Kolmekymppiset TOKAkertalaiset HELMIKUUSSA

Kolmekymppiset TOKAkertalaiset HELMIKUUSSA

-O D O T T E L I J A T-

Novelle78 ...........................LA 14.3.2011..................K-SKS
Piki80.................................. LA 17.3.2011..................SKS
Niiskunenä-78.....................LA 30.3.2011..................K-HKS
Pössi.................................. .LA 7.4.2011
Nanna81.............................LA 10.7.2011 (kolmas)
Ada....................................LA 12.8.2011...................KOS
hapsiainen80........................LA ? .............................K-SKS



-S Y N T Y N E E T -

Y k k ö s e t

2008
Piipi79 20.2. (40+5).......................Tyttö
Soap toukokuu..............................Ty ttö
Hemuli79 21.5. (39+4)...................Poika 49cm, 3430g
Nanna81 22.9. (38+5)...................Poika 51cm, 3985g
Novelle78 19.10. (41+0)................Poika 55 cm, 3570g
Pössi joulukuu (37+6).................................. ....2580g
Sasha80 28.12. (36+1)..................Poika 45 cm, 2480g

2009
Niiskunenä-78 23.1. (37+0)...........Poika 48 cm, 2835g
Vetku 1.2. (40+4)..........................Tyttö 49cm, 3330g
Kvart Över 17.2. (41+0).................Tyttö 52cm, 3920g
Hazel 20.2.(39+2)..........................Tyttö 49 cm, 3370 g
Epeti 27.8.................................... ..Poika ja Poika
Piki80 26.10. (40+2)......................Tyttö 51cm, 3654g
Ada 8.12 (39+3, sektio).................. Poika 48 cm, 3475 g

2010
hapsiainen80 19.3.2010....................Tyttö 48 cm, 3580 g

K a k k o s e t

2010
Nanna81 26.2. (40+5)....................Poika 51cm, 3654g
Hemuli 8.6. (40+5)..........................Tyttö 49cm, 3820g
Vetku 17.9. (41+2).........................Poika 51cm, 3600g
Epeti 29.9. (41+2)..........................Tyttö 53cm, 3860g
Kvart Över 8.10. (41+3)..................Tyttö 52cm, 3908g

2011
Piipi79 5.1. (39+3)........................Tyttö 52,5 cm, 4080 g
Hazel 13.1. (38+3)........................Tyttö 49 cm, 3100 g
Sasha80 20.2. (38+5)....................Poika 51 cm, 3770 g

TAMMIKUUN pino: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/1899869-kolmekymppiset-tokakertalaiset-tammikuussa/
 
Viimeksi muokattu:
Helmikuun pino pystyssä!

SASHA, mä näin kanssa noita PikkuPian harsoliinoja kaupassa, mutta en uskaltanut ostaa, kun ei siinä ollut yhtään avattua pakkausta mallina. Eiköhän niitä ohuita vielä jostain tule vastaan.

Täällä neuvolaa odotellaan. Painoa on tainnut tulla jotain 2 kg viimesen käynnin jälkeen, eli reilussa kahdessa viikossa. Hieman meinaa siis turvotusta olla, mutta sehän kuuluu asiaan tässä viimesellä kolmanneksella. Eihän tuolle paljon ole tehtävissä. Yritän juoda kyllä vettä, mutta tuntuu olevan vähän päivästä kiinni, mïtä se vaaka näyttää.

Viimeinen työviikko menossa! Kohta pääsee lomalle ja valmistelemaan kotia vauvaa varten.

Novelle 34+1
 
Pitkästä aikaa pääsin edes lukemaan kuulumiset, kun on ollut aikamoinen hässäkkä sairastelujen takia. Esikoinen joutui torstaina sairaalaan kun oli kolmen päivän kuumeen jäljiltä ihan puhki eikä hengitys kulkenut kunnolla. Diagnoosina korvatulehdus, vaikeutunut uloshengitys ja flunssa. Ei ollut influenssaa eikä rsv:tä. Mitähän ne mahtais tehdä kun tavallinen flunssakin otti noin koville. Sunnuntaina vasta päästiin kotiin ja silloinkin vähön vastentahtoisesti laskivat astmapiipun kanssa. Neiti oli vaan jo sen verta paremmassa kunnossa, että hyppi seinille kun joutui olemaan siellä yhdessä pienessä huoneessa. Nyt on sitten jäänyt niihin kaikkiin lääkkeiden ottoihin kiva uhma päälle... Miten te Sasha saatte N:n ottamaan sitä astmapiippua? Oli muuten kiva pöpö... Mulla on keuhkoputkentulehdus ja pikkuisellakin tosi kova yskä, mutta onneksi keuhkot ja korvat ovat puhtaat. Vain silmän rähmimiseen sai lääkettä.

Vadelmaunelma :hug:.

Novellelle hauskaa viimistä työviikkoa!

Kvartti kiva kuulla sustakin pitkästä aikaa! Mietinkin tuossa vähän aikaa sitten että miten teillä menee.

Ada, onnea ultrakuulumisista!

Nanna, jaksamista selkäkipujen kanssa.

Hazel, kiva kuulla että kotielämä on lähtenyt sujumaan hyvin!

Meidän esikoinen täyttää tänään kaksi vuotta. Lähtivät mun äidin kanssa ostamaan jäätelöä illan pienimuotoisiin synttärijuhliin. Vähänkö oli innoissaan kun pääsi pitkästä aikaa ulos. Tekis kyllä mieli itsekin ulos kun on niin aurinkoista, mutta lääkäri käski mun pitää ulkoilun minimissä, enkä tuota yskäistä poikaakaan vielä viitsi viedä ulos. Voi kun ensi viikolla päästäisiin jo normaaliin arkeen kiinni...

Mukavaa viikkoa kaikille!
 
Kiitos Novelle uudesta pinosta! Tsemppiä viimeiseen työviikkoon. Hienoa, että olet koko ajan jaksellut olla hommissa :)

Vetku, tosi tylsää, että teilläkin meni se flunssa niin pahaksi : / Meille sanottiin muuten, että seuraavassakin flunssassa voi sitten antaa piippua heti, jos on hengityksessä jotain. Eli nyt on annettu, kun tauti uusi ja kyllä se helpotti oloa heti. Me tehtiin siitä piipusta sellainen palkinto, esim. ensin syödään ja sitten saa piippua. Meillä se toimi ainakin osittain :) Aluksi piti kylläkin pakottaa, kun ei olisi hengitellyt niin pitkään kuin oli tarpeellista. Ja myöhästyneet 2-v. onnittelut teille :)

Saatiin eilen vauvalle sänky ja hoitopöytä paikoilleen. Nyt vaan ankaraa silitystä ja vaatteet laatikoihin. Ihanaa, että on valmista. Niksu veti herneet nenään koko muutoksesta, vaikka itse sai uuden kaapin. Koville otti, kun sinne pinnasänkyyn ei päässyt. Huhhei, kuinkahan sitten käy, kun vauva tulee... Kipeitäkin supistuksia jo on tullut ja joka paikkaa kolottaa. On aika jännää aikaa, kun viimeksi olin näillä viikoilla synnyttämässä. Kaikki tulee vähän kuin uutena :) Huomenna on lääkärineuvola. Saas nähdä onko tapahtunut mitään.

Sasha ja mahamies 36+1
 
Moikka!

Kiitos Novelle uudesta pinosta!

Huh, onpa kyllä tosiaan ollu kova flunssa liikkeellä! Ikävää Vetku, että jouduitte ihan sairaalan kautta käymään... Meillekki lopulta nuoremmalle tuo piippu määrättiin.

Tänään käytiin ylimääräisessä ultrassa koskapa tässä viikon ajan on ollut semmosia tuttuja tuntemuksia tuolla kohdunsuulla jotka aiemmin on meinannu sitä että paikat kypsymässä... Luojan kiitos sielä oli vielä paikat kiinni ja kohdunkaulaa jäljellä. Luulen että nuo selkäkivut jotenki vaikuttaa noihin supistelutuntemuksiin ja samalla sitte vihloo alas. Taikka sitten ovat vain kohdun kasvukipuja. Samapa tuo kunhan eivät ole niitä itsejään :). Samalla kurkattiin vähän vatsaanki ja kuulemma tytöltä näyttäis :) !
 
Ada
Hei jee Nanna tyttö! Varmaan ihan mukava juttu saada välillä tyttö ;)
Onneksi siellä oli muutenkin kaikki hyvin! Mua myös vihloo aika lailla häpyliitoksen liepeille lenkin loppupuolella ja sen jälkeen. Olen tulkinnut kivut kasvu- ja venymiskivuiksi jotka korostuu liikunnan yhteydessä... En ole silti keventänyt tahtia vielä, koska edellisessä raskaudessa paikat pysyivät kiinni koko raskauden, eikä edes yhtään ainoaa supistusta tullut (synnytys oli suunnitellulla sektiolla).

Oi kurja, mikä flunssa Vetkun esikoisella oli! Onnea kuitenkin 2-vuotiaalle ja toivottavasti paranette pian koko perhe!

Tämän palstan perusteella astmapiippu vaikuttaa aika yleiseltä pienillä lapsilla. Meille myös lääkäri väläytti sen mahdollista kokeilua pitkittyneen yskän yhteydessä. Ovatko teidän lapset olleet keuhkokuvissa ennen lääkkeen aloittamista?

Tsemppiä Sashalle loppumetreille!!!

Ada 12+6
 
Lääkärineuvolassa käyty. Kaikki oli hyvin viikkoihin nähden ja edelleen on kiinni paikat eli ei pieni herra ole vielä tulossa maailmaan. Turvotusta alkaa olla ja painoa olikin tullut kauheat 700g viikossa :ashamed:

Ada, ei Niksu ollut ainakaan missään keuhkokuvissa. Kaiketi oli niin selkeät oireet.

Nannalle on onnea hyvistä ultrakuulumisista ja tyttölupauksesta :) Mulla on myös selkäkipuja, jotka joskus vaikuttaa ihan supistuksilta. Siis niitä iskiaskipuja.
 
Ada: Mulle tuli yllätyksenä tuo astmapiipun määräys, mutta se lekuri olis sitä mieltä että ehdottomasti kannattaa käyttää. Ja kyllä se nopeesti tehoskin sitte. Lapsille ei mielellään tehdä rtg-tutkimuksia jos ei ole aivan välttämätöntä hoidon kannalta, kun niistä saa sitä säteilyä mikä ei koskaan hyväksi ole.

Sashalle tsemppiä loppumetreille :) ! Kylläpä ne paikat saattaa ihan yhtäkkiä sitte kypsyä kun aika on lähempänä!
 
Viimeksi muokattu:
Hei pitkästä aikaa!

Täällähän alkaa jännitys tiivistyä itse kullakin. Jaksamista vaan loppumetreille ja Novellelle oikein hyvä lomaa. Viimeisellä kolmanneksella mennään jo täälläkin.

Onnea vielä Piipille ja Hazelille vauvojen johdosta! Kiva, että synnytyksetkin sujuivat suht hyvin. Aika paljon ovat synnytkset myös lyhentyneet, mikä on hienoa. Ehkä minullakin on toivoa, vaikka ekaa väännettiin 66 h.

Toivottavasti paranette kaikki sairastelijat pian ettekä sairastu uudestaan. Astmapiiputhan on kovassa käytössä myös mm. huippuhiihtäjillä, joten ovat varmasti hyödyllisiä. :)

Nannalle onnittelut hyvinvoivasta tytöstä! Toivottavasti selkä ei äidy hirmu pahaksi. Pullistumat voivat senkin tehdä.

Minulla on ollut aika paljon kiireitä, koska sain työkeikan, joka on nyt onneksi suurin piirtein pulkassa. Mieltä virkisti, mutta kyllä siitä stressikin tuli, kun pääsi yht'äkkiä töihin. Tein vain 4 tai 5 tuntia päivässä, yhteensä noin 75 tuntia. Anoppi on hoitanut naperoa. Osa-aikatyötkin on taas alkaneet joululoman jälkeen, joten hommia riittää.

Olen ihan pihalla Vadelmaunelman kuulumisista. Vauvat siis uhkaavat syntyä jo? Mitkä viikot ovat meneillään? Toivottavasti kaikki kääntyy hyvin.

Tessu se vaan potkistkelee. Suosikkiasento on hänellä edelleen sama, joka on ollut jo pari kuukautta eli pää alaoikealla ja jalat ylävasemmalla. On se vaan erilainen on kuin esikoinen, rauhallisempi. Tässä yhtenä päivänä esikoinen tunnusteli, kun Tessulla oli hikka. Se vaan meni siinä mielessä pieleen, ettei hän tiennyt, mikä on hikka ja tuumasi lopulta, että "hiki tuli" ja lähti pois. Se oli eka kerta, kun tunnustelu onnistui. Vaikka hän monesti mahaa paijaileekin, niin ei ole tullut "osumia".

Sunnuntaina on sitten lähtö Tanskaan esikoisen kanssa. Jännittää vähän.

Mukavaa viikonloppua!

Pössi ja Tessu 31+1
 
Ada
Astmapiipusta vielä, meidän lääkäri sanoi, että ensin keuhkokuviin ja sitten mahd. piippu. Tässäkin on ilmeisesti eri käytäntöjä... No, toivottavasti yskä ei jää vaivaamaan meneillään olevan flunssan jäljiltä ja koko hommaa ei tarvitse miettiä enempää.

Hyvää viikonloppua ja toivotaan aurinkoisia kelejä!!!
Ada rv13
 
Äh, kirjotin pitkät pätkät, mutta sitten teksti katosi. En jaksa nyt uudestaan naputella. Mutta täällä ollaan nyt äitiyslomalla :wave:

Paranemista kaikille flunssaisille! Ekilläkin on taas yskä. Mahtaisko se olla aika käydä lääkärissä meidänkin sen asian takia, no ainakin, jos se nyt taas pitkittyy.

Lisäys vielä: Ekin päiväkodissa on ilmennyt kolme syyhypunkkitapausta! Nyt ei voi kuin toivoa, että se ei ole tarttunut. Oireet ilmaantuu vasta viikkojen kuluessa altistumisesta, joten se on vähän myöhäistä enää varoa, vaikka vieläkin tietty tarpeellista. Ilmeisen ikävä ja pitkäkestoinen kutina luvassa, jos on tullut tartunta.
 
Viimeksi muokattu:
Ada, ei meilläkään otettu mitään keuhkokuvia. Ensin terveyskeskuksessä annettiin sitä yskänlääkettä maskin kautta, mutta kun ei auttanut riittävästi, lähettivät sairaalalle josta päivystyksen kautta osastolle. Siellä sitten eka lääkäri lupasi että kun kunto on riittävä, saadaan piippu kotiin. Se kun on sama hoito kun se maskin kautta hengitettävä lääke. Parina yönä joutuivat antamaan lisähappea, mutta sitten kortisonilla saatiin keuhkot siihen kuosiin ettei enää tarvittu lisähappea. Meillä kuulemma kolme lääkärin toteamaa vaikeutunutta uloshengitystä riittää astmadiagnoosiin. Nyt pitää sitten etsiskellä eri lääkärien lausunnot, että onko niissä todettu vaikeutunut uloshengitys. Onneksi pahin yskä on nyt helpottanut, mutta ei me ihan terveitä olla vieläkään. Ja kaikki ketkä auttoivat flunssan aikana, ovat kyllä nyt saaneet saman taudin. Toivottavasti Ada te paranette ilman suurempaa lääkitystä.

Nannalle onnea tyttölupauksesta!

Novellelle hauskoja äitiyslomapäiviä!

Toivottavasti Pössin reissu sujui hyvin.

Vee ja toivottavasti kohta terveet lapset
 
Otetaas uusi yritys nyt. Tässä onkin ehtinyt kulua jo kolme päivää äitiyslomaa, ja ainakin näin alkuun aika kuluu nopeasti. Tuntuu, että on kaikenlaista pientä asiaa hoidettavana. Ja Ekin kanssa touhutessa menee oma aikansa, vaikka on tuo poika ollut päiväkodissakin välillä.

Pössi, kyllä se mieli tosiaan kummasti virkistyy töitä tehdessä. Vaikka siinäkin on erilailla haastetta, kuin ennen lapsia. Aamulla liikkeelle lähtö ei välttämättä sujukaan ihan noin vaan, jos lapsukainen roikkuu perässä. Ja sitten toisaalta toisella tavalla väsyttää, kun päivät tekee töitä ja illalla pitää vielä jaksaa hoitaa esikoista ja ihan vaan olla raskaana.

Nanna, aika kiva, jos teille tulee tyttö tällä kertaa! Hyvä ettei sentään vielä mitään aukeamista ole alkanut tapahtua.

Vetku, kuulostaa vähän pelottavilta tuollaiset hengitysvaikeudet yskän lisänä. Onneksi on helpottamaan päin jo teillä tuo juttu. Aika paljon noita astmapiippuja on otettu käyttöön tässä pinossa. Ilmeisesti se käyttö liittyy sitten kuitenkin nimenomaan hengitysvaikeuksiin flunssan yhteydessä. Meilläkin on nimittäin sitä yskää tosiaan Ekillä tosi usein, mutta hengitys on kyllä siitä huolimatta ollut ihan kunnossa tähän asti.

Kvartilla pitää sielä kiirettä tyttöjen kanssa :)

Täytynee ruveta vähän jotain pientä kokkailemaan pakastimeen. Ehkä jotain keittoa vois kokeilla pakastaa, nimittäin laatikkoruuat jää kyllä pakkasesta syömättä. Ja pullaa meinasin kanssa leipoa vähän vierasvaraksi. Lisäksi olisi vielä mielessä kaappien siivousta ja vauvan vaatteiden pesua yms. perusjuttuja. Kai se sairaalakassikin pitäisi vähitellen pakkailla valmiiksi. Vauva on edelleen pää alaspäin. Käytiin oikein ultralla tarkistamassa asia viime viikon neuvolassa, kun se minua niin vaivasi. Vaikka kyllä se painavana tuolla alhaalla tuntuukin. Ihan erilailla vaikea liikkua nyt kuin viimeksi. Tosi helposti alkaa häpyluun seutua vihloa ihan rauhassa kävellessäkin.

Novelle 35+2
 
Hei kaikille!

Kommentoinpa nyt tännekin puolelle hieman kuulumisiani, koska jotkut näemmä olivat ne tuolta toisesta ketjusta bonganneet. Eli tosiaankin tytön istukka on ns. etinen istukka ja voi vuotaa ja rajusti missä vaan milloin vaan ja ilman mitään provosoivaa syytä. Ja siis aika rajun verenvuodon takia alunperin päädyinkin sairaalaan. Jonkinlainen riski on siihen, että istukka irtoaa kokonaan, mikä on vaarallista sekä mulle että vauvoille. Lisäksi tytöltä myös tihkuttaa lapsivettä. Olen saanut sekä kortisonipiikit vauvojen keuhkoja vahvistamaan että suoraan suoneen antibiootteja infektioden varalta. Jostain syystä tuo istukkaverenvuoto sai aikaan myös supistuksia, joihin sain osastolla lääkkeitä. Ja päivittäin on noita suppareita edelleen....

Olin miltei 3 viikkoa Naikkarilla lepohoidossa ja sama jatkuu kotona. Mitään en saa tehdä - jopa istumista on rajoitettu! Mihinkään ei saa lähteä, pitää lähinnä maata, maata, maata ja vielä kerran maata. Olen aika ahdistunut tilanteesta, kun koko raskaus on ihan yhtä painajaista vaan enkä mitään "normaalia" saa ilmeisesti koskaan kokea. En pääse edes vauvoille tavaroita hankkimaan, en saa liikkua, pörrätä pitkin kyliä ja olla onnellinen odottaja. Olen vain kotona tai sairaalassa kontrollikäynneillä - mihinkään muualle ei ole asiaa. Olen kieltämättä aika katkera. Pitkä lepohoito myös vaikuttaa siten, että kunto alenee tosi paljon, lihakset surkastuu ja turvotusta tulee helposti. Fysioterapeutti sanoi suoraan, että tulen olemaan tosi huonossa kunnossa, kun vauvat syntyvät, koska en saa mitään tehdä. Ja kun todennäköisesti edessä on vielä sektio tuon etisen istukan takia, niin olen varmaan todellakin kaikkea muuta kuin maratoonikunnossa heti synnytyksen jälkeen. Ahdistaa, kun jopa vauvojen kantelu ja muu on miltei mahdotonta sitten. Fyssari kuitenkin lohdutti sillä, että ennen raskautta hankkimani erinomainen kunto ja hoikkuus edesauttavat toipumista, mutta silti...

Nyt siis kotona passattavana ja tylsistyneenä. Perjantaina viikkoja on tasan 27+0, vauvat voivat ja kasvavat hyvin ja ovat kovin vilkkaita. Jatkuvassa seurannassa olen kuitenkin, tulehdusarvoja kytätään tosi tarkkaan ja lapsiveden tilannetta vahdataan. Pelkään, että tulehdusarvot lähtevät nousuun, jolloin edessä on väistämättä kiireellinen sektio, koska lääkärien mukaan vauvoille on turvallisempaa syntyä vaikka jo nyt kuin ottaa se riski, että saavat vakavan infektion kohdussa. Sitäkin olen miettinyt aika katkerana, että päättyykö tämä kaikki "kiitoksena" kahteen sairaaseen lapseen? En tiedä, miten jaksan sellaista...Nyt vain toivon, että päästäisiin edes rv. 30, niin en enää olisi niin huolissani keskosuuteen mahdollisesti liittyvistä isoista ongelmista, kuten cp-vammasta, kehitys- ja kasvuhäiriöistä, aivoverenvuodoista jne. jotka tavallisempia "pikkuviikoilla" syntyneillä.

Tosin sellainen tavallaan "hauska loppukevennys" tähän synkistelyyn on varmaan lisättävä, että kun tosiaan olin täyslepohoidossa miltei 3vk ja ruuat kannettiin sänkyyn, niin voitteko kuvitella - sain nuhteita siitä, kun paino ei ollut noussut kuin 300g/vko. Hahaa! En kyllä itsekään käsitä, että jos vain makaa ja on kuin syöttöporsas, niin paino ei silti nouse :)

Mutta tällainen on siis tilanteeni...

Vadelmaunelma + pikkusissit 26+5
 
Vadelmaunelmalle en voi muuta toivoa kuin jaksamista sinne vuodelepoon :hug: Onneksi viikkoja on kuitenkin jo tuonkin verran; vauvoilla on jo hyvät mahdollisuudet ja koko ajan paranee. Voin vain kuvitella, miten turhauttava tuo tilanne on. Toivottavasti saat tukea läheisiltä tarpeeksi, jotta mieli pysyisi valoisana. Vaikka emme tunnekaan, olet mielessä ja toivon kovasti parasta.

Nukutin sitten molemmat tytöt samaan aikaan! Vielä tämä taitaa onnistua, kun vauva nukkuu niin paljon. Vauvalla on ollut vähän mahavaivoja ja pelkäsin jo koliikkia (taas), mutta ei onneksi ole tullut mitään tuntikausien huutoja. Ollaan selvitty vähällä. Meillä on nyt eka viikko kolmistaan kotona ja elossa ollaan. Ihan kivasti on mennyt.

Novellelle kivaa äitiyslomaa. Kannattaa täyttää pakastimet. Olen huomannut, että nyt on melko mahdoton valmistaa mitään ruokaa, kun molemmat on hereillä. Esimerkiksi kalakeiton tein niin, että illalla kuorin perunat valmiiksi, aamulla lohkoin ne ja lounasaikaan keitin keiton valmiiksi. ELi näin onnistuu, mutta ei yhtäjaksoisesti..... vaatii siis etukäteissuunnittelua. Ja pakastimessa on hätävararuokia.

Vetkun porukoille pikaista paranemista.

Nyt menen herkuttelemaan salaa lapsilta, kahville siis ja pullalle :)
 
Vadelmaunelmalle :hug: . Hienoa että kuitenkin olette vielä yhdessä koossa ja tosiaan aika kuluu koko aika siihen suuntaan että vauvojen alkaa olla jo turvallista tulla maailmaan. Jaksamisia sinne kovasti. Mielessä olet täälläkin. Käyhän kertomassa meille kuulumisia aina välillä kun kykenet.

Huh, nyt kun on flunssasta selvitty niin eiköhän iskenyt noro. Muut meillä vielä on terveinä. Minä kävin eilen päivystyksessä tiputuksessa ja sain reseptin pahoinvointilääkkeille ja vatsansuojalääkkeille. Täytyy kyllä sanoa ettei ole koskaan aiemmin ollu mitään tällaista.
 
Viimeksi muokattu:
Jaksamista sinne Vadelmaunelma! Ymmärrän tuon turhautuneisuuden ja eräänlaisen surun siitä, ettei "normaalia" raskausaikaa pääse kokemaan. Onneksi viikkoja on nyt jo tuonkin verran, toivotaan kovasti ettei tulehdusta tule ja saisivat pienet vielä kasvaa kohdussa mahdollisimman kauan! Uskoisin kuitenkin, että kaikki katkeruus ja ikävät ajatukset katoavat kun saat lapset syliisi! Ei ole kyllä helppo tilanne. Silti oon tosi iloinen sun puolesta että pienet ovat siellä turvassa! <3

Hui Nanna, kuulostaa karmivalta! Ei kai tuosta norosta voi olla mahavauvalle haittaa? Toivottavasti teillä ei muut saisi tuota, mutta aika oletettavasti siellä kohta laattailee kaikki... Toivotaan että saat itsesi kuntoon ennen sitä että jaksat hoitaa muita! On aivan kamalaa hoitaa toisia jos on itsekin sairas.

Tuntuu hölmöltä valittaa mitään näiden uutisten jälkeen mutta teen sen nyt silti. Mä oon niin loppu! Jotenkin tää viikko on ollut todella rankka, vaikkei mitään erikoista olekaan tapahtunut. Alan olla aika kypsä tähän kotona olemiseen ja vähänkin kun pieni on kitissyt ja iso kiukutellut niin äidillä on heti puhti pois. Olisi niin ihanaa mennä välillä johonkin ihmisten ilmoille ihan itsekseen ja puhua aikuisten ihmisten kanssa aikuisten asioista. Ehkä tämän takia mulla on nyt jäänyt tänne kirjoittelut vähemmälle, en jotenkin jaksa vatvoa tätä lasten kanssa olemista... Toivottavasti tämä menee ohi, nyt just tuntuu että ihan kun ei olisi ollenkaan iloinen lapsista ja odotan vaan koko ajan sitä että milloin ne voi laittaa nukkumaan :(

Oltiin maanantaina ekaa kertaa vauvauinnissa pienemmän kanssa (oltiin siellä siis kaikki, mutta pieni ekaa kertaa) ja mä odotin sitä monta kuukautta. No pyllylleenhän se meni ja tää on oikeasti ihan naurettavaa, mutta olin tosi pettynyt kun E ei halunnut olla siellä ja itki. Ei päästy edes altaaseen asti. Äsken kylvyssä tuli myös itku, nyt mietin että säikähtikö se tosissaan siellä niin että jäi joku kammo nyt vettä kohtaan...

Blaah. Turhaa ruikutusta vaan pikkujutuista, mutta nyt on tällä mutsilla jotenkin langat vähän hakusessa. Pitää koittaa keräillä.
 
Täh. Eilen kirjoitin pitkät pätkät ja vielä näytti ilmestyneen tänne, mutta nyt ei tekstiä ole missään... Tämä kone outoilee jotain... Pitää vissiin heittää Windowsit ikkunasta pihalle ja laittaa Linux.

Vadelmaunelmalle kovasti tsemppiä ja jaksamista lepoon. Itse olin esikoisesta joku 7 viikkoa täysvuodelevossa, jolloin ei saanut myöskään oikein istua. Ei sua askartelemiset tai käsityöt kiinnosta? Niitä pystyy tekemään pitkälläänkin. Suunnittelin silloin mm. ristiäisiä ja neuloin sekä virkkasin jotain pientä. Tuntui, että tein jotain vauvan tulon hyväksi, vaikka eipä sitä paljon jäänyt maailmalle näyttää :) Ihanaa, että pikkuiset voivat hyvin massussa. Joudutko pistämään lääkettä nahkaan, joka estää veritulppia? Se oli varmaan kamalinta koko vuodelevossa. Mulla pisti myös mielen matalaksi se lepoaika, vaikka yritin pysyä positiivisena. Ja vielä, kun vauva joutui sitten osastolle hoitoon moneksi viikoksi. Älä siis jää yksin synkkien ajatusten kanssa, vaan pyydä jutteluapua ajoissa. Itse olisin säästynyt paljolta, jos olisin asian tajunnut. Se pettymyksen tunne siitä, että ei saa kokea normaalia raskautta on ihan normaalia ja hyväksyttävää. Toivotaan, että vauvat kasvaa vielä pitkään äidin massussa. Paljon tsemppiä ja jaksamista!

Novelle, tuliko teille sitä syyhypunkkia? Kuulostaa kamalalta :|

Hazel, mukavaa, että teillä menee hyvin ja saat itsekin levättyä.

Kvartille jaksamista arkeen! Onko teillä jotain perhekerhoja tai muuta siellä kotinurkilla? Tuo avoin päiväkoti on ollut tosi tärkeä juttu tässä omassa arjessa. Saapahan esikoinen riehua siellä energiat pois. Niksulla oli kanssa alkuun itkua vedessä. Joskus lähemmäs puolivuotiaana alkoi nauttia vedessä olemisesta. Eli en usko, että mitään kammoa jäi. Jotkut ei vaan lämpene vesiurheilulle heti.

Mäkin oon laittanut ruokaa pakkaseen ja myös leiponut pakkaseen. Pari toscakakkua siellä on jo ja tänään teen sitten pullaa ja lusikkaleipiä. Viikonloppuna teen hehtaarisatsin lihapullia pakkaseen meidän lihapullasällille. Alkaa olla tosi tukalat oltavat tän mahan ja iskiaksen kanssa. Kun nyt vain jalat ei pettäisi alta, kun sitten on arjen pyörittäminen aika hankalaa. Mulla on huono omatunto, kun en pysty enää kunnolla leikkimään Niksun kanssa, mutta tuleehan siinä ainakin totuttautumista siihen, että äidillä ei riitä niin paljon aikaa, kun pikkuveli syntyy.
 
Aurinkoista talvipäivää!

Vadelmaunelmalle jaksamista vuodelepoon. Ihan syystäkin ottaa päähän, toivotaan että lopputulos palkitsee.

Novelle keitot on tosi hyviä pakastettavia. Oon pakastanut sekä valmiita keittoja, että keittopohjia ilman lihaa. Esim. nakit on helppo lisätä lämmittäessä.

Kvartti, toi kuulostaa niin tutulta. Mulla oli ennen flunssia sellainen tosi synkeä kausi, mutta sitten toi sairastelu sai normiarjen tuntumaan taas ihan kivalta. Perhekerhot on kyllä tärkeitä henkireikiä, ja samoin kaikki muskarit ja vauvauinnit antaa itsellekin jotain vaikka aina ei jaksaiskaan. Oon tosi tyytyväinen että poika tykkää jopa melkein esikoista enemmän vauvauinnista, koska se on myös tytölle tosi mieluista tekemistä. Toivottavasti myös teidän vauva tottuu uintiin. Joillakin se ottaa aikansa ennen kuin on sinut ison tilan jne kanssa. Folkhälsanilla ihan pieniä ei tarvitse suuremmin suihkutella etukäteen, mikä on hyvä, koska T ei kyllä tykkää ollenkaan käydä siellä suihkussa. Mistä teidän neiti otti pultit? Kävin viime viikolla kaverin kanssa kahvilla ihan kahdestaan tosi pitkästä aikaa, ja pienikin hengähdyshetki teki kyllä hyvää. Onko sulla mahiksia päästä minnekään itekseen?

Hazel etukäteissuunnittelu on ihan ehdotonta! Ja sellaiset ruoat, jotka voi valmistella mahdollisimman pitkälle etukäteen, kun koskaan ei voi tietää mikä tilanne on päällä just kun pitäis laittaa ruokaa. Hienoa että olette hengissä ekan viikon jäljiltä!

Sasha älä turhaan pode huonoa omaa tuntoa. Kannattaa tosiaan totuttaa esikoinen siihen että äiti osallistuu leikkiin kommentoimalla tai että lapsi tulee äitin luo leikkimään. Muuten imetyshetket saattaa olla hiukka hankalia. Meillä ainakin riittää että hörpin kahvia kun sitä tullaan tarjoamaan ja kyselen aina välillä mitä leikissä tapahtuu.

Nannalle jaksamista taudin kanssa.

Meillä pieni yskii vieläkin vähän öisin, mutta isomman hengitettävä yskänlääke saatiin jo lopettaa. Ja tällä viikolla ollaan käyty jo kaikki normiharrastuksetkin. Nyt vaan toivon ettei heti iske joku uusi pöpö. Poitsun kanssa ollaan aloiteltu jo kiinteitä, mikä tuo vähän uutta puuhaa näihin päiviin. Ei kyllä ole tekemisestä puutetta... Nyt herra vaatii maitoannosta, joten täytyy lopetella. Viikonloppuja!
 
Ei ole ainakaan vielä näkynyt syyhypunkki-ihottumaa meillä. Mutta se voikin kestää viikkokausia altistumisesta ennen kuin ensimmäisiäkään oireita ilmaantuu. Unilelut on edelleen kiellettyjä päiväkodissa ja varavaatteet on muovipussissa. Uusia tapauksia ei nyt yli viikkoon ole ilmaantunut, joten toivotaan vaan parasta.

Vadelmaunelmalle halaus :hug:. Ei teitä tosiaan helpolla päästetä. Varmasti todella turhauttava tilanne. Jaksamista sinulle ja sitkeyttä vauvoille!

Hazel, kuulostaapa hurjan hankalalta tuo kokkailu vauvan ja taaperon kanssa. Olen jotenkin onnistunut lahjakkaasti poistamaan mielestäni, miten paljon aikaa menee vauvan kanssa. Ja vetkun kommentit ei yhtään lohduttaneet! ;) Onkohan se joku luonnon luoma mekanismi, että unohtaa vauva-ajan, jotta kukaan haluaa lisää lapsia?! Apua! Meneehän siihen imetykseen pelkästään välillä tosi paljon aikaa. Täytyy tällä kertaa oikeasti jotain ruokaa varata pakastimeen. Ja sitten yrittää käydä kaupassa ja laittaa ruokaa Ekin hoitopäivinä ja viikonloppuna.

Kvartti, :hug:, mulla oli aika usein juuri tuollanen olotila, kun viimeksi olin kotona vauvan kanssa. Hirvittää jo etukäteen sen takia, miten selviän tällä kertaa. Toivottavasti sulla helpottaa jo pian. Uskoisin, että kevään tulo ainakin auttaa vähän asiaa. Silloin alkaa piristyä, kun ulkoilu on helpompaa ja kivempaa.

Mitenkäs nannan pesueen kävi? Joko selvisitte norosta? Aika hurjalta taudilta kuulostaa.

Ekan äitiyslomaviikon saldona taitaa olla vaan olohuoneen uudet verhot - ja lepoa. Eki oli päiväkodissa jopa neljä päivää viime viikolla. Vain keskiviikko oltiin kokonaan kotihoidon varassa, ja silloin olikin seurakunnan kerho tuomassa mukavasti ohjelmaa aamupäivään. Se on kyllä ihan loistava! Täytyy käydä siellä aina kun mahdollista. Ensi viikoksi on ikävä kyllä luvattu pakkasta joka päivälle. Jää ulkoilut sitten vähälle, mutta jospa tulis kokkailtua nyt sitten pakastimeen ruokia.
 
Norosta selvitty ehkä. Mikäli se nyt sitä noroa sitten oli. Tänään oli itsellä ensimmäinen päivä kun ei ole tehnyt huonoa. Nuorimmainen oksensi kerran eilen päivällä, sen jälkeen ei mitään. Esikko ja mies ovat ainaki vielä terveinä. Laitoin kyllä heti kaikki kittaamaan Gefilus tuotteita kun sairastuin ja mies hoiti ruokapuolen, mutta oisko noin että ois estäny tartunnan... En tiedä, epäilyttää vähän että oisko ollu sitten jotain muuta tautia koska norohan on kova tarttumaan ja nopea. Voihan tässä vielä toki sairastuakkin loputkin, mutta nyt saa vähän hengähtää.

Tänään ollaanki otettu oikein suursiivouspäivä. Ulkona on ollut 30 astetta pakkasta joten ollaan petivaatteet ja matot käytetty pakastumassa ja taloa puunattu lattiasta kattoon :). Joku ihme virtapiikki vissiin kun joutui makaamaan pari päivää :D.

Huomenna alkaakin sitte lasten totuttelu päiväkotiin. Nyt kun on pari päivää tässä kotona seurannut kuinka nopeasti tuo nuorempi kehittyy ja oppii uusia taitoja niin vähän surettaa, että ei niitä itse ole seuraamassa päivisten. Mutta eipäs tässä enää ole kuin pari kuukautta ja sitten olaan taas enemmän yhdessä.

Kvartille jaksamisia!! Tosiaan jos sinulla on mahollisuus lähteä vaikka vain juuri kahville ystävän kanssa niin varmasti olisi hyvää vaihtelua arkeen.

Novellelle hyvää äitiyslomaa tätäkin kautta. En ole varma olenko vielä toivotellut täällä :). Kyllä tuossa täytyy olla perää että ne rankemmat ajat unohtaa. Ei kai tosiaan kukaan täysjärkinen muuten tekis useampaa lasta :D ... Taitaa olla sama mekanismi joka saa raskausajankin muistumaan mieleen pelkästään mukavana ja ihanana kokemuksena, eikä se synnytyskään nyt oikeastaan kovinkaan kipeä juttu ollut :LOL:...

Nanna + tyvär (?) 19+0
 
Voi p.. pitiki mennä ihmettelemään kun eivät ole sairaana. Mies alkoi oksentamaan viime yönä ja on aivan veto pois. Sain onneksi järjestettyä asiat niin että voin vielä kaksi päivää olla kotona lapsia hoitamassa. Toivottavasti siihen mennessä mies tervehtyy sen verran että pärjää täällä. Nyt kyllä se päiväkotiin tutustuminen kyllä nyt jää jonnekki tulevaisuuteen. Pitää soitella ja kysyä mikä niillä on sielä se varoaika joka pitäs olla kotona.
 
Nanna, voi ei, että sitten kuitenkin vielä teillä tauti jyllää. Yllättävän pitkä oli kyllä tuo itämisaika. Yleensä nuo sairastuttaa kaikki päivän parin sisällä. Jospa se nyt siitä menis jo ohi. Ikävää, kun sattui vielä just nyt, kun teidän piti alottaa päiväkotiin totuttelu. Meilläkin kävi elokuussa niin, että Ekille tuli kuume ja flunssa just sillä viikolla, kun piti mennä päiväkotiin tutustumaan. Se jäi sitten pariin päivään vaan koko tutustuminen, mutta hyvin meni silti loppujen lopuksi.
 
Pikaista paranemista Nannan perheelle. Tosi tylsä ajankohta sairastaa, mutta koska se nyt on sitten onni ja autuus. Pikaista paranemista!

Onko Novelle saanut tehtyä ruokaa pakkaseen?

Tänään on sitten mulla sellainen päivä, että kaikki hatuttaa. Heti aamusta olin kiukkunen kuin ampiainen. Typerää valittaa, mutta tää iskias tekee mut hulluksi, kun se vaan pahenee yöllä. Kun sais jonkun tänne apuun edes hetkeksi aikaa ettei aina tarttis olla yksin Niksun kanssa.
 

Yhteistyössä