Keskenmenon oireet

No mulla on kaksi km:a takana :'( Kummassakin oireena ruskea tuhruvuoto, joka oli tosi vähäistäkin. Välillä tuli paperiin pyyhittäessä, välillä ei, välillä piti pikkuhousun suojaa laittaa.. Mitään ihmeempiä kipuja ei ollut. Alaselkään tais vähän koskea. Eka km rv8 ja silloin todettiin sikiön menehtyneen reilu vko aikaisemmin. Toinen km rv 7, todettiin tuulimunaksi. :'(

Toivottavasti sinulla on kaikki hyvin :hug: Hakeudu lääkäriin jos vähänkään epäilet ettei kaikki olisi hyvin.
 
Mulla takana ensimmäinen raskaus joka päätty keskeytyneeseen km. Eka neuvola tuli käytyä ja sen jälkeen varasin ajan varhaisultraan, mitään epäilyttäviä tuntemuksia ei ollut koko aikana...sitten ultrassa ei sydän sykkinytkään :'( en tosiaan osannu aavistaa yhtään että näin kävis.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gatsu:
Mulla takana ensimmäinen raskaus joka päätty keskeytyneeseen km. Eka neuvola tuli käytyä ja sen jälkeen varasin ajan varhaisultraan, mitään epäilyttäviä tuntemuksia ei ollut koko aikana...sitten ultrassa ei sydän sykkinytkään :'( en tosiaan osannu aavistaa yhtään että näin kävis.
Mulla on takana neljä onnistunutta raskautta, joissa kaikissa ollut alussa ihan kunnon veristä vuotoa :eek: Sitten oli yksi raskaus, jossa tätä vuotoa, ei edes rusehtavana, ollut lainkaan - ja alkuraskauden ultrassa todettiin sikiön kuolleen viikko takaperin. Eli mulla kai sitten niin, että onnistuvan raskauden enne olis tuo verinen vuoto ;) Nyt olen plussannut, enkä oikein tiedä odottaisinko verta vai en...
 
itselläni oli vuoden aikana kolme keskenmenoa viikoilla 16, 11 ja 19. Kaksi ekaa eivät oireilleet kuin vatsakivuilla ja oma pelko taustalla koko ajan, kun onnistuneet raskaudet (2000 ja 2003) olivat ihan erilaisia...Kolmannesta oli vuotoa ja hematooma kohdussa.
Kaikki keskenmenot havaittiin samalla tavalla eli eka neuvolan ultrassa, toinen ultran yhteydessä ja kolmas tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta, kun vuotokin oli jo loppunut siis se hematooman aiheuttama. Kaikissa oli siis vain sikiön sydänäänet loppuneet
Joten summa summarum; jos yhtään epäilet, että raskauden kulussa jotain epänormaalia niin neuvolan kautta sairaalaan tai muualle missä voidaan ultrata.
 
bob
Lukihäiriöstä ja myöhäisestä kellon ajasta johtuen, en jaksanut lukea kaikkia vastauksia tämän alkuperäiseen viestiin ,joten kysymyksiini saattaa löytyä sieltäkin vastauksia. Mutta kysyn tämän ketjun perään lisää kun en oikein muutakaan keksi.

Onko keskenmeno mahdollinen 3-4 viikon sisällä? Ja ilman että tiedostaa olevansa raskaana?

Keskenmenon mahdollisuutta mietin tässä, sillä mikäänhän ei ole mahdotonta. Pelkkä raskauskin tuntuu mahdottomalta, että niin olisi päässyt käymään, mutta ei voi koskaan luottaa täysin. Minulla on ollut muutaman päivän ajan selässä särkyä ja selkä on sitä kautta tuntunut jopa puutuneelta. Yhden päivän maha ollut järkyttävän kipeä. Näihin aikoihin kuuluisi olla kyllä normaali menkatkin, mutta kaikki ei vain nyt täsmää. Vuoto alkoi epätavallisen aikaisin (syön pillereitä, joten kaikki on aina ollut todella säännöllistä ) ensimmäisinä päivinä vuoto on ollut ruskeaa(?) ja muutenkin vuoto ollut epätavallisen runsasta normaalia pidempään.

Tiedän, että pilleritkin saattavat sekoittaa, mutta kun kaikki on aikaisemmin ollut aina niin säännöllistä, niin totta kai sitä alkaa miettimään kaikkea.

Olo on hieman vainoharhainen ja seuraan tiukkana tilannetta. Toivon vain että henkilöt jotka tietävät näistä asioista enemmän, voisivat vielä selventää lisää ja lisää. Olen yrittänyt kaivaa kaiken mahdollisen tiedon mutta ei vain riitä.
 
  • Tykkää
Reactions: VElina
Mulla on ensimmäinen keskenmeno luultavasti menossa. Sain plussan perjantaina mutta siitä lähtien tullut runsaasti vuotoa. Tänään on tullut jo niin kun olis kuukautiset ja samanlaiset kivut. Nyt kysyisinkin teiltä tämän kokeneilta, kuinka kauan runsas vuoto ja kivut jatkuu? Mietin vaan mikä on normaalia, etten pelästy kun aina vuotaa ja paljon. Lääkäri sanoi että vasta sitten pitää mennä päivystykseen jos verta alkaa tulemaan lorinalla. Nyt tulee välillä holahtaen mut ihan kun menkoissakin. Ei koko aikaa lorise. Verikoe otettiin tänään ja huomenna tai keskiviikkona kuulen niiden tuloksia. Perjantaina toinen koe. Nyt olis rv4+4 mutta eipä taida olla...
 
Hei.. Ajattelin kysäistä neuvoa teiltä jotka asiasta tiedättä paremmin..
Mietin tässä keskenmenon mahdollisuutta, en tietääkseni ole raskaana, mutta minua on ruvennut hieman pelottamaan.. koska alapäästä tulee verta ihan jumalattomasti(syön pillereitä ja ennen ei ole käynyt näin) :/ ja pitäisi olla nyt noormaalit menkatkin mutta jokin on pielessä. Välillä on ruskeaa vuotoa.

Pilleritkin saattavat vaikuttaa, mutta olo on hieman vainoharhainen jne..
Toivon että joku voisi auttaa..
 
Tuleeko sulla nnopa klönttejä? ...eipä tuota voi oikein näin sanoa, mutta tietty jos raaskit, voit käydä vielä pikaiseen ostamassa herkän raskaustestin ja katsoa, tuleeko siihen viivoja (siis sillä ajatuksella, että tietäisit, olitko vai etkö. Tosin se nega ei tarkoita, etteikö munasolu olisi voinut hetkeksi kiinnittyä ja heti irrota, mikä ei näy välttämättä enää testissä ). ...mut jos on ihan alussa kesken mennyt (eli siis menkat on ihan ajallaan), eipä sille mittään mahda, mutta toisaalta ei tarvitse tehdäkään mitään (siis käydä lääkärissä ), vaan ei auta kuin antaa vuotaa ja odottaa...

Mut toki sulla voi olla sielä joku muukin häikkä, minkä vuoksi taas lääkärissä ois hyvä käydä, jos tuntee, että kaikki ei ole kohdillaan.

...selkeä vastaus eikö.. :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Angelina:
Mulla on ensimmäinen keskenmeno luultavasti menossa. Sain plussan perjantaina mutta siitä lähtien tullut runsaasti vuotoa. Tänään on tullut jo niin kun olis kuukautiset ja samanlaiset kivut. Nyt kysyisinkin teiltä tämän kokeneilta, kuinka kauan runsas vuoto ja kivut jatkuu? Mietin vaan mikä on normaalia, etten pelästy kun aina vuotaa ja paljon. Lääkäri sanoi että vasta sitten pitää mennä päivystykseen jos verta alkaa tulemaan lorinalla. Nyt tulee välillä holahtaen mut ihan kun menkoissakin. Ei koko aikaa lorise. Verikoe otettiin tänään ja huomenna tai keskiviikkona kuulen niiden tuloksia. Perjantaina toinen koe. Nyt olis rv4+4 mutta eipä taida olla...
Mulla kesti kaksi viikkoa. Toisessa km:ssä luulin menkoiksi ja menin lääkäriin kun eivät loppuneet. olikin keskenmeno.
Tietää haluamisesta: ottavat hormooniarvot vielä kontrollina perästä jotta arvo varmasti laskee eikä ole esim kohdun ulkopuolinen raskaus joka on vaarallinen.
 
Mulla kävi näin eile... aloin verta tiputtelee aamusta, ei juurikaan paljoa.. kyselin tutuilta mitä tämä on.. sanoivat että on aika normaalia. sit koko illan lueskelin nettipalstoja tälläisestä tapauksesta.. iltaa myöten alkoi yhtäkkiä tulla kamalia kipuja alaselkään että alamahaan.. aloin pelätä ihan hirveesti.. sit menin sänkyyn lepäämään jos se kipu hellittäis.. ei hellittänyt.. sitten menin vessaan ja istuin vähän aikaa siinä ja sitten pyyhkäisin nii siinä oli verta että iso klöntti... eli keskenmeno tuli. Siitä asti olen itkenyt vain. Helppoa tämä ei ole.. ja vielä ku on suunnitellut kaikkea...huh.. :'(
 
Hei!
Ajattelin uutena tulokkaana kirjoittaa tänne jos saisin jonkin näköistä vastausta ajatuksiini.
Eli,menkat alkoi joulun välipäivinä ja kesti 5päivää ja oli yksi päivä väliä niin alkoi uudestaan
ja nyt vuoto kestänyt tasan kaksi viikkoa.Kuukautiset alkoi heti yhdynnän jälkeen ja oli pientä
kipua alamahassa yhdynnän aikana..Vuoto on välissä ruskeaa niin kuin vanhentunut veri ja
välissä on tullut hyytymiä siteeseen/pönttöön kun on pissalla käynyt.Nyt vaan mietityttää että onko tämä keskenmeno?Raskaus olisi enemmän kuin tervetullut meidän perheeseen koska olemme sitä muutaman vuoden jo yrittänyt ilman tuloksia :( Toivottavasti saitte selvää sekavasta kirjoituksestani.
 
Kyl on ihana, kun täältä köytyy tallainenkin osio! :hug:
Itellä ollu viikon verran tuhruttelu vuotoa.. ei kirkasta verta, mut selvästi veristä! Eilen sit alkoi tulla enemmänkin ja tänään on tulleet kivut matkaan + alkanu vuotaan ihan kirkasta verta, joskaan sitä ei tule edelleenkään paljoa.. huomenna on onneksi neuvolalääkäri iltapäivällä. Todennäköisesti tämä on kesken meno.. on vaan niin :'( fiilis, kun oli erittäin toivottu tämä pieni, mut näköjään näin piti tapahtua!
rv on nyt 11+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Pikkumyy:
sukkapari, olitko käynyt varhaisultrassa, tai oliko neuvolassa jo kuultu sydänäänet?
Milloin kannattaa mennä alkuraskauden ultraan? Joko viikolla kuusi on jotain nähtävissä? Nyt 6+4 ja vähän veristä vuotoa, ja mietin että olisi mukava tietää missä mennään. Raskausoireet jatkuvat kyllä yhä.
 
Eilen aamulla vielä plussattiin ja verta tosin hieman vuodettiin mutta iloittiin! Mutta ei taida olla mitään tehtävissä kun aamuinen raskaustesti oli enää hentoinen viiva ja toinen tosin eri testi ei tänään päivällä näyttänyt koko raskautumistani. :( Pihalle valuu eikä edes mielestäni kovin runsasta vuotoa kun olen turvautunut lähinnä töissä käynnin aikana tamppooniin ja muuten selvinnyt pikkuhousun suojalla. Pää on äärettömän kipeä ollut viimeisen viikon ajan siitä lähtien kuin kuukautisten olisi pitänyt alkaa. PCO epäilys ja puolisen vuotta yritystä takana. Toivoa ei menetetä vaikka nyt itkettääkin! rv 4+6 joten alussahan tässä oltiin.
 
  • Tykkää
Reactions: velmunkikatus
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Pikkumyy:
sukkapari, olitko käynyt varhaisultrassa, tai oliko neuvolassa jo kuultu sydänäänet?

Takana 3 keskenmenoa, joista pisimmällä ollut rv13.

Pahoittelut tapahtuneesta sinulle! :hug:
kiitos! Kahdella neuvola käynnillä katottiin ulralla (10+2, 11+2) ja sydänmen syke löydettiin.. nyt kyl en tiiä oliko se vauvan vai minun syke, ku tänään (11+6) kävin aamulla toisessa neuvolassa (parempi ultra) ja sain lähetteen naistentautien pkl ja kohdun todettiin tyhjentyneen raskausmateriaalista!
Sikäli olen onnellinen, että näin vähällä pääsin ts. kohtu tyhjentyi sponttaanisti! Tänään otettiin s-hcg, viikonpäästä uus ja sit viel 5vk päästä u-hcg.. uudelle raskaudelle annettiin lupa, kun yhdet kuukautisen on tulleet! :saint:
 
kuukautiseni tulivat viikon myöhässä, ja erittäin runsaina, nyt alapäästäni tulee kalvomaisia roikaleita, mahtaisiko olla kesken meno päällä, kuukautiseni kestäneet pari päivää, näkeekö vielä raskaustestistä oliko raskaana vai ei? :/
 
Itsellä alkoi vuoto viikolla 10+5. Pidin sitä melko runsaana, lähes normaali menkka vuoto, mutta enempi rusehtavaa. Soitin äitiyspoliklinikalle ja käskivät odotella ensimmäistä ultraa jos vain hermo kestää. Vuotoa kesti reilu viikon kunnes oli ensimmäisen ultran aika tasan 12vk. Sielä todettiin, että vauva kuollut vk7-8 ja oli hyvin pieni. Toisinaan kohtu ei ymmärrä, että vauva on kuollut ja jatkaa vain rakentamista. Mitään muita oireita ei ollut muuta kuin loppu 11vk:sta nipistelyä mahassa. Monesti sanovat, että pientä vuotoa voi olla varsinkin jos istukka on kovin alhaalla lähellä emätintä. Lisäksi viikko 10-11 usein esiintyy kuulemma sitä nipistelyäkin.

Sinäänsä kun keskenmeno tulee niin siinähän on kyse siitä, että vauva ei ole vain kehittynyt riittävästi jotta se pystyisi syntymään. Onni on, että meillä hyvä hälytysjärjestelmä kehossa ja poistaa alkion/sikiön siinä vaiheessa jos elämisen mahdollisuutta hänellä ei ikinä tule olemaan. Keskenmeno ei tarkoita sitä, etteikö voisi jatkossa saada normaalisti lapsia. Ne voi olla täysin yksittäisiä "onnettomuuksia". Sanovat myös, että keskenmenon jälkeen tulee helpommin raskaaksi uudestaan. Toki se on henkisesti aina kova pala kun on ehtinyt ehkä jo suunnitella ja toivoa lasta.

Minulla oli lääkkeellinen keskenmeno jonka toteutin kotona, Cytotec lääke (4 tablettia),jonka sain äitiyspolilla. Lääke laitetaan emättimeen jos ei ole vuotoa jo alkanut, minun tapauksessa kehoitettiin laittamaan imeytymään kielen alle kun vuotoa oli. Olisi tullut pois vuodon mukana muuten. Ennen lääkkeenottoa otin Buranaa 800mg ja para-tabs 1g. Kätilö sanoi, että kivut ovat kovat. Koska minulla tyhjentyminen jo ikäänkuin alkanut niin lääke kuulemma usein silloin toimii. Kehoitan, että sinulla on joku kanssasi jos joudut tämän kotona toteuttamaan. Kivut olivat kovat, mutta niistä selviää. Vuoto oli erittäin runsasta ja myös kudoskappaleiden tulo on hyvä asia joskin epämiellyttävä kokemuksena. Lääkkeen yhtenä yleisenä sivuvaikutuksena on ripuli ja pahoinvointi. Kovat supistukset kesti minulla noin.2,5h. Mitä pidin melko pitkänä aikana. Vuoto alkoi jo illalla helpottaa kun aamulla olin ottanut lääkkeen. Seuraava päivä oli jo parempi ja pystyin nukkumaan ihan ok.

Uutta raskautta saa heti yrittää uudestaan. Jos vuoto olisi ollut niukkaa niin pitäisi ottaa yhteyttä äitiyspoliin 2-4 päivän kuluttua. Silloin todennäköisesti joudutaan kaavintaan.

Kyllä näistä selviää. Alkuvaiheen keskenmeno on niin niin yleistä ja ei tarkoita sitä etteikö voisi lasta saada jatkossa.
 

Yhteistyössä