~KesäMassut 2007~

terve

vastailisin Helkan kirjoitukseen. eli nyt muutaman päivän sisällä olen tuntenut jotain sellaista masussa mitä en ole ikinä ennen tuntenut ja yhdistin ne siksi vauvaan. 100% varma en voi asiasta olla ennekuin alkaa kunnolla remuamaan tuolla.
minulla on kohtu ihan edessä ja istukka kohdun takaseinässä. eli pitäisi olla sen perusteella todella hyvät mahkut tuntea liikkeet. sen vuoksi varmaan olen joutunut jo pari viikkoa pitämään mammahousuja kun maha on nyt todellakin pyöristynyt. housut eivät edes roiku päälläni.
mutta olen siitä vain innoissani ja nämä kaikki mammavaatteet ovat aivan ihania B) kumpa kaikki vaattet olisi yhtä mukavia :LOL:
hennesistä olen muuten ostellut.

T. Hani js Samppa 16+2
 
Jonnakar kyseli työasioista: Mulla kävi hyvä tuuri ehdin juuri saada vakituisen työn ennenkuin tiesin olevani raskaana, toki tiesin että on mahdollisuus olla raskaana kun yritystä oli ollut. Tosin vielä en ole työpaikalla kertonut raskaudesta, kun pääsen vasta kohta puoliin allekirjoittamaan vakituisen työsopimuksen. Olen ollut samassa työpaikassa jo neljä vuotta ja vakituista työtä sieltä olen hakenut muutaman kerran. Määräaikaista työsuhdetta on jatkettu kokoajan. =)

Minunkin on pikkuhiljaa pakko lähteä mammavaate ostoksille kun en enää meinaa mahtua vanhoihin housuihin ja paidatkin alkaa nousta mahan päälle. Eli mulla näkyy jo kunnon vauvamassu, on tainnut koko ajan pyöristyä lisää. Ihanaa kun raskaus näkyy.

Äiti77 Rv12+4
 
Iltaa kesäkuiset!

Mun yhtenä yönä tuntemat liikkeet ei ole enää tuntunut. Olisikohan sittenkin ollut tuo lähes idioottivarmasti vauvan liikkeiksi olettamani lepatus vain "eksynyt pieru" vai olisiko sitten kohdun asento tai lapsiveden määrä muuttunut radikaalisti..? Viikkojahan mulla on vielä aika vähän eli kyllä tässä joutuu vielä kärsivällisesti odottelemaan niitä päivittäin tuntuvia liikkeitä. Helkako kyseli istukanpaikasta ja liikkeistä. Mulla on istukka takaseinällä ihan niin kuin esikoistakin odotellessa. Esikoisesta tunsin liikkeet muistaakseni 16. viikolla. Ja kyllä, kaikissa oppaissa sun muissa sanotaan, että ensisynnyttäjä tuntee liikkeet yleensä 18-20 viikolla, joten täytyyhän siinäkin jotain perää olla.

Työtilanne: Mulla on vakipaikka, josta olen nyt hoitovapaalla, ja aion jatkaa hoitovapaata tämän toisen mukelon äitiyslomaan asti. Jossain vaiheessa, kun olen valmis laittamaan lapset hoitoon, täytyy etsiä uusi työpaikka, koska keväällä muuton jälkeen työmatkani piteni melkein 90 km:iin... Saa nähdä kuinka vaikeaa on löytää uusi vakituinen työ sosiaalialalta melko lyhyeksi jääneellä työkokemuksella ja kahden pikkulapsen äitinä... Mutta se ei tosiaankaan ole vielä tämän hetken murhe! Nyt nautin vielä parin vuoden ajan kotiäitiydestä =)

Lapsiluku: Taitaa jäädä kahteen :/ Mies ei toistaiseksi suostu edes harkitsemaan kolmannen tekemistä. Sama mies, joka esikoisen synnyttyä ei ollut yhtään varma haluaako enempää lapsia, ei ainakaan moneen vuoteen. Poika oli sitten 6 kk, kun mies oli valmis pikkukakkosen yritykseen... ;) Itse olisin valmis pyörittämään suurempaakin perhettä, mutta tyydyn kyllä kahteenkin, jos miehen mieli ei tällä kertaa muutu.

Kivat mammavaatteet (ja kukkarolle sopivat) olen minäkin löytänyt hm:stä. Housuissa kyllä toivoisi olevan vieläkin enemmän valinnanvaraa... Kivoja paitoja löysin esikoista odotellessa myös Lindexiltä.

Jouluvalmistelut on vaiheessa.. Huomenna olisi tarkoitus tehdä suursiivo, torstaina ostaa vikat lahjat ja perjantaina mennä siskon kanssa kätensä loukannutta äitiä auttelemaan siivousten ja ruokien kanssa. Joulunaika menee enimmäkseen vanhempiemme ruokapöydissä, joten kotiin en aio ihmeemmin ruokia varata.

Nyt saa riittää netissä roikkuminen tältä kertaa... Öitä!

-ebbuliini rv 12+5-
 
Hei!

Pikaisesti tässä tulin pyörähtämään, pitäisi asioille lähteä ja suorittaa pientä lahjakierrosta :)

Jännittää ihan kamalasti, tänään kerrotaan miehen vanhemmille ja varmaan myös miehen siskolle vauvasta :D Varmasti ovat innoissaan, en edes tiedä miksi silti jännitän. He ovatkin oikeastaan ainoat jotka eivät vielä vaavista tiedä, näin lähiympäristöä katsoen.. haluttiin kuitenkin odottaa np-ultra ensin ja kertoa vasta sitten ja tää on eka kerta kun nähdään heitä sen jälkeen...

Tosta istukan paikasta... teille kerrottiin se np-ultrassa? Musta oli vähän hassua, kun pojalta mulla kerrottiin ja merkattiin kaikkiin papereihin se myös npssä, mutta tässä se vain vähän vilaisi missä se on ja totesi, että on hyvässä paikassa ja vissiin kohdunsuusta ihan suoraan edessä (ylhäällä?) mutta ei muuta... sen käsityksen sain, että takana sitten olisi tai ylhäällä, mutta aaempana kuitenkaan... eikä merkattu mitään mihinkään.. Noh, kai se rakenneultrassa sitten selviää..

-Hiiviö & Elvis 14+3-
 
Hello!

Joku kyseli noista opiskeluasioista...Mulla on sellanen tilanne, että valmistun toukokuussa sairaanhoitajaksi ja kesäkuun 18. on siis maaginen la. Voi olla, että olen melkoinen pyllerö valmistujaisissa, mutta sikäli hyvä kevät tiedossa, että ei oo ku syventävä harjoittelu tammi-huhtikuussa, ja koko toukokuu on näillä näkymin vapaata. Harjoittelemaan menen poliklinikalle, joten nostella ei ihmeemmin mitään raskasta tarvitse.

Istukasta: Mullekaan eivät np-ultrassa sanoneet tarkkaa paikkaa,mutta sen muistan että terkkari totesi, että se on siellä missä pitääkin olla, eli ei ole kohdun suun luona, joka aiheuttaa mahdollisesti verenvuotoja. Ilmeisesti se oli takaseinässä. Neuvola ois 2.1, joten saa nähä, miten innostun niistä sydänäänistä :heart: Vähän pahaan aikaan on toi neuvola, ku just joulu takana, ja paino senkin johdosta noussu varmaan taivaisiin... :x

Tämmöistä tänne itä-suomeen. Ja lunta muuten sataa =) =) :heart:

Kesäheinä-81 14+3
 
Heippa!!Istukka täälläkin etuseinämässä joka todellakin vaimentaa liikkeitä.Mutta viime yönä kun Maisa kömpi syliin,yski kovasti ja otin meidän sänkyyn-tyttö mönki mun syliin ja laittoi pään masun päälle ja siihen nukahti-alkoi Miska potkimaan siskoaan!!
Ihanaa miten ensiliikkeet tuntui ja vielä noin että siskoa potki!!Oli niin hellyyttävä tilanne,siinä silitin tytön hiuksia ja velipoika potkisskeli.
Oikein vahvasti tuntui potkut,olin joinain päivinä tuntevani myös jotain epämääräistä mut viime yönä tuntui oikein selkeesti.

Eilen kävin Ideaparkissa ja hain housuja.Äsh..ei oikein kivoja löytynyt,vanhoilla mennään.
Muuten oli mukava ostospaikka,tilaa kivasti ja putiikeeja paljon!!

kata 16+5
 
Heippa!
Täällä ollaan oltu flunssan ja kovan alaselkäkivun kourissa eikä ole tullu paljon netissä pörräiltyä.

Niini, mulla on sosionomiopinnot nyt toista vuotta meneillään. Tammikuusta 8 viikkoa oon harjoittelussa, sit pitäis hirveellä vauhdilla yrittää saada kevään kurssit kahlattua läpi. Katson sitten lähempänä jaksaako olla koulussa vaikka äitiysloma olisikin alkanut..oman voinnin mukaan :)

Minulle ei ole vielä missään kolmesta ultrasta puhuttu istukan paikasta, selviää sitten varmaan rakenneultrassa tammikuun lopulla.

Oon tänään lähdössä kahdeks viikoks mun vanhempien luo ja mies tulee perässä työviikon jälkeen. On tässä hirveet pakkailut meneillään kun pitää miettiä mitä tarttee mukaan. Tänään on 13.00 neuvolakin ja nyt jo kupla otassa kun pitää pissaa pidätellä se neljä tuntia..iiks vielä puoltoista tuntia pitäis kärvistellä. Mut ihanaa päästä näin ennnen joulua kuulemaan sydänäänet niin voi sitten rauhallisin mielin joulua viettää :) Ja luntakin tuli!! Täältä eteläisemmästä-suomesta se tosin ehtii sulaa pois mutta keski-suomessa kun joulun oon niin siellä saattaa ollakin valkea joulu :)

Päätin kans etten aio koskea siihen kraavikalaan vaikka tuoreesta onkin itse tehty. Mitäs mieltä olette perhekaljasta/ kotikaljasta? ..siinähän kuitenkin vähän prossia mutta voi lapsetkin juoda...


Nyt jatkuu mun paniikkipakkailu :D

Oikein mukavaa jouluviikkoa joka iikalle!! :xmas:


vauvaunelma ja pikkune 14+3
 
Raksu81
Heippa pitkästä aikaa!!

olen ollut kauan poissa täältä, mutta nyt tuntu mukavalta taas lueskella kirjotuksianne. Mua alkoi jotenkin vähän ahistaa ihmisten hössötys, kun en itse oikein jaksa olla jatkuvasti huolestunut ja kiinnostunut kaikesta ja sitten tulee semmonen olo, että on jotenkin huono ihminen... Tiedän: ihan tyhmää, mutta silti.

Ja sitten kun varsinkin noilla muilla palstoilla tapellaan niin kauheena kaikista mitä nyt saa syödä ja mitä ei ja tuntuu vaan etten jaksa ajatella kaikkea noin tarkkaan. Annan vaan asioiden mennä omalla painollaan. Ja mietin usein, että jos mulla ei olisi nettiä, niin söisinkö tätä pelkän neuvola -keskustelun perusteella. Neuvolassa kun ei multa kielletty kovin monia asioita.

Maha on jo jokseenkin kasvanut ja viidestoista viikko vierähti käyntiin. Odotan jo innolla pikkuista. Vauvakuume on jokseenkin palannut alkuraskauden masennuksen jälkeen :)

Viime viikolla kävin lääkärissä ja seuraava neuvola on vasta helmikuussa! Ja nytkin jäi paljon asioita kysymättä, kun niillä tuntui olevan niin kiire. Hmph. :\|

Hyviä vointeja kaikille!

-Raksu ja söpöläinen 14+0
 
Heippuli!

Ihanainen toinen lomapäivä!! Eilen kävin extempore-reissulla moikkaamassa ystäviä vanhassa opiskelukaupungissa. Kylläpä tulikin tuttuja tavattua niin suunnitellusti kuin vahingossakin. Sain nähdä myös kaverini muutaman kuukauden ikäisen pojan ekaa kertaa. Voi, kyllä sitä jo niin kaipaa saada oman nyytin syliin. Miksi pitääkin olla niin malttamaton. Osaisipa nyt nauttia täysillä jokaisesta raskausajan päivästä. Kyllähän se vaivakin sieltä aikanaan syntyy, jos Herra suo, kuten sanonta kuuluu.

[/b]Raksu mukava, että olet päässyt alun masennuksesta. On varmasti kurja lukea toisten odotus-hehkutusta, jos oma mieli on maassa. Kyllähän tähän raskaus aikaan toki itse kullekin liittyy monenmoisia mietteitä ja tunteita. Mulla ainakin on viime aikoina ollut itku herkässä. Jotenkin sellainen haikea olo ja oman lapsuusajan muistelu on ajoittain pinnalla. Viikonloppuna vietimme mieheni perheen ja suvun kanssa pikkujouluja, varaslahtöä varsinaiseen jouluun. Mulla oli jotenkin ulkopuolinen olo, vaikka miehen perhe on tosi mukava ja ihmiset ystävällisiä. Jotenkin vain pienessä päässäni kuvittelin, että muut olisivat kiinnostuneempia tulevasta vauvastamme. Mieheni siskot eivät ole onnitelleet minua henkilökohtaisesti, eivätkä muutenkaan kyselleet mitään voinnista tai raskauden etenemisestä. Itselle tämä odotus on niin iso juttu, että kuvittelee sen olevan muille yhtä tärkeää. Miehen vanhemmat ovat kyllä onnessaan tulevasta ensimmäisestä lapsen lapsesta, mutta heillä ei ole tapana udella mitään. Kuuntelevat kyllä, jos kerromme asioistamme. Tiedän, että nämä ulkopuolisuuden tunteet ovat vain oman pääni tuotosta, mutta jotenkin nyt raskausaikana mieli on niin herkkä.
Meillä kaikki läheiset ystävät ja sukulaiset tietävät masuasukista, koska perinteisessä joulukirjeessämme kerroimme ilouutisen. Kyllä suurin osa on ollut onnellisia puolestamme ja onnitelleet.
Lapsilukuvista...Minä yllätykseskseni tällä hetkellä toivoisin kolmea lasta. Joskus aikaisemmin ajattelin, että kaksi olisi ihan tarpeeksi. Mies on puhunut, että kaksi olisi hyvä määrä. No, aika näyttää... Kunpa tämä esikoiden edes saisi syntyä tähän maailmaan onnellisesti. Eihän lasten saanti ole itsestäänselvyys, kuten ei oikeastaan moni muukaan asia. Sen on ehtinyt lyhyen elämänsä aikana todeta...KestovaipoistaMinä olisin innostunut kokeilemaan, millaista kestoilu käytännössä on. Meillä ei kyllä ole kuivausrumua, ainakaan vielä. Voihan olla, että olen niin mukavuuden haluinen ja laiska, että lopulta päädyn kuitenkin kertakäyttövaippoihin. Tammikuussa paikkakunnallamme on jokin ketovaippa-info. Laitoin jo päivämäärään kalenteriin, että muistan mennä kuuntelemaan. Jospa siellä viisastuisi. Voisihan sitä kestoilla edes osittain. Sekin jo säästäisi luontoa ja kukkaroa.MammavaatteistaKyllä mammavaatteiden osot alkaa olla ajan kohtaista, kun tavallisten housujen ylin nappa on jo viikon verran joutunut olemaan auki. Tietääkö kukaan Hesasta hyviä äitiysvaateliikkeitä? Ollaan menossa lomalla sinne ja joulun jälkeen voisi koettaa pyöriä elennusmyynneissä edes pikkuisen. Netistä ostamista vierastan, kun ei kuitenkaan voi olla varma, onko koko sitten sopiva. Ainakin housuja pitäisi sovittaa, kun meikäläisellä on niin erikoisen mallinen vartalo.OpiskelustaJoku kyseli opiskeluista... Taidan olla tällainen ikuinen opiskelija. Tällä hetkellä yritän pakertaa täydentäviä lisäopintoja töiden ohella. Viimeiset lähijaksot menevät toukokuulle. Saa nähdä, jaksanko mahoineni matkustaa äitiyslomalla toiselle paikkakunnalle kuuntelemaan opettajien jorinoita. Valitettavasti opiskelumotivaatio näiden täydennysopintojen suhteen on ollut nollassa ja osittain miinuksen puolella heti alusta lähtien. Ainoastaan opinnäytetyöstä olen jotenkin innostunut, kun siihen liittyy käytännön osio, jolla on selkeä yhteys oman ammattitaidon kehittämiseen.

No, joo eiköhän tämä riitä tältä erää.

Ai, niin.. piti kysymäni, onko teillä millaiset hemoglobiiniarvot. Mulla oli viimeksi hemppa pudonnut 140:stä 119:ään. Neuvolatäti ehdotti raudan syönti, jota olenkin uskollisesti jo reilun viikon popsinut. Edelleen väsyttää kauhiasti.

Niin ja
liikkeistä vielä. En ole tuntenut vielä mitään potkuihin viittaavaa. Oispa ihana joululahja, jos pieni alkaisi joulu liikuskella niin, että tuntisin kutittelut. Muuta lahjaa en kaipaisikaan:) Välillä mahassa kyllä kutittaa ja tuntuu kuin pienillä nuppineuloilla pisteltäisiin. Se on kuitenkin kuulemma kohdun kasvua, sanoi nauvolan tätsy. Luulen, että vasta joskus 20.viikon korvilla alan tuntea jotain, koska mitään merkkejä ei ole ollut. Mutta voihan pikkuinen yllättää...


Hyviä odotuspäiviä teille!

Terv. Manteli-76 ja masumatkaaja 16+4<br><br>
 
Mukavaa että täällä on muitakin opiskelijoita jotka odottaa :). Olis kiva vaihdella kuulumisia miten kurssit sujuu kun raskaus etenee! Vauvaunelman kans samoilla linjoilla, että pitää katsoa miten jaksaa.. Tympeää vaan, kun ensi kevään kurssit on lähes kaikki koko kevään kestäviä, joten jos uupuu loppupäästä niin tervetuloa seuraavana vuonna uudestaan suorittamaan kurssi kokonaan tai osittain.. Kesäheinä, mulla olis kans yksi iltapukujuhla kuukautta ennen laskettua aikaa, siis toukokuun puolivälissä B) . Voi se kyllä olla että jää käymättä, voisin olla melkoinen näky hienossa koltussa niillä kuukausilla. Eikä vauvamassumekkoa kannata ostaakaan, jos jäis sitten muuten käyttämättä. Tosin eihän sitä koskaan tiedä, vaikkei masusta niin iso tulisikaan, seki on aika yksilöllistä.

Oma napa: Kohta kerrotaan sukulaisille raskaudesta, perhosia maha täynnä kun jännittää millaisia reaktioita tulee! Pelkään, että ihmiset ajattelee mun nyt siirtyvän elämään pelkästään miehen kustannuksella, kun ei ole vielä ammattia. Tottakai aion käydä kouluni loppuun, toinen tutkinto on jo melkein valmis (vaikka tähän motivaatio on AIKA pieni), unelma-ammattitutkinto on vasta 1/3 suoritettu kun vauva syntyy.. Vaikka ei varmaan toisten tahtiin pystykään ensi vuonna, hitto vieköön haluan ja aion valmistua siihen ammattiin josta oon haaveillut vaikka kuinka kauan ja myös mennä töihin \|O ! Hih, anteeksi purkaus :).

Hemoglobiini oli ekassa neuvolassa 128, normaalisti joku 135. Tosin lääkärineuvolassa se oli 140, mutta varmaan johtui siitä että flunssan takia vähän kuivui vaikka kuinka yritti juoda mehuja ja vettä.

Pitääpä käydä katsomassa hennesin sivut.. voihan housut laittaa asiakaspalautuksena takaisin, jos netistä tilaa eivätkä sovikaan. Täkäläisessä henkassa oli aika heikko valikoima mammahousuja :/ . Pitää jatkaa metsästystä sinnikkäästi ;) . Nyt siivoamaan..

Niini ja massuasukki 14+2<br><br>
 
Hemoglobiinista... mulla oli ekassa neuvolassa 116, eivät vielä raudasta puhuneet mitään. Tosin, syön Ladyvita plussaa, ja siinä on rautaa. Mulla on aina ollu tosi matala hb, ja tuntuu, että ei oo ainakaan paranemaan päin, huippaa jatkuvasti. En ole vuosikausiin syöny rautaa, ku se ei jostain kumman syystä imeydy. Nousee kyllä hetkeks, mutta ku lopettaa syömisen, niin tulee viikossa entisiin lukemiin. Kumma juttu. Ei mulle kalkkikaan imeydy. Elimistössä joku häikkä. Lääkäritki sitä jossain vaiheessa tutki, mkutta eivät syytä hekään vaivalle tietäneet. Eletään nyt sitten näin, matalilla arvoilla. :eek:

Kesäheinä-81 =)
 
Väsyneenä naputan kommentteja ennen päikkäreitä...

Opiskelu on kesken mullakin... Etänä teen ja keväällä valmistun. Motivaatio on aika nollilla, vaikka ala mieleinen onkin ja hyvät paperit tulossa. Keskittymiskyky on ollut koko odotusajan niin huono, että tehtävien teko ja lukeminen on tuskallisen hermoja raastavaa. Joulun jälkeen katson mitä on jäljellä ja yritän pakertaa ne loppuun ennen äitiyslomaa... Sen aion ottaa rauhassa, enkä välttämättä vaivaudu edes valmistujaisiin. Juhlin sitten läheisten kanssa tahollani ja todistus tulkoon postissa. Onneks on enää vaan vähän jäljellä... Ootan jo kovasti sen projektin päättymistä ja uusiin asioihin keskittymistä.

Hemoglobiini oli marraskuussa jotain 130 tienoilla... Sillon mitattiin viimeks. Mulla on aina ollu hyvä, joskus liiankin paksua. Verta haluisin luovuttaa, mut aina on joko ollu lääkekuuri, allergian oireiluaika tai sit kielto tatskan tai lävärin takia. Nyt sit raskaana, joten taas siirtyy.

Kalsium imeytyy mun käsittääkseni paremmin, jos samalla ottaa D-vitamiinia (muistinko oikein?). Useissa kalsiumtableteissa sitä onkin mukana. Raudan imeytymistä tais parantaa C-vitamiini... Mä juonkin siks aplarimehua lasillisen aamupalalla. Sit en kyl tiedä, jos noista huolimatta ei imeydy... Kannattaa varmaan kysästä lääkäriltä, jos muodostuu ongelmaks.

Helka... Mulle neuvolan terkkari sano, että liikkeet tuntuu ehkä vasta viikon 20 tienoilla, kun istukka on edessä ja ekaa odotan. Malttamaton oon minäkin toisaalta, vaikka yritän rauhassa odotella... Kovasti tunnustelen iltasin ja välillä päivälläkin. Yksilöllistähän se on, joten voi ne kai tuntua aikasemminki.

Monesta asiasta on ollu nyt puhetta... Oon niin puhki nyt, että en jaksa enempää keskittyä. Palailen virkeämpänä... :wave:
 
Niini: Täällä on myös yksi opiskelija. Tarkoituksena olis opiskella toukokuun alkuun, jos raskaus menee hyvin. Äitiysloma alkaa mulla huhti-toukokuussa. Eli aika hyvään aikaan päätti pikkuinen syntyä. =) Oon suunnitellut valmistuvani vuoden kuluttua jouluna, mutta saas nyt nähdä muuttaako vauva suunnitelmia. Jos se on kovin itkuinen eikä anna öisin nukkua, niin sitten varmasti valmistuminen venyy. Tiedän kyllä, että mies on varmasti apuna ja tukena vauvan hoidossa mun opiskelessa ja siksi opinnot ei huolestuta ja ihan hyvillä mielin niihin suhtaudun. Opiskelen unelma-ammattiini ja opinnot jaksaa edelleen motivoida vauvan odotuksesta huolimatta. Hyvä näin. :)

Riina-Niina: En usko, että sulla on mitään huolta tuosta listeriasta! Tuskin ruuat ihan parissa päivässä pilaantuu. Yritä olla huolehtimatta asiasta. Ruuat, jotka on kiellettyjä raskausaikana on luullakseni vaarallisempia. Mitä ne siellä neuvolassa sanoi listeriariskistä tuossa tilanteessa?

Äitiysvaatteita en vielä hetkeen tarvitse, kun vanhat mahtuu vielä ihan hyvin päälle, vaikka vauvamahaa jo vähän onkin. Luulen, että keväälle etsiskelen kivoja kaupungilta ja ostan ehkä myös mulle tavallisesti liian isoja vaatteita, jos johonkin ihastun.

Mukavaa päivää kaikille! =)

Katziina ja Paavo 14+5
 
Jonnakar harmailee


Siellä se köllötteli ja heilutteli äidille kättään, tulin juuri ultrasta :heart: :heart: B)

Voi taas tätä tunnetta, minkä saa tuolla käytyään, kun kaikki näyttää hyvältä, vauvalla on kaikkea mitä pitääkin ja ja ja.. sniif...

Syke oli muuten 140-150, vähän heitellen. Miten menikään, kummalla on pienemmät ja kummalla suuremmat sykkeet, tytöllä vai pojalla?

Terv:Jonnakar ja "Pikkuinen" 14+5
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.12.2006 klo 15:06 Katziina kirjoitti:
Riina-Niina: En usko, että sulla on mitään huolta tuosta listeriasta! Tuskin ruuat ihan parissa päivässä pilaantuu. Yritä olla huolehtimatta asiasta. Ruuat, jotka on kiellettyjä raskausaikana on luullakseni vaarallisempia. Mitä ne siellä neuvolassa sanoi listeriariskistä tuossa tilanteessa?

Äitiysvaatteita en vielä hetkeen tarvitse, kun vanhat mahtuu vielä ihan hyvin päälle, vaikka vauvamahaa jo vähän onkin.
Katziina ja Paavo 14+5

Neuvolatäti sanoi, että pastöroituihin maitotuotteisiin ei kovin äkkiä listeriaa tule ja monella ei vielä nykypäivänäkään ole jääviileäkaappia, jossa pitää esim. vihanneksia.
Sanoi vaan vielä, että ennenvanhaankin on syntynyt terveitä lapsia ja että nykyään hössötetään liiankin kanssa kaikista vaaroista raskausaikana.
Ei kuulemma ole tämän nyt eläkkeelle jäävän neuvolatädin aikana tullut vastaan yhtäkään keskenmenotapausta, joka olisi todistettavasti johtunut listeriasta. :eek:

Peesailen sua myös tuossa vaateasiassa eli vanhat vaatteet mahtuvat ainakin vielä, vaikka masu on jo jonkin verran kasvanut.
Olen vissiin pienentynyt muualta kropasta, sillä painoa on nyt 600 grammaa vähemmän kuin aluksi. :)
Luulen kyllä, että joulun aikana tuohon asiaan tulee muutos, kun aion herkutella kinkulla+sinapilla, joulutortuilla ja suklaalla... :LOL:

Hyvää joulua kaikille ja voikaahan paksusti! :xmas: :hug: :xmas:

Riina-Niina ja satuaarre 15+1
 
Kiitos istukanpaikka ja kestovaippa kommentoinneista! Kaipa sitä on vaan jaksettava likkeitä odotella vielä aika kauan... Kestovaippoja aion kyllä harkita tosissani, kesällä saa vaipat hyvin kuivattua ulkona. Ja voihan sitä puolikestoillakin, esim. reissussa käyttää kertokäyttövaippoja.

Nyt lähdetään joulukuusta ostamaan! Voi kun löytyisi ihana!

:xmas: Helka ja Hippunen 13+5

PS. onkohan liian aikaista ostaa vaunuja? Nyt saisi Brion Novat 499;-. On kuulemma ollut testivoittaja jo useana vuonna...
 
Sykkeistä pikaseen,vasta ns.loppumetreillä niistä muka ennustetaan kumpi tulossa.

Pojan syke olis 120-140 ja tytön 140-160

No,mulla 2 tyttöä ja 2 poikaa ja heidän sykkeet meni näin.

esikoispoika 120-140
kaksoset tyttö 120-140
poika 140-160
tyttö 140-160

Meillä nämä alhaisemman sykkeet lapset on luonteeltaan tosi samanlaiset.Eli vilkkaita ja meneviä!!
korkeemmalla sykkeellä olevat tyttö ja poika on rauhallisempia ja maltti on valttii!!

Eli mä en allekirjoita että sykkeestä tietäis sukupuolen,vaan enemmänkin luonnetta.
Mulla oli nyt 150-160 syke pikku Miskalla,mutta todella oon kuullut että sykkeet olis näin vielä kaikilla samantyyliset..Loppua kohden rupee erottumaan alhaisemmalla sykkeellä ja taas korkeemmalla olevat.


kata 16+6
 
Minäkin ilmoittelen taas olemassaolostani pitkästä aikaa! Töissä on pitänyt kiirettä, eikä jouluhössäys sen lisäksi ole ollenkaan helpottanut tilannetta. Olen kyllä koittanut lukaista kirjoituksia pari kertaa viikossa, mutta omaa kirjoitusaikaa ei ole tuntunut olevan.

listeriasta Olen koittanut seurata neuvolan ohjeita liikaa pingottamatta, mutta aika monimutkaista tuntuu silti olevan, kun ohjeet vaihtelevat niin paljon. Homma menee vaan hankalammaksi verratessa ohjeita muiden listeriariskihenkilöiden kanssa. Äitini kun on kuulunut jo vuosia riskiryhmään ja syö hyvillä mielin itse graavattua kalaa, mutta ei missään tapauksessa Auraa (pastöroitu maito) edes kuumennettuna (vaikka pitäisi kyllä mausta ja paljon!). Isäni on myös työnsä takia elintarvikkeiden säilyvyysasioiden kanssa tekemisissä, ja hämmentää soppaa omilla mielipiteillään ja tiedoillaan. Itse en ole graavia syönyt, mutta ehkä otan jouluna siivun (itse graavattua, kylmäketju kunnossa...toivottavasti) :p Nam nam.


mammavaatteista Olen ostanut vasta toppahousut, vaikka tämän hetkisten säätiedotusten valossa niitä en ehkä tule tarvitsemaankaan. Lähdemme nimittäin jouluksi Kainuun suuntaan, ja ajattelin varautua kunnon pakkasiin. Kaikissa vanhoissa ulkohuosuissani on sen verran napakka vyötärökuminauha, että vaikka menevät päälle, niin olo ei ole pidemmän päälle kovin mukava. Muuten menen katsomaan muutaman vähän aikaa sitten synnyttäneen kaverini vaatevarastoa ja täydennän sitä tarpeen mukaan alennusmyynneistä. Tarvetta ei kyllä vielä paljoa ole... Maha ei näy vaatteet päällä vielä lainkaan, vaikka 17. viikolla jo mennään. Syynä kai on, että olen 177cm pitkä ja aina ollut vatsasta hoikka (en kyllä niinkään muista kohdista), joten vauveli mahtuu kai sitten johonkin aiemmin tyhjään tilaan. Toivottavasti masu kohta pomppaa esille!

Nyt mun pitää taas kiirehtää jouluaskareisiin ja tonttukierrokselle sukulaisiin. Kaikille on oikeastaan jo kerrottu, kun en ole malttanut olla hiljaa. Mukavasti on uutinen otettu vastaan!

Oikein, oikein hyvää joulua kaikille Kesämassuille! Itse lähden huomenna reiluksi viikoksi sähköttömälle mökille Kainuun korpeen, joten palaan asiaan varmaan vasta ensi vuoden puolella. Voikaahan hyvin ja nauttikaa joulusta! :xmas:
 
terve kaikille!

Ensin pikaisesti DONSKULLE: vietätte siis joulunne siellä kainuussa. kuullostaa aivan ihanalta. pääsispä jonnekin ylemmäs suomeen ja sit vielä tollanen paikka, mitä vaa parilla sanalla kuvailit, mut lähti heti ajatus laukkaa.

Mulla oli tänään toinen neuvola käynti. kaikki oli testien osalta kunnossa vaikka hemoglobiinia, ei vieläkään oo kertaakaan katsottu. tiesin kuitenkin kertoa että mulla on tosi huono ja just ihan raskauden alkumetreillä se on tarkistettu työterkkarilla ja oli 110. eli nyt joudun rautaa syömään.

masunkoosta: lääkäri sanoi että on kohtu hyvin pyöristynyt ja lyhyyteni takia se pompsahtaa esille aikaisemmin. olen juuri ja juuri 160 ja hyvin on jo esillä.

Vauvanliikkeistä: kerroin miten mulla tuntui ja mistä kohtaa yms. ja lääkäri veikkaili et on vielä vaan kohdun kasvuun liittyviä tuntemuksia. et kylllä ne sit tuntee kunnolla kun on vauvakysessä. pari viikkon päästä sit vois olla jo.

muuten oli kaikki hyvin ja syke kuului tällä kertaa erikoisen hyvin ja KOVAA. sillä todella huonolla ultralla myös kurkattiin ja siellä vaavi pötkötti ja puski istukkaa päin päällä.

Nyt lääkäri uskalsi jo sanoa että riskiaika on ohitettu ja viikkoja kivasti takana.
 
elin
Olipa taas tullut kivasti viestejä.

Ne paljon puhutut liikkeet tuntuvat nyt varmasti! Jipii! :D Erityisesti jos menee mahallen makaamaan, niin saattaa tuntua ihan pikkuisia potkujakin. Muuten tuntuu enimmäkseen hiljaista kuplimista ja kutittelua.

(olinkohan jo muuten kirjoittanut tämän... nyt en jaksanutkaan enää ruveta etsimään aiemmista teksteistä)

Huomenna jouluruokakaupoille! Kinkku ja kalkkuna on jo ostettuna ja laatikot paistettuna, mutta vielä puuttuu vaikka mitä. Ja minä kun luulin, että meille tulee erittäin hillitty joulupöytä! :LOL: Ja joulusiivokin pitäisi tehdä loppuun huomenna... :kieh:

Perjantaina ois vielä karjalanpiirakkatalkoot äidin ja siskon kanssa (ja poikien, saas nähdä, mitä siitä tulee...) ja sitten kyllä pyhitän joulunvieton persiillään istumiselle! Ihmeellistä, miten sitä vaan on tullut stressattua yhden joulun takia. Mä olen aina nauranut ihmisille, jotka painaa suu ja pää vaahdossa pitkin kauppoja, siivoavat niska limassa ja hautuvat itse uunissa kinkun sijaan... Ja näin sitä sitten mennään itse perässä. Voe tätä elämätä.

Tulipa vuodatus... :D

Elin ja Saara-Antero 14+5
 
Hyvää tätä päivää kaikille!

Piti vielä sanomani tuosta eilisestä ultrasta, että mulla oli istukka edessä oikealla puolen kohtua.... :/ Ehkä siksi sitten liikkeet kuitenkin tuntuvat jo, kun on tosiaan oikealla, ettei keskellä tms.. Vasemmalla olen ne paremminkin tuntenutkin ne liikkeet... Lääkäriltäkin sitä myös kyselin, niin kaikki on kuulemma mahdollista =) eli kyllä liikkeitä ovat, kolmatta tässä kuitenkin jo odotellaan, niin ehkä on tuo vattanahka herkillä jo.. =)

Piti vielä tuosta massusta sanoa, että se kyllä vaihtelee suuresti kaikilla, mulla on kyllä näkynyt kaikista suht nopeesti, mutta tämä paisui kyllä välittömästi. Nyt ei todellakaan ole kenelläkään mitään epäilystäkään siitä että raskaana ollaan.. Hammaslääkärissäkin kävin ja siellä kyllä sanottiin, että ootpa sä vielä pieni...

Mutta olen omaksi onnekseni huomannut, että paino on noussut jo 7kg. :D Onnekseni siksi, että olen taipuvainen tyyppi jostain syystä raskausaikaiseen laihtumiseen ja olen molempien lasteni jälkeen ollut jo ristiäisissä melkein anoreksian partaalla, kilot vain putoaa, vaikken halua.. Nyt sitten yritän kasvattaa itsestäni jättiläisen, johan on kumma jollei kilot rupea jäämään.. =) Siis kohtuudella tätä nyt tarkoitan, en siis aio syödä suklaata 10 kiloa päivässä.. :LOL:

Ja kun tuosta pituudesta ja painosta on jollain ollut puhetta, niin olen mielestäni ihan "normi"-kokoinen, eli n.167cm pitkä ja painoin ennen tätä raskautta 54kg, ja nyt siis olen lihonut tuohon 61kg.. Olen vieläkin siis mielestäni ihan suht ok kokoinen immeinen.. Lantio tosin on todella kapea, olen joka puolelta suurin piirtein yhtä leveä :ashamed: että se voi vaikuttaa tuohon vatsan nopeasti näkymiseen.. Ensimmäisestä käytiinkin ultrassa tarkistamassa, mahtuuko vauva pihalle, kun olen sen verran kaponen...

Joo, mutta sepä näitä pälätyksistä nyt sitten taas...

Terv, Jonna ja "Pikkuinen" 15+6 :heart:
 
Oho, äskeiseen oli tainnut lipsahtaa 15+6 :ashamed: Siis Pikkuinen on vasta 14+6 viikoilla.....

Tulil mieleen, että jokos me kohta ruvetaan profiiliin laittelemaan kuvia j avertailemaan massun kasvua? Mun tarvis saada digikamera.......


T.Jonnakar ja Pikkuinen 14+6
 
Mulla ollut samaa ongelmaa JOnnakar kaikissa kolmessa raskaudessa.Mut mulla se että en saa painoa ees odotusaikana kasaan,ekasta 5 kiloa,kaksosista 7 kiloa ja viimeisestä 5 kiloa myös.

Uskone ttä on joku hormonijuttu tuokin,kiloat ei jostain syystä vain tartu.

Masu alkaa ihan pikkasen näkymään jo!!
Piukka paita kun päällä niin pienen pömppiksen voi havaita jo!! =)
Ihanaa..Osaan nauttia erilailla tästäkin masunkasvusta,esikkoa kun odotin en niin iloinnut pyöristymisestä.No,olin melkoisen nuorikin,20 v silloin.

Mies on ihan intona kun masusta alkaa erottumaan vähän jotain.Sanoo että nainen on raskaana kauneimmillaan.Ja jotain siinä onkin.Mustakin on niin!!

Neuvolassa olin alkuviikosta,vasta 2 kertaa oon käynyt ja viikkoja 17.Seuraavaks neuvolaan vasta helmikuussa!!Aika vähän on käyntejä,mut musta ihan ok,sillä ei siellä ihmeitä ole ja äitipolille pääsee aina jos isoa ongelmaa.

Täällä ketju hiljentynyt,kai tämä sitä seesteistä keskiraskauden aikaa ja joulutohinaa!!

Mukavaa Joulun odotusta kaikille.

kata 17+0
 

Yhteistyössä