**** KOLMATTA kaipaavien HUHTIKUU ****

mymosa
Mä hieman karppailen myös, mutta tuossa kannattaa muistaa se vaikka korvataankin kevyt tuotteet normaalilla, niin et lisää rasvan määrää muuten. Eli ei ajatella, että nyt saa vetää kilokaupalla pekonia, kun pitää syödä rasvaa.. ja nauta ym punainen liha pois. jos ei voita halua käyttää niin ainakin 60% margariini.
 
m0308: hyvin muistan =)

ON: hiljaiselo jatkuu miun osalta...eilen oli mukavia nipistelyitä joten ovis on ovella tai meni jo jos meni ni jäi kyllä hyödyntämättä...aivan kaamea väsymys on taas illat täynnä ja viikonloput seuraava vapaa toukokuun vika viikonloppu... aika rientää, kesää odotellessa =)
 
mua kyllä vähän tuo karppaus kiinnostais, vois toimiakin mulla. ainakaan painonvartijoiden pisteiden laskua en jaksanu kauan..plärätä sivuja ja laskea pisteitä tarkkaan.
Että kertokaas vaan karppauksesta tietoa, omia kokemuksia ja noita reseptejä olis kans kiva ottaa talteen :)
 
Minä ainakin käytän ihan rehellisesti vain voita ja kuohukermaa :D Margariinin sisältö on aika arveluttavaa... Nehän on aikamoisia lisäainepommeja. Tietty joku järki pitää rasvamäärissä olla, mutta oikeasti niitä tulee syötyä vähemmän, kun vieressä ei ole hiilareita. Kuka esim. vetää pelkkää jauhelihapihviä monta kerrallaan? Jos taas puhutaan hampurilaisista, niin niitä taitaa upota helposti enemmän, kun on se hötöleipä mukana....

Siinä oikeastaan on suurin juju karppauksessa, että perinteiset roskaruoat jää kokonaan pois - hampurilaiset, pizzat, ranskalaiset, leivonnaiset, keksit, karkit, sipsit, limut, mehut jne. jne.

Itse koitan katsoa, että vähintään puolet on kasviksia ja loput saavat sitten olla karppausherkkuja =) Esim. se mainitsemani lassaka maistuu ihan älyttömän hyvälle ja rasvaiselle vaikkei siinä nyt niin kauheasti kermaa ole, vaan suurin osa on kasviksia ja lihaa.

Mitä tiukemmin pysyy karppauksessa ja mitä vähemmän sortuu hiilareihin, sitä nopeammin paino tippuu. Nyt olen löysäillyt ja siksi paino tippuu hitaaseen tahtiin. Kokeilin vuosia sitten myös painonvartijoita ja kun en sillä enää saanut painoa alas (oli koko ajan huono, pyörryttävä olo ja nälkä), siirryin karppaukseen. Olo parani, ei ollut enää nälkä ja kilot tippuivat taas helposti.

Miksi mymosa sanoit, että punainen liha pitäisi jättää pois? Ei se käsittääkseni kuulu karppaukseen. :confused:
 
mymosa
Ja mä teen niin, että jos ite syön kotona ruuan (töissä kun tulee yksi lämmin jo syötyä, vaikka siellä ei pysty karppailee), niin keitän kasviksia (korvaan lisukkeet), raejuustoa ja jos teen esim. jauhelihakastiketta niin otan osan jauhelihasta itelleni ennen kastin tekoa.
mä en jaksa alkaa tehä kahta ruokaa niin oon sitten ite vaikka salaatti linjalla. Hornetit on kans hyviä naposteltavia, ei tee mieli sipsejä tai sitten paistan vähän possun kylkiviipaleita.

Ja nyt huomaa kun söin sipsejä viimeksi herkkupäivänä, niin maha meni sekasi.. eikä jaksanu kaikkea syödä, kun yleensä ei tee iso pussi tiukkaakkaan.

mulla viimeksi kun karppailin lähti muutamassa kuukaudessa 11cm vyötäröltä, sitten repsahti ja kaikki takas.. nyt olen alkanut opettelee uudelleen ja hyvin menee..
 
Minä oon karppaillu enemmän ja vähemmän. Ainoa tapa mulle pudottaa painoa. Olen rasvaisen ja suolaisen ystävä, en niinkään sokerin. Yhtenä kesänä pudottelin n. 7 kg. Sipsit on mulle pahe, niinpä niistä en edes yritä luoua. Tällä hetkellä elelen niin, että viikolla pidän tiukempaa linjaa ja viikonloppuna sitten chillailen :D Karppaus.info :ssa on hyviä reseptejä, mulla on se Karpin keittokirjakin :) Pizzapohja, mantelileipäset jne. on ollut mulle usein pelastus.

Punaista lihaa syön ihan mielelläni jonkin verran, vaikka suositushan taitaa syöpäjärjestön mukaan olla 300 - 500g viikko. Broitsu on mun mielestä parempaakin, ja sulaa helpommin.

Mäkin voisin ilmoittautua tohon painonpudotukseen, eli lähtöpaino mulla on ollu 84kg, tällä hetkellä n. 74 kg ja tavoite n. 69kg. Oon ollu niissä lukemissa joskus 12 vuotta sitten...
 
niin ku mä kans mietin et onko toi miten kauheen tiukkaa, että onko herkkupäivää tms? kerran viikossa vai? mulle ainakin vaikeaa jos ei saa ollenkaan herkutella, täytyy tosiaan perehtyä paremmin asiaan, kiinnostaa kovasti :) entä suositellaanko karppausta raskaana oleville?
 
Mä en ole koskaan karpannut minkään "virallisen" kaavan mukaan, vaan ihan sen, mikä hyvältä tuntuu. Herkuttelen kyllä - valitettavasti se vaan usein jää päälle :/ Nytkin olen kolmatta päivää "kovennetulla", eli Jutan dieetillä, missä syödään vähärasvaista ja -hiilarista ruokaa. Selkeät ohjeet mitä saa syödä, ja olo on suorastaan hoikka kun turvotus häviää :D

Raskausasiaan en ota muutoin kantaa, mutta itse ajattelen niin, että mitä haittaa turhien hiilareiden jättämisessä on? Väkisin tulee syötyä sitten kasviksia ja vihanneksia, ja sokerit ainakin itsellä pysyy balanssissa melko näppärästi. Usein ruokailun jälkeen on tahtonut tulla kauhia väsy ja palelu, jos mussuttanut pastaa tahi perunaa, leivästä puhumattakaan.

Ja juoda täytyy paljon, ja tietty mieluiten vettä. Mulla on raskausajat menny molemmilla kerroilla hyvin, oon syöny viimeisen päälle terveellisesti vauvan takia - ja synnytyksen jälkeen oon sitten lipsunu, lipsunu... lipsunu. Mutta karpannut siis en tällöin ole, vaan noudattanut neuvolan ohjeita. Jotka on varmaan taas muuttuneet, jos sinne asti päästään..
 
Sunflower11
Mä en pidä mitään herkkupäiviä vielä, mut jos haluisin niin pitäisin ehkä kerta viikkoon.. Ajattelin olla nyt kuukauden-kaks ihan karpilla ja sit kattoo tekeekö mieli herkutella jotain pientä :)
 
Hirvittää vaan aloittaa et pitääkö mun itsehillintä .. Mut tää ei vissiin olekaan mikään sellainen rääkki et on tosi kurja olo koko ajan ku niin nälkä :) Tutkin tosiaan asiaa ja mietin aloittaisko..päivällä töissä ei oikein mahdollista syödä karppi ruokia, mutta jos toisen ruuan päivässä menis karppaamalla? onko siinä sit vaikutusta?
 
mymosa
Tuuska, kannattaa aloittaa vaikka kerran viikossa herkkupäivä ja siitä sitten pikku hiljaa, jättää yksi viikko pois. Mä herkuttelen nyt joka toinen viikko ja hyvin menee, pystyn hyvin kiertää sipsihyllyn (intohimo) ja otan vaikka maistettua tonnikalaa, ananasta, marjarahkaa tilalle.

Ja ruisleipää syön silloin tällöin. Varsinkin tuoreeltaan sitä ei vaan voi vastustaa. Jokainen muokkaa karppauksesta mieleisensä tiukkuuden. Musta ei ois ikinä laskemaan hiilareita, vaan meen tuolla perussäännöllä, että hyvää rasvaa, ei kevyttuotteita ja turhat hiilarit pois.
 
Minä pudotan painoa kalorilaskuri kaverina ja hyväkarpisti, en tosin seuraa hiilarimäärää mutta yritän pitää rasvat/protskut/hiilarit joten kuten balansissa. En syö makaroonia/pastaa, pehmeää leipää enkä perunaa, en sokerijugurtteja enkä mehuja ja hedelmiäkin vain kohtuudella eli yks per päivä suunnilleen. Tää sopii mulle kun ei tartte niin kauhean tarkka olla kun muistaa liikkua joka päivä. Zumban ansiosta olen tiivistynyt todella hyvin ja turvotusta ei ole eikä oikein edes tulekaan kun pysyy erossa vehnästä, hiivasta ja sokerista. Ja silloin tällöin herkuttelen päiväkahvin kanssa parilla palalla suklaata. Herkkupäivän pidän kerran viikossa mutta eipä sitä enää oikein kummoisesti jaksa herkkuja vetää, pizzaa ja hamppareita ja sellasia en syö ollenkaan, en oo koskaan ollut hampurilaisten perään, se rasvan haju on aina saanu mut yökkäämään :x Eli mun herkkupäivä tarkoittaa lähinnä sitä ettei tartte laskea jokaista suupalaa, leipään en silti koske koska pehmeästä leivästä tuppaa tulemaan vatsa kipeäksi kun en sitä muutenkaan syö.

Mutta jos sitä vielä piiiiiiiiiitkän päivän päätteeksi menis zumbaamaan vaikka puolisen tuntia, vois sit kallistua suihkun kautta sänkyyn pitkälleen ja harjotella vähän jo valmiiks ovulaatioaikaa varten :LOL:
 
Kyllä mä herkuttelen myös. En ole tosiaan nyt ollut mitenkään tiukalla karppauksella.

Suurin paheeni on suklaa ja siitä onkin vaikein luopua. Olen nyt antanut sen suhteen periksi, mutta syön vain 81% (Lidl:stä) suklaata mikä on aika kitkerää eli ei sitä nyt ihan levytolkulla tule syötyä.

Suolaisena sipsien korvikkeena olen tehnyt halloumiraksuja ja toimii =) (Halloumiraksut :: karppaus.info :: reseptit)

Sehän on pääasia miten syö arkena. Jos vaikka kerran viikossa syö vähän suklaata tms. niin ei se mitään merkkaa pitkällä aikavälillä. Se onkin sitten toinen juttu, jos syö joka päivä levyn suklaata :D Suurin ongelma tuossa on juuri se kunnon lipsumisen vaara. Mulla kävi juuri näin. Luulin, että voin jo alkaa vähän herkutella aina välillä, kun olin ollut muutaman vuoden ihannepainossani. No se sitten VÄHÄN lipsui.... ja nyt +25 kg myöhemmin ottaa niiiiiin päähän, että annoin lipsua näin pahasti. :mad:

Raskauden aikana voi ihan hyvillä mielin käsittääkseni hyväkarppailla eli juuri näin ettei laske hiilareita vaan syö niin kuin hyvältä tuntuu. Ketoosiin pyrkiminen taas ei ole järkevää (se on siis tosi tiukka dietti missä rajoitetaan myös kasvisten määrä aika vähäiseen). Hyväkarppaus pitää tosiaan painon kurissa raskauden aikana, sokeritasapainon hyvällä tolalla ja kuitenkin saa riittävästi tarvittavia maitorasvoja, vitamiineja ym. Kunhan vaan syö tosiaan monipuolisesti paljon kasviksia maitotuotteiden ja lihan / kalan lisäksi.
 
Tuuska: Aloita vaan rohkeasti! Mulla ainakin on käynyt karppauksella niin että makean himo on hävinnyt . Aiemmin intohimoni oli salmiakki, mutta nyt pystyy kyllä ohittamaan karkkihyllyt mennen tullen :) Eli senkin vuoksi tosi hyvä juttu! Mä yritin pudottaa painoa myös kaloreita laskemalla, mutta makean himo oli ihan valtava koko ajan. Ja nälkä myös!!! Nyt on ihan eri meininki. Ja varsinkin kun tykkään kaikest arasvaisesta ja suolaisesta niin sopii mulle nuo pekonit ym. Sen verran olen löysännyt että kaurapuuron syön joka aamu, kun lapsetkin syö. Ei tulis mitään puuron syönnistä, jos mä paistaisin pekonia ja munia vieressä :)

Ja raskauden aikana karppaus on ihan hyväksi. Jos on esim. raskausdiabetes niin sitä suositellaankin kun sokerit pysyy kurissa eikä heittelehdi niin paljon. Ja käsittääkseni se on elämän tapana muutenkin ihan hyvä.

Ja mä kyllä karppaan työmaaruokailussakin. En vaan ota perunaa tms vaan korvaan sen salaatilla. Tietty jotkut keitot tms. on hankalia, mutta kyllähän sitä hiukan voi perunaakin syödä, jos ei joka päivä syö.

).(
Ei näy tätiä vielä :) Olo on tänään taas melko seesteinen. Kyllä tää on melkoista vuoristorataa näiden tunteiden kanssa :) Pissa muuten haisee oudon voimakkaalle, mistähän sekin kertoo ?
 
Hitsi että teillä on paino pudonnut hienosti! Mun paino vaan junnaa paikallaan, loppuvuodesta lähti alaspäin syömisten tarkkailulla ja salitreenillä, nyt en ole käynyt kolmeen kuukauteen salilla ja tulos on sen mukainen :(
Mun kroppa tais mennä ihan pimeeks pillereiden lopetuksesta, pillereiden lopetuksen jälkeen on menkat noin kerran viikossa, tai no menkat ja menkat..mitälie ihmettä ne ovatkaan. Verentulo alkaa ihan yhtäkkiä yllättäen hulahtamalla ja kestää pari-kolme päivää, ja sama seuraavalla viikolla uusiks.. tänäänkin olin toppareleet päällä pakastimessa, kun yhtäkkiä kävi "hulaus" ja kiiruulla pukariin...ei kivaa! Kuin kauan tälläistä ihmettelen, vai pitäiskö mennä jo lääkäriin?
Ei kyllä aiemmista pillereiden lopetuksista ole tälläistä mun muistini mukaan ollut..
 
Mukavaa kun porukka on aktivoitunut! :)

Lupaavia plussaoireita on ilmassa aika monella! Ehkä piakkoin päästään iloitsemaan plussauutisista, moneen kertaan! :D

Painonpudottajiin lisätty uusien osallistujien tiedot. Eli maanantaina ilmoittakaa kokonaispudotus ja merkkaan sen sitten tuonne listaan.

Itseltä on lähtenyt 5kg pelkällä ruokavaliomuutoksella. Jonkin sortin vhh ja veriryhmän mukainen ruokavalio ovat olleet ne joiden avulla on menty. En koe, että herkuttelua olisi joutunut vähentämään tai että missään vaiheessa olisi ollut nälkä. Minulle kompastuskivi on vehnä. Lasten sairasteltua oikein urakalla hyvin alkuun lähtenyt pudotus alkoi tökkiä kun vehnä hiipi "helppona ja nopeana" takaisin kuvioihin. Siitä on siis jälleen päästävä eroon... Nyt olisi kyllä myös oleellista aloittaa joku liikuntakuvio, jotta tulosta alkaisi tulla. Luulen ettei pelkällä ruokavaliolla tilanteessa tapahdu enää juurikaan edistystä. Mutta kyllä tämä tästä viimeistään kun pääsee puutarhahommiin. Kohta on lumet sulaneet niin, että saan tarttua haravaan ja eiköhän siinä hommassa hikeä pukkaa ja kilotkin karise. On tuota pihamaata sen verran, ettei ihan hetkessä hommat lopu. ;)
 
mymosa
Mites nuo taustalla olijat joista ei ole kuulunut mitään aikoihin, ovatko edelleen taustalla vai ihan poissa jo?

Mulla pakosta tulee hiilarit töissä, kun tuo kouluruoka on mitä on ja siihen ei tunnetusti juurikaan sisälly kasviksia. Jos ei vielä ole kunnon salaattiakaan vaan jotain salaatinlehtiä tms niin pakko on syödä sitten muutakin. ja koettaa antaa oppilaille kuitenkin sellainen malli, että kaikkea maistetaan.
 
mun täytyy aina perehtyä asiaan ennen kuin aloitan esim. karppauksen.. Ku ei ole kiva aloittaa ennen ku tietää mistä asiassa kunnolla kyse, mitä saa syödä jne.. Eli tänään ajattelin perehtyä asiaan paremmin ja harkita sitten aloittamista. Mulla varmaan maanantaihin mennessä ole painossa ihmeitä ehtinyt tapahtua, eilen aloin mukaan painonpudotushaasteeseen, mutta yritys kova...Eli aloitanpas illalla reippaalla sauvakävely lenkillä :)
 
Äidin onni: Minulle voi päivittää kp2/?? : / Eniten tässä lähinnä ottaa päähän se, että kierto jäi niin lyhyeksi ja dpo: kin oli ruhtinaalliset 5.. Yk pysyköön 1, koska turhapa niitä on alkaa laskemaan ennenkun kierron saa kohdilleen. Tylsää, sitä jotenkin oli niin toiveikas sen ovis+ jälkeen että kroppa olisi alkanut toimimaan, mutta turha toivo.
 

Yhteistyössä