Kiva asuinalue Espoossa?

  • Viestiketjun aloittaja "muuttaja"
  • Ensimmäinen viesti
Aika pitkään asuin Matinkylässä. Ihan vanhan ostarin kupeessa on rauhallisia, kivoja omistusasuntoja. Vuokrataloissa on yleensä levottomampaa, ja niitä on paljon siitä vanhasta ostarista talleille päin (Tiistilässä). Muutenkin on ihan taloyhtiökohtaista, millaista on, ehkä jopa tarkempaa: esim. neljän talon yhtiössä yksi taloista voi olla täynnä vuokrattuja asuntoja ja vähän levottomia, kolme omistajien käytössä ja tosi rauhallisia. Toisaalta jotkut vuokratalot on kuulemma ihan rauhallisia... Joten paras vaan kysellä ihan siitä, mistä harkitsee asunnon hankkimista.
 
Mä en asu Matinkylässä, mut lapsuuden asuin Olarissa. Matinkylän vanha ostarialue oli jo sillon teininä aika rauhatonta ja ankeata. Nythän siel on Iso Omena ja siin vieres uusia/uudempia kerrostaloja ja on musta ihan kivan näkösiä. Samaten siel rannan puolel on ns. rikasta rivitalo/omakotialuetta.

Tuli vaan tästä keskustelusta mieleen et ois kiva jos ihmiset muistais et eri paikoissa on muutakin aluetta kuin ostari ja sen lähiseutu.
En tiedä, kuinka kauan sitä on kun olit teini, mutta siis nimenomaan ennen Isoa Omenaa ja sitä, kun aluetta alettiin uudistaa olikin rauhaton ja ankea alue. Eli että ei olisi rauhaton mitenkään jo silloin, vaan nimenomaan oli silloin ja nyt ei enää niinkään. Mutta tämä rauhattomuuskin on toki todella suhteellista. Itse siedän mieluummin rauhattomuutta kuin huonoja liikenneyhteyksiä, moni muu ei.

Mitä muuten tykkäsit Olarista, millainen alue se on? Siellä olisi ainakin halvat asunnot. Onko liian "kaukana kaikesta" vai miten yhteydet Helsngin keskustaan? Eroaako paljon Matinkylän yhteyksistä?
 
Mitä muuten tykkäsit Olarista, millainen alue se on? Siellä olisi ainakin halvat asunnot. Onko liian "kaukana kaikesta" vai miten yhteydet Helsngin keskustaan? Eroaako paljon Matinkylän yhteyksistä?
Olarista on hyvät yhteydet Hesaan eli bussilla kestää noin. 15min. Varmaan olen vähän puolueellinen, kun olen ns. olarilainen, mut tykkään paljon Olarista. Sielkin ostarialue, hyvä kaveri asuu siellä ja sillä kiva kämppä, eikä vaikuta kovinkaan rauhattomalta paikalta asua. Oisin voinut itsekin muuttaa sinne jos sillon aikoinaan ois löytynyt sopiva asunto sieltä.
 
"vieras"
Olari on ihana! Erittäin hyvät yhteydet Helsinkiin ja muualle Espooseen. Kävelyetäisyydellä Iso Omena, Olarissa on lisäksi vieläpä oma iso Prisma. Kivoja puistoja, erittäin paljon päiväkoteja ja harrastusmahdollisuuksia lapsille kävelymatkan päässä kotoa (mm. Olarin voimistelijat, työväenopiston kurssit, MLL, Espoon kuvataidekoulun jutut...)
Mutta mistä on peräisin tieto, että olis halvat asunnot?!? En usko että Olarista saisi alle 300t 4 h + K rivarin. Ehkä kerrostaloasunnon voisi saada, mutta vaikea uskoa että rivarin... ellei ole ihan ison tien varressa (meluhaitat) tai muuta selitystä. 4 h + k rivarit Olarissa mun nähdäkseni 350-450 t.

En tiedä, kuinka kauan sitä on kun olit teini, mutta siis nimenomaan ennen Isoa Omenaa ja sitä, kun aluetta alettiin uudistaa olikin rauhaton ja ankea alue. Eli että ei olisi rauhaton mitenkään jo silloin, vaan nimenomaan oli silloin ja nyt ei enää niinkään. Mutta tämä rauhattomuuskin on toki todella suhteellista. Itse siedän mieluummin rauhattomuutta kuin huonoja liikenneyhteyksiä, moni muu ei.

Mitä muuten tykkäsit Olarista, millainen alue se on? Siellä olisi ainakin halvat asunnot. Onko liian "kaukana kaikesta" vai miten yhteydet Helsngin keskustaan? Eroaako paljon Matinkylän yhteyksistä?
 
"vieras"
No, omasta mielestäni Olarissa nimen omaan ostarialue ei ole kivaa, vaan hieman kauempana siitä kannattaa asua. Muuten olari on kivaa, ja on paljon palveluja ja hyvät yhteydet, rauahllista. Ostarin alue eli siellä kuutamon päiväkodin luona olevat kerrostalot hieman epäilyttävät, koska ostarilla, tai ainakin baarien luona pyörii juoppoja.


Olarista on hyvät yhteydet Hesaan eli bussilla kestää noin. 15min. Varmaan olen vähän puolueellinen, kun olen ns. olarilainen, mut tykkään paljon Olarista. Sielkin ostarialue, hyvä kaveri asuu siellä ja sillä kiva kämppä, eikä vaikuta kovinkaan rauhattomalta paikalta asua. Oisin voinut itsekin muuttaa sinne jos sillon aikoinaan ois löytynyt sopiva asunto sieltä.
 
[QUOTE="vieras";26133352]Olari on ihana! Erittäin hyvät yhteydet Helsinkiin ja muualle Espooseen. Kävelyetäisyydellä Iso Omena, Olarissa on lisäksi vieläpä oma iso Prisma. Kivoja puistoja, erittäin paljon päiväkoteja ja harrastusmahdollisuuksia lapsille kävelymatkan päässä kotoa (mm. Olarin voimistelijat, työväenopiston kurssit, MLL, Espoon kuvataidekoulun jutut...)
Mutta mistä on peräisin tieto, että olis halvat asunnot?!? En usko että Olarista saisi alle 300t 4 h + K rivarin. Ehkä kerrostaloasunnon voisi saada, mutta vaikea uskoa että rivarin... ellei ole ihan ison tien varressa (meluhaitat) tai muuta selitystä. 4 h + k rivarit Olarissa mun nähdäkseni 350-450 t.[/QUOTE]

Kiva kuulla hyvää Olarista :). Mä olen nyt katsonut asuntoja muutaman kuukauden, lähinnä kerrostaloneliöitä, Helsingistä ja Espoosta. Meillä kanssa maksimihinta 300t ja Olarista niitä tuntuu löytyvän useampiakin ja paljon allekin tuon (ja yksi rivarikin, tosin me muutetaan ihan mielellään kerrostaloon). Siis tietysti on suhteellista tämä "halpuus" aina. Me kun ensin lähdettiin liikkeelle kolmioista paremmilla alueilla, niin sitten törmättiinkin siihen, että Olarista saisi yhden extrahuoneen samalla hinnalla ja alkoi mietityttää.
 
"vieras"
Riippuu siitä mitä haette. Haluatteko pärjätä esim. ilman autoa tai yhdellä autolla, vai hyväksyttekö sen, että pitää olla kaksi autoa perheessä? Pitääkö ruokakaupat, kirjastot liikuntakeskukset yms palvelut olla kävelyetäisyydellä vai hyväksyttekö sen, että autolla on mentävä?
Jos ei halua kahta autoa, niin vaihtoehtoina on Tapiola (lähellä Tapiolan keskustaa, Pohjois-Tapiola ei suurimmaksi osaksi käy), Olari, Tontunmäki (hieman heikkommin palveluita kylläkin), Leppävaara, Haukilahti, Westend....


Nämä ovat aika kalliita alueita, ja Leppävaara pitkälti kerrostaloja.

Jos haluatte asua pientaloalueella ja on ok asua kaukana palveluista, oikeastaan kaikki Espoon pientaloalueet käyvät. Espoon keskuksen lähistöä en silti suosittele, ja myös Pohjois-Espoosta joiltain alueilta palvelut ovat Espoon keskuksessa joten kannattaa ottaa selvää.

rivarineliö alle 300 t saattaisi onnistua Latokaskesta, Laaksolahdesta, ehkä jopa Lystimäestä, Nöykkiöstä. Näissä kaikissa on kivoja alueita, mutta palvelut yleensä kaukana, julkisilla esim. 1 h Helsinkiin ja ruokakauppa voi olla esim. parin kilometrin päässä, ja harrastukset automatkan päässä.

Itse autoilua välttävänä pidän eniten Tapiolasta ja Olarista (myös Tontunmäki ok, mutta tosiaan siellä ei ole palveluita, vaan mentävä Tapsalaan tai Olariin). Ovat rauhallisia ja kivoja alueita. Vaikka maksaisittekin asunnosta enemmän, voitte säästää koska ette tarvitse sitten kahta autoa. Ja aikaa säästyy kun kauppoihin pääsee kävellen kotoa... Siksi siis itse näistä pidän!




[QUOTE="vieras";26133372]No, omasta mielestäni Olarissa nimen omaan ostarialue ei ole kivaa, vaan hieman kauempana siitä kannattaa asua. Muuten olari on kivaa, ja on paljon palveluja ja hyvät yhteydet, rauahllista. Ostarin alue eli siellä kuutamon päiväkodin luona olevat kerrostalot hieman epäilyttävät, koska ostarilla, tai ainakin baarien luona pyörii juoppoja.[/QUOTE]
 
kultainennuoruus
Alkuperäinen kirjoittaja mä lähden pohjois;26131986:
Perusmäki, Nuuksio, Niipperi.
Mä asuin kymmenen vuotta sitten sinkkuna Kalajärven lähellä vanhassa omakotitalossa. Millastahan siellä on nykyään? Onko ihan täyteen rakennettua? Entä noissa muissa osissa olisko suht halpoja omakotitaloja? Vai mimmosia alueita ne on?
 
"vieras"
Joo, tosiaan kerrostaloasunnon varmaan saakin siihen hintaan, aj suosittelen kyllä Olaria!
Esim. Prisman lähellä rauhallista aluetta puiston lähellä, siellä kivoja kerrostaloja. Ostarin vierustaa itse välttäisin, siis en muuttaisi ihan ostarin viereen (siis sen missä on S-market yms). Siellä on muutama baari, ja niiden ulkopuolella pyörii juoppoja.

Lisäksi mitä "alemmas" muuttaa, sitä lyhempi matka on sitten tulevalle metropysäkille Ison Omenan viereen. Mutta myös "vanha olari" on kivaa, eli se ylä-olari, siellä on myös puistoja ja rauhallista aluetta. Sieltä on vaan esim. Prismaan ja Isoon Omenaan aika pitkä matka.

Toivottavasti löydätte kivan kodin! Olari on yksi Espoon kivoimmista ja parhaimmista alueista!

Kiva kuulla hyvää Olarista :). Mä olen nyt katsonut asuntoja muutaman kuukauden, lähinnä kerrostaloneliöitä, Helsingistä ja Espoosta. Meillä kanssa maksimihinta 300t ja Olarista niitä tuntuu löytyvän useampiakin ja paljon allekin tuon (ja yksi rivarikin, tosin me muutetaan ihan mielellään kerrostaloon). Siis tietysti on suhteellista tämä "halpuus" aina. Me kun ensin lähdettiin liikkeelle kolmioista paremmilla alueilla, niin sitten törmättiinkin siihen, että Olarista saisi yhden extrahuoneen samalla hinnalla ja alkoi mietityttää.
 
No siis tuo oli vaan oma näkemys matinkylästä ja siis tää missä me asutaan on rauhatonta-aluetta, esimerkkinä siitä voin sanoa sen, että ollaan herätty yöl siihe ku pihal ammuskeltu, kytät ajaa vanhaa ostaria ympäri, yks yö heräsi siihe ku pihal meuhkattii ja polisit sit tuli ja rauhoitti tilanteen. Totta kai on myös se rauhallisempi puoli, juuri tuo uudistunut puoli, esim. ranta-alue, mutta se on myös hinta-luokaltaan kalliimpaa. Mutta itse en kuitenkan koe paikaa lapsiystävälliseksi, omien kokemuksien takia, koska en halua, että kun lapsi liikkuu pihalla saattaa saada käsiinsä vaikka mitä
 
"Reetta"
Mä asuin kymmenen vuotta sitten sinkkuna Kalajärven lähellä vanhassa omakotitalossa. Millastahan siellä on nykyään? Onko ihan täyteen rakennettua? Entä noissa muissa osissa olisko suht halpoja omakotitaloja? Vai mimmosia alueita ne on?
Pohjois-Espoo on kaunista, rauhallista ja lapsiystävällistä aluetta. Kovasti rakennettu isoja kivitaloja koska taitaa tonttien hinnat olla edullisempia kuin muualla Espoossa. Rivareita ja paritalojakin löytyy mutta kerrostalot puuttuu. Alueella paljon päiväkoteja ja hyviä kouluja. Leikkipuistojakin reilusti.
Niipperiin aukesi tänä keväänä S-market joten kauppakin on nykyään lähellä. Suosittelen Niipperiä!
 
kultainennuoruus
[QUOTE="Reetta";26133673]Pohjois-Espoo on kaunista, rauhallista ja lapsiystävällistä aluetta. Kovasti rakennettu isoja kivitaloja koska taitaa tonttien hinnat olla edullisempia kuin muualla Espoossa. Rivareita ja paritalojakin löytyy mutta kerrostalot puuttuu. Alueella paljon päiväkoteja ja hyviä kouluja. Leikkipuistojakin reilusti.
Niipperiin aukesi tänä keväänä S-market joten kauppakin on nykyään lähellä. Suosittelen Niipperiä![/QUOTE]

Aijai, kuulostaa ihanalta. Tykkäsin luonnosta ja Hgin läheisyydestä silloin. Mielessä on ollut muuttaa pohjoisesta takaisin etelään... Pitääpä kierrellä kattomassa joskus, kiits!
 
"Reetta"
Aijai, kuulostaa ihanalta. Tykkäsin luonnosta ja Hgin läheisyydestä silloin. Mielessä on ollut muuttaa pohjoisesta takaisin etelään... Pitääpä kierrellä kattomassa joskus, kiits!
Niipperissä on esim golf-kentän vieressä kivoja, uusia paritaloja joista kiva näköala golfviheriölle. Lisäksi suuri osa Niipperin asunnoista sijaitsee paikoilla joissa lapset voivat kiipeillä puissa ja ajella pyörillä rauhallisilla teillä. Niipperissä on valtavasti lapsia, ainut miinuspuoli on että täällä asuu paljon lestadiolaisia jotka eivät kyllä pahemmin lapsiaan vahdi ja kasvata mutta omiaan kun opastaa ja kasvattaa niin eiköhän se riitä vaikka jotkut olisivatkin oireilevia törppöjä.
 
kultainennuoruus
[QUOTE="Reetta";26133822]Niipperissä on esim golf-kentän vieressä kivoja, uusia paritaloja joista kiva näköala golfviheriölle. Lisäksi suuri osa Niipperin asunnoista sijaitsee paikoilla joissa lapset voivat kiipeillä puissa ja ajella pyörillä rauhallisilla teillä. Niipperissä on valtavasti lapsia, ainut miinuspuoli on että täällä asuu paljon lestadiolaisia jotka eivät kyllä pahemmin lapsiaan vahdi ja kasvata mutta omiaan kun opastaa ja kasvattaa niin eiköhän se riitä vaikka jotkut olisivatkin oireilevia törppöjä.[/QUOTE]

Mä kävin (hullu!) jo oikotiellä kattelemassa asuntoja :D Kaks munnäköistä omakotitaloa oli siellä myynnissä... Ja sä sanoit, että koulut siellä on kanssa kivoja? Näkyi olevan Montessori-päiväkotikin. Hitto!
 
"Reetta"
Mä kävin (hullu!) jo oikotiellä kattelemassa asuntoja :D Kaks munnäköistä omakotitaloa oli siellä myynnissä... Ja sä sanoit, että koulut siellä on kanssa kivoja? Näkyi olevan Montessori-päiväkotikin. Hitto!
Niipperissä on kaksi koulua; pieni,kyläkoulumainen Niipperin koulu (ala-aste) ja Juvanpuiston koulu (ala-ja yläkoulu). Päiväkoteja ja ryhmäperhepäiväkoteja on tosi monta. Esim Niipperin päiväkoti on tosi ihana, vähän semmoinen huvikumpumainen sisältä. Tervetuloa tänne, varmasti lapsetkin viihtyy! Ja lisäksi lähettyvillä on vielä lasten seikkailuhalli Huimala johon voi viedä lapsiperheitä kun tulevat kylään!
 
kultainennuoruus
[QUOTE="Reetta";26133937]Niipperissä on kaksi koulua; pieni,kyläkoulumainen Niipperin koulu (ala-aste) ja Juvanpuiston koulu (ala-ja yläkoulu). Päiväkoteja ja ryhmäperhepäiväkoteja on tosi monta. Esim Niipperin päiväkoti on tosi ihana, vähän semmoinen huvikumpumainen sisältä. Tervetuloa tänne, varmasti lapsetkin viihtyy! Ja lisäksi lähettyvillä on vielä lasten seikkailuhalli Huimala johon voi viedä lapsiperheitä kun tulevat kylään![/QUOTE]

Jos näet tämän vielä, niin kiitos vinkeistä. Tuskin tässä ihan heti ollaan muuttoautoa tilaamassa, mutta Niipperi kuulostaa todella hyvältä mun lapsiperhetarpeisiin. Pistän korvan taa, ehkä nähdään siellä!
 

Yhteistyössä