Kivunlievitys gallup!

ite sain kaikki mahdolliset :) aloitin ilokaasulla sitten petidiini ja kaurapussi, suihku ja keinutuoli, loppuhuipennuksena epiduraali :D no jäihän noita viel käyttämättä jokunen vaihtoehto, mut epiduraali oli just hyvä :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 11:01 balik kirjoitti:
Ne jotka ovat käyttäneet ammetta tai suihkua kivun lievitykseen:
Auttaako lämminvesi kipuun vai vain rentouttaa?
Mulla se ammeessa lilluminen todella auttoi ihan siihen kipuun. Isosti ehkä siksi, että maha kellui mukavasti vedessä, eikä painanut mihinkään: oli helpompi rentoutua, mistä johtuen kipu ei tuntunut ollenkaan niin voimakkaalta.
Ammeesta pois noustessa kipu muuttui heti paljon terävämmäksi ja maha tuntui painavan tonnin...
 
ekaksi petidiini ja olo oli kuin taivaassa, yritin nukkua eihän se onnistunut kun siitä noin tunti niin kalvot puheks että poks vaan!

saman tien synnytyssaliin ja paracervikaali(???) puudutus-auttoi hyvin.

ponnistamaan kun päästiin kätilö suikutteli koko ajan jotakin tuonne alapäähän-mutta välilihaa ei leikattu-onneksi =)
 
tuplamamma86
esikoisen synnytykses ilokaasu oli huippu sekä tuo lopussa kohdunkaulapuudutus.
samat otan nytkin (rv39) kun sinne pääsen.toisin haluun kokeilla ammetta mut viimeksi oli täyttä en päässy eikä epiduraalia ehditty antamaan (syn.kesto7h) enkä haluu kun kuulemma heikentää supistuksii.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 21:27 äitsy kirjoitti:
..niin ja miksi turhaan kärvistellä ilokaasun voimalla, jos turvalliset puudutukset on keksitty?
Olen täysin samaa mieltä!!!! Itse sain myös epiduraalin eikä siitä tullut mitään haittavaikutuksia lapselle eikä minulle. Terhakka ja elinvoimainen vauva syntyi.

Kysyisin vielä äitsyltä, auttoiko spinaali ponnistusvaiheessa hyvin, miten koit sen puudutuksen?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 21:35 puolukka kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 21:27 äitsy kirjoitti:
..niin ja miksi turhaan kärvistellä ilokaasun voimalla, jos turvalliset puudutukset on keksitty?
Olen täysin samaa mieltä!!!! Itse sain myös epiduraalin eikä siitä tullut mitään haittavaikutuksia lapselle eikä minulle. Terhakka ja elinvoimainen vauva syntyi.

Kysyisin vielä äitsyltä, auttoiko spinaali ponnistusvaiheessa hyvin, miten koit sen puudutuksen?
Spinaali oli ihan unelma ponnistuksessa! Suosittelen lämpimästi sitä, jos vielä synnytät. Vei kovat kivut pois, mutta ponnistamisen tarve jäi. Tietenkään synnytys ei ole varmaan kenelläkään täysin kivutonta, eikä ole tarkoituskaan, mutta ihana, että tällaiset puudutukset on keksitty, jotta ei tarvi tuskissa kärvistellä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 21:50 äitsy kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 21:35 puolukka kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 21:27 äitsy kirjoitti:
..niin ja miksi turhaan kärvistellä ilokaasun voimalla, jos turvalliset puudutukset on keksitty?
Olen täysin samaa mieltä!!!! Itse sain myös epiduraalin eikä siitä tullut mitään haittavaikutuksia lapselle eikä minulle. Terhakka ja elinvoimainen vauva syntyi.

Kysyisin vielä äitsyltä, auttoiko spinaali ponnistusvaiheessa hyvin, miten koit sen puudutuksen?
Spinaali oli ihan unelma ponnistuksessa! Suosittelen lämpimästi sitä, jos vielä synnytät. Vei kovat kivut pois, mutta ponnistamisen tarve jäi. Tietenkään synnytys ei ole varmaan kenelläkään täysin kivutonta, eikä ole tarkoituskaan, mutta ihana, että tällaiset puudutukset on keksitty, jotta ei tarvi tuskissa kärvistellä.
Kiiitos sinulle vastauksesta! Olen lukenutkin, että tänä päivänä pitäisi enemmän panostaa ponnistusvaiheen kivunlievitykseen eikä pelkästään avautumisvaiheen kivunlievitykseen. Tää oli ihan lääkäreiden kirjoittama juttu, että miksi jättää monesti erittäin kivulias ponnistusvaihe ilman puudutuksia, kun puudutuksia on kuitenkin olemassa. Onhan se hullua puhua ainoastaan avautumisvaiheen kivunlievityksestä ja unohtaa ponnistusvaihe.
 
-Rentoutuminen,
-pallon päällä suihkussa,
-lämmin kauratyyty alaselällä,
-kontallaan 'sellaisen säkin' päällä,
-mies siveli alaselkää ja supistusten voimistuessa paineli kämmenillään reiluilla otteilla.
 
kotona ensin koetin lämpimässä suihkussa helpottaa oloa (ei kyllä auttanut...)
sairaalassa sain melko nopeasti epiduraalin joka vei kaikki kivut mennessään. ilokaasua vetelin siinä vaiheessa kun ponnistus tarve oli kova muttei lupaa vielä ollut ponnistaa.
 
Esikoisesta:
-aquarakkulat...ei auttanut
-kohdunkaulapuudute...autto lieventään kipuja reiluksi tunniksi.
Kuopuksesta:
-epiduraali...laitettiin väärin eikä siksi kivuttomaksi tehnyt mutta auttoi kyllä lieventään kipuja.
 
Esikoisesta epiduraali, vei kivut pois mutta piti maata sängyssä ja en siksi sitä enää ota ja muutenki veti ihan turraksi.
Kakkosesta en kerennyt saamaan mitään ja ei sekään ihan hyvä ollut vaikka synnytys ei kestänyt kuin reilun tunnin. Sellainen puudutus mikä veisi kivut mutta saisi kuiteskin kävellä olisi kiva jos vielä synnytän.
 
Paras kivunlievitys tähän mennessä (kolme synnytystä takana): päristely, liikkuminen sekä reisi- ja pakaralihasten ravistelu supistuksen tullessa + homeopatia (arnicaa liuotettuna veteen, pieniä hörppyjä aika ajoin). Ekassa tuli testattua myös amme ja ilokaasu.
Jonkin verran vaikuttanevat myös synnytysten kestot: toka n. 2h ja kolmas n. 1h.
 
Yks synnytys takana, kesto 22,5 tuntia ja 16 tunnin kohalla otin epiduraalin. Sitä ennen käytin kaurapussia jonkin verran ja siinä kaikki. Epiduraali vei kaikki kivut, mitkä alko olla jo aika sietämättömiä, vaikka aiemmassa vaiheessa olin voimakkaammatkin supistukset kestänyt tosi hyvin. Vahinko vain, että epiduraali vei kaikki muutkin tuntemukset. Supistuksista ei tietoakaan, eikä siis siitäkään, millon ois pitänyt ponnistaa kun se vaihe vihdoin koitti. Ja pelkäsin hitosti, sillä epiduraalin jälkeen laski vauvan sydänäänet pariinkin otteeseen. Ja imukuppiyritysten jälkeen vietiin sektioon, missä sählättiin spinaalin kanssa ja taas hävis sydänäänet ja kiireellisestä sektiosta tulikin hätäsektio ja mut nukutettiin ja ei voi sanoa kun että onneksi vaavi selvisi.

No joo, poikkesin lievästi aiheesta. Ens kerralla (noin 3 kk:n päästä) en ainakaan halua epiduraalia enkä muutakaan lääkkeellistä kivunlievitystä. En ala vannoa, etten mitään käytä, mutta koetan kyllä välttää vimoseen asti. Aion liikkua enemmän (eka kerralla enimmäkseen makasin kuin lahna, eikä kukaan kannustanut liikkumaan, vaikka sittemmin olen kuullut, että pystyasento ja liikkuminen voivat edistää synnytyksen kulkua, kun mulla se sit jämähti kun olin 5 cm auki, syytähän en tietty voi tietää) ja keskittyä rentoutumiseen ja hengittelyyn jne. Tällä kertaa olen ottanut ja aion ottaa enemmän selvää. Synnytysvalmennuksessa kun vain puhuttiin enemmän näistä teknisistä kivunlievitysmenetelmistä siihen tyyliin, että totta kai kaikki jotain käyttää ja jokaiselle varmaan jotain löytyy.
 

Yhteistyössä