Kohdunulkoinen vai normaali raskaus?

Hei!

Olen tehnyt tänään positiivisen raskaustestin, mutta minua arveluttaa sen paikkansapitävyys tai raskauden mahdollinen sijainti. Arvelin tässä kierrossa ovulaation tapahtuneen 19.12., mutta aiempien kiertojen vuotohäiriöiden sekä epäsäännöllisen kierron takia kävin gynekologin vastaanotolla 29.12. Silloin otettiin ultra kohdusta ja munasarjoista. Gynekologi totesi vasemmassa munasarjassa kystan, joka oli kuulemma jo poistumassa tai pienenemässä. Kyselin raskauden mahdollisuudesta, mutta hänen mukaansa kohdun limakalvo näytti sen verran ohuelta ettei hän nähnyt mielestään merkkejä raskaudesta. Sain Terolut-kuurin aloitettavaksi seuraavassa kierrossa, kystan hoitoon. Ilmeisesti tarkoitus oli tukea limakalvoa raskautumista silmällä pitäen.

Nyt kuukautisia ei kuitenkaan ole kuulunut, vaikka epäsäännöllinen kiertoni tekee vaikeaksi arvioida milloin niiden pitäisi varsinaisesti alkaa. Tein tänään raskaustestin, sillä rintani ovat olleet arat jo muutaman päivän, mikä ei kuulu normaaleihin kuukautisia edeltäviin oireisiini, halusin varmistaa tilanteen. Testitulos olikin haalea, mutta positiivinen kumminkin. Olen edellisen kerran tehnyt negatiivisen raskaustestin 31.12. eli uudenvuoden aattona.

Nyt olen lähinnä huolissani siitä, voiko kyseessä olla normaali raskaus, kun vain noin puolitoista viikkoa sitten gynekologi on pitänyt raskautta epätodennäköisenä, mm. kohdun limakalvon perusteella. Todennäköisesti ovulaatio on tapahtunut myöhemmin, esim. 26.12. tienoilla jolloin minulla oli myös sen suuntaista oireilua, mutta pelkään tuon gynekologikäynnin perusteella raskauden olevan kohdunulkoinen.

Onko mahdollista, että jos ovulaatio onkin tapahtunut oletettua myöhemmin, että limakalvo olisi ehtinyt paksuuntua riittävästi tuosta 29.12. tilanteesta niin että normaali raskaus olisi saanut alkunsa? Voiko tuo kysta vaikuttaa tilanteeseen?
 
Hei,

Kohdunulkoisia raskauksia on n. 1-2 % kaikista raskauksista. Sille altistavat mm. sairastettu klamydia ja sisäsynnytinelinten tulehdukset, vatsan alueen leikkaukset ja aiempi kohdunulkoinen raskaus. Suurin osa kohdunulkoisista raskauksista sijaitsee munatorvessa. Alkuvaiheessa kohdunulkoinen raskaus ei välttämättä anna oireita, mutta veristä vuotoa ja alavatsakipua saattaa esiintyä.

On mahdollista, että olet ovuloinut oletettua myöhemmin. Jäin miettimään, voisiko olla mahdollista, että ovulaatio on tapahtunut vasta tuon gynekologikäynnin jälkeen. Munarakkula voi kasvaa noin 2,5 cm:n läpimittaiseksi ennen ovulaatiota. Kohdun limakalvon paksuudesta ja rakenteesta voi päätellä, onko ovulaatio vasta tulossa vai jo tapahtunut. Joskus yllättävänkin ohuella limakalvolla voi tulla raskaaksi.

Haalea positiivinen raskaustestitulos viittaisi siihen, että ovulaatio on tapahtunut enintään kaksi viikkoa sitä ennen. Emättimen kautta tehtävällä ultraäänitutkimuksella nähdään kohdussa sikiöpussi noin viikko positiivisen testin jälkeen, ja sikiökaiku ja syke noin kaksi viikkoa positiivisen testin jälkeen. Mikäli halutaan arvioida raskauden sijaintia tätä ennen, tai jos raskauspussia ei näy, voidaan verinäytteestä tutkia raskaushormonipitoisuutta kahden päivän välein. Kohdunsisäisessä raskaudessa pitoisuus kaksinkertaistuu tuossa ajassa. Hitaammin nouseva tai laskeva pitoisuus voi viitata kohdunulkoiseen raskauteen tai esim. tuulimunaraskauteen.

Mikäli sinulla on vatsakipua tai veristä vuotoa, suosittelen hakeutumaan gynekologille, jotta raskauden sijainti voidaan selvittää. Muutenkin voi olla järkevää varmistaa ultraäänellä raskauden kesto, jos kiertosi on ollut kovin epäsäännöllinen.

Sanna Uotila
erikoislääkäri
Dextra Lapsettomuusklinikka
 

Yhteistyössä