~KesäMassut 2007~

Vastailenpa minäkin nyt vaihteeksi. Jäpikkä meni jo nukkumaan, ja mies tehnyt tänään tosi paljon kotihommia, joten kerrankin jäi näin illalla hiukkasen aikaa. Ensi viikko näyttääkin sitten jo tosi hurjalta. Taiteilen töissä ja kotona sekä molemmissa melko kiire. Joskus mietin, että olisiko sittenkin ollut helpompi olla vain kotona, mutta kun taas lueskelen teidän tekstejä, niin muistan ettei sitä pidä tosiaan lomailuun sekoittaa.

Teettekö paljon itse ruokia vauvalle? Luin tuolta vanhemmista kirjoituksista, että ainakin Teppana tekee itse soseita. Minä olen ihan kaupan valmisruuilla syöttänyt, kun jotenkin on "muka" tuntunut vaivalloiselta se ruokien itse tekeminen. Kertokaa joku, kuinka teette ruokia ja kauanko siihen suunnilleen menee? En nyt sitä pidä mitenkään erityisesti hyvän äidin mittana, mutta olisi mielenkiintoista kokeilla, osaisiko sitä itse. Ei se niin mutkikasta voi olla. Teettekö samaan aikaan kun muullekin perheelle ruokaa vai erikseen?

Minäkin käyn välillä suihkussa vauvelin kanssa. Se on helppo ja nopea tapa peseytyä. Sitten erikseen käydään kylvyssä, se menee enemmän hauskan pidoksi:) Meillä on iltarutiinina, että pestään alapesu, kädet ja kasvot lavuaarin luona. Nykyään istutan pojan lavuaarin reunalle. Sitten yöpuku, unipussi ja iltamaito. Välillä nukahtaa syödessä, välillä vasta sänkyyn laitettaessa. Ja nukkuu siis koko yön. Kyllä täytyy sanoa, että kun ennen joulua oli flunssakausi niin olin aivan poikki niiden huonosti nukkutujen öiden jälkeen. Eli kaikki sympatiat teille, jotka heräätte öisin.

Kata kirjoitti siitä Osmosal-liuoksesta. Pitäisikin ostaa sitä varalle kotiin, jos tulee tarvetta. Silloin yleensä kun lapsi sairastuu, on itsekin niin väsyksissä ja tavallista hankalampi lähteä apteekkiin.

Joko te Hani- yritätte kakkosta? Minä haluasin kyllä - sitten joskus. Tosi asiassa ikää on jo sen verran, että parasta olisi aloittaa heti, varsinkin kun tämän kaverin aikaan saamiseen meni melkein kaksi vuotta. Hiukan on ollut ajatuksissa, että josko vaikka ensi syksynä voisi aloitella yrittämisen.

Lainaus Hiivilöltä: Siitä tulikin mieleeni, että monta lihasosetta teillä syödään päivällä? Entä kasvisaterioita? Mikä mahtaa sit olla suositus?
Tänään annettiin noin klo 12 aikoihin pikkupurkki lihaperunasosetta, välillä pelkkä maitovälipala ja noin klo 17 aikoihin lihaperunasosetta. Maitoja aina välillä ja myös soseiden yhteydessä. Illalla annoin vielä puolikkaan tölkin mango-sosetta. Annatteko vain yhden liha/kalaruuan ja toisen pelkkää kasvista? En tietoisesti ole pyrkinyt lisäämään soseiden määrää, mutta kun toinen aukoo suutaan kuin pieni linnunpoika, niin annan sitten sen verran kuin syö. Meillä ei vielä kuukausi sitten syönyt kerrallaan kuin muutaman lusikallisen. Otin se linjauksen, että annoin aina useita päiviä samaa ruokaa. Näin näki, että sopiiko ne ruuat ja poikakin oppi ehkä paremmin ruokien makuun. Mutta yhtään ei välitä syödä rakeisempia ruokia.

Jaksamista teille, jotka taistelette lasten allergioiden kanssa.





 
Kiva Jonina kuulla sustakin =) Mulle on niin tuttua toi asioiden unohtelu! Ilman kalenteria, ja miestä, joka muistuttaa kalenteriin merkatuista menoista, en olisi ikinä missään.

Mä teen melkein kaikki ruuat itse. Kerralla suuremman satsin ja pakkaseen. Nyt siellä on pari eri miksausta pottupohjaista kasvissosetta, possun ulkofilettä, ja broiskun filesuikaleita soseena. Olen keittänyt kasvit ihan pehmeeksi ja pistänyt sauvasekoittimella sileäksi. Perunasta tulee mun mielestä parempi tommosella sosenuijalla survasten, ei tule niin liisterimäistä. Bataattia ja porkkanaa laitoin viimeksi kanssa vaan nuijalla survoen. Kasvissoseet olen pakastanut annospusseina. Lihat olen keittänyt suikaleina, jättänyt vähän keitinvettä sekaan ja soseuttanut sileeksi, pakastanut jääpalamuotteihin. Porkkanaa, bataattia, maissia, parsakaalia, herneitä, sipulia, olikohan siinä kaikki mitä ollaan kokeiltu... Kyllä siinä jonkin verran menee aikaa sinä päivänä kun kuorii, keittää, soseuttaa ja pussittaa, mutta sulattaminen/lämmittäminen ei vie paljon sen enempää aikaa kun purkin avaaminenkaan =)

Aamulla pelkkää maitoa, päivällä kasvissose, iltapäivällä lihasose ja illalla puuro hedelmäsoseella. Tarkoitus on lisätä ruokailut 4-5 kiinteeseen lähiaikoina.

Alina nukkui Hesan tapaamisen jälkeisenä yönä yhteen menoon klo 21-06, pyöri hetken aikaa, söi ja jatkoi unia klo 10 asti! Jos on tommonen vaikutus yöuniin meidän tapaamisilla, niin mä ehdottaisin, että tavataan pikkasen useammin! :D Tänään kanssa neito kävi jo klo 21 nukkumaan, ehkä se on vihdoinkin siirtymässä aikaisempaan nukkumaan menoon. Jesh!

-ebbuliini ja Alina 6,5kk-
 
Kelan papereissa kysytään kesälomasta, mutta ei se minun mielestä ennen ole vaikuttanut kotihoidontukeen. Voithan sinä käydä vaikka töissä sinä aikana, jos vain lasta hoidetaan kotona.Mutta jos saat hoitolisää joka on tuloista riippuvainen niin siihen se vaikuttaa.

Ps. taidan itsekin hipsiä tänään sinne kelaan pikkuhiljaa

T: Ahaa-77
 
kääk
Täällä kans yksi unohtelija, meni ihan ohi että ois ollu koko tapaaminen. Vaikka  siitä loppuviikosta puhuttiinkin, no lahopää mikä lahopää... Meillä oli kyllä oikeen mukava viikonloppu ilman miestä, esikoiselle annoin vähän laatuaikaa ja poika oli mummolassa päivähoidossa. Onko muilla muuten lapsi alkanut vierastamaan? Meillä poika ihan selvästi seuraa äitin liikkeitä vieraassa paikassa (ja kotonakin) ja heti jos katoon näköpiiristä alkaa ulina. Mä oon kanssa ite tehnyt noita soseita samaan tyyliin kuin Ebbuliini, ja isomman satsin kun tekee kerralla niin ei koko aikaa tarvii olla väsäämässä. Esikoinen ei aikanaan suostunu mun kokkauksia syömään, vain kaupan soseet meni alas. Nyt oon ollu tyytyväinen kun pojalle on maistunu kaikki mitä oon tehny.

Ulkona TAAS tylsä keli ja esikoinen on vapaalla hoidosta, taidetaan pyörähtää Ikeassa :D .
 
Moikkis!!
Mulle nuo kelajutut aina yhtä hepreaa...
Neuvoni on että sinne vaan,saa ehkä varmaa tietoa!!No,varmempaa kuin multa ainakin.

Teen ison osan ite soseista myös ja samaan tyyliin kuin Ebbuliini.Keitän joskus tuoreenakin eli samaanaikaan kuin teen esin soppaa,otan Miskan osuuden pois ja soseutan ja lisäänmausteita sun muuta muuhun soppaan.

Kyllä joskus varsinkin kun reissataan,menee kaupan purkkiruokaakin.
Mä koen että kkun taitaa olla tuota allergiaa,olisi hyvä saada niitä hyviä kotipöpöjä sillä nuokaupan soseet on kovasti puhtaita.
Esikoiselle syötin likipitäen vallan niitä ja hällä on astma.
En voi vannoa että olisis syy ja seuraus mutta uskon että osa kokonaisuutta.

Nyt mentävä,meillä asianajajan kanssa treffit,noita eksän elariasioita ja niistä saa aina tapella.Inhottavaa.
ei toimita tulojaan kun pitäis tarkistaa summia...No,tä on tätä.

Heipat!
 
Pompula, jos mä ymmärsin kelan tätin puheet oikein, sä voit hakea hoitovapaata siitä päivästä lähtien kun kesälomasi loppuu. Jos haet heti äitiysloman perään hoitovapaata ja oot siis sen ekan kuukauden kesälomalla, kesälomarahat vaikuttaa hoitorahan määrään. Eli ei kannata pitää kesälomaa hoitovapaan aikana, vaan joko ennen tai jälkeen hoitovapaan. Itse pidän kesäloman elokuussa ja heinäkuun loppuun asti oon hoitovapaalla. Syyskuun alusta olis sit tarkoitus mennä töihin.

Soseita oon tehnyt sekä itse että ostanut valmiina kaupasta. Tosin oon tehnyt vaan kasvissoseita, mut pitäs nyt kokeilla lihasoseitakin tehdä itse. Aluks pakastin itsetekemiä soseita jääpalamuotteihin, mutta nyt kun pojan annokset on vähän isompia, oon pakastanut soseet pilttipurkkeihin.

Meillä poika nukkui viikonloppuna niin huonosti ettei oo koskaan nukkunut. Heräs vähän väliä, eikä mikään auttanut huutoon. Eilen illalla sit huomasin et sieltähän pukkaa neljättä hammasta. =) Viime yöks laitettiin pojalle sit suppo, niin yö meni paljon paremmin kun kaks edellistä. Hassua kun noista kolmesta aikasemmasta hampaasta ei oo tullu mitään kiukkuja tai itkuja ja nyt tuli sit niidenkin edestä.

Meilläkin poika välillä vierastaa. Oon huomannut et varsinkin silmälasipäiset ihmiset on tosi pelottavia pojun mielestä. :LOL:
 
Hello!

Mulla on pää humissu tyhjää eikä o kirjotusintoo ollu... Yritän nyt sitte taas muistaa mitä kaikkee oon täällä lueskellu. Onneks voi luntata... :whistle:

Poikanen oppi perjantaina ryömimään. :D :heart: Lauantaina meni jo lujaa ja sain kuvattua sen hienoks klipiks sukulaisille lähetettäväks. Jätkä hauskasti kattoo alussa kameraan, hymyilee, morjestaa ja lähtee sit mönkimään mua kohti. Ihana! :heart: Ollaan nyt saatu olla tosi valppana, kun meinaa mennä kiellettyihin paikkoihin... Aitojen ja porttien hommaaminen on nyt ajankohtasta.

Syöttötuoli löydettiin ja saatiin ihan edullisestikin. Hirveesti poitsu tykkää istua siinä, mut vähän sais rauhallisempama pysyä... Pitää vissiin pehmusteen lisäks laittaa jotain sinne pienentämään istuinosaa, ettei pääse niin paljon pyörimään. On nimittäin nyt aika vaikee saada lusikka osumaan suuhun.

Mä teen kans pojan soseet ite. Keittelen kerran pari viikossa suunnilleen, soseutan, pakastan jääpalamuotteihin ja pussitan jäätyneenä. Niistä sit yhdistelen ruoka-aikaan. En o enemmälti annosrasioita harrastanu, kun ton pojan ruuan tarve vaihtelee. Hedelmä- ja marjasoseet ostan pääasiassa kaupasta, muutamia on pakkasessa ite tehtyjä.

Aikaa menee ehkä 1-1½h / kerta... Ei mun mielestä kovin paljoo. Eri aikaan teen ku omat ruuat. Sit saatan tehdä samalla, kun alkaa syömään samaa ruokaa (suolattomana versiona) . Vähän jätän sattumia sekaan kasviksissa, kun ne on pehmeeks keitettyjä... Lihasta on vaikeempi saada karkeempaa, ehkä vois raastamista kokeilla. Sauvasekottimella soseutan.

Mä annan lounaaks liha-kasvissosetta ja päivälliseks kasvissosetta, aamulla ja illalla puuro marjasoseen kera. Marjasoseen annoin jonkin aikaa jälkkärinä, mut pojan kasvupyrähdys on nyt vissiin rauhottunu, kun ei uppoa niin teholla. Oon sit satunnaisesti antanu välipalaks, että sais vitamiineja niistäkin. Viides ateria on suunnitelmissa, kun vielä se ei sovi pojan rytmiin. Ruokajuomana on vesi ja maidon annan ruuan jälkeen, (joskus poika leikkii hetken siinä välissä) sit vielä pari hörppyä vettä.

Suositukista en tiiä muuta ku sen, että n. ruokalusikallinen riittää lihaa päivässä puol vuotiaalle ja vähä vanhemmalle. Sitäkään en muista millon se määrä kasvo.

Mulle tuli kans Kelan laput hoitovapaasta ja tällä viikolla olis tarkotus palauttaa ne, kun on sinne muutakin asiaa. Siihen asti meinaan hakee, kun poika on 2v, vaikka en niin kauaa voikaan kotona olla, ainakaan täyspäiväisesti. Sit jos allergoioista on aihetta korotettuun hoitotukeen, niin voi harkita uudestaan... Sit olis kyllä hyvä olla pitempään kotona. Enhän mä tuota raskis hoitoon viedä, mut pakko kai se jossain vaiheeessa on töissä piipahtaa ennen toista muksua.

Menkat alko jouluna... Punainen joulu mulla siis. :LOL: Osasin odottaa, mut oishan nuo mieluusti saanu vielä pois pysyä. Reilu pari viikkoa oli imetyksen lopettamisesta siinä vaiheessa, mut lopussahan mä imetin vaan kerran-pari päivässä.

Riina-Niinalla tosiaan melkonen anoppi... Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos vaan sitten. Voimia! :hug:

Netskulille sympatiat! :hug: Ihan tollo lääkäri... Mitenkähän tollanenkin muka pätevä?

Hani-... Täällä kans kakkatykkipoika. Sellanen 4-5 kertaa kakkii ja melkolailla kellon tarkkuudella... Senkin takia sitä pottaa kiirehdin ostamaan, kun helposti opittas potalle viemään ajoissa.

Minkä merkkisiä pottatuoleja tiedätte ja missä niitä myydään?

Sormiruuista meillä tällä hetkellä naposteltavana on maissinaksut ja Väinämöisen palttoonnapit. Hedelmiä ei olla vielä testailtu, enkä muista bataattia jättää soseutuksesta... Ja se kun olis parempi pakastaa pojalle eka, kun muuten köhityttää.

Katalla hurjaa juttua miehen exästä... Ei tosiaan kaikki sovi äidiks. :headwall:

Jahas... Se oli sellanen tauko. Kopioin tekstin siirtyessäni seuraavalle sivulle lunttaamaan kirjotuksia ja sieltäpä tulikin vaan valkonen sivu. Mikähän tätä palstaa taas vaihteeks vaivas...

Teppana kyseli haluttomuudesta imetyksen aikana... Täälläkin tuttu ilmiö, mutta helpotti imetyksen vähetessä kiinteiden myötä. On kyllä hieman pitäny ruokkia eli hoitaa parisuhdetta. Ihan vaan oottamalla tuskin mulla olis tilanne korjaantunu.

Katti71:lle peukkuja, että vauvalla on kaikki hyvin tutkimuksissa. bd

Auramarialle ja vauvalle myös peukkuja. bd

Ebbuliini... Suotta huonoa omaatuntoa tunnet. Toimit tilanteen mukaan, varmasti oot hyvä äiti ilman hoitovapaatakin. :hug:

Jees... Nyt täytynee jatkaa joulureissun aikana otettujen kuvien käsittelyä. Hirvee homma,kun niitä otettiin varmaan parisataa. :p

Myy ja poikanen 6kk3vk3pv
 
joninalle: joo yritetään jo kakkosta, mut kun ei ole menkkoja niin ei sitten oviksiakaan. harmi kun niin toivotaan et tulis mahdollisimman pienellä ikäerolla.

ruokienteosta: viimeaikoina olen tehnyt itse pojalle ruokaa. kiitos sille ystävälliselle ketä laittoi tänne sivulle linkin missä oli niitä ohjeita. anteeksi etten muista ketä :ashamed: :ashamed:

vierastamisesta: meillä poika vierastaa todella paljon. se alkoi siinä 5kk ikäisenä. onneksi on hieman laantunut kun se oli aluksi ihan kamaalaa, kun vaan ihan hysteerisenä itki ja meinasi ihan tukehtua itkuunsa.

sormiruokaa: olen antanut vehnäkorppua ja myös niitä palttoon nappeja ja sit ihan normi näkkäriä. poika tykkää kovasti, mut hirveesti vetää kaikkea henkeen et täytyy olla tosi tarkkana. olen sitä...hmm.. olikos se hiiviön ostamaa juttua kanssa miettinyt mihin laitettiin ne ruoat sinne verkkopussiin.

no mut tällasta tällä kertaa. nousee pojalla melutaso niin ylös et pakko lopettaa
 
Heippa!
Pikakirjotus ennen kuoroharkkoja...

Ebbuliini meilläkin nukuttiin tapaamisen jälkeinen yö läpi! Tai 22-05 meni heräämättä. Ja viime yönäkin meni aika hyvin. Heräsi kyllä pari kertaa, mutta tyyntyi paijaamiseen ihan nopeasti. Ilmeisesti siis tosiaan hyödyllisiä nämä tapaamiskeikat! :D

Mä olen kans tehnyt itse soseita pakastimeen. Kutakuinkin samallalailla kuin moni muukin. Isoja satseja kerrallaan, ja kyllähän siinä silloin jonkun verran on hommaa, mutta toisaalta sitten on sapuskaa pitkäksi aikaa. Meillä Aleksanteri syö jo 5 kertaa päivässä, tosin annokset ovat aika hillittyjä. Yksi lihasose, kaksi puuroa (aamu ja ilta) ja sitten hedelmä- ja kasvissoseet.

Mulla on vaihdellut tuo haluttomuus tai halukkuus imetysaikana ehkä enimmäkseen sen mukaan, miten on saanut nukkua. Kovin väsyneenä sitä vaan käyttää senkin ajan mieluummin nukkumiseen, kun taas hyvin levänneenä innostaa kyllä! Tosin muistelen isommilta, että imetyksen loputtua halukkuus kyllä kasvaa, mikä saattaa olla yhteydessä joko hormonitoimintaan tai siihen, että kun loppuu imetys, loppuu yöheräilykin. Tai meillä loppui isommilla aikalailla siihen.

Nyt tarttee lähteä lauleskelemaan. :)

Kreecher ja Aleksanteri 7kk
 
Minä myös olen tehnyt nyt itse soseita, erikseen peruna-porkkanaa, peruna-kukkakaalia, hernettä ja vihanneksia (porkkanaa, kukkakaalia,hernettä,maissia ja papua) ja sitten kalaa ja jauhelihaa... Niitä sitten pakastan jääpalamuoteissa ja yhdistelen erilaisia annoksia.

Sitä kanaa olisi myös tarkoitus laittaa, tänään oli vaan maustamattomat suikaleet loppunut kaupasta... Kauankohan sitä kanaa tarttee keittää??

Riisi ja pasta olisi takoitus tuossa 8 ikäisenä ottaa mukaan, kun saa siirtyä karkeampaan ruokaankin.

Mutta ei, kyllä mäkin ihan hyvällä omallatunnolla niitä kaupan soseita annan, maistuvat nekin neitille. Aika arvokkaita vaan ovat mun mielestä, 85snt purkki.

Meillä neiti nousi tänään istumaan ihan kunnolla itse, aiemmin on jäänyt vähän kenoon. Päästi myös molemmat tukikädet irti ja innoissaan tutki pystyasennossa leluja :)
Konttaili myös nakuna ympäri kämppää kylvyn jälkeen, aika varmoin ottein vaikka aika hitaasti.
Huisin pelottavan näköistä kun nostaa konttausasennosta polvetkin irti ja jalat vetää suoraksi ja siinä heiluu... pelkään koska mäjäyttää naaman lattiaan..

Imetyksestä ja haluttomuudesta, että mulla on niinku kreecherillä.... eli enemmän toi väsymys vaikuttaa... päivisin saatan hyvinkin innolla odottaa iltaa, mutta illalla torkunkin sohvalla :D
Olen kyllä muutenkin ollut jotenkin tosi väsynyt nyt parin viikon ajan.... Vaikka tyttö ei herää kuin 1 kerran yösä, niin aamulla hyvä että simmut saa auki ja illalla jo puoli 9 sänkyvalmista tavaraa...

Mutta nyt pitäää tuo esikoinen kiikuttaa sänkyyn, kun alkaa häntäkin ilmeisesti väsyttämään :)

-Hiiviö & Julia vajaa 7kk-
 
Huikeaa, miten nämä pikkuihmisetkin vaan on yksilöitä! Toisilla mennään jo hurjaa vauhtia eteenpäin, meillä ei Aleksanteri ole konttaamaan päinkään, ryömiminenkin on lähinnä pyörimistä ja peruuttelua. Tosin ei meillä nuo isommatkaan ole etenpäin menneet kuin joskus lähempänä 8 kuisena. :)
 
Jäi eilen hiukan kommentoiminen kesken, kun oli pakko mennä jo nukkumaan. Yllättävän hidasta tämä irjoitteleu, kun pitää välillä lukea ja päivittää tietojaan. Ajan kulun huomaa hyvin siitä, että kun eilen aloin kirjoittamaan, klo oli hiukan yli yhdeksän ja tuo kirjoitus on ilmestynyt näkyville noin 22.20. Syksyllä kun kävin välillä lukemassa, oli kirjoituksia paljon vähemmän. Ilmeisesti alkaa arki meillä äideillä hiukan tasaantumaan/helpottumaan, kun nyt tuntuu olevan jo paljon enemmän juttuja lyhyessä ajassa. Aloitin vuoden alusta, mutten päässyt edes tähän päivään saakka.

Niistä raskausoireista: Mulla oli myös rintojen turvotusta, sekä ne kipeytyi. Itse asiassa nuo rinnat oli varmaankin ensimmäisiä merkkejä, mitä huomasin. Sitten se valkov määrä lisääntyi. Sitten kun mentiin ihan alkuviikkoja pidemmälle, tuli pahoinvointi. Samoin kaikki hajut tuntuivat todella voimakkailta! Ai niin, Hiiviö muistutti niistä vilun väristyksistä.

Saatiin joululahjaksi syöttötuolirahat ja se on nyt hankittu. Ostettiin sellainen Tripp Trapp-tuli ja hyvin on siinä pikkuinen viihtynyt. Syöminenkin alkoi sujua paremmin. Syötettiin aiemmin kiinteät vain sylissä. Tuossa tuolissa pystyy hyvin jo istumaan noinkin pieni, vaikkein lattialla ilman tukea pystykään istumaan. Jouluna istuskeli ensimmäisiä kertoja syöttötuolissa ja havaittiin se varsin käteväksi:)

Taas unohduin lukemaan noita tekstejä niin tiiviisti, joten ensi kerralla lisää juttua.
 
Soseet teen tosiaan itse (lukuunottamatta hedelmä- ja marjasoseita) ja reissussa kyllä käytetään ihan tyystin valmiita. Samaan tyyliin teen minäkin kuin moni muukin on kertonut tekevänsä, eli kerralla urakoin ison määrän ja pakastan. Mä oon tehnyt minigrip-pusseihin erilaisia miksauksia. Viimeksi tein n. kahdeksi kuukaudeksi soseita ja aikaa niiden valmistamiseen meni kyllä joku kolme neljä tuntia, silloin keitin broileria, nautaa, perunaa, porkkanaa, bataattia, palsternakkaa, herneitä ja kukkakaalia, eli senkin vuoksi meni niin paljon aikaa kun ei hellallekaan tietty mahtunut kerrallaan kuin neljä kattilaa porisemaan. Mä olen tykännyt noista minigrip-pusseista pakastuksessa, kun litistää ne littaniksi niin pakastimeen mahtuu vaikka kuinka monta pussia päällekkäin ja lisäksi ne pakastuvat nopeasti ja mikä parasta sulavat alle minuutissa lämpösessä vedessä, mä kun yleensä en muista ottaa ruokaa sulamaan ennenkuin sitä jo tarvitaan. Joskus oon ottanut omasta ruuasta ennen suolaamista myös Niilolle evästä, varsinkin keitoista on helppo otta erikseen Niilon satsi.

Vierastamisesta, Niilo ei pääsääntöisesti vierasta, joskus jos just herättyään näkee vieraan naaman saattaa kyllä vähän alahuuli mennä rullalle ja kaverin tummaihoista miestä kyllä vierasti, kai se sitten erotti jo että ei ole ihan saman värinen kuin muut kasvot mitä on nähnyt.

Meillä vaikutti Helsingin tapaaminen ilmeisesti vähän viiveellä Niilon uniin:D, tapaamista seuraava yö oli aivan mahdoton, tuntu että poika ei nukkunut juur yhtään, mutta kaksi seuraavaa on ollut ihmeen hyviä öitä, Niilo on herännytkin ekan kerran vasta aamuyön puolella, kun yleensä on eka herätys ollut jo puolilta öin. Eikä oo ollut ollenkaan sellasta ähräystä vaan poika on syönyt reilusti ja nukahtanut.

Murhetta on nyt meillä tuon esikoisen kanssa. Pidemmän aikaa valitellut jo päänsärkyä, jota epäiltiin silmistä johtuvaksi ja näössä olikin korjattavaa joten sai lasit just ennen joulua. Päänsäryt ei kuitenkaan loppuneet ja toissayönä sai jo toisen kerran kamalan kovan päänsärkykohtauksen johon liittyi myös oksentelua. Päivystyksessä epäiltiin migreeniä ja itsekin ajattelin sitä olevan, mutta kun lueskelin lasten päänsäryistä niin joka paikassa mainittiin tuollaisen yöllisen päänsäryn olevan oire aivokasvaimesta :'( . Eilen käytiin yksityisellä ja tosiaan voi olla oire kasvaimesta tai sitten on migreeniä tmv., nyt on lähipäivinä ohjelmassa aivojen magneettikuvaus anestesiassa, tänään pitäisi tulla soitto koska päästään. Järki tässä lähtee murehtiessa, miten ihmeessä sitä selviää jos se on sitä mitä eniten pelkää? Toivon todella, että kyse olisi "vain" migreenistä.. On tämä elämä sitten rattoisaa, aina kun hetken aikaa on huoletonta niin jostain putoaa pommi :/ .

Teppana & Niilo 7kk
 
Mä kysyisin pikaiseen teidän mielipidettä bataatista :attn:

Kun tuolla allergiapuolella joku sanoi, että ei suositella tarjoamaan pääsääntöisesti esim. perunan tilalla, vaan sitoo jotain jodia tms...

Eli kuinkahan mahtaa olla?

Meillä kun tuo riisi eikä peruna käy, niin ajattelin kokeilla bataattia.. Mitähän sitten kokeilisi, jos tuo juttu bataatista pitää paikkansa...???

:attn:
 
Teppanalle iiiiiso :hug:

Meillä oli mun veljellä pienenä migreeniä, en muista oliko just yöaikaan aina, mutta johtui luultavasti vanhempien tilanteesta, migreenit loppui, kun erosivat. Tarkoitan, että kun elämäntilanteet muuttuu, esim. teille tullut uusi vauva, niin lapsi voi reagoida noinkin rajusti, on siis ikään kuin lapselle stressaavaa aikaa..

Toivottavasti teillä käy parhain päin kuvauksissa! :hug: Yritetään porukalla puhua yläkerran herralle.... :|
 
MOikkis!
Teppana mulla pisti silmään tuo että teillä isompi sai juur ennen joulua lasit.VOisiko ne olla liian vahvat?
Tai niissä jotain häikkää,liian miedot taikka taittovika pielessä tms.?
Entä purenta,onko hampulääkäri mitäään siitä sanonut?Purentavirheet voi aiheuttaa taikka sitten on summa summarum.
Tottakai sitä koittaa valmentautua pahimpaan mutta täytyy toivoa parasta ja todellakin voi olla että pieni ei ole tottunut laseihin vielä.

Hyvä että tutkitaan.Ja isot peukutuset.. :hug:

Bataatista ei mulla sen isompaa tietoa kuin että pitäis olla miedompi kuin pottu mutta en ole moista kuullut että jotain haittaa olis.
No,kai kaikki on pahasta jopa porkkana liiaks syötynä kun siinä on a-vitamiinia niin paljon...
Mutta mä annan Miskalle bataattia,se muiden kasvisten kanssa siis.

Siitä puheenollen,juur tulin kaupasta ja nyt sosepäivä.
Pienet taas mammoilla niin mulla aikaa tehä rauhassa.

Illalla meinaan jumppaan mennä,mulla alkaa selkä olee tosi finaalissa,kai niitä vatsalihaksia on heräteltävä.
Saa nähdä kuinka kipee on huomenna!!

Miska oli heräillyt viime yönä taas useesti.Voi että.Mies on vaan pänkäpää eikä voi huolia mua pojan kanssa välillä ees.
:headwall:
Mun vuoro olis välillä,hän ollut tosiaan jo kohta 8 kk pojankanssa yöt.
En kauheen mieluusti tietty halua heräillä,kukapa haluais...Mutta kun toinen on silmät ristissä niin ois se reilua vuorotella ees.

Mutta nyt ruuantekoon,heipat!
 
Voi että! Toivottavasti teidän esikoisen päänsärky ei oo mitään vakavaa!! Ihan hyvin voi kyllä tosiaan johtua migreenistä tuommonen. Mun veljen morsiammella ensimmäiseen kunnon migreenikohtaukseen liitty just oksentelua, muistaakseni hän oli silloin yläasteiässä. Paljon jaksamista teidän perheelle! :hug: Toivotaan parasta! bd
 
Kata, niin itsekin olen miettinyt että onko nuo lasit kuitenkaan sopivat ja purentavikaa kyllä on, poika on oikomishoidossa ja myös allergistanuhaa löytyy joka sekin saattaa aiheuttaa päänsärkyä. Nuo edellämainitut voi hyvinkin olla päiväsaikaisen pääsnsäryn aiheuttajia, mutta jotenkin tuntuu että aiheuttaisko nuo kuitenkaan noita voimakkaita päänsärky ja oksennuskohtauksia, en oikein usko. Kiitos Jonnakar, rukousapu ei todellakaan olis pahitteksi :hug: . Kiitos myös Katziinalle tuesta :hug: .
 
Teppanalle Meidän toiseksi vanhimmalla pojalla alkoivat hirveät päänsärkykohtaukset oksenteluineen 7 vuotiaana. Pelkäsin tuolloin myös aivokasvainta. Tutkimuksissa selvisi, että onneksi oli kuitenkin vain migreeniä. Nyt pojalla on ikää pian 15 v ja rajuja migreenikohtauksia enää muutaman kerran vuodessa. Todennäköisesti pojallasi ei ole mitään vakavaa, hyvä tietenkin että tutkitaan. Tutkimuksiin pääsyn odottaminen on todella rankkaa, voimia sinulle :hug:

Soseista Teen osan ihan Hannesta varten erikseen suuremmissa erissä ja pakastan annoksina, mutta mahdollisimman paljon koitan hyödyntää myös muun perheen ruokaa. Olen tarjonnut broileria ja naudan jauhelihaa myös paistettuna eli kun olen muulle perheelle tehnyt ruokaa niin olen ottanut esim. muutaman paistetun broilerisuikaleen(maustamattoman toki) ja hienontanut ne keittiöveitsellä leikkuulaudan päällä, sitten vain lihanmurut kasvispöperön joukkoon. Jonkun verran olen hyödyntänyt myös Oolannin pakasteperunasoseainesta: siitä saa mikrossa nopeasti perunasoseen, jonka sekaan sitten vähän lihaa ja jotain vihannessosetta pakkasesta. Reisussa ollessa syödään sitten purkkiruokaa. Hedelmäsoseita ja marjakiisseleitä olen vaihtelevasti tehnyt itse ja antanut myös valmispurkkeja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonnakar:
Mitens Kata-74 teillä kävi soijamaidon kanssa?

Nim. Utelias.... :ashamed:
Pulautuksen on vähentyneet reilulla puolella ainakin!!
Ja kakka on muuttanut väriään ruskeeksi, mitä ei ole ennen kyllä pojalla näkynyt!!
:p
Mitäs vielä,joo iho on mun mielestä pehmeempi vaikkei Miskalla iho-oireita juurikaan ole ollutkaan.
Ja se kasvojen kirjavuus on poissa...
Elikäs perjantaina on se altistus ja saapi nähdä.Mulla vähän huonot fiilikset siitä sillä Miska ei ole juurikaan oireillut nopeesti,siis tulee viiveellä nä oireet,paitsi kasvojen kirjavuus ja tuo pulauttelu.
Vähän oon skeptinen...

Teppana tuossahan on tosi monta jotka voivat aiheuttaa kovaa päänsärkyä ja oksentelua ihan...Allergia+silmälasit+purenta...
Toivotaan todellakin parasta ja että jos noista johtuvaa niin se kuntoon niin lapsukainen saa kivuttoman pään...
Ja äiti yhen asian vähemmän murehdittavaa!

Nyt jumpalle päin!!
 
Teppanalle myös täältä lämmin iso hali! :hug: Mulla todettiin 8-vuotiaana muistaakseni migreeni, oksentanu en o koskaan. On kyllä muuten ollu pahojakin ja saattaa alkaa rajusti keskellä yötä. Stressi pahentaa. Mulla kans tutkittiin silmät eka ja hammaslääkärissäkin kävin... Oikomishoitoa tehtiin kyllä ja lasitkin sain. Toivotaan, että ei o mitään vakavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonnakar:
Mä kysyisin pikaiseen teidän mielipidettä bataatista :attn:

Kun tuolla allergiapuolella joku sanoi, että ei suositella tarjoamaan pääsääntöisesti esim. perunan tilalla, vaan sitoo jotain jodia tms...

Eli kuinkahan mahtaa olla?

Meillä kun tuo riisi eikä peruna käy, niin ajattelin kokeilla bataattia.. Mitähän sitten kokeilisi, jos tuo juttu bataatista pitää paikkansa...???

:attn:
No enpäs mä o ikinä moista kuullut. Mä oon antanu pojalle bataattia päivittäin siitä saakka ku 4kk1vk iässä alko saamaan soseita päivittäin. Mielelläni vaihtelisin, mutta kun ei o vieläkään saatu testattua noita "suolasia" ku bataatti ja kukkakaali. Mut hyvä ku otit täällä esille... Pitääkin selvittää asiaa.

Ootko kokeillu maissia? Muita en osaa oikein ehdottaa.

Pikapiipahdus tällä kertaa... Vähän kiirusta alkaa olla, kun oon melkein koko päivän laiskotellu. :ashamed:

Myy-80 ja poikanen 6kk3vk4pv
 
Voimia Teppana! Odottelu tutkimuksiin ja tulosten selviäminen on varmasti rankkaa. Toivotaan, ettei kuitenkaan aivokasvain olisi!

Olen nyt antanut pojalle välillä kaksikin liha-ateriaa päivässä. Luuletteko sen olevan liikaa? Eli siis molemmat, päivällinen ja lounas on ollut lihaa sisältävää. Pitäisikö siirtyä toisella kertaa kasviksiin? Sen lisäksi ollaan välipalana annettu jotain heldelmä- tms. sosetta.
 
Voi että Teppana että teillä on sit murhetta siellä! Toivottavasti kyse ei olisi pahimmista, vaan johtuisi esim.noista laseista.... oikein paljon :hug: , koittakaa olla murehtimatta!

Bataatista mulla ei ole mitään tietoa, en ole sitä edes tytölle tarjonnut, vaikka joskus on ollut tarkoitus. Mutta Jonnakar niistä vaihtoehtoisesti tarjottavista, niin oletko kokeillut jo maissia tai pastaa?

Tänään taas meillä riitti vauhtia ja vaarallisia tilanteita, nyt kun tyttö on keksinyt istumisen ja konttaamisen, niin ei uudet taidot tunnu millään riittävän ja yritti sohvasta saada kiinni että voisi ylös hilautua, kerran pääsikin niin että polvet jäi lattiaan, mutta eikös niin että kaatuihan se siitä.... ja sitten kun yritti väen vaivalla ylös niin itkuhan siinä joka kerta pääsi.... voi raukkaa.

Sain tänään tytöstä muutaman hyvän otoksen, profiiliin laitoin yhden, tilasin sitten siitä ja Jamin yhdestä hyvästä kuvasta isommat versiot ja meinasin kehyksiin laittaa :)

Niin ja Joninalle noista liha-aterioiden määrästä, niin meillä esikko kyllä söi jo 2 lihaa 7kk ikäisenä ja yhteensä 5 ateriaa päivässä, oli sen verran suuriruokaisempi. Tuskin siitä mitään haittaa on vaikka 2 kertaa syö lihaa, minimäärähän on ruokalusikallinen päivässä.

Mutta nyt pitää poitsu viiä nukkumaan, neiti meni jo 19 :D Huomenna kyllä noustaankin sitten jo 6 jälkeen, mutta ihan hyvä, kun olen taas menossa systerille malliksi värjäykseen ja olis illalla pimeäkurssi (plääh)

-Hiiviö & Julia vajaa 7kk-
 

Yhteistyössä