Kokemuksia uusista Yaz- ehkäisypillereistä

  • Viestiketjun aloittaja Yaz
  • Ensimmäinen viesti
dippi
Itselläni YAZ-pillerit ovat toimineet loistavasti. Kuukautiset muuttuivat seitsemän päivän erittäin runsaista kuukautisista kahden päivän todella niukkaan vuotoon. Ennen kuukautiseni olivat myös todella epäsäännölliset (saattoi olla joskus pelkästään viikon tauko, ja vuoto alkoi uudelleen), YAZin syömisen aloitettuani kuukautiset tulevat aina päivällään. Minkäänlaisia mielialanvaihteluita en ole huomannut. Kuukautiskipuja ei lisäksi enää ole.

Ainoa huono puoli (joka on itselleni toisaalta aika merkittävä haittavaikutus) on hiustenlähtö. Ei hiuksia nyt mitenkään tukoittain lähde, mutta kuitenkin HUOMATTAVASTI enemmän kuin yleensä. Vaatteet ovat aina ihan täynnä hiuksia ja suihkun viemäri meinaa vähän väliä olla tukossa. =D Olen lukenut, että YAZ-pillereillä voisi olla tällainen sivuvaikutus, ja itselläni tämä hiustenlähtö alkoi samantien, kun aloin pillereitä syömään. Ajattelin, että ehkä minulla alkoi juuri silloin hiusten uusiutumisvaihe, mutta olen nyt syönyt pillereitä yli puoli vuotta ja hiustenlähtö on jatkunut. Olenkin aikeissa vaihtaa Yasmin-pillereihin, jossa ei ole todettu tällaista haittavaikutusta.
 
tyttönen
Olen syönyt yazeja nyt vuoden, gynekologi vain antoi pillerit käteen, eikä kysellyt kysymyksiä, uudet kun nämä pillerit ovat, niin ilmeisesti kaikille niitä pitää antaa, että myisivät hyvin, no tässä vähän tietoa miten pillerit minulle sopivat. Aluksi olin onnellinen että naamasta lähti kaikki pienet finnit pois, mutta kuukautiskivut kovenivat siedettäviksi ja vuoto kolminkertaistui, tämä vaihe meni ohi ehkä 4 kuukauden kuluttua, sen jälkeen huomasin jaloissani ja ympäri kehoa todella paljon raskausarpia, ja huomasin että olin alkanut lihomaan. Nyt olen lihonut noin 8 kg, olin ennen hoikka tyttö joka ei koskaan lihonut, en syönyt kovinkaan epäterveellisesti,sen vuoksi näin huima painonnousu ei edes olisi mahdollista ruokamäärällä, jota söin. Olen päättänyt vaihtaa nämä pillerit pois, kun vielä ihan tajuttoman hintaisiakin ne ovat. Minulle ei kukaan ole yazeja kehunut, ja aionkin välttää näitä pillereitä kuin ruttoa!
 
Hetken käyttänyt..
Mä olen nyt syönyt yhden liuskan ja toista olen aloittamassa..

Pillereiden aloittamisen jälkeen ollut ihan järjetön väsy koko ajan, mitään en saa aikaiseksi/ei jaksa tehdä mitään. Päätä särkee joka päivä. Välillä olen kuin herran enkeli ja välillä iskevät hillittömät raivo ja itkukohtaukset. Mieliala menee siis maasta taivaisiin useita kertoja päivässä. Myös ruokahalu on kasvanut, paino ei kylläkään vielä ole noussut. Lisäksi menkkoja ei ole näkynyt ollenkaan pillereiden aloittamisen jälkeen..
 
landepiru
Ite olen syönyt 9kk kyseisiä pillereitä ja tosiaan kun luin aikaisempia viestejä, niin ei kannata heti parin liuskan jälkeen todeta tyyliin, että "paskoja ovat". Itse sain ensin 3kk.n pillerit ja söin ne vaihtelevalla menestyksellä, välillä tuli tiputtelua ja aluksi kuukautisia ei näkynyt. Keskustelin asiasta terveydenhoitajan kanssa, saatuani rohkaisua jatkamaan, tulin tulokseen, että kokeillaan nyt viellä.
Noo hetkeäkään en ole sittemmin 4kk.n käytön jälkeen katunut. Ennen hyvin runsaat n.8pv kestäneet kuukautiset vaihtuivat 5pv kestävään ja selvästi vähempään vuotoon. Sietämättömät kuukautiskivut ovat lieventyneet selvästi, vaikka toki niitäkin vielä esiintyy. Selkä, rinnukset ja naama kukki kauniisti finneistä ennen ja nyt tulee sillon tällöin jokunen näppylä jonnekkin, eli täysin sattumanvaraista.
Lisäksi olen ollut perin tyytyväinen ehkäisytehoon, vaikka aluksi pelottikin, kun tuttavalta kuulin taas näitä kaikenkuuluisia pelotelupuheita. Eihän tietenkään ne 100% varmoja missään nimessä ole, eivät tietenkään, mutta niin..
Omaltaosalta on kannattanut :)
 
Äityli
Usko meinaa loppua näiden pillereiden kanssa, eka laatta lähes kokonaan syöty ja menkat on kestäneet tasan yhtä monta päivää, kun Yaz:n syöntikin... Mutta edellisen viestin perusteella en ole ihan vielä valmis luovuttamaan!
 
Battis
Ilmeisesti minunkin siis kannattaa vaan jatkaa. Nyt on toinen paketti menossa puolessa välin ja viimeisin viikko ollut yhtä tuskaa... Koko ajan oksettaa ja äklöttää, hikoilen välillä vaikken tee mitään ja silmiä kuivaa ihan hulluna. Voishan tuota tietty tuolle gynelle soittaa niin sais varmistusta asioihin vielä sitäkin kautta.
 
YaZ-94
Ite olen nyt syöny kyseisiä pillereitä 26 päivää, eli olen ottanu jo kaks lumetablettiakin. En oo huomannu mitään pahoja sivuvaikutuksia, muuta kuin että ensimmäisten kolmen päivän aikana oli ihan jumalaton pääkipu, mutta selvisin siitä ilman särkylääkkeiden ottoa. Eikä ole ollut yhtään tiputtelu vuotoa koko kuukauden aikana. Niin ja ekan viikon aikana ilmesty muutama iso finni ja ne kesti jonkun vähän alle viikon ja lähti sitte pois (onneksi!). Ajattelin kyllä jatkaa pillereiden syömistä koska ei ainakaan vielä ole tullut mitään, minkä takia lopettaisin nuo. :)
 
vierailija
Olen syönyt Yazeja noin 2 vuotta. Ne määrättiin minulle endometrioosin hoitoon, johon on kätevintä käyttää "lääkkeenä" pillereitä. Olin ollut jo useamman vuoden ilman hormonaalista ehkäisyä sen aiheuttamien sivuoireiden vuoksi. Aloittaessani Yazit minulla ei ollut mitään sivuvaikutuksia, migreeni jäi pois ja mieliala pysyi tasapainoisena, ei painonnousua ym.
Syötyäni niitä 1,5 vuotta paikat alkoivat kuivua ja limakalvoista tuli hyvin ohuet. Myös seksihalut olivat kateissa, joten todellakin ehkäisevät raskautta ;)

Kävin hiljattain gynekologilla, joka kertoi että tämän merkin kanssa oireet ovat tyypillisiä. Yaz on hyvin matalahormoninen ja saattaa elimistön ikään kuin vaihdevuositilaan. Söin pillereitä aina 3 liuskaa putkeen, mutta minulla oli paljon tiputteluvuotoja 1,5 vuoden jälkeen (enne sitä ei mitään). Kaiken huipuksi sain lopulta hiivatulehduksen kerran kuussa ja lopulta heikkojen limakalvojen vuoksi emätintulehduksen josta kehittyi kohtutulehdus. Kuivuus on pillereiden syöjillä hyvin tavallinen ongelma, jonka hoitoon voi käyttää ilman reseptiä apteekista saatavia estrogeenivoiteita. Minä päädyin pillereiden vaihtoon, kokeilen nyt Yazminea jossa on enemmän hormoneja. Sain myös reseptin Femodem-pillereihin, voin sitten testailla mitkä sopivat parhaiten. Mutta jos hormoneja ei ole pakko syödä, niin en suosittele.
 
eemi
hei onko epänormaalia jos olen siirtänyt mun pillerit jo 3 kertaa? oon aina aloittanu seuraavaa levyä koska mulla on sattunu aina olemaan silleen että olen lähdössä jonnekkin enkä halua että menkat tulee.. mulla ei oo ainakaan ollu paha olo tai minkäänlaisia sivuvaikutuksia.. välillä on tullut jotakin vuotoja mutta todella vähän kuitenkin. Ja nyt ajattelin vielä kerran siirtää ne menkat koska olen taas menossa lomalle.. voiko siirtää ne vielä kerran ja sitte vasta antaa ne tulla? ku ei mulla ole ollu mitään ongelmia ainakaan tähän asti ja Yaz pillerit on ollu tosi hyviä! onko kokemuksia??? tietääkö joku? ja vielä yks kysymys olen aina jättänyt syömättä niitä valkosia pillereitä ja menkat on tullut kuitenkin kans normaalisti.. niin onko pakko syödä niitä valkosia koska mä en ainakaan ikinä oo syöny..

Vastatkaa nopeesti kiitos!!
 
Titityy
Ite en osaa sanoo tosta siirtämisestä muuta kun, että ohjeissa sanotaan ettei kolmea kertaa enempää pitäis siirtää... MUTTA mulla alko menkat ENNEN lumepillereitä ja päätin silti siirtyä suoraan punaisiin pillereihin, eli yritin "siirtää" jo alkaneita menkkoja. Nyt olen toisen pakkauksen puolivälissä ja menkat siis ollut nyt jo yli kaksi viikkoa. Kenelläkään vastaavaa??
Muuten olen ollut tyytyväinen: iho paljon parempi, rinnat vähän kasvanut ja mitään painonnousua tms sivuoireita ei ole tullut.
 
eemi
Ite en osaa sanoo tosta siirtämisestä muuta kun, että ohjeissa sanotaan ettei kolmea kertaa enempää pitäis siirtää... MUTTA mulla alko menkat ENNEN lumepillereitä ja päätin silti siirtyä suoraan punaisiin pillereihin, eli yritin "siirtää" jo alkaneita menkkoja. Nyt olen toisen pakkauksen puolivälissä ja menkat siis ollut nyt jo yli kaksi viikkoa. Kenelläkään vastaavaa??
Muuten olen ollut tyytyväinen: iho paljon parempi, rinnat vähän kasvanut ja mitään painonnousua tms sivuoireita ei ole tullut.

Mulla melkein on nyt sama juttu.. mut mähän siirsin mun menkat nyt neljä kertaa mut mulla tuli menkat sen kolmenlevyn lopussa jo ja alotin uuden vaan vaikka mulla oli menkat.. nyt oon vaan jatkanu niitten syöminen ku eihän pysty vaan nyt yhtäkkiä lopettaa pakko kai syödä niitä nyt loppuun vaikka tulikin menkat enkä oo kyllä syöny niitä lumepillereitä ollenkaan! on tää kyllä vähä outoo mutta kai mun kroppa on nyt vähä sekasin ku menkkoja ei ole pitkään aikaa tullu ku en oo vaan antanu niitä tulla :/ mulla meni hyvin siirtää kolme kertaa mut sit ku neljännen kerran nyt siirsin niin heti meni jotenkin sekasin ja menkat tuli siltikin, ja mulla on ollu yli viikon nyt menkat ku yleensä mulla on vaan 3-4päivää! eli ei kannata enempää kun 3 kertaa siirtää! 2 kertaa on hyvä aina välillä siirtää..
 
Viimeksi muokattu:
Suski
Haluan korostaa asiaa mitä muutamat ovat aikaisemmin jo sanoneetkin, eli syökää niitä VÄHINTÄÄN sen 3 kk jotta alkusivuvaikutukset menevät ohi ja keho ehtii tottua! Aluksi minulla oli paljon mielialanvaihteluja, alakuloisuutta, ärtyneisyyttä, näppylöitä pukkasi (iho puhdistui?) ja noin kuukauden ajan tuli tiputteluvuotoa.Alkukankeuden takia minäkin olin lopettamassa pillerit, mutta päätin syödä vähintään sen puoli vuotta ja kyllä kannatti!

Nyt kuitenkin 7kk myöhemmin iho on elämäni parhaassa kunnossa, kuukautiskivut (jotka olivat ennen todella pahat) ovat kadonneet ja seksihalut ovat paljon kovemmat kuin ennen! Myös rinnat ovat kasvaneet melkein kuppikoon ja hiukset eivät rasvoitu yhtä nopeasti. Minulle yaz-pillerit sopivat mainiosti, mutta taas jollekin muulle ne eivät saata sopia ollenkaan. Asia selviää vaan kokeilemalla ja näitä kokemuksia ei kannata lukea turhan tarkkaa koska se on niin yksilökohtaista.
 
Totuta
"Keho ehtii tottua". Kuulostaa järkyttävältä. Ehtii tottua johonkin, joka elimistöön ei kuulu. Myrkkyjähän ne ovat sivuvaikutuksineen. Sama kuin sanoa tupakointia aloittelevalle että koita nyt kestää sitä niitä sivuvaikutuksia, äläkä luovuta ja lopeta, kestää tommonen 3 kuukautta kunnes keho tottuu.
Haluan korostaa asiaa mitä muutamat ovat aikaisemmin jo sanoneetkin, eli syökää niitä VÄHINTÄÄN sen 3 kk jotta alkusivuvaikutukset menevät ohi ja keho ehtii tottua! Aluksi minulla oli paljon mielialanvaihteluja, alakuloisuutta, ärtyneisyyttä, näppylöitä pukkasi (iho puhdistui?) ja noin kuukauden ajan tuli tiputteluvuotoa.Alkukankeuden takia minäkin olin lopettamassa pillerit, mutta päätin syödä vähintään sen puoli vuotta ja kyllä kannatti!

Nyt kuitenkin 7kk myöhemmin iho on elämäni parhaassa kunnossa, kuukautiskivut (jotka olivat ennen todella pahat) ovat kadonneet ja seksihalut ovat paljon kovemmat kuin ennen! Myös rinnat ovat kasvaneet melkein kuppikoon ja hiukset eivät rasvoitu yhtä nopeasti. Minulle yaz-pillerit sopivat mainiosti, mutta taas jollekin muulle ne eivät saata sopia ollenkaan. Asia selviää vaan kokeilemalla ja näitä kokemuksia ei kannata lukea turhan tarkkaa koska se on niin yksilökohtaista.
 
Viimeksi muokattu:
moi
hei minä olen syönyt yaz pillereitä puoli vuotta ja seuraava tarkastus olisi vuoden päästä ja nyt olen aloittanut seksielämän ja syynä pillereiden aloitus oli menkka kipujen vähentäminen riittääkö jos sanon lääkärille vuoden päästä asiasta? vai mitä pitäisi tehdä?
 
Tiedottomuus
Onko kuinka normaalia että aloitin yazit jo 2 viikkoa sitten, ja kuukautiseni ei ole vieläkään loppuneet vaikka oen syönyt värillisiä pillereitä sen 2 viikon ajan?
 
juksu
oon syönyt yazia puoli vuotta. En oo siis syöny mitään muita pillereitä aiemmin, nää on ekat ja laitan vaihtoon.
Mulla on runsaat ja kipeet menkat, niihin auttoi ja plussaa siitä että menkkojen siirto onnistuu vaikka kuuden läpipainopakkauksen ajaksi !
mutta mielialanvaihtelut on suuret ja painoa on tullut 6kk n. 7kg !! Olin ennen suht hoikka painoindeksi 17 ja nyt oon pulskistunu mukavasti. Masentuneisuutta, ruokahalun lisääntymistä, turvotusta ja pahinta, haluttomuutta (ei ole haluttanut moneen kk:teen)..
 
kyseisestä tuotteesta
Itse olen nyt vuoden verran käyttänyt noita Yazeja, ja minulla on niistä pelkkiä positiivisia kokemuksia. Aloitin seksielämän juuri vuosi sitten ja päätin hankkia pilleriehkäisyn, ehkäisyneuvolassa suositeltiin noita Yazeja.

Ensimmäisinä viikkoina tulevaa tiputteluvuotoa ei kannata säikähtää, ellei se kauhean runsasta ole. Itsellänikin juuri about ekat 2-3 viikkoa tiputteli, nykyään ei yhtään. Mutta tämäkin kai yksilöllistä.

Menkkaoireet on mulla vähäisemmät kuin ennen, ekana pillerinsyöntikuukautena jo ehdin vähän säikähtääkin, kun ei menkkoja edeltävinä päivinä tullut minkäänlaisia oireita. Mutta aina ovat menkat tulleet hyvin ja ajallaan, samansuuruiset kuin aina ennenkin. Paino pysynyt täysin samana ja kroppa yhtä timminä kuin ennenkin. Rinnat kasvoivat huomattavasti, toki olen vielä sen verran nuori että mukana saattanut olla luonnollistakin kasvua. Ihosta en osaa sanoa onko parantunut kun on aina ollut melko hyvä.

Kun kävin läpi eri ehkäisyvaihtoehtoja ehkäisyneuvonnassa minulta kyseltiin kaikki lähisuvun sairaudet jne, eli näitä pilleireitä (eikä ilmeisesti useita muitakaan ehkäisyvalmisteita) suositella käytettäväksi, jos lähisuvussa on esiintynyt sydän- ja verisuonitauteja. Että oman ja lähisuvun terveyden mukaan kannattaa pillereitä harkita :)
 
Riksu
Vaihdoin kuukausi sitten e-pillerit Yasmineista Yaziin. Ehkäisyneuvolan täti kehotti, että aloitan nämä uudet pillerit heti perään, jotta ehkäisyteho säilyy. Joten niin tein. Alussa oli tiputteluvuotoa ensimmäisellä viikolla ja nyt on kaikki pillerit otettu laatasta, ja odottelen menkkojen alkamista. Eli ei ole täyttä varmuutta, että menkat alkaisi lumetablettien aikaan vaan vasta myöhemmin? Vai onko oma elimistö sekaisin näistä, koska aikaisemmissa pillereissä oli taukoa pillereistä se viikko? Ainakin näin aluksi mielialavaihtelut on vähentyneet on huomattavasti :)
 
amatööri
huohh voisi sanoa sinulle itsellesi, aika turha sinun täällä on ruveta neuvomaan että lue lääke ohjeista kun kerran hän on tänne tullut vastausta kysymään nii reinuna sinuna olisin täällä hänelle vastannut mutta kerta et vastannut niin et taida itsekkään tietää joteppa mene lukemaan ne ohjeet ja vastaa täällä kysyttäviin asioihin kukaan ei kaipaa turhia kommentteja, sinun laistesi ihmisten turhat viestit käyvät hermooon.
ehkä hän ei kertonut mitä ohjeessa sanotaan juuri siksi, että tyttö oppisi itse katsomaan eikä menemään lyhimmän kautta. ohjeiden luku on ERITTÄIN TÄRKEÄÄ ennen käyttöä. i'm just saying

mutta asiaan, minulle määrättiin tänään yazit, onko ollut minkälaisia heti ensimmäisinä päivinä vai onko ollut ollenkaan?
 
Viimeksi muokattu:
veera.......
Yazin komas laatta lopussa. Akne parantunut huomattavasti, kuukautiset tulee normaalisti välipäivina joka toinen kuukausi. Hyvät pillerit on. Ainoa miinus ekan viikon aamupahoinvointo ja pari kuukautta kestänyt lievä masennus. Nyt kaikki kunnossa... harmi vaan että pillerit menossa vaihtoon ihotautilääkärin suosituksesta. DIANE NOVAT seuraavaksi käyttöön... vähän pelottaa, että mitä sivuvaikutuksia niistä tulee. Oon kuullut vähän huonoa juttua niistä. Osaako joku sanoa??
 
Pelottaa
Oon nyt käyttäny YAZeja yhden laatan ja toisesta laatasta muutaman pillerin. Mulla on ilmaantunut tosi kiusallinen ongelma eli Olin ekan laatan aikana 2 kertaa yhdynnässä ja molemmilla kerroilla alkoi tosi kova verenvuoto joka sitten jatkui n.7-12 päivää. Onko kellään muulla ollut samaa ongelmaa? Veri on tosi kirkasta. Oon myös voinut tosi pahoin ekan laatan aikana. YAZit on mun ekat pillerit. Mitä kannattaisi tehdä teidän mielestä?
 
Pelottaa
Oon nyt käyttäny YAZeja yhden laatan ja toisesta laatasta muutaman pillerin. Mulla on ilmaantunut tosi kiusallinen ongelma eli Olin ekan laatan aikana 2 kertaa yhdynnässä ja molemmilla kerroilla alkoi tosi kova verenvuoto joka sitten jatkui n.7-12 päivää. Onko kellään muulla ollut samaa ongelmaa? Veri on tosi kirkasta. Oon myös voinut tosi pahoin ekan laatan aikana. YAZit on mun ekat pillerit. Mitä kannattaisi tehdä teidän mielestä?

Lisäisin vielä että ennen pillereitä ehkäisynä oli kondomi ja silloin ei ikinä tullut verta.
 
Viimeksi muokattu:
---
hei kokeilkaa ihan rauhassa se puoli vuotta ennen ku rupeatte hätiköimään näiden asioiden kanssa. pillerit pistää elimistön hormonitasapainon uusiksi, niin totta kai tulee oireita jos jonkinmoisia. kyllä ne siitä laantuu, malttia!!!

olen syönyt yazeja yli vuoden, eikä ole mitään ongelmia enään. alussa rinnat kasvoi ja oli arat, mutta se meni pian ohi.
yazit nimenomaan poistaa kehosta nesteitä, niin siksi siellä vessassa pitää rampata. muistakaa vaan juoda enemmän niin vältytte päänsäryltä!
jos lihotte niin voiko se syy olla jossain muualla, koska näiden pillereidenhän ei pitäisi lihottaa.
jos naama alkaa alussa kukkimaan niin se johtuu todennäkösesti siitä että se puskee niitä kuona-aineita pois, kyllä sekin tasottuu ajan kanssa.
menkat on niukemmat ja lyhyemmät, kuukautisten siirron aikana tulee vähän tiputteluvuotoa...

antakaa kropalle aikaa tottua niihin pillereihin, kyllä se siitä.

Olen samaa mieltä. Lihominen ei johdu Yaz-pillereistä vaan mielialavaihteluista. Surullisena tulee syötyä enemmän. Naisilla on se heikkous mässätä suklaata sydänsuruihin. Siitä se paino ja finnitkin osittain tulevat :) Itse olen syönyt 3 kk eikä ole minkäänlaisia oireita, olen itseasiassa paremmalla tuulemma nykyään kuin ennen e-pillereiden aloitusta. Alussa oli tiputteluvuotoa mutta se on varmaan tosi yleinen oire.
 
Viimeksi muokattu:
jepajeejoojee
Minä oon nyt syönyt yhden laatan loppuun, tänään otin viimeisen lumepillerin. Menkat alkoi eilen illalla ihan normaalisti, ennen infernaaliset kuukautiskivut ovat nyt kadonneet ja vuotokin on melko vähäistä eli pikkuhousunsuojilla pärjää.

Mulla ei ole ainakaan ollut mitään huomattavia sivuvaikutuksia, rinnat on vähän kasvaneet tupla A:sta B-kuppiin. Ainoa minkä olen huomannut on se että väsyttää entistä enemmän, mutta ei silloin kun "teen" jotain (esim. töissä) vaan kun olen kotona ja otan rauhallisesti, mm. kirjaa lukiessa tai koneella alkaa väsyttää. Ei kuitenkaan mitään sellaista mikä häiritsisi kauheasti. Aamulla herääminen on pikkasen vaikeampaa, tuntuu kun heräisi horroksesta ja olen melkoisessa tokkurassa kunnes saan ekan kupin kahvia alas :)

Muuten olen kyllä ollut näihin todella tyytyväinen!

Ei kannata kuitenkaan luottaa liikaa toisten kokemuksiin sillä kaikki ovat yksilöllisiä ja hormonaalinen ehkäisy vaikuttaa kaikkiin ihan eri tavalla. Joillekin sopii tietyt pillerit ja toisille ei, osalle ei sovi hormoonit ollenkaan. :)
 

Yhteistyössä