~KesäMassut 2007~

Onpas nyt hymy korvissa, kun toinen neuvolakäynti on ohi ja sain kuulla sydänäänet. :D Siellä jumpsutti kiivaasti ja löytyikin ihan helposti. Mulla oli edellisestä käynnistä paino laskenu n. 2.5kg, mut sillon oli kyl villapaita eli todellinen lasku ehkä 1.5kg tai jotain. Ihan hyvä tässä vaiheessa, kun on ennestään painoo vähän liikaa.

Sain lisää tietoa raskausdiabeteksestä ja olis nyt tarkotus alottaa ruokapäiväkirjan pitäminen uudestaan... Ettei sit tartteis sokerirasituksen jälkeen alkaa dietille. Vitamiineja (Multitabs) neuvo ottamaan kahden sijasta yhden ja lisäks kalsiumia, jos ei maitotuotteista tuu tarpeeks.

Seuraava aika on sit tammikuussa rakenneultra ja seuraava neuvola helmikuussa... Ei siis turhan tiheeseen täällä tässä vaiheessa rampata, jos ei tuu mitään erityistä.

Kohtu oli noussu jo paljon korkeemmalle ku osasin kuvitella... Ylin kohta on kuulemma jo 3-4 senttiä navan alapuolella. :) Nyt sit osaan paremmin kuulostella niitä poikasen liikkeitäkin, vaikka terkkari sano niitten tuntuvan myöhään istukan paikan takia. Kuulemma saattaa mennä sinne rakenneultran tienoille asti. Se ultra on 22.1.2007 (rv 20+3). Ihan rauhassa oottelen, tuntuu sit kun on tuntuakseen... Olis kyl tosi ihana joululahja.

Kysyin terkkarilta noista kielletyistä sapuskoista ja aika ehdottoman kiellon anto... Graavi- ja kylmäsavukalaa eikä silliä yhtään (kun ei tiedä varmaksi onko listeriaa vai ei), maksaa ei mielellään yhtään (kun a-vitamiini on rasvaliukoinen ja pitoisuus saattaa nousta), viini ruokailun yhteydessä alkottomana tai ei yhtään (kun ajattelin ihan hiukan jouluna maistaa) kun turvallista rajaa ei tiedetä ja osa vaikutuksista ei näy päälle (on esi. oppimisvaikeus kouluiässä tms) jne. Taidan siis pysyä tiukkana ja nauttia kielletyistä herkuista vauvan synnyttyä. Helppoa se ei kyl välttämättä ole.

Huh! Olipas oksu poikkeuksellisen lähellä... Tuli ihan yllättäen tosi huono olo ja alko yököttää. Ei mitään hajua mistä vois johtua. Onneks jo helpottaa.

Tuosta fetasta kun oli puhetta, niin mun lempparia on kans se köntässä myytävä, vissiin Arlan. En vaan voi ton mun laktoosiongelman takia sitä enää syödä. Valion laktoositonta pidän myös hyvänä, mut kovin suolasta se on. Onneks noita voi syödä huoletta... Taitaa mullakin olla tänään listalla fetasalaatia. :p

Jos muuten ei siinä parissa kolmessa päivässä mee koko purkki muuten, niin kokeilkaapa laittaa sitä fetaa lihapulliin, leipään, pitsan täytteeks / lämpimiin voileipiin / toasteihin, tai sit vaikka täytettyihin tomaatteihin / paprikoihin. Käy mun mielestä yllättävän moneen ruokaan. Ite kokeilin kerran tehdä suolasia muffineita ja ihan jänskiä tuli... Vähän sitkee vaan oli taikina, joten vaihtaisin ehkä vaikka sämpyläpohjaan. Täytteenä oli siis fetaa muruna ja aurinkokuivattua tomaattia pieninä paloina. Toimii myös patongeissa / muussa vaaleassa leivässä.

Mies tuli kotiin, joten poistun koneelta. Heipat... :wave:
 
elin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2006 klo 15:31 PikkuMyy-80 kirjoitti:
Kysyin terkkarilta noista kielletyistä sapuskoista ja aika ehdottoman kiellon anto... Graavi- ja kylmäsavukalaa eikä silliä yhtään (kun ei tiedä varmaksi onko listeriaa vai ei), maksaa ei mielellään yhtään (kun a-vitamiini on rasvaliukoinen ja pitoisuus saattaa nousta), viini ruokailun yhteydessä alkottomana tai ei yhtään (kun ajattelin ihan hiukan jouluna maistaa) kun turvallista rajaa ei tiedetä ja osa vaikutuksista ei näy päälle (on esi. oppimisvaikeus kouluiässä tms) jne.
Jännä, miten erilaisia ohjeita eri paikkakuntien neuvoloissa annetaan. Savonilnnassa mulle sanottiin kaikista noista, että kohtuudella. Vain niitä tyhjiöpakattuja kaloja kehotettiin välttämään. Viinilasilisestakin sanottiin, että juhlan kunniaksi voi ihan hyvin lasillisen ottaa, kunhan niitä juhlia ei sitten ole joka viikko. Mutta tottahan se on, että parempi katsoa kuin katua!
Vaan kyllä taitaa mun lautaselle ilmestyä sitä graavikalaa jouluna... Ja 1-prosenttista siideriä lähtee pikkujouluihin yks pullo mukaan. Siellä ei kuitenkaan ole mitään alkotonta tarjottavaa ja limu alkaa kyrsiä...

Siitä synnytyksen ajankohdasta piti vielä heittää arvaus. Meidän molemmat pojat ovat syntyneet rv 39+4, eli eiköhän me samoilla linjoilla pysytä. Näin ollen vauva syntyy 12.6. ja sanotaan vaikka että 22 maissa illalla. :D
 
Moikka moi!!!

En oo pitkään aikaan "ehtinyt" käydä täällä....oon ollut tän viikon töissä ja onpas ollut yhtä #&%?$!*ä tuon pahoinvoinnin takia... :/ Tänään kävin neuvolassa...ja kuulin ne ihanat sydänäänet...150 löi...onko sit tytön vai pojan sydänäänien nopeus????:heart: tuli tosi onnellinen olo!!! Verenpaine oli koholla niin siitä pistettiin neuvolalääkärille aika ens tiistaiksi...ja sit sen pahoinvoinnin takia kanssa...Mä oon aika väsy tähän pahoinvointiin... :'( kun tää jatkuu ja jatkuu...kyllä neuvolatäti lohdutteli että kyl tää loppuu joskus viikolla 16....*toivon sitä todella* Sit pissassa oli valkuaista...ja kätilö kysyi että onkos tullut syötyä suklaata...juu onhan sitä...pitänee jättää syömättä!!

Et tälleen täällä...Joulun odotusta kaikille!!!

TV: Mantsu ja masuasukki 13+4
 
Oltiinpas tiputtu kauas tokalle sivulle!

Ultrakuulumiset: Eli np-ultrassa oltiin tänään. Mieskin pääsi mukaan, kun anoppi kerkesi poikaa katsomaan. Kätilö kokeili masun päältä ultrata ja kuva oli niin selkeä, ettei tarvinnut alakautta ronkkia ollenkaan. Pikkuinen oli erittäin hereillä ja suoristeli jalkojaan ja käsiään niin että kohdun seinät vain venyivät! :D Aivan ihana! Pää-perämitta oli 60 mm ja pää 19 mm. Niiden perusteella laskettu aika piti ihan paikkansa. Niskaturvotusta ei ollut kuin 0,9 mm. Kuvia saatiin mukaan kaksi. Ultran jälkeen käytiin vielä valitsemassa kihlasormukset :heart: Kyllä, olen tänään onnellinen! :D

Ultraaja ei muuten ollut Teppanan kehuma Sirpa, mutta todella mukava sattui meillekin. Selosti tosi tarkasti, mitä näki ja teki, eikä lopettanut vauvan näyttämistä siihen, että pakolliset tiedot saatiin. Esitteli vielä varpaita jne. =) Kysyin, näkyykö sukupuolta, mutta ei kuulemma vielä tässä ultrassa lähdetä arvailemaan. Rakenneultrassa sitten, jos itse pyytää, ja vauva on otollisessa asennossa.

Ihan hetkessä nuo ultrakuvat ei haalene. Juurikin katselin esikoisen ultrasta maaliskuussa 2005 saatuja kuvia. Niitä on säilytetty äitiyskortin kansissa. Mutta nyt täytyy kyllä jossain päästä kopioimaan paperille, että voi esitellä samoja kuvia vielä tuleville sukupolvillekin!

Neuvolakerrat: Eka neuvola oli 9. viikolla ja lääkärineuvola jo 11. viikolla. Eli kaksi kertaa oon käynyt neuvolassa ja sitten oli tuo ultra äitiyspolilla. Seuraava neuvola on 15.1. rv 16+4. Ja rakenneultra 12.2. rv 20+4.

Mun "vauvoille" tulee ikäeroa 1v 9kk eli poika on nyt 1v 3kk vanha. Ainoat "säälit" tutuilta on tullut siitä, ettei tuo melkein 14 kg painava jötikkä seiso eikä kävele ilman tukea vielä, joten joudun kantamaan häntä vielä vauvamasun lisäksi. No.. Tukea vasten poika ottaa jo aika tukevia askelia, joten eiköhän tässä talven tai viimeistään kevään aikana lähde omilla jaloillaan. Sitten onkin uusi haaste, kun joutuu juoksemaan hänen perässään aina vaan suuremman vauvamasun kanssa!

Jo tuli taas sepostettua oman navan ympäriltä.. Toivottavasti kukaan ei pistä pahakseen =)

-ebbuliini rv 12+1-

Hiiviö: Voitko muuttaa mun lasketun ajan 29.6:sta 28.6:een. Saadaan se virallinen la listalle! Nettilaskurit antoi jostain syystä päivän enemmän kun neuvolan ja äitiyspolin käyttämä laskuri. Kiitos :flower:
 
Heippa!

Joku täällä kyseli np-ultrassa saatuja vauvan mittoja. Minä kävin np-ultrassa Rv11+6 ja vauvan pituus oli 47,1mm ja vastasi siis täysin kuukautisista saatua laskettua aikaa.

Myös me olemme aikoneet käydä rakenneultrassa jotta tarkemmin saa tietoja vauvan rakenteista. Ja onhan se kiva taas päästä kurkistamaan omaa vauvaa.

Äiti77 Rv12+0
 
Minusta voisi olla myös mielenkiintoista tietää lapsen sukupuoli. Mies toivoo tyttöä (tai sitten hänellä on vaan tyttöolo), minä en tiedä kumpaa toivoa eli kunhan on terve. Minun sisaruksilla on vain poikia, joten saa nähdä on "sukuvika".

Meillä on myös se rakenneultra tammikuussa, olikohan se 18. pv. Luulin että siellä olisi voinut kysyä sitä tyttö/poika asiaa, ei tajuttu ainakaan vielä edellisessä ultrassa kysyä. Tosin ei siellä mitään muuta kuin napanuora näkynyt...

Hirmuisessa flunssassa olen tässä pari päivää ollut ja nyt sitten mahakin kipuilee. No, on vaan varmaan kipeä tästä paljosta yskimisestä ja niistämisestä.

Ai niin niitä mittoja: muuta en muista kuin että kokonaispituus oli 95mm. Ja kovasti näytti potkivan.

Mulla tehtiin ultra ensin sisäkautta. Kätilö jatkoi sitten vielä mahan päältä kun ei saanut haluamaansa pään mittaa sisäkautta. Siellä se yritti nukkua, mutta kätilö ravisteli ja paineli mun mahaa niin että sai vauvelin hereille.

Nimistä ei olla vielä juteltu.

Ruuista: Alkuraskauden aikana välttelin kaikkea vähänkin epäilyttävää. Tosin aika harva ruoka silloin ylipäätään maistui, että söin sitä mitä alas sain. Kaloihin en ole vielä uskaltanut koskea. Mutta punaviini on alkanut taas tuoksumaan ihan hyvälle, ehkä jouluna voisi ihan vähän maistaa. Itse ajattelen niin, että pääasia on olla sovussa itsensä kanssa. Toiset noudattaa tiukkaa nollalinjaa kaiken suhteen ja toiset taas eri tavalla. Luulen, että täällä ei ole niitä ns. riskikäyttäytyjiä eli juotaisiin itse kunnolla humalaan. Niitähän tavallaan neuvolassakin yritetään löytää näiden alkokyselyiden kautta.

Minulla on sellainen mielikuva (joku saattaa tietää paremmin) että kuitenkin edelleen melko vähän on alkoholistien lapsissakaan varsinaisia kehityshäiriöitä. Toisilla lapsilla tosin enemmän kuin toisilla.

 
Oi onnea kovasti kihlauksen johdosta ebbuliini :flower: :flower:
Ja kiva kun oli mukava ultrakokemus sullakin!

Joo ei ne ultrakuvat nyt ihan vuodessa haalene, mullakin on esikoisen vuonna 1998 otetut kuvat vielä varsin hyvässä kunnosa. Tokihan jos niitä säilyttelee auringonpaisteessa niin varmasti haalenevat.

Meillä tuleekin nyt vähän isompi ikäero tämän vauvan ja isoveljien kanssa. Nuorimmaisen ja vauvan välille tulee 5,5 vuotta ja vanhimman ja vauvan 8,5 vuotta. Aika ihanaa kun pojat on jo vähän isompia, ei ole sitten montaa ihan pientä hoidettavaa. Nuo meidän kolme poikaa kun ovat syntyneet kolmen vuoden sisällä, ei varsinkaan keskimmäisen ja nuorimmaisen vauva ajoista muista paljon mitään, sellasessa sumussa menty. Mutta tyytyväinen olen kuitenkin, että ovat pienellä ikäerolla, niistä on ihan valtavasti seuraa toisilleen. Voi olla, että sitä "joutuu" tälle tulokkaallekin vielä kaverin "tekemään"
:whistle: sehän jää muuten yksinäiseksi kun isoveikoista ei välttämättä ole kauheen pitkään leikkiseuraa. Ja kerran tila-auto pitää kuitenkin hankkia niin sinnehän jää vielä yks paikka tyhjäks... ;) No eipä mennä enempää asioiden edelle sais nyt tän raskauden ensin kunnialla loppuun.

Mulla olis toinen neuvolakäynti sitten heti tapaninpäivän jälkeisenä maanantaina. Kyllä sitä taas vaan alkaa jo jännittämään, että kuuluuko sydänäänet... Että se siitä np-ultran tuomasta mielenrauhasta, vauhkokertoimet alkaa olla taas jo huipussaan...Rakenneultra on sitten 31.1.07, viikkoja sillon on 20+2.

Painosta en osaa kyllä sanoa juuta enkä jaata, ei se varmaan tippunutkaan ole, mutta en usko että kauheesti on noussutkaan. Meillä ei ole toimivaa vaakaa kotona, joten neuvolassa sitten vasta näkee mihin suuntaan ollaan menty. Esikoisesta tuli 25kg, joista 5kg oli läskiä, loput jäi laitokselle. Sitten kyllä vauvan syntymän jälkeen aloin tasaseen tahtiin lihota ja hups vaan, kun aloin keskimmäistä odottamaan oli lähtöpainoa 20 kg enemmän kun silloin kun aloin odottamaan esikoista. Raskausaikana tuli sitten 10kg lisää, jotka kaikki jäi laitokselle. Keskimmäisen jälkeen laihdutin vielä 20 kg ja kun aloin odottamaan nuorimmaista olin samoissa lähtölukemissa kuin esikoisen kanssa ja silloinkin tuli raskausaikana +25kg. Ei niistäkään kiloista paljoa jäänyt, mutta olen taas tässä vuosien saatossa jostain kumman syystä saanut kerättyä tuota vararavintoa hiukkasen liikaa, joten olen taas samoissa mitoissa kuin keskimmäisen aikaan, joten luulen että paino nousee jotain kymmenisen kiloa. Aikamoista jojoilua mulla kyllä ton painon kanssa on. Lihon tosi herkästi ja jos ei kokoaikaa jaksa pitää tiukkaa kuria niin heti alkaa mittari vaa'assa nousta ylöspäin.

Jaa heittäskö villin veikkauksen, että tää syntyy laskettuna päivänään, eli 18.6. aamutuimaan kuuden aikaan =) Esikoinen synty 39+1, keskimmäinen 38+6 ja nuorimmainen 40+0, eli se osu just laskettuun aikaan, joten josko tämäkin. Ja jos sukupuolta pitää arvailla, niin poika se on:) Sillon np-ultrassahan siellä jalkojen välissä jotain uloketta näkykin, kätilö kyllä sitten loppujenlopuksi ollut varma onko se napanuora vai munat! Rakenneultrassa sitten vois kysyä tarkennusta, mutta oon alkanu miettimään, että josko pitäis kuitenkin sukupuolen jännityksessä.

Mä oon kans Hiiviö ollu ihan äly herkkis ja toisaalta ihan raivohullu
:whistle: Enkä oo aina muistanu laskea sataankaan, joten ukolle on tullu räjähdettyäkin pari kertaa oikeen huolella tässä viikolla. Me oltiinkin sitten mykkäkoulussa tiistaista tähän päivään asti ja ukko nukku sohvalla... Pitäs vähä yrittää rajottaa tota räjähtelyä ja mieskin vois kyllä antaa mennä toisesta korvasta siäsään ja toisesta ulos eikä aina ottaa niin tosissaan kaikkea mitä mä hormoonihuuruissa suustani päästän.

Jaaha lopuksi toivotan vielä kaikki uudet tervetulleiksi meidän kesämassujen joukkoon ja lopettelen tarinoinnin tälläerää, lääkkeidenjako sessio odottaa... (EVVK)

Teppana & pikku-ukko 13+4
 


Heippaus!

Laitanpa minäkin lusikkani soppaan tässä ruokakeskustelussa. Kaipa se olisi parasta, että osaisi jotenkin pitää maltillisesti järjen kädessä niiden kiellettyjen ruoka-aineiden kanssa. Mulle ainakin välillä iskee sellaiden kaamea ahdistus, kun olen antanut itselleni luvan syödä jotakin, mikä on kiellettyjen listalla. Aina en muista, mitä kaikkea siellä oli ja sitten vaan otan ruokaa. Juuri tällä viikolla työpaikan jouluaterialla tulin syödeenksi kylmäsavulohta. Tarjoiluastian edess' mietin, oliskos tämä nyt niitä kiellettyjä. Paikalla oli sairaanhoitajanakin toiminut kolmen lapsen äiti, joka sanoi anna mennä vaan (edellisenä päivänä olin kertonut olevani raskaana). Luotin hänen kokemukseensa ja tietoihinsa. No, eilen illalla sitten iski syyllisyys ja aloi pelätä, josko vauvalle onkin tullut vahinkoa mun "mässäilyn" takia. Söin ihan reilusti savu-fisua. Onneksi mun mies on rauhallisuuden perikuva ja jaksaa aina ottaa asiat järkevästi. Mitä tästä tulisikaan ilman miehen tasapainoisuutta.

Oon ehkä vähän tyhmä, mutta mistäs sitten tiedän, olenko saanut jostain ruuasta sen paljon puhutun listerian? Tuleeko siitä jonkinlaiset oireet heti vai tapahtuuko tuhoja pikku hiljaa ja sitten vaan tulee yhtäkki keskenmeno tai lapsi syntyy jotenkin sairaana. Sori, en oikeasti tiedä. Tämä voi tuntua teistä hölmöltä...

Hiiviökös se kirjoitteli tunneherkkyydestä.. ja joku muukin kirjoitti, että arvelee itkevänsä lastensa joulujuhlissa. Mites kävi? Ei siinä minusta ole mitään hävettävää, jos omien lastensa juhlassa itkee. Mutta...olin toissa päivänä töiden puolesta koulunjoulujuhlassa ja mulla meinasi tulla tippa linssiin, kun eka-tokaluokkalaiset esittivät piparkaakuleikkiä ja lauloivat niin suloisesti. En nyt yleensä ihan näin herkkä ole, vaikka tunteellinen olenkin. Voi, miten suloista ajatella, että joskus meidänkin masumatkaaja saa ehkä olla mukana päiväkerhon ja sitten aikanaan koulun joulu-ja kevätjuhlaesityksissä. Lapset näyttävät niin iloitsevan esityksistään.

Tänään otamme varaslähdön jouluruokailuun ja menemme anoppilaan jouluaterialle, sillä mieheni sisko miehineen ovat joulun muilla mailla vierahilla. Aaton olemmekin sitten kotona ja joulupäivänä alkaa sukulaiskierros ensin Etelä-Karjalassa ja sitten pääkaupunkiseudulla. Hesassa haaveilen pääseväni katslemaan mammavaatteita ja vauvavarusteita heti, kun alet alkavat. Hihiii ja kivaa!

Nauttikaahan viikonlopusta!


Manteli-76 ja masumatkaaja 16rv
 
elin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.12.2006 klo 08:27 manteli-76 kirjoitti:
Oon ehkä vähän tyhmä, mutta mistäs sitten tiedän, olenko saanut jostain ruuasta sen paljon puhutun listerian? Tuleeko siitä jonkinlaiset oireet heti vai tapahtuuko tuhoja pikku hiljaa ja sitten vaan tulee yhtäkki keskenmeno tai lapsi syntyy jotenkin sairaana. Sori, en oikeasti tiedä.
Tällaista kirjoitettiin tuolla mitäs nyt -palstalla:

Listeria monocytogenes -bakteeri voi aiheuttaa ihmiselle vakavan taudin, listerioosin, joka tarttuu yleensä elintarvikkeiden välityksellä. Erityisen alttiita vakaville infektioille ovat vastustuskyvyltään heikentyneet henkilöt. Heillä listerioosi ilmenee aivokalvontulehduksena tai verenmyrkytyksenä tai molempina. Myös raskaana olevilla, vastasyntyneillä ja vanhuksilla on lisääntynyt riski sairastua.

Raskaana oleville L. monocytogenes -bakteeri aiheuttaa yleensä flunssan kaltaisia oireita. Vakavimmat seuraukset ovat keskenmeno tai vastasyntyneen aivokalvontulehdus. Kuolleisuus listerioosiin on 20-40%. Riskiryhmään arvioidaan kuuluvan 20-30% väestöstä.

En minäkään tuosta oireilusta tiennyt, eikä siitä neuvolassa ole koskaan mainittu.
 
Nyt voin tosissani sanoa, että etominen ja väsymyskin on kokonaan ohi tältä erää.
Yli viikkoon ei ole huonoa oloa tullut, vaikka ruokahalut eivät kauheasti ole parantuneet.
Tosin pari kertaa on tullut käytyä hampurilaisella... :ashamed:

Viime neuvolakäynnillä oli taas paino pudonnut -400g/5vk eli lähtöpainosta on lähtenyt -600 grammaa nyt alkuraskauden aikana.
Kuopuksen aikana sama lähtöpaino eli 82kg ja 10,5kg tuli raskausaikana eli ihan kohtuullisesti, kun jouduin kattomaan raskausdiabeteksen takia mitä suuhuni laitoin. Kuopus painoi vain 2990g ja nyt mietinkin, että kuinkahan pieni vauva nyt syntyy, jos painoa ei tule tuota kymmentäkään kiloa? :eek:
Neuvolatäti sanoi, että kuopuksen alhainen paino saattoi johtua istukan koosta, mutta kun tutkin äitiyskorttieni liitteitä, niin kuopuksella oli isompi istukka kuin esikoisella (esikko kuitenkin painoi 3485g)!
Nyt sitten hiipii mieleen pelko siitä, josko kuitenkin oma syömiseni vaikuttaa lapsen kokoon merkittävästi... :/

Olen nyt kuitenkin tehnyt vauvaa varten hankintoja, sillä olen innostunut yht'äkkiä kestovaippailusta eli hankin vauvalle jo kuusi kestoa ja kuopuskin sai siiryä kertiksistä kestoihin, kun hankin hänellekin 10 kestovaippaa. :)
Harjoittelen nyt kestoilua kuopuksen avulla, että voisin heti synnäriltä palattuani alkaa kestoilla vauvankin kanssa... :D
Meillä on ollut pian kaksi vuotta kuivausrumpu, mutta nyt vasta sain ahaa-elämyksen alkaa kestoilla! :saint:
Onkos pinossamme muita kestoilusta innostuneita?

Riina-Niina ja satuaarre 14+4
 
elin
:wave: Minä ilmoittaudun kestoilijaksi!
Esikoisella käytettiin kestoja n. puolivuotiaaksi, kakkosella n. 8-kuiseksi ja nyt 1,5-vuotiaana siirrytty kestoihin uudelleen kuivausrummun myötä! Miestä ällöttää, kun tilailen vaippoja huuto.netistä, ovathan ne toki toisten käyttämiä. ("vaimo ostelee onnessaan käytettyjä vaippoja") Mutta käytettynä tosi paljon halvempia ja siinähän se kierrätysidea on parhaimmillaan! :)
 
ebbuliini ; Päivitin tietosi ja oikein paljon onnea kihlauksen johdosta!! :D :flower:

Meillä oli tosiaan ukko eilen pikkujouluissa, saldona kivistävä pää ja hukannut 150e batistini takin matkalla.. Niin ja on se muutaman vauhdikkaan lähdön ottanut tonne vessaan, äskön sitten vein sille ämpärin.

Eli varmaan kiva lauantai tulossa meille :kieh:

Tuossa kunnossa pääsee vasta iltapäivällä ylös ja silloinkin siirtyy sohvannurkkaan tuijottaa tölsyä tai tietokonetta... Onneksi näitä päiviä on kuitenkin harvoin :)

mullakin ollut tänään maha jotenkin ihmeellisesti kipeä... tuntuu kuitenkin keskikohtana olevan toi napa, että ei tarttis murehtia että vaavilla joku, kun ei ihan noin ylös yllä vielä.. inhottavaa kuitenkin... :/

Kohta pitäisi mennä esikko laittamaan päiväunille, ihan yliaktiivinen taas, kun sain viime yönä nukkumaan vasta 10 ja ihan normaali aikaan kuitenkin heräsi. Voi olla että unet nyt sitten maistuu :)

Mäkin ajattelin neuvolaan soittaa ensi viikolla, että jos voisin aiemmin hakea sen raskaustodistuksen, kun sen saa vasta viikoilla 15 (mulla jouluaatto) mutta ei kuitenkaan viitisis seuraavaan neuvolaan asti odottaa, kun se on vasta ensi kuun 15 päivä... Sitä asuntoa kun ollaan nyt katseltu, olisi tuosta raskaudesta hyötyä :whistle: ;) Voisi vaikka samalla kysyä josko vois sit sydänääniäkin taas kuunnella.... :ashamed: :D

-Hiiviö & Elvis 13+6-
 
Tässä elintarvikeviraston linkki listeriasta, jos joku haluaa käydä vielä tutkiskelemassa asiaa:

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/suositukset_ja_ohjeet/listeriabakteerista/

Sanoisin, että on kyllä harvinaisen huonoa tuuria, jos sen sattuisi ruuasta saamaan. Se on jännä, heti kun luin, että raskaana olevilla voi esiintyä flunssan kaltaisia oireita niin johan aloin miettimään tätä pari päivää ollutta flunssaani :ashamed:

Onnea Ebbuliini kihlautumisen johdosta :flower:

Oliko se Teppana, jolla on jo melko vanhat sisurukset tälle nyt tulevalle. Vielähän te mahdutte viiden hengen autoon ;)

Kysymys Onko moni täällä jo ennestään äiti ja haaveileeko kukaan muu kuin minä isosta perheestä (väh. 4 lasta)?
 
Hei, korjaan vielä nopeasti ettei tule väärinkäsitystä. Taaskaan en jaksanut kirjautua, joten en pääse muokkaamaan... :headwall:

Teppana: Siis tarkoitin tietenkin, että lähinnä on niitä sisaruksia. Kun luin itse tekstiä, tuli ehkä olo että viittasin tulevan ja nykyisten ikäeroon negatiivisena asiana, mutta se ei ollut tarkoitukseni.
 
Taas täällä :D

Piti tulla purkamaan kun luin tuota Tammikuisten ketjua, kun siellä on jännät paikat kohta käsillä. Mun piti itsekkin kuulua siihen joukkoon.... *huokaus* Voi kun kaikki menisi nyt hyvin, voin sitten teidän kanssa kesällä jännätä :)

Ollaanhan tässä jo voiton puolella kuitenkin kun on riskiaika ohitettu.

Jonina; Mulla on yksi poika ennestään, 1v7kk. Itse olen nyt 21, eli nuorena aloittanut :whistle: Mä haaveilisin 4 lapsesta, olisi vielä selvät suunnitelmat, että kaksi nyt ja sit kun heidät saisi kouluun niin toiset kaksi vielä :D Mies pitäisi vielä vaan puhua mukaan, kun aiemmin oli sitä mieltä että kaksi riittää, mutta on se luvannut sitä kolmatta sit joskus harkita :)

-Hiiviö & Elvis 13+6-
 
Heippa!
Täällä ison,isonperheen mami,vanhin on 12 ja kaksoset 7.Nuorin on 1.5 v.
Ihmettelijöitä kyllä riittää mutta onneks on heitäkin jotka haaveilee isosta perheestä.

Eilinen tisukipu oli joku viimasta ja tuulesta johtuvaa,otin buranan iltasella kun niin puristi ja sattui.Olin päivällä ja edellispäivänä keekoillut ilman takkia tuossa terassilla kun tyttöä nukutin..Olevinaan niin lämmintä.Vaan oppi meni perille,takkia päälle!

kata ja miska 16+1
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.12.2006 klo 15:21 kata32 kirjoitti:
Heippa!
Täällä ison,isonperheen mami,vanhin on 12 ja kaksoset 7.Nuorin on 1.5 v.
Ihmettelijöitä kyllä riittää mutta onneks on heitäkin jotka haaveilee isosta perheestä.

Eilinen tisukipu oli joku viimasta ja tuulesta johtuvaa,otin buranan iltasella kun niin puristi ja sattui.Olin päivällä ja edellispäivänä keekoillut ilman takkia tuossa terassilla kun tyttöä nukutin..Olevinaan niin lämmintä.Vaan oppi meni perille,takkia päälle!

kata ja miska 16+1
Joo mä olen tosiaan aina haaveillut isommasta perheestä. Meille siis tulossa vasta ensimmäinen vauva, mutta toivossa on hyvä elää. Nytkin pidin peukkuja, että olis vaikka kaksoset tulleet, vaikka olen tosiaan hyvin onnellinen tästä yhdenkin odotuksesta. Se kun ei alkanut ihan nopeasti ja helposti. Olen samaa negatiivistä kommentointia isoista perheistä kuullut (sitten pitää vaihtaa autoakin, eihän mistään löydy niin isoa asuntoa jne.) Mutta iloinen olisin jos enemmän lapsia vielä tulevaisuudessa saan.

Luin jostain, että rinnat on tässä vaiheessa odotusta herkät kylmälle, että niitä pitäis suojata. Muistin juuri itse kun tuolla kaupungilla kuljin ohuessa takissa ja rintoja alkoi oikein pakottaa.
 
Moi!

Joku kyseli suurperheistä. Meille siis tulossa viides vauva ja näillä näkymin kylläkin sitten viimeinen. Muut lapset syntyneet -00, -01, -03 ja -06. Meille oli aluksi aika itsestään selvyys että kolme lasta halutaan, mutta niin ne mielipiteet muuttuu... Itse olin 17v kun esikoinen syntyi.
Täällä päin ainakin ihmettelijöitä riittää miksi näin monta lasta. Kolme lasta sai tehdä ihan rauhassa, mutta jo neljännen kohdalla ihmeteltiin miksi tehdä lapsia vielä kun on jo molempia sukupuolia, hankkiiko lapsilla hyvin, etkö viitsi tehdä töitä?! Mun mielestä jokainen saa kuitenkin tehdä niin monta lasta kun haluaa, kun niistä itse huolehtii. Mun ukki aina sanoo että on siunaus saada lapsia! Minäkin olen kyllä yrittänyt sanoa ihmettelijöille ettei ne tekemällä tule vaan kyllä ne saadaan, jos saadaan.

Tänään saatiin kuivia kakkuja jouluksi paistettua ja huomenna tarttis tehdä joulupullaa, ensi viikolle jää sitten vielä pipareiden leivonta ja kaikki ruokapuoli. Ollaan kyllä jo pipareita leivottu, mut mihinköhän ne on hävinny :eek:

eipä tällä erää muuta, täytyy lähteä pyydystämään pikkuinen kun karkasi täältä tietokonehuoneesta jonnekin =)

 
Neuvolakäynneistä
Eka neuvola oli rv6+3, sitten oli lääkärineuvola 9+0 ja np ultra oli 12+1 ja vaavi oli 57mm ja vastasi siis 12+2, nyt sitten on tulossa perjantaina neuvola ja 16+4 on sillon mittarissa, tammikuun 19 on rakenneultra ja sillon sitten on 20+4 kasassa... ei aiota kysyä sukupuolta, jollei se sitten siinä ehdoin tahdoin tule esiin, itse ehkä tykkäisin tietää, mutta mies ei ja jos se saadaan tietoon, niin eihän se kuitenkaan 100% varmaa ole =)

Huomenna pääsee reissuun, mennään käymään itänaapurissa kääntymässä, ihanaa päästä hetkeksi pois kotoa. Ollaanmiehen kanssa siivottu asunto joulkuntoon ja saatu muutenkin huoneet nyt pikkurempan jälkeen kuntoon... pinnarille ja hoitopöydällekkin on jo katottu ns. paikka. Hirveästi sitä vaan odottaa, että pääsee laittamaan sängyn kuntoon(ostamaan sen toki ensin) ja viikkaamaan pikkusia vaateita laatikoihin... äitiysloman kanssa oon mielessäni tapellut ja taitaa olla niin, että kakat koulusta, minä jään ajoissa ja suunnitellusti toukokuun alussa äippälomalle... voi olla että joutuu saikun kautta jäämään varhennetullekkin, kun jo nyt vähän tuntuu selkä ilkeältä välillä ja lonkat paukkuu pahasti... mutta katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

suurperheestäViidestä lapsesta meillä on puhuttu, mutta täytyy laksea aina+1 mukaan... realistisesti ajatellen 3+1, mutta katsotaan nyt, kunhan tämä ensimmäinenkin saadaan ihmisten ilmoille.. pieni ikäero on silti molemmilla mielessä, että katsotaan sitä sitten mitä luoja suo... =)

Nyt hyviä öitä ja rattoisaa joulun odotusta.

Maariana+ Iinuska 15+5
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.12.2006 klo 14:02 Jonina kirjoitti:
Oliko se Teppana, jolla on jo melko vanhat sisurukset tälle nyt tulevalle. Vielähän te mahdutte viiden hengen autoon ;)
Juu on tosiaan sillai "vanhat" sisarukset nyt tulevalle vauvalle, mutta ei me kyllä sitten enää vauvan synnyttyä mahduta millään neljän lapsen kanssa viiden hengen autoon :whistle:

Meillekin taitaa olla tulossa nyt sitten suurperhe! Oon uhannu tekeväni kymmenen lasta, mutta tosissaan ottaen maksimi taitaa olla viisi lasta. Ehkä tosiaan tälle vauvalle olis ihan kiva tehdä vielä kaveri pienellä ikäerolla, mutta sitten riittää lapset. Negatiivista kommentointia ei olla saatu. Lähinnä huulen heittoa siitä, ettei tarttis ottaa niin henkilökohtaisesti kehoitusta lisääntyä ja täyttää maa :whistle: ja sitä on kans ihmetelty miten viitsitään taas alottaa vauvarumba. Mutta musta on niin ihana saada taas muutaman vuoden tauon jälkeen aloittaa se vauvarumba ja niinkuin kirjoitinkin tossa aiemmin, voi nyt nauttia vauvasta varmasti ihan toisella lailla kun poikien ollessa ihan pieniä, jolloin kaikki kolme vaati kokoaikaista hoitoa ja huomiota.

manteli-76 minä epäilin itkeväni lasten joulujuhlissa ja kyllähän siellä tippa linssissä oltiinkin :snotty: Muutenkin saattaa silmät kostua ihan ihmeellisistä asioista mitkä normaalioloissa ei saisi ollenkaan herkistymään.

Nyt taas ajatus takkuaa, joten viisainta lopetella.

Teppana & pikku-ukko 13+5
<br><br>
 
Huomenta!

Niin taas herättiin vessaan kuuden tienoilla ja uni jäi siihen... On nyt sit hyvää aikaa lueskella rauhassa ja kömpiä sit päikkäreille, jos vielä nukuttais.

Äiti77 kirjotteli ultrattuja mittoja... Aika iso heitto saa näköjään olla viikkoja vastatakseen, kun meil poikanen oli rv 12+0 np-ultrassa 55mm. (Lääkäri kyl merkkas korttiin rv 11+6, mut se on väärin.) Jollakin / joillakin oli viel isompi samoihin aikoihin. Ei siis taida ihan pitää paikkaansa, että alussa vauvat kasvaa samaan tahtiin...

Jonina kirjoitteli alkoholin käytöstä... Mä oon kerran juonu yhden 1% siiderin, enkä usko siitä olevan haittaa ainakaan, jos ei jatkuvasti juo useita. Muuten oon pysyny alkottomissa ja miehen juomasta (olut / viini) maistanu hörpyn verran, jos on tehny mieli. Reilumman alkoholin käytön seuraukset ei välttämättä näy selkeesti päälle päin, joten senkin takia on parempi olla varovainen... Ennen sanottiin, että lasi viiniä sillon tällön ei o haitaks, mut neuvolan terkkarin mukaan sitä ei enää suositella. Saattaa sekin kuulemma jo aiheuttaa oppimishäiriöitä, kehityksen viivästymistä ja muuta sellasta. (Oon tehny töitä sellasessa paikassa, jossa oli alkoholistien lapsia ja muuallakin ollu tekemisissä... Ihan tavallisen näkösiä olivat, kooltaan jotkut pienempiä ikäänsä nähden, mut muista jutuista sit huomas. Vissiin aika harvinaisia sellaset ulkonäössä näkyvät kehityshäiriöt... Ei mullakaan kovin paljoo o tietoa.)

Mäkään en usko, että täällä kukaan suhtautuu asiaan välinpitämättömästi ja riskeeraa lapsensa... Kyl varmaan jokainen osaa tehdä järkevän päätöksen omalta osaltaan. Neuvolan suositukset saattaa vaihdella terkkarinkin mukaan, eli saattaa niitten omat mielipiteet vaikuttaa sanomisiin aika paljon. Eli siis sellaset, jotka ite on tarkkoja suositusten kanssa, kehottaa asiakkaita olemaan tarkkoja ja rennommin suhtautuvat sit harkitsemaan itse. Mä oon vähän säikky, joten tein päätöksiä terkkarin tiukahkojen suositusten mukaan... Ehkä toisen kerran uskallan ottaa rennommin.

Mulle terkkari kertoi listerian oireista ja seurauksista... Siks en uskalla niihin raakoihin kaloihin koskea. Olis se kyl kiva, jos vois aina testata ennen syöntiä... Vois herkutella ihan huoletta. Toivottavasti kellään ei käy huono tuuri pöpöjen kanssa...

Ebbuliinille tosiaan onnea! :flower: Ihana kuulla tollasa uutisia. =)

Riitelystä ja räjähtelystä... Meil on tilanne rauhottunu, ku hormoonitoiminta on tasaantunu ja keho on tottunu, samoin ku minä. :ashamed: Ei tuu enää nalkutettua turhasta, joten miehenki pinna säästyy. On nyt jonkin aikaa jo tuntunu menevän hyvinki kivasti... Jopa ne kihlauspuheet on noussu uudestaan pintaan, mut ei o sovittu vielä mitään.

Mulla alkaa olla housuostosten aika... Tähän asti on kahdet mahtunu, mut nyt alkaa tila loppua, joten täytyy heti joulualen alettua rynnätä ostoksille. Yritän löytää jotkut tavalliset ja sit ainakin mammafarkut haluun. Siskolta sain eilen yhden paidan ja muutama entinenkin menee vielä hyvin... On vaan osa sen verran kotiversioita, että täytyy muutama siistimpi ostaa.

Masu tuntuu hyvin jo kävellessäkin. Nyt sen erottaa muutkin vauvamasuks, jos en o juonu hiilihapollisia... Turvotus kun on vihdoin laskenu. On ihan superraskaana-olo... Aika ihanaa kyl, ku masu pyöristyy vauvasta.

Eilen käytiin ostaan sohva ja uus ruokailuryhmä. Nyt vaan sit odotellaan, että ne tuotais kotiin ja osan nojatuoleista vois siirtää varastoon. Sitteriä en aikonu hankkia, mut sellanen saadaan, joten otetaan sit... Eiköhän sille käyttöä löydy. Hoitopöytää ja pinnistä katellaan alkuvuodesta uudestaan, kun tuntuu nyt liian aikaselta. Kaukaloita yms ollaan vertailtu.

Nyt taidan lopetella tän tarinoinnin ja yritän aamu-unille... On kyl aika rauhaton olo, mut jos vähän sais lepäiltyä. Muksaa sunnuntaita!
 
Sunnuntaita!

Ajattelin katkaista hiljaiseloni ja kirjoitella jotain ettei aivan tiputa listalla...

Ruuasta on ollut paljon keskustelua. Itse aion välttää kaikkea neuvolassa kiellettyä. Sen verran neurootikko olen, että jos jotain tapahtuisi, niin en antaisi sitä itselleni anteeksi. Saanpahan näin itselleni mielenrauhan. En kuitenkaan tuomitse muita, jotka eivät näin nipoja ole.

Mulla on ollut aivan kauhea ruokahalu viimepäivinä. Syödä saisi jatkuvasti. Aamulla kävin vaa´alla ja ihmeekseni huomasin painoni tippuneen melkein kilon alkuviikosta. Siis vaikka syön kuin hevonen, niin miten on mahdollista, että paino vaan tippuu??? Onko tämä normaalia? Kommentoikaa!

Äiti77 kyseli vauvan mitoista. Meillä Hippunen oli päästä peppuun 45mm rv 11+3. Meillä tosiaan on sama synnäri, eihän sitä tiedä vaikka siellä kohdataan... Naureskelinkin jo tuossa miehelle, että sille tulee mukava juhannus, kun SAA olla ihan selvinpäin. Vaikka harvoinhan vauvat la-päivänä syntyy, mutta pitäähän sitä varuilta kuski olla, jos niin käy. =)

Kestovaippailusta kysymys! Niitä käyttäneet sanoitte, että teillä on kuivausrumpu käytössä. Pärjääkö kuitenkin ilman vai kestääkö vaippojen kuivuminen niin kauan, ettei kannata? Olisin kovasti innostunut asiasta!

On ollut ihana lukea, että toisilla on jo vauvamasu näkyvillä. Itse kovasti odotan sitä hetkeä, kun se esiin pullahtaa. Viime päivinä on taas ollut paljon alavatsakipuja ja nivusissa kireyttä. Ajattelen siitä vain, että kohtu ja vauva kasvaa, joten hyvä juttu vaan =).

Vielä lopuksi... Olin eilen illalla joulukonsertissa ja sen jälkeen oli taas pakko päästä vessaan. Vessaan tuli yksi nuori nainen ison masunsa kanssa ja pyysi päästä ohi, koska lapsivesi oli juuri mennyt!!! Siitä he sitten lähtivät sairaalaan synnyttämään. Itsestä tuntui kyllä tosi jännältä, tuollaisista asioista ajattelee nyt niin eritavalla, kun aihe koskettaa itseäkin. Kylmät väreet vaan menivät. Toivottavasti kaikki meni hyvin ja vauva on jo nähnyt päivänvalon!

Nyt riittää sepustukset. Ihanaa ja stressitöntä joulun odotusta kaikille kesämasuille!

Helka- :xmas: ja Hippu 13+2

 
elin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.12.2006 klo 12:37 Helka kirjoitti:
Kestovaippailusta kysymys! Niitä käyttäneet sanoitte, että teillä on kuivausrumpu käytössä. Pärjääkö kuitenkin ilman vai kestääkö vaippojen kuivuminen niin kauan, ettei kannata? Olisin kovasti innostunut asiasta!
Meillä on nuo pojat syntyneet kesällä, jolloin vaipat ovat kuivuneet helposti ja nopeasti ulkona. Kestovaippailumme jäikin vauva-ajan jälkeen lähinnä siksi, että vaipat kuivuvat sisätiloissa aika hitaasti (jopa harsot, puhumattakaan paksummista) ja niistä tahtoo kuivuessa lähteä hieman hajua. Ei nyt kauheasti eikä se juuri omaan nenään käynyt, mutta pari kylässä käynyttä kaveria ihmetteli, mikä hassu haju meillä on. Eivät hekään siis hajua vaippojen hajuksi tunnistaneet, eli ei siis mistään massiivisesta käihästä kuitenkaan ole kysymys.

Eli lyhyesti: kesällä ei kuivausrumpua tarvita, syksyllä ja talvella on sitten omasta viitsimisestä ja vaippavaraston koosta kiinni. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.12.2006 klo 23:44 Teppana kirjoitti:
Juu on tosiaan sillai "vanhat" sisarukset nyt tulevalle vauvalle, mutta ei me kyllä sitten enää vauvan synnyttyä mahduta millään neljän lapsen kanssa viiden hengen autoon :whistle:
Joo ihan totta, eihän sitä siihen autoon sitten enään mahdu vauvan kanssa, laskuvirhe :ashamed:

Heippa Helka, oli mukava nähdä sinutkin jälleen kirjoittelemassa. Mulla on tippunut paino alkuraskaudesta varmaan noin neljä kiloa, mutta neuvolalääkäri sanoi sen olevan ihan normaalia. Tasaantuu kuulemma sitten myöhemmin. Joku kyllä jossain vaiheessa kirjoitti jotain muuta, minullahan ei ole lapsia, joten omakohtaista kokemusta ei ole.

Muutkin pinossa olevat, käykää vaikka :wave: heilauttamassa terveiset tällä niin tiedetään oletteko vielä lukemassa näitä juttuja. Välillä on kyllä itselläkin niin kiire, ettei viikkoon ehdi edes lukemaan mitään täältä.

Minäkin olen niitä kestovaippoja miettinyt. Meillä on kuivausrumpu, joten siinä suhteessa voisi onnistua. Mistä niitä saa hankittua ja minkä verran maksavat?


 
:wave: Täällä yksi kestovaippailija! Enkä omista kuivausrumpua. Hyvin nuo narulla kuivuvat. Tietty jos käyttää paksuja vaippoja, mistä ei saa imuja erikseen irti, niin nehän kuivuu kauan, mutta onneksi on paljon vaihtoehtoja :) Tämä on hyvä, kun voi vaipatkin kierrättää vanhemmalta nuoremmalle lapselle :D Meillä tulee lasten ikäeroksi 1v4kk.
Syömisestä, itse olen ajatellut että kaikkea kohtuudella. Esim. graavilohta on tehnyt välillä kovasti mieli, joten sitä olen vähän syönyt.
Housut on tällä hetkellä pieni ongelma :whistle: Mulle on ilmestyny pömppismaha, joten tavalliset farkut puristaa. Huvikseni kokeilin vanhoja raskaushousujani ja yllättäen ne roikkuu vielä päällä :whistle: Parit housut on nyt sopivat päällä, mutta toiset on sellaiset mitä ei viittisi pitää muualla kuin kotona. Ei oo helppoo, ei :saint:
(Äh, mulla tuli taas äsken virhe viestiä lähetettäessä ja kaikki tekstit hävis :headwall: eli tässä pikaselostusta)
EV ja masukki 16+2
 

Yhteistyössä