Kilpirauhasen vajaatoiminta?

Olemme yrittämässä esikoista ja olen 36-vuotias. Minulta otettiin kilppariarvot ja TSH oli 4,02 ja t4 13,5. Suvussa on naisilla paljonkin kilpirauhasen vajaatoimintaa, esim äidillä, kaikilla hänen sisarillaan, äidinäidillä jne. on se. Lueskelin netistä, että THS-arvo olisi hyvä olla paljon alempi, jos yrittää tulla raskaaksi. Onko ketään jolla olisi ollut sama tilanne ja joka olisi saanut lääkityksen, vaikka varsinaisia vajaatoiminnan oireita ei ole ainakaan pahoina? Huomenna menen endokrinologille keskustelemaan vielä.
 
Ihan liian korkee tsh ja liian matala t4v.. Mulla on kilpparilääkitys, joka on saatu arvoille tsh 1,70 ja t4v 14. Nyt kävin taas kuukaus sitten lääkärillä, kun meinas toinen lääkäri lopettaa koko lääkityksen, kun arvot olivat tsh 1.70 ja t4v 13.35.. olivat paremmat jo välillä mutta huononivat taas, kuten oireetkin.

Nyt sain nostettua annokseen, joka ainakin tällähetkellä on ok, olo hyvä ym.. sekä lääkityksen alettua olen saanut kahdet luomumenkatkin! Tämä lääkäri jolla viimeksi kävin, oli hyvin ymmärtäväinen ja sanoikin, että arvot on päin persettä raskautta ajatellen.
 
Ok! Kävitkö yleislääkärillä, gynekologilla tai endokrinologilla? Toivottavasti huominen endolääkäri tajuaisi myös tuon lapsettomuus-näkökulmankin..! Yleislääkäri oli ainakin aluksi sitä mieltä että ei tarvetta lääkitykseen.
 
Ihan yleislääkärillä joo, kolmella eri. Ensimmäinen määräs oireiden takia koelääkityksen ja nosti annosta. Sitten jouduin toiselle lääkärille joka oli mieltä, että tsh on niin hyvä että mitään lääkitystä ei tarvii.. jolloin vaadin päästä toiselle lääkärille ja tää kolmas sitten tajusi myös tuon lapsettomuuspuolen. Jopa gyne joka mua hoitanut, ei ole kommentoinut kilppariasiaan.. pitääkin huomenna ottaa puheeksi vielä.
 
Mä en noita arvoja muista mitkä on viitearvot. Mutta mulla on arvot hyvät ja siltikään ei plussaa kuulu. Kilppari voi aiheuttaa lapsettomuutta vaikka arvot olisikin kunnossa. Meillä muutaman viikon päästä vuosi yritystä täynnä.. tsemppiä teille yritykseen!
 
Mulla lääkitys aloitettiin aika lailla juuri noilla arvoilla, TSH oli 4,1 ja T4 13. Kaksi kuukautta lääkityksen aloittamisen jälkeen tulin raskaaksi, clomit tosin olivat apuna myös kun koko kuukautiskierto puuttui. Ikää mulla 27 v. Oireina mulla oli oikeastaan pelkkä väsymys ja lievä ruokahaluttomuus ja tietysti ne puuttuvat kuukautiset. Koska olen hoikka (paino normaalin alarajalla) en saanut terveysasemalta enkä työterveydestä lääkitystä, koska en kuulemma näyttänyt kilpparipotilaalta. Menimme sitten väestöliiton lapsettomuusklinikalle josta kilpparilääkitys aloitettiin heti ja samoin clomit, niin johan alkoi kroppa toimimaan.

Nyt rv 15 ja klipirauhasarvoja seurataan n. kerran kuukaudessa. Tavoitteena pidetään, että TSHn tulee olla alle 2, nyt taitaa jossain hieman päälle 1 olla ja vointi on todella hyvä.

Tsemppiä yritykseen kaikille!
 
Mielenkiintoista kuulla että muut saitte lääkityksen! Itsellä suurin syy mahdolliseen lääkitykseen on juuri tuo raskautuminen eli jos näillä arvoilla ei onnistu niin sitten syön kiltisti lääkkeet. Ja toisaalta tässä iässä ei viitsi pitkään aikaa vain katsoa ja kokeilla, jospa se sitten silti näillä arvoilla tapahtuu.. Millaisia annostuksia teillä on ja kuinka nopeasti saitte arvot paranemaan?
 
Kävin sitten siellä endokrinologilla. Hänen mukaansa mulla on hyvät arvot eikä tuo mun Tsh-arvo (4,02) vaikuta hedelmällisyyteen tai tärppionneen millään tavalla. Aloitettiin kuitenkin koelääkitys koska raskauden aikana Tsh-arvon olisi hyvä olla tasolla 1-2. Kovin vakuuttavaa kuvaa ei kuitenkaan jäänyt käynnistä, koska välillä hän kertoi, että ratkaiseva arvo on t4 ja välillä taas Tsh.. Hän ei kysynyt myöskään mahdollisista oireistani mitään; olen ymmärtänyt että diagnoosi tehtäisiin arvojen, kilpparin käsin tunnustelun ja oirelistan perusteella. Aika sekavaa, kun joka paikassa lukee että Tsh-taso vaikuttaisi raskautumiseen ja että se olisi siksikin hyvä olla mahdollisimman matala ja hän taas kertoi muuta. Helmikuun alussa sitten kontrolliverikokeet, jossa näkee miten on lääkitys purrut. Olisi kiva kuulla muilta, että millaisia annostuksia teillä on lääkityksissä ja kuinka nopeasti se on purrut?

Ap
 
Mulla aloitettiin sillä 25ug 1xpvä, oireet alkoi helpottaa jo viikossa. kuukauden päästä nostettiin 50ug 1xpvä, mutta oireet alkoivat pahenemaan muutaman viikon sisään.. myös arvot olivat huonontuneet. Nostettiin 0,1mg ja nyt alkaa olla kuukauden jälkeen ihan ok olo, vielä on ruumiinlämpö alhaalla ja palelee, mutta muuten virkeempi ja tosiaan kahdet luomumenkat tullut. Sanoi gynekin, että jokin vaikutus sillä lääkkeellä on ollut.
 

Yhteistyössä