Kodin valaistus ja sen suunnittelu

Miten olette suunnitelleet uuden kodin valaistuksen, itse, sähkösuunnittelija vai valaistussuunnittelija? Mitä kannattaa huomioida? En hae mitään erikoisia valaistusratkaisuja vaan hyviä vinkkejä lapsiperheen kotiin. Toivoisin, että valaistus on energiaa säästävä, ei aiheuta häikäisyä ja olisi oikeanlainen ja riittävä oikeassa paikassa. Lamppu keskellä huoneen kattoa ei tunnu kovin houkuttelevalta. Onko kenelläkään kokemusta päivänvalolampuista, mihin huoneisiin niitä kannattaisi laittaa? Kertokaa omista suunnitelmistanne sekä kokemuksia nykyisestä kodistanne, mikä hyvää, mikä huonoa valaistuksessa.
 
Meillä tehtiin sähkösuunnitelman mukana myös valaistussuunnitelma, siihen sisältyi halogeenivaloja, himmentimiä, kuituvaloja saunaan ja poreamammeen päälle jne. Enpä osaa vielä sanoa onko onnistunut ratkaisu, kun talo on vasta rakenteilla, mutta kaipa nuo ammattilaiset osaa. Toki itse olin vaikuttamassa pistorasioiden ja valojen paikkoihin.
 
Mä olen kuunnellut nyt paljon ammattilaisia, ja saanut hyvää tietoa. Mm. mitään upotettavia en aio laittaa kattoon, kiitos hyvän neuvon... miten meinaan paikkaa sen kolon sieltä katosta sitten kun kyllästyy. Sähkömies näytti normaalipohjalle asennettuja tosi ohuita plafondeja ja ne oli siistit. Varmasti meille tulee sellasia sitten. Lisäks halogeenit oon hylännyt niiden pistemäisen valon ja energiankulutuksen takia. Ledivaloja ollaan harkittu, halogeenit tulee vaan ulos pilareihin kun vastaavia ei muina valaisimina ole. Suunnitelmaa on tehty yhdessä miehen ja sähköalan eri ammattilaisten plus keittiöihmisten kanssa.
 
Päivänvalolampuista en ole kuullut.
Meillä mies suunnitteli ja teki valaistuksen itse.Paljon halogeeneja on,ne säästää sähköä.Himmentimiä on myös joka huoneessa,näin saa tunnelmallisen "iltavalaistuksen" ja yöllä se on todella hyvä lastenhuoneissa.Halogeenejä voi kääntää,ja valaistusta siten kohdistaa tiettyyn kohteeseen.esim.keittiössä kaapistoihin,seiniin tai tauluihin. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sollu:
Paljon halogeeneja on,ne säästää sähköä.
Halogeenit on ihan törkeitä sähkösyöppöjä!!!! Ne ei todellakaan säästä sähköä! Suurin osa halogeenien sähkönkulutuksesta menee lämmön tuottamiseen ja se lämpö lämmittää lähinnä kattoa.
 
Halogeenejä mekin haluamme välttää tai ainakin minimoida niiden määrän. Kiva kuulla vaihtoehtoja niille HyacinthBucket! Kuten Sollu kertoi, halogeenien valon voi osoittaa haluamaansa suuntaan. Onko muita valaisimia, joita voisi kohdistaa mutta olisivat energiaa säästäviä? Oletteko valaisseet kaappeja kohdevalolla? Olimme kesällä hotellissa, jossa oli vaatekaappin kohdevalaisimet (varmaankin halogeenit). Olipa ihana valita vaatteita kaapista, kun ne näki hyvin. En ollut ennen tajunnutkaan, miten pimeässä kotona vaatteita kaapeista pengon... Tuo päivänvalolamppu on tuttu vain Terveys messuilta, jossa valaistusliikkeellä oli siellä esittelypiste. Päivänvalolamppujen valo näytti valkoiselta verrattuna hehkulampun valoon, ei kuulmma vääristä värejä. Olisikin kiva kuulla, miltä valo näyttää kodissa, tuohan oli vaan esittelypiste, jossa oli useita valoja palamassa yhtäaikaa pienessä tilassa. =)
 
..olet oikeassa.Halogeenit kuluttavat enemmän energiaa kuin esim. hehkulamput,mulla oli väärää tietoa.Minusta niissä kaikesta kulutuksesta huolimatta on kaunis valo ja en pidä kattovalaisimista ollenkaan.Varmaan niitäkin on hankittava pikkuhiljaa. =)
 
Halogeeneja käytettään paljon ja ainakin meidän tutut ovat niistä tykänneet. Nimenomaa kattoon upotettuina ne ovat tyylikkäitä. Alakerrassa meillä on katto ontelolaatasta, joten niihin osiin joihin ei tule alaslaskuja ei tule halogeeneja upotettuina. Takkahuoneeseeseen esim. täytyy laittaa sitten niitä ei niin tyylikkäitä spottivaloja, mutta eipä takkahuoneen ja makkarin valaistus tarvi kovin hyvä ollakaan.
 
Meillä suunniteltiin kodin valaistus, ainakin noin pääpiirteittäin.
Keittiöön tulee valaisimet kaappien päälle ja työvalot kaappien alle. Olohuoneeseesn tulee upotettavat halogeenit takan eteen ja yhdelle seinustalle. Melkolailla keskelle kattoa tulee vielä varaus perinteiselle valaisimelle. Ruokailuryhmän päälle tulee riippuva valaisin.

Saunaan tulee kuidut ja rappusiin led-valot valaisemaan portaita sivustapäin. Ne voi myös jättää turvallisesti päälle yön ajaksi.

Muu valaistus on sitten aika perinteistä :D
 
Meille tulee epäsuoraa valaistusta olohuoneeseen ja ruokailutilaan. Seiniä kiertää valohylly, jonka päälle tulee loisteputket, jotka valaisevat katon kautta tilaa. Keittiöön tulee kaappien päälle ja alle loisteputket. Muihin tiloihin ollaan valittu valaisimia, joihin sopii energiansäästölamput. Ad-luxin sivuilla on paljon tietoa erilaisista valaistusratkaisuista ja nimenomaan päivänvalolampuista. Loisteputkia ja energiansäästölamppuja saa nykyään monen sävyisinä, ei siis tarvitse tyytyä kylmään "teollisuusvaloon" vaikka pistäisikin loisteputkia. Aivan upeita valaisimia on mm. Fagerhultilla (ad-luxin sivuilta löytyy kans) ja Philipsin tosi hyvän näköisiä energiansäästölampuilla varustettuja valaisimia oli paikallisessa K-Raudassa.
 

Yhteistyössä