Kohdunulkoinen raskaus: jälkipuintia

En sitten mennyt ratsastamaan, kun rupesin miettimään, että kun tuota vuotoa on edelleen ja se ei tule kohdusta vaan siitä kohdunkaulankanvasta, joka on arka paikka, niin että jos se ratsastuksesta yltyy ja sitten kaduttaa ja ankarasti. Meen ens viikolla, Jospa vuoto olis sillon jo loppunut. Aloitin ratsastuksen näin aikuisiällä. Mentiin tytön kanssa yhdessä alkeiskurssille jokunen vuosi sitten. Tosi kiva harrastus; mitä nyt tyttö putos viikonloppuna estekurssilla ja on nyt naama ruvella :eek: . Onneksi ei käynyt pahemmin. Mullakin on edellisestä kerrasta jo aikaa ja toivon, että saan ponin, niin en tipu niin korkeelta, jos on tasapaino vähän ruoteessa :D Itse en edes haaveile hyppääväni esteitä.

Ootko A-Erika miettinyt ryhtymistä sijoitusperheeksi? Useinhan ne sijoitetut lapset saakin sitten jäädä siihen uuteen perheeseen. Mää oon sitäkin miettinyt. Me ei olla miehen kanssa naimisissa, joten antaisko ne meille lasta? Ja sitten oon vielä eronnutkin :x Toisaalta nää kaks jo olemassa olevaa lasta vois saada luvan riittää. Pitää vielä miettiä, että uskallanko/haluanko enää yrittää. Onhan tässä aikaa mietiskellä ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja happihyppy:
Ootko A-Erika miettinyt ryhtymistä sijoitusperheeksi? Useinhan ne sijoitetut lapset saakin sitten jäädä siihen uuteen perheeseen. Mää oon sitäkin miettinyt. Me ei olla miehen kanssa naimisissa, joten antaisko ne meille lasta? Ja sitten oon vielä eronnutkin :x Toisaalta nää kaks jo olemassa olevaa lasta vois saada luvan riittää. Pitää vielä miettiä, että uskallanko/haluanko enää yrittää. Onhan tässä aikaa mietiskellä ;)
Toivottavasti pääset kohta hevosen - tai ponin - selkään. Minulla on huomenna tallipäivä, saa nähdä mita hevonen tuumii kun edelleen kävellään käsikynkkää...

Me ei olla oikein lämmetty tuolle sijaisperheasialle, valitettavasti. Kun takana on vuosia lapsettomuutta ja rankkoja hoitoja niin en itse uskalla ryhtyä ensisijaisesti sijaisvanhemmaksi. Vaikka tiedän että useimmiten lapsi jää perheeseen, niin minua pelottaisi aina että joku tulee ja vie lapsen. Siksi adoptio on meillä nyt ensisijainen. Toivottavasti lämpenen sijaisvanhemmuudelle mahdollisen adoption jälkeen. Haluasin ainakin kaksi lasta, mutta iästäni johtuen toinen adoptio vaikuttaa kaatuvan. Olen 38 v.

kipo71 - minä sain kolme ja puoli viikkoa sairaslomaa. Olisivat vielä viikon siihen päälle antaneet, mutta minä halusin töihin |O

 
mentii tänään sit kättärille, hcg oli 80000, sit (eri lääkäri ku viikko sit) ultras ja totes sikiön olevan elossa ja itsekin näin sydämen sykkeen! ja hänen mielestään se ei ole arvessa kiinni... oli kasvanut viikossa sen mitä pitääkin, ei ollut siis ollut "moksiskaan" metotrex-piikistä, kyllä lekuri vähä ihmetteli! ja tietty mekin! seuraava käynti maanantaina, katsotaan sijainti taas ja hcg. ja nyt menen ylilääkärin tykö, toivottavasti asiat selviivät! mut pidetään peukkui että kaikki hyvin ja raskaus saa jatkua!! se mitä sitten solumyrkky on voinut aiheuttaa sikiölle vauriota, ei taida tietää kukaan?? nii, ja vielä se hematooma kohdussa, oli ollut kaksoisraskaus, toinen mennyt kesken silloin 28.12, kun vuosin kovasti. ja tuo hematoomakin on 10% keskenmenoriski nyt elävälle vauvalle. tätä varmaan keltään kysellä, että onko vastaavaa sattunut, en usko.
 
Siis aivan mieletöntä! Ota nyt ainakin tupla-annos foolihappoa HETI, sillä MTX syö sun elimistöstä foolihapot ja sikiö tarvii foolihappoa epätoivoisesti!!!!!! Yritän googlettaa, jos löytäisin jonkun vastaavanlaisen tapauksen.
 
Voi, löysin tapauksia, joissa on käynyt huonosti =( Raskaus on jatkunut, mutta vauvalla on ollut paljon vikoja, joisa osa on todettu vasta kun vauva on syntynyt. Löysin myös positiivistakin (http://www.choicetolivewith.com/methotrexateabortion.html), mutta en tiedä, kuinka luotettava lähde tuo on. On nimestä päätellen abortinvastainen. Sivustolla sanotaan, että 27:stä tapauksesta 20 syntyi terveenä. Itse en tuohon kyllä luottaisi =( Tässä kuitenkin vielä lisää positiivisia tuloksia http://www.motherisk.org/prof/commonDetail.jsp?content_id=215

Tässä vielä sairaanhoitajan synkkä vastaus jollekin, jolle on tehty väärä diagnoosi ja annettu lääkettä:
Obviously this is a very heavy duty drug and there is an extremely slim to none chance that this medication would not cause birth defects in an unborn baby. The most common defects seem to be neural tube defects, cleft lip/palate, and limb deformities. For some of these eventualities, they would likely be able to test with a Quad Screen in the 16th week, but for others you would have to wait until delivery. This was a terribly awful and unfortunate situation for you. I just cannot even imagine what you have gone through. (http://en.allexperts.com/q/ObGyn-Pregnancy-issues-1007/Methotrexate.htm)

Kauhea tilanne joka tapauksessa
:hug:
 
eipä ole luottamista enää kaikkiin lääkäreihin! juu, sain reseptin foolitabletteihin, syön 4mg. päivässä. se lekuri sanoi pe. kans että 50% sikiöllä mahdollisuus jäädä eloon piikin takia.
ja ma. jos vielä syke on, niin meille kerrotaan mahdollisista vaurioista... mä ihan paniikissa!
tää on niin sairasta..
happihyppy, osaan englantia niin heikosti, etten ymmärrä noita tekstejä, pitää ukkoa pyytää kääntään, kuhan tulee duunista..
kiitos sulle tiedoista!
 
tänään kävin hyvällä lääkärillä, otti tilanteeni tosissaan.
istukka tiukasti kiinnittyneenä arpeen, mutta ei repeämisriskiä, taikka mulla hengenvaaraa.
siellä edelleen sydämensyke ja kasvaa normaalivauhtia.
kohdun seinä niin ohut ettei sitä edes näy ultrassa, jos nyt raskaus keskeytettäisiin, se tehtäis leikkauksella ja olisi yhtä suuri riski menettää kohtu, kun jos annamme lapsen kasvaa n. vk.35 ja sitten leikkauksella lapsi maailmaan. suomessa on näitä virhediagooseja tehty aikaisemminkin, sekä annettu metotreksaatti-piikki ja kun raskaus sitten on jatkunut vauvan syntymään, niin n.10%:lla on ollut epämuodostumia pään ja selän alueella.
lääkäri halusi että menemme viikon päästä naistenklinikalle sikiötutkimukseen ja siellä meille kerrotaan tarkemmin millasia vammoja mahdollisesti olisi odotettavissa.
nyt yritän heittää asian viikoksi pois mielestä ja
mennä ke. kokeilemaan työntekoa! saa muuta mietittävää!
ps. itse olen sitä mieltä että jos sikiö on tosi vammainen,
niin luoja hoitaa pois sen tuolta mun masusta,
jos taas hänet on tarkoitettu meidän perheeseen kasvamaan,
niin kaikki menee hyvin ja saamme kesän lopulla ihanan lapsen.
 
Onneksi tuo prosentti on noin pieni. Toivotaan ja uskotaan, että kaikki menee hyvin.

Olen taas vaihteeksi sairaalassa. ALoin tänä aamuna vuotaa aika lailla, joten ei kun polille. Ne otti mut osastolle. Nyt ei vuoda kuin niukasti, mutta päivällä tuli käden kokoisia hyytymiä ja verta niin, että seinällekin roisku. Jos vuoto jatkuu, voi olla edessä kohdun poisto. Onneksi nyt tilanne näyttää ihan hyvältä. Jospa tää vuoto lakkais itsestään. Hcg oli laskenut 221:een ja kystat munasarjoista hävinneet, joten jotain positiivista tänään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja happihyppy:
Olen taas vaihteeksi sairaalassa. ALoin tänä aamuna vuotaa aika lailla, joten ei kun polille. Ne otti mut osastolle. Nyt ei vuoda kuin niukasti, mutta päivällä tuli käden kokoisia hyytymiä ja verta niin, että seinällekin roisku. Jos vuoto jatkuu, voi olla edessä kohdun poisto. Onneksi nyt tilanne näyttää ihan hyvältä. Jospa tää vuoto lakkais itsestään. Hcg oli laskenut 221:een ja kystat munasarjoista hävinneet, joten jotain positiivista tänään.
Herranen aika! Kuulostaa todella inhottavalta :(

Toivottavasti olet jo päässyt pois sairaalasta?

Minullakin alkoi eilen TAAS vuoto. Kolmas vuoto kuukauden sisällä. Ensimmäinen oli "tavallinen", toinen lähinnä vanhaa tavaraa, ja tämä taas on tavallinen, eli tuoretta tavaraa. Kyllästyttää tämä.

Minulla uusi hcg-mittaus perjantaina, maanantaina todennäköisesti saan tulokset. Ajattelin samalla kysyä näistä vuodoista, että voiko niistä mitään arvuutella mitään.

Tämä on todella tylsä arvausleikki.

kipo71 - hyvä että näyttää hyvältä! Pidän peukkuja!
 
Pääsin tänään pois sairaalasta. Vuoto on nyt yhtä vähäistä kuin ennen tuota niagara-päivää (1-2 sidettä päivässä). Ultrassa näkyi, että siellä on vielä jotain, mikä tulee vuotamaan pois. Odotan kauhulla, milloin taas hulahtaa. Sain kuitenkin jotain veren hyytymistä parantavia lääkkeitä kotiin, joita pitää ottaa, jotta ei vuotais liikaa. Hemppa tippui niagara-päivän aikana 136:sta 107:ään. Pitäiskö sunkin A-Erika mittauttaa myös hemoglobiini, kun oot vuotanut jo pitkään!

Huominen vielä saikkua ja sitten perjantaina vuoraan pikkarit terveyssiteillä ja lähden pitämään tunteja. Vuotaminen kyllä jo kyllästyttää täälläkin. En tajunnutkaan keskeytynyttä keskenmenoa hoidettaessa, kuinka helpolla silloin pääsin.

Minkä ikäinen muuten oot A-Erika? Kipo on nimimerkistä päätelleen suunnilleen mun ikäinen. Täytin just 38. Kipolle vielä extrarutistus :hug:
 
teillä molemmilla kestänyt vuodot ja "koko prossit" tosi pitkään.
lääkäri soittikin eilen mulle ja pyysi mieheni kanssa meitä tänään vastaanotolle,
halusi keskustella. nyt tuli faktaa: 50% mahdollisuus että kohtu repeää 12vk:n jälkeen ja siinä tapauksessa iso % menettää kohtu. jos keskeytetään viikon sisällä, saattaa kohtu pelastua, siis melko varmasti pelastuu... mutta... melko varmasti se metotreksaatti aiheuttaa sikiölle jonkin asteisia erityisesti kasvojen ja kallon luiden alueen rakenteen poikkeavuuksia ym... meillä ma. asti aikaa tehdä päätös, joko keskeytys tai jatkaa... apuva! mitä te tekisitte?
 
Oih! Pistivätpä pahan... Mitä lääkäri suositteli? Mulle mun sanoi kyllä, kun kysyin, että kumpaa se suosittelee myrkkypiikkiä vai kaavintaa, että mun pitää se itse päättää.

Siis aivan kauheaa tehdä tollanen päätös. Jos päättää jatkaa ja repeää, niin mönkään meni se päätös, kun menee sekä vauva että kohtu. Jos ei repeä, niin saa kuitenkin pelätä koko loppuraskauden repeämistä ja lapsen poikkeavuuksia.

Jos päättää keskeyttää, niin ei voi tietää, kuinka olis voinut käydä ja saa sitten jossitella. Onko sulla muita lapsia? Jos on, niin valitsisin sen äidille turvallisemman vaihtoehdon, jotta lapselle/lapsille jäis äiti, eli keskeyttäisin. Ehkä valitsisin sen joka tapauksessa ja ajattelisin, että piti valita kahdesta huonosta vaihtoehdosta se vähän vähemmän huono.

:hug: :hug: :hug:
 
moi
on meillä 4v. poika. ei kuulemmma ole mulla riskiä menehtyä, asumme tässä lähellä sairaalaa. mutta kohdun- ja lapsen menetys jos kohtu repeisi ennen vk.26. jos päästäis vk. 28-30, niin lapsi leikkauksella ulos. lääkäri peitti hyvin mielipiteensä, vaikka kysyttiin, sanoi että meillä päätös. tätä ei voi keskeyttää kaavinnalla, riski että instrumentti sektion/ohuen seinän kohdalta virtsarakossa. jos keskeytys, niin piikki ja sikiön sydän pysäytetään, sit odotellaan, tuleeko itellään ulos, jos ei, niin pieni sektion tyyppinen leikkaus. tää on kauheeta tehä päätös...
 
juu, lokakuussa tulee mulla 38v. täyteen, että aika "vanhana" olemme aloittanut tuon ekankin yrittämisen... siin kesti 1,5v. tulla raskaax, nyt tärppäs ekan kierron jälkee, kun kävin poistattamassa kierukan.
 
Mihin kipo päädyitte?

Mulla oli tänään kontrolli. Hcg enää 12!!!!! Vuotoa edelleen jonkin verran. Uus kontrolli kahden viikon päähän, jolloin taas ultrataan, josko kaikki olis kadonnut. Siellä on ilmeisesti joku hyytymä tai hematooma. Mikäs A-Erikalla oli hcg viime mittauksessa?
 
onneks olkoon happihyppy.. hcg:n laskusta!

mentiin tänää sit sovitulle käynnille,
oli mulla aavistus että kaikki ei hyvin masussa.
lapsosen sydän oli pysähtynyt la, siis kasvu pysähtynyt silloin.
oli ihan helpottavaa nähdä/ kuulla,
tiesi silloin että oikeata päätöstä oltiin tekemässä.
huomenna aamulla osastolle, 4 pilleriä nasuun,
pitäisi kohdun tyhjennys tapahtua niillä,
siksi tehdään osastolla koska vuoto riski arpi-istukan takia.
sit jos istukka ei irtoo, nii joudun leikkaukseen.
toivomme että niin ei kävisi.

mutta nyt ihan hyvällä mielellä,
loppui tää "ollakko vai eikö olla-leikki".

 
Hei taas kaikille, kiireet töissä haittavat osallistumistani keskusteluun. Ensin pahoittelut Kipolle pienen kohtalosta, vaikutat kuitenkin olevan niin hyvällä mielellä kuin mahdollista! Hyvä näin!

Happihyppy - onnea! Nyt olet ns. normaalitilassa taas!?! Minulla hcg eilen otetussa kokeessa 436 - eli hitaasti etenee. Hoitaja soitteli tänään tämän tiedon minulle ja valitteli tilannettani, kun on niin hidas tämä lasku. Hcg:n lasku cornuraskauksissa on kuulemma vielä hitaampaa kuin muissa.

Vuotoa on edelleen, kolmas vuoto kuukauden sisällä, tällä kertaa se on kestänyt jo kaksi viikkoa... :whistle:

Ja sitten vielä ikäkysymykseen, tämä on melkein pelottavaa, mutta minäkin olen 38v :) Mitä lie ollut ilmastoinnissa vuonna 1970?
 
heippa taas!
ei onnistunut mun tyhjennys lääkkeillä osastolla, sain sitten 21.1
metotreksaatti-piikin ja kotiin.
kävin sit tänää sovitussa kontrollissa lääkärissä,
(olen ollut kuumeessakin koko viikon),
ottivat sitten crp:kin,
joka oli yli 90, eli aika korkea ja
sit vielä trombosyyttitaso tosi alhainen, 70.
siis joku "mättää" edelleen.
huomenna aamulla taas labraan ja
iltapäivällä soitto lääkärille.
taas 8.2 asti sairaslomaa...
että sellaista kivaa vaihteex täällä.
mut kyllä tästä toivutaan!
nii, ja lääkäri totes tänää että on pitkä prosessi,
että tuo hcg. laskee alas, oli sairaalas 30000 ja viime ma. 18000.
tän päiväset arvot ei ehtineet tulla ku pääsin lääkäristä ennen puolta päivää.
sanoi että voi viedä 3-4kk.!! appuva!!
mut onhan sulla A-erika kestäny kans tosi pitkään?
pari kk.??
mä syntyny -71, mut "sopivan ikäsiä" ollaan!!

 
Alkuperäinen kirjoittaja kipo71:
heippa taas!
mut onhan sulla A-erika kestäny kans tosi pitkään?
pari kk.??
No, onpa sinullakin tämä keskeytys hankala. Toivottavasti jaksat! Onneksi sait reilusti sairaslomaa, ehdit huilata edes vähäsen.

Minulla alkoi tämä "tyhjennys ja puhdistus" 19.11.2008, eli kymmenen viikkoa on nyt ollut tällaista sairaala- ja terveyskeskusravia...

Voimia!

 
Voit kipo soittaa sinne polille ja kysyä ne arvot puhelimitse. Toivotaan, että suunta on laskeva vaikka vauhti voiskin olla vähän hitaampi. Mulla on kontrolli tiistaina - toivottavasti viimeinen. Katsovat ultralla sitä hematoomaa. Vuotoa on edelleen, mutta nyt se on melkein pelkästään jo vanhaa ruskeaa verta. Tilasin ja tein itselleni kestositeitä, kun alkoi tympiä tuo jatkuva muovivaipassa olo. Nyt ei enää pelota, että alan vuotaa holtittomasti. Jospa tää tästä...

A-Erikalla on mennyt todella kauan tossa hommassa. Mulla tää alkoi 'vasta' joulukuun alussa ja on toivottavasti kohta ohi. Eli siis vain 2 kk.
 
heippa taas!
jälleen tänään lääkärissä, viikko sit hcg oli 6000, eilen 1300!! ja istukka enää ihan repaleinen ja sikiötä tuskin "tunnisti", vähä selkärankaa huomasi! siis suunta oikea...
mulla vaan kuume jatkunut koko viikon, mutta kuuluu kuulemma asiaan.
15.2 asti nyt sairaslomaa, sit alkaa talviloma ja pojan tarhaloma.ja jos vointi sallii lähdemme rukalle ja tallinnaan. matkatkin jo varattu. olis kiva vähän katsella muutakin kun kotiseiniä. peukut pystyyn että pääsemme lähtemään.
 
Kipon Hcg on laskenut hienosti! Kyllä sää sinne reissuun pääset! Minä sain kontrollissa "terveen paperit". Hcg oli alle 2 ja hematooma enää parimillinen. Pikkusen on vielä tuhruttelua, mutta nyt saa jo harrastaa kaikkea normaalisti. Kaikkea paitsi raskautumista. Siinä pitää odottaa maaliskuun loppuun. Katotaan sitten, yritetäänkö vielä vai ei.

Joko A-Erikalla on alle 2?
 

Yhteistyössä