Kokemuksia synnytyksen käynnistyksestä kaipailisin...

En mäkään pysty vertailemaan,kun kaikki on käynnistetty,mutta olen kuullut,että luomusti käynnistyneessä synnytyksessä supistukset olisi pehmeämpiä ja paremmin hallittavissa.
Mä sain ekasta parakervikaalin,kuten toisessakin mutta sen vaikutus kerkes lakkaamaan,kolmas ilman mitään (aivan hirveä ponnistusvaihe) ja neljäs kera spinaalin (toimi todella hyvin)
Mulla vaan ollu ongelmana tippakäynnistyksissä,että kohdunsuu auennu sitten yhtäkkiä täysin auki,mikä hankaloittanu kivunlievitystä.Onkohan tollanen muuten kovinkin yleistä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Alkuperäinen kirjoittaja Shamandalie:
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Olen tuosta samaa mieltä!
Ja minä. Mitenköhän sitä kuvailisi....niitä supistuksia ei tuntunut oikein millään keinoin pystyä hallitsemaan. Ihan sama, miten koitti rentoutua tai hengitellä.
Joo ei ja tietenkään ei keritty kivunlievityksiä antamaan paitsi ilokaasua, joka nyt oli ihan naurettavuuden huippu siinä tuskassa..
Mulla nyt ei ole vertailupohjaa käynnistetystä, mut esikoisen synnytyksessä en ehtinyt saada kuin ilokaasua. En sitten tiedä poistiko kipua, vai tuliko siitä vaan niin järjettömän paha olo ettei ehtinyt keskittymään kuin siihen ettei oksentaisi... :x
mulla on vertailupohjaa, on myös synnytys ilman kivunlievitystä aj se ei olut mitään verrattuna kännistettyyn synnytykseen. myö ssektio oli mielestäni kamala, mutta ku se onjoskus pakollinen
Oukei... No, nyt ainakin sit ajoissa sairaalassa et on tarvittaessa mahdollisuus saada kivunlievitys... :)

Ja toisiaan, kipu ei mietitytä, mut se jos ei pääsekkään huomen tosi toimiin... :/

Kiitos kaikille. :flower:
 
migrantti
Esikoinen on käynnistetty tipalla. Muutaman tunnin (olisikohan kolmisen tuntia) oli tiputettu suurenevilla annoksilla ennen kuin alkoi tapahtua. Tapahtui sitten vauhdilla eli synnytyksen kesto 2 h 35 min.

Toinen on käynnistynyt ihan itse ja kestoksi tuli 2 h 45 min. Eli en osaa sanoa kuinka paljon tippa tapahtumaa nopeutti.
 
aamulla kohdun suulle laitettiin se pilleri mikä kypsyttää sitä, siitä noin tunti niin alkoi kovat supistukset jotka kesti iltaan asti.Mitään merkittävää ei tapahtunut.Yön lepäsin jotenkuten ja aamul klo 9.00 laitettiin tippa josta tuli tosi kovat supistukset mutta nekään ei saanut kohdunsuuta aukeemaan tarpeex joten klo 21.00 kuskattiin leikkaussaliin ja tehtiin sektio.
 
Alkuperäinen kirjoittaja migrantti:
Esikoinen on käynnistetty tipalla. Muutaman tunnin (olisikohan kolmisen tuntia) oli tiputettu suurenevilla annoksilla ennen kuin alkoi tapahtua. Tapahtui sitten vauhdilla eli synnytyksen kesto 2 h 35 min.

Toinen on käynnistynyt ihan itse ja kestoksi tuli 2 h 45 min. Eli en osaa sanoa kuinka paljon tippa tapahtumaa nopeutti.
Ois kuitenkin hyvä, jos ei kauheesti pidentäisi... :whistle: Onneksi mies tulee mukaan, niin ei tarvii yksin sitten jännitellä... :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Shamandalie:
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Mulla vaan ollu ongelmana tippakäynnistyksissä,että kohdunsuu auennu sitten yhtäkkiä täysin auki,mikä hankaloittanu kivunlievitystä.Onkohan tollanen muuten kovinkin yleistä?
Empäs ole kuullut, kaikki ketä kertoillut, on hiljalleen auennut...
Sitä aloinkin miettimään,että olenko vaan poikkeus vai onko kuinka yleistä?Se räjähdysmäinen avautuminen meinaan sattukin aikalailla..

:(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Alkuperäinen kirjoittaja Shamandalie:
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Mulla vaan ollu ongelmana tippakäynnistyksissä,että kohdunsuu auennu sitten yhtäkkiä täysin auki,mikä hankaloittanu kivunlievitystä.Onkohan tollanen muuten kovinkin yleistä?
Empäs ole kuullut, kaikki ketä kertoillut, on hiljalleen auennut...
Sitä aloinkin miettimään,että olenko vaan poikkeus vai onko kuinka yleistä?Se räjähdysmäinen avautuminen meinaan sattukin aikalailla..

:(
Jospa jollain ois tietoa oisko jollain muullakin näin käynyt? :D :attn:
 
migrantti
Lisäys viellä:

Kumpaankaan en ole ehtinyt saada muuta lievitystä kuin ilokaasu. Toisen kanssa kun en ehtinyt olla sairaalassa kuin 20 min ennen syntymää.
Käynnistys oli rankempi, sillä supistukset tulivat ilman väliä, eli kun loppui alkoi saman tien uusi. Sain sitten ilokaasusta yliannostuksen. Itse käynnistyneessä supistukset olivat toki kipeitä, mutta jotenkin luonnollisempia. Eli jos pääsisin valitsemaan seuraavan kohdalla, haluaisin käynnistyvän itse. Tosin ehtisin paremmin sairaalaan jos käynnistetään....
 
migrantti
Alkuperäinen kirjoittaja Shamandalie:
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Alkuperäinen kirjoittaja Shamandalie:
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Mulla vaan ollu ongelmana tippakäynnistyksissä,että kohdunsuu auennu sitten yhtäkkiä täysin auki,mikä hankaloittanu kivunlievitystä.Onkohan tollanen muuten kovinkin yleistä?
Empäs ole kuullut, kaikki ketä kertoillut, on hiljalleen auennut...
Sitä aloinkin miettimään,että olenko vaan poikkeus vai onko kuinka yleistä?Se räjähdysmäinen avautuminen meinaan sattukin aikalailla..

:(
Jospa jollain ois tietoa oisko jollain muullakin näin käynyt? :D :attn:
Minulla!

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Mulla vaan ollu ongelmana tippakäynnistyksissä,että kohdunsuu auennu sitten yhtäkkiä täysin auki,mikä hankaloittanu kivunlievitystä.Onkohan tollanen muuten kovinkin yleistä?
En osaa sanoa, koska mulla tipattomassakin synnytyksessä kohdunsuu aikesi 4 sentistä 10 senttiin puolessa tunnissa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Shamandalie:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
tipalla kàynnistetty, tipan laittamisesta lapsen syntymààn meni 12 tuntia
Tätä pelkäänkin. :D Esikoisen synnytys lähti itellään ja kesti 4,5h... :whistle: Toinen kammo siis ettei se tehois on se, et kestää kauan... :ashamed:
mulla ei käynnistetty mutta synnytys kesti 14h. ei mun mielestä ees kauaa :whistle: TOSIN mä en saa kuulemma synnyttää ilman epiduraalia, joten sekin helpotti kyllä synnytystä.

eikös sulla ollu jo aika jössikkä painoarvion mukaan? toivottavasti tippa tehoaa ja saat nyytin pian syliin :heart: onnea matkaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Shamandalie:
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Alkuperäinen kirjoittaja Shamandalie:
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Mulla vaan ollu ongelmana tippakäynnistyksissä,että kohdunsuu auennu sitten yhtäkkiä täysin auki,mikä hankaloittanu kivunlievitystä.Onkohan tollanen muuten kovinkin yleistä?
Empäs ole kuullut, kaikki ketä kertoillut, on hiljalleen auennut...
Sitä aloinkin miettimään,että olenko vaan poikkeus vai onko kuinka yleistä?Se räjähdysmäinen avautuminen meinaan sattukin aikalailla..

:(
Jospa jollain ois tietoa oisko jollain muullakin näin käynyt? :D :attn:

kun menin käynnistykseen kohdunsuu oli sormelle auki,tippa laitettiin kahdentoista aikaan ja suu aukes 4tunnin aikana sen 10cm..
aika nopeesti siis..
sain epiduraalin hirveen tappelun jälkeen kun ei se kätilö meinannu uskoa että "kohta tulee"..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Shamandalie:
Eli huomenna olen menossa, ja jos ei nyt mitään hässäkkää sairaalassa ole, niin oksitosiinitipalla koitetaa jos saadaan käyntiin.

Onko jollain käynyt niin ettei tippa olisi tehonnut? Mulle kun sanottiin, että jos ei aloita supisteluja kunnolla, niin sitten vielä kotiin odottelemaan... Tahtois jo mahasta eroon... :ashamed:
Mulle ei tehonnut tippa, eikä kyllä se pillerikään. Neljä päivää yritettiin käynnistellä, kaikki yöt sain olla kotona. Viidentenä päivänä sitten leikattiin kun ei mitään tapahtunut!

Tsemppiä sulle huomiseen
:hug:
 
Mä voisin vielä kommentoida tuohon kivuliaisuuteen. Toki sen jokainen kokee omalla tavallaan, ja mulla on aika korkea kipukynnyskin, mutta en mä käynnistettyjä synnytyksiä sen kivuliaimmiksi kokenut, kuin luonnollisesti käynnistynyttäkään. Eka synnytys oli tietysti hankalin ja toka ja kolmas helpompia. Jos vertaan ekaa ja tokaa synnytystä, jotka siis molemmat olivat käynnistettyjä, niin toka oli helpompi ja vähemmän kivuliaampi (en halunnut edes mitään kivunlievitystä, ilokaasustakin tuli silloin vain paha olo). Ekaa synnytystä myös vauhditettiin oksitosiinilla, eli sen verran mulla on tipasta kokemusta. Mutta ei se ekakaan tosiaan mitenkään paha ollut kivun puolesta (silloin kokeilin kohdunkaulanpuudusta, aquarakkuloita ja ilokaasua, pitihän sitä nyt ekassa jotain kokeilla ;) ).
 
no mulla meni hyvin, tipalla käynnistettiin 12.00 pienellä annoksella, jota lisäiltiin tunnin välein. kello oli 15 kun mulla meni hermot kun aukesin niin hitaasti eikä kunnon kipuja tuntunut yhtään, ja pyysin kätilöä tuplaamaan sen määrän oksitosiinia. :D
16 aikaan alkoi vasta tuntumaan epämukavia menkkakipuja, ja olin auki 4cm. 17.00 alkoi olla tuskallista, ja pyysin ilokaasua, ja tunnin päästä sain epiduraalin.
tyttö syntyi 19.30 parilla ponnistuksella.

eli mun synnytys kesti 7,5 tuntia, joista vaan alle 3 oli kivuliasta, ja siihenkin sain sen epiduraalin.

että ei se aina se käynnistetty ole mikään kauhukokemus, itse en olisi edes uskonut kuinka helposti voi vauva ulos tulla. :)

onnea matkaan! :flower:
 
Mulla on käynnistetty rv 42 tabletinpuolikaalla kielen alle. Keskiviikkoaamuna aloitettiin tilanteesta "täysin kypsymättömät paikat" ja torstai-iltana meni yläveet ja alkoi tapahtua. Tyttö syntyi perjantaiaamuna erinaisten tapahtumien jälkeen hätäsektiolla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:
eikös sulla ollu jo aika jössikkä painoarvion mukaan? toivottavasti tippa tehoaa ja saat nyytin pian syliin :heart: onnea matkaan!
Juu, painoarvio oli 37+4 4,2kg. Ihan siksi koitetaan josko lähtis pienellä avustuksella kun on kuitenkin jo hyvän kokoinen... :)

Kiitos jälleen kaikille. :flower: Alan kuitenkin pikkuhiljaa uskoa, et jotain vois tapahtuakin kun kuitenkin paikat jonkin verran kypsyneet ja kivuttomasti nyt viikonlopullakin supistellut... Et jospa ei tarvitsis kuin pienen potkun persuksiin ja lähtis sillä. :D

Joku sanoikin, et kaikki tuntee kivun eri tavalla. Siksi mä en sitä kipua jännitäkkään, kun mulla on melko korkea kipukynnys... Ja kai ne sitten jotain antaa, jos siltä tuntuu. ;) Eniten mietityttää jos ne laittaa kotiin tekemättä mitään, jos on kiirettä... :/ Meillä kun tavallaan ei kiirettä ole (paitsi mulla |O ) :D
 
heidi
Miulla koitettiin käynnistää pillereillä 4 päivää,eikä niistä ollu mitään tehoa.Sitten viidentenä päivänä laitettiin tippa (minun niin vaatiessa) aamulla klo 9.30 ja todella kipeät ja kovat supistukset alkoi klo 11.Ja alle puolessa tunnissa paikat aukeni neljästä sentistä kymmeneen.Poika syntyi klo 15.38 Synnytyksen kesto 4h 38min.:)
 
Minua käynnisteltiin pillerin muruilla 2½ päivää, sitten pistivät tippaan, sanoivat että max 6h siinä ja sit takas osastolle jos ei vieläkään mitään tapahdu.. No 6h tipassa ja valtavat supistukset mutta avautuminen edelleen mitätöntä.. Onneksi lääkäri aikansa sorkittuuan sai kalvot puhki ja synnytys pääsi alkamaan.. Lapsi syntyi sitten aamuyöllä eli kolme päivää yhteensä meni käynnistelyissä ja sit neljännen päivän puolella syntyi rv 42+6.
 
Mulla on karmeita kokemuksia tipasta : rv 42+1 käynnistettiin tipalla ja tulin niin kipeäksi etten kyennyt edes puhumaan mitään, siis kiduin :eek: . Lopulta vauvan sydänäänet katosi ja mentiin kiireellä hätäsektioon... ihan karmaiseva kokemus enkä siis koskaan suostu tuohon tippakäynnistykseen. Aivan liian rajua mulle ja mun vauvalle !
 

Yhteistyössä