Komen lapsen perheet. Onko totta, että kolmea lasta ei sitten kukaan ota enää hoitoonsa?

  • Viestiketjun aloittaja bvär
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Riippuu varmaan niin hoitajasta kuin niistä lapsistakin.

Mä vietin myös lapsuuteni kesät mummolassa, missä oli samaan aikaan myös paljon eri-ikäisiä serkkujani. Ajat vaan olivat silloin ihan toiset eli tukkapöllyä tai risulla kintuille tuli, jos ei totellut mummoa. Me lapset saatiin myös keskenämme mennä paikkoihin ja tehdä asioita, joita tänä päivänä ei tulisi kuuloonkaan sallia sen ikäisille lapsille...esim 7 v ja 5 v keskenään ilman mitään pelastusliivejä soutuveneellä keskelle järveä ongelle tai 8 v kuskaamassa aikuisten polkupyörän tarakalla 3-vuotiasta kirkonkylälle kauppaan.
 
"vieras"
Meil on kolme ja kyllä on vaikeuksia saada hoitoon jos tarvii mummo on ainoa joka hoitaa, mutta asuu 400km päässä joten harvoin on apua tarjolla. Kaksosia kun odotin niin moni puhui, että varmasti autetaan ja sitten kyllä apua tarvitsette. No kun kaksoset sitten syntyi hävisivät avun tarjoajat kuin tuhka tuuleen. Vauva aikaan sanottiin, että pelottaa hoitaa kahta vauvaa ja nyt myöhemmin kaikki on hiljaa. Mutta hyvin on pärjätty omin voiminkin.
 
"maalla"
Minä ja veljeni oltiin kaikki kesät mummoilla, siis heti kun kesäloma alkoi niin sinne mentiin ja päivää ennen loman loppua tultiin kotiin. mummo on edelleen minulle yksi tärkeimpiä ihmisiä ja toinen mummokin oli todella, todella läheinen <3 Todella hyviä muistoja kesistä. Isä ja äiti matkustelivat ympäri maailmaa mummojen hoidellessa meitä ja koskaan mummot eivät valittaneet ja mummoni onkin sanoneet, että tuo aika oli elämän parasta aikaa!!! Nyt harmittaa kun oma äiti ei ehkä osaa nauttia sillä tavalla lapsenlapsistaan. Edelleen se matkustelu ja omat lomat tärkeimpiä. No, kaikkea ei voi saada. täytyy vaan sanoa, että ennen ihmisille oli jotenkin itsestään selvää, että lapsenlapsia hoidetaan kesät.
 
kaalimaan vartija ejk
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22527120:
Riippuu varmaan niin hoitajasta kuin niistä lapsistakin.

Mä vietin myös lapsuuteni kesät mummolassa, missä oli samaan aikaan myös paljon eri-ikäisiä serkkujani. Ajat vaan olivat silloin ihan toiset eli tukkapöllyä tai risulla kintuille tuli, jos ei totellut mummoa. Me lapset saatiin myös keskenämme mennä paikkoihin ja tehdä asioita, joita tänä päivänä ei tulisi kuuloonkaan sallia sen ikäisille lapsille...esim 7 v ja 5 v keskenään ilman mitään pelastusliivejä soutuveneellä keskelle järveä ongelle tai 8 v kuskaamassa aikuisten polkupyörän tarakalla 3-vuotiasta kirkonkylälle kauppaan.
Ah, kultaisia lapsuus muistoja :D
 
"vieras"
[QUOTE="piupau";22527041]Niin ja piti vielä sanoa että hyvin voisin ottaa ystävien kolme lasta hoitoon vaikka yökylään, ei olisi ongelma minulle. Ihmettelen kyllä näitä nykyajan isovanhempia, suurta ikäluokkaa. Ovat melko hyvälle ilmeisesti tottuneet. Oma mummo hoiti meitä lapsenlapsia, oltiin kesäisin jopa kaksi viikkoa mummolassa, neljä-kuusikin lasta kerrallaan. Ja ne ovat juuri parhaita lapsuusmuistoja, mummo paistoi lettuja, teki mannapuuroa, rakensi majoja meidän kanssa..[/QUOTE]

Niin minunkin mummo, mutta sepä ei ollutkaan työelämässä (toinen mummo ei ole ollut ikinä), niinkuin omat vanhempani ovat vielä pitkään. Kun ikää alkaa karttua, se vapaa-aika kuluu jo työstä palautumiseen, joten sikäli kun pitäisi jaksaa töissä käydä, ei koko lomaansa ja kaikkia voimiaan voi uhrata lastenlasten hoitoon.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22527120:
Riippuu varmaan niin hoitajasta kuin niistä lapsistakin.

Mä vietin myös lapsuuteni kesät mummolassa, missä oli samaan aikaan myös paljon eri-ikäisiä serkkujani. Ajat vaan olivat silloin ihan toiset eli tukkapöllyä tai risulla kintuille tuli, jos ei totellut mummoa. Me lapset saatiin myös keskenämme mennä paikkoihin ja tehdä asioita, joita tänä päivänä ei tulisi kuuloonkaan sallia sen ikäisille lapsille...esim 7 v ja 5 v keskenään ilman mitään pelastusliivejä soutuveneellä keskelle järveä ongelle tai 8 v kuskaamassa aikuisten polkupyörän tarakalla 3-vuotiasta kirkonkylälle kauppaan.
Sama täällä. Se, että mummo hoiti, tarkoitti käytännössä lähinnä sitä, että me rymyttiin pitkin metsiä keskenämme ja tehtiin ihan mitä mieleen juolahti, ihan muutaman vuoden ikäiset joukon jatkona. Välillä eksytettiin nuorempia kun ei jaksettu niitä vahtia tai jätettiin ne vaan yksin jonnekin kivelle istumaan ja käskettiin pysyä siinä. Mummo huolehti suunnilleen siitä, että saatiin jotain ruokaa jossain välissä. Muistan, että kerrankin en moneen päivään edes vaihtanut päivä- ja yövaatteita, samassa yöpaidassa menin. En usko, että kovin monelle nykyvanhemmalle kelpaa tuollainen hoidon taso vaan on jos jonkinlaista vaatimusta ja rajoitetta, mistä tämän hoitajan pitäisi jaksaa pitää kiinni. Varmaan yhdenkin nykylapsen hoitaminen vie enempi voimia kuin meidän aikanaan, joita oli kuitenkin välillä 7.
 
Laulava Lomittaja
ukki ja mummo ottaa mielellään,samoin siskoni.Ne onkin ainuat joille oon kysynyt ja jotka ovat itse vapaaehtoisesti kysyneet..

Joskus on ollut hoitaja kotona,hyvin on toiminut=)
 
Lapseton 32v
Vastaan vaikka en otsikon määritelmään mahdukaan. Siskon kolmea lasta odottelen taas viikonloppuna hoitoon, ei malttais millään odottaa. Kolmen kanssa ei mitään ongelmia, itse asiassa otan mielelläni vielä miehen veljen kaksi lasta samaan aikaan hoitoon koska ovat saman ikäisiä niin lapsillakin on hauskempaa kun on enemmän kavereita. Kun on iso talo niin hyvin mahtuu yökyläilemään, mutta pienemmässä asunnossa ehkä se tilanpuute juuri saattaisi olla ongelma. Mutta siis kolme tai enemmänkin ovat tietysti aina tervetulleita meille hoitoon, ja kyllä useimmat ystävistänikin omaavat saman ideologian:)
 
Heh, mä muistan kun mulla oli vaan yksi lapsi ja mun äiti monesti sanoi jos muksu oli ollut hänellä hoidossa ettei kyllä jaksaisi kahta vahtia... Mutta niin vaan nykyään yli 10 vuotta vanhempana itse pyytelee kaikki viisi luokseen :heart::D
 
"vieras"
Myönnän, että itselleni saattaisi olla vaikea ottaa kolmea lasta kerralla. :wave: Kun itsellä on vain yksi muksu eikä kokemusta siitä, miten monen lapsen kanssa hommat sujuu. Pientä kinaahan leikissä tulee aina. Toisaalta, varmaan vielä vaikeampi olisi ottaa, jos itsellä olisi edes kaksi lasta. Ihan siitä syystä, että asuinneliöitä meillä on reilut 60. Jos lapsella on 2 kaveria kylässä samaan aikaan, desipelit tuntuu nousevan helposti korviahuumaavan korkealle. Eikä ne viivy kuin max. tunnin kerrallaan...
 
Sellaisesta oli kyllä jo viitteitä kahdenkin lapsen aikana, mutta nyt kolmen kanssa on todella melko vaikeaa saada kaikkia hoitoon yhtäaikaa. Mun äiti on ainoa, mutta mieluusti ottaa yhden tai max kaksi kerrallaan: jos on oikeasti tärkeä ja perusteltu juttu tai meno, hoitaa puoli pitkin hampain kaikki kolme. Mutta pitää todella perustella hyvin, miksi. Ja yleensähän se menee niin, että mamma tulee tänne meille hoitamaan koska on helpompaa niin, joten ei tässä huushollissa lapsivapaata tunneta, siis aikaa omassa kodissa ilman lapsia. Näillä mennään nyt, mutta: tähänkin tottuu. ;)
 
v
Voisin ottaa muutamaksi tunniksi kolmekin lasta kerrallaan hoitoon (itsellämme kaksi omaa lasta). En kuitenkaan varmaan yöksi niin montaa ottaisi, puhumattakaan vaikkapa koko viikonlopusta.
 
jeps...
Me ei saada edes kahta lasta isovanhemmille (terveille ja vielä suht "nuorille") hoitoon, joten tuskin sitten jos on kolmekaan... :(
Tästä oppineena tulen satavarmasti hoitamaan tulevaisuudessa lapsenlapsia jos niitä suodaan ja jos olen voimissa, ihan taatusti.
 
"Äiti"
Alkuperäinen kirjoittaja bvär;22526693:
turha sitten odottaa että kukaan ottaisi kolmea lasta hoitoon esim. viikonlopuksi. onko näin? pitääkö lapset sitten ripotella eri hoitopaikkoihin jos hiukan vapaata kaipaa. Nyt ei siis ollut kyse päivähoidosta :)
Lastenhoito kuuluu kuules ÄIDILLE ja ISÄLLE? Ja kenen Sinun mielestä pitäisi "ottaa kolme lasta hoitoon"??? Ajattelitko kuskata lapset mummoloihin vai naapuriin viikonlopuksi? En todellakaan tajua, miksi jo vauvaikäiset retuutetaan isovanhemmille yökylään? Miksi leikki-ikäiset viedään viikoksi mummoille? Lasten puolesta surettaa ja aikuisten puolesta hävettää!

Vanhemmat ovat laiskoja, uusavuttomia ja mukavuudenhaluisia. Lapset hoidatetaan isovanhemmilla, jotta itse päästään helpommalla. Tavallinen arki pienten lasten kanssa on vaan joillekin perheille liikaa.
 
"KotiÄiti"
[QUOTE="maalla";22527127]Minä ja veljeni oltiin kaikki kesät mummoilla, siis heti kun kesäloma alkoi niin sinne mentiin ja päivää ennen loman loppua tultiin kotiin. Nyt harmittaa kun oma äiti ei ehkä osaa nauttia sillä tavalla lapsenlapsistaan. Edelleen se matkustelu ja omat lomat tärkeimpiä. [/QUOTE]

Sairasta touhua! Miten äiti ja isä pystyvät olemaan koko kesän erossa omista lapsistaan? Minusta ei ole tervettä, että lapsi viettää enemmän aikaa isovanhempien kuin omien vanhempiensa kanssa! Onko parempi, että lapsella on hyvät välit mummon kanssa, mutta hän ei tunne omaa äitiään? Jos mummo on lasten kanssa 24/7, mikä on vanhemman rooli? Ja ehkäpä (?) syy äitisi käytökseen on se, ettei hän ole omiakaan lapsia hoitanut?

Terveisin Äiti, joka hoitaa omat lapsensa kesälläkin! Eipä tulisi mieleenikään antaa lapsia mummoloihin koko kesäksi.
 
Minulla on omat nuorimmat 3 ja 5 v.
Heidän lisäkseen usein viikonloppuisin on lapsenlapset 5, 3 ja 1 v.
Ja hyvin sujuu.

Usein myös tuo lauma viettää aikaa jonkun vanhemman lapseni kotona eikä sielläkään ole ongelmaa. Samoin niin omat kuin appivanhempani "jonottavat", jotta "saisivat" hoitoon välillä.
Eli kyllä se mielestäni on ihan yksilöllistä, onko kolmea (tai useampaa) lasta vaikea vai helppo saada halutessaan hoitoon.
 
No jaa
No, jotkut ei ota, jotkut ottaa. Isä ottaa kaikki kerralla, tosin hänellähän on 4 omasta kokemus, kun hoiti niitä aikoinaan useita kuukausia yksin äidin ollessa sairaalassa.

Itelläni on ollut omat, pari muuta ja sitten sukulaisen neljä samaan aikaan hoidossa, eli 8 lasta. Vilinää riitti ja vääntöä, kun kaks oli vaan vuoden vanhoja. Se on ihmisisestä kiinni kuka pystyy ja kuka ei.
 
En viitsi lainata erityisesti ketään, mutta totean nyt ihan yleisesti että olen eri mieltä näiden kanssa joiden mielestä on "sairasta" tai muuten paheksuttavaa mikäli lapsi ajoittain yökyläilee muiden läheisten kuin vain vanhempiensa luona.

On yksi asia, mikäli sellaisia läheisiä (mummeja, pappoja, kummeja, tätejä, enoja, setiä jne.) ei ole. Silloin vanhemmilla on suuri vastuu sen puutteen kompensoimisessa muilla alueilla.

Mutta sitten nämä, jotka tieten riistävät lapsiltaan mahdollisuuden oman elävän luottosuhteen rakentaminen lasta rakastaviin luotettaviin aikuisiin vain siksi että lapsen "kuuluu" olla vanhempiensa kanssa... Heitä en todellakaan ymmärrä. Yhtä vähän ymmärtäisin ihmistä joka tieten tahtoen riistäisi lapseltaan mahdollisuuden terveelliseen ravintoon, leikkiin, opetukseen, iloon, liikuntaan jne.

Lapsi ei ole mikään esine jota käytetään omien traumojen laastarina vaan häntä tulee kunnioittaa omana yksilönään ja hänelle pitää suoda oikeus omiin ihmissuhteisiinsa.

Sanotaan myös että vanhempien välinen parisuhde / lähivanhemman mielenterveys on se koti joka pohjimmiltana luo lapselle turvan ja kasvualustan. Jos joku selittää, että parisuhdetta ei tarvitse hoitaa vaan se hoituu itsestään "siinä sivussa" niin aina vähän huolestun. Hoitavatko sellaiset ihmiset muutkin lapsen elämään kuuluvat asiat "siinä sivussa itsestään." Ei anneta terveellistä ruokaa, vaan "riittää mikä vain mättö" jne?
 
Viimeksi muokattu:
Keittiönoita
[QUOTE="KotiÄiti";22529843]Sairasta touhua! Miten äiti ja isä pystyvät olemaan koko kesän erossa omista lapsistaan? Minusta ei ole tervettä, että lapsi viettää enemmän aikaa isovanhempien kuin omien vanhempiensa kanssa! Onko parempi, että lapsella on hyvät välit mummon kanssa, mutta hän ei tunne omaa äitiään? Jos mummo on lasten kanssa 24/7, mikä on vanhemman rooli? Ja ehkäpä (?) syy äitisi käytökseen on se, ettei hän ole omiakaan lapsia hoitanut?

Terveisin Äiti, joka hoitaa omat lapsensa kesälläkin! Eipä tulisi mieleenikään antaa lapsia mummoloihin koko kesäksi.[/QUOTE]
Mun lapsuudessani oli ihan tavallista, että lapset viettivät kesät maalla mummoloissa. Johtui luultavasti siitä, että maalta työn perässä kaupunkeihin muuttaneet vanhemmat pitivät maaseudun elämää lapselle parempana kuin kaupunkielämää ja jos vaan oli mahdollista saada lapset kesäksi maalle, niin se tehtiin. Monet lähiöt myös suorastaan tyhjenivät lapsista kesällä, joten lapsillakin oli mukavampaa serkkujen kanssa maalla kuin yksin kaupungissa.
 
sukupolvisopimus
joo, ennen oli sukupolvisopimus eli isovanhemmat auttoivat lastenhoidossa, ja sitten taas aikanaan apua saaneet vanhemmat isovanhemmiksi muututtuaan auttoivat omia lapsiaan lastenhoidossa. Sukupolvien ketju vaan katkesi usein ns. ahneeseen suureen ikäluokkaan: omat vanhempani hoidattivat lapsensa mummoloissa, kesät, joululomat, hiihtolomat jne juosten itse etelänmatkoilla ja reissuissa. Nyt sitten kun minulla on lapsia ja toivoisin että isovanhemmat vähän osallistuisivat niin eipä kiinnosta tippaakaan, edelleen se matkustelu ja oma vapaa-aika on tärkeää.

Isovanhemmat eivät ole hoitaneet lapsiani koskaan, eivät ole ottaneet syliin koskaan, eivätkä edes nähneet kuopusta koskaan - ristiäisiinkään eivät viitsineet tulla kun oli joku oma meno juuri sinä viikonloppuna. Kyse siis omista vanhemmistani, jotka eivät edes koskaan laita korttia / lahjaa / soita ainoiden lastenlastensa merkkipäivänä.

Minä kyllä tunnistan tietyn opportunismin ahneen ikäluokan käyttätymisessä...
 
Se on niin vaikea tajuta monen, joilla on useampi lapsi. miten on esim: ihmisillä joilla on vain yksi tai kaksi lasta. niin vaika ottaa hoitoon kerralla esim 3-4 -> lasta. koska siihen ei ole tottunut. helpomi se on ihmiselle jolla on muutenkin hälinää ja vilskettä. viedä esim, 1 lapsi hoitoon. yleensä se menee jo leikkitoverina siellä joukossa. jos on saman ikäisiä kavereita. itselläni ei kävisi mielessäkään viedä 3 lasta äidilleni. siihen varaudun jos teen yli 2 lasta että kotona sit ollaan. voi voi... eihän se kunnolla pärjää tuon yhenkään kanssa. enkä vaadikkaan häneltä mitään sellaista. itse jokainen lapsimääränsä päättää. jos ei joku halua ottaa laumaa hoitoon niin turha siitä on suuttua.
 
hjk
Meillä lapset 4, 3 ja 1. Molemmat mummot hoitaa kyllä kaikkia yhtä aikaa (tosin yötä eivät usein ole, kaksi kertaa olleet yhden yön. Kahdeksi en vielä antaisi edes.) Pari mun kaveriakin ottaisi noi kaikki muutamaksi tunniksi, yksi jopa yöksi.
 

Yhteistyössä