~KesäMassut 2007~

Jonnakar harmailee
Maariana83: Kopsasin sulle tän mun oman kommentin tuolta kakkossivulta otsikon; Porissa synnyttäneet/sinne menevät -alta.. Sieelä on sitten enemmänkin kommenttia Porista.. =)

Tosin tää taisi olla sellanen marmatus -ketju enemmänkin.. Mulla on kyllä se fiilis, et paikka ku paikka, niin ei se mitään ruusuilla tanssimista ainakaan meikälaiselle ole ollut, eikä varmaan sitten ole vieläkään, mutta eipä sen niin tarvitsekaan olla ! =)

Eli tässä:
"Mulla kaksi synnytystä ollut Porissa ja hyvin samantapaiset tilanteet myös mulla takana kuin edellisellä kirjoittajalla, eli ilokaasuletku ei ollut edes päällä ja käskettiin vaan hullun lailla imeä, vaikken kokenut siitä olevan mitään apua.

Neidistä oli vähän pidemmän puoleinen synnytys kaiken kaikkiaan ja viruin siis vuorokauden ilman tuota ilokaasua, kunnes tarjottiin näitä rakkuloita, en edes kerinnyt kieltäytymään, kun ne oli selässä ja se oli ainut kerta koko pitkän ja raskaan vkonlopun aikana, kun kirosin hoitajalle ja huolella! Häipyi vähin äänin ja sitten huomasin itse, ettei ilokaasu ole edes päällä.

Mutta kaiken kaikkiaan näin siellä vkonlopun aikana silloin todella mukavia, asiaan perehtyneitä kätilöitä ja hoitajia, kuin sitten näitä v-mäisiä, kenet viimeksi olisit halunnut tuossa tilanteessa vierellesi. Mutta pinna se synnyttäjälläkin saattaa olla kireänä.

Nimittäin pojasta kävin siellä synnytyssaleissa piipahtamassa vain pari tuntia ja siitä jäi ihan hyvät fiilikset. Synnytyssalit olivat kyllä hiukan karut, mietinkin nyt kun kolmannen kanssa sinne menen, että haluan, että salissa on hämärää, niin ei tarvitse katsella..

Osastolla oli muuten kaikki ihan okei, mutta lisämaitoa annetaan nihkeästi. Itse hain sitä salaa yöllä vauvalle, kun huomasin, ettei omista rinnoista vielä tule riittävästi. Toinen juttu, että kun mulla tuo imetys ei ole yrityksistä huolimatta sujunut, kuten olisin toivonut, niin sitä ei ole kummannkaan kohdalla edesauttanut se, että hoitajat tulee ja ottaa tisseistä kiinni väkivalloin ja repii niitä vauvaa kohti. Tällä kertaa jos joku tulee lähellekkin siinä mielessä niin saa maistaa nyrkistä. Aion pärjätä ilman sitä kiskontaa, aivan itse ja jos se ei suju, niin ei suju. Se teki todella kipeää ja saattoi olla syy, ettei kummankaan vauvan kanssa se lähtenyt "hyvillä mielin" liikkeelle, vaan oikeastaan päinvastoin.

Muuten on kyllä ihan jees, sairaala kuin sairaala, eipä sinne asumaan mennä ja täytyy saada vaan oma suunsa auki. Kyllä mä ainakin aion mennä yhtä reippain mielin kuin ekaakin kertaa!

:)"


Niin ja tähän kiivaaseen keskusteluun haluaisin sen verran puuttua, että olen myös kuullut samaisen kommentin joltain sairaanhoitajalta tai vastaavalta, että omin päin ei kannata yhdistellä MITÄÄN lääkkeitä, ellei ole niistä riittävää tietoa tai ole alan ammattilainen..

Mutta tämän enempää en tosiaan halua tähän asiaan puuttua, jotenkin vain inhotti kun tuossa nyt loukkaannuttiin puolin sun toisin ja siihen ei kai kellään ollut syytä eikä tarvetta.. Noh, me ollaan niin herkkähipiäistä väkeä tällä hetkellä... =)

Mulla on seuraava ultra reilun vkon päästä, sitten pääsee isäntäkin onneksi mukaan ja tarkastetaan tuo lopullinen laskettu aika.. Meillä on kyllä tyhmää, kun aika ei siirry, ellei ultra heitä kahta viikkoa.. :\| Kun olen täällä lukenut, että muilla paikkakunnilla siirretään jopa päivän takia...?!?!

Ai niin, Maariana83 vielä paikkakunnastani, en viitsi sitä tässä mainita, kun on niin pieni paikka, mutta lähellä Poria tässä ollaan kuitenkin... =)
 
Moi!
Taas tippunut ihan kärryiltä kun en oo pariin päivään konetta aukaissut, flunssan kourissa täällä pyöriskelen. Aika hyvään rakoon toi "lääkekeskustelu" tuli kun tässä just miettinyt millä vois pikkasen tätä oloa lääkitä. Panadol zappin ja kuuman mehun voimalla toistaiseksi pärjätty.
Moonlight-80 Kotiseudulle ollaan tulossa joulun viettoon, eiköhän törmäillä siellä sitten. Ei oo lähtöpäivä vielä ihan selvillä, mutta ens maanantaina näillä näkymin.

Nyt äkkiä nukkumaan, palataan taas.
Kirppuliini
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2006 klo 20:21 kata32 kirjoitti:
Aamusin on kyllä kun 10 h vetää unta,pissarakko ihan pinkeenä.silloin tuntee sen vauvamahan tosi hyvin kans..
Mutta ohjeen sanasen annan,älkää käykö ihmeessä noin usein,kyllä yöllä pitää saada nukkua.
Mä olen sun kanssa samoilla linjoilla. Alkuun jouduin välillä käymään vessassa kesken yötä. Nykyään vaan aamulla (noin 6.30) kun jo muutenkin pitää alkaa heräilemään.

Tuli mieleen, että te jotka käytte öisin paljon vessassa, käyttekö päivisin samassa suhteessa eli yhtä usein?
 
Mun piti oikein kirjautua kun tuli niin mielenkiintoista lääkekeskustelua :) :) johon siis pitää päästä itsekin hämmentämään.

Joo siis entisenä leikkaussalisairaanhoitajana muistan hyvin, että kivun hoidossa käytetään useinkin kahta eri vaikuttavan aineen omaavaa kipulääkettä. Parasetamol ja ibuprofeeni ovat erilaisia vaikutusmekanismiltään. Esim. kuumelääkkeeksi suositellaan enemmin parasetamolia kuin ibuprofeenia, joka on siis enemmän tulehduskipulääke. Tietenkin leikkauspotilaille lääkemerkit olivat erit, mutta idea sama. Tottahan on, että ilman varmaa tietoa ei kannata itse lähteä eri lääkkeitä yhdistelemään.

Aiemmin ei raskaana oleville kylläkään ibuprofeiinia peruslääkkeeksi suositeltu. Olisiko hoitokäytäntöön tullut muutoksia?

Ainahan on toki niin, että punnitaan haitat ja hyödyt. Esim. potilas, jolla on monia eri sairauksia. Periaatteessa toisen hoito saattaisi siihen tarkoitetulla lääkkeellä vaikeuttaa toista, mutta koska tavoiteltu hyöty on suurempi kuin haitta, näin tehdään.

Minulla on migreenitaipumus. Nyt sain yhden kohtauksen, noin viikko sitten. Menin työterveyslääkärille ja hän soitti sieltä kätilöopistolle. Ainut, mitä lääkkeeksi suositeltiin oli Panacod. (No toki Panadol myös, mutta ei auta tuon tason kohtaukseen.) Aiemmin olen käyttänyt täsmälääkkeenä Imigrania, mutta sitä eivät Kätilöopistolta lääkärille suositelleet.

Minusta on hyvä, että te kanssa-odottajat uskallatte kommentoida toisten kirjoituksia. Eikös täällä ole välillä tullut siitä kritikkiä, että kun ei kommentoida :) :)

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille, minäkin lähden tästä nukkumaan...

Ps: piti vielä lisätä, että on ainakin yksi turvallinen pahoinvointilääke sekä turvallinen allergialääke. Voin kaivaa nimet vielä jostain esille.<br><br>
 
Alkaa taas elämä maistumaan, kun ei ole paha olo kuin aivan satunnaisesti riesana =) Kohta tulee 12 viikkoakin täyteen ja vajaa viikko on enää np-ultraankin. Tuntuu, että tästä tämä onnellinen odotus voi alkaa :D

Vähän jäi ikävä olo tosta lääke"taistelusta"... Oon huono sietämään minkäänlaista riitelyä ja jyrkkää kommentointia, jolla tod. näk. tietää pahoittavansa toisen mielen. Siis varsinkin näillä keskustelupalstoilla, joilla ihmiset ei tunne toisiaan. Mutta ei siitä sen enempää...

Mun muistini katosi esikoisen odotusaikana, eikä ole sen jälkeen tullut enää takaisin... Tänäänkin anoppi alkoi puhua jotain "... kun huomenna menette sinne Helsinkiin..." enkä todellakaan muistanut mistä menosta on kyse ennen kun mieheni muistutti, että olen lähdössä pojan kanssa kaveria tapaamaan. Tällaisia pikkukatkoksia sattuu ihan päivittäin. Onneksi on tuo mies paikkaamassa mun muistiani..

Tervetuloa tuplaunelma!

Nyt nukkumaan.

-ebbuliini rv 11+4-
 
Hiiviö Kyllä muakin naurattaa toi mun autonavain episodi :LOL: Mulla on muuten kans ollu jo pidemmän aikaa tollasta samanoloista pissavaivaa mistä sä kerroit. Pissa on kuitenkin puhdas, joten tulehdusta ei ole. Olen yhdistänyt vaivaa siihen, että jos en ole juonut tarpeeksi niin tulee enempi vaivaa. Tiedä häntä sitten. On kyllä tosi keljua.

Nyt onkin jännät paikat odotella viestiä siskolta. Oli mennyt illalla kymmenen aikaan synnyttämään! Sillä olis ollu la 15. pvä ja odoteltiin vaan, että yli menee ja paljon, kun esikoinenkin meni, mutta niinpä vaan sillä olikin synnytys lähtenyt jo käyntiin. Voi että kun jännittää!!

Tuosta buranasta sen verran, että nykyään se ei ole enää niin ehdottomasti kiellettyä. Etenkin keskikolmanneksella voi lyhytkestoisesti pienintä tehokasta annosta käyttäen ottaa, mutta viimeisellä kolmanneksella ei ole enää turvallista käyttää sillä riskinä on sikiön ductuksen sulkeutuminen ja muut verenkiertohäiriöt. Ekalla kolmanneksellakaan ei ole suositeltavaa käyttää.

Yleisesti ottaen on lienee viisainta ettei luota tällaisissa foorumeissa annettuihin lääkeohjeisiin vaan kysyy apteekista/neuvolasta/lääkäriltä.

Omaa napaa: musta tuntuu, että ihan kuin väsymyskin alkais jo pikkuhiljaa helpottaa. Ei se ainakaan enää ole yhtä tyrmäävää kuin aiemmin.

Niin ja tervetuloa tuplaunelma joukkoon! Ja hirmuisen paljon onnea kaksosista :flower:

Teppana ja pikku-ukko 13+0, haa mullakin lähti 14. vko käyntiin!<br><br>
 
elin
Älytön uni!
Näin siis viime yönä unta, että meille oli syntynyt vauva. En jostain syystä ollut itse vauvaa nähnyt ollenkaan, vaan ravasin paniikissa ympäri Savonlinnaa (entinen kotikaupunkini) etsimässä anopille nimpparipöytään käpykakkua. Mieheltä tuli sitten tekstari, että "annoin tyttövauvallemme nimeksi Jonna-Jenna Hippa". Ja minä raivoan itsekseni, että et sitten yhtään tyhmempää yhdistelmää keksinyt...
Aamulla oli vähän hölmö olo. :D

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille! Ja Teppana-tädille onnea! :)

Elin&Saara-Antero 13+3
 
elin; Mä olen kanssa nähnyt nyt raskausaikana kauheasti omituisia, mutta niin toden tuntuisia unia, että! :D

Teppana; Paljon onnea tädille!!!

Hitsi, mäkin tahtoisin olla täti, mutta olen vanhin sisaruksista ja nuorin pikkusisko tosiaan täyttää tänään 8 ja nuorin veli menee ensi vuonna ekalle.... Niitten lisäksi löytyy Ekaluokkalainen veli, 7-luokkalainen veli ja 18 vuotias bailaava iki-sinkku sisko, joten mulla ei tässä moneen vuoteen ole mahiksia. No onneksi on omia :D

Mullakin alkanut väsymys helpottamaan, öisin tulee vieläkin nukuttua se 10h, mutta päivällä ei enää oikeastaan nukuta, enemmän vaan tulee sellainen olo, että tahtoo levätä sohvalla kun poitsu on päikkäreillä.

Keskiviikkona ois sitten se lääkärineuvola, jännittää jotenkin tosi paljon, mä en kauheasti noista gynekologi tutkimuksista pidä :\| Vaikka tuskin kovi moni muukaan :whistle: :D Mutta jos sais niitä ääniä kuunnella :)

Ensi viikolla olisi sitten jouluaatto :xmas:

Onkos muilla jo selvät kuviot jouluksi?

-Hiiviö & Elvis 13+1-
 
Moonlight harmailee
Onnea Teppana tädiksi tulosta :flower:

Jonina; siis ainakin turvallisia pahoinvointi lääkkeitä on Postafen.. mutta lääkäreillä täällä ainakin oli tosi pitkä lista mistä lähtivät kokeilemaan mikä toimii.. koska mulla ei ainakaan tuo postafen toiminut ja todella moni muukaan normaali pahoinvointi lääke.

Nyt siis tämä mikä toimii minulla, on lääkärin määräämä, vaikka kirjassa ja tuoteselosteessa raskaana oleva ei saisi sitä ottaa. Mutta lääkärin määräys! vaikka sille sanoin useasti sitä miettiväni ja he vaan vakuuttivat turvalliseksi. No siis otan vain tosi tosi hätätapauksissa, kuten nyt tänään kun pitää 7 tuntia istua autossa ja huomenna ilta ja yö laivassa. Muutenkin niissä tulee siis huippu huono olo..

Niin ja minullahan on se pissatulehdus, eikä ainakaan näillä lääkkeillä lähtenyt mihinkään.
Eli jos juotte liian vähän ja pissa on tosi keltaista ja voimakasta useesti niin melko varmasti saatte tulehduksen kun vahva pissa on jatkuvasti rakossa joka sitten altistaa enemmän rakkoa tulehdukselle. Tosi tosi kiusallinen vaiva. Herään kans yöllä pissalle ja aamulla noin kuuden aikaan toisen kerran. Ja siis pakko on nousta kun ei voi liikahtaakkaan kun masu on niin pinkeenä kun on hätä.

tänään meinaan kyllä tästä tulehduksesta käydä sanomassa samalla kun menen ultraan. On nimittäin niin kiusallinen vaiva. Joten kannattee käydä tutkituttamassa jos vähänkin olisi aihetta. Eikä muuten lähde näin raskaana ollessa helposti pois vaan on siis pitempi lääkekuurikin kun normaalisti.

No nyt alan valmistautumaan sinne ultraan, jännittää tänään niin hirveesti.. että onkohan se vauva siellä ihan kunnossa enään . En ole mielestäni pitkään aikaan tuntenut mitään muljahduksia enää.. jossain vaiheessa tunsin.. No kohta nähdään..

Niin ja joulun kuviot alkaa olla aivan selvillä jo, kun sitä kyselitte. Laatikot ja sinapit sekä lohen teen itse äidin,mummin ja siskon kans ja sitten uunin paistan myös itse uunissa edellisenä yönä ja sitten puuroa.. Eli siis ruokaa näköjään ajattelen kun mietin onko kuviot selvät :LOL:

Ja siis muutenkin on jouluajan jutut selvät, pari lahjaa puuttuu vaan enään..

Piparin tuoksuisia joulu odotuksia kaikille!!
 
Heippa kaikille!

Väsyttää kovasti, mahtaako tämä helpottaakaan...
Napakorusta oli puhetta, minäkin omani poistin viime viikolla.

Kuuttipieni;
kyselit muita lapsettomuushoidoissa olleita.
Meillä tärppäsi tämä raskaus ensimmäisen IVF/ICSI:n 2. PAS;sta.
Neljä vuotta on takana yritystä.

Odottelen edelleen sinne np-ultraan pääsyä.
No torstaihin ei ole onneksi kovin pitkä aika...

Joululahjoja pitäisi vielä lähteä ostamaan.
Eipä kauheasti ole joulu-olo kun täällä Etelä-Suomessa on harmaata, pimeää ja märkää...

Anni 11+6 :heart:
(huomenna maagiset 12vk täynnä, jihaa!)
 
mmm
On totta että lääkkeitä ei ilman asiantuntevaa neuvoa saa sekoittaa keskenään ei edes luontaistuotteitta!!
Eli jos joku haluaa ottaa kahta lääkettä niin suosittelen lääkärille soittoa! Täällä varmasti on asiantuntijoita mutta kaikki on kuitenkin tuntemattomia toisille eikä siis voi olla 100% varma! Ota lääkeasioissa aina yhteyttä ensin lääkriin/apteekkiin.
Keskustelu palsta ei ole tähän oikea paikka


Burana
4.6 Raskaus ja imetys

Ibuprofeeni läpäisee istukan. Muiden propionihappojohdannaisten tavoin sen ei ole todettu aiheuttavan synnynnäisiä kehityshäiriöitä. Jos raskauden aikana joudutaan käyttämään ibuprofeenia, hoidossa tulee käyttää pienintä tehokasta annosta mahdollisimman lyhytkestoisesti. Käyttöä on kuitenkin syytä välttää raskauden ensimmäisen (teratogeneesin riski) ja viimeisen kolmanneksen aikana (ductus arteriosuksen sulkeutumisen ja synnynnäisen pulmonaalihypertension kehittymisen riski). Prostaglandiinisynteesin estäjät voivat pitkäkestoisessa käytössä aiheuttaa sikiölle munuaisten vajaatoimintaa, mistä voi seurata lapsiveden vähäisyyttä sekä verenvuototaipumusta sikiölle trombosyyttifunktion häiriintyessä.

Ibuprofeeni erittyy ainoastaan hyvin pieninä määrinä rintamaitoon. Sitä voidaan tarvittaessa käyttää imetyksen aikana.

4.5 Yhteisvaikutukset muiden lääkevalmisteiden kanssa sekä muut yhteisvaikutukset

Alumiini- tai magnesiumhydroksidia sisältävät antasidit sekä natriumbikarbonaatti nopeuttavat ja tehostavat ibuprofeenin imeytymistä. Sukralfaatti hidastaa hieman ibuprofeenin imeytymistä mutta ei vaikuta imeytymisen määrään.

Resiinit (kolestyramiini ja kolestipoli) voivat vähentää ibuprofeenin imeytymistä. Ne tulisi ottaa eri aikoina.

Asetyylisalisyylihappo syrjäyttää ibuprofeenin plasman proteiinisidoksista, mikä nopeuttaa ibuprofeenin eliminaatiota. Ibuprofeenin ja muiden tulehduskipulääkkeiden käyttöä samanaikaisesti ei suositella, koska haittavaikutukset voivat lisääntyä.

CYP-450-isoentsyymien 2C8- ja 2C9-induktorit, kuten fenytoiini, fenobarbitaali ja rifampisiini voivat teorissa nopeuttaa ibuprofeenin eliminaatiota (ja mahdollisesti vaikuttaa ibuprofeenin tehoa heikentävästi). Näiden entsyymien inhibiittorit, esim. flukonatsoli, voivat puolestaan hidastaa ibuprofeenin eliminaatiota (ja mahdollisesti altistaa ibuprofeenin haittavaikutuksille).

Myös klofibraatti voi hidastaa ibuprofeenin metaboliaa, mutta tämän yhdysvaikutuksen kliinistä merkitystä ei tunneta.

Systeemiset kortikosteroidit saattavat lisätä alttiutta ibuprofeenin aiheuttamille ruuansulatuskanavan haittavaikutuksille. Jos näitä lääkkeitä käytetään samanaikaisesti, potilaan tilaa on huolellisesti seurattava.

Ibuprofeeni ei merkittävässä määrin syrjäytä varfariinia plasman proteiinisidoksista eikä vaikuta antikoagulanttihoidon tasapainoon. Ibuprofeenin trombosyyttifunktiota heikentävä vaikutus on kuitenkin syytä huomioida hoidettaessa potilaita, jotka käyttävät oraalisia antikoagulantteja, ks. kohta 4.4.

Ibuprofeeni voi lisätä tiklopidiinin ja klopidogreelin primääristä hemostaasia heikentävää vaikutusta.

Merkittävät yhteisvaikutukset ibuprofeenin ja oraalisten sokeritaudin lääkkeiden tai epilepsialääkkeiden välillä ovat epätodennäköisiä.

Munuaisten vajaatoimintaa sairastavilla digitalisoiduilla potilailla on syytä seurata seerumin digoksiinipitoisuutta ja tarvittaessa muuttaa digoksiinin annostusta, jos lääkitykseen lisätään tai siitä poistetaan ibuprofeeni.

Ibuprofeeni hidastaa litiumin eliminaatiota. Seerumin litiumpitoisuutta on seurattava ja tarvittaessa muutettava litiumin annostusta, jos potilaan lääkitykseen lisätään tai siitä poistetaan ibuprofeeni.

Ibuprofeeni voi hidastaa metotreksaatin, siklosporiinin ja aminoglykosidiantibioottien eliminaatiota (suoraan riippuvaista glomerulusfiltraatiosta) ja lisätä niiden toksisuutta. Yhteisvaikutus on kuitenkin epätodennäköinen matala-annoksisen (reumasairauksien hoidossa käytettävät annokset) metotreksaattihoidon yhteydessä. Ibuprofeeni voi muiden tulehduskipulääkkeiden tavoin altistaa munuaistoksisuudelle yhteiskäytössä takrolimuusin tai sirolimuusin kanssa. Yhteiskäytössä on noudatettava varovaisuutta ja mahdollisuuksien mukaan lääkeannokset on säädettävä seerumin pitoisuusmääritysten perusteella.

Ibuprofeeni voi heikentää tiatsidi- ja loop-diureettien sekä muiden verenpainelääkkeiden verenpainetta alentavaa vaikutusta. Tämä tulee ottaa huomioon etenkin verenpainelääkitystä aloitettaessa. Tulehduskipulääkkeet heikentävät furosemidin tehoa myös sydämen vajaatoiminnan hoidossa. Yhteiskäytössä ACE-estäjien, AT-reseptorisalpaajien tai kaliumia säästävien diureettien kanssa voi ilmetä hyperkalemiaa


Vaikuttava aine
Parasetamoli
, joka kuuluu kipua lievittäviin ja kuumetta alentaviin lääkeaineisiin.

Raskaus ja imetys
Valmistetta voi tilapäisesti käyttää myös raskauden aikana ja imetyksen yhteydessä.


 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2006 klo 20:21 kata32 kirjoitti:
Onpa hurjaa...Teille ei kauheemmin unta jää.Mä en ole käynyt koko raskauden aikana öisin pissalla enkä rupee käymään.No loppuajasta on varmaan ihan pakko,mutta jos opettaa rakon siihen että yöllä käy pissalla,saa todellakin laukata siellä.

Aamusin on kyllä kun 10 h vetää unta,pissarakko ihan pinkeenä.silloin tuntee sen vauvamahan tosi hyvin kans..
Mutta ohjeen sanasen annan,älkää käykö ihmeessä noin usein,kyllä yöllä pitää saada nukkua.

Alkuraskaudessa hormonit tekee sen että vasopressiinin eritys saattaa häiriintyä,mutta mikään pakko ei ole käydä veskissä,loppuraskaudessa saattaa olla että vauva painaa,mut silloinkaan ei välttämätöntä.

Helpompi tietty sanoa kun kärsiä pissahädäst-,kyllä joskusu mäkin herään yöllä siihen että hätä on,mutta se menee ohi.ja uni vie.

Koittakaas nyt mamit nukkua paremmin yönne,jättäkää illasta juomiset vähemmälle jos ihan oikeesti pissaa tulee paljon.Pikkuliruja ei kannata yöllä ruveta liruttelemaan!!!

kata 15+2
Valitettavasti ei anakaan mulla toimi noin helposti. Kun on vessahätä, en nimittäin SAA unta ennen kuin käyn tyhjentämässä rakon, eli kyllä siihen on ollut pieni pakko reagoida nousemalla... onneksi vain pari kertaa yössä, ja kerran ennen nukahtamista joutuu nousemaan.
 
Joo,joo uskotaan että lääkkeet pahasta.Pontti ymmärretty.

Tuntuu vaan että olen monien juttuihin vain yrittänyt kommentoida ja auttaa,ehkä paras tuijottaa omaa napaa ja siitä kirjoitella niin ei tule mitään sanomisia.

Elikäs.Omassa navassa-Liikkeitä ei ole tuntunut reiluun viikkoon enää.Luultavasti sekin ollut syy miksen ole kirjoitellut omasta navasta,koska huoli iso.Viikkolla 16 mennään ja todellakin liikkeet kadonneet.

Ehkä osasyy miksi moinen hyökkäys tuntui extra pahalta.
Vaan poistun joukosta,hyviä masunkasvatuspäiviä.

-kata-
 
kata, älä huoli,eiköhän siellä masussa kaikki ole ihan hyvin. Mulla on nyt 16+3 ja sama homma, eli niitä "muljahduksia" yms ei ole tuntunut kuin joskus viikko sitten viimeeksi. Mä ainakin (tai lähinnä mun mies) uskottelen itselleni, että kaikki on varmasti hyvin! Jospa siellä masussa nyt vaan keskitytään niin kovasti siihen kasvamiseen, ettei iltaisin enää jakseta voltteja heitellä ;) Mutta siis ymmärrän kyllä hyvin, että pelko pikkuisen voinnista on suuri!

Myös minä kannan korteni kekoon tässä lääke-keskustelussa, tosin hieman eri merkeissä. En itse ymmärrä noista lääkkeistä yhtään mitään, mutta varoittaisin kuitenkin apteekkien toiminnasta / ammattitaidosta!! Varoitus koskee lähinnä meidän paikkakunnan apteekkia, mutta ehkäpä muuallakin apteekin mukaan sallitut lääkeaineet kannattaisi aina varmistaa vielä lääkäriltä tai neuvolasta. Olen nyt toista viikkoa sairaslomalla flunssan takia. Viime viikolla kiusasi poskiontelontulehdus, ja nyt sain siihen lisäksi vielä kurkunpäätulehduksen. Lääkäri määräsi lepoa, paljon juomaa, sekä puhekiellon, jottei ääni häviäisi kokonaan. Ja Panadolia saa tarvittaessa ottaa kipuun. Ennen lääkärissä käyntiä asioin apteekissa. Selitin olevani raskaana ja että menisin vasta seuraavana päivänä lääkäriin, kysyin olisiko minulle mitään turvallista helpotusta kurkkukipuun, sekä nielun kutinaan. Sain ko.tuotteet ostettua:
Resilar-yskänlääke:
"Resilarin tilapäinen käyttö raskauden aikana on sallittua pahan yskänkohtauksen hillitsemiseen, vaikka yleensä lääkkeiden käyttöä on hyvä välttää raskauden aikana."
Sterpsils-imeskelytabletit:
"Käytön turvallisuutta raskauden- ja imetyksen aikana ei ole osoitettu. Keskustele siis lääkärisi kanssa ennen Strepsilsin käyttöä"
Coldrex-kaksikerrostabletit:
"Coldrex tabletteja ei tule käyttää raskauden aikana tai imetyksen yhteydessä ilman lääkärin määräystä"

Ja huom, yskänlääkettä neuvottiin ottamaan siihen nielun kutinaan, mä en sanallakaan maininnut yskästä. Onneksi kuitenkin luin kotona vielä käyttöohjeet ennen kuin otin mitään. Minusta apteekkari toimi väärin, ottamalla oman oikeuden leikkiä lääkäriä! Hän todellakin tuli tajunneeksi, että olen raskaana ja vailla neuvoja eri lääkkeistä. No pitää vaan nähtävästi olla tosi huolellinen itse, ettei usko kaikkea mitä "ammattilainen" neuvoo. Haluan tässä kohtaa korostaa, että apteekeissa on VARMASTI myös asiansa osaavia farmaseutteja, mun eteen tais vaan sattua tällainen "maanantai-päivän-painos". Käydessäni lääkärissä kerroin apteekkireissustani, ja hän kielsi ottamasta mitään yllä mainitsemistani tuotteista...

Iloisempiin asioihin, IHANAAA kun kohta on joulu
=) Tulis nyt vaan jo äkkiä lunta, jotta saataisiin se "valkea joulu" myös tänne Etelä-Suomeen. Moonlight oli ainakin jo tosi ahkerana jouluvalmisteluissa! Mä ajattelin tänä vuonna tehdä laatikot, tortut/pasteijat ja sinapin (ensimmäistä kertaa) itse, muut sapuskat ostan / saan valmiina. Meillä on joulupöytään kuulunut aina graavi- sekä kylmäsavulohta, mutta tänä vuonna saattaa kalat jäädä varmuuden vuoksi syömättä. Neuvolasta saadun lappusen mukaan ns.raakaa kalaa ei kannattaisi napostella laisinkaan. Ehkä sitä yhden joulun kestää ilmankin ;)

Nyt taidan ottaa vähän sitä lääkärin määräämää lepoa.....

*Tähtitaivas & 16+3*
 
Heissan.
saikkarilla ollaan nyt pari päivää. on töissä ollu ihan hirveitä kiireitä kun on tää jouluruuhka ja nyt sitten on ruvennut paikkoja kolottamaan. kävin hakemassa äsken neuvolasta poissaololapun ja samalla pyysin että kuunnellaan sydänäänet. kaikki oli kunnossa ja katsoi täti vielä päältä ultrankin kanssa ja liikettäkin löytyi pikkuiselta :heart: =) =) :heart: =) aivan ihanaa kun on tätä vainoharhaisuutta aina vaan. nyt sitten koossa tasan 15 täyttä viikkoa. koskahan alan tuntemaan liikkeitä?

täytyy munkin kommentoida tota pissalla ravaamista: mulla on pienestä pitäen ollu vilkas rakko ja aina olen käynyt myös öisin noin kerran korkeintaan kaksi vessassa. nyt on tarvetta käydä vessassa useammin , myös päivällä. joku yö olen nyt joutunut juoksemaan jopa sen noin 7 kertaa vessassa. olen tottunut käymään yöllä asioilla ilman valoja ja olen silloinkin sellaisessa horkassa ettei yöni siitä katkonaistu enkä ole aamulla yhtään väsynyt. pahempi olisi jos väkisin yrittäisin pidätellä.

Hani ja "Samppa" 15+0
 
elin
Noista jouluruuista...
Nyt varmaan tulee ristiinnaulinta, mutta sen uhallakin paljastan, että olen kyllä syönyt kylmäsavulohta odottaessani. (Graavikalaa en) Neuvolassa aikanaan sanottiin, että jos nyt ei mitenkään kykene vältäämään kylmäsavustettua kalaa (no en kykene!!!), niin mahdollisimman tuoreena voi syödä. Itsenäisyyspäivän kahvipöydässä oli vielä kylmäsavulohi-tuorejuustotäytteisiä (juu, kotimaista, pastöroidusta maidosta tehtyä) tuulihattuja, kamalaa odottajan kiusaamista! :eek:
Näpit eivät pysyneet irti... :ashamed:

( . )
Taas olin tänään tuntevinani pientä liikehdintää masussa. Voiko tämä nyt olla sitä, kun viikkoja on kuitenkin näin vähän. Kumma kun ei kolmattakaan odottaessa osaa tunnistaa!
:D

Elin+Saara-Antero13+3
 
Mulle tuli mieleen tosta liikkeiden katoamisesta/vähenemisestä, että mulle on käynyt ihan samoin ja samalla on maha tullut aika reilusti ulkonevaksi palloksi ja on ollut aika hurjiakin kipuja sivuilla... niin mietin vaan, että johtuiskohan siitä että tietty tyyppi kasvaa mutta myös lapsivesi lisääntyy? Tai entiedä.. Yritän olla stressaamatta, ens viikolla on kuitenkin taas neuvola ja pääsen kuuntelemaan sykkeitä.

Sisi ja bébé 14+5
 
Täytyy minunkin nyt sotkea näppini tohon lääkejupakkaan. Eli olen ammatiltani sairaanhoitaja ja Buranaa ja Panadolia saa käyttää turvallisesti rinnakkain. Näiden välillä ei tarvitse olla tiettyä tunti väliä. Neuvolassakin sanottiin että Buranaa saa käyttää keskimmäisessä kolmanneksessa tarvittaessa. Eli ilmeisesti suositukset on muuttuneet. Tietenkään lääkeitä ei kannata turhaan käyttää.

Mullakin on ollut tota alaselän/pakaran yläosan kipua. Mulla se tuntuu vas. pakaran yläosassa ja ilmaantui pari viikkoa sitten yövuorossa kun oli kamala kiire eikä juuri ehtinyt istumaan tai huilaamaan. Se ei tunnu koko aikaa vaan aina äkkinäisissä liikkeissä tai tietyssä asennossa. Äitini sanoi tänään että olisikohan isias vaivaa, hänellä on kyseinen vaiva. En ole vielä lääkärissä käynyt, mutta täytyy käydä jos enemmän alkaa vaivaamaan. :\|

Sitten minusta. Väsymys on edelleen aivan valtava, helpottaakohan tämä koskaan. :\|

Joulusta: On selkeä suunnitelma jouluaattona käydään minun vanhemmilla ja appivanhemmilla joulut toivottamassa kun joulupäivän ja tapaninpäivän olen töissä. Täytyy varmaan kuitenkin paistaa oma kinkku leivinuunissa, nyt kun sellainenkin löytyy. Olen kuullut kehuttavan, että tulee hyvää. :p

Tietysti tervetuloa uusille odottajille!
 
Jonnakar Kiitos kovasti viestistä, eihän sillä paikkakunnalla ole merkitystä=)
Itse vaan toivois kovasti ettei ihan mitään suunnatonta ruuhkaa olis synnärille, mut taitaa se maaliskuu olla se pahin aika=)

Ja siitä sitteristä, en lainkaan pahastu kommenteista, kaikki tieto on hyväksi, itse kun ei kuitenkaan ole asioihin päässy entuudestaan tutustumaan. Se on hyvä, kun muut korjailee, kun itse ei tiedä=)

Suuri kiitos ihan kaikille :flower: On kiva saada tietoa rivien välistä =)

Yöllä käydään täälläkin veskissä, ilta on aina pahin... oon ihan alusta asti vähintään kerran yössä käyny veskissä...

Hei 16. viikko alkoi tänään =) hih!!! kyllä ne viikot viikko kerrallaan kertyykin...

Maariana+Iinuska 15+0
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2006 klo 13:14 kata32 kirjoitti:
Joo,joo uskotaan että lääkkeet pahasta.Pontti ymmärretty.

Tuntuu vaan että olen monien juttuihin vain yrittänyt kommentoida ja auttaa,ehkä paras tuijottaa omaa napaa ja siitä kirjoitella niin ei tule mitään sanomisia.

Elikäs.Omassa navassa-Liikkeitä ei ole tuntunut reiluun viikkoon enää.Luultavasti sekin ollut syy miksen ole kirjoitellut omasta navasta,koska huoli iso.Viikkolla 16 mennään ja todellakin liikkeet kadonneet.

Ehkä osasyy miksi moinen hyökkäys tuntui extra pahalta.
Vaan poistun joukosta,hyviä masunkasvatuspäiviä.

-kata-
Ei näistä jutuista varmaankaan kannata ottaa itseensä - vaikka tietenkin saa jos haluaa.

Olikos sulla aiempia lapsia? Mietin niitä liikkeiden tuntemisia, että eikö niiden pitäis vasta vähän myöhemmin tuntua. Ei kait kannata olla huolissaan ainakaan vielä. Minulla kun ei ole lapsia ennestään niin omakohtaista tietoa ei ole.

Nyt ainakin minä ihmettelemään, että miksi poistut.

Onko tässä pinossa tosiaan joku mmm? En ollut aiemmin huomaanutkaan, ennen kuin oli tuo pitkä lääkesepustus.
 
Joo, oli pakko vielä käydä tsekkaamassa tuolta ensimmäiseltä sivulta - ja ei ole mitään mmm nimimerkillä odottajaa meidän pinossa. Siellä nyt joku ulkopuolinen tuli pätemään tänne. Kata: älä nyt vaan tollasen tuntemattoman vieraan jutuista lähde pois.
 
Heippa!

Onnea Teppanalle jälleen tätiytymisestä! Mun tuttava sai myös aikaisin tänä aamuna poikavauvan, ensimmäisensä :heart: Itsellä vähän haikea olo. Meidän jouluvauvan la olisi ollut huomenna.

Mulla on myös kova "tätikuume". Sisko ja veli on kumpikin ihan sopivassa lapsenteko iässä, mutta kumpikaan ei ole ilahduttanut mua vauvauutisilla! Ja vaikka mä kuinka yritän näyttää isosiskona mallia :D

Meillä on ollut perinteenä olla aatto toisen vanhemmilla ja joulupäivä toisilla. (siis jo kaksi joulua ollaan miehen kanssa tätä perinnettä vaalittu :D ) Ts. valmiista pöydästä toiseen valmiiseen :ashamed: Nyt ollaan puhuttu, että tämä joulu mennään vielä sukulaisissa, mutta ensi jouluna tehtäisiin joulu omaan kotiin. Tänä jouluna täytyy kyllä mennä äidin avuksi laatikoita ja sinappia tekemään, kun äidin toinen käsi on loukkaantumisen vuoksi käyttökiellossa. Voitte vaan kuvitella kuinka kova paikka naiselle, joka on tottunut aina tekemään suurimman osan herkuista alusta asti itse! Äiti tilasi leipomosta kaikki joululeivonnaiset. Eräänlainen luottamuslause tytärtensä kyvyille :LOL:

Joululahjoja en ole hankkinut vielä ensimmäistäkään.. Keskiviikkona olisi tarkoitus lähteä ostoksille siskon ja veljen kanssa. Perinne sekin!

Nyt taas nukkumaan. Mun unet on ollut kanssa viime aikoina tosi outoja... Ja tuntuu että näen unia ihan koko yön! Sama oli esikoista odotellessa.

-ebbuliini rv 11+4-
 
Iik, mua jännittää :D Tänään olen menossa siellä mummilla ja papallani käymään ja olisi tarkoitus vauvasta kertoa.. Se on vaan tosiaan niin, että sitten viimeistään torstaina kaikki isän puoleiset sukulaiset tietää.

Mutta pakko se on jo kertoa, isäni kun jo tietää ja se on kanssa sellainen lörppähuuli, että aina vahingossa möläyttelee asioita. Esim. Viime raskaudesta oli mennyt kertomaan just ko.mummille vaikka käskin olla hiljaa, että kertoisin sit itse kun ollaan selvillä vesillä. Ja sit tuli se km...

Kuitenkin haluan itse kertoa, mutta onhan tässä jo viikooja 13+2, että 'selvillä vesillä' ollaan jo.

Mekin ollaan jouluaatoksi menossa hyvinkäälle mun vanhempien luo ja joulupäivä ollaan ihan oman perheen kanssa kotona. Sitten tapaninpäivänä takas Hyvinkäälle ja mennään käymään miehen vanhempien luona. Tämäkin jo monivuotinen perinne :)
Mieskin yllätti iloisesti ja kertoi, että aikoo olla koko jouluviikon kotona, kun oli vielä kesälomapäiviä jäljellä.

-Hiiviö & Elvis 13+2-
 

Yhteistyössä