kokemuksia itä-suomen pela:sta

eli olemme pikku hiljaa siirtymässä miehen kanssa harkitsemaan adoptiota ja ensisijaisesti kotimaan adoptiota olemme ajatelleet.

Kuinka nopeasti neuvontaan pääsee, kauanko se kestää? ilmeisesti sitten lapsen odotus aika voi olla useita vuosia?

Voiko neuvonnan/ keskustelut aloittaa, vaikka vielä olisi hoidoissa? Meillä nyt 2 IVF:ää takana, 3. tulee maaliskuussa, eli kohta alkaa olla tämä hoitokortti katsottu. Ajattelimme, että ainakin voisi jo yrittää varata ensimmäisen ajan neuvontaan tuonne keväälle?

kiitoksia tiedoista

soja
 
Hei soja!
Itse olemme etelä-suomen pelan asiakkaita, mutta kotimaan adoptioneuvonnan juuri aloittaneita, joten vastailen sen pohjalta.
Olettehan varmistaneet kotikunnastanne, että eivät itse anna neuvontaa vaan antavat maksusitoumuksen pelalle? Sitten vaan soittoa pelan toimistoon, siitä se lähtee!
Ensinnäkin ennen kuin pääsette aloittamaan neuvontaa, tulee teidän käydä Pelan alkuinfotilaisuus. Sieltä saatte perhelomakkeen täytettäväksi. Kun lomake liitteineen (mm. lääkärintodistukset) on palautettu, ottaa sos. työntekijä teihin yhteyttä ja saatatte päästä varaamaan neuvonta-aikaa (riippuen tietysti jonotilanteesta). Meillä oli myös viimeinen hoito käymättä, ja kun tuli aika varata ensimmäinen neuvonta, pyydettiin meitä katsomaan viimeinen hoito läpi ja soittamaan sitten uudestaan.
Neuvonta-ajat ovat noin puolen vuoden välein, yhteensä kolmen vuoden ajan. Kotimaan adoptioprosessin arvioitu kokonaiskesto on tällä hetkellä 5 vuotta.
Nämä tiedot ovat siis meille kerrottuja arvioita, aluekohtaisia eroja saattaa olla.

Kovasti onnea prosessiin!
 
hei Esse!
kiitos tiedoista, sain selville, että kotikuntamme tosiaan ostaa neuvontapalvelut Pelasta. Ja seuraava alkuinfo ois toukokuulla (tai ois jo reilun viikon päästä, mutta se meille liian pian). silloin onkin sopivasti viimeinen hoitotakana.

kovasti vaan nämä asiat mietityttävät, onko kellään tietoa, miten nopeasti voisi saada toisen adoptiolapsen? itselleni olisi erittäin tärkeää, että lapsella olisi sisaruksia... en voi kuvitella tilannetta että lapsi joutuisi olemaan ainut... olemme mieheni kanssa molemmat "normaaleista" 3 lapsista perheistä ja itse olen aina haaveillut vähintään 3 lapsesta....

lisää tietoja kotimaan adoption etenemiskuvioista kuulisin mielelläni

soja
 
Vastaan vielä, jos sopii.

Kotimaasta ei suurella todennäköisyydellä saa toista lasta, koska lapset menevät lapsettomille pareille. Uuteen adoptioprosessiin (kv) voi ryhtyä nuorimman lapsen ollessa 2v.

Mitä haluaisit tietää lisää prosessista? Lapset luovutetaan adoptoitaviksi biologisen äidin 8vk:n harkitsemisajan jälkeen eli lapset ovat 2-3kk ikäisiä. Lapsitiedon saatuaan perhe saa lapsen kotiin noin viikossa. Tätä seuraa ns. seurantavaihe 2kk, jona aikana sos. työntekijä käy kotikäynnillä ja tämän jälkeen adoptio voidaan vahvistaa käräjäoikeudessa.
 
voi kurjuus.... :'( me haluttas ehdottomasti enemmän kun yksi lapsi.... pitää nyt sit miettiä mitä tehdään.... ehkä sitten elellään kaksin :headwall: itse olisin kiinnostunut sijaisperhe toiminnasta, mutta miestä se ei missään tapauksessa innosta. minä taas epäröin adoptiota (ja etenkin ulkomailta) kun taas miehelle ollut jo ennen hoitojen aloittamista itsestään selvää, että adoptoidaan, eikä lapsen biologisella taustalla ole mitään väliä, kunhan vaan saatas mahdollisimman vauvana...

onkohan suomessa ikinä sisaruksia adoptoitavaksi?

kiitos esse vastauksista!
 
Moi! sattuuko täällä tällä hetkellä olemaan ketään It-Suomen pelan palveluita käyttävää? me ollaan menossa viikon päästä alkuinfoon ja jo kovasti jännittää.... on nyt sit taidettu kallistua ulkomaan adoptioon juuri tuon sisarusasian takia ja Kolumbia ollut tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona mielessä....

Kuinkahan nopeasti tuon alkuinfon jälkeen pääsee neuvonnan aloittamaan?

soja
 

Yhteistyössä