koira ja normaali arki

  • Viestiketjun aloittaja mä vaan
  • Ensimmäinen viesti
mä vaan
kertokaapas minulle miten pyöritätte arkea, jossa lapsi ja koiran. Haluaisin kuulla muiden "selviytymisestä". Meillä ei ole mahdollisuutta pistää pikku koiraa päiväksi pihalle kun olemme töissä.
 
koirien omistaja
Minun mielestä koiran ei pitäisi olla liikaa yksin,monet koirat ovat
jopa 10 tuntia päivässä yksin.Se on liikaa.
Meidän perheessä kouluikäiset lapset voivat hoitaa kun tulevat koulusta.
Toisaalta teen vuorotyötä ja mies päivää joten meillä on melkein aina
joku kotona.Sääliksi käy naapurin koiria jotka ikävissään ulvovat
pitkät päivät.
 
Meillä kaksi koiraa. Ovat kotona joka päivä yksin n.8h riippuen vuoroista. Miehellä 2vuoro työ ja itse opiskelen tai olen töissä välillä. Hyvin on mennyt. Ei mitään valittamista ole ollut. Joskus on olleet sen 10h mutt silti hyvin menee. Harrastetaan ja ulkoillaan aina aika paljon, kun ollaan kotona. Heillä paljon virikkeitä ulkoillessa ja koulutus tilanteissa. Lapsi tietenkin mukana. Meillä ei poika koskaan tule ulkoiluttamaan koiria!! Vastuutonta, koska monet lapset eivät pysty pitämään koiria hallinnassa. Vaikka koira olisikin pieni, aina voi sattua jotain.
 
koirien omistaja
No herranjestas,kyllä minä ulkoilin ja myös koulutin saksanpaimenkoiran
13-vuotiaana,kyllä koiraleirejäkin järjestetään jo 12-vuotiaille.Sääliksi
käy sun poikaa jos vasta täysi ikäisenä saa koiraanne ulkoiluttaa.
Sehän riippuu aivan lapsesta pärjääkö tämä koiran kanssa.Eihän kaikki
aikuisetkaan pärjää.
Meidän 13-vuotias on yhtä pitkä ja vahva kuin minä,hän onkin ainoa
meidän lapsista joka saa ulkoiluttaa myös meidän isoa koiraa,tästä hän
on hyvin ylpeä ja pärjää koirien kanssa hienosti. :kieh:
 
Lapsi ja koira yhdistelmä toimii joskus joskus taas ei.. esim. koirapuistoon ei missään nimessä pitisi ottaa lapsia jos lapset juoksee siellä tai kuten eräät lapset tulee päineen koirapuistoon! entä jos koirat rupeis tappelemaan kuka ne erottaisi? lapsiko tuskin.. vastuu?!!?!??
eräs naapurustomme koira oli aina lasten mukana näin ehkä kolme kertaa aikuisen ulkoiluttavan, poika tuli meitä vastaan eikä osannut/pystynyt hallitsemaan fleksiä vaan koira säntäsi meidän koiranpennun kumoon useasti.
No onhan noita mutta on hyviäkin olen monesti nähnyt lapsia jotka hallitsee koiran paremmin kun aikuiset, mutta tietenkin riippuu koirasta ja lapsesta onnistuuko.

Normaali arki kohta vuodenvanhan lapsen ja kolmen koiran kanssa menee ihan hyvin, välillä ongelmia jos mies onkin myöhään töissä mutta aina saa jonkun avuksi.
 
Meillä koirat saa yleensä yhden tunnin lenkin päivässä jos sää sallii. Lenkillä yleensä lapsi rattaissa.
Muut pissatukset hoituu omaan pihaan jonne päästän aamulla ja illalla ja koska milloinkin.
Koiran ja lapsen kanssa satunnaisesti koirapuistossa ja varsinkin silloin kun en saa vedettyä itseäni lenkille.
Kun oli työssä otimme koiran mukaan jos meillä oli pitempiä kyläreissuja + tein lisäksi aamu- ja iltapissapyörähdyksen.

Koulutan koiria satunnaisesti, joskus enemmän joskus en lainkaan. Koulutus sujuu kun lenkillä (tänne ja sivulle käskyt) tai lapsen tehdessä hiekkakakkuja tai toisen vanhemmista ollessa paikalla.

Lapsi on mukana koiran harjaamisessa (haluaa vähän harjata vaikka ei osaakkaa ja katsella harjausta) ja pesemisissä (katselee innostuneena tuolilla istuen).

Illalla koiramme rauhoittuu ja jos ei rauhoitu laitan toisen tuulikaappiin nukkumaan ja toisen kodinhoitohuoneeseen. Haluan, että illalla kun lapsi menee nukkumaan ei mitkään eläimet tai ihmiset kohella. Samoin päiväunienaikaan laitan koirat erilleen ja telkeän nukkumaan omiin oloihinsa.

Meidän koirille riittää tämä, ne on siihen tottuneet ja vanhempi tähän on joutunut tottumaan kun oli meillä jo ennen lapsen tuloa.

En leiki koirien kanssa muuta kuin koulutusmielessä palkintona luoksetulosta (hetki solmun repimistä omistajan kanssa). Rapsutuksia myös palkinnoksi luokse tulosta.
 
meillä on kaksi koiraa..tosin mä olen vielä kotona lasten kanssa..esikko on kohta 4v ja kuopus sit 2v
vanhempi koira otetaan lenkille matkaan ja molemmat sit pihalle ku mennään hiekkikselle...
nuorempaa koiraa käytetään silti päivittäin lenkillä...jopa siskoni sitä juoksuttaa...eli sisällä ei paljoa olla..
 
SHV
normaali päivä menee jokseenkin siten, että käytän koirat pienellä kävelyllä aamusella noin klo 6 aikoihin, silloin yleensä vielä kohta 6v tyttö nukkuu, on opeteltu hänen kanssaan pieniä yksinolohetkiä jo ja kännykällä saa kiinni minut. Aikaa menee noin 20min. Sitten herättelen tytön ja lähdetään hoitoon ja töihin. Mieheni tulee töistä jo klo 13, lähtee jo klo 4 aikoihin. Töistä tultuaan käyttää ensin koirat noin tunnin lenkillä ja hakee lapsen hoidosta. Sitten iltapäivästä tuun ite kotiin ja siinä normaalit kotihommat, ruoanlaitot ja siivoukset yms. Sitten siinä 18-20 välisellä ajalla koirat pääsee sellaselle 1-1½ lenkille, lenkittäjän on jompikumpi meistä aikuisista tai sitten lähdemme koko perhe. Lisäksi toista, nuorempaa koiraa on aktivoitava muutenkin eli yleensä jälkiharjoituksia noin joka toinen päivä siinä iltapäivästä. Siinä on yleensä lapsukainen apuna :) Iltasella vielä käytetään pikaisesti, ellei tuo iltalenkki ole venähtänyt myöhemmäksi. Vapaapäivinä koirat pääsevät sitten pidemmille lenkeille, pyöräillään paljon jne. Nyt on myös nuo lenkit osittain korvattu uimisella..

Toiseen ketjuun laitoinkin, että oli aika jolloin olin kahden koiran kanssa ja alle 1-vuotiaan lapsen kanssa yksin, mieheni ollessa armeijassa. Samaan aikaan väänsin koulukaverini kanssa lopputyötä ja suoritin muitakin kursseja poisalta. Silloin oli kyllä koiran ulkoilutus hankalampaa, mutta avuksi löytyi selkärinkka, pikasemmat lenkit hoitui aamuin illoin siten, Päiväunien aikaan sit lenkitin koirat ja tosiaan, jos keli oli sellainen, ettei lasta ole soveliasta viedä ulos, pakkasin kaikki autoon ja ajoin peräkorpeen (joka ei ollut kaukana) ja koirat juoksi irti siellä, lapsi viihtyi siinä autossa ja mie viskelin koirille keppiä ja leikitin niitä siinä auton vieressä... Näin jälkikäteen ajateltuna olen miettinyt, kyllä, että oli se aikaa, vaan siitäkin selvittiin...
 

Yhteistyössä