäyteen kipollisesta mustikkamaitoa, ja täyteen ahdettu olo kestää 2 tuntia. En siis ole kyennyt tankkaamaan noita kiloja takaisin. Sitten joka raskauskalenterissa näillä viikoilla on tekstiä, että "vyötärö on muisto vain" tai "vanhat vaatteesi eivät ehkä enää mahdu päälle" tai "nyt on sopiva aika suunnistaa hankkimaan äitiysvaatteita" tai "kohdunpohja on nyt lonkkaluita korkeammalla ja tuntuu selvästi n. 8cm navasta". Voi kun tuntuisikin, minulla ei ole pienintäkään vauvamahan aavistusta. :( Eiköhän pikkuinen ota sen mitä tarvitsee, mutta väittämä "olen neljännellä kuulla raskaana" olisi edes jossain määrin uskottavan kuuloinen, jos olisi edes pieni pömppis tai isommat rinnat tai jotain...

vuodatus. Kiiitos.
 
Kirppuliini harmaana
Täällä yksi laiskimus vastailee...

Swerfiel Älä huoli! Mulla esikoinen syntyi marraskuun alussa ja ensimmäisen kerran töissä asiakas kysyi elokuun alussa että oletkos raskaana. Sellaisen "pienen" masun kans oli oikein mukavaa, vaikka kyllä ymmärrän että olis kiva kun se sieltä jo näkyis. Niin minäkin silloin alussa ajattelin. 8kg tuli painoa koko raskausaikana ja 7kg jäi heti laitokselle. Eli kaikki oli sitten siinä mahassa kai?
Nyt mennään ainakin toistaiseksi samoilla linjoilla kuin esikoisesta(lähtöpaino 58kg) eli aluksi tuli reilu kilo, mutta nyt sitten pari tippunut kun ei oikein tee mieli muita kun kaikkia "kiellettyjä" juttuja. Siitäpäs tuli mieleen että mitenköhän kaviaari, siis Kallen kaviaari, mätitahnaahan se on eli mätiä. Ei kai sitäkään sitten saa syödä? Tekis niin pirusti mieli. Ja maksalaatikkoa...Täytyy kai sitten vaan pysyä niissä hampurilaisissa.

Kirppuliini 15+4 (piti oikein kalenterista tarkistaa missä mennään, kun ei pysy enää kärryillä tämän jouluhulinan keskellä)
 
Tähtitaivas: kyllä meidän esikoinenkin on syntynyt Porvoon sairaalassa. Ja ei ainakaan minulla ole mitään pahaa sanottavaa kyseisestä paikasta. Mukava, pieni ja rauhallinen. Kätilöt ovat aivan ihania ja auttavaisia. Minusta oli kiva sekin, että huoneet ovat pieniä, kerralla huoneessa ruuhka-aikoina 3äitiä, yleensä vaan kaksi tai jos on hiljaista, niin yksi =) Me emme esikoisesta otettu perhehuonetta ja ei kyllä olisi ollut tarvettakaan.
Huomasin kanssa maanantaina kun kävin ultrassa, että siellähän on remppa menossa. Joutuu oikein etsiskelemaan sitä ilmoitustiskiä ;) Viime vuonna kun oli aikas tuttu paikka =)

Nimistä: meillä ei olla vielä nimiä mietitty ollenkaan. Toki olen jotain nimiä päässä pyöritellyt ihan huvin vuoksi, mutta en mitenkään tosissaan. Esikoisesta viisastuneena päätimme jättä tällä kertaan nimiasian miettimisen vasta siihen, kun vauva on syntynyt. Esikoiselle meillä oli nimi valmiina jo enne syntymää: että jos tulee poika, niin on Joonas. Noh, poika kyllä tuli, muttei ollenkaan Joonaksen näköinen ;) Kuulosta varmaan hassulta, muttei millään kuvitellut, että vauvasta olisi tullut Joonas.... Ja totta on kyllä se, että tytölle on helpompi keksiä nimeä.

Hiiviö: kun päivität listaa, niin laitatko minutkin, kiitos! Eli
kukeseen, 2.lapsi La 25.6.07, Porvoon sairaala

Kukeseen ja pikku2 rv 12+2
 
Eka Vekara: Mistä olet löytänyt "minusta tulee isoveli"-paidan? Aikomus olisi joku sellainen hankkia pojalle, mutta en ole saanut aikaiseksi etsiä moista.

Me ollaan kerrottu oikeestaan kaikille uudesta vauvasta. Tai mummoni tietää, meidän molempien äidit sekä rakas serkkuni, jonka kanssa meillä on paljon yhteisiä ystäviä ja tuttuja. Siinä on sellainen juorunelikko, että jos joku ei vielä tiedä, niin ihmettelen suuresti! Marraskuun lopulla lähti tieto leviämään. Joillekin vanhoille kavereille kerroin allekirjoittamalla joulukortit myös masuvauvan nimissä =)

Paino: Mulla on lähtenyt kilo lähtöpainosta, vaikka masu on kyllä selvästi esillä. Ihmettelen kyllä kun neuvolassa sanottiin, että sopiva painonnousu olisi enintään 8 kg! Kun taas kaikissa oppaissa sanotaan, että normaalia on n. 12 kg:n nousu. Painoindeksini on 22 lähtöpainosta (62kg), joten ylipainoinen en millään tavalla ole, jos en kaikkein laihimmasta päästäkään. Esikoisen odotuksen aikana mulle tuli juuri se 12 kg, josta 7 kg jäi laitokselle. Imetys loppui lyhyeen, mutta loput 5 kg tippui vuoden kuluessa tavallisella ruokavaliolla ja laiskalla liikkumisella. Nyt oli tismalleen sama lähtöpaino, kun esikoista odotellessa.

Ihanaa kun ihmiset edelleen kertovat vaan iloisia uutisia ultrista ja neuvolakäynneistä =) Toivottavasti mekin saadaan onnellisia uutisia np-ultrasta perjantaina! Kieltämättä esikoisen niskaturvotus ja siitä lähteneet jatkotutkimukset vähän kummittelee mielessä... Oli niin stressaavaa aikaa, vaikka lopulta puhtaat paperit saatiinkin.

Palaillaan! -ebbuliini rv 11+6-
 
Sen verran äkkiä tarkennan tota synnytystapa arviointi hommaa, kun tosta mun kertomuksesta ehkä sai sen käsityksen, että tehtiin peräaukon kautta, mutta ei siis tehty, vaan se lääkäri paineli nyrkillä tuolta, että tuntu melkein kuin tunkis sen peräreikään, mutta sinne ei kuitenkaan kajottu.

Mutta tosiaan lääkäreillä on eri tyylejä tehdä se ja varmasti suurin osa tekee paljon hellävaraisemmin, kuin mulla. Tuon kyseisen lääkärin tekemä ihan tavallinen sisätutkimuskin oli painajaista.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2006 klo 21:37 swerfiel kirjoitti:
Hmh. Olen hiukan huolissani tuosta painoasiasta. (Mutta vain hiukan. ERhkä enemmän kärsimätön...) Minulla kanssa pahoinvoinnin takia lähti pair kiloa 57 ->55. Nyt on pahoinvointi entistä elämää, mutta maha tulee ihan ähkytäyteen kipollisesta mustikkamaitoa, ja täyteen ahdettu olo kestää 2 tuntia. En siis ole kyennyt tankkaamaan noita kiloja takaisin. Sitten joka raskauskalenterissa näillä viikoilla on tekstiä, että "vyötärö on muisto vain" tai "vanhat vaatteesi eivät ehkä enää mahdu päälle" tai "nyt on sopiva aika suunnistaa hankkimaan äitiysvaatteita" tai "kohdunpohja on nyt lonkkaluita korkeammalla ja tuntuu selvästi n. 8cm navasta". Voi kun tuntuisikin, minulla ei ole pienintäkään vauvamahan aavistusta. :( Eiköhän pikkuinen ota sen mitä tarvitsee, mutta väittämä "olen neljännellä kuulla raskaana" olisi edes jossain määrin uskottavan kuuloinen, jos olisi edes pieni pömppis tai isommat rinnat tai jotain...

vuodatus. Kiiitos.
Meillä on varmaankin monien kanssa niin eri alkulähtökohdat. Mnulla on myös paino vähän pudonnut, josta olen todella tyytyväinen. Minulla kun on talvihäät edessä ja nyt ei voi pitää sitä viimeistä kirikuuria. minulla näkyy maha, mutta se ei ole pelkästää vauvasta, muutenkin taitaa olla turvotusta. Hääpuku on SUURI ongelma. Vaihtaisin sinun kanssasi vaikka heti noita mahoja :)
 
Heips!

(.) Perjantain neuvola jännittää... Viikko sit maanantaina sikiön syke löytyi, mut ei saatu kuuluviin ja nyt sit odotan entistä enemmän. Tosi pettyny ja surullinen oon, jos en nytkään ääniä kuule... Ja huoli tietty tulee.

Meen ens viikolla viemään paketteja tutuille toiselle paikkakunnalle. Oon tässä miettiny mitä näillä keleillä voin pukee päälleni peittääkseni mahan, kun en yhdelle haluu paljastaa vielä. Joutuu kai käymään eka paitaostoksilla, vaik ajattelin jättää sen homman joulualeen.

Mä oon kans swerfiel sitä mieltä, että kyllä se masu aikanaan tulee esille... Älä o huolissas, sehän on yksilöllistä. Toisilla vaan on sellanen kroppa, että vauva jää enempi masun suojiin.

Kata32 oon vähän kade tosta painon nousemattomuudesta, vaik onhan siinäkin huonot puolensa... Mulla paino on aina noussu helposti ja nyt sais nousta max. 10kg koko raskauden aikana. En kuitenkaan onnistu välttämään mässyjä, joten perjantain punnitus jännittää ja pelottaakin. Oon aika varma, että sokerirasituksesta mut passitetaan dietille tai jopa piikittämään... Ei houkuttele. Onhan se tietty kurjaa, jos kilojen vähyyden takia ei saa imetettyä tai sen seurauksena kuihtuu... Eihän se tunnu kivalle. Sul taitaa olla supertehokas aineenvaihdunta tai sit jotenki vajaata ravinteitten imeytyminen... Toivottavasti saat tällä kertaa jollain konstilla vähän kerrytettyä, että pysyis tilanne paremmin tasapainossa.

Kommentoin tota painon nousua perjantaina, kun kuulen tilanteen. Täälläkään ei muuten yhtään lukemasta vähennetä vaatteitten painoa... Mulla viimeks oli paksu ja painava villapaita ja muutenki lämpimästi päällä, kengät otin kyl pois. Varmaan 2 kiloo tuli jo vaatteista. Täytyypäs omalla vaa'alla kattoo, niin tietää oikeen painon.

Outoa toi ebbuliinin painonnousurajoitus, vaik paino on ihan normaali... Mulla se rajoitus on isompi ja mul ylipainoa on selvästi.

Onko kellään ihokarvat tummunu raskauden seurauksena? Mulla on aina ollu aika tummat, mut nyt näyttää tummuneen entisestään. Navan ympäriltä on pakko nyppiä ihan urakalla, kun on niin kamalan näkönen ja käsivarsille olis syytä antaa vahauskäsittely. Ei o ennen tarvinnu. Pari isompaa luomea on myös hieman kasvanu... Taidan ottaa puheeks neuvolassa.

Nyt täytyy mennä askartelemaan yks synttärikortti ja kipitellä sit Kelalle. Joulupuuhista niin innostuin, että muut on meinannu unohtua ja nyt on sit jo vähän kiire. Aivot kohdussa... Hajamielisyys ja hidasälyisyys vaivaa.

Päivän jatkoja...
 
Painon noususta Mä olin suorastaan ihan äimänä viimeksi neuvolassa pari viikkoa sitten, olin nimittän ihan satavarma että painoa on tullut vähintään kolme kiloa, maha oli jo siinä vaiheessa selvästi näkyvillä ja kuppikokokin kasvanut yhdellä. Sensijaan paino olikin noussut kainot 300g!! Ja oon ihan normaalisti syönyt, tai ehkä terveellisemmin kuin aikaisemmin mutta määrällisesti saman verran. Noh, neuvolatäti naureskeli mun hämmästykselle, että kyllä niitä kiloja kuule ehtii vielä tulla... Eilen uimahallin vaa'an mukaan painoa olis tullut jo 700g. Eli kai se tästä kiihtyy.

Muuten on ollut vähän ongelmia... Olin eilen lääkärillä, koska kaksipäiväisen päänsäryn jälkeen sain heti perään toisen vielä hirveemmän, joka kesti vaihtelevalla voimalla jo viidettä päivää eilen. Lauantai-ilta meni maatessa hiljaa paikallaan musta T-paita silmillä. No, verenpaine se ei ollut, joten pienen kokeilun jälkeen totes, että mulla on niskat ja hartiat niin jumissa, että se se on. Olis väkisin antanut saikkua, mutta en haluais sitä millään ottaa kun oon nyt siellä uudessa ihanassa työssäni muuten pärjännyt niin hyvin. No, eilisiltaisen miehen tarjoaman kaurapussi-hieronta-session jälkeen on vähän parempi olo jo ja onneksi tänään vapaapäivä ja illalla ihan oikee hieroja. Alkuviikosta pelkäsin ihan hurjasti, että on jotain vakavampaakin! Onneksi ei.

Mulla alkaa maha olee aika hurjan kokoinen jo, ainakin omasta mielestä. Tuntuukin hassulta, kuin olis joku vieras'esine' mahassa, oudon tuntuista mennä kyykkyyn tai kumartua. Tai halata miestä kun välissä onkin jotain tai siis joku :heart:

Jee, kuudestoista viikkokin alkoi jo!! Vaikee tosiaan uskoa, että kohta mennään viidennellä kuulla, niinkun joku muukin täällä mainitsi. Ei enää niin kaukaakaan kun on jo puoliväli edessä, ajatelkaa!

Iloista viikkoa kaikille ja joulun odotusta!

Sisi + bébé 15+1
 

Yhteistyössä