Klexanea tai Fragminia pistävät odottajat, pari kysymystä :)

Alempana ketjussa tämän hetkinen tilanne, raskaana ollaan 9+0 tänään ja juuri sain tietää että Fragminin joudun aloittamaan
Vertaistukea kaipaan nyt ja paljon, ällöttää koko piikkishow :snotty:

Kiitos ensinnäkin vastauksista joita toivottavasti saan.

* Joudutko pistämään 1 vai 2 kertaa vuorokaudessa?
* Jouduitko aloittaa pistämisen heti plussattua? Oliko ennen plussaa jokin muu lääke, mikä?
* Onko inhottavaa pistää pinkeeseen mahaan kun vauva kasvaa?

Kiinnostaa myös että pistätkö itse? Onko mahasi mustelmilla?

Itse jouduin (tai mies pisti) 1,5viikon ajan Fragminia ja navan seutu oli mustelmilla kokonaan. Mietinkin että jos raskaudun ja tiedän joutuvani pistoshoidolle niin olenko ihan mustan/lilan/ vihreä mahasta parin kk päästä :O

Osaako joku sanoa miksi Marevania ei saa syödä raskaana, mutta piikittää saa?

Kiitos jos viitsit vastata mieltä askarruttaviin kysymyksiin. :saint:
 
Viimeksi muokattu:
neljäskö..mie vaan täältä siulle tuohon Marevani kyselyyn vastailen..:wave:

"Osaako joku sanoa miksi Marevania ei saa syödä raskaana, mutta piikittää saa?"
Marevanihan on vähän niin kuin rotanmyrkky.
(muistaakseni samaa vaikuttavaa ainetta(varfariini?) kuin rotanmyrkyssä)

Raskausviikot 6-12, joka on elinten muodostumisen aikaa sikiöllä, voi Marevan aiheuttaa epämuodostumia ja noidenkin viikkojen jälkeen keskushermoston kehityshäiriöitä.
Lääke voi myös aiheuttaa verenvuotoja sikiölle.

Klexane tai Fragmin ovat hepariineja ja turvallisia raskausaikana käytettynä.
Marevanihoidon aikanahan on käytävä säännöllisesti kontrolleissa, jotta hoitotasapaino(INR)säilyy, hepariinihoidossa tätä "ongelmaa" ei ole.=)
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni on myös edessä klexanen pistäminen, mutta onneksi vasta loppuvaiheessa, noin rv 36 eteenpäin jos sinne asti päästään. Esikoisesta jouduin olemaan vuodelevossa noin 3 viikkoa ja hän syntyi suunnitellulla sektiolla jo rv 30+3 ja sektion jälkeen minulle tuli veritulppa jalkaan, jonka takia pistin eka klexanea 2 viikkoa ja söin marevania puoli vuotta. Nyt siis jos ei ilmaannu tulppaoireita ennen rv 36 aloitan silloin vasta pistämisen ja sitä pitää jatkaa noin 6 viikkoa synnytyksen jälkeen, riippuu tuleeko alatiesynnytys vai sektio.
Tietääkö muuten joku saako tuohon klexaneen jonkun Kelan korvattavuuden, muistelen että oli hiton kallista ainetta, se viikon kuuri taisi maksaa jonkun 70 eur ja joudun siis pistää varmaankin pari kuukautta. Tietty jossain vaiheessa tulee se Kelan maksukatto vastaan, jonka jälkeen lääkkeistä ei tarvii enää maksaa ja tärkeintä on, että välttyy uudelta veritulpalta, mut silti onhan se pitkä penni maksaa...

skorpioni ja masu-nasu 17+4
 
Mä pistän klexanea kerran vuorokaudessa.Olen aloittanut rv17 pistämisen.Ois pitänyt aloittaa jo aiemmin mut neuvolalääkäri mokasi koko jutun.Jatkan pistämistä vielä 6 viikkoa synnytyksen jälkeen.
Ensialkuun pistin mahaan mut nyt olen siirtynyt pakaraan piikittämään.Mahaan pistäminen sattuu liikaa.Maha on ollut mustelmilla ja todella arka.Pakarat on kans tällä hetkellä hellinä mut pistäminen sinne tuntuu siedettävämmältä kuin mahaan.
10päivän piikit maksaa n.33€ ja 50 piikin pakkaus 150€.
 
neljäskö..mie vaan täältä siulle tuohon Marevani kyselyyn vastailen..:wave:

"Osaako joku sanoa miksi Marevania ei saa syödä raskaana, mutta piikittää saa?"
Marevanihan on vähän niin kuin rotanmyrkky.
(muistaakseni samaa vaikuttavaa ainetta(varfariini?) kuin rotanmyrkyssä)

Raskausviikot 6-12, joka on elinten muodostumisen aikaa sikiöllä, voi Marevan aiheuttaa epämuodostumia ja noidenkin viikkojen jälkeen keskushermoston kehityshäiriöitä.
Lääke voi myös aiheuttaa verenvuotoja sikiölle.

Klexane tai Fragmin ovat hepariineja ja turvallisia raskausaikana käytettynä.
Marevanihoidon aikanahan on käytävä säännöllisesti kontrolleissa, jotta hoitotasapaino(INR)säilyy, hepariinihoidossa tätä "ongelmaa" ei ole.=)
Kiitos Mur-Mur :flower:
Jotenkin ärsyttää etten ole tietoa saanut koko pistos/marevan hoidosta sairaalasta/lääkäreiltä- odotetaan että tiedän kaiken. Sitten itse yrittään ottaa selvää kaikesta.
Joten tästä oli apua ja olen ainakin yhtä asiaa viisaampi ;)
 
skorpioni07 Ainakin Fragminista sai kelakorvauksen, mutta silti sen jälkeen 10 päivän piikit (pistin 2xpäivässä) maksoi n.90euroa eli tosi paljon jos miettii että pitäisi monta kk pistää niin onhan se tosi iso summa : /
Katto tosiaan tulee jossakin välissä vastaan mutta oli sekin mun mielestä useamman sadan kohdalla, joku varmasti osaa tarkan summan sanoa?!
valkyria Toden näköisesti et itse pistä takapuoleen piikkiä?!
Mua ällötti jo mahaan laittaminen ja ne mustelmat oli kauheita..

Kiitos viesteistä ja suuri kiitos mur-mur "tietopaketista" :whistle:
 
en ole enää raskaana mutta vastaan kuitenkin kun olen kolmessa raskaudessa piikitellyt.

ekassa raskaudessa ei ollut piikityksiä kun ei ollut tietoa mun apc-resistenssistä ja sain tuolloin veritulpan, tokassa raskaudessa fragminit aloitettiin rv17, kolmannessa rv12 ja neljännessä käytössä oli klexane rv8 ( tässä ehti tulemaan tuo maksukatto vastaan, la loppuvuodesta )

kerran päiväs piikiteltiin raskauden loppuun asti jonka jälkeen söin marevania sen 6 viikon ajan. mies piikitteli, itse en pystynyt, mahanahka oli kirjava mustelmista ja arka..
 
Mulla on myös kokemuksia Klexanesta. Mulla on apc-resistenssi todettu 90-luvun alussa ihan sattumalta ja molemmissa raskauksissa piikittäminen aloitettiin rv30+. Piikitin aina 1krt/vrk ja 6 viikkoa synnytysten jälkeen. Piikittäminen oli helppoa ja mulla on vatsassa sen verran löysää myös raskausaikana, että ei tuottanut ongelmia sen suhteen. Pieniä mustelmia tuli aika monta ja lopulta sain etsiä kohtaa mihin pistää.

Odotan nyt kolmatta lasta rv 6+2 ja saas nähdä milloin piikitys aloitetaan?
 
Itse aloin pistämään Klexanea rv 7 alkaen, itse pistelen, aina iltaisin (4mg), synnytyksen jälkeen vielä 6viikkoa. Muutama veritulppa takana sekä muutama keskenmeno.. nyt ainakin vauveli pysynyt vauhdissa mukana:)
Mustelmilla massu ollut kokoajan, kun ei tuota löysää nahkaa pahemmin ole.. aluksi oli tosi hankalaa oppia piikittelemään, nyt se sujuu jo normisti.
 
Minun piti pistää esikoisen syntymän jälkeen klexanea 2 kertaa vuorokaudessa kahden viikon ajan, nyt ei vielä tietoa tulenko pistämään yksi vai kaksi kertaa päivässä sitten kun pistokset aloitetaan. Itse pistin silloin ja jo parin viikon pistämisen jälkeen oli vatsa ihan kirjava, tosin pistin tosiaan 2 kertaa päivässä.
 
Minä piikitin Fragminea heti alkuraskaudesta viikon 36 loppuun keskenmenon estämiseksi. Taysissa neuvoivat pistämään enemmän kylkeen, kun minullakaan ei sitä irtonahkaa oikein ollut. Kuulemma koko "napapiikki" termi on vanhentunut. Olipas helppoa ! Ei mustelmia eikä kipuakaan juuri. Joskus vuoto pistoskohdasta harmitti ja ällöttikin.

Kattosumma oli viime vuonna noin 670 euroa eli aika paljon, Kannattaa ostaa isompia pakkauksia, jos Fragmin-lääkitys. Tulee halvemmaksi. Klexanesta ei ole. Mutta kyllähän se kattosummakin saattaa täyttyä. Minulle sanottiin, että tulee lopettaa, jos riski joutua sektioon. Silloin, jos supistuksia, niin annos jaettava kahteen. Muistaakseni oli se 12 tuntia oltava väliä pistokseen, että voidaan leikata. No leikkaukseenhan se minäkin jouduin.

INR-arvo ei kerro näiden minihepariinien kanssa riittävästi hyytymistekijöiden tasosta. Olisi pitänyt olla jokin muu tarkempi labratesti, jota minullekaan ei kuitenkaan tk:ssa eikä sitten Taysissakaan tehty. Sanoivat, että ok, jos ei tule verta virtsaan, ei massiivisia verenpurkaumia iholla tai älytöntä nenäverenvuotoa.

Kyllä toisaalta tuijotin laatikkoa, kun oli noin 5 kpl piikkejä jäljellä, että huh, loppuhan ne ! Minulla oli vielä insuliinit pistettävänä. Mutta ne kyllä paljon helpommat ja neula niin pieni. Ja kuitenkin tuo piikittäminen loppuu siihen hyvään palkintoon.

Jaksamista kaikille. Pikkuneiti jo 4 kk
 
neljäskö, tuossapa vielä noita hintoja..tuon Fragminin lääkekorvauksen(%)voit itse laskea, napauttamalla oikealta tuota lääkekorvaus(%) kohtaa!:wave:
Tuotteet - Yliopiston Apteekki
..ja Klexane..siitähin varmaankin se -40% korvaus?
Lääkkeiden hintavertailu!

Minulla taisi täyttyä tuo kattosumma 5kk:n pistelyn jälkeen.
(kuukauden annos 134e)
..sen jälkeen jäi 3kk:n lääkeannoksen hinnaksi enää 1.50e:)
 
Viimeksi muokattu:
sm
Mielenkiintoinen keskustelu.
Itse aloitan seur positiivisesta testistä Klexanen pistämisen kerran päivässä. 20mg /annos. Painan 55kg. Millaisilla annoksilla teitä on ohjeistettu pistämään? Painoon varmaan suhteutetaan tuo annos.
 
Aiheeseen voisin palata ja kertoa että olen rv 8+ raskaana ja vielä ei piikitystä ole aloitettu. Lääkäri soittaa huomenna että miten sen kanssa edetään.
Erityisseurantaan joudun sairaalaan tämän ja raskaushepatoosin vuoksi, toisaalta ihan kiva niin tiedän saavani oikeanlaista apua.
Piikittäminen ei kauheasti innosta mutta toki sen otan käyttöön heti jos käsky käy.

- odotettu 8+6 =)
 
Täällä yksi Klexanen pistäjä. Edellisessä raskaudessa laskimotukos pohkeessa n.puolivälissä ja siitä eteenpäin pistin 2x/pvä (vaihtuvin vahvuuksin) synnytykseen ja sen jälkeen hetken,kunnes vaihdettiin Marevaniin,jota söin viel 3kk. Tutkittiin hyytymistekijät, mutta ei niissä mitään. Eli huonoa tuuria.. nyt tässä raskaudessa rv 10 lähtien yks piikki 40mg/100ml koko raskauden ja sen jälkeenkin 6vkoa.
Vaikka tuttua hommaa tuo, tuntuu että vatsanahka jo nyt lujilla. Itse pistän piikit ja ihan ookoo se silloin loppuraskaudessakin sujui, toivotaan et nytkin.

Hyvä keskustelu, kun näkee meitä olevan muitakin.

jebo 14+5
 
Kiitos jebo viestistä.
Hetki sitten varmistui että joudun aloittamaan piikityksen. Ihan hirveältä tuntuu ja ahdistaa niin. Olen niin piikkikammoinen etten voi edes ajatuksentasolla tajuta että ainakin 7kk piikitystä edessäpäin :ashamed:

Mun pitää aluksi ainakin pistää 2 kertaa vuorokaudessa, outoa että niin usein?!
Ei helvetti, perikatoon joudun niiden piikkien summan vuoksi..: /

Tiedän että on mun ja vauvan parhaaksi, mutta silti tuntuu pahalta.
Löytyisiköhän muita piikittäjiä vielä???? :wave:

- neljäskö 9+0
 
Tulee kela jossakin vaiheessa vastaan, yli 600€ täytyi itse maksaa ekana.. itse en siihen päässyt, vauveli syntyi ja piikitän vielä 6vkoa synnytyksen jälkeen eli vielä 3vkoa <3

Neljäskö: itse olen kans piikkikammoinen, jotenkin vain oppi pistämään, välillä ollut vaikeata, kuten nyt synnytyksen jälkeen.. oli helpompaa jotenkin, kun vatsa oli pinkeenä. No, ei onneksi kauaa tarvitse piikittää, ja vauvan hyväksi oli tuo piikittäminen <3
Piuh ja tytteli 3vkoa <3
 
Tuli vaan mieleen, kovettuuko teillä iho noista pistoskohdista, siis että tuntuu ettei neula mee läpi sitten millään? Ja onko hyviä ideoita miten sitä vois estää-onko se sitten vaan ahkera ihon rasvaus?
Tuntuu, että joistain kohdista on nyt jo jotenkin paksuuntunut iho, vaikka vaihtelen toki pistoskohtaa..
 
Lääkäri määräs mulle pistokset sitten jo rakenneultran yhteydessä, eka haettiin muutama viikko oikeaa annostusta ja nyt pistän kerran päivässä klexanea. Eka oli puhetta, että ois vasta loppuraskaudessa aloitettu pistokset, mut sisätautilääkäri oli suositellut, että kannattaa aloittaa hyvissä ajoin, vaikka mulle tuli laskimotukos tosiaan vasta sektion jälkeen. Ite pistän vatsanahkaan, maha alkaa olla jo ihan mustelmilla, mutta tuota jebon mainitsemaa ihon kovettumista en ole ainakaan vielä huomannut. Pistäminen ei tee pahaa ja ei oikeastaan kipeääkään, välillä alkaa pistoskohtaa kirvellä tosi kovaa, kirvely kestää yleensä noin 5 min, sitten taas toisella kertaa ei tunnu missään.
Pelästyin jo lauantaina, että nytkö tuli pistoksista huolimatta tukos jalkaan! Käytiin perjantaina kylässä tutuilla ja tuli istuttua autossa yht. noin 2,5 tuntia ja huomasin jo perjantai iltana, että jalat oli turvoksissa ja tosi raskaan oloiset. Lauantaina päivällä alkoi säärikipu, sellanen koko säären särky, vähän kun kasvukipu joskus penskana. Itse säärtä vähän hieroskelin pitkin päivää, välillä kipu jo helpotti, mutta illalla alko säärtä pistää ihan kamalasti ja kipu säteili sekä nilkkaan että ylös nivusiin asti. Koko yö meni kivun kanssa kärvistellessä ja olin jo ihan varma, että tulppa siinä on, ei sellanen kipu voi muusta johtua! Otin aamuyöstä panadolin ja sain nukuttua muutaman tunnin ja kappas, aamulla kipu oli poissa! Eli ei se ainakaan veritulppa ollut, viimeksi kun sektion jälkeen tuli se tukos oli kipu jotain aivan sietämätöntä.

skorpioni ja masu-asukki 28+6
 
Minä joudun pistämään klexanea (annos 0,6 eli 60 mg) kerran päivässä koko raskauden ajan ja vielä 6 vko synnytyksen jälkeen. Minulla lääkitys johtuu siitä, että lapsettomuushoitojen ekalla kerralla tuli keuhkoveritulppa. Tarkoittaa minun kohdallani sitä, että aina kun olen raskaana tai joudun syömään hormoonilääkkeitä, joudun samalla pistämään klexanea.

Alussa itsekin hiukan pelkäsin pistää itseäni, mutta jotenkin siihen tottuu. Itse koen helpommaksi sen, että itse pistän, entä kuin joku toinen pistelisi. Johtuu varmaan siitä opastuksesta, jonka sain sairaalassa, kun kotiuttivat veritulpan jälkeen. Hoitaja sanoi, että se ku pistät vain sen piikin vatsaana ja hän sitten vain "löi" sen piikin vatsaan (en paremmin osaa selittää). Itse piikittäessä löytää ne kivuttomimmat kohdat. Itse kysyin lääkäriltä, kun kävin ultrassa, että onko pakko pistää piikki aina vatsaan, johon totesi, että ei. Reiteen voi myös pistää. Vatsaa suositellaan vain sen takia, että siihen on helpompi pistää ja reisiin tulee helpommin verenpurkaumia, jotka ovat sitten kivuliaampia kuin vatsassa. Olen kokeillut pistää piikin reiteen ja totesin, että se oli minulla kivuliaampaa.

Lapitar -77 ja maha-asukki 9+6
 
Minä pistin loppuraskaudessa klexanea..en muista määriä. Mutta tuon voi pistää myös tuohon kainalon edessä olevaan "poimuun". Siihen on helppo itse pistää, kun maha on pinkeä. Eikä tullut yhtään kipeää kohtaa.
 
* Joudutko pistämään 1 vai 2 kertaa vuorokaudessa? Yhden kerran

* Jouduitko aloittaa pistämisen heti plussattua? Oliko ennen plussaa jokin muu lääke, mikä? Olisin joutunut aloittamaan viikolla 3-5, mutta aloitin vasta viikolla 7 raskauden varmistuttua. Olin käyttänyt Marevania puoli vuotta, mutta sen lopetin jo vuosi ennen plussaamista.

* Onko inhottavaa pistää pinkeeseen mahaan kun vauva kasvaa? En tiedä vielä viikot 12+6

Kiinnostaa myös että pistätkö itse? Onko mahasi mustelmilla? Pistän, vaikka aluksi pelotti mut äkkiä siihen tottui ja ei ole kuin muutama pieni mustelma.

Ja siis pistän koko raskauden ajan ja vielä 6 viikkoa synnytyksen jälkeen koska minulla on aiemmin ollut keuhkoissa veritulppa.

Ja mulle sanottiin apteekissa että hyvin on raskauden ajankohta laskelmoitu kun lääkekatto katkeaa vuodenvaihteessa, eli lääkkeet pitää ostaa saman vuoden puolella, ja mullahan la on 4.1. sanoi vielä et jos jouden piikittää synnytyksen jälkeen kannattaa kaikki tarvittavat lääkkeet ostaa tän vuoden puolella, ja äkkiä laskettuna lääkkeet tulee maksamaan lähes 900€ eli katto tulee kyllä vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä