~KesäMassut 2007~

Ihanan kesäinen päivä ollut jälleen.

Täällä kiirettä, valmistellaan ristiäisiä. Mies on jo palannut töihin, joten minä ja vauva ollaan päivisin kahdestaan. Äiti on tulossa huomenna auttamaan siivouksissa ja tarjottavien valmisteluissa. Pitäis tänään vielä yksi kuivakakku leipoa. Kannattaako laittaa kakku pakastimeen kun ristiäiset ovat lauantaina? Kaikkea muuta näyttää olevan astioissa riittävästi (pidetään kotona koko tilausuus), mutta kakkkulapioa ei ole. Eipä ole tämäkään taas muistunut aiemmin mieleen. Vaatteet itselle on vielä ihan hakusessa, mutta eiköhän ne ehdi.

No nyt pitääkin taas mennä, vauva heräsi.
 
Moikat!

Naru: Mullakin oli aluksi paita aina ihan maidossa liivinsuojista huolimatta. Muutama ensimmäinen viikko oli ihan pahinta aikaa siinä mielessä. Nyt kuitenkin on jo jonkin aikaa ollut parempi tilanne eli herumista ei niin tule vääriin aikoihin. Liivinsuojia menee kuitenkin vieläkin tosi paljon ja myös meillä on maitopisaroita lattialla, jos liikuskelen ilman rintsikoita. Sillon rupeaa edelleen aina herumaan, jos Helmi ääntelee ja öisin saatan herätä maitolammikosta... Jos en halua imettäessä kastella vaatteita, niin maidonkerääjä on kätevä ja sillä oonkin kerännyt maitoa pakkaseen.

Eilen Helmi kiukutteli ihan kunnolla syödessään ja olin ihan ihmeissäni, että mitä ihmettä tässä pitäis tehdä. Ajattelin, että rinnasta ei tule maitoa tarpeeksi tai sitten sitä ei tule tarpeeksi nopeasti ja vaihdoin rintaa pariinkin otteeseen (yleensä syötän aina yhdestä rinnasta yhdellä syöttökerralla) ja yritin röyhtäyttää useamman kerran ja tuudittaakin tyttöä tämän syödessä. Joskus nimittäin pieni kärttyily menee tuudittaessa ohi. Olin lopulta ihan varma, että maitoa ei tule riittävästi ja siksi tyttö kiukkuilee (vaikka omin silmin näin, että maitoa valuu rinnasta tytön irrottaessa otteen). No, mies sitten ehdotti, että vaihtaisin imetysasentoa. Mentiin Helmin kanssa sängylle jatkamaan syömistä ja hetken kuluttua tyttönen oli sikeässä unessa! Ja maitoa oli rintakumissa, joten sain unohtaa sen maidon riittämättömyyden. Meidän Helmi siis varmaankin taisteli unta vastaan minkä jaksoi! Aina joskus illalla tyttö on kiukutellut rinnalla ja silloin on monesti silmätkin luppaisseet. Oon kuitenkin ajatellut, että ilmavaivat kiukuttaa, mutta voikohan se tosiaan olla, että tyttö ei vaan malttaisi nukahtaa?!

Hiiviö: Mulla meni mahan palautumiseen tosi kauan aikaa. (Tuo kohdunpalautumisaika kyllä selittää aika paljon). Näytin ainakin viikon synnytyksen jälkeen siltä, että voisin pian synnyttää toisen vauvan ja senkin jälkeen maha oli pitkän aikaa melko suuri. Nyt se on kuitenkin ihan hyvin pienentynyt, mutta on se edelleen suurempi kuin ennen raskautta. Ei se siitä mihinkään lähde ennen kuin loput raskauskilot karisee. Varmaan jotain neljä kiloa on vielä jäljellä. Ehkäpä nuo loput kilot lähtee sitten, kun pääsee liikkumaan entiseen malliin. Mulla on ens viikolla jälkitarkastus ja sen jälkeen saa sitten varmaan ruveta harrastamaan muutakin liikuntaa kuin vaunulenkkejä, mikä on kyllä tosi mukavaa.

Irmeli: Minäkin oon ollut huomaavinani, että suklaa ärsyttää vauvan mahaa. Oon nyt päättänyt olla ilman suklaata ainakin toistaiseksi, parempihan se on mulle itellenikin. ;) Toivottavasti vyöhyketerapia auttaa teillä!

Kata: Niin kuin sanoit, varmaan toimis, jos ryhtyisit syöttämään poikaa myös öisin. Luin jostain, että yöimetysten vaikutus hormonituotantoon lisää maitoa tehokkaimmin.

Hani: Meilläkin on sitteri, jossa on ohut tyyny, jonka saa pois. En ollut kuullutkaan, että vauvaa ei sais nukuttaa sitterissä, jos sitterin saa vaakasuoraan asentoon. Meidän Helmi onkin sitten ottanut päivätorkkuja sitterissä, kun minä oon tehnyt kotihommia ja muuten puuhaillut omiani. Helmi nimittäin herää usein, jos vien sen omaan sänkyyn ja tuntuu muutenkin, että vauva nukkuu päivisin paremmin, jos ympärillä on elämää. Miten muut, onko teillä tietoa sitterissä nukkumisesta?

Nyt kutsutaan äitiä!

Katziina ja Helmi Sofia huomenna 7 vko
 
Pikaseen Joninalle, ei tartte pakastaa kuivakakkua, mutta kannattaa laittaa pussiin, ettei kuivu liikaa. Henkilökohtaisesti tykkään pari päivää "vanhasta" kakusta enemmän, koska sitä on tosi paljon helpompi leikata siististi.

Ebbuliini, meillä tais löytyä yhteinen tuttu, hassu sattuma! :D

Oli tosi paljon juttua tullut, luin läpi ja kommentoitavaakin oli, mutta nyt oon niin poikki, että painun nukkumaan. Vauvakin suvaitsi vihdoin ummistaa silmänsä...

Kreecher vauvoineen
 
Kreecher: Tiedän, pieni on maailma :D Voihan täällä olla enemmänkin tutun tuttuja, mutta tämä nyt ainakin!

Tyttö nukkui viime yönä 5,5 h + 3,5 h ja kyllä oli niin ihana herätä itsekin kunnolla levänneenä aamulla! Toivottavasti neiti jatkaisi samaan tahtiin jatkossakin.

Illan tissittelyt on ollut kyllä tosi tiivistä, 20 min - 1 h välein saa olla antamassa rintaa. Viimeisellä syötöllä olen nyt parina iltana antanut lisäksi edellisenä yönä maidonkerääjällä saadut maidot (30-50 ml) pullosta. Se on ollut sellainen ratkaiseva tilkka, jolla syöttörumban on saanut katkaistua ja tytön pitemmälle unipätkälle. Meidän yö alkaa vieläkin aika myöhään, mutta aamulla saa sitten nukkua pitempään. Sitten kun mies palaa töihin, ei vauvan aamu-unisuudesta hyödy enää mitenkään, kun isoveli herää joka tapauksessa jo klo 7 aikoihin...

Nyt nukkumaan tonne pikkukuorsaajan viekkoon!

-ebbuliini ja neiti 2vk+5-
 
Mulla jälkivuoto kesti neljättä vkoa ja kun olivat loppumassa, aloitin nuo pilsut. Siitä alkoi heti mensut, jotka ovat nyt kestäneet kohta 2vkoa, ensin vkon vähän reippaammin ja kun olivat loppumassa, niin tänään alkoi taas vähän verisempi vuoto.. (Kivat vuotoselitykset.. :ashamed: )

Niin, kysymys kuuluu, että kauanko toi vuoto ja tiputtelu saattaa kestää, ennen kuin loppuu? Vai saattaako se tiputella niin kauan kun noita syön?

Ei ole kivaa päästellä siteet puossa kuukausikaupalla.. :snotty:

Jonna ja vaavi 5,5vkoa
 
pikaseen..toisillehan osa pillereistä tekee välivuotoa...eli voi olla Jonnakar että ekaks oli tiputtelua ja site mensut...
njoo,mä en siis viel aloittanut niitä.taidan ottaa sen kierukan taik kapselit.

mun kaveri söo noita cerazetteja ja hällä ne piti menkat pois kun aloitti imetysaikana..
oli pois 2 vee!
mitä juhlaa!

poju sylis,eli tähän loppuu tää töpöttely!! :D

kata ja miska 7 vjo 1 pvä

Ai joo,Jonina,ei kannata kuivakakkua pakastaa,se mehevöityy vaan ja tässä muutama päivä lauantaille enää!

 
Tulin piiitkästä aikaa koneelle,en ole juurikaan ehtiny netissä käydä. Meillä menee ihan hyvin,ristiäiset oli sunnuntaina ja meidät vihittiin siinä samalla. Tyttö nukkuu yöt hyvin,syö kerran kaks yössä. Päivät on vähän erilaisia, joskus nukkuu pitkiä unia ja joskus ei meinaa nukkua ollenkaan. Pikkasen masuvaivoja ollut että pitää kanniskella,mut vaan päivällä ja illalla. Kantoliinassa nukkuu mut heti jos siirtää siitä vaunuihin tai sänkyyn niin herää. Yritän tulla useammin nyt käymään täällä, miehellä loppuu loma niin ollaan sitte enemmän kotona nii jos ehtis useammin koneelle,riippuu tietenkin vauvasta kuinka päästää koneelle =)
 
Moi!
Onnea NallePuhille rouviintumisesta! :flower: Ja vauvelille kasteen johdosta!

Mä oon täällä ihan täpinöissäni, sisko tulee kattomaan poikia, päästään miehen kanssa kahestaan leffaan!!! Oon ollu miehen kanssa leffassa viimeks neljä vuotta sitten! Mennään kattomaan se uus Potter -elokuva.
Pumppasin äsken maitoa vauvalle leffan ajaksi, mutta kun mulla on toi hullu taktiikka (vauva toisella tissillä, pumppu toisella) niin onnistuin sitten pudottamaan sen pumpun, kun olin saanut pullon täyteen. No, jäi siihen desi, ja pakastimessa on kyllä lisää. Ja kun ollaan kuitenkin poissa vaan 2,5 tuntia, niin eiköhän tuo sen ajan desillä pärjää, kun syötän ennen lähtöä.

Mä en ole kuullut muuta syytä siihen, ettei sais nukuttaa sitterissä, kuin että vauva tottuu siihen, eikä nuku enää sängyssä... En kyllä ymmärrä, miksei vauva vois nukkua makuuasentoon menevässä sitterissä. Tarkottaiskohan se suositus sitten semmosia vanhanaikaisia sittereitä, joissa vauva on suht istuvassa asennossa...?

Meidänkin vauvalla on kauhea unitaistelu aina yöunille mentäessä, ei malttaisi millään antaa periksi, vaan taistelee kauheasti vastaan, vaikka kuinka väsyttäisi.

Mä painin vieläkin sen rotarokotuksen kanssa, noilla isommilla sitä tosiaan ei ole, mutta nyt alan kallistua sen ottamisen kannalle...

IIK, siel alkaa sataa, pyykit ulkona, poistun, moi!

Kreecher
 
Kiitos pikkumyy tuosta linkistä!!!

Selvensi jonkin verran asioita... Ainoa, että kun tälläinen puupää olen, niin voisiko joku vielä auttaa ja kertoa, että kun nyt ajattelin, että jos sitten pumppaisin n.4 päivän aikana sitten maidot tarvittavalle illalle, voisin sitten säilyttää ihan vain jääkaapissa, eikä tarvitsisi pakastaa, niin voihan ne maidot sekoittaa keskenään sitten kun ovat kaapissa jäähtyneet?

Ja miten jos vaikka pulloihin laitan valmiiksi, niin sitten kun lämmittää maidon vaikka kuumassa vesihauteessa niin voiko sitä maitoa vielä tarjota vaikka parin tunnin päästä, jos jää reilusti? Kun tuolla sivulla oli, että säilyy huoneenlämmössä 6tuntia. Ei menisi sitten hukkaan jos ei vauva olekkaan niin nälkäinen ja sitähän voi vaikka lämpimän veden alla lämmittää lisää. Vai meneekö tosiaan pahaksi, kun käy siellä jääkaapissa ja sit lämmittää.

Meillä meni viime yö taas hienosti, tyttö heräsi vain kaksi kertaa yöllä, vaikka vähän pelkäsin, miten käy, kun nukkui eilisestä iltapäivästä asti koko illan, heräsi vain syömään pari tunnin välein ja jatkoi unia... olin ihan varma, että yöllä seurustellaan, mutta tuo sitten jatkoi unia koko yönkin ja aamulla noustiin vasta puoli 9. Nyt on muuten monena yönä käynyt niin, että tyttö herää ekan kerran vasta 3 maissa, ei väliä monelta mennään nukkumaan tai miten on syönyt illalla. Sit huonoina öinä herääkin tunnin välein aamuun sit tai hyvinä niinkuin viime yönä.

Täällä muuten vihdoin loppui jälkivuoto!! Ihanaa :D Ainoa, mikä nyt mietityttää, kun eilen jäi paperiin pyyhkiessä sininen pätkä narua, mietin, että olikohan se tikki joka vasta nyt suli?? Mä olen luullut, että ne on jo pari viikkoa sit hävinnyt...Kun siinä leikkaushaavassakin tuntuu yhdessä kohtaa sellainen pieni patti, mikä ei ole kipeä tai mitään, mutta en nyt sit tiedä olisko sekin tikki vai... Luulisis kyllä, että ei olisi enää... Jälkitarkastus mulla vasta 8.8, aika myöhään tuntuu menevän melkein 8 viikkoa synnytyksestä.
Miten muilla??

-Hiiviö & Neiti 4vko 3pvä-
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hiiviö:
Kiitos pikkumyy tuosta linkistä!!!

Selvensi jonkin verran asioita... Ainoa, että kun tälläinen puupää olen, niin voisiko joku vielä auttaa ja kertoa, että kun nyt ajattelin, että jos sitten pumppaisin n.4 päivän aikana sitten maidot tarvittavalle illalle, voisin sitten säilyttää ihan vain jääkaapissa, eikä tarvitsisi pakastaa, niin voihan ne maidot sekoittaa keskenään sitten kun ovat kaapissa jäähtyneet?

Ja miten jos vaikka pulloihin laitan valmiiksi, niin sitten kun lämmittää maidon vaikka kuumassa vesihauteessa niin voiko sitä maitoa vielä tarjota vaikka parin tunnin päästä, jos jää reilusti? Kun tuolla sivulla oli, että säilyy huoneenlämmössä 6tuntia. Ei menisi sitten hukkaan jos ei vauva olekkaan niin nälkäinen ja sitähän voi vaikka lämpimän veden alla lämmittää lisää. Vai meneekö tosiaan pahaksi, kun käy siellä jääkaapissa ja sit lämmittää.
Maidot säilyy jääkaapissa muistaakseni 2 vuorokautta eli pakastaa täytyy ja sulatella sitten sieltä. Kertaalleen lämmitettyä ei saa lämmittää uudelleen, joten kannattaa lämmittää pienempiä annoksia ja antaa tarvittaessa lisää ettei jää yli ja mene hukkaan. Samana päivänä (Tai oikeastaan parin päivän sisällä, mut mun mielestä kannattaa yhdistellä vaan saman päivän maitoja säilytysaikojen takia. Tai sit viimenen käyttöaika pitää laskea sen vanhimman mukana olevan maitosatsin perusteella.) pumpatut maidot saa yhdistää jäähdytettynä. Eli jos sulla on yks satsi jääkaapissa ja sit pumppaat lisää, voit sen uuden satsin laittaa edellisen sekaan, kun olet ensin jäähdyttänyt sen. Kirjotinkohan nyt ymmärrettävästi?

Tosta lämmitetyn maidon säilyvyydestä en osaa sanoa... Kannattaa ottaa yhteyttä johonkin imetystukihenkilöön. Niillä luulis olevan varmaa tietoa. muistaakseni löytyy sieltä imetystukilistan sivuilta ne tukihenkilötkin jostain.

*Muoks* Niin juu ja kannattaa antaa sulaa jääkaapissa. Kun lämmittää ei saa uudestaan, niin nopeempi sulatustapa on sit pois suljettu. Eli jos nopeesti sulattaa vaikka mikrossa, pitää sit samantien käyttää pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Hiiviö:
Täällä muuten vihdoin loppui jälkivuoto!! Ihanaa :D Ainoa, mikä nyt mietityttää, kun eilen jäi paperiin pyyhkiessä sininen pätkä narua, mietin, että olikohan se tikki joka vasta nyt suli?? Mä olen luullut, että ne on jo pari viikkoa sit hävinnyt...Kun siinä leikkaushaavassakin tuntuu yhdessä kohtaa sellainen pieni patti, mikä ei ole kipeä tai mitään, mutta en nyt sit tiedä olisko sekin tikki vai... Luulisis kyllä, että ei olisi enää... Jälkitarkastus mulla vasta 8.8, aika myöhään tuntuu menevän melkein 8 viikkoa synnytyksestä. Miten muilla??
Mulla loppui kans... Tosi ihanaa, kun ollaan nyt mökillekin lähdössä. Viikon verran on vaan tihkunnu ja pikkusiteillä pärjää tosi hyvin. Mulla tuntuu kans jotain patteja häppäreissä, vaikka niissä ei mitään tikkejä ollukaan... Jotain pieniä nirhaumia on voinu olla. Ehkä ne sitten. Jotain vaaleeta langan pätkää on mulla tipahdellu... Mulla tikit siis sellasia. Jälkitarkastusajasta ei o mitään tietoa, mut elokuulla... Pitääkin muuten soittaa terkkarille, kun jäi epäselväks kuin mä sen ajan saan. Jossain vaiheessa reissujen välissä täytyis käydä.

Me alotettiin pupuilut... Ihan kivalle tuntu, vaikka ei toi jalkoväli edelleenkään omalta tunnu. Laiskasti oon muistanu jumpata, joten pitää nyt skarpata... Sekin vaikuttaa, mut eniten varmaan jännitys. Mä lykkäsin aika kauan, ku en uskaltanu. :ashamed: Ihanaa muuten, ku ei o enää valtava masu välissä... Paljo enemmän asentovaihtoehtoja ja pääsee ihanasti ihan lähelle. :) :heart:

Nyt pyykki- ja tiskirumban kimppuun, kun poika nukkuu... :wave:

PikkuMyy-80 ja poikanen 3vk6pv
 
Pumpatusta maidosta: Meillä neuvola antoi ohjeen, että saman päivän maidot saa yhdistää kun on ensin jäähdyttänyt eri astiassa. Illalla voi vaikka koko satsin sitten pakastaa. Säilymisestä: Säilyy käyttökelpoisena 1 vuorokauden jääkaapissa ja 3 kuukautta pakastimessa eli pakastaessa kannattaa laittaa päivämäärä päälle niin osaa käyttää vanhimmasta päästä pois. Saman ohjeen mukaan maito säilyy lämmitettynä käyttökelpoisena tunnin ajan, eikä saa uudelleenlämmittää. Lämmin maito on todella hyvä kasvualusta bakteereille. Mä kyllä "laiskuuttani" lämmitän aina mikrossa. Pakastan maidon max. 120 g annoksissa. Myös Naistenklinikan osastolla annettiin samat ohjeet kuin täältä neuvolasta. Ainu valmistaa kertakäyttöisiä pullopusseja, joihin maidon voi pakastaa. Pussit kestävät myös lämmitystä eli pussin voi suoraan pakasteesta laittaa tuttipulloon (tarkoitettukin niin). Samoin pienet minigrip-pussit ovat käteviä. Ainun pussit pitää sulkea esim. pakastusteipillä, minigrip tms. pussissahan on se sulkumekanismi itsessään.

Minäkin yritin sitä imetystä ja pumppausta yhtä aikaa, mutta se on hiukan hankalaa asetella nälkäistä vauvaa ja pumppua samaan aikaan. Onneksi mullakin on se Aventin pumppu, että saa pumpattua yhdellä kädellä. Suihkun jälkeen yleensä pumppailen. Joskus lämmitän kaurapussilla rintaa. Tuntuu, että tulee sillä tavoin helpommin.

Kiitos Kreecher tuosta kakku-neuvosta. Olisko sulla vielä hyvän täytekakun ohjetta? Lähinnä siis niiden täytteiden.

Tuosta sitteristä: Lähinnä kait siksi puhutaan, ettei saisi nukuttaa, kun osassa sittereissä vauva on istuvassa asennossa. Silloin selkä joutuu liialliselle rasitukselle (vrt. auton turvaistuin). Mutta jos sitterin saa makuuasentoon niin eihän siinä sitten mitään. Terveydenhoitajan mukaan jotkut nukuttavat lyhyitä päiväunia jopa leikkimatolla jos vauva nukahtaa siihen, laittavat vaan peiton päälle.

Muokkaus: Kysymys vauvaa öisin vieressä pitäville: Kuinka syötätte vauvaa öisin eli siirrättekö yöllä aina puolelta toiselle, nousetteko istumaan vaiko miten? Olen nyt parina yönä ottanut vauvan viereen, enkä ole jaksanut nostaa enää omaan sänkyyn. Tuntuu, että vauva nukkuu aina sen "väärän" rinnan puolella. En oikein hallitse tätä hommaa :LOL:
 
Uskomattoman nopeasti aika kuluu kolmilapsisen perheen arkea pyörittäessä, hyvä että ehtii käydä teidän kuulumisia lukemassa.
Kiire johtuu lähinnä siitä, että keskimmäisellä lapsella on käynnissä pottatreenit ja lisäksi sunnuntaina olevat poitsun ristiäiset (siis lähinnä niihin valmistautuminen) vievät aikaa.

Eilen poitsulla oli ensimmäinen neuvolakäynti ja meidän viisiviikkoinen vesselimme painaa jo 5050g ja pituuttakin on hurjat 56cm - hyvin siis kasvaa rintamaidolla (syntymämitat 4300g ja 52cm). :D
Poitsu syö rintaa tosi hanakasti, joten pieninä vapaina hetkinä keskityn lähinnä syömiseen, jotta maitoa riittäisi ainakin kolme kuukautta vielä.
Haaveilen puolen vuoden täys'imetyksestä, mutta olen tyytyväinen jos edes neljä kuukautta mennään pelkällä tissimaidolla.

Rotarokotus mietityttää kovasti meitäkin - luulen, että otamme sen poitsulle, vaikka se 140 euroa tuntuukin kovalta hinnalta (tosin jos rotavirus iskee ja poitsu joutuisi sairaalaan muutamaksi päiväksi, maksaisi sairaalassa olo jo enemmän! :attn: ).

Pupuilimme 3½ viikkoa synnytyksestä, kun vaikutti että jälkivuoto loppui - nyt jälkivuotoa on aina vain pikkuisen ja perjantaina on jo jälkitarkastus.
Edellisten synnytysten jälkeen vuoto loppui täysin jo neljässä viikossa, joten vähän ihmeissäni olen tämän vuodon kanssa. :eek:

Vielä muistaessani: Paljon onnea kaikille vauvautuneille! :flower:

Riina-Niina ja aarre 5vko1pv :heart:
 
Pitää nyt kysyä sit vielä kuitenkin ihan neuvolan ohjeita tuon pumppaamisen ja säilyvyyden suhteen kun tuolla imetystukisivustolla oli säilyvyydestä näin 'Huoneenlämmössä alle (25?C) maito ei säily pitkään, vain 6-10 tuntia. ( 1. s.129 ) Jääkaapissa ( 0-4?C) maito säilyy jopa 8 päivää (1. s.129). '

Melkein alkaa tuntua jo helpommalta, että antaisi Nannia sitten :D Kun tosiaan nyt ei ole yhtään käsitystä siitä paljon tuota maitoa menee syöntikerralla ja välillä tyttö syö molemmat tissit kerralla ja välillä vain muutaman minuutin toista. Sen takia olisi kätevää, jos se maito olisi vielä lämmityksen jälkeen vielä pari tuntia hyvää ettei tarvitsisi heittää hukkaan tai sitten olla joka 50ml jälkeen hakemassa lisää jos maistuukin.

Maanantaina olisi sitten se neuvola, onhan tässä sitten neljän viikon taukokin ollut. Kovasti kiinnostaa miten tyttö on kasvanut ja kivaa nähdä pitkästä aikaa omaa tätiä, joka jäi lomalle kun tyttö syntyi, eikä tätä ole siis ollenkaan vielä edes nähnyt.

Niin ja ehkäisyasioista tulikin mieleen, että mun pitäisi muistaa soittaa aikaa kierukan laittoon, täällä eivät tee sitä neuvolassa, vaan pitää mennä erikseen perhe- ja ehkäisyneuvolaan.
Kuparikierukka tarjotaan täällä Vantaalla ilamiseksi, joten sitä ajattelin kokeilla ensin. Sitten jos se ei sovi niin vaihdan hormoonikierukkaan.

-Hiiviö & Neiti 4vko 4pvä-
 
Huomenet!

Meilläkin on vauva nyt kahtena yönä herännyt ekan kerran vasta kolmen maissa ja toisen kerran aamulla kuuden pintaan. Ihmeellinen olo, kun on nukkunut niin "paljon"!!! (voi, jos mun teini-ikäinen minäni kuulisi tuon, nukuin silloin lähes joka yö kellon ympäri)

Mulla on jälkivuoto jatkunut edelleen sellaisena pikkutihrusteluna, ei siis verisenä enää viikkoihin, mutta tosi ärsyttävää...

Mäki sain jälkitarkastusajan vasta 8.8., eli se on sitte 2kk synnytyksestä. Olen tykännyt treenata lantiopohjan lihaksia Smartballseilla, mutta sitä ei saisi alottaa ennen jälkitarkastusta. Jotenkin oon tosi laiska jumppaamaan ilman kuulia, ei vaan tahdo muistaa...

Imetyksen kanssa on alkanut tulla samaa ongelmaa kuin esikoisen kohdalla aikanaan. Kun vauva on jonkun aikaa imenyt, mule tulee itselle sellainen huono ja ahdistava olo. Tosi vaikea kuvailla. Se imeminen vaan tuntuu ihan älyttömän pahalta. Siihen kyllä onneksi auttaa, kun vaihtaa vauvan toiselle tissille, mutta vähän inhottavaa se on silti.

Meillä vauva saa nukkua vieressä ekan syötön jälkeen. En vaan jaksa nostaa takaisin sänkyyn. Yleensä nukahdetaan molemmat niin, että vauva on seuraavaa syöttöä ajatellen väärällä tissillä. Olen sitten seuraavan syötön koittaessa ottanut vauvan tiukasti syliin ja kääntänyt kylkeä niin että vauva kierähtää oikealle puolelle. Mahtaa olla näky tuokin... :LOL:

Kakun täyte:
1 prk maitorahkaa
1 prk kermaa vaahdotettuna
1 rkl sokeria
2 tl vanilliinisokeria
1-2 dl marjoja
Kaikki sekaisin ja väliin. On mukavan raikas, ei niin äkkimakea, kuin esim. hillo ja kerma. Kannattaa tarkastaa sokerin määrä omaan makuun sopivaksi.

Sit tällainen kuorrutus on mun mielestä ihan yliveto:

2 dl maustamatonta jogurttia
2 dl kermaa vaahdotettuna
sokeria maun mukaan
2 liivatelehteä
1 rkl vettä

Eli kermavaahto, jogurtti ja sokeri sekaisin. Sitte kiehautetaan se vesitilkka ja liuotetaan liotetyut liivatelehdet siihen. Annetaan liivateseoksen jäähtyä hieman (ei liikaa, ettei liivatteet jähmety) ja sekoitetaan joukkoon. Sitten kuorrutus vain levitetään kakun päälle. Tulee tosi tasainen ja kiiltävä pinta ja jogurtti tekee raikkaamman makuisen.



Toi kakku on ainaki tehty silleen. Sitte on noi pursotukset ihan vaan kermalla.

Nyt syöttämään vauvaa!

Kreecher ja poikanen
 
Kannattaa joo Hiiviö varmistaa ohjeet vielä neuvolasta. Tutkin itsekin netistä noita säilytysohjeita ja monenlaista eri ohjetta tuntuu eri lähteissä olevan. Sairaalasta saadut ohjeet olivat kutakuinkin samanlaiset kuin Jonina kirjoitti.

Meillä vauva nukkuu vieressä ihan kokonaan, (mietinkin tossa just, että koskahan se olis viimeks ollu pinnasängyssä.) Vaihdan vauvan puolta sitten syöttökerroilla (syö siis vain yhden rinnan aina kerrallaan). Aamupuolella en kyllä välttämättä enää jaksa joten syö sitten pari kertaa samasta rinnasta. Ei tota puolta tartte vaihtaa oikeestaan kun pari kertaa yön aikana.

Meilläkin Niilo on alkanut nukkumaan pidempiä pätkiä yöllä. Yleensä se herää puol yhdeltä ja puol neljältä syömään ja sitten aamupuolella kuuden maissa jonka jälkeen nukkuu n. yhdeksään. Toissa yönä se yllätti ja heräsi ekan kerran vasta puol kolme! On kyllä ihanan juhlallista kun saa jonkun kerran nukkua neljäkin tuntia putkeen!!

Vatsavaivat ei tunnu helpottavan. Iltaisin varsinkin saattaa huutaa parikin tuntia. Varasinkin nyt sitten ensi maanantaille ajan vyöhyketerapiaan. Toiveet on korkealla, että siitä olisi apua.

Jälkitarkastus aika on mulla 30.7. samalla on Niilon 6vko lääkärintarkastus. Ehkäisystä en tiedä, en kai ota mitään. Pillereitä en halua ja kierukkaa en ota, koska uusi vauva on suunnitteilla piakkoin. Joten kortsun kanssa täytyy sitten pelata muutama kuukausi, (mikäli siis sitä seksiä joskus taas aletaan harrastaa :whistle: )

Viimein taidan uskaltaa sanoa, että jälkivuoto on loppunut kokonaan. Varsinaista vuotoa siis kyllä kesti vain kaksi viikkoa, mutta sen jälkeen on ollut sitä että aina pari päivää on vuodotonta ja sitten taas vähän tipputtelee. Nyt on vajaa viikko ollut tipputtelematta mitään ja on uskaltanut olla jo ilman pikkuhousunsuojaakin!

Ebbuliinille piti vinkata, että jos et olekin jo kokeillut niin kokeilepa kantaa vauvaa novassa käänteisessä kehtoasennossa (jalat renkaita kohti), mä ainakin sain siinä asennossa Niilon aika mukavan näköiseen asentoon.

Hui, kellohan tulee jo ykstoista ja meikäläinen vaan istuu koneella. Isäntä meinaan tulee yheltätoista ruokatunnille ja en ole alottanutkaan vielä ruoanlaittoa, kun luulin kellon olevan paljon vähemmän... :whistle:

Teppana & Niilo 5vko 5pvä
 
Kaksi yötä kunnon yöunia takana! Ilmeisesti se tiheän imemisen kausi on nyt ohitettu. =) Kahtena yönä meidän Hemmi on nyt nukkunut 6-6,5 tuntia ekaks ja sitten jatkanut vielä kolme tuntia unia. Ihanaa, kun on saanut nukkua kunnolla niiden rikkonaisten öiden jälkeen! Eilinen päiväkin meni tyttöseltä oikeestaan nukkuessa. Neljään asti Helmi nukkui lyhyitä syöpöttelyhetkiä ja puolentunnin seurustelu-ilmakylpyhetkeä lukuunottamatta. Ja nyt näyttäis sama meno jatkuvan...

Käytiin eilen kaupungilla ja imetin siellä ensimmäistä kertaa oikein "ihmistenilmoilla" kahvilan nurkkapöydässä. Syötiin kyllä ennen kaupungille menoa, mutta nälkä yllätti kuitenkin. Oon kyllä aikaisemmin syöttänyt kyläreissuilla missä millonkin ja autossa, kun nälkä on yllättänyt kauppareissulla tai muuten matkatessa. Kun liikutaan vauvan kanssa, niin yllättävän moni tulee juttusille ja ihastelemaan vauvaa. On nuo pienet ihmiset vaan niin ihania huomion- ja katseenvangitsijoita!

Tänään lähdetään reissaamaan kotikunnuille. On ihana kyllä lähteä! Vaikka vauvan kanssa on paljon puuhaa ja sen kanssa voi huoletta liikkua ulkona ja muualla, niin oon ruvennut kaipaamaan muutakin seuraa kuin mies, koira ja vauva, kaverit kun on kesäajan pääosin poissa näistä maisemista. Ehkä tuo reissu estää mun mökkihöperöitymistä taas vähän aikaa. Ois mukavaa, jos ei asuttais näin kaukana sukulaisista, ois mummolat lähellä jne. No, näin se nyt menee ainakin toistaiseksi...

Nyt tuo Helmiina tuossa heräilee... Mukavaa loppuviikkoa kaikille!

Katziina ja Helmi Sofia
 
Ihmeellinen päivä... Unet jäi vähiin, kun poika heräili taas parin tunnin välein ja öhki tavallista enemmän koko yön. En osaa nukkua, jos poika ei ole hiljaa. Oon kuiten ollu ihmeen pirteä ja saanu jopa aikaankin ihan kiitettävästi, kun sain pojan nukahtamaan kapaloituna sitteriin. Siirsin välillä omaan sänkyyn, mutta ei tällä kertaa viihtyny siellä. Heräilee varmaan kohta syömään.

Taitaa toi kapalointi siis olla mun pelastus... Oon saanu tiski- ja pyykkirumbaa hoidettua, putsannu rintapumpun ja pullot yms reissuun valmiiks ja tässä koneellakin ehtiny istuskella. Parasta on kuiten se, että oon kerenny syödä! :D Luksusta. Nyt tissittelytauko näköjään...

Niin... Jälkitarkastusajan varasin viimein. Tuolla elokuun puolessavälissä olis se ja siihen mennessä pitäis ehkäisykin päättää. Hormoni- ja kuparikierukkaa mulle ehdotettiin... Kumpi noista on teidän mielestä parempi ja miks? Kuparikierukan sais maksutta, se on aika merkittävä plussa mun tilanteessa, mut ei kuiten ratkaseva. Täytyy selvitellä ja pohtia.

Taitaa tosiaan kaikki olla nyt jakaantunut, kun näin pitkällä heinäkuuta mennään. Vai oliko meissä heinäkuun alun laskettuja? Sillon saattais olla pari vielä jakaantumispisteessä.

Lauantaina aamulla aikaseen lähetään kesäreissulle pariks viikkoa... Tässä on senkin takia hommaa ja jää muuten mulla palstailu tosi vähälle siks aikaa. Ihan tervettä vaihtelua varmaan mulle. :LOL: Mökeillä käydään nauttimassa kesästä ja sukuloidaan... Tulee taas se 1500km vähintään ajeltua. Harmittaa vaan se, kun en saa uida...

Kreecher... Mulla vähän samaa ton imetyksen kanssa. Tulee välillä sellanen fiilis, että "lopettais jo". Mielelläni kuiten imetän, mut ei se enää sellanen kivan fiiliksen antava juttu ole kun sillon alkuun. En mä siis mitään kiksejä siitä o saanu, mut oli alussa hieno tunne, kun pysty ruokkimaan lapsensa. Ja kun imetys siis välillä onnistu, se kun ei o mulle ollu helppo juttu sen keskolan pulloruokinnan takia. Ei tietookaan enää siitä... Koitan siis keskittyä ihastelemaan poikaa, ettei se kärsimätön fiilis pääsis yllättämään.

Eka oikee hymy tuli eilen tai tänään... Aikakäsitys vähän epävarma enkä o varma oliko se eilinen vielä oikee vai jotain muuta. Tosi vallottavan hurmaava ilme! :heart: Toivottavasti nään niitä pian paljon lisää.

Pyykit odottaa jälleen ripustajaansa ja poikakin viihtyy puuhamatollansa. Täytyy siis mennä.

PikkuMyy-80 ja poikanen tasan 4 viikkoa
 
Tänään on sellainen fiilis, että kyllä se elämä vaan joskus on niin tajuttoman ihanaa! Toivo on niin rauhallinen lapsi ja varsinainen söpökki vaikka itse sanonkin! :heart: Ei paljon haittaa, että nimiäiset painaa päälle (kuun vika sunnuntai), miehen puolen sukulaiset tulee meille asumaan viikoksi ens viikolla, että kämppä on vielä vähän vaiheessa... On tää vaan silti elämän parasta aikaa! Tajutonta ja mahtavaa että mä olen nyt pienen ihmisen äiti, ÄITI!!!

No nii, sitten takaisin maan pinnalle. Jälkitarkastus on mulla kahden viikon päästä eli 2kk synnytyksestä. Seksistä oon sanonut miehelle, ettei sitä kyllä edes ajatella ennen, oli meinaan sen verran kipee toi eppari ja pitkään, vieläkin aristaa sen verran, ettei tulis mieleen lähteä esim. polkupyöräilemään... Se ymmärtää, näki meinaan omin silmin koko tapahtuman (siis lapsen syntymän) kun meni pöllö katsomaan. Onneks ei kuulemma kuitenkaan jäänyt mitään traumoja ja on katsonut sitä arpea jo useempaankin otteeseen eikä kuulemma vaikuta mitenkään ahdistavalta. Ehkäisyksi meille riittää kortsu tai sitten mennään ilman, ei olis toinen vaavi mikään murhe meille. Hormooneista mä muutun lyhyen syklin maanis-depressiiviseksi väsyneeksi ja vainoharhaiseksi mielipuoleksi ja kierukasta en tykkää noin ajatuksena.

Uudenmaan tapaaminen: mulle käy myös elokuussa, paitsi vikana viikonloppuna pikkuveli menee naimisiin, joten se ei siis luonnollisetikaan oikeen sovi.

Sisi ja Toivo tasan 6vko
 
Mietinpä vaan tossa, että pitäiskö alkaa lyömään lukkoon päivää jolloin tavattais, että osaa sitten olla sopimatta ko. päivälle mitään muuta. Mitenkä olis esim. la 18.8 tai su 19.8? Taidanpa käydä avaamassa pinon tonne tapaamis puolella niin voidaan sitten taas siellä sumplia asiaa.
Tässä linkki pinoon http://keskustelu.kaksplus.fi/t819213#m7918927

Ja :attn: tervetuloa mukaan myös muutkin kuin keväällä tapaamisessa olleet!!

Teppana & Niilo (profiilissa uusi kuva)
 
Moi vaan kaikille!

Onpa tosissaan ollut hullunmyllyä tää meidän uusi perhe-elämä. Kolmeviikkkoa pojan syntymästä lennettiin Suomeen ja sitä ennen muutto Amerikan päässä ja myöhemmin asunnonhankinta Suomen päässä ja sitten kaikenlisäksi vielä vauvanhoito, passin hankinta+ viralliset paperit vauvalle ym. ym. listaa vois jatkaa loputtomiin.
Noh, sain vähän purettua mieltä, mutta tosissaan on ollut kyllä voimat vähällä viime aikoina. Nyt vasta alkaa helpottumaan, vaikka uuden asunnon laittaminen on aivan puolitiessä, kalusteitakin on pitänyt alkaa hankkimaan alusta asti. Huh huh.. :ashamed:

Meidän vaavi ei ole kyllä helpoimmasta päästä, mutta onhan silläkin varmaan vähän sekaisin tuo elämä. Haluan ainostaan imettää, mutta maito on ollut tiukilla kauheen stressin ja väsymyksen takia.
Ihana kuitenkin että meillä on sukua vähän enemmän täällä päässä niin on saanut sitten apua välillä.

Kiva kun ootte tulleet jatkamaan tänne puolelle keskusteluja =)

Palailen kirjoittelemaan paremmalla ajalla ja toivottavasti jo enemmän rauhoittuneena :D


Hassu & Noah 6vko
 
Noniin... Neuvolassa käyty ja D-tipat saatu. Huimaa tuo pojan kasvu, kun paino oli noussut viikossa 330g! :eek: No ei ainakaan tarvi epäillä riittääkö maito. :) Pikainen visiitti oli, kun nyt oli vähän ruuhkaa... Kahden viikon päästä on sitten se virallinen ensikäynti. Nyt siis katottiin vaan mitat ja heijasteet yms. Kaikki hienosti.

Kreecher... Sulle piti kommentoida siitä imetys / pumppaus -asiasta. Eli jos saat pumpattua vaan imettäessä, kokeile imettää kainalon alta. Vai ootko jo kokeillu? Siis sillai, että sul on tyyny sun vieressä, ku istut vaikka sohvalla... Sit vauvan pää sun rinnan kohdalla ja vartalo siinä sun vieressä tyynyn päälllä, kainalon alla ihan sun vartaloa lähellä tai kiinni siinä. Saat sillä vauvan puoleisella kädellä tuettua vauvaa, jos tyyny ei pidä paikallaan ja pumppaamiseen jää hyvin tilaa. Hyvä asento muuten sillonkin, jos maito pakkautuu tonne kainaloitten lähelle... Siis vajuttaa sieltä tehokkaasti.

Tällanen pikainen käynti tällä kertaa...

PikkuMyy-80 ja poikanen 29pv
 
En oo yhtää kerenny kirjottelee, ku muutettiin kuun alussa ja ollaa kotia järjestetty. huomenna on ristiäiset kotona.
Poika nukkuu. imetys on sujunu hyvin, maitoa riittää mut pumppaan vaan jos on tarvetta(ite menos johki) varuiks ja sit jos on liian täynnä tissit. Poika nukkuu pitkiä pätkiä... yö unille mennään kylvyn jälkeen siinä 20-21 aikaan, sit 24:n aikaan syödään, sit 3-4 aikaan ja sit 6-8 välillä... ja sit n 2 tuntia hereil ja sit päivä meneekin niin, et 15min-2 tuntia nukutaan välil. Hereil on aika paljo... tosin tänää ollu poikkeus, ollaan kumpikin oltu ihan naatteja... mietein et mahtaako menkat vaikuttaa... ne perhanat alko tänää=( jälkivuoto ei kauaa kestäny vajaa 2 viikkoa veristä ja sit vaan rusehtavaa tuhnua... pari viikkoa on saanu olla ilman mitää suojuksiakin... ja nyt sit just hyvin ristiäisiks piti alkaa... äitiysneuvolan vimpat kokeet oli tiistaina.. pissa puhdas, hempat 140, aineet 136/76 ja painoa oli lähteny 9 kiloa, et melkein kaikki itä tulikin niin on poissa...
jälitarkastus on 7.8 ja pojan 2 kk neuvola+lekuri on sit 9.8... hyvin on jätkä kasvanu... mut lueskelen teen juttuja ja vastaiken myöhemmin... nyt meen ompeleen pöytäliinoihin päärmeet ja järjestään keittiöö... onneks äiti ja anoppi hoitaa tarjoupuolen... pullia tein ite viimeviikol ja keksit ostettii kauast... et vaa kämppä kuntoo, ni hyvä on=)

Maariana + poju 1½kk+5pv
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonina:
Muokkaus: Kysymys vauvaa öisin vieressä pitäville: Kuinka syötätte vauvaa öisin eli siirrättekö yöllä aina puolelta toiselle, nousetteko istumaan vaiko miten? Olen nyt parina yönä ottanut vauvan viereen, enkä ole jaksanut nostaa enää omaan sänkyyn. Tuntuu, että vauva nukkuu aina sen "väärän" rinnan puolella. En oikein hallitse tätä hommaa :LOL:
Meillä poika nukkuu koko yön samalla puolella. Olen vaan toisesta rinnasta imettäessä kääntynyt itse sen verran mahalleen päin, että vauva saa ylemmästäkin tisusta otteen.

Viime yönä tosin oli vähän erikoinen tapaus... Poika oli nukkunut poikkeuksellisen pitkän, 4,5 tunnin pätkän ennen aamuyön syöttöä. Syötölle herätessäni poika oli eri puolella minua kuin nukahtaessani, ja rintsikan kuppi oli auki ja rintakumi siinä lakanalla, vaikka säilytän niitä ikkunalaudalla. Siis ihan kuin syötön jäljiltä. Eli joko muístan viimeisen imetyksen ihan pieleen (tuskin, kun aina imetän yöllä samoin päin) tai sitten olen jossain välissä, jostain syystä siirtänyt pojan keskelle sänkyä, imettänyt, nukahtanut kesken syötön ja unohtanut koko episodin ennen aamua.

Unissakävelijöitä on juu, mutta enstäs unissaan imettäjiä? :whistle:

Mitäs muuta... arki rullaa vauhdilla, mutta ihan mukavasti. Seksiä kokeiltiin (perinteisessä mielessä) pari päivää sitten, mutta ei tuntunut oikein mukavalta. Ei varsinaisesti sattunut, mutta kiristi sen verran, että jätimme suosiolla väliin. Onneksi on peppuseksi, jolla voi paikata. ;) Jää synnytyskanavalle aikaa parantua rauhassa, kun ei ole kiire päästä sitä kiusaamaan.

Viikonloppuna on ristiäiset. Huomenna siivoillaan sitä varten, äiti tulee pitämään pojulle seuraa sillä aikaa. Tarjottavien kanssa ei ole huolta, kun anoppi ja käly huolehtivat niistä vähistä, mitä pitää laittaa. Enimmäkseen ollaan keksi-, cocktailpiirakka- dippivihannes- ja leipäjuustolinjalla, eli ne pitää vaan sitten sunnuntaina iskeä pöytään.

Pulauttelu on täälläkin tavallista. Olen keksinyt, että röyhyt saa ulos jo syötön aikana ja ilman pulautusta, kun imetän poikaa puoli-istuvasti sohvalla röhnöttäen niin, että poika "istuu" polvellani melkein pystyasennossa. Tätä vaan ei aina muista/jaksa käyttää, ja puklua tulee monesti, vaikka poika olisikin röyhtäissyt.

Jahas. Pieni on myllännyt itsensä ihan kokonaan uppeluksiin liinan alle ja parkuu siinä. Moi.
 
Onpas siitä aikaa kun oon viimeksi kirjoitellut. Lueskelemassa olen käynyt aktiivisesti, mut ens alkuun ei jaksanut kirjoittaa ja nyt meillä oli muutto ja melkein kahden viikon nettipimento. Muutto on onneksi onnellisesti takan, mut ei siitä kyllä mitään olis tullu ilman mun vanhempia. Olin just ennen alottanut D-vitamiinit Konstantinille ja sain sit kanniskella häntä. Jätettiin sit hetkeks tipat tauolle ja aloitin uudelleen Jekoviteilla. Tuntuu vaan olevan niitten kanssa samaa vaivaa. Keittelin tossa äsken sitä kamomilla teetä ja kokeilen josko siitä olis jotain apua. :)

Meillä on tässä heti muuton jälkeen juhlia juhlien perään. Eilen oli esikoisen 7-vuotissynttärien lastenkutsut ja huomenna tulee sukulaiset kahville. Ens sunnuntaina meillä on sit Konstantinin ristiäiset. Onneks mun äiti on luvannu hoitaa huomiset tarjoilut niin itse ei tarvii kun siivota talo.

Ens tiistaina mun miehen äiti ja täti ovat tulossa Bulgariasta pariks viikoks kylään. Onneks nyt on tilaa majoittaa vieraita kun muutettiin 76 neliön kerrostalokolmiosta 233 neliön omakotitaloon. Hieman joutui hankkimaan lisää huonekaluja ettei asunto kaiu tyhjyyttä :LOL:

Täällä mennään kanssa täysimetyksellä. Päivisin poika syö noin 2 tunnin välein, yöllä saattaa joskus nukkua jopa 4 tuntia putkeen, mut noin yleisesti syödään 2 tunnin välein. No kyllähän se poju on kasvanutkin. Torstaina neuvolassa (5vk+3pv) painoi 5860g ja pituus 56,5cm (syntymämitat 3530g ja 50cm).

Sori etten kauheasti kommentoinut muiden juttuja mut kun on niin pitkä aika siitä kun on kirjoitellut niin tuli nyt kerrottua vain omia kuulumisia.

Pikku-Myylle kiitokset palstan teosta ja voit jo laittaa etusivulle pojalle nimeksi Konstantin.

mama-75 ja Konstantin 5vk+5pv
 

Yhteistyössä