klo 22:00 zzzzzzz ???!!!!

No niin äitylit, kertokaas sitten mielipiteitänne/kokemuksianne/tuntemuksianne lasten myöhäisestä nukkumaanmeno ajasta?

Eli jos lapsi menee nukkumaan klo 21 tai myöhempään, miten on ton oman ajan laita? Miten voi parisuhde? Milloin hoidatte itseänne jos lapsi ei ole päivähoidossa?

Henk koht mielipiteeni on että 21 on liian myöhäinen nukkumaanmeno aika ja 9am on liian myöhäinen herätys. Niinkun sanottu, tämä on vain ja ainoastaan mun mielipide. Kertokaa omat.

Erittäin lämmintä kesääääää (toivotaan)
 
Meillä mennään nukkumaan klo 21 tai vähän ennen/jälkeen. Kun nukkumaanmeno siirty noin myöhäseks, loppu oma ja parisuhdeaika kyllä seinään... aamulla heräillään 7 jälkeen, joten ei sieltäkään päästä oikeen jaksais omaa aikaa ottaa. Nyt on tullu sitten tavaks valvoa myöhempään ite, mut ei sekään hyvä: sitten on kokopäiväväsy :attn:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.06.2006 klo 22:29 puhkarhu kirjoitti:
Meillä mennään nukkumaan klo 21 tai vähän ennen/jälkeen. Kun nukkumaanmeno siirty noin myöhäseks, loppu oma ja parisuhdeaika kyllä seinään... aamulla heräillään 7 jälkeen, joten ei sieltäkään päästä oikeen jaksais omaa aikaa ottaa. Nyt on tullu sitten tavaks valvoa myöhempään ite, mut ei sekään hyvä: sitten on kokopäiväväsy :attn:
Mites, ettekö pysty sitä pikkuhiljaa siirtämään aikaisemmaksi? Jos nukkuu päivällä superpaljon niin ei varmaan uni tule ihan klo 19....meillä poika nukku tossa iässä (poikanne on nyt 1v1kk?) aamulla 9.30 n. 30 tosin sillon herättelin hänet aina 30min päästä ettei kunnon päikkärit mene mettään. Kunnon päikkärit siinä 12.00 n.2h, sitten 19 nukkumaan. Tosin meillä on ollut tämä rutiinihomma käytössä jo 4kk alkaen.
Aikasempien nukkumaanmenoaikojen puolesta :wave: Tsemppiä
 
TheBigMama
Minä on ainakin hirmu tyytyväinen kun likka menee 19.30-20 nukkuun kun tosiaan sitten jää aikaa hiukan itelläkin hengähtää. Välillä jos venyy illemmaksi nukkumaan meno niin sit on tyttö niin väsy että hyvä ettei iltapuurolle nukahda. Eikä mua kyllä haittaa aikanen herätys aamullakaan kun jääpä hyvin sitten aikaa touhuta päivän mittaan kaikkea. Jos nukuttais joka päivä 9-10 asti niin hulluks tulisin, kun ei ehtis mitään tehdä! Ite oon kyllä kans aika väsy jo 22-23 aikaan.

Mutta kaikki kai taaplaa tyylillään, mikä sit kenenkin rytmiin sopii. Toivottavasti ei vaan jää sit päälle myöhänen nukkumaanmeno (niillä joilla siis valvotaan pitkään), ajatellen sitä kun pitäis mennä hoitoon ja kouluun joskus. Sillon kun on sitten pakko aikasin heräillä...
 
Vastaan nyt tähän aloitukseen, jaskan jauhannat voi jättää myöhemmälle :whistle:

Meillä tyttö menee useimmiten yöunille klo 22-22.30....on aina ollu enempi virkunen illalla kuin aamulla. Tää sopii ihan hyvin meille! Me ei ainakaan tarvita parisuhteen hoitamiseen joka iltaista yhteistä aikaa tuntitolkulla, toiset ehkä enemmän. Aina silloin tällöin oon koittanu muuttaa rytmiä noin tunnilla aikasemmaks, mutta seurauksena on, että tyttö on väsyny ja kiukkuinen koko päivän ja sekös vasta raskasta onkin \|O Mun puolesta neiti saa olla tällä rytmillä vielä jatkossakin, siitä pidän kuitenkin kiinni, että tuota 22.30 myöhäsemmäks ei yöunille meno veny. Mun mielestä on ihana nukkua aamulla pitkään ja että on tällainen kiireetön rytmi nyt, kun ei tarvii lasta viedä vielä hoitoon ja herätä kellon soittoon :) Uskon, että rytmit saa muutettua, jahka opinahjo kutsuu!
 
Huhtihippusen äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.06.2006 klo 23:07 Aadan äiti kirjoitti:
Vastaan nyt tähän aloitukseen, jaskan jauhannat voi jättää myöhemmälle :whistle:

Meillä tyttö menee useimmiten yöunille klo 22-22.30....on aina ollu enempi virkunen illalla kuin aamulla. Tää sopii ihan hyvin meille! Me ei ainakaan tarvita parisuhteen hoitamiseen joka iltaista yhteistä aikaa tuntitolkulla, toiset ehkä enemmän. Aina silloin tällöin oon koittanu muuttaa rytmiä noin tunnilla aikasemmaks, mutta seurauksena on, että tyttö on väsyny ja kiukkuinen koko päivän ja sekös vasta raskasta onkin \|O Mun puolesta neiti saa olla tällä rytmillä vielä jatkossakin, siitä pidän kuitenkin kiinni, että tuota 22.30 myöhäsemmäks ei yöunille meno veny. Mun mielestä on ihana nukkua aamulla pitkään ja että on tällainen kiireetön rytmi nyt, kun ei tarvii lasta viedä vielä hoitoon ja herätä kellon soittoon :) Uskon, että rytmit saa muutettua, jahka opinahjo kutsuu!
Kuin mun näppäimistöltä tullutta tekstiä :)
 
Meillä on ihan pienestä saakka poika mennyt yöunille 22 aikaan. Hyvin meidän parisuhde siitä huolimatta voi ja on tarpeeksi aikaa vain toisillemme. Tällä hetkellä mulle riittää että mies ja lapsi on molemmat lähellä, oltais jätetty lapsen yrittäminen myöhemmälle ajalle, jos kaivattais enemmän aikaa toisillemme. Mutta meillä ainakin asiat hyvin =)
 
Meillä klo 21 oli ennen aikanen nukkumaanmeno aika. Ensimmäisenä ikävuonna ei poju käyny juuri ennen 23:a nukkumaan. Enkä tasan menny ronkkimaan niin pienen päikkäreitä. Nykysin käy unille siinä 20-21 välillä, mikä on meiän mielestä oikein hyvä aika. Ei tarvi aamulla herätä tarhaan tai mitään kun työt on meillä kotona. Nukkuu rauhassa johonkin kaheksaan saakka.
 
Meillä mennään nukkuu vaihtelevasti nykyään, mut yleensä n. klo 21. Tosin kukuttu ollaan jopa klo 22.30 asti. Aamuisin herätään 6-7 ja päikkäreitä nukutaan n. 1t. On vähä uninen ollut koko ajan ja jos päikkärit lyhenee ni unille meno aikastuu ja toisin päin. Unimäärä on vakio reilu 10t. Ei oo meidän perhe-eloa haitannu, mut se haittais jos laitettais nukkuu seiskalta ja heräisi 4-5 aikaan. ;)
 
Meillä mennään nukkumaan 20.30,mutta yleensä tuo kuopus kiekuu sängyssään klo 22 asti,olenkin miettinyt,että täytyy rueta laittamaan myöhemmin sänkyyn niin ei tartte sieillä niin pitkään kiekua.Herätys aamulla yleensä klo 7.Päikkäreitä nukkuu 1,5h eli siis ikiliikkuja kysessä.Nukkuu tällä hetkellä vähemmän kuin isoveljensä.
 
Meillä lapset menevät nukuu 21-21.30 välillä. eka nuorempi ja sit vanhempi, peräkkäin. Moletta iana saängyissä viimeistään 22. Aamulla herätään siin 08 aikaan.

Me hoidamme parisuhdetta päikkäreiden/yö unien aikana. Isäntä tekee vuorotöitä, joten eipä sitä yhteistä aikaa muutenkaan niin kummasti oo. Meille sopii tämä tällainen rytmi oikeen hyvin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.06.2006 klo 22:46 TheBigMama kirjoitti:
Minä on ainakin hirmu tyytyväinen kun likka menee 19.30-20 nukkuun kun tosiaan sitten jää aikaa hiukan itelläkin hengähtää. Välillä jos venyy illemmaksi nukkumaan meno niin sit on tyttö niin väsy että hyvä ettei iltapuurolle nukahda. Eikä mua kyllä haittaa aikanen herätys aamullakaan kun jääpä hyvin sitten aikaa touhuta päivän mittaan kaikkea. Jos nukuttais joka päivä 9-10 asti niin hulluks tulisin, kun ei ehtis mitään tehdä! Ite oon kyllä kans aika väsy jo 22-23 aikaan.

Mutta kaikki kai taaplaa tyylillään, mikä sit kenenkin rytmiin sopii. Toivottavasti ei vaan jää sit päälle myöhänen nukkumaanmeno (niillä joilla siis valvotaan pitkään), ajatellen sitä kun pitäis mennä hoitoon ja kouluun joskus. Sillon kun on sitten pakko aikasin heräillä...
Näin myös meillä. Samaa mieltä. Ihana hengähtää vähän illalla ja aamu kuuden herätyksiinkin on tottunut. Ainakin melkein. :whistle:
 
Meillä poitsu aiemmin meni nukkumaan klo 19-20. Pikkuhiljaa alko vetää myöhasemmäks. Lähinnä meni niin, eetä nukkumaanmenosta taisteltiin se tunti tai pari. Aamulla herää 7 aikoihin ja nukkuu päivällä 1 1/2 - 2 tuntia yhdessä tai kahdessa pätkässä. Aikasemmin tosin heräs myös jo 5-6 aikaan aamulla. Sen puoleen tää rytmi kuitenkin kivempi! =)
 
Meillä poika on mennyt kuukauden ikäisestä aina nukkumaan ysiltä (ikää nyt 1v3kk) ja tällä hetkellä herätään 8-9 välillä.

Tämä sopii oikein hyvin, koska olemme mieheni kanssa illanvirkkuja, joten yhteistä aikaa jää hyvin kun menemme myöhään nukkumaan.
Ja äiti saa nukkua aamulla pitkään. Isi-parka joutuu lähtemään aamuisin töihin, mutta tulee toimeen huomattavasti lyhyemmillä unilla kuin äiti...
 
Mulle sellanen rytmi ei sopis, että lapsi menis nukkuun vasta 22. Vauvana nukahti usein vasta puoliltaöin ja se oli mulle ihan kamalaa, mies joutu siinä olemaan enemmän vastuussa. Mutta ymmärrän hyvin, että joillekin tuo rytmi on ihan sopiva. Meille sopivinta on se, että lapsi nukahtaa 20-20.30 :) Sitten kun hoitoonkin menee kesän jälkeen, niin sopiva rytmi on jo olemassa valmiiksi.
 
Kaksivuotias tyttömme on nukkunut koko ajan niin, että yönunille nukahtaa n. klo 20-21, päivällä nukkuu nykyisin noin kaksi tuntia hoitopaikassa. Aamulla herätys jo klo 6.. Mutta virkeänä lähtee sitten hoitoon kuitenkin, tykkää olla siellä. Viikonloppuisin herää n. klo 7-9.
 
:wave: Meiän perheen elämään sopii sellanen rytmi, että pojat nukahtaa 22 - 22.30 ja aamulla noustaan sitte 8-9 :D ! Tämä mm.siksi, että muuten pojat eivät ehtisi koskaan nähdä isäänsä ja kuten aikaisemmin kirjoitettiin niinku aamulla ei oo hoppua mihkään niin on kiva nukkua pitempään. =)

Ja miten meidän parisuhde voi...no kiitos kysymästä oikein hyvin! :heart: onhan tuossa esimerkiksi kympin jälkeen puoleenyöhönki vielä 2h ja ehtii siinä vielä senkin jälkeen sopevat yöunet nukkua... :D :heart:
 
mulla hajois pälli jos poika menis noin myöhään nukkumaan. Itsekin menen ajoissa nukkumaan että jaksan koulussa/töissä. Omaa aikaa jää iltaisin ehkä tunti tai kaks, eli ei yhtään liikaa...
 
Puoltoistavuotias poikamme on jo pitkään laitettu nukkumaan klo 20 ja aamulla heräilee klo 6-7 välillä. (nimenomaan laitettu- jos sais itse valita nukkumisaikansa niin tokkopa nukkuis paljon koskaan. Väsymyksestään huolimatta painelis menemään vaikka kuinka kauan). Olen muutenkin sitä mieltä, että vanhemmat määräävät pienen lapsen nukkumaanmenoajoista!
Koska lapsi menee nukkumaan aikaisin, jää itselle vielä hengähdysaikaa muutama tunti ennen omaa nukkumaanmenoa. Tosin aika harvoin tulee hoidettua parisuhdetta, enemmänkin aika menee päivän postien tai lehtien ja kirjojen lukemiseen sekä tv:n katseluun! Tai ihan vaan rentoutumiseen. Pitäisi tietenkin panostaa parisuhteen hoitamiseen!
 
Pyrystiina
Meillä molemmat pojat menevät nukkumaan 21.30-22.30 ja heräävät 08.00-09.00. Meille tämä rytmi sopii parhaiten ja silloin myös parisuhteemme voi hyvin. Itse en tarvi unta kuin 7h, joten minulle jää omaa aikaa useampi tunti. :) Minusta kaikista tärkeintä on se, että lapsi saa tarvitsemansa unen kellonajoista riippumatta.
 
äiti1981
No meillä nukkumaan mennään 19.30-20 ja herätään 7 aikoihin. Tämä rytmi sopii meille tosi hyvin! Nimittäin tämä äiti tarvitsee paljon unta ja menenkin usein 9 aikaan (talvella) nukkumaan :whistle: . Nyt tosin näin kesällä on tullu valvottua "vähän pidempään" :D

Välillä näin kesäisin tietty harmittaa kun pojan pitää olla niin aikasen nukkumassa, olis kiva tuolla pihalla remuta ja kylästä aina joutuu lähteä aikasin. Mutta eihän se nyt niin justiinsa ole jos joskun tuo pojan nukkumaan meno venyy 21 asti, jos vaan poika jaksaa.
 
Meillä on nyt jonkun aikaa menty maate 21 viimestään. Jaksais valvoo pidempäänkin, mutta siitä alkaa mun aika olla koneella.
Aamusta sitten herää 7-8 aikaan, jollei ole aikasempaa herätystä hoitoon.
Aikasempi rytmi oli 19 maate ja 4-5 aikaan ylös. Tää nykynen on paljon parempi. Syssymmällä iltojen pimetessä siirrän taas unille menon viimestään 20.30.
 
Meillä lapset menevät nukkumaan noin klo 22 ja heräillään aamulla kaikki yhdessä noin kello 8.30-9. Sopii niin ihanasti mulle kun olen itse iltavirkku ja aamuntorkku. Mulle taas kamalaa pakkopullaa olisi herätä kuudelta kun ei tarvitse vielä lähteä töihin tms. Ja tuosta parisuhteesta, mies tekee viisivuorotyötä joten meidän omaa aikaa jää aina johonkin väliin ja parisuhteen hoitoon mielestäni kuuluu myös koko perheen yhteinenkin aika. Ketkä itse elävät vain päivärytmiä niin heidän on ehkä mahdoton tajuta vuorotyölaisen arkea ja sen rytmitystä.
 
Meilläkin siis tosiaan poika laitetaan nukkumaan 21 aikoihin. Jos sais ite valita, menis niin pitkään, kun vaan raajat jaksais liikuttaa... :kieh:

Ja mies töissä 10-20 melkein joka päivä. Eli parisuhdetta hoidetaan useimmiten miehen vapailla.
 

Yhteistyössä