kokeillaas tulisko täältä yhtään vinkkejä/apuja (koskee lapsen kakkaamista)

meillä tyttö 2v6kk on kuiva (yövaippa on vielä varuilta) eikä vahinkoja enää satu, mutta tyttö kakkaa koko ajan pikkareihin, sill eei auta lahjonnat ei mitkään ja tähän asti oon ollu kärsivällinen, mutta nyt oon niin lopenuupunut tohon että oon jopa sortunut torumaan tuhmaksi ja välillä joap huutamaan että ei saa kakata pikkuhousuihin *nolo*

Millä saan tytön tekemään kakan pönttöön?
Pissat tekee aina pönttöön, mutta tuo kakka....
ei halua tehä pottaankaan, tietää että kakka tehää pönttöön ja ei sa tehä pikkareihin, itsekin niin sanoo, mut silti *huoh*

Ja älkää sanoka ettei se yks kakka päivässä nyt niin vakavaa oo, kun se olisikin se yksi kakka vaan, mutta kun tyttö kakkaa sen 3-4 kertaa päivässä niihin pikkareihin, mitä mä teen väärin kun tyttö ei suostu pöntölle kakalle?....
 
Meillä oli ihan sama juttu kohta 3-vuotiaan tytön kanssa. Kakkasi pikkareihin ihan iloisena tai sitten halusi vaipan, johon kakata. Ei auttaneet tarrat tai mitkään muut lahjonnat. Itse annoin kakata (kesto)vaippaan, mutta puhuin aina siitä, miten hienoa olisi, jos kävisi kakalla vessanpöntöllä niin kuin isot tytöt. Kerran sitten sattui pissalla ollessaan kakkaamaankin ja oli itsekin asiasta haltioissaan ja se kerta ratkaisi asian.
En usko, että teet mitään väärin. Meillä pönttöön kakkaaminen saattoi jännittää tyttöä, koska kakkaamisongelmia kuten ummetusta on ollut välillä vaivana.
 
en myöskään usko sinun mitään väärin tekevän, ei ehkä vaan vielä ole valmis siihen pytty kakalle.

Meillä auttoi kakkakakku juhlilla lahjominen, sai valita millaisen kakun teen ja kutsuttiin rakkaat serkut, eno ja enon vaimo juhliin. Eli pidetiin kemut kun kakka tuli pottaan ensimmäisen kerran, ehkä noin kuukausi sitten ja nyt on jo siirrytty pytylle asioimaan. Ylpeä poika oli ja kun eno toi vielä pienen lahjan niin :D
Eli pitkään keskustelimme tästä mitä tehdään sitten kun kakka tulee pottaa ja yhtenä päivänä hän sitten vain halus sinne potalle ihan itse.

Mutta ole vain kärsivällinen, ymmärrän kyllä et hermot meinaa mennä jos toisella vielä 3-4x tulee päivässä kakat, mutta hän on vielä tosi pieni. Vaikka onkin jo päiväkuiva ja hallitsee rakontoiminnan niin toisilla se suolenhallinan kehitys voi viedä hiukan pidempään, melko varmaan nyt kevään kuluessa hänkin alkaa käymään pytyllä kakalla. Jos ei niin kesällähän teillä taitaa olla 3v. neuvola niin sitten voit vaikka siellä ottaa asian puheeksi.
 
Meillä kanssa kakataan vaippaan, tyttö 2v6kk. Vuoden päivät on ollut päiväkuiva, pissan osilta. Nyt on muutaman viime viikon aikana tehnyt pari kakkaa pottaankin eli pikkuhiljaa... Yökuiva ei todellakaan ole vaan meille on tullut nyt ongelma että vaippa vuotaa yöllä ja täytyy vaihtaa. :ashamed: Otin jossain vaiheessa näistä asioista stressiä mutten enää. Itse kun olen vielä 8kk raskaana ja voipi vauvan tulon myötä tulla takapakkia :heart:
 
Tuttua myös meillä. Tosin, tämä housuun kakkaaminen astui kuvaan, kun elämän rytmi muuttui. Tulkitsin sen protestoinniksi tai huomion hakemiseksi tai joksikin.
Meillä tilanne muuttui hyvään suuntaan ehkä noin kuukaudessa. Sisi kakka tulee taas pottaan.

Sen sanoisin kuitenkin, ettei huutaminen tähän auta. Pitkämielisyyttä siis kannattaa harjoittaa.

Tiedättekö, että lapsi luulee hänestä irtoavan jotakin, kun kakka tulee. Psykologinen juttu, että se on hirvittävää, pelottavaa ja sitä ei sen takia halua tehdä pottaan. Turvallisempaa kai tehdä housuun.

Lapsesi tekee usean kakan päivässä, en tiedä onko se hänelle normaalia. Vai jännittääkö kakkaaminen häntä ja hänellä tavallaan on kokoajan kakkahätä ja siksi tekee vain pieniä kakkoja kerrallaan, hän ei siis ymmärrä, että sieltä voisi tulla vielä lisääkin, kun vain malttaisi tehdä tarpeensa loppuun asti.

Tsemppiä ja kaikki mahdolliset lahjonta/kiitoskeinot käyttöön.
Meillä toimii tarra-systeemi. Eli tarran saa kun kakka tulee pottaan/pönttöön ja tai on reippaasti ym...
 
Meillä on pitkään ollut ongelmana ummetus. Silloin kakitaa pitkin päivää pipanoita housuihin kunnes iso yllättää. Muutekin pöntölle tekeminen on jännittänyt liikaa ja yittänyt välttää.
Tähän on auttanut levolacin juominen. Kakista on tullut notkeampaam ja sulavavampaa. Pöntölläkään käyminen ei enää pelota, kun kakki ei satu.

Ummetusta voi olla vaikka kakkia tulee (varsinkin kun sitä tulee montakertaa päivässä). Se tulee ns. plokin ohi. Eli ehdotus tehokuuri levolakki jos vaikka tilanne tasaantuisi.
 
kiitos teille vastauksista :)

Meillä on tilanne nyt se että tyttö teki tossa viikonloppuna lauantaina ja sunnuntaina kakat pönttöön ja kummallakin kerralla sai herkkuja palkinnoksi ( :ashamed: ) ja kehuuttiin, hurrattiin jne. ja mentiin la ostamaan kauan haluttu hello kitty lelu palkinnoksi, mutta maanantaista alkaen taas tyttö on kakkinut pikkareihin ja vaikka kuinka yritän että muistatko miten hienosti osasit tehdä kakan pönttöön ja sitten saa palkinnon, niin tyttö tokasee vaan etten jaksa mennä pöntölle tai etten viitti eli taitaa olla vaan laiska tuo meitin likka :D

Mutta uskon että alkaa tekee kun teki jo pari kertaa sen sinne pönttöön.

Ja joku mietti et onko meijän tytölle normaalia noin monet kakat päivässä, niin on, meillä on kaikki lapset kakannu vauvasta asti 2-5 kertaa päivässä ja vieläkin 4.5v poika kakkaa 3 kertaa päivässä (ilmankos nuo kaikki on tommosia laiheliineja :LOL: )

Mutta nyt vaan odotetaan että homma lähtee luistamaan :D
 
Meillä sama ongelma. Tyttö on kakannut potalle hienosti kunnes tuli kunnon ummetus ja ulostaminen teki tosi kipeää. Nykyään vatsa toimii ihan suht säännöllisesti ja hyvin, joskus tarvii pehmikettä, mutta silti kakkaa housuihin. Tästä yhden kerran hirveän kipeästä kerrasta jäi sellainen pelko päälle ettei uskalla tehdä pottaan/pyttyyn vaikka on koitettu ties mitä konsteja ja lahjuksia. Ollaan vaan ajateltu odottaa ja yrittää ajan kuluessa uudelleen. Se kova ummetus oli sen verran kamalaa äidillekin että olen tyytyväinen että se kakka edes tulee spontaanisti ja on pehmeää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cleopatra:
Meillä oli ihan sama juttu kohta 3-vuotiaan tytön kanssa. Kakkasi pikkareihin ihan iloisena tai sitten halusi vaipan, johon kakata. Ei auttaneet tarrat tai mitkään muut lahjonnat. Itse annoin kakata (kesto)vaippaan, mutta puhuin aina siitä, miten hienoa olisi, jos kävisi kakalla vessanpöntöllä niin kuin isot tytöt. Kerran sitten sattui pissalla ollessaan kakkaamaankin ja oli itsekin asiasta haltioissaan ja se kerta ratkaisi asian.
En usko, että teet mitään väärin. Meillä pönttöön kakkaaminen saattoi jännittää tyttöä, koska kakkaamisongelmia kuten ummetusta on ollut välillä vaivana.
Meillä kävi samoin. Tyttö oli 2v 4kk kun vahingossa kakkasi pissaamisen yhteydessä pottaan, vaipan pyysi aina sitä ennen ja teki kakan siihen. Sen jälkeen jäi pois ulkoiluvaipat, univaipat jne. ja oppi kerralla kuivaksi. Kunhan lapsi sen vaan itse tajuaa, miten homma toimii.
Meillä tyttö sitä ennen aina sanoi, ettei osaa tehdä kakkaa pottaan/pönttöön.
 
Ihanaa että ei olla ainoita, siis tietysti ei voida olla mut kiva kuulla muidenkin kokemuksia. Poika täyttää kesäkuun alussa 3v. Yöllä on vaippa vielä käytössä. Kakkaminen onnistuu meilläkin vaan vaippaan. Poika pyytää itse vaippaa kun kakka tulee, jos sitä ei anna niin sitten hän pidättelee kakaa seuraavaan päivään. Ikinä ei ole ollu ummetusta, mut en haluais alkaa sitä kehittämään tolla pidättämisellä. Ollaan selitetty pojalle miten ilosia oltais jos kakka tulis pottaan, jne.

Mun mielestä olis niin ihanaa et alkais kakkaamaan pottaan, koska kesäkuussa lähdetään kolmeks kuukaudeks Nigeriaan ja siellä sukulaisten luona olis niin paljon helpompaa olla päivät vaipatta. Mut kaikki ajallaan.
 

Yhteistyössä