Keskustelua PCO:sta. Ent.PCOnaiset ja Vauvakuume

Munasarjojen monirakkulaoireyhtymä on tavallisin naisten hormonihäiriö. Sitä esiintyy 5-10 %:lla naisista


Tänne pinoon me kaikki tämän kanssa kärsivät kuumeilijat.

Milloin on kohdallasi pco löydetty ja mitä olet hoidoksi saanut?
Onko toiveissa vauva pian vai vasta tulevaisuudessa?
Löytyykö jo entuudestaan lapsia? Kenties PCO:n aikana hedelmöittyneitä?
Onko ollut keskenmenoja?

Rupattelua ja juttelua, kerätään meidät kaikki yhteen pinoon
 
Ja jos mä sitten reippaana myös heitän syötin veteen ja kerron oman stoorin;

Menkat alkoi 12vuotiaana. Kesti 2viikkoa, oli vuoden poissa. Tuli taas, kesti viikon ja puolenvuoden päästä menin terveyskeskukseen. Lääkäri passitti verikokeisiin ja määräsi terot (ei keltarauhashormonia nimeksikään).
Teroilla menkat käynnistettiin muutamaan otteeseen; pillerit aloitin kun olin 17v ja menkat tulivat säännöllisesti.
Oireita:
  • kovat kuukautiskivut
    pitkät kierrot ilman e-pillereitä
    nopea karvankasvu; onneksi sentään naisille luonnollisissa paikoissa; silti jos tahtoi esim kainalot pitää siistinä niin terä viuhui joka päivä.
    rasvoittunut iho - ei kuitenkaan aknea. Jatkuvasti mustapäitä naamassa joita ei pitänyt poissa perus hygienia/apteekin myymälän tuotteet. Aknea (runsaasti finnejä jatkuvasti esiintyi selässä jotka saatiin suht hyvin kuriin avitcidillä)
    Painon tasainen nousu ja nimenomaa vyötärölle kerääntyvä paino. Ei pitänyt kurissa edes 12h/viikossa tanssitunnit ja lenkkeilyt.

Löydettiin Elokuussa 2009. Perus gynekäynti (papamuutoksen takia) ja sattui kohdalle mehiläisessä gynekologi joka erikoistunut ylipainoisten naisten gynekologiaan. Kerroin että vauva olisi tervetullut ja olikin jo kirjoittamassa tero-kuuria.
Kuunteli kuitenkin hetken pidempään kun kerroin kierron venymisistä ja siitä kuinka huonosti alan henkisesti voimaan hormonaalisesta ehkäisystä. Ultrattiin ja sieltä se löytyi; itsekin gynelle sanoin että ikävä kyllä, Olen varma että mulla on pco.
Hirveän kipeää se teki, kun vielä sillon en tiennyt mitä se oikeasti tarkoittaa. Tiesin vain että raskaaksi tulo voi olla vaikeaa ja kenties keskenmenoriski olla normaalia suurempi.
Hoito Metformiini tueksi painonpudotukseen (ilmeisesti insuliiniresistenssi-ei testattu) sekä marvelon ehkäsy-pillerit.
Ensimmäisen 1,5kk aikana painoa lähti 7kg (ja tähän loppui myös marvelonin syönti - naama kukki ja hormoonimuutos hirveä :'( kenellekään ei ollut mitään hyvää sanottavaa kuukauteen). 2kk pelkällä metformiinilla ja nyt käynnistynyt uusi yritys marvelonin kanssa.
Raskaaksi en tullut, ovista en löytänyt eikä kyllä menkkojakaan tullut.

Kiltisti tästä eteenpäin e-pillerit naamariin ja joulukuuksi aika samaiselle gynekologille jonka kanssa elokuussa oli aika.

Entuudestaan ei ole lapsia, eikä tiedettävästi keskenmenojakaan. Vaan silti holtittomasta nuoruudestani huolimatta ihmettely on kova kun koskaan ei ole tapahtunut vahinkoa.
Onni onnettomuudessa, ei myöskään mitään sukupuolitauteja ole tullut.
 
Mulla alkoi menkat n 14 v ja heti hommasin pillerit. Kuukautiset ajoittain erittäin runsaat ja sitten taas pikku tiputtelua. Finnejä oli kuten nuoruuteen kuuluun. Ylipainoinen olen ollut aina. Pillereiden vuoksi kierrot säännölliset.

Söin pillereitä n 10v ja lopetin. Oltiin meinigillä lapsi tulee jos on tullakseen. mitään ei tapahtunut, ei kuulunut. Kuukautis kierrot oli mitä sattuu kp 35-90. Kävin gynellä, ei mitään vikaa, pudota painoa.

Aloitin uudestaan opiskelun ja puhkes ihan hirveä akne. aloitin roaccuttanit ja sen vuoksi ehkäsyn uudestaan. vuoden ajan söin lääkettä ja sitten meni hermot ja vieläkin kärsin aknesta, mutta aika lievästä.
kun lopetin pillerit uudestaan, ei kuukautisia tullut lainkaan. Menin kunnalliseen lääkäriin, vastaus oli laihdu kolme kiloo.

Menin gynegoligille. Uä:ssä todettiin helmimäiset musasolut ja määrättiin terolutit kun ei ole kuukautisia. Ei puhettakaan et olis jotain vikaa. Painoa kehotti pudottaa. Söin teroja vuoden. Kuukautiset oli, mutta lasta ei kuulunut. Helmikuussa hakeuduimme Väestöliitolle hoitoon, koska terojen loputtua, taas jäi kuukautiset pois. Painokin oli noussut 4 vuodessa reilusti, yrityksestä huolimatta kontrolloida painoa.
Karvoitusta on ja minua häiritsee rintakarvat ja parta.

Väestöliitossa diagnosoitiin PCO heti oireitten perusteella, vanhalla gynen lausunnolal ja uä:ssä vahvistus. Aloin heti syömään metforemia. insuliini resistensi kokeet rajoilla ja kaikki hormooni kokeet alarajoilla. Metformiinejä syödessä paino tippu 7kg. Lasta ei kuulunut.

nyt syyskuussa söin ekan clomikuurin. jos ekan kuurin jälkeen menkat myöhässä ja ei raskautta niin olisivat aloittaneet terot uudestaan.
Mut kuinkas kävikään onnellisesti rv 6 alkanut.

:heart: :heart:
 
sane onnittelut. Selkeesti vaikeuksien kautta voittoon :)
Teillä ollut esntään pidempään tuo tulee jos on tullakseen asenne. Varmasti hermoja raastavaa ollut.
Juuri tätä yritin miehellenikin sanoa että jos mulla todetaan pco (joka todettiinkin) niin raskautumiseen voi mennä aikaa jopa useamman vuoden, eikä sitä edes julkisella puolella tutkittaisi ennenkuin parinvuoden yrityksen jälkeen.

Mutta tosi ihana kuulla että Sane olette vihdoinkin päässeet yhden askeleen eteenpäin :heart:
 
Mulla jotenkin vaihtelee tuo tila. Kuukautiset alkoivat 13-vuotiaana ja tulivat 2-4 krt vuodessa yli 3 vuoden ajan, sit aloitettiin pillerit. Ennen ekaa raskautta menkat jäivät pois taas pillerien jälkeen ja uä:ssä helmimäiset munikset. Sain heti terot+clomit ja yk2 tärppäsikin. Gyne sillon sanoikin että raskaus on hyvä hoito pco:lle kun hormonitoiminta muuttuu täysin.

Raskauden jälkeen sitten ihme tapahtuikin, mulla tuli 8 kertaa säännöllisesti menkat 32-35 päivän kierroilla ja sit aloitin ehkäisyn. Nyt vuosi taas ilman ehkäisyä ja kierrot toimivat kyllä, mutta ovuloimattomia on useampia ollut. Gynellä 11/08 uä normaali mutta taas 6/09 oli useampia samankokoisia rakkuloita muttei tyypillisesti helminauhamaista.

5/2002 pco-diagnoosi, 11/08 ei pco:ta ja 6/09 pco-tyyppinen löydös. Jotain tapahtunee kropassa kun noin vaihtelee, vai johtuuko myös gynestäkin kuka tulkitsee mitenkin..


 
Onko muuten kellään ollut yhtenä oireena se että alkoholi nousee hemmetin helposti päähän?
Eihän se pco:sta varmastikaan johdu, mutta jos käsikädessä on tullut insuliiniresistenssi.

Mulla siitä lähtien kun oon alkoholia edes joskus nauttinut niin aikalailla poikkeuksetta 2:sta siideristä ollu sellainen kaatokänni päällä että huh.
Tätähän kaikki kaverit ja tutut ja puolitututkin ovat ihmetelleet että miten voi olla että mun kokoinen nainen menee niin holtittomaan kuntoon niin pienestä alkoholimäärästä.

Muutama vuosi sitten kävi myös näin että oltiin juhlistamassa ja join aika reippaasti ( noh, neljä siideriä - mun mittapuulla reippaasti) ja olin aivan wasted. Tukea joutui ottamaan eikä puheesta saanut mitään selvää. Noh, alko sitten tunnin päästä kyrsimään ja vaihdettiin paikkaa ja minä ajoin. Alkometri näytti nollaa ja vasta kohteen b lähestyessä tuli mieleen että eihän tuo voi paikkaansa pitää, että nollaa näyttää jos oon 2litraa sidukkaa juonut. Noh, sattuipa olemaan puhallusratsia niin ei värähtänytkään se mittari.
Eli ts saan hiton halvat kännit mutta ne ei oo pitkäkestoset.

Ja sitten toinen kysymys.
Mikäli sulla on käytössä metformiini niin onko se vaikuttanut sun alkoholin käyttöön?
Lähinnä siis onko ollut ns antabusmaista vaikutusta tm? Jostain luin että voi olla aika rajujakin nuo oireet jos metun kanssa ottaa alkoholia.
Ois vaan niin kovin kiva juoda se saunakalja tai siideri edes sillointällöin. Varsinkin nyt kun on taas e-pillerit kuvioissa niin ei sitä raskauden mahdollisuuttakaan ole..
 
Mulla oli alkuun metkujen kanssa ripulia ja mentallinmakua suussa (normi oireita). Menivät kyllä ohi ajan kanssa. Alkoholia otin sillon tällön. Mulle ei ainakaan mitään vaikutusta tehneet. No ihan kaato kuntoon asti en kyllä mennyt niiden aikana. Et kyl sen sauna sidukan voi ottaa.

Ollaan joskus mieheni kanssa puhuttu tosissamme vaihto ehdosta, että ollaan omasta tahdosta lapsettomia. jostain se vauva kuume sitten vaan nousi. Mieheni asenne lapsettomuus ongelmiin oli, tulee jos tulee. Hänen maailma ei kaadu lapsettomuuteen (uskonkin sen). itsekin perusnegatiivisena ihmisenä olin henkisesti valmentautunut oleen lapseton. Miehelläni oli vain 2% hyviä simppoja, mutta määrä ja liikkuvuus muuten OK.

Jotenkin ihan uskomaton fiilis, et voiko tämä haave tulla toteen näin helpolla. Tammikuussa olis alkanut inseminaatio hoidot. Viimekäynnillä Väestöliitto kerto lopettavansa ja lähin olis 200km päässä. Täs on niin monta onnen potkua ollut matkassa et tää on ihan uskomatonta. Ja nyt pitäs vaan osata nauttia raskaudesta ja pienesta ihmisen alusta.

Henkisesti rankkaa oli saada diagnoosi ja käydä läpi kylmätotuus, että olen sairas. PCO:n kanssa tulevaisuus pelottaa eniten. Olen aina tiennyt et saan diabeteksen (sukurasite todella kova) Mut nyt saan sen jo aikasemmin kun on PCO. Kohdunkaulan syövän pelko koko ajan mielessä. Et miten mun lasten käy jos saan senkin.

Raskaus aika pelottaa ihan hirveesti, et miten selviän raskausdiabeteksen kanssa (uskon vahvasti et sen saan) Mites toksemia jonka riski on suuri. Kuinka tämä raskaus etenee...

Mulla sellanen pahe, kun pääsen noita terveysportin sivuja selaileen liian kanssa, niin tieto lisää tuskaa tässä tapauksessa.

Kun sain PCO diagnoosin, niin tuli huono maku suuhun. Lääkäri vaan totes et raskautuminen vaikeaa. Sitten netistä saan ihan ite hakea oireet, liitännäissairaudet sun muut. Koen et minut jätettiin yksin diagnoosin saannin jälkeen ja minä panikoin kotona kun saan faktatietoa netistä. Negatiivisenä ihmisenä omaan jo noi kaikki liitännäissairaudet. Tällänen oma defensi keino, aina ajatella kaikesta se pahin.

Onneksi nykylääketiede niin kehittynyttä, et meillä kaikilla on toivoa. itse otin vastaan myös kaikki luonnon omat hoitovaihtoehdot ja uskon niistäkin apua olleen.
Hirveesti vaan tsemppiä kaikille
 
Kerronpa oman tarinani...

menkat alkoi 12-vuotiaana ja olivat todella runsaat ja kipeät. Tuli milloin sattuu. Kouluun tai mihinkään harrastuksiin ei voinut ajatelakkaa mennä kipujen takia. Karvojen kasvu on ollu aina runsasta ja jos meinaa pitää kainalot siistinä niin parin päivän välein saa olla ajelemassa pois.
Ollessani 8 luokalla koulussa aloin syödä E-pillereitä ja ne toi säännöllisyyttä menkkoihin mutta kivut oli ja pysy. Iho mulla on ollu ihme kyllä hyvässä kunnossa aina murkkuiässäkin paitsi nyt.
Pillereitä söin melkein 5 vuotta kunnes tulin raskaaksi. Olin unohtanut pari pilleriä ottaa ja heti pamahin raskaaksi. No ei mitään raskauden jälkeen vuoto oli ihan järetöntä ja kivuliasta ja tuli milloin muistivat tulla.
puolivuotta edellisestä alettiin yrittämään toista lasta. 9kk odoteltiin ja tulin onnellisesti raskaaksi. Tuon raskauden jälkeen menkat tuli vuoden odottelun jälkeen toki imetys niitä siirsi myös. Mihinkään en voinut lähteä koska isoimmatkaan tampoonit tai siteet ei pitäny puolta tuntia pitempään vuotoa. Menkat on aina kestänyt 7 päivää ja kova vuoto on kestänyt sen 4 pvä.
Kolmatta alettiin yrittää 2005 toukokuussa. Tulin 3kk jälkeen raskaaksi joka päättyi keskenmenoon rv 6. Siitä 4kk tulin raskaaksi joka päättyi km rv 5+6. Seuraavassa kierrossa tulin raskaaksi joka päättyi km rv 6+4. Tuosta 5kk sain km rv 6+6. Viimeisimmästä km hakeuduimme yksityiselle syyskuussa 2006. Mulla oli just ovis menossa kun oli lääkäri aika ja se katsoi ultralla ja totesi samantien että sullahan on pco eli polykystiset munasarjat. Minä että mitä? Lääkäri oli hyvin imeissään ettemme tienneet mitään. No lääkäri siirsi meidän kyssiin lapsettomuus polille asiakkaaksi tuon takia ja kun monta km takana.Käski myös laihduttamaan sen 10kg verran. Lievästi ylipainoinen olen ollut aina ja kaikki kertyy keskivartaloon mahalle. Tulloin tiputin 6 kg painoa sillä että katsoin mitä suuhuni laitoin ja urheilemalla. Lääkäri ehdotti että kokeillaan ensin baby disperiniä 50mg ensin ja jos ei auta niin sitten tuo insuliini M alkoi se nimi mut en muista nyt. 2kiertoa kerkesin syödä disperiniä kun tulin raskaaksi ja tuossa se tepsuttelee vieressä. Eli mulle tuli apu tuosta disperiinistä. Nyt on toinen kierto menossa ja disperiini automaattisesti käytössä. Disperiiniä ei kuitenkaan kannate alkaa syömään omin luvin vaan kannattee ehdottaa lääkärille jolla on tietoa tästä. se on pco oossa monesti tuonut sen iloisen tuloksen. Tsemppiä teille ;)

 
Moikkista,mäkin voisin tänne tulla mukaan. :) Mulla on pco todettu 2004 ja se oli kova paikka... ajattelin että siinä meni toiveet lapsesta kankkulan kaivoon ja olin jo heittämässä pyyhettä kehään. Mulla on jonkin verran ylimäärästä painoa ja lääkäri käski laihduttaa jo 5 kg saataisiin aikaan muutosta. Finnejä oli nuorempana naamassa mut nykyään ei enää niiin paha. Mä sain metut ja paino alko tippumaan mukavasti. Sain myös clomit joita kokeiltiin ensin 3 kiertoa 1 tabulla. Ei vaikutusta. Sit nostettiin 2 tabuun,ei vaikutusta. Sit nostettiin 3 tabuun ja tuli ekan kerran follikkeleihin kokoa. Mä sain 4 kk clomit 3 tbl pvä ja just tuli kesätauko siihen. Suunnitelma oli että syyskuussa tehtäisiin inseminaatio jos clomit ei tuota tulosta. No eipä tuottaneet,kun vasta viimesellä kierrolla plussa pärähti tikkuun ja olo oli kun omenalla. :D tänä päivänä meillä on ihana mutta uhmainen 2,5v tyttö =) Tokaa alettiin yrittää sillon kun tyttö oli n. 1v ja tärppäskin melki heti, se oli kuitenkin kohdunulkoinen jota en toivottavasti joudu kokemaan uudelleen... Sen jälkeen olen saanu 3 keskenmenoa alkuviikoilla. Ja olin henkisesti rikki,samoin mieheni. Ei jaksettu yrittää enää. NYt on kuitenkin mieli muuttunut ja uutta pontta saatu. Kävin hssg:ssä ja putket oli auki,mutta paino pitäis taas saada alemmas... ja ruokaremonttia tässä olen tänään suunnitellutkin. Oon ottanu vehnänalkioöljyn mukaan sekä greippimehua litkinyt kanssa, eipä noista haittaakaan ole ollut,iho ja hiukset on tosi hyvässä kunnossa ja ovislimat tulee,vaikken varmana voi sanoa että irtoaako mulla munasolu ollenkaan. Mutta näillä mennään,toivottavasti saadaan tästä sellanen tukiverkko ja mukavia keskusteluja ja jännäilyä aikaseks :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ambrosine85:
Huh, Nipulla ollu rankka tuo vuosi tuossa.
Onneksi kuitenkin asiat selvinneet!
:heart: :heart:
Rankka oli vuosi enkä tiedä miten jaksoin sen. Masennuin tuolloin pahasti. Mut sydämessäni tiesin että jos tulen raskaaksi uudestaan ja se pysyy matkassa loppuun asti voitan masennuksen vaikka ystävät sitä epäili joka hieman masensi asiaa lisää ja kommentit no onhan sulla jo 2 tervettä lasta. Ok ymmärsin pointin mutta loukkas silti kun lasta toivoa kovasti. Onneksi ilo kohtasi mut ja masennuskin lähti sen siliän tien : ) Tsemppiä vain meille kaikille ja toivon mukaan saadan kiva porukka kokoonn =)

 
mulla taitaa just nyt olla ovis meneillään, vatsaa vihloo ja limoja tulee. Näin mulla on ennenkin ollu muttä munis ei vaan välttämättä oo irronnu kun raskaus ei oo alkanu. Testasin ovistestillä ja 2 viivaahan se paukautti mulle niillä cittarin testeillä. Ei mulla kyllä näin selviä limoja oo tullu vielä kertaakaan et se on uutta. Minkäs mittasia kiertoja teillä on ja missä vaiheessa kiertoa meette?
 
viime kierto oli 30päivää.. jos sen mukaan mennään niin nyt on 37 vissiin menossa.

Tosin lääkärin suosituksesta aloitin pillerit taas.
Jos vaikka painokin lähtisi taas laskuun metut+marvelon yhdistelmällä. Nyt ei oo ees sivuoireet ollu niin kamalan pahat. Puolivuottahan suositteli että noita söisin (tai kunnes 10kg lähtenyt).

Välillä mietin että ovuloinkohn mä ollenkaan.. cittarin tikkuja oon ostanu mutta kun omasta kierrosta ei oo pienintäkään hajua niin aika hankala sitä ovulaatiota on metsästäkäään :|

Joulukuuks ajattelin varata ajan gynelle että mitäs nyt. Siihen mennessä on se kymmenen kiloa lähtenyt, ja se on fakta :D
Jos näyttäs paremmalta niin saattais saada ne terot mitä jo meinasi alussa antaa.

Yritän kyllä kovasti olla stressaamatta tästä asiasta ja keskittyä liikuntaan ja omaan hyvinvointiin. On vaan jännä juttu että tarkkailee kuitenkin kokoajan kroppaansa..
Oli oireet sitte pillereistä tai ei, ovulaatiosta tai ei, menkoista tai ei ellei peräti raskaudesta.
 
Ambrosine, tunnetko ovista ollenkaan? tai onko sulla mitään merkkejä että tulisi ovis? Mullla on tuo donnatesti myöskin mukana ja sillä ihan kivasti saa pco-lainenkin testattua ovistaan.toimii ainakin mulla. Mä en tuntenut ennen esikoista ollenkaan ovista ja se olikin tosi vaikeeta tietää milloin ois parhaat päivät. Mä sitten koitin sitä taktiikkaa et alotin kp10 ja tikutin sit kp20 asti,sen jälkeen en tikuttanu sit enää. Mulla tulee 2 viivaa yleensä kiertpäivinä 16-20 mutta ny voin jo sanoa että huomasin vatsan turvotuksesta ja viiltävästä kivusta että jotain tapahtuu. Toivottavasti irtookin. Miten sä saat 10kg jouluks pois?.. :eek: mulla ei oo metuja vielä,oon menossa tutkimuksiin kun on pieni endoepäilykin vielä ja silloin aattelin pyytää metut mukaan laihdutukseen.Toivottavasti saan. Mulla nyt menossa kp 20/ 35, toivottavasti ei kierto tästä enää veny. Mulla on nyt parissa viimesessä kierrossa aina päivällä kierto pidentyny. Mun normikierron pituus on max 32 päivää,yleensä 30.
 
Siis mullahan on lähteny jo se 8kg syyskuusta metujen voimin.
Sit lopetin marvelonit ja vaikka lisäsin liikuntaa ni paino jysähti ku seinään..
Voiko oikeasti olla pillereillä + metulla laihduttava vaikutus :eek: en jaksais uskoa, mutta katsotaan mitä tapahtuu.

Omasta mielestäni mulla on kyllä ovistuntemuksia, mutta ei testit mulle mitään kerro että ois ovis.:ashamed:
Eli siis panettaa ku pientä kania, nippailee tuolla alhaalla,rintoihin koskee, ja selkää särkee ja vähän heikohko ja ehkäpä kuumeinenkin olo.

Vielä syksyllä ku tuo pco löydettiin en edes tiennyt mikä on metformiini. Häpeillen kerroin että "no se on sellanen diabeeteksen oleva lääke joka auttaa laihtumaan mutta eihän siis mulla mitää diabetestä ole" |O
Onneks nyt vähän helpottuneempi olo kun olen huomannut että en ole yksin. Meitä on muitakin.
 
Mulla ainakin painon tippuminen pysähty kokonaan, kun metforemit lopetin. ja kun aloitin uudestaan, painolähti taas tippuun.
Teroluteilla ei saada ovista aikaan, pelkästään kuukautiset. Näin ainakin mulle sanottiin. eli pyydä heti vaan clomit siihen alkuun. Niil saadaan se ovis aikaan. Mä sain kyl todella pahat sivuvaikutukset clomeista. Pahoinvointii ja älytöntä mahakipua, mut ne toimi.

Mä olen selittänyt metkuja, et mulla on käänteinen dm, eli liikaa insuliinia, mutta elimistö ei ota vastaan energiaa minkä insuliini pilkkoo, vaan varastoi tohon mahan ympärille mukavaksi kellukkeeksi :LOL:
 
Täällä on kierro 14 päivä ja oviksen tikutin kp 11. Normaalisti jos ovuloin niin se tulee 14-17 päiväinä mut nyt on disperi käytössä ovikseen asti joka kierto joka lyhentää kiertoa hieman ja tasoittaa. Tilasin myös kalanmaksaöljyä ja helokkisiemenöljyä joita ajattelin alkaa popsimaan. Oviksen tunnistan limoista ja kovista krampeista alavatsalla munasarjoissa. Mulla on käytössä Persona ehkäisy monitori joka on ollut monta vuotta ehkäisynä ja nyt käytän sitä toisinpäin. Todella kätevä ja tykkään siitä. Siinähän pissitään ovistikkuihin ja laitetaan monitoriin joka lukee hormoonit.
 
Okei, pitää pitää toi clomi asia mielessä kun sinne gynelle pääsen.
Onneks on erikoistunut ylipainoisten naisten gynekologiaan sekä raskautumiseen. Ihan sattumalta tuli sellainen täti kun papan kontrollia olin menossa ottamaan :)

Pitäskö mun nyt sit lopettaa hetkeks noi metut jossei ala paino tippumaan uudestaan ku aloitin marvelonit?
Nyt on sentään se hyvä että ei tunnu noi marvelonit niin kamalilta kuin aikaisemmin. En ole läheskään niin vainoharhainen ttupää kuin viimekerralla. Suhteellisen tasainen olo.. ainakin vielä :D

Voi olla että JOS paino lähtee laskuun eikä noita oireita pillereistä tule niin jatkan vähän pidemmälle kuin joulukuulle. Mistälie tosiaan luin että marvelon voi auttaa pco:n parantumismahdollisuuksissa.

Positiivista on kuitenkin se että paino ei oo vieläkään lähtenyt nousuun vaikka olin ihan varma että kiivetään taas kohti korkeita lukuja. Kuitenkin ollut viikon kohta yövuorossa enkä oo tehnyt muutakun herkutellut ja nukkunut :LOL:
 
Ambrosine ootko kokeillut niitä ,oliko se nyt kotitestin vai minkä testejä jotka on herkempiä,eli 15 herkkyydeltään? noi cittarin testit on kuulemma herkkyydeltään 40 ja se ei välttämättä kerro onko sulla ovis. Mammaksin testeillä en saanu ikinä täysin tasavahvoja viivoja ja silti lapsi tuli siitä yhdestä kierrosta. Samanten siinä kohdunulkoisessa,ei tullu tasavahvoja mutta raskaus silti alkoi. Mutta kotitestillä sain vahvat ja toi cittarin testi on ruvennu näyttää aika vahvoja,voisin sanoo että yhtä vahvat. Toisaalta jotkut ovat puhuneet että ne vahvemmat ovat parempia pcolaisella kun ne herkät voi näyttää sit ovista koko kierron ajan. Mulla näyttää hailakkaa viivaa oikeestaan aina. paitsi silloin kun olen saanu vahvat viivat ja se haalenee niin silloin saan ihan tyhjiä testejä pari kolme päivää. loppukierrosta sitten taas haalea viiva ilmestyy tikkuun. Noista clomeista vielä että ne voiskin olla sulle hyvä ratkaisu,oot saanu painoa hyvin alas ja clomit vois sulle "aiheuttaa" oviksen. Pyydät sit vaan seurantaultrat mukaan. Kaikki ei meinaa niitä tee. Toinen lääke oli muistaakseni femar jota käytetään samaan tarkoitukseen. Kyseessä on kuulemma sellanen lääke jota käytetään myös rintasyöpälääkkeenä. Näin oon kuullu. Mutta sivuvaikutukset siinä on pienemmät.
Ihana et oot löytäny lääkärin joka on ihan omiaan hoitaa ylipainoisia. Olispa täälläkin joku sellanen,mukava. Onko kalliita ne käynnit siellä?
Mä en kyl varmaan lopettas niitä metuja tossa vaiheessa,menee kroppa sekaisin,ne käskee jatkaa niiden syöntiä vielä jos tuut raskaaksikin kuulemma.
Clomeista vielä että mullakin oli niistä aikamoiset sivuvaikutukset,vatsa turposi ihan hirveästi ja viilteli. Sitten oli huono olo ja öisin se hikoilu.... :ashamed: mutta mitä mä en olis tehny et olisin saanu sen vauvelin. :D
ohhoijaa,täytys varmaan lähtee tankkaamaan tota pupunruokaa ettei vaan nälkä yllätä... :D
 
Ambrosine jatka ihmeessä metuja, tasapainoittavat kiertoa ja auttavat muutenkin PCO:ssa hyvin. tukevat myös painonpudotusta, vaikka se nyt junnaiskin paikallaan, se kuuluu asiaan.

ASA:n käyttö onkin mulle oudompi juttu, mitä nipu käyttänyt kiertoja tasaamaan. täytyy selvittää sekin yhteys joskus.

Femar on tosiaan hormoonilääke jota käytetään yleisesti rintasyövänhoidossa, mut yleensä lääkkeet sopii useempaan vaivaan, kun siihen yhteen. Miettii noita metujakin.

Ristiriitaista tutkimustulosta metuista raskauden aikana. Osan tutkimusten mukaan metujen käyttö raskaudenaikana on hyvä asia, edistää PCO naisten raskauden kestoa tai jotain, en muista tutkimus tulosta hyvin. Asiaa ei kuitenkaan oltu vielä tarpeeksi tutkittu. itse en riskeerannut ja kun tikutin plussan niin jätin metforemit heti pois, itse en halunnut altistaa uutta elämää kemikaaleille. Samoten hoitavalääkärikin sanoi, että lopeta kun plussaat
 
tinjamin mehiläisessä käyn yksityisellä ja sekin ihan vahingossa menee työterveyden piikkiin.
Meidän oma työterveyslääkäri (joka siis antaa sen parin päivän saikun ja tarvittaessa ohjaa "oikealle" lääkkärille lääkärikeskukseen) oli keväällä sitä mieltä että pitää selvittää mikä mulla on. Oltiin jo aiemmin puhuttu että joku on jota on tutkittu, mutta ei löydetty.
Eli siis mulla paino noussu kokoiän tasaisesti ja sillä ei ole merkitystä oikeastaan mitä syön ja paljon liikun. Parhaillaan on vetäny terveellistä ruokaa ja treenannut tanssia 12h viikossa useamman vuoden ja silti paino noussut. Salilla kun kävin niin nousu jatkui, vaikka ei se lihaksissa näkynytkään. 2-3vuotta oon kärsiny hemmetin hitaasta isontavaran suolesta (kerran 3:ssa viikossa tavara tuli ulos) ja oli myös aikoja jolloin riitti kerran päivässä pienen hädän toimitus ja tällöinhän paino vasta nousikin. Ja voitte uskoa miten kivuliasta on ollut se että suoraansanottuna paska lentää kerran kuussa. Eka kerää tavaraa 3viikkoa ja sitten istutaan puolivuorokautta itkua vääntäen kun ei tule ulos (ja ei ei auttanu ulostuslääkkeetkään).
Myös tuo että kaks siideriä vetää mut holtittomaan kuntoon sai meidän lääkärin huolestumaan ja käski ottaa asioista selvää.

Aiemminhan entisen duunin ttl oli epäillyt suolisto tukosta ja halus tähystää josta kieltäydyin.
Nyt sitten ultrattiin ja löydettiin helminauhat.
Ilmoitin nykyiselle TTL:lle jonka kanssa juteltiin. Kuuluu periaatteessa yks gynekäynti per vuos, mutta nyt saan käydä niin usein kun on tarvis.
En jaksa uskoa että ne rakkulat olis mihinkään kadonnut ton kuukauden aikana jolloin se 7-8kg lähti, kaipa kroppa tarvitsee oikeasti aikaa.
Nyt vasta alan itsekin uskomaan että paino on todellakin kadonnut, eikä oo mistään nesteiden poistumisesta kyse.

Edelleen ajatuksissa on käydä tuossa ennen joulua "tsekkaamassa tilanne" ja jutella lääkärin kanssa. Samalla kysellä sitten noista muista vaihtoehdoista.

Kuulisin kyllä mielelläni mitä lääkärit teille ovat antaneet mahdollisen raskautumisen helpottamiseksi ja miten on vaikuttaneet. Onko ollut sivuvaikutuksia.

Metuista ei onneksi ole mitään sivuvaikutuksia ollut vaikka pelkäsinkin alussa niitä huhuttuja vatsakipuja, mutta ei mitään.

En tosiaan oo perehtynyt muihin lääkkeisiin kun teroihini. Niillähän mulla on menkat ennenkin käynnistetty. Metuista tuo täti sano että mikäli on positiivinen r.testi niin pitää ottaa yhteyttä. Munhan siis alunperin PITI syödä niitä marveloneja ehkäsyyn metujen ohella mutta kun ei vaan sopinut. Nyt huomattavasti lievemmät oireet. :)
 
Eniten ehkä on syönyt se että vaikka pillereitä olen ehkäsyksi syönyt niin tyhjennys vuotoa ei ole tullut.. tulee ehkä kerran viidessä kuukaudessa ja aikoinaan pelkäsi raskautta.. (kuitenkin pieni pettymys kun tulos oli nega).. nyt taas tilanne päin vastainen.. vauva olis tervetullut mutta pitäisi syödä pillereitä ja kun menkkoja ei kuulu niin voi sitä surkeutta kun testi on nega :ashamed:
 
Sartsa83
Heipsan. Täällä lievää pco:ta, mutta virallisesti munasolunirtonemishäiriö. Se selvisi kunnolla kun alotettiin 2kk sitte hoidot. Eka inssi oli viime kuussa ja tätithän ne eilen alkoi eli ei onnannu. Jospa sitte tässä kierrossa. :) Jospa ja kun. :)

Mulla alko menkat 11v. ...se oli kova pala. Eka omalta luokalta. Eka myös jolla tissit kasvo ja karvotus alko. Mua kiusattiin paljon. 13v alotin pillerit, koska menkat oli niin kivuliaat ollu pari vuotta. Samalla myös tasapainottaakseni kiertoa. Yhteensä 12 vuotta tuli pilsuja syötyä. Eräs gyne sano muutama vuos sitte kun menin uusimaan pilsureseptiä, että ei kannattaisi enää jatkaa, sillä saattaa olla etten saa sen jälkeen lapsia luonnolisin keinoin. En halunnu uskoa naista vaan jatkoin pillereitä.

Nyt on sitten se tilanne että lapsettomuushoidoissa käydään, mutta lääkärin mukaan meillä on hyvät mahdollisuudet. Toivotaan näin ja näin haluan uskoa. Mutta kun omat ovikset ei tuu eikä myöskään rakkulat itse kasva niin syön eka clomeja, sitten pistelen menopur hormooneja joilla kasvatellaan rakkuloita ja ennen inssiä pistän pregnylin.

Tsemppiä ja onnistumisen tuulia kaikille. :) :hug:

ps. myös mulla nousee helposti alkoholi päähän mutta se "tasoittuu" juodessa?.. Eli ekat pari nousee ja sitten se tasottuu siitä mitä enemmän juo. :eek: :LOL: ota nyt sitten selevää. ;)
 
Täällä yksi lisää.. :wave:

Mulla on ollu menkat vain 4 kertaa elämässäni. 15v, 17v ja sitten Diane Nova-kuurin jälkeen 2 kertaa. Diane nova-keväänä täytin 27v ja mentiin samaan aikaan lapsettomuushoitoihin. PCO oli todettu jo aikoja sitten ja aika tyypillisiä oireita on eli olen omppulihava ja kuukautisia ei ole. Aknea ei ole ollut koskaan ja karvan kasvu on ihan normaalia. Ikinä ei ole tarvinnut edes bikinirajoja ajaa, kulmia kyllä saa nyppiä varsinkin kun olen tumma niin kaikki karvat näkyy.

Mutta siis joo, laihdutin 26kg ennen kuin aloin syödä Diane novia koska silloin oli jo toive lapsesta ollut jonkun vuoden. Niistä edellisistä "menkoista" oli jo kuusi vuotta (silloin olin syönyt jotain e-pillereitä eli siis tyhjennysvuodostahan siinä vain on kyse). Reilu painonpudotus ei kuitenkaan saanut kuukautisia alkamaan normaalisti, joten mentiin reippaasti hoitoihin. Metut aloitettiin, ei vaikutusta painoon. Aloitettiin Clomifen-kuurit, pistoshoidotkin, inssejäkin tehtiin (vaikka miehessä ei ole vikaa), Armidex kokeiltiin.. Ei apua, näitä hoitoja tehtiin vissiin 7-8 kiertoa. Ja vaikka söin clomeja niin siltikin kierrot venyi jopa 70päivään ja piti ottaa Terolut-kuuria välissä. Sitten mentiin koeputkihoitoon ja heti ekalla kertaa onnisti. Neiti 1v 2vk nukkuu ulkona päikkäreitä. :heart:
Pakkaseen ei saatu mitään.

Pelkäsin aina, että olemattoman hormonitoimintani vuoksi varmaan imetyskään ei onnistuisi mutta se pelko oli turha. Olen imettänyt alusta asti ja imetän yhä. Nyt pitäisi lopetella, että päästäisiin alkuvuodesta uuteen koeputkihoitoon. Mitään kuukautisia nyt tietenkään ei ole kuulunut.. Jos jään odottelemaan kuukautisia niin ennemmin saan laittaa eläkepaperit kuin äitiysavustushakemuksen Kelaan.. :LOL:

Meillä on toiveissa viisi lasta. Haluan kannustuksena sanoa, että ei pco ole mikään lopullinen tuomio! Mieluummin pco kuin endometrioosi!
 

Yhteistyössä