Kokemuksia sittereistä?

Aloittelen vähitellen lastentarvikkeiden hankkimista, ja ajattelin kysäistä kokemuksianne sittereistä. Minkä olette havainneet hyväksi merkiksi tai minkä aiotte itse hankkia?
Olen kierrellyt kaupoissa katselemassakin niitä, mutta sittereitäkin näyttää olevan niin moneen makuun, etten yhtään tiedä, millainen kannattaisi ostaa...
 
Meillä oli molemmilla sama Emma-merkkinen sitteri, joka oli pelkkä sitteri. Ei ollut lelukaaria, musiikkia tai muuta hienouksia. Meille se oli oiva valinta, koska loppujen lopuksi käyttöikä on todella lyhyt ja käytimme sitä molemmilla ainoastaan lapset syöttämiseen kun aloitimme soseet. Hinta oli kohdallaan, taisi maksaa ajaa 50€.
 
Minunkin tapauksessani ne musiikit ja muut "hienoudet" menevät täysin toissijaiseksi, pääasia olisi, että sitteri olisi järkevän mallinen. Yhdellä tutullani oli niin leveä sitteri, että lapsi ei voinut olla siinä kauaa, koska ei pysynyt hyvässä asennossa vaan valui koko ajan alaspäin...
 
meilä kanssa emman sitteri, kolmisn kymppiä minusta maksoi prismassa. meillä lapse ei ole olleet mitenkään masuvaivisia ja viihtyneet myös lattialla pienestä pitäen. joten käyttö loppunut n 3kk iässä, tosin syöttötuolina käytetty sitten ennenkuin osaavat istua syöttötuolissa. sitterissä 'lelukaarena' on käytetty samaa telinettä, mikä on myös lattialla käytössä siis sellaista lattialle tulevaa kaarta. mutta jos tulee koliikki niin sitten joku itsestään keiuva laite olisi ehkä hyvä. paljon hyvää olen kuullut myös babyjörnin sitteristä kun siinä vaua saa itse pompittua vauhtia. eli ostasin sen sitterin vasta kun lapsi on pariviikkoinen.
kannattaa muistaa että lapsen kehtiykselle paras paikka on lattialla, joten sen sitterin ei tarvitsekaan olla liian viihdyttävä
 
Minunkin tapauksessani ne musiikit ja muut "hienoudet" menevät täysin toissijaiseksi, pääasia olisi, että sitteri olisi järkevän mallinen. Yhdellä tutullani oli niin leveä sitteri, että lapsi ei voinut olla siinä kauaa, koska ei pysynyt hyvässä asennossa vaan valui koko ajan alaspäin...
miten se eeys siihen vaikuttaa? vai oliko sellainen vanhanmallinen missä on kova se selkänoja? semmoinen ei oikein ole pienelle lapselle sopiva isompi ei siinä sitten viihdykään, en tiedä saako niitä edes kaupasta enää. tuossa emman sitterissä ei ole ollut valumisongelmaa
 
Meillä sitten taas ihan eri mielipide kuin edellisillä :saint:

Esikoisella oli "halpissitteri" jossa säädettävä selkänoja. Ei ollut siinä kuin syötettäessä, mutta menetteli kun paremmasta en tiennyt. "Keinujalakset" oli mutta keinumisesta voi vain haaveilla.

Kuopukselle sitten hankin fisher pricen sitterin jossa oli tärinäominaisuus, lelukaari soitolla ja vesiputoiuksilla, heiluvilla leluilla ym. Istuinkulma ei ollut säädettävä, mutta sitteri oli ns. joustorunkoinen. Tämä oli meille ihan ykkönen!
Kuopuksella oli koliikki ja ainut paikka johon hän edes vähän rauhoittui hetkeksi oli tämä sitteri värinällä ja lisäksi keinutin häntä kokoajan itse sohvalla maaten. Ihan pelastus siis meille.
Lisäksi pojilla on vain 12 kk ikäeroa ja kuopus viihtyi tarvittavat ajat esim. esikoisen syötöt sitterissä musiikkia ja valoja katsellen ja myöhemmin lelukaarella leikkien. Joustorungon ansioista hän pystyi myös itse keinumaan ja isovelikin keinutti ahkerasti ;)

Kallishan se oli, mutta meille paras.
 
Me ostettiin esikoiselle käytettynä sellainen Gracon keinu, jossa oli kolme säädettävää nopeutta ja musiikkia ym. Kuopukselle saatiin lainaksi siskolta baby björnin sitteri eikä edes kasattu sitä musiikkikeinua. Tuo baby björnin sitteri oli tosi hyvä. Muun muassa toimi syöttötuolina kun aloitettiin ensimmäiset soseet siinä 5 kk:n iässä. Mutta käyttö loppui meilläkin johonkin 6-7kk iässä. Ne sitterit maksaa varmaan reilun sata euroa, mutta niillä on myös hyvä jälleenmyyntiarvo, jos pitää hyvin. Tuo sitteri siis ollut nyt kahdella ja nyt kolmas lapsi aloittaa käyttöä, eikä oo mennyt miksikään.:)
 
Meillä oli Graco ja Emmaakin kokeilin, kummassakaan ei lapsi viihtynyt. Hankin sitten Baby Björnin ja siitä lapsi tykkäsi edes sen verran, että itse pääsi suihkuun tmv.
Gracossa (ja muistaakseni myös Emmassa) lapsi on tavallaan vaan sen haaroista tulevan hihnan varassa kun taas BB:ssä sen kangasosan leikkaus on kuppimainen joten ainakin meidän lapsi sai paremman asennon siinä. Se tavallaan tukee pyllyn alta eikä siinä maata vain selällään. Uskoisin,että juuri tuo asento vaikutti meidän lapsen viihtyvyyteen.

Tuttavani oli hankkinut sellaisen Doomoo Seatin, eikä antanut sille kovin hyviä arvosanoja vaikka kallis se oli.

BB:llä hyvä jälleenmyyntiarvo Huutiksessa, Gracoa ei meinannut saada kaupaksi edes uutena.
 
Jos et ole vielä sitteriä ostanut, niin Baby Björn on kyllä ehdottomasti paras! Siinä vaiheessa, kun lapsi pyrkii istumaan itse ja liikkeelle, ei ole millään sitterillä käyttöä. Mutta meidän muksu tykkäsi istua BB-sitterissä vielä myöhemmin parivuotiaanakin, keinutteli itse itseään siinä.
 
Meillä on kanssa Emman halpissitteri, maksoi 39€ silloin kolme vuotta sitten ja on edelleen käytössä.
Pikkulikka on 92cm pitkä ja mahtuu vieläkin siihen istumaan... se on ihan lempituoli joka pitää olla esillä. Jos on kipeänä, niin könyää siihen nukkumaan koska se on vähän pystyasennossa, joten on helpompi hengittää. On se kyllä muutenkin rakas, siinä voi lukea kirjoja, kattoa lastenohjelmia ja vaan olla :)

Ja tän vaan tulin kirjoittaa sen takia, että ei välttämättä se käyttöikä lopu niihin vauvakuukausiin.
 
Meillä on Emma-merkkinen sitteri, joku deluxe-malli, mutta en kyllä tiedä mistä sen huomaisi :confused: neiti on 4,5kk eikä enää viihdy siinä,joten meillä jäi käyttö vähäiseksi ja ostos oli aika turha. Uskoisin, että tärinässä ja musiikkia kuunnellen olisi viihtynyt pidempään.
 
En ole saanut vauvoja sitterissä viihtymään. Baby Björnistä olen kuullut hyvää, moni vauva tykkää, kun siihen voi potkutella vauhtia (ts se istuinosa keinuu). Kaikista hilavitkuttimista mun vauvat ovat myös olleet lähinnä kauhuissaan, sitten siinä vaiheessa innostuneita, kun sitteriäkään ei enää ole tarvittu.
 

Yhteistyössä