Kolmekymppiset tokakertalaiset huhtikuussa

  • Viestiketjun aloittaja Ada
  • Ensimmäinen viesti
Ada
Kolmekymppiset toka- ja kolmaskertalaiset huhtikuussa

-O D O T T E L I J A T-

Nanna81.............................LA 10.7.2011 (kolmas)
Ada....................................L A 13.8.2011...................KOS
hapsiainen80........................LA 24.10.2011................K-SKS
Unico................................... LA 11.11.2011...........


-S Y N T Y N E E T -

Y k k ö s e t

2008
Piipi79 20.2. (40+5).......................Tyttö
Soap toukokuu..............................Ty ttö
Hemuli79 21.5. (39+4)...................Poika 49cm, 3430g
Nanna81 22.9. (38+5)...................Poika 51cm, 3985g
Novelle78 19.10. (41+0)................Poika 55 cm, 3570g
Pössi joulukuu (37+6).................................. ....2580g
Sasha80 28.12. (36+1)..................Poika 45 cm, 2480g

2009
Niiskunenä-78 23.1. (37+0)...........Poika 48 cm, 2835g
Vetku 1.2. (40+4)..........................Tyttö 49cm, 3330g
Kvart Över 17.2. (41+0).................Tyttö 52cm, 3920g
Hazel 20.2.(39+2)..........................Tyt tö 49 cm, 3370 g
Epeti 27.8.................................... ..Poika ja Poika
Piki80 26.10. (40+2)......................Tyttö 51cm, 3654g
Ada 8.12 (39+3, sektio).................. Poika 48 cm, 3475 g

2010
hapsiainen80 19.3.2010....................Tyttö 48 cm, 3580 g
Unico 24.4.2010............................... Tyttö

K a k k o s e t

2010
Nanna81 26.2. (40+5)....................Poika 51cm, 3654g
Hemuli 8.6. (40+5)..........................Tyttö 49cm, 3820g
Vetku 17.9. (41+2).........................Poika 51cm, 3600g
Epeti 29.9. (41+2)..........................Tyttö 53cm, 3860g
Kvart Över 8.10. (41+3)..................Tyttö 52cm, 3908g

2011
Piipi79 5.1. (39+3)........................Tyttö 52,5 cm, 4080 g
Hazel 13.1. (38+3)........................Tyttö 49 cm, 3100 g
Sasha80 20.2. (38+5)....................Poika 51 cm, 3770
Pössi 13.3. (36+2)........................Poika 46 cm, 2710 g
Novelle78 20.3. (40+6)..................Tyttö 48 cm, 3870 g
Niiskunenä-78 25.3. (39+2).............Poika 51,5 cm, 3350 g
Piki80 25.3. (41+1).........................Tyttö 50,5 cm, 3850g
Maaliskuun pino: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/1932013-kolmekymppiset-tokakertalaiset-maaliskuussa/sivu4.html#post23502391
 
Viimeksi muokattu:
Täällä ja huh huh elämä helpottaa. Mahatauti oli onneksi lyhyt vaikkakin raju. suunnittelin jo sairaalaan lähtöä, mutta oneksi ei tarvinnut.

Pössi jaksamista esikoisen kanssa!

Jos sama meno jatkuu kun Typyn kanssa niin täällä voidaan pahoin sinne marraskuulle jos ei niin se on positiivinen yllätys :D
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Adalle uudesta pinosta!

Pössi, aika ikävältä kuulostaa esikoisen käytös. Meillä on toiminut se, että joku lelu laitetaan jäähylle, jos esim. paiskoo sitä. Kuulemma 3 v. voi ruveta laittamaan jäähypenkille, mutta 2v. ei vielä tajua merkitystä. Tuo lelujäähy on helpottanut selvästi paiskomista. Huonot yöunet vaikuttaa meillä selvästi vauva-antipatiaan esikoisella. Paljon voimia sulle ja teille! Jos tuntuu ylivoimaiselta, voithan kysyä perhetyöntekijää apuun viikolla.

Toivottavasti huono olo antaa Unicolla ja Hapsiaisella periksi.

Kvartti, hienoa, että sait puhuttua asioista. Ja paljon onnea kosinnasta :)

Meillä on tätä ristiäisten suunnittelua ohjelmassa. Äsken kävi pappi käymässä ja hyvä tyyppi tuntuu olevan :) Hieman mulla oli vaikeuksia ymmärtää sen savon murretta. Ja meille tulee perhetyöntekijä kerran viikossa käymään, kun eipä tuo mies enää ehdi mua täällä auttelemaan töittensä takia. Saapahan joskus sitten siivota rauhassa tai käydä kaupassa.

Nyt on selvästi esikoisella tullut taas voimakkaampaa uhmista, kun jostain syystä yöunet jää liian lyhyiksi. Niksu herää jo kuuden maissa eikä sen jälkeen kunnolla enää nuku. Nukkumisesta ei tule mitään ennen yhdeksää. Päikkärit on n. 1,5 h pituiset. EN oikein tiedä mitä pitäisi tehdä...
 
Ada
No niin, nyt on sitten kevät :flower:! Koitin oikein tarkalla silmällä katsoa, mutten huomannut uutta pinoa vielä. Joten tässä nyt on. Olen käynyt täällä tosi huonosti ja yritän nyt taas kerran päästä tilanteen tasalle.

Unico, onneksi sulla on toimiva päiväunimetodi alkuraskauteen! Se hyvä puoli pienessä ikäerossa ainakin on, että äitikin saa alkuraskaudesta riittävästi päiväunia ;).

Onko Sasha jo uskaltautunut avoimeen päiväkotiin? Onko se siis sellainen, jonne jätetään lapsi, vai onko äiti myös päivähoidossa? Täällä ei ehkä ole sellaisia tai ainakin me ollaan toistaiseksi oltu vain puistoissa. Anteeksi vaan kaikille puistojen työntekijöille, mutta mulle vähän heidän työnkuvansa epäselvä. Yhdessä puistossa jossa käydään, puistotätejä ei juuri näy ja toisessa ne ovat aina ulkona ja osallistuvat lasten vahtimiseen. Toisessa järjestetään joka päivä jotain ohjelmaa lapsille ja toisessa ei. Olen miettinyt, onko puistoilla kokonaan eri tarkoitus, vai onko kaikki vaan niin paljon kiinni henkilökunnasta. Me käydään yleensä siellä aktiivisemmassa puistossa, joten en voi sanoa, että tuntisin molempien toimintaa yhtä paljon.

Toivottavasti tosiaan Hapsiaisella on jo olo parempaan päin! Onnea kuitenkin pienestä sykkivästä sydämestä :heart:!

Pössillä kuulostaa tosi rankalta esikoisen kanssa! Toivottavasti hän pian tottuisi tilanteeseen, mutta on varmasti hyvä hakea apua myös perheneuvolasta. Sääliksi käy myös pientä taistelijaa, joka ei ilmeisesti osaa itseään muuten ilmaista. Saisitteko te jostain apua kotiin, vaikka jotain sukulaistyttöä leikittämään ja huomioimaan ja peuhaamaan esikoisen kanssa? Voimia!!!

Hienoa, että Nannan poikien hoito järjestyi! Ja ihanaa, että Vetku on päässyt käymään jumpassa! Pitää itsekin muistaa vaatia oma harrastusaika vauvan synnyttyä.

Aivan ihania uutisia Vadelmaunelmalta! Olet ollut ajatuksissa. Onnea tulevaan synnytykseen, se onkin varmaan ihan pian ;). Ihanaa, että pitkä ja vaikea odotus palkitaan sekä tytöllä että pojalla :heart::heart:.

Mahtavaa, että Kvartti saa siivousapua ja jotenkin varmasti lohdullista kuulla ulkopuoliselta, että kyseessä on uupumus uuvuttavassa elämäntilanteessa. Nykyään puhutaan niin paljon masennuksesta ollaan masentuneita, että ihan kivaa, ettei sen aina tarvitse olla niin ”monimutkaista”, vaan tunnustetaan myös ihan yksinkertainen väsymys. Toivottavasti teidän yöt helpottuu! Reipas syöjäneiti teillä, onneksi ei tarvitse sen asian kanssa vääntää!

Novellelle
voimia imetyssessioihin! Mitenhän sitä tosiaan sitten, kun ollaan kahden lapsen kanssa yksi kotona, selvitään tuntikausia jatkuvista imetyksistä :O ?! Onkohan teidän tytöllä joku harvinaisen kova kasvupyrähdys meneillään? Mä en ainakaan muista, että olisin imettänyt esikoista noin pitkiä rupeamia kerrallaan…

Suuren suuret onnittelut vielä Niiskunenälle tätäkin kautta pojasta <!!!

Me oltiin viime viikon maanantaina rakenneultrassa ja siellä oli kaikki niin hyvin kuin vaan olla voi. Ihanaa oli nähdä pieni ja nyt taas raskaudesta nauttii entistä enemmän ja varmemmilla mielin. Potkutkin tuntuvat jo selvästi. Tämä on erilainen vauva, kuin poika oli mahassa. Tämä potkaisee käteen kun sen laskee mahalle, kun poika taas rauhoittui kosketuksesta ja lakkasi potkimasta. Ihmeellistä ja ihanaa :heart:

Ada (rv21+2) ja poika 1v4kk
 
Kiitos uudesta pinosta Ada!

Sasha, meillä tulee olemaan aika samaan aikaan aamuherätys. Kun mies lähtee huomenna töihin, kello soi ennen kuutta joka arkiaamu, ja Eki tahtoo herätä siihen. Ei ihan aina välttämättä, mutta varmaan taas alkuun ainakin joka aamu. Ja myös Eki menee vasta 21 aikaan nukkumaan, nukkuu sitten päikkäreitä kyllä pari tuntia. Joskus jopa kolmekin tuntia. Olisko Niksulla vaan joku kausi menossa, jos on aiemmin nukkunut pidemmät yöunet? Ekillä on välillä kausia, että nukkuu aamulla piedempään, mutta ne menee aina ohi ja sitten palataan tuohon n. 9 tuntiin.

En tosiaan tiedä, mitä tankkauksia tuo tyttö teki viime viikolla. Viikonloppuna alkoi jo vähän rauhottua nuo imetysmaratoonit. Nyt ei ole pariin iltaan ihan niin tankattu. Ehkä vauva yritti vaan estää nuhan tuloa, muttei kyllä onnistunut. Nyt se on jo viikon niiskuttanut. Onneksi saa syötyö kuitenkin, mutta nukkuminen ei tahdo onnistua pitkällään, vaan pitää aina kehittää joku kalteva kulma. Se on vaan vähän hankalaa öisin, kun ei se tahdo nukkua muualla kun vieressä, ja sitten valuu tyynyn päältä pois. Ekilläkin jo neljättä viikkoa flunssa. Sais kyllä mennä jo pois nämä räkätaudit meiltä. Uskoisin että yöt rauhottuu kyllä sitten, kun saadaan nämä lapset terveeksi. Nyt on välillä tosi katkonaista.

Huomenna se arki alkaa, kun mies tosiaan menee töihin. Kai me jotenkin täällä selvitään...
 
Niin Eki menee kyllä huomenna päiväkotiin n. 9-15, joten on lähinnä selvitettävä aamurumba. Eiköhän me iltapäivällä pärjätä sitten. Tuo aamu vaan jotenkin jännittää, miten jaksaa todennäköisesti huonojen yöunien jälkeen taistella aamupuurot naamaan ja vaatteiden pukemisen ym. ja siinä sivussa imettää ja sylitellä itkevää vauvaa. Tyttö on nyt ollut hereillä ollessaan pelkästään itkuinen mahavaivojen takia. Kaikki aamutoimet ja muu aiheuttaa Ekissä (aiheutti jo ennen vauvan tuloa) melkoista vastustusta. Kai me sit lähdetään päiväkotiin vaikka yöpuvussa ja syömättä, jos on pakko :D
 
Novelle, jaksamisia aamuihin!

Ada onnea hyvistä ultrakuulumisista :) ihanan kun o nyt mahassa vaikuttaa ihan erillaiselta, niin sit saat oikein jännätä kuin erilaisia ne onkaan kun pääsee mahasta pois ajallaan :D

Meillä on kaikki ruokailut taistelua (paotsi ne kun on ite syötävää). Mutta kun saa ekan lusikan naamariin niin useinmiten sen jälkeen uppoaa, mutta se eka on josku hemmetin vaikea. Tänään ollut muutenkin ihan vikinä päivä huoh. en tiiä onko toisella oikeasti joku vikana vai vaan se kun ei syönyt aamupäivästä eikä juuri nukkunutkaan. Kattellaan huomenna.

Mä olen ihan puhki tuon mahataudin kanssa. Mut kai se helpottaa ajallaan. Nyt vaan tullut mieleen että voiko se tehä jotai hallaa tonne mahaan tai aiheuttaa kesken menon. Juu ei kantsis miettiä mut kun vaan tulee mieleen. No ylihuomenna on se eka neuvola ja aina voi kysyä kuuntelisko sydänäänet. Jos kuitenkin ollaan jotain 8-9 viikkojen hujakoila niin vois kuuluakkin. Typystä kuulu tasan 9 kun oli eka lääkärineuvola. Tosin olin sillon kevyemmässä kunnossa.
 
Unico Ei siitä mahataudista ole pienelle haittaa. Mähän olin ite ihan kauhuissani kun olin siinä mahataudissa ja sitten vielä jouduin osastolle. Siellä ne rauhoitteli että se pieni ottaa äitistä kuitenkin sen mitä tarvitsee, äiti vaan kärsii enemmän.
Täällä ei edes yritetä kuunnella sydänääniä ekassa neuvolassa, tytöstä kuunneltiin vasta viikolla 17 ja nyt toivottavasti kuunneltais toisessa neuvolassa mikä on n.14 viikolla.

Jää taas muiden kommentointi lyhyeksi kun tuo yksi täysituho ei anna mun olla paikoillaan.

- Hapsiainen ja viikot nyt jotain 11 (kai)
 
Ada
Juu älä huoli vatsataudista Unico! Ehkä teillä on tyttösellä hammas- tai muuta propleemia. Meillä on nyt, kun korvatulehdukset ja puhkeavat hampaat ovat taakse jäänyttä elämää ihan erilainen nukkuja ja syöjä kotona. Ihanaa, kun ei tarvitse stressata tulevaa punnitusta! On jo aikakin.

Meillä neuvolassa on kuunneltu sydänäänet vasta n.17 vko:lla. Ehkä se on laitteestakin kiinni...

Kiitos ultraonnitteluista :heart:! Nyt mulle on iskenyt sama raskausonniautuus, kuin Erikiä odottaessa oli. Mulla ilmeisesti hormonit vaikuttaa näin. Ihan kivaa! Vauva on oikeastaan kaiken aikaa mielessä ja synnytyskin jo... Sain eilen Haikaranpesän paperit postissa ja mukana oli synnytyssuunnitelma. Tekisi mieli jo täyttää se, mutta jos mä nyt kirjoitan siihen mitä toivon, niin kuitenkin kaikki menee sitten juuri päinvastoin. Ehkä mun pitää kirjoittaa, että toivon kiinnittymätöntä perätilaa imukupilla ja hätäsektiolla, sekä leikkauskomplikaatioita ;)

Ihana keväinen sää!
 
Hehe Ada, olispa kiva synnytys jos nuo kaikki saisi itselleen :D Mulla oli muuten nyt E:a synnyttäessä hyötyä siitä suunnitelmasta (toisin kun H:ä kun paperit olivat toisessa sairaalassa), koska ilman sitä olisin tuskin mennyt siihen jakkaralle. Olin toivonut sitä jakkaraa etukäteen, mutta siinä vaiheessa kun piti alkaa ponnistaa mä jotenkin jäädyin enkä olisi halunnut tehdä yhtään mitään. Kätilö sitten sanoi että sulla kyllä lukee täällä että haluat tähän, joten tule nyt edes kokeilemaan, voit mennä heti takas sängylle jos ei ole hyvä. Ja niin se ponnistusvaihe sitten kesti vain sen hetken. Ja jälkeenpäin olin tosi iloinen että kätilö sai mut ylipuhuttua! Tuskimpa mikään synnytys ihan sen suunnitelman mukaan menee, mutta uskon että niistä voi kyllä olla paljonkin hyötyä!

Täällä on nyt ihan eri vauva (ja äiti) kun muutama viikko sitten. Mitä lie tapahtunut, onko se tuo kiinteiden ruokien aloitus, pimennysverho vai mikä, mutta nyt näyttäisi siltä, että täällä nukutaan yöllä ja valvotaan päivällä. Yhden tai kaksi kertaa yössä vielä syötän E:a, mutta on nukahtanut heti syötön jälkeen (tai siis jo sen aikana) takaisin ja oon monesti jopa saanut siirrettyä sen omaan sänkyynsä. Aah! Mieli itsellä heti sata kertaa parempi kun väsymys on edes vähän väistynyt! Taaperon kiukutkin jaksaa paljon helpommin ottaa vastaan kun ei oo itellä valmiiksi kikkeli otsassa.

Pössi, aikamoiselta taistelulta teillä kuulostaa tuo elo! Toivotaan että rauhoittuu pian, meillä tosiaan sen kolmisen viikkoa oli aika hulabaloota. Puremista tai lyömistä ei tietenkään pidä suvaita, mutta jostain luin että monet muut asiat voi antaa hetken aikaa mennä sormien läpi. Siis että kieltäisi mahdollisimman vähän, ohjaisi taaperon aina vaan muihin juttuihin, jolloin ne kielletyt asiat sitten unohtuisivat paremmin eikä niistä tulisi huomionhakujuttuja. Helpommin sanottu kun tehty! Mutta toisten satuttamiseen sitten puututtaisiin oikein kunnolla, mä en tosta jäähypenkistä tiedä vielä näin pienillä, mutta me kyllä ollaan viety aina omaan huoneeseen (tai poistettu muuten siitä tilanteesta) ja kerrottu selkeästi että niin ei voi tehdä. Ja sylissä ollessaan jos läpsii niin heti laitettu lattialle, kerrottu miksi näin tehtiin ja sitten alettu itse tekemään jotain muuta niin että lapsi on jäänyt lyömisen takia ilman huomiota. En tiedä onko tuo oikein, mutta meillä ei ainakaan enää tarvitse pelätä että sisko satuttaisi vauvaa.

Toivotaan että tuo tilanne rauhoittuisi pian!

Ai niin ja meillä on kyllä tuo neuvola sellainen että sieltä ei saa apua mihinkään. Monta kertaa siellä valittanut uupumusta ja väsymystä ja kerran jopa soittanut sinne että voisinko saada apua ja neuvoja kun lapsi ei nuku. Käskettiin vaan pitää unikoulu alle viisikuiselle ja lopettaa yösyötöt. Ja kuitattu kaikki väsymysvalittelut tyyliin rokotusohjelman kertaamisella. Toivottavasti teidän muiden neuvolat olisi vähän parempia!

Noista syömisistä muuten (en tiedä onko meillä vaan helpot lapset tässä suhteessa), mä en oo ikinä pakottanut, enkä edes yrittänyt houkutella syömään mitään. Itsellä on pahoja kokemuksia ruuan tuputtamisesta tai pakottamisesta jotka on seurannut aikuisikään saakka (esim. sosekeittoja oon alkanut syömään vasta yli 30-vuotiaana, hernekeittoa tai pinaattikeittoa en pysty vieläkään syömään). Jos siis H ei ole jotain halunnut syödä niin sitten ei ole vaan syönyt, mutta en mä kyllä mitään muutakaan ole antanut ennen seuraavaa ruokailua. Joskus (just hampaiden tulon aikoihin) on ollut päiväkausia lähes syömättä, mutta silti paino ollut aina ihan hyvä, on sitten ottanut varmaan kiinni seuraavalla viikolla. Nykyään syö oikeastaan ihan kaikkea. Äh, tulipa pitkä paasaus, mutta piti kirjoittaa se, että tuttu lastenlääkäri sanoi ettei niistä kannata huolia jos paino on suht ok. Lapset kyllä syövät sitten kun tarvitsevat ruokaa ja se tarvittava määrä on kuulemma tosi pieni. Eikä kannata verrata muihin lapsiin.

Nyt neiti pienempi heräilee, pitää siis mennä.
Kvartti, E 2v1kk ja E kohta 6kk
 
Hapsiainen, täällä typystä tosiaan kuunneltiin ekassa lääkärineuvolasa joka mulla oli sillon 9 viikot paukku niin ajattelin kysyä jos ollaan niillä main et kokeilisko kumminkin. No uskon et jänskättä sulla oli vielä pahempi. No mähän aloin maalailemaan kaikkia kivoja kauhukuvia et mikäihme sen aiheutti huoh. Mitä eikö sielläkään saa olla koneella :D meilä saa olla kyllä olkkarissa mut ei tietsikkahuoneessa.

Ada, juu niinhän se on aina kaiken näköistä. Tänään meillä oli taas ihan eri tyttö :D katsotaan millainen herää huomenna... Kirjoita ihmeessä siihen niin katot mitä sanoo ja jatkat toki sitten mitä muuta haluat :D meillä toi oli vähän tyhmä ekan kohalla kun neukkutäti vaan kerran kysy ja sit olis naputellut koneelle, mutta kysy ennalta ilmoittamatta niin en osannut sanoa mitään huoh kun kerran vesisynnytys ei käynyt :D

Kvartti hieno homma et on rauhoittunut :) tosta jakkarasta mulle se tuotiin kait mut ei missään vaiheessa kerrottu millon siihen voi mennä ja mä tyhmänä luotin et kyllä se sit kertoo tai edes juttelee paremmin no ei tehnyt niin. Noo nyt on taas viisaampi :D ja kiva kuulla kokemuksia

Ruuasta vileä, mä en tiiä mikä tolla typyllä on kun tosiaan sille pitää pakolla saada se ekalusikka useimiten (josku sharvoin ottaa suosiolla) ja kun on saanut maistamaan niin sitten syödäänkin jo niin kovaa tahtia kun ehtii lappaa. Tosin peruna ja nää pääruuat ei oikein uppoa lusikalla täytyy alkaa valmistamaan ne itse syötäväksi nii uppoaa. Ja jos ei uppoa ton 1 tai max 2 pakko lusikan jälkeen niin olkoon ei tartte syödä, mut tarttee maistaa. Muutenkin hauska kun menee niin kauan kun menee ja sitten stoppaa kerralla. Nykyään joko vilkuttaa, puistelee päätään tai laittaa vaan suun kiinni ja sit on enää turha tarjota :D tai jos syö ite niin pöytä on puhdistettava, eli sitten kun aletaan tiputtelemaan ruokaa järjestelmällisesti lattialle niin tietää et tarjoilu loppuu nyt. Toki samaa tekee jos on liikaa ruokaa esillä ja yletettävissä niin sitä pitää ensin harventaa ennen kun voi syödä, onneksi tää on tullut jo opittua.

'huomenna olis sitten se neuvolan tarttis varmaan ettiä ne laput mitä palauttaa ei ne toki hirveesti oo muuttuneet siitä mitä viimeksi oli. mut kai ne silti täytyy palauttaa.
 
Ihan pikaista kommenttia...

Pössi toivottavasti saat apua pian. Eihän tuollaista kukaan jaksa kauaa. Meillä on sovellettu lelujäähyä, jäähypenkkiä, tilanteesta poistamista ja sylirauhoittelua. Joskus joku toimii, joskus taas ei. Jäähypenkki toimii toisinaan, koska se on käytössä myös naapurin 3v pojalla, ja joskus toteaa myös itse että pitää mennä jäähylle tai tuo lelun jäähylle. Joskus taas tuntuu, että se on lähinnä hauska leikki. Kiva kuulla Kvartti että teillä on yöt parantuneet! Meillä on nyt vähän flunssaa ja se haittaa sekä minun että pojan nukkumista. Samoin kuin ne hampaat. Joskus sentään päästään parilla heräämisellä.

Novellelle jaksamista aamuihin. Meillä kahden lapsen aamurumba helpotti vasta parin kuukauden jälkeen, ja nyt rutiinit on sen verran hyvät, että päästään joskus jopa tunnin päästä heräämisestä liikenteeseen.

Jaksamista myös kaikille odotusvaivojen kanssa taisteleville. Ada ihanaa kuulla että kaikki on hyvin ja nautit raskaudesta.

Kivoja keväisiä päiviä kaikille!
 
Joskohan nyt ehtis jotain naputella vähän enemmänkin.

Neiti tosin tohottaa taas tuossa ympäriinsä, puistelee parhaillaan yöpaitaansa ja kävelee ympäri keittiötä. Tänä aamuna se ehti soittaa jo hätänumeroonkin. :O On se kyllä melkoinen touhupakkaus ja niin iso tyttö jo. :O

Unico
Meillä on tuota samaa että se ensimmäinen lusikallinen ruoasta tapellaan ja sitten syödään nätisti. Nyt vähän on ollut apua kun olen antanut ennen ruokaa juoda vähän vettä. Sitten maistuu se eka lusikallinenkin.
Mitä lappuja sun pitää palauttaa neuvolaan?? Ei täällä kai mitään pidä palauttaa, tai sitten en ole vaan palauttanut tai totaalisesti unohtanut. :O :D

Novelle
jaksamista aamuihin!

Ada, tuo olotila raskaudesta olisi täälläkin haaveissa. Ihanaa että nautit raskaudesta!

Kvartti onpa teillä todellakin kiva neuvola, varsin avulias etten sanois.

Pössi toivottavasti saisit apua taisteluihin ja sitä kautta helpotuksen.

Niin ja Vadelmaunelmalle on pitänyt kauan kommentoida että ihanaa kuulla että kaikki on hyvin. Muistan Vadelmaunelman aiemman odotuksen ajoilta. Mahtavia uutisia nyt!

Omaa napaa sen verran että olo on ehkä hieman helpottunut. Olen jopa pystynyt elämään. Mutta syödä pitää vähintään tunnin välein tai tulee huono olo ja juomisen suhteen edelleen haasteellista. Öisin maistuu mandariini-ananas -mehu, muulloin ei oikein mikään.

Ensi viikolla nt-ultra ja sitten pitäisi paukkua 12 viikkoa. Jospa se olokin siinä helpottuisi eikä kestäisi tällä kertaa pidemmälle.
Tässä olis kuitenkin enää kolme viikkoa hoitovapaata ja sitten alkaisi työt, enkä haluaisi heti kertoa uudesta raskaudesta joten parempaa oloa toivoen..

Mutta nyt taas tuon touhutoopen perään.

- Hapsiainen
 
hapsiainen, meillä tuli esitietolaput postissa kotiin niin sai ne kotona täyttää valmiiksi :D ei muitalappuja ja tuskin olis maailma kaatunut jos en olis löytänyt. Kiva no joo kiva ja kiva mut kuulla et ei oo ihan tavatonta tuon ruoka touhu. Meillä ei auta ees vesi eikä sitä aina ees huolita. Mut jos erehdyt antamaan omaan käteen jotain ennen ruokaa tai edes näkyville tai lautasella jotain minkä vois ottaa hyppysiinsä niin syöminen on tuhoon tuomittu jatus, siis lusikasta huoh :) mut pikkuhiljaa pääsee tuon kommervenkkeihin mukaan :D

Mitäs ei kummepaa mut nyt mulla on laskettu aika :D kävin sit neuvolassa ja se on 11.11 ei kuulunut sydänääniä höh. nyt pitää odottaa toukokuun alkuun et pääsee ultraa ja sen jälkeen sit on läääkärineuvola. Et kuukauden kärvistely ja jännitys onko siellä mitään. jjuu tiedetään oon skeptinen tän suhteen. Typystäkin olin koko raskauden ajan.

Ruokaa menee kerrallaan ihan pikkasia määriä huoh täytyy alkaa muistamaan taas tuokin. Jos aamupainojani omia vertaan niin ei painoa plussan jälkeen, no saatto tullakkin mut mahatauti vei pois. Noo kyllä sitä varmasti kertyy. Varsinkin kun tuo ajoittainen kuvotus pysyy siillä syömisellä pois nätisti (ei tytyn kaa vaan)

Unico ja Mötky 8+5 :D
 
Ada
Oi voi, toivottavasti et Unico tehnyt itsellesi karhunpalvelusta kun pyysit saada kuulla sydänääniä. Muista nyt sitten yön hiljaisina tunteinakin, että harvoin ne kuuluu vko:lla 9 ja kaikki on masussa varmasti aivan hyvin =)

Mulla on ollut muutaman päivän ihmeen kipeät ja väsyneet jalat. Yöllä heräsin pyörittelemään nilkkoja ja etsimään tukia, joille voisin nostaa jalat. Olen tehnyt ihan tavalliset lenkit ja kotitouhuilut ja vielä viime viikolla jalat jaksoi ihan hyvin. Viime raskaudessa mulle tuli sama jalkaongelma ihan loppumetreillä. Jaljoihin on myös kertynyt selluliittia, kuten edellisessäkin raskaudessa, joka sitten suli pois raskauden jälkeen. Luin, että raskausajan selluliitti johtuu mahan painosta, joka estää veren esteettömän virtaamisen jalkoihin. Voisikohan kipukin johtua jotenkin samasta syystä? Vai liian vähän vettä sitten kuitenkin? Ikävää, en millään haluaisi vielä luopua lenkkeilystä!

Pikikin on saanut pienokaisensa :heart:. Odottelen vielä jos hän tulee itse kertomaan iloiset uutiset ja siirrän sitten tiedot listaan.

Ada
 
Ada, tiedetään ja jaksan kyllä samalla tavalla kun tähän astikkin odottaa sinne ultraan. Mut olis ollu niin kiva et olis kuulunut olis saanut varmuuden :D Ja okei oon tuhdimmassa kunnossakin kun typystä :D vaikuttanee myös se... Ikäviä noi sun jalkakivut, jaksamista niiden kera.

Täällä väsy tarttis mennä sinne nukkumaan. Huomenna on aikainen nousu, tai miten typy sen haluaa. Ei voi loikoilla rauhassa jos toisella on virtaa. Lupasin miehelle huomis aamun nukumisaamuksi :D saa nukkua rauhassa ja me hävitään, kun typy herää ja alkaa liikkumaan.

ei pitäs jättää ruokavälejä liian pitkiksi. tuli huono olo höh. No ehkä siellä sittenkin on pien kiusanhenki joka käskee syömän :D se suloinen riiviö :D
 
Kolmas päivä menossa yksin lasten kanssa. Pelkäsin jo tiistaina, että meni vaikeaksi tämä viikko. Päiväkodista soitettiin iltapäivällä, että Ekillä on kuumetta. Onneksi se meni ohi yhdessä illassa ja yössä, ja eilen oli jo kuumeeton päivä. Sain siis viedä Ekin tänäänkin päiväkotiin virikkeitä hakemaan. Ja mielellään se tuntui sinne lähtevänkin. Mahtaa olla aika tylsää kotona, kun mun aika menee niin paljon vauvan kanssa.

Tuo tyttö on aika itkuinen aina hereillä ollessaan. Jotenkin kai herkkis? Kaikki tuntuu vaivaavan helpommin kuin Ekiä vauvana, tai sit en vaan muista...Mutta kaikki itkettää tyttöä: märkä vaippa, kakka tulossa, kuumat ulkovaatteet kaupassa, mahavaivat tietty, väsymys jne. Otin eilen cuplatonit kokeiluun, ja päivän unet menikin minusta rauhallisemmin kuin muutama päivä aikasemmin. Alkuyökin meni hyvin, mutta kun yöllä en antanut cuplatonia, aamuyö olikin vähän rauhatonta kitinää ja noin kahden tunnin välein tissin imuttelua.

Mä osaan vähän huonosti nukkua vauva vieressä, mutta se taas nukkuisi ehkä parhaiten kainalossa. Itse vaan havahdun helposti kaikkeen vauvan liikehdintään yöllä. Jospa se vähitellen oppisi nukkumaan äitiysboksisaan. Alkuyön tyttö nukkuikin siinä, mutta ei sitten aamuyöllä enää, kun oli kai vähän kipeäkin mahastaan tosiaan. Rupsutteli ainakin. Niin, meillä taitaa siis olla ihan perus vauvaelämää :D Nämä Ekin päivähoitoajat kyllä helpottaa kovasti. Kunhan vaan ei kovin tulis noita flunssia ja muita sieltä, se on se huono puoli. Kun molemmat on hoidettavana, vauva joutu yksinkertaisesti välillä huutamaan hetken aikaa, jos mulla on joku Ekin juttu kesken. Tänä aamuna esim. pakko oli vaan laittaa pojalle vaatteet päälle, vaikka pieni raukka huusi sitterissään sen aikaa. :(
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Piki ja perhe! :flower:

Ihanaa, että Kvartilla on yöt parantuneet. Toivottavasti mielikin siitä paranee ja hyvä, että olet saanut keskusteluapua. Ero väsymyksen ja masennuksen välillä voi tosiaan olla aika hiuksenhieno.

Hyviä hermoja Unicolle ultraa odotellessa. Eiköhän siellä ole kaikki hyvin, miksikäs ei olisi.

Adalla kuulostaa vähän joltain verenkiertohäiriöltä jaloissa. Voisiko siihen auttaa kylmävoide tai muu virkistävä aine? Ice poweria voi varmaan käyttää raskaanakin, eihän siinä ole kuin jotain mentolia ja eukalyptusta. Tai pyydä mieheltä jalkahieronta joka ilta. :)

Syömisestä on ollut puhetta. Meilläkin on aina kaksi vaihtoehtoa; syöt tai et syö. Itket ja syöt -vaihtoehtoa ei ole käytetty, ellei muksu sitä itse valitse. Sekin on nähty, että huutaa jopa syödessään, vaikkei todellakaan pakoteta. Jos toistuvasti kieltäytyy jostain ruoasta, en tarjoa sitä vähään aikaan. Meillä on nämä omat vaikeutemme, mutta syöminen ei ole koskaan ollut yksi niistä.

Novellen vauvaelämä kuulostaa tosi tutulta. Meilläkin vauvalla on vatsavaivoja ja itkeskelee niitä päivin öin ja sitten kun esikoisen kanssa on tilanne päällä, vauva ei vaan pärjää huutokisassa. Tuntuu kamalalta. Minä en jaksa sen Cuplatonin kanssa pelleillä, kun sitä pitää antaa joka syötöllä, mutta Disflatyl on auttanut minusta jonkun verran. Sitä annetaan vain 2-3 kertaa vuorokaudessa. Meillä kyllä esikoinen oli sen verran hankala, että vauva tuntuu helpolta vatsavaivoista huolimatta. Teillä siis toisin päin. On ne vaan erilaisia. Joko teillä muuten on nimi mietittynä?

Kiitoksia tuesta, olette huippuja! Meillä saattaa olla tilane paranemaan päin. Kaksi päivää oli parempia, mutta tämä aamu taas sellaista huutoa, että oksat pois. Esikoinen on nyt mummon kanssa ulkona. Varmaan pitäisi tehdä niinkin päin, että mummo hoitaisi vauvaa ja minä ulkoilisin muksun kanssa. Olen kyllä yrittänyt kaikkeni että olisi myös muksun kassa kahdenkeskeistä aikaa.

Väkivaltaisuuksiakaan ei ole ollut kahteen päivään. Ne on siitä hankalia, että hakkaus alkaa lähes aina vain imettäessä ja silloin minulla on kädet sidotut. Siksikin on niin vaikea saada esikoista kuriin. Kun vauva ei syö, veljeksillä synkkaa välillä ihan kivastikin. Vauva saa jopa pusuja ja haleja.

En minä ole ihan ihmisraunio, vaikka täällä senkin kuvan voi saada. Tulee vaan niin paljon helpommin valiteltua kuin kerrottua mikä on hyvin. Esikoinen on aina ollut ihan joko-tai-tyyppiä. Kun hänellä on kivaa, hänellä onkin sitten tosi kivaa ja raivarit menee överiksi nekin. Harvoin tuolla on naama peruslukemilla ja kiihtyvyys on melkoinen. Vaikea yrittää raivarin jälkeen käsitellä tilannetta puhumalla, kun hän on jo täysillä touhuamassa jotain ihan muuta. Tosin ikääkin on vasta se 2 v 3 kk. Kaikki lapsethan elää täysillä joka sekunnin, niin meidänkin.

Sitten ruokaa laittamaan.
 
Täällä taas ammattini puolesta heti paasaamassa, Ada, muista ne TUKISUKAT, jos tuntuu jalat turpoavan. Liikunta tekee vain hyvää, joten älä ihmeessä lopeta sitä :) Mutta hyvistä sukista voi olla apua jos joudut seisoskelemaan paljon (pystyasennossa maha alkaa painaa nivusissa olevia laskimoita, jolloin verenkierto alaraajoissa hidastuu). Ja iltaisin mies hieromaan jalkoja :) Ja ei sitten mitään lentosukkia sittarista, vaan ihan mittasukat (puristusluokka 2) niitä myyvästä liikkeestä.

Unico, älä huoli tosiaan vaikkei niitä ääniä kuulunut. Mulla ei oo suostuttu neuvolassa edes kuuntelemaan ennen rv12, kunnes olin kotidopplerilla saanut jo äänet kuuluviin ja lupasin etten huolestu vaikka ei kuuluisi. Tiheiden ja pitkien kuunteluyritysten jälkeen taisi olla 9+6 E:a odottaessa kun saatiin kuulumaan, H:ä odottaessa mulla ei ollut sitä doppleria kun vasta joskus 11 viikolla ja silloin kuuluivat kyllä. Mut mä olin tosiaan tokassa raskaudessa ekaa ohuempi ja tiesin mistä kuunnella ja silti sain ajan kanssa kuulumaan vasta tuolloin.

Novelle, musta tuntuu että meilläkin on tuo kakkonen paljon herkempi monen asian suhteen. En muista että H olisi ikinä vauvana mitään märkää vaippaa itkenyt mutta tämä itkee. Tai sitten noita juttuja ei tosiaan enää muista :) Ja vauva joutuu täälläkin välillä odottamaan. Yritän tehdä mahdollisuuksien mukaan tietenkin niin että vauvan tarpeet on aina etusijalla, mutta eihän se aina voi niin mennä kun jos oon vaikka just vaihtamassa H:lle vaippaa niin en tosiaan keskeytä sitä ja säntää heti pois. Kai se vaan niin menee että nämä ketkä ei ole ainoita lapsia joutuvat heti tottumaan siihen että äiti pitää jakaa. Tuskin menevät siitä rikki, vaikka välillä kyllä itselle tulee paha mieli...

Pössi, hienoa kuulla että tilanne on luultavasti rauhoittumassa! Mä kävin silloin esikoisen kanssa kahdestaan ulkona tai perhekerhossa kun mies oli vielä isyyslomalla, en tiedä, ehkä siitä jotain hyötyä oli, vaikka kyllä meillä ainakin kiukuteltiin silloinkin kunnolla, siis myös siellä ulkona vaikkei vauva ollutkaan mukana. Se oli aika ärsyttävää kun oikein säädettiin että pääsen esikoisen kanssa olemaan kahdestaan ja sitten toinen vaan huutaa.. Mutta kai nää on just näitä mitä pitää vaan aikuisena oppia kestämään :D

E on tänään tasan 6kk ja ajattelin sen kunniaksi tarjota ekaa kertaa lihaa, kunhan herää tuolta päiväuniltaan. Yöt on taas olleet vähän huonompia, mutta nyt on edes syönyt silloin kun on herännyt. Nälkä siis varmaan on, joten raskaampia eväitä kaivataan.
 
Tulen minäkin vanhoja palstakavereita moikkaamaan tätä kautta. :wave: Siis entinen delfis täällä.
Niin huonosti tulee kirjoiteltua tuonne fb:n puolelle kuulumisia. Halusin tulla teille kaikille toivottamaan onnea odotukseen ja paljon tsemppiä! :heart:

Täällä vauvakuume nostaa päätään, mutta elämäntilanne on nyt sellainen, että pakko pitää järki päässä ja katsoa mitä tapahtuu. En ala sen enempää vuodattamaan, mutta hieman haikeudella tulee välillä luettua vauvakuume ja odotusketjuja. :)

Ihanaa ja aurinkoista kevättä kaikille! :cool:
 
Joskohan nyt ehtisi laittaa viestiä tännekin... :)

Eli tyttö syntyi 25.3. klo 8.46 suunnitellulla sektiolla perätilan vuoksi, kun ei alkanut syntyä itsekseen. Viikkoja olikin jo 41+1 ja tytöllä mitat 3850g, 50,5cm ja py 35,5cm. Pituusmitta on ehkä lyhyehkö siihen nähden, mitä olisi ollut alatiesynnytyksen jälkeen -pää on hiukan tasainen päälaelta ja niskassa on vähän isompi pahkura. Siitä se ajan myötä tasaantuu, lääkäri sanoi että on vain vähän perätilavauvan päänmuotoa. Leikkaus meni oikein hyvin, sain tosin karmean hartiapistoksen kun paikkoja kuivailtiin, auts että sattuikin! Pari päivää meni ennenkuin buranakuuri alkoi sulattaa niskajumia pois, siihen asti olikin aika hankalaa kun ei saanut vauvaa siirretyksi rinnalta toiselle ja haavakipukin oli melkoista. Nyt on jo reilut 2 viikkoa saatu toipua ja olo alkaa olla parempi. Miulla kun hemoglobiiniarvo ei voi laskea edes 110 asti, kun on jo aivan väsähtänyt olo, niin sitäkin on pitänyt parannella. Vauva on tosi ihana ja aika tyytyväinen tyllerö, nyt ehkä d-vitamiinien aloitus on tehnyt vähän masuvaivaa. Yöt mennään 1-2 syötöllä, jos lasketaan että yöunet alkavat jotain 21-23 väliin ja kestävät ehkä kahdeksaan aamulla. Saa nyt nähdä, miten kauan noin hyvistä unista saadaan nauttia :) . Esikoinen on ollut aivan ihana vauvaa kohtaan, ehkä mustasukkaisuutta on vähentänyt se kun meillä on ollut koko ajan hoitoapuna mm. meidän äiti kun mies on töissä. Reilu viikko pitäisi vielä varoa nostamasta esikoista, vieläkin tulee reilummin vuotoa jos vähänkin on enemmän puuhastellut.

Onnea Novelle ja Niisku myös tätä kautta! Ja onnea Adalle ultrakuulumisista, Unicolle tervetuloa! :flower::flower::flower::flower::heart:

Erityisesti vielä onnea Vadelmaunelmalle ja pikkuisille toteutuneesta unelmasta! :heart::flower::heart:

Koetan kommentoida muita juttuja vähän paremmalla ajalla, hyvää alkanutta kevättä kaikille!

Piki ja tytöt
 
Vadelmaunelmalle uhan valtavasti onnea ulmeien täyttymisestä! :heart:

Ihana lukea tuosta Pikin synnytyksestä. Herkistyn nyt näköjään ihan kaikesta.

Sit mä nopeasti kerron tännekin omanapaisesti kuulumiset. Eli nt-ultra takana ja kaikki hyvin. :heart: Lasketuksi ajaksi varmistui nyt 24.10. Sen voisi päivittää etusivulle kun sen mukaan nyt mennään tämä odotus. Tällä hetkellä viikkoja siis 12+1 eli ensimmäinen etappikin saavutettu.
Paljon rauhallisempi tyyppi tuo oli ultrassa kuin edellinen. Köllötteli eikä paljoa häiriintynyt tökkimisistä, kylkeä käänti kun yritin yskimällä saada liikettä. Kädet ja jalat kyllä viuhtoi senkin edestä.

Mut nyt alan soitteleen terkkarille viime viikon labratuloksista. Jouduin käymään labrassa kun epäilen että mulla olis joku tulehdus päällä, vähän oirehtii siihen malliin. :(

- Hapsiainen ja LyyliPellervo 12+1
 

Yhteistyössä