kolmen lapsen pieni ikäero, kokemuksia kellään?

  • Viestiketjun aloittaja mutsi
  • Ensimmäinen viesti
HelloShitty
1. ja 2. ikäero 1v3kk
2. ja 3. ikäero 2v11kk

en tiiä onko noi pieniä ikäeroja mutta ihan jees meni. väsymys ja masennus pisti hieman pakka sekasin mutta en syytä lapsia siitä. :D kyllä meillä se kolmas meni siinä siivussa. ei tarvinu tehä mitään isoja muutoksia. katotaan sitten miten käy tän nelosen kaa. ainakin tarvii isompaa autoa. :LOL:
 
Meillä kakkonen, kolmonen ja nelonen tuli 2v11kk sisään, esikoinen oli tuossa vaiheessa 4.5v. Musta siihen vaikuttaa paljon se oma asennekki, kai sitä pärjää jos on niin päättänyt. Toki miehen apukin on tarpeen mutta mä oletan ettei kukaan järkevä mieskään tee lapsia tiheästi olettaen et saa vetää ite lonkkaa päivät pitkät. Meillä siis ikäerot oli 1v7kk, 1v8kk ja 1v3kk, en osaa kuvitella pidempiä ikäeroja kun ei niitä oo koskaan ollut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Toiko se kolmosen synty suurenkin muutoksen arkeen? Siis tottakai varmasti toi, mut siis voi että kuinkahan mä sen sanoisin....menikö esim. jaksaminen tosi koville?

Meillä on kolme lasta, kun nuorin syntyi niin vanhin oli 2v2kk.. Ei se kolmannen syntymä minusta hirveän suuri muutos ollut, eniten ehkä muuttui se ettei lasten kans johonkin lähteminen ole enää niin helppoa kuin kahden kanssa.
Tietysti työtä on vähän enemmän mutta siihenhän tottuu! ;)
 
En tiedä onko pienet ikäerot mut vastaapa kuitenkin.
Ekan ja tokan ikäero 1v5kk
Tokan ja kolmannen ikäero 2v1kk.
Poika nyt 6v3kk, tyttö 4v10kk ja tyttö 1v11kk.
Hyvin ollaan pärjätty.
Mun mielestä kolmas menee siinä ne kaksi ekaa. Tai siis ainakin meillä.
Kotiäitinä olen ollut esikoisen syntymästä lähtien.
Meillä arki sujuu hyvin. =)
 
ap
Voi kiitos miljoonasti kaikille vastauksista. #lämmin halaus kaikille# Taidan uskaltaa ryhtyä toimeen kun vieläkin kolmosen ajatus tuntuu hyvältä. Olen päättänyt pärjätä ja jaksaa! Katotaan mitä tulevaisuus antaa ja tuo. Helppoa arkea en odotakkaan vaan itkua ja hammasten kiristystä, vähän omaa aikaa, liian isoa pyykkivuorta ja vuorokaudessa liian vähän tunteja olevia päiviä....mutta sitäkin enemmän niitä pakahduttavia, melkein epätodellisilta tuntuvia, maailman pysäyttäviä hetkiä kun katselee omia lapsia..ja ajattelee että vau, nuo on mun:) Ne korvaa ne kaikki huonotkin hetket:)
 
ap
pakko nostaa tämä. Nyt on marraskuussa laskettu aika. Enää ei jaksaminen jännitä:) Tämä kakkonen on ollut niiiiin helppo tapaus ja kyllä nuo pitää jo kovasti seuraa toisilleen, leikkivät keskenään jo pitkiäkin aikoja. Arki tuntuu jopa helpomalta nyt kuin silloin kun oli vain 1 lapsi jota piti alituiseen viihdyttää.
Olen hirmuisen onnellinen:) Ihanaa, meille tulee taas vauva:)!!!!
 
ap
ikäeroa tulee kakkoselle ja kolmosella 1v7kk:) kyllä mä jaksan. Muksut on niin ihania ja mies on todellakin lapsille isä. Osallistuu kaikkeen kotona. Hommat tehään puoliksi. Eka puoli vuotta on varmaan tosi rankkaa mut eikö se siitä sitten taas pikkuhiljaa tasaannu:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
pakko nostaa tämä. Nyt on marraskuussa laskettu aika. Enää ei jaksaminen jännitä:) Tämä kakkonen on ollut niiiiin helppo tapaus ja kyllä nuo pitää jo kovasti seuraa toisilleen, leikkivät keskenään jo pitkiäkin aikoja. Arki tuntuu jopa helpomalta nyt kuin silloin kun oli vain 1 lapsi jota piti alituiseen viihdyttää.
Olen hirmuisen onnellinen:) Ihanaa, meille tulee taas vauva:)!!!!
Hups, en huomannu olevan vanha ketju :D

Onnea matkaan :heart:
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Siskon lasten kanssa asuin vuoden, ikäerot 1v2kk ja 1v10kk enkä (sorry sister! :p ) voi kellekään suositella :xmas:
no 1v 2kk on kyllä tosi pieni ikäero. Mut 1v7kk on jo paljon enemmän ja toi tyttö on tosiaan itse rauhallisuus. Eli esikoinen on 3v7kk ja kakkonen 1v7kk kun tämä kolmas syntyy. Jotenkin olen tosi rauhallinen, yhtään ei pelota jaksaminen tms. En vaan jaksais odottaa enää et sais tän rakkaan syykkyyn:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Siskon lasten kanssa asuin vuoden, ikäerot 1v2kk ja 1v10kk enkä (sorry sister! :p ) voi kellekään suositella :xmas:
no 1v 2kk on kyllä tosi pieni ikäero. Mut 1v7kk on jo paljon enemmän ja toi tyttö on tosiaan itse rauhallisuus. Eli esikoinen on 3v7kk ja kakkonen 1v7kk kun tämä kolmas syntyy. Jotenkin olen tosi rauhallinen, yhtään ei pelota jaksaminen tms. En vaan jaksais odottaa enää et sais tän rakkaan syykkyyn:)
Jokainen kuukaushan tuossa iässä on huima ero, se on totta. Tuo siskon keskimmäinen oli (on?) todella vaativa, ei nukkunut vielä öitänsä YHTÄÄN kolmosen syntyessä (siis heräili useinkin 10-12 kertaa yössä) ja on aina ollut hyvin äänekäs toiveittensa suhteen! Onneks kolmonen on helpompi ja rauhallisempi tapaus.

Siskolla alkaa nyt helpottaa vähäsen, vanhin on 3v7kk, keskimmäinen 1v10kk ja nuorin kohta 8kk.

Mulla on vissiin alkanu taas vauvakuume ku mä olen ihan kateellinen, vaikken ihan niin pienellä ikäerolla haluais mitä tulis, jos olisin nyt raskaana (1v9kk tulis noille, mä ottasin mielelläni n 3v) :D
 
huh
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Siskon lasten kanssa asuin vuoden, ikäerot 1v2kk ja 1v10kk enkä (sorry sister! :p ) voi kellekään suositella :xmas:
no 1v 2kk on kyllä tosi pieni ikäero. Mut 1v7kk on jo paljon enemmän ja toi tyttö on tosiaan itse rauhallisuus. Eli esikoinen on 3v7kk ja kakkonen 1v7kk kun tämä kolmas syntyy. Jotenkin olen tosi rauhallinen, yhtään ei pelota jaksaminen tms. En vaan jaksais odottaa enää et sais tän rakkaan syykkyyn:)
Jokainen kuukaushan tuossa iässä on huima ero, se on totta. Tuo siskon keskimmäinen oli (on?) todella vaativa, ei nukkunut vielä öitänsä YHTÄÄN kolmosen syntyessä (siis heräili useinkin 10-12 kertaa yössä) ja on aina ollut hyvin äänekäs toiveittensa suhteen! Onneks kolmonen on helpompi ja rauhallisempi tapaus.

Siskolla alkaa nyt helpottaa vähäsen, vanhin on 3v7kk, keskimmäinen 1v10kk ja nuorin kohta 8kk.

Mulla on vissiin alkanu taas vauvakuume ku mä olen ihan kateellinen, vaikken ihan niin pienellä ikäerolla haluais mitä tulis, jos olisin nyt raskaana (1v9kk tulis noille, mä ottasin mielelläni n 3v) :D
sun siskolla 3 tosi pientä lasta, olisin ihan loppu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
sun siskolla 3 tosi pientä lasta, olisin ihan loppu.
Silloin ku nuorin oli 3 viikkoa vanha, keskimmäinen 1v3kk ja vanhin 3v1kk niin poikien isä teki itsemurhan.

Mä en tajuu, miten mun sisko on enää edes hengissä.

Mutta silloin saatiin kyllä palstalta kuulla, miten me ollaan laiskoja ku vanhin kävi silloin vielä täysaikasesti päiväkodissa! Mulla oli siis 6 kk laps silloin, ja yritin auttaa parhaani mukaan, mutta silti.

Ilmeisesti oltiin totuttu liian helppoon elämään kun piti käydä loppuen lopuks lastensuojelulta pyytää apua (sai 5h viikossa lastenhoitoapua sitten, ja siivousseteleitä) kun ei sisko jaksanu hoitaa kaikkia lapsiansa kotona ja vielä jotain ylimäärästä apuakin olis pitäny saada :xmas:
 
huh
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
sun siskolla 3 tosi pientä lasta, olisin ihan loppu.
Silloin ku nuorin oli 3 viikkoa vanha, keskimmäinen 1v3kk ja vanhin 3v1kk niin poikien isä teki itsemurhan.

Mä en tajuu, miten mun sisko on enää edes hengissä.

Mutta silloin saatiin kyllä palstalta kuulla, miten me ollaan laiskoja ku vanhin kävi silloin vielä täysaikasesti päiväkodissa! Mulla oli siis 6 kk laps silloin, ja yritin auttaa parhaani mukaan, mutta silti.

Ilmeisesti oltiin totuttu liian helppoon elämään kun piti käydä loppuen lopuks lastensuojelulta pyytää apua (sai 5h viikossa lastenhoitoapua sitten, ja siivousseteleitä) kun ei sisko jaksanu hoitaa kaikkia lapsiansa kotona ja vielä jotain ylimäärästä apuakin olis pitäny saada :xmas:
siis sai? eikö saa mitään enää?
nuohan on pahimmassa iässä kun on monta. kaikilla jo oma tahto ja toistensa kimpussa varmasti tappelemassa huomiosta.
 
Mun esikoisella ja keskimmäisellä on 2v ikäero, kolmas syntyi keskimmäisen ollessa 1v... Eli siis oli vastasyntynyt, 1v ja 3v ja yksin olen pitkälti lapset hoitanut aina, nyt virallisestikin 1,5v, 2,5v ja 4,5v:n yh. Ja olin tosi loppu, ajoittain kyllä olen vieläkin, vaikka ulkopuolista apua saan minäkin. Itse en voi suositella, joskaan sit taas mun lapset on tosi sairaita, olleet aina, mikä osaltaan varmaan vaikuttaa haastavuuteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
sun siskolla 3 tosi pientä lasta, olisin ihan loppu.
Silloin ku nuorin oli 3 viikkoa vanha, keskimmäinen 1v3kk ja vanhin 3v1kk niin poikien isä teki itsemurhan.

Mä en tajuu, miten mun sisko on enää edes hengissä.

Mutta silloin saatiin kyllä palstalta kuulla, miten me ollaan laiskoja ku vanhin kävi silloin vielä täysaikasesti päiväkodissa! Mulla oli siis 6 kk laps silloin, ja yritin auttaa parhaani mukaan, mutta silti.

Ilmeisesti oltiin totuttu liian helppoon elämään kun piti käydä loppuen lopuks lastensuojelulta pyytää apua (sai 5h viikossa lastenhoitoapua sitten, ja siivousseteleitä) kun ei sisko jaksanu hoitaa kaikkia lapsiansa kotona ja vielä jotain ylimäärästä apuakin olis pitäny saada :xmas:
siis sai? eikö saa mitään enää?
nuohan on pahimmassa iässä kun on monta. kaikilla jo oma tahto ja toistensa kimpussa varmasti tappelemassa huomiosta.
Nykyään kaks vanhempaa on tarhassa 2pv/viikko ja äiti vielä auttaa joka toinen viikonloppu, mutta lastensuojelulta ja perhetyöltä ei enää tule mitään.

Kyllä ku siskon FB-statuksia lukee niin ihmettelen välillä, että miten jakselee! Vanhin poika on paljon mun luona, nytkin toista yötä, mutta hirmu paljon sisko on ihan yksin niitten kanssa. Mä taas en jaksa enää oikein kunnolla tuntiakaan, se on sellanen tornado ku pyörähtää luona jos ne käy! :LOL: Jälkeenpäin tulee sellanen krapula olo, että haluaa vaa syödä ja mennä nukkumaan.
 
Meillä kun kolmonen syntyi, esikoinen oli 3v3kk ja kun nelonen syntyi, oli kakkonen 2v11kk, esikoinen 4.5v. Ja kyllä mä ihan täysissä sielun ja ruumiin voimissa olen :wave:

Ja kukaan, joka ei asiaa ole itse henk.koht. kokenut ei voi sanoa toiselle että tota en suosittele ja sitä sun tätä. Ja kokeneissakin on eroja, joku on tykänny, joku ei.
 

Yhteistyössä