Ketkä viitsii maksaa maltaita lastenvaatteista?

Mikäkähän kromosomi multa puuttuu, kun en mitenkään voi tajuta tätä pikkulasten äitien vaatehysteriaa! Ymmärrän toki, että jos on rahaa mielin määrin, niin valelee lapsensa vaikka kullalla. Tai sen, jos panostaa enemmän esim. laadukkaisiin ulkovaatteisiin, joiden on kestettävä kulutusta....
Mutta sitä en kyllä tajua, että jostain typerännäköisestä retrokuosista (ja tietenkin pelkästään merkistä) maksetaan kymppitolkulla, kun kyseessä on joku pikkuvauvan vaate. Johon menee kangasta se metri, jos sitäkään. Tai käytetyistä bodyistä maksetaan lähes OVH hinta (ja myös jonottajia niille tuntuu nettikirppiksillä olevan!)

Voin itse maksaa farkuistani satasen tai ylikin, jos ne istuvat kunnolla, mutta silloin myös käytän niitä vuosia. Mutta enpä voi kuvitella, että maksan jostain käytetyistä "pöllöhousuista" (mitä ikinä ovatkaan..) yli neljäkymppiä, kun lapsi voi käyttää niitä parikuukautta ennen kuin jäävät pieneksi.

Mielipiteitä? Miksi maksaa jos maksaa? Siksikö vaan että on rahaa mitä tuhlata?
 
iDisk
Sama juttu. Melkein hävettää tämä kitsasteluni vauvan vaatteissa (vaikka ei ole rahasta kiinni). En yksinkertaisesti halua maksaa tiskirätin kokoisesta vaatteesta montaa kymppiä kun sitä sitten ne huimat pari kuukautta pidetään päällä. Eilen löysin onnekseni ihanan uuden vaatemerkin, jossa nättejä laadukkaita poikien vaatteita kohtuu hintaan. Helpotus... Kun kuitenkin vauvansa mieluusti pukee nätisti :)
 
---
Minusta on kivempaa pukea nättejä kuin rumia vaatteita, niin itselleni kuin lapsille. Usein nätti maksaa enemmän. Voisi kai meistä jokainen myös pukeutua itse 20 euron farkkuihin ja käyttää niitä vuosia, kunnes hajoavat.
 
"Mie"
No en tiedä Mummeliini onko se niin viaton ja vaaraton? Mummielest tämä kulutushysteria saattaa meidän maapalloa kurjaan suuntaan..Ja tässähän yksi ilmentymä kuluttamisen kautta saavutetusta onnesta. No, vakavasti ottaen, tse olen myös ap:n linjoilla enkä voi käsittää, mikä juttu noissa lastenvaatteissa on. Itse en edes kehtaisi kävelyttää lastani jonkun Miumau- ja Pöllöpöö-merkkiien mallinukkena. Kunnon kestävät vaatteet, siistit ja kivat! Ja kyllä, ollen myös todella perso kaikelle esteettiselle, ja taiteellinenkin, vaatteista en kuitenkaan maksa älyttömiä summia.
 
ihguu
Oi mä rakastan lastenvaatteita ja ostelen verrattain kalliitakin vaatteita. Viime viikollakin ostin pojalle Metsolan housut, maksoi 25 euroa, olivat tosin alessa. Myös useita paitoja ostin, n. 20 e kpl. Tänään posti toi ison kasan Tickettejä Tanskasta :)

Toisaalta sitten mä en ymmärrä, kellä on varaa ostaa lastenvaatteet Prismasta. Niillä ei ole minkäänlaista jälleenmyyntiarvoa, kun taas jostain Metsolan vaatteesta saa helposti puolet takaisin ja joskus melkeen saman mitä on itse maksanut.

Mulle lastenvaatteet on melkein kuin harrastus. On ihanaa, kun on jostain innostunut - mulla se on lastenvaatteet. On kivaa katsoa, kun lapsi on nätisti puettu - varsinkin kun en itse ole mikään kummoinen :D Mulla ei kotiäitinä oikein muita harrastuksiakaan ole, joten saan riemuni kivoista lastenvaatteista ja erityisesti hyvistä alennusmyynneistä. Normihinnalla en osta ikinä, ainoastaan silloin jos on joku ale.

Mulle tää on myös melko uusi harrastus, ehkä vuoden pari olen jaksanut olla kiinostunut lastenvaatteista. Lapset siis 5 ja 1 v. Sitä ennen ei kiinostanut pätkääkään.
 
---
[QUOTE="Mie";27842540]No en tiedä Mummeliini onko se niin viaton ja vaaraton? Mummielest tämä kulutushysteria saattaa meidän maapalloa kurjaan suuntaan..Ja tässähän yksi ilmentymä kuluttamisen kautta saavutetusta onnesta. No, vakavasti ottaen, tse olen myös ap:n linjoilla enkä voi käsittää, mikä juttu noissa lastenvaatteissa on. Itse en edes kehtaisi kävelyttää lastani jonkun Miumau- ja Pöllöpöö-merkkiien mallinukkena. Kunnon kestävät vaatteet, siistit ja kivat! Ja kyllä, ollen myös todella perso kaikelle esteettiselle, ja taiteellinenkin, vaatteista en kuitenkaan maksa älyttömiä summia.[/QUOTE]

Jos maapalloa mietitään, niin fiksuintahan on ostaa näitä laadukkaita merkkejä, jotka kiertävät monella käyttäjällä. Varsinkin aloittajan mainitsemat "typerännäköiset retrokuosit" ovat aika usein ekopuuvillaa.

Tuhoisinta on hankkia jotain henkkamaukkaa sillä perusteella, että eiväthän ne mahdu kumminkin kuin muutaman kuukauden, ja heittää sitten rätit roskiin.
 
Jos maapalloa mietitään, niin fiksuintahan on ostaa näitä laadukkaita merkkejä, jotka kiertävät monella käyttäjällä. Varsinkin aloittajan mainitsemat "typerännäköiset retrokuosit" ovat aika usein ekopuuvillaa.

Tuhoisinta on hankkia jotain henkkamaukkaa sillä perusteella, että eiväthän ne mahdu kumminkin kuin muutaman kuukauden, ja heittää sitten rätit roskiin.
meillä on ollut lapsilla juurikin henkkamaukkaa ja prismavaatteita ja lisäksi lähes kaikki vaatteet ostan kirppareilta. Ja nämä "ei niin laadukkaat vaatteet" on nyt neljännen käyttäjän päällä. Mun mielestä siinä on ihan rittävä käyttöaika vaatteelle ja osan noista saan vielä myytyä eteenpäinkin kirpulla...
Miksi ihmeessä mun pitäis ostaa jotkin 30e sydänpyllyhousut,joista saan 15e takas kun ne myyn? kun ostan prismasta housut 5e ja pidän niitä neljällä ja myyn 1e pois, edelleen oon 14e voitolla...
 
Kallein yksittäinen lastenvaate (sisävaatteista) jonka olen ostanu oli Nosh Organicsin velourhousut 100% luomupuuvillaa, maksoin siitä 26€+postit. Vähän hirvitti hinta, mut oli vaan pakko saada. :D Onneksi ei enää ihan vauva ole, ni menee kauemmin kuin pari kuukautta.
Muistaakseni kaikki muut vaatteet on ollu alta 20€. Alennuksia yritän hyödyntää.
Yritän välttää halpamaissa tuotettuja, varsinki jos ei ole luomupuuvillaa tai ei ole öko-tex standardia.

Määrällisesti meillä on aika vähän vaatteita lapselle. Perusvaatteita. Ostan vain semmosia mitä tulee sit oikeasti käytettyäki. Mekot jää kauppaan...
 
guesti
Eihän siinä mitään jos jollakin on varaa laittaa vaatteisiin useita satoja kuukaudessa. Ja jos se jollakin on harrastuksena niin tottakai sitä harrastukseen panostaa. Kunhan ei vaan tee niinkuin eräs kaverini ja ota osamaksulla kallliita vaatteita, joita sitten makselee vielä parin vuoden päästä pois. Kyseinen kaverini osti niin innokkaasti osamaksulla vaatteita, kenkiä, koruja itselleen ja lapsilleen, että joutui sitten muutaman vuoden jälkeen tekemään henkilökohtaisen konkurssin ja velkasaneerauksen. Ei kivaa.

Mä tykkään myös kivannäköisistä vaatteista ja puen lapseni kauniisti. Tosin minun intohimoni on ompelu, joten ompelen lähes joka viikko jotain. Hyvä laatuisia kankaita saa ihan kohtuulliseen hintaan enkä koskaan laske omalle työlle mitään hintaa, sillä ompelu on minulle tapa rentoutua. En osta sisävaatteita koskaan mistään kalliila, siinä en näe mitään pointtia. Ulkovaatteet ostan yleensä yhtä sesonkia ennen alennuksesta. Tämän vuoden turkistakki, toppapuku ja kevyt toppahaalari maksoivat yhteensä 30 euroa kun ostin ne jo viime keväänä alennusmyynneistä. Ironista on, että ihan samat vaatteet olen nyt tänä talvena bongannut eräästä lastentarvikekaupasta täyteen hintaan... ja sanonpa vaan etten olisi esimerkiksi tuosta turkistakista maksanut täyttä hintaa joka on 90 euroa - vaikkakin on todella laadukan ja tyylikäs. Sitä tyttö kun on tasan kerran pitänyt päällään tänä talvena yksissä juhlissa. Joskus ostelen bodyjä ja unihaalareita muutamalla eurolla kappale esim. Prismasta. Ne ovat ihan hyvää laatua eikä meillä ainakaan vaatteet kulu puhki lapsilla. En ymmärrä miten jotkut saavat nämä vaatteet kulumaan puhki... niitä kun kasvava lapsi ei kuitenkaan ehdi käyttää kuin pari-kolme kuukautta.
 
Itse ostan enimmäkseen kirpparilta, Prismasta, H&M:ltä ja joitain yksittäisiä juttuja välillä lastenvaateliikkeistä. Sinänsä ymmärrän satsauksen, jos joku ostaa kalliimpia, mikäli tietää, että ne on eettisesti & ympäristöystävällisesti tuotettu. Se on minusta kannatettavaa, vaikka tosiaan itse ostankin käytännössä noista halpisliikkeistä. (Osin tosin siksi, etteivät monetkaan merkit oikein profiloidu tuon eettisen tuotannon kanssa.) Joskus kotirouvana ostin pari siistiä ei-Ciraf haalaria uutena kaupasta kun en halunnut joka päivä katsella kirpparivermeitä, mutta en tod. ymmärrä tavallisten sisävaatteiden kohdalla hirveiden hintojen maksamista.
 
Minusta on aika hassua ihmetellä muiden lastenvaateintoa, jos itseltään se puuttuu. Vähän sama kuin ihmttelisi miksi joku viitsii pelata jalkapalloa tai harrastaa aerobicia, kun itseä ei kiinnosta. Se on harrastus siinä missä muutkin.

Itse ostan lapselleni paljon vaatteita, mutta ostan niitä ainoastaan alesta ja kirppiksiltä. Juuri tuli satasen alevaatepaketti postista, kaikki olivat -50 %, jolloin olivat suunnilleen H&M:n vaatteiden hintaisia.
 
Viimeksi muokattu:
miunmau
Minä hurahdin myös tähän vaateharrastukseen muutama vuosi sitten.

Kuitenkin ostan kaikki omat ja lasten vaatteet aleista. Esim. 80cm Bamsen velour-housut -70% maksoivat viikko ennen joulua alle 3€. Ja me&i velour housut ja siilitakki 122/128 yhteensä 30€ kauden lopetusmyynnistä...ja Rasavillin välikausihaalarin 122cm löysin lastentarvikeliikkeestä 27€ ennen joulua.

Yleensä teen ostoksia vain vanhimmalle lapselle, jolloin sama vaate kiertää meillä kolmella lapsella (nuo Bamset olivat vauvan joululahja) ja huutonetissä olen aika hyvin päässyt eroon vauvalle jo pieneksi jääneistä.

Jokainen ostaa vaatteensa sieltä mistä parhaaksi näkee, mutta alemyynneistä ostaminen ja pienemmille kierrättäminen toimii hyvin meidän perheessä :)
 
Jälleenmyyntiarvo? Jaksaako joku erillisiä rätei ja lumpui vielä kaupitella eteenpäin. Vie aika ja vaivaa. Ehkä näille on jotkut omat palstat.
Tuo netistä ostaminen kuulosti kiinnostavalta. Mikä tanskalainen sivusto on kyseessä ja onko ostaminen turvallista? Itse ostan netin kautta kyllä, mutta vain suomalaisilta saiteilta, joille voi maksaa verkkopankin kautta.
Lapsella pitää olla vaatteet ja mielellään mukavat päällä. Yritän valita vaatteet sen perusteella. Huomaan kyllä rajoittuneeni tiettyihin merkkeihin.
 
juuuh
En ole vieläkään ymmärtänyt mitä epäegologosempaa on ostaa kallis paita vs halpa paita lapselle?? :D Se kallis merkkivaatehan todennäköisemmin kiertää monella, toki usein halvemmatkin, mutta mikä siitä kalliista tekee huonomman luonnolle?? :D
 
Hyvä harrastus minusta, ei mitään pahaa jos se ei tarkoita sitä että ostetaan yli varojensa. Nuo vaatteet vielä kiertävät niin eipä mulla ole sanomista asiaan. Ostakoot vaikka 100000e retropöllöä. Kaikkea sitä jaksetaankin paheksua. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Kuten siis sanottu, niin jokainen voi pukea lapsensa vaikka kultaan.
Mutta ensimäisen lapsen tulevana äitinä olen vaan ollut kauhistunut siitä, millaisia summia kirppareilla pyydetään jostain sisävaatteista. Siis housuista, joista minä voisin maksaa vitosen, saatetaan pyytää 30€ kirpparilla!
Pistättekö te sitten merkille hiekkalaatikolla tai kauppakeskuksissa, että kenen lapsella on ne pöllönpööt tai popit päällä =)? Siis viestiikö se teidän mielestä ihmisestä samaa, kun jos aikuisella on luiskan laukku ja guessiä päällä s-marketissa?

Kysyn tätä, koska tämä on keskustelupalsta ja siellä on tapana tuoda omia mielipiteitään julki ja ihan mielenkiintoista myös lukea muiden kommentteja. Ei tarvitse siis erikseen kommentoida et "miksi pitää vetää herneet nenään siitä miten kukin pukee lapsensa". Siitä ei ole kysymys :)
 
"myra"
Sama juttu. Melkein hävettää tämä kitsasteluni vauvan vaatteissa (vaikka ei ole rahasta kiinni). En yksinkertaisesti halua maksaa tiskirätin kokoisesta vaatteesta montaa kymppiä kun sitä sitten ne huimat pari kuukautta pidetään päällä. Eilen löysin onnekseni ihanan uuden vaatemerkin, jossa nättejä laadukkaita poikien vaatteita kohtuu hintaan. Helpotus... Kun kuitenkin vauvansa mieluusti pukee nätisti :)
Mikä vaatemerkki? Paljasta tietosi heti! :)
 
hmmmm
Tuohan on enemmän keräilyharrastus jossa kierrätetään, hyvä homma siis. Kyllä saatan pistää merkille jos on itseäni miellyttävää merkkiä ja sen ihaninta kuosia. Mitä ihmeellistä siinä on? keskustelupalsta mutta saa keskustella vain mielesi mukaan, ei saa esittää vastakysymyksiä? Huvittua kommenteista tai ihmetellä paheksuntaa mm kulutuksesta joka oli naurettava väite.
 

Yhteistyössä