Keskustelua PCO:sta. Ent.PCOnaiset ja Vauvakuume

Heippa!
Mun on pakko tänne kirjoittaa, koska bongasin eilen ihan ekan oviksen. Niitä olen tikuttanut jo ennen varsinaista vauvan tekoakin ja ikinä en ole sitä löytänyt. Mulla on siis pco-tyyppiset munasarjat. Paino mulla on normaali samoin kuin hormoniarvotkin. Kierto ei vaan toimi ilman teroluteja ja ovulaatioon olisin saamassa lääkäriltä clomireseptin. Edelliskierrosta gyne ultrasi ja sanoi, että ovulaatiota ei ole tapahtunut. Kokeilin tässä kierrossa ekaa kertaa ns, poppaskonsteja. Join greippimehua 2 viikkoa 2-3 dl päivässä, söin soijatuotteita kierron ekan viikon ja vähensin hiilareita rutkasti. Lisäksi popsin d-vitamiinia 75 mg päivässä, 2 kalsiumtablettia,omega 3-kapseleita ja monivitamiinivalmisteen (ilman a-vitamiinia). En sitten tiedä olisiko tuo kaikki auttanut minua vai päättikö keho itse toimia tässä kuussa ns. normaalisti. Hurjan iloinen olen oviksesta, sillä nyt on ainakin mahdollisuus raskauteen. Aion tätä systeemiä kyllä jatkaa ja katsoa onko kyse pysyvämmästä tilasta. Jos tästä nyt raskautuisin, niin sitten varmaan miettisin uudelleen esim. tuota d-vitamiinin määrää. Oli vaan pakko jakaa tämä myös täällä pco-puolella=)
 
Heips! Ensimmäistä kertaa kirjoittelen tänne mutta olisi kiva jos joku osaisi vastailla tämmöisiin mietteisiin.. Kävin viikko sitten lääkärissä epäsäännöllisten kuukautisten takia ja minulla todettiin pco. Sain terolut lääkkeet joita otan joka kuun samana päivänä 10 päivän kuureina. Nyt olisi kiva kuulla onko muilla samanlasia kokemuksia tai että kuinka nopeasti olet raskautunut? onko teroluteista ollut mitään hyötyä? Olen lukenut myös paljon juttuja vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta onko kellekkään ollut apua siitä? kaikki tieto otetaan vastaan :)
 
suhis pco ja insuliiniresistanssi liittyvät toisiinsa.
VVH ruokavalio auttaa ymmärtääkseni lähinnä painon pudotukseen(vähän hiilareita=vähän sokeria) mikäli on pco ja ylipainoa. Ja painonpudotus taas vaikuttaa suotusasti useimmiten munasarjojen toimintaan.

Mulle myös lääkäri määräsi terolutit tasaamaan kiertoa, mutta nyt mulla eka luomukierto tyhjennysvuodon jälkeen menossa, joten tässä odottelen venyykö kierto kilsojen mittaiseksi vaiko alotanko terolut-kuurin.
Vuosi sitten olin syömättä pillereitä ja kierto oli kellon tarkka (tarkempi kuin pillereillä!)
 
Joulua tulin kaikille toivottaan ja tsempaamaan.
Muutama oli saanut pongattua ovis plussan ja sen odotetun vauva plussan onnea!!! toivottavasti myös haamut vahvistuneet

Täällä on menossa raskausviikko 28+6. Vieläkään ei jaksa uskoa et näin pitkälle on päästy ja muutaman kuukauden päästä oma toivottu nyytti sylissä. Tunteet heittelee edelleen onnesta ja epätoivoon.

Raskasuaika on mennyt vaihtelevasti, ensin oli monen kuukauden pahoinvointi, sitten nousi verenpaine ja alko pitkä kuukauden kestävä päänsärky. Ja se pelko, ettei kaikki mene hyvin loppuun asti.... Vaikka elän elämäni onnellisinta aikaa, niin ei tämä aina herkkua ole ollut. Nyt vointi ihana ja uskoltaa nauttia raskaudesta.

PCO-laisena iski sitten raskausdiabetes, eli jos vaan pystytte vähähiilihydraattista ruokavaliota jo totetuttaan, niin menee raskaus aikakin helpommin. Raskauden alussa metformiinit lopetetiin, mut nyt ne aloitettiin uudestaan. PCO-laisilla on todettu olevan hyötyä metformiinista myös raskausaikana. En tiedä sitten olisko missään vaiheessa kannattanut lopettaakkaan?
Painon nousu pysynyt huomattavasti paremmin kurissa kun vhh ruokavalio käytössä, ja hyvä minun ja vauvan kannalta.
Alussa kovasti pelkäsin raskausmyrkytystä, kun meillä PCO-laisillasekin riski suurempi ja hetken näytti hälyttävältä, mutta nyt pitkällä sairaslomalla on verenpainekin normalisoitunut ja pissa puhtaampi.

Vaikka vaivamme on kovin yleinen, niin kovin vähän siitä tuntuu olevan neuvolassa tietoa, et on saanut ite välillä valistaa asioista. vai lienkö perehtynyt liikaa asiaan ja hieman epäilevä??? TAYSissa ainakin ovat hyvin sairaudesta perillä.

Mut toivotaan, et kaikille pukki tuo mieluisan lahjan ja viimestään uutena vuotena saa toiveen ilmoille laittaa ja toteuttaa kuluvan vuoden aikana.
Voimia teille kaikille!!!!


sane ja Toivo
 
sane > Ihanaa, että takkuilusta huolimatta kaikki on hyvin. Onnellista loppuodotusta!

Mulla oli surullinen joulu, mutta onnistuin melko hyvin pitämään pahan mielen tukahdettuna (en halunnut miehen perheelle fiiliksiäni näyttää, sillä he eivät tiedä raskaasta vauvahaaveestamme) ja eilen se sitten alkoi paluumatkalla pulputa vähitellen pintaan käsiteltäväksi. Testailin haaleaa haamua ennen vuotoa, mutta vahvistumista ei ollut havaittavissa. Vuoto alkoi tädin ollessa myöhässä 1-1½ viikkoa ja varmistui alkuraskauden keskenmenoksi. Selvisin kohtuullisilla kivuilla, jotka eivät vaatineet lääkkeellistä helpotusta. Myös vuoto oli tyypillisen niukahko. Sain ohjeen testata alkuviikosta uudestaan, mutta digi on ainoa kaapista löytyvä testi. Sitä en halua käyttää. Laitan tänään verkkoapteekkiin tilauksen ja pääsen varmistamaan keskiviikkona onko kaikki raskausmateriaali poistunut. Keskiviikkona testasin apteekin omalla negan laimeasta päiväpissasta, joten siihen en nyt enää uskalla luottaa eikä kuulemma luottaisi lääkärikään. On herännyt epäilys lymyääkö kohdussani vielä toinen, sillä kipuilut ovat samanlaiset kuin ennen vuotoa, joka on jo hiipunut hyvin niukaksi tiputteluksi. Toiveita en juurikaan elättele ennen kuin tiedän mikä tilanne on.

Jos kohtu on tyhjä, jäämme odottelemaan kutsua lapsettomuuspolilta. Lähete lähti kolmannen Terolut-kierron ollessa loppupuolella. Lääkäri kertoi ekan käynnin ajoittuvan alkuvuoteen eli oletan sen ajoittuvan viimesitään helmikuulle.

Nyt en jaksa kommentoida mitään sen kummemmin. Toivottavasti saadaan tänne paljon mukavia uutisia, niin omakin mieli paranee.
 
Saanen littyä vauvakuumeilijoiden joukkioon =)

Minulla hieman vuoden ikäinen esikoinen, ja nyt toista kovasti haluttas miehen kanssa. Ikääkin ihan olis jo että ei huono vaihe haaveilla toisesta. Minulla todettiin esikoisen varhaisultran yhteydessä pco toisessa munasarjassa + synnytyksen jälkeen kilpirauhasen vajaatoiminta + olen tietty ylipainoinen + minulla oli raskausajan diabetes (ruokavaliolla ihan ok kurissa pysy ja paino myös). Eli lähtökohdat kohtuullisen surkeat =/ Silti sitä vaan haaveilee ja haaveilee :heart:

Nyt ois siis aikomus ihan jättää ehkäsy pois (kondomi). Ostin ovistestejä, ihan vaan prismasta...kun en siis yhtään tiedä missä vaiheessa mun kierto huitelee. Meni jostain syystä sekaisin 2kk sitten...siihen asti oli kyllä kohtuullisella 34-44 kp:n huiteilla. Harmittaa kun en tiiä millon ovulaatio on =(

Mutta sellanen tausta lyhyesti. Yritän olla innostumatta liikaa, mutta taitaa olla mahdotonta =D siksi aattelin et hyvä jos voi palstailla, niin ei mene energia ihan hukkaan =)
 
Sain linkin tähän keskusteluketjuun, josta varmasti löydänkin paljon hyvää tietoa, mutta laitampa ennen sen suurempia tutkailuita ketjun jatkeeksi oman tarinani. Hämmästyneenä olen saanut huomata, kuinka yleinen tuo ongelma oikein onkaan. En siis kamppaile suinkaan sen kanssa yksin. Tosin toistaiseksi en ole joutunut juurikaan sen vuoksi vielä kärsimään, mutta kerrompa nyt tarinani aivan alusta.

Minulla todettiin PCO reilut 7 vuotta sitten, kun menkkoja ei vaan kuulunut. Muita oireita ei ollut. En ollut enkä ole nytkään ylipainoinen tms. Menkat vaan puuttuivat. No ultrasta näkyi heti runsas munasarjojen monirakkulaisuus ja siis selvä PCO-"tuomio". Tuolloin olin 17 enkä tajunnut mistään mitään. En edes osannut huolestua koko diagnoosista, sillä vaikka lueskelinkin siitä netistä jonkin verran ja tiesin, että se voi aiheuttaa myös lapsettomuutta, en lapsirakkaudestanikaan huolimatta hätkähtänyt tietoa. Lasten teko tuntui vielä silloin niin kovin kaukaiselta asialta.. Sain lääkkeeksi Yasminit, joita olen siitä saakka popsinut ilman katkoja. Vuosi sitten kävin ultrassa ensimmäistä kertaa PCO-diagnoosin jälkeen ja rakkuloita oli edelleen ihan yhtä paljon. Mielessäni toivoin jotai ihmeparantumista, joten pettymys oli melkoinen.

No, nyt tilanne tuon lapsiasian suhteen on aivan toinen. Löysin elämäni miehen, mentiin kihloihin, ostettiin oma asunto ja keskusteltiin jo heti suhteen alkuvaiheista saakka lapsista. Halusimme suhteeltamme samoja asioita. Nyt lähes 7 vuotta yhdessä olon jälkeen olemme viimein päättäneet alkaa yrittää meille molemmille ensimmäistä lasta. Varasin ajan viime vuoden lopulle vakkarigynekologilleni, joka aikoinaan tuon PCO:n totesikin ja hän neuvoi yrittämään 4 kuukautta ns. luomuna (ensi kuusta täys yritys päälle). Jos en tuossa ajassa tule raskaaksi, varaan uuden ajan ja saan Clomifenit avuksi. Tunteeni tuon luomuajan suhteen vaihtelevat lähes päivittäin. Välillä olen kovastikin toiveikas ja uskon, että voisin ihan hyvin tulla tuossa ajassa raskaaksi, välillä taas olen täysin varma, että Clomeihin mennään. Toisaalta saan olla kyllä ikionnellinen jos noilla Clomeilla sitten lopulta tulenkin raskaaksi, sillä eiväthän nekään 100%:sti raskautta takaa. Mikähän mahtaa muuten olla onnistumismahdollisuus niiden avulla vai onko sellaista edes koskaan laskettu? Yleensä, mitä enemmän lueskelen netistä tietoa ja muiden kokemuksia PCO:sta, niin sitä enemmän ahdistun ja stressaan jo valmiiksi asiaa. Niinhän sitä sanotaan, että tieto lisää tuskaa. Gynekin kehotti jättämään nettisurffailut vähemmälle. Ja mitähän tässä taas tehdään.. :D

Haluaisin kuulla teidän muiden "PCO-ihmisten" kokemuksia luomuraskaudesta, Clomifeneista, Pregnyl-piikistä, onnistumisista, epäonnistumisista ja kaikesta. Varmasti moneen itseäni mietityttäneeseen kysymykseen vastauksia löydänkin, kunhan tätä keskusteluketjua tarkemmin alan lukea, mutta toki uudetkin kokemukset ovat tervetulleita. Netistä löytyy kyllä paljon tietoa, mutta itse koen ehdottomasti muiden "oikeiden" ihmisten kokemukset kiinnostavimmiksi. Laittakaahan viestiä tulemaan ja tsemppiä kaikille saman asian kanssa kamppaileville tai jo pidemmän aikaa kamppailleille! :)
 
Moi!

Mahtuisko tänne vielä yks pco-kuumeilija? Pco-diagnoosin sain muutama vuosi sitten ja kierrot on aina ollu pitkät ja epäsäännölliset. Diane Novat oli käytössä monta vuotta ja ne autto oireisiin. Toista lasta siis yritetään, esikoinen on nyt 1-vuotias. Muutama kierto ollaan yritetty ja viime kierrossa bongasin jopa oviksen ekaa kertaa mutta ei tärpänny ja uusi kierto alkoi eilen.

Vähähiilihydraattisen ruokavalion olen minäkin kuullut auttavan ja nyt ajattelin kokeilla ihan tiukkaa ketoosilinjaa kun pelkkä hiilareitten vähennys ei näköjään auttanut... Pco on synnytyksen jälkeen ollut pahempi kuin koskaan :(
 
Tervehdys kaikille! Tulimpas tännekkin lueskelemaan muidenkin kokemuksia. Minulle lääkäri 7 vuotta sitten ultratessaan munasarjani sanoi että ovat rakkulaiset ja viittauksia pco:hon löytyy... Sillon kierto oli todella sekaisin ja tuolloin vain jatkoin pillereiden syömistä.
Esikoinen kumminkin tärppäsi heti eka kierron jälkeen ku lopetin pillerit. Tämmöinen asia askarruttaa mieltäni kun esikoisen jälkeen kierto on lähes normalisoitunut eli raskaus on vissiin parantanut munasarjani?! Onko kokemuksia että ensimmäisen raskauden jälkeen olisi tärpännytkin luomuna suht helposti? Gynellä ei ole edes nyt ultrattu munasarjoja mutta mietin että jos en nyt lähikuukausina tulekkaan raskaaksi ni pitääpä mennä tarkempiin tutkimuksiiin. Voimia kaikille ja plussatuulia :heart:
 
heippa, onko teillä tietoa aiheuttaako pco pahimmillaan kovan kuumeen?

meillä nyt pillerit ollu 4kk pois ja menkat säännölliset (+selkeät ovis oireet).

Mulla oli tossa kova kuume useamman päivän ja olin sairaalassa ja loppudiagnoosi oli infektio nas ja monirakkulaiset munasarjat.. oon nyt vähän pihalla???

Tartteis varmaan soitella tolle omalle gynelle jossain vaiheessa. Sen verran alkoi häiritsemään. Eikä edes google mulle vastauksia kerro :D
 
Laitoin kysymykseni Ehkäisypalstalle, mut laitetaampa nyt viel tänne jos tää täältä tavottais paremmin PCOlaiset. Elikkä kertokaapa PCOlaiset mitä e-pillereitä käytätte/käytitte? Ite söin yli 7 vuotta (17-vuotiaasta) Yasmineita ja ne tuntu tosi hyviltä. Ei ollu mitään sivuvaikutuksia tai niin ainakii luulin. No nyt alettiin helmikuun alusta yrittämään ekaa lasta ja luonnollisesti jätin pillerit pois. Nyt oon vasta noin kuukauden pillerittömän ajan jälkee alkanu tajuta, mitä ne pillerit OIKEESTI aiheutti. Olin ihan rutikuiva koko ajan eikä seksiä tehny kovinkaan useesti mieli. Tai jos tekikii, ni kostunu en siltikään. Liukkaria sai lähes poikkeuksetta käyttää aina apuna. Ajattelin, et en vaa oo kovin seksuaalinen ihmine tai esileikit oli liian lyhyet enkä todellakaa osannu yhdistää sitä noihi pillereihi. Mulla kun ei ollu ollu seksielämää ennen pillereitä, ni en osannu verrata tätä "pilleriaikaa" mihinkää aikasempaan. Oon ollu iha ihmeissäni nyt nää viikot, ku kiihotun ja kostun nyt tosi nopeesti ja melkeinpä jopa liikaa. :D Tunnen olevani taas joku teini ja ukko on kovilla. ;) Lisäks rinnat on tosi herkät ja nyt ekaa kertaa koko elämässäni ne on osa meiän seksielämää. Enne en kiihottunu pätkääkää niiden hyväilystä tms., mut toisin on nyt. Oonkii tässä miettiny, et sit ku joskus joudun taas syömää pillereitä, ni vaihtaisin merkkiä. Jos mul ei ois PCO:ta, ni en välttämättä e-pillereitä valitsiskaa ehkäsykeinokseni, mut nyt ei taia olla paljoo muita vaihtoehtoja.. Mitä pillereitä työ muut PCOlaiset käytätte ja onks ollu kuivuusongelmia, haluttomuutta tai muita ikäviä sivuvaikutuksia niitten kanssa? Haluisin jotkut mahollisimman miedot pillerit. Netistä oon koittanu eri merkeistä lukea, mut henkilökohtaset kokemukset kiinnostaa toki eniten. Tää nyt on iha ennen aikasta, koska lasta tosiaan yritetää nyt enkä pillereitä tuu tarvitsemaa siis viel piiitkii aikoihi, mut tällee alustavasti haluisin kuulla muitten kokemuksia. Tänää kopsahti muute postilaatikkoo ekat raskaustestit (varovasti eka "vaan" 10kpl ;) ), mitkä tilasin netistä Testikaupasta. Viikonloppuna ois tarkotus tehä eka. :) Tiiän, etten oo raskaana, ku tuskin ovulaatiotakaan on tapahtunu (lämmöt ei oo noussu ku yhtenä päivänä, sit taas alhaalla eikä mitää oviskipuja tms.), mut tehään se nyt vaikka sit iha harjotuksen vuoks. :)
 
mymosa
Mulla todettiin pco vasta toisen gynen toimesta, kun olin ollut jo reilusti 6kk syömättä pilsuja, yasmin-merkkisiä myös. Epäilen kyllä, että pco on ollut myös ennen sen toteamista, vaikka gynellä olen käynytkin.
Ei ollut haluttomuutta tai kosteusongelmia. Pilsujen lopettamisen jälkeen huomasin, että ovulaatioaikoina (oli sitä tai ei) niin himot nousi kattoon ja muuten ollut aika tasainen jaksaa jos jaksaa pupuilla fiilis :D
 
Mä söin kanssa yasmineja ja sittemmin yasminellejä kun aiheuttivat mulle mielialavaihdoksia noi yasminet.

Puolitoista vuotta sitten kun tehtiin tuo pco-löydös, niin gynekologi kirosi kyseiset pillerit ja sanoi ettei noin matalahormoonisia pillereitä pitäisi määrätä. Pelostani huolimatta sain vahvempi hormooniset marvelonit ja kappas, eipä ollut mielialaheittelyitä enää, menkat tulivat kuten piti jota ei tapahtunut yasmin/elleilla läheskään joka kuukausi.

Libido mulla on aina ollut korkea, mutta yasmin/ellet hieman sitä latistivat. Kuivuus ei koskaan ole ollut ongelma, ei millään pillereillä, eikä myöskään nyt pillereittä :)

Ja mitä vielä noihin yasmin/lleihin niin mulla ne tosiaan madalsi mieltä rankasti. En tosiaan sitä tajunnut ennenkuin merkki vaihtui tai olin pillereitä syömättä. Jos marvelonilla/pillereittä mieli menee maihin juuri ennen menkkoja, niin noilla yasmin/elleillä mieli oli maassa kokoajan paitsi vähän piristyi kun oli taukoviikko meneillään :D

En enää tarkalleen muista milla gyne perusteli sen, että pco-tyyppisissä munasarjoissa ei pitäisi syödä matalahormoonista ehkäsyä. Olipas tästä taas apua :D :D
 
mymosa
Ja kaikki gynet eivät edes taida tietää mikä pco on :D
Mulla teki eka gyne tutkimuksen ja kehui kuinka hyvin rakkuloita on tulossa, että hyvät on vauvamahdollisuudet, ei sanallakaan pco.

Kävin sitten toisella gynellä kun ei menkkoja kuulunut ja sain tuon pco diagnoosin. Hetimiten terot ja metut. Nyt uudet metut ja kp12 sitten jälleen ultra. En ihan heti halua toisella gynelle.. Ellen sitten mene yksityiselle.
 
Kerronpas minäkin tarinani täällä. Menkat alkoiva ollessani 12-vuotias. Paino lähti muutama vuosi aiemmin nousuun, vaikka harrastin aktiiviurheilua 5 kertaa viikossa. 16-vuotiaana menin gynelle ensimmäisen kerran. Se epäili heti PCOS:ia oireiden vuoksi (painon nousu, hyvin hyvin epäsäännölliset kuukautiset), mutta silloin vielä ei sitä voitu todeta sisäultralla kun en ollut vielä ollut yhdynnässä. Gyne määräsi minulle samantien Harmonet-pillerit, jotka sitten tasoittivat kierron normaaliksi. Parisuhteeseen aloin 17-vuotiaana. Halut olivat todella vähäiset. Vain kierron puolessa välissä oli muutama päivä, jolloin oli enemmän haluja. Söin pillereitä 7,5 vuotta ja kun jätin ne pois (raskauden toiveessa) meni taas useita kuukausia ennen menkkoja. Vuosi yritettiin lasta ja gyne käski vain laihduttaa. Sain laihdutettua hieman ja pian sen jälkeen tulikin jo ero. Jatkoin laihduttamista ja kas kummaa 15 kiloa hoikempana ja lähes 2 vuotta pillereiden lopettamisen jälkeen kuukautiset lähes normalisoituivat. Nyt kierron pituus on n. 35 päivää (vaihdellut vuoden aikana seuraavasti 36,42,29,35,44,37,33,35,33,41,32,31). Laihduttamista jatkan yhä ja nyt uuden mieheni kanssa yritämme lasta ja menossa on YK 2. Käydessäni gynellä 12/08 painoin 20 kiloa enemmän kuin nyt ja hän sanoi, että munasarjani näyttävät puhtailta ja normaaleilta eikä lainkaan PCOS, vaikka aiemmin ne olivat siltä aina näyttäneet. Käski vain laihduttaa. Nyt käytyäni viime viikolla eri gynellä hänkin sanoi, että munasarjat ovat normaalin kokoiset ja rakkuloitakin kohtuullisen vähän, joten epäili vähän, onko minulla sittenkään PCOS:ia. Iloinen uutinen itselleni oli kuitenkin se, että olin ainakin ovuloinut tässä kierrossa :D
Ohjeiksi raskaaksi tulemiseen hän antoi: ei ovistestejä (koska kierto niin epäsäännöllinen), mutta rakastelua kierron 11-19 päivinä vähintään joka toinen päivä. Syksyyn mennessä jos ei ole tärpännyt aletaan asiaa kuulemma vasta tutkiin tarkemmin. Siispä tässä nyt sitten yritellään :)
 
Viimeksi muokattu:
Niin ja vielä vastaus Vauva haaveissa.. Söin tosiaan Harmonettia 7,5 vuotta. Ei aiheuttanut kuivuutta, mutta haluttomuutta kylläkin. Pillereiden lopettamisen jälkeen haluni ovat kasvaneet taivaisiin ja olen jopa "pahempi" haluissani kuin miehet :ashamed:
Ennen pystyin olemaan kuukausia ilman seksiä (kun ei vaan haluttanut) nyt tekee tiukkaa jo yksi päiväkin ilman ;)
Sen olen päättänyt, että enää koskaan en pillereitä aloita, jos siihen niin kauan menee että kuukautiset normalisoituvat...
 
Ambrosia85: Oon myös kuullu, et nuo matalahormooniset saattaa vaikuttaa negatiivisesti enemmä ku korkeempi hormooniset, vaik se oudolta kuulostaakii. Mut nyt kun kuulin tuon jo toista kertaa eri taholta, ni on se vaan uskottava. :) Täytyypä lueskella nyt siis esim. noista Marveloneista ja laittaa merkki muistiin.

mymosa: Joo oon huomannu myös, et kaikki lekurit ei todellakaa tiedä, mikä tuo PCO on. Itelleni kävi hyvä tuuri, ku hakeuduin sillo 17-vuotiaana sattumoisin lapsettomuuteen erikoistuneelle gynelle, ni se totes heti sisäultran jälkee PCO:n (teki silti sisäultran, vaikken ollukaan ollu yhdynnässä koskaan, en tosin tajunnu ees kertoa ku ei kysynytkään). Myöhemmi ku kävin joka vuosi pillereitten reseptin uusiminen yhteydessä kotipaikkakuntani terveyskeskuksessa millo papa-kokeessa millo ihan vaan rutiinitarkastuksessa, ni ekalla kerralla sai kyl ihan selittää sille lääkärille, et mikä on PCO. Tuntu, ettei se ollu kuullukaa koko jutusta.. :O
 
Heissan, ajattelin minäkin jakaa tarinani täällä. :)

Eli mensut alkoi 14v ja alusta asti kierto enemmän tai vähemmän epäsäännöllinen, mutta kuitenkin vähintään 30pv.

Pillerit aloitin 16v (yasmin) ja niitä söin 3 v, sitten kokeilin vuoden ajan haluttoomuuden vuoksi Nuva Ringiä, joka rikkoi limakalvot alapäästä niin ettei seksiä voinut harrastaa vaikka mieli olisi tehnytkin. NuvaRingistä vaihdoin vuodeksi matalahormoonisempaan Melianeen joka aiheutti tiputteluvuotoa, niistä takaisin Yasmineen joita ehdin syödä puoli vuotta. Koko pilleri/rengasajan vuodot tulleet ajallaan mutta haluttomuus iso ongelma paitsi ihan nykyisen suhteen alussa (veikkaan alkuhuuman voittaneen hormonit ;) )

Pillerit jäivät syyskuussa -10 ja sen jälkeen on ollut vain kolmet menkat kieroilla 28, 41 ja 54pv. PCO löytyi 2 viikkoa sitten ja alkuun kokeillaan terolut-lääkkeillä säännöllistää kiertoa. Ovuloinko, sitä en tiedä. Ekan pillerittömän kierron aikana uskon niin tapahtuneen mutta tiedä sitä sitten...
Halut on kyllä tulleet ryminällä takaisin etenkin kierron kaksi ekaa viikkoa. On mieskin tyytyväinen kun raukka joutui pilleriaikoina tyytymään huomattavasti vähempään. :D

Ensimmäinen käsky oli gyneltä laihduttaa ja tiesin sen itsekin, painoa ei ole paljoa liikaa mutta kuitenkin 10 kiloa saisi lähteä että olisi normaali painoindeksi.

Tällainen on minun tarinani.
 
Kuukautiset alkoivat 10-vuotiaana, siitä lähtien tosi kivuliaat aina. PCO todettiin nyt parikymppisenä ja lääkäri määräsi Yaz-merkkisiä e-pillereitä (en ole vielä aloittanut). Olisi määrännyt Yasmineita, mutta käytin niitä joskus, ja muutuin sellaiseksi hormonihirviöksi etten niitä enää suostunut kokeilemaan.

Kotiin päästyäni googlettelin pakkausselosteita, ja kappas, samat vaikuttavat hormonit ja melkeinpä täysin samoina annoksina! Hulluutta siis taas luvassa...

Mietin sellaista, että kun noita mieshormonien aiheuttamia (varmaankin, ei tutkittu hormonitasoa verestä) oireita on ilmennyt jossain määrin (melko lievinä, mutta kuitenkin), niin eikö minulla sopisi paremmin jotkut enemmän mieshormonin vaikutusta estävät pilsut, esim. Diane Novat? Kuinka pahoja oireiden yleensäkin pitää olla, että esim. Diane Novat olisivat ykkösvaihtoehto?

Finnejä on tullut selkään (ei edes teininä tälläistä ole ollut) muttei sitä pahaksi akneksi voi sanoa. Karvoitus on lisääntynyt ja kasvanut pituutta todella paljon (etenkin navassa ja sisäreisissä), mutta karva ei ole kovin tummaa. Hiuksia lähtee harjatessa entistä enemmän, mutten sentään kaljuuntumassa ole. Hikoilukin on selvästi lisääntynyt.

Millaisia oireita teillä, jotka olette syöneet Diane Novaa tai jotain muuta korkeahormonista/antiandrogeenista merkkiä, on ollut, jotta juuri ne pillerit on määrätty? Vai onko teilläkin aloitettu nämä vasta perinteisten Yasmin/Yasminelle yms. kokeilujen jälkeen?

Kavereiden kanssa olen jutellut, ja heillä matalahormoniset pillerit ovat aiheuttaneet samanlaisia oireita kuin minulla (mielialanvaihtelut/haluttomuus jne.). Vasta lukuisten kokeilujen jälkeen lääkäri oon suostunut määräämään korkeampihormonisia. Mietin, että onko näin PCO-potilaana helpompi vaatia korkeampihormonisia kokeiluun, jos matalahormoniset alkaa taas ärsyttää? En haluaisi tuhlata montaa vuotta siihen hormonihelvettiin mikä epäsopivista pillereistä todennäköisesti on edessä..

Anteeksi pitkä viesti, toivottavasti joku jaksaa lukea ja vielä vastatakin.:)
 
Mulle aikoinaan määrättiin diane novat kun tuli finnejä, eipä juuri muita syitä ollut paitsi tietty epäsäännölliset kuukautiset ja toi oli silloin ainakin ainoa vaihtoehto ko oireisiin. Mutta jonku ajan päästä halusin vaihtaa ne ja söin jonku aikaa merciloneja. Halusin matalampi hormoniset koska olin aika äkäinen yms : / noiden käytön ku lopetin ni tulin raskaaksi samontein.
 
Diane Novat on korkeimpihormoniset pillerit mitä markkinoilla on ja niitä saisi syödä yleisen ohjeistuksen mukaan korkeintaan vuoden. Ne on parhaat pillerit aknen hoitoon, mutta niiden tehosta pco:n hoidossa en osaa sanoa. Oon ollu ehkäisyneuvolassa työharjoittelussa niin näin mulle sielä opetettiin.
 
Tervehdys kanssa toverit pitkästä aikaa.

Vauva kuumetta tulin nostattamaan ja toivoa luomaan.

Meidän kullannuppu poika syntyi 10.3 klo 00.33. 3770g ja 54 cm.

Tämä on erittäin ihanaa ja tunnepitoista aikaa. Tsemppiä teille kaikille, tämä tie tähän on ollut pitkä ja kivinen alusta loppuun, mutta kaiken tämän arvoista.

Laittakaa vaan lääkärit kovalle ja hakeutukaa ajoissa hoitoon. uudemmille tiedoksi, et mun tarinaa on tuolla ketjun alkupäässä.

sane ja toivo 13 päivää <3
 

Yhteistyössä