koti vai päiväkoti

  • Viestiketjun aloittaja mitäs nyt palstalta
  • Ensimmäinen viesti
mitäs nyt palstalta
teille 30-40 ajattelin heittää tällaisen kysymyksen.
mitä mieltä olette subjektiivisestä päivähoito-oikeudesta ja käytättekö sitä itse?
jos käytätte onko se teille tosi tarpeeseen vai käytättekö oikeutta ns. väärin?
tästä asiasta käydään kovaa käden vääntöä ja vaalien alla ollut esillä julkisestikin. joten mielenkinnosta odottelen asiallista kommentoinita asiaan. sitähä tällä palstalla tuntuisi saavan?
 
aloittaja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2007 klo 11:08 mitäs nyt palstalta kirjoitti:
teille 30-40 ajattelin heittää tällaisen kysymyksen.
mitä mieltä olette subjektiivisestä päivähoito-oikeudesta ja käytättekö sitä itse?
vai saavatko lapsenne virikkeitä tarpeeksi kotona?
jos käytätte onko se teille tosi tarpeeseen vai käytättekö oikeutta ns. väärin?
tästä asiasta käydään kovaa käden vääntöä ja vaalien alla ollut esillä julkisestikin. joten mielenkinnosta odottelen asiallista kommentoinita asiaan. sitähä tällä palstalla tuntuisi saavan?
 
Oma esikoiseni ei ole vielä syntynyt (tulossa toukokuussa), mutta mietin jo kovasti, miten toimimme vanhempainrahakauden jälkeen. Että menenkö itse töihin ja vauva hoitoon vai pystyykö isä pitämään hoitovapaata vai jäänkö itse kotiin... luin juuri kommentteja tuolta kotiäitien palstalta ja tuntuvat olevan todella tyytyväisiä kotiäitiyteen (vaikka yhteiskunta ei sitä kotihoidontuen jälkeen tunnukaan tukevan). Päiväkotien sairastelukierre ja säästöt (eli hoitajapula ja hoitotyöntekijöiden kiireestä johtuva stressi) pelottavat kyllä kovasti...
 
moi!
mulla 2 lasta, toinen 2v. ja toinen 4v. Kotona olen lapseni hoitanut mielelläni. tällä hetkellä olen kyllä aloittanut intensiivisen työnhaun. Jos töitä saan lapset menevät hoitoon. Mulla ei ole vaihtoehtoja hoitaa enää sitten lapsia kotona, koska sukulaiset ovat kaukana ja miehen työajat ovat ennalta arvaamattomia...Toiset vievät lapset hoitoon, vaikka itse ovat kotona...Ymmärrän sen, jos lapsi jonkun asian takia koetaan tarvitsevan hoitopaikkaa, kuten puheenkehittyminen jne....Muuten en ymmärrä, et lapset viedään hoitoon, vaikka itse ollaan kotona. Minä, joka työpaikan saadessani joudun turvautumaan hoitopaikkaan, koen pahakseni sen, jos en saa paikkaa heti...etenkin, jos paikan on saanut sellainen lapsi, jonka äiti on kotona eikä lapsen hoitopaikalle ole perusteluita, lapsen tai äidin ongelmien vuoksi....tulikohan sekavasti, mutta ehkä ymmärsitte, mitä ajan takaa
 
Minä käytän oikeutta kunnalliseen päivähoitopaikkaan väärin B), olen hoitovapaalla 11kk vanhan vauvan kanssa ja 4,5 vuotias tyttöni on päivähoidossa. Tosin päivät ovat lyhyitä ja usein pidämme myös kotipäiviä. Tyttäreni on hieman ujo ja mielestäni hänen on mukava olla kaveriporukassa ja opetella sosiaalisia taitoja. Itse olen sitten varmaan laiska järjestämään koko ajan virikkeellistä toimintaa :snotty: Menen lokakuussa takaisin töihin ja yritän saada lapsille paikkaa päiväkodin sisarusryhmässä. Haukkuja otetaan vastaan...
 
En ymmärrä niitä vanhempia jotka vievät lapsensa hoitoon ollessaan itse kotona. Itse en ole koskaan toiminut näin.
Sosiaaliset syyt, päihteet tai vanhempien sairaus ovat ainoat poikkeukset joissa tapauksissa hyväksyn sen, että lapset ovat hoidossa vanhempien ollessa kotona.
Toivon todella että paivähoitolakiin tulee muutos tässä asiassa.
Itse työskentelen päiväkodissa lastenhoitajana.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2007 klo 17:23 Kata kirjoitti:
En ymmärrä niitä vanhempia jotka vievät lapsensa hoitoon ollessaan itse kotona. Itse en ole koskaan toiminut näin.
Sosiaaliset syyt, päihteet tai vanhempien sairaus ovat ainoat poikkeukset joissa tapauksissa hyväksyn sen, että lapset ovat hoidossa vanhempien ollessa kotona.
Toivon todella että paivähoitolakiin tulee muutos tässä asiassa.
Itse työskentelen päiväkodissa lastenhoitajana.
Jos on varaa maksaa hoito maksut niin mitä siinä inisette vaikka äiti oiskin kotona toisen muksun kanssa
 
Myös minä kannatan nykyistä systeemiä.

Minulla on lapset olleet hoidossa aina synnytykseen asti, eli äitiysloman alussa lapset eivät ole jääneet kotiin. Syynä on ollut se, että lapsen kotona olo olisi saattanut aiheuttaa raskauden aikaista korkeaa verenpainetta potevalle sairaalakeikan.

Esikko oli 5-vuotias, kun keskimmäinen syntyi. Hän oli kotona, ja kävi 3*viikossa seurakunnan päiväkerhossa. Keskimmäinen taasen oli 3*viikossa päiväkodissa harjoittamassa ruotsinkielen taitojaan, on siis ruotsinkielisessä päiväkodissa, perheemme on kaksikielinen, ruotsi isän kieli, mutta kun muu ympäristö on täysin suomenkielinen, lapsen ruotsinkielen taito oli selvästi heikompi, ja ruotsi on kieli jolla hänen olisi tarkoitus aloittaa koulunsa.

Eli olen toiminut kummallakin tavalla. Kukaan ei voi tietää, miksi oikeasti jonkun lapsi päiväkodissa on. Kielitaidon harjoittamiselle meillä ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa. Ja oikeasti, minä pidin lapsen päiväkotiin viemistä rasitteena. Piti herätä aamulla tiettyyn aikaan, roudata lasta, puhdistaa autoa, muistaa asioita, kun olisi voinut elää rennosti kotona omien rytmien mukaan. Ja iltapäivällä uudet ympyrät lapsen päiväkodista hakemiseksi.
 
yks äityli
:/ kokeilin lastamme viime syksynä päiväkotiin,sillä varten hain paikkaa josko olisin käynyt töissä ennenkuin nuorimmainen ilmoitteli tulostaan...lapsemme oli tuolloin alle vuoden...koska en saanutkaan mitään keikkatöitä niin heti kuin olin kuvitellut...ajattelin koko ajan tekeväni jotenkin väärin,syyllisyys painoin mieltäni koko ajan et vien paikan joltakin joka sitä todellisuudessa tarvitsee kuin minä joka olisin odottanut "kädet ristissä"-tyyliin puhelimen soivan ja ilmoittavan että olis niin pitkä... :ashamed: työpätkä,siis jonkun sairaslomasijaisuus...se että olisin ollut kotona toimettomana ja lapseni olisi saanut ikäistään seuraa ja erilaisia virikkeitä päiväkodissa syylisyys toimettomana olostani kotona painoi kovasti mieltäni.mietin koko ajan et olen jotenkin huono äiti tms.ja alkoi jopa tuntumaan kovasti siltä että nämä työntekijätkin huokailivat sitten kuinka kerkiävä lapseni olikaan heille hoidettavaksi(hän ei tuolloin vielä edes kävellyt),eli arvata saattaa et se oli kuin lisää löylyä syyllisyyden tunteet-haavoihini....kaksi päivää hän oli siellä päiväkodissa yht.tunneissa n.6h ja maksoin hampaat irvessä niistä päivistä 87e!!!kallista se ainakin oli.he sanoivat siellä päiväkodissa et voivat kyllä hoitaa lastani ettei se siitä kiinni ole mutta toivat aika julki sen etten tarvinnut heidän mielestään sitä hoitopaikkaa kun muillakin olisi tarvetta ja toivottivat hyvää jatkoa ja sanoivat vielä et lapseni voi myöhemmin kyllä tulla hoitoon kun ja jos mulla on oikeasti tarve eli olisivat voineet sanoa suomeksi et jos saan töitä ja tarvitsen sitä paikkaa sitten oikeasti ja varmaan lisäksi et lapseni olisi jo kävelevä,itse syödä osaisi jne...olin tosi loukkaantunut. :ashamed: ja ajattelin etten ikinä vie lastamme/lapsiamme ko.päiväkotiin et ennemmin hoidan ne itse kotona ja jos on pakkotilanne ja sitten vielä veisin heidät perhepäivähoitajalle mielummin.eli kannattaa miettiä kumpi niille on parempi päiväkoti vaiko oma? koti...kallistun viimeiseen vaihtoehtoon ja mitä pienemmät lapset sitä parempi heille on perhepäivähoito,minusta ne jäävät jalkoihin päiväkodissa jos eivät osaa vielä tiettyjä asioita....mutta kukin tekee mitä haluaa. \|O
 
Harmaja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2007 klo 17:24 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2007 klo 17:23 Kata kirjoitti:
En ymmärrä niitä vanhempia jotka vievät lapsensa hoitoon ollessaan itse kotona. Itse en ole koskaan toiminut näin.
Sosiaaliset syyt, päihteet tai vanhempien sairaus ovat ainoat poikkeukset joissa tapauksissa hyväksyn sen, että lapset ovat hoidossa vanhempien ollessa kotona.
Toivon todella että paivähoitolakiin tulee muutos tässä asiassa.
Itse työskentelen päiväkodissa lastenhoitajana.
Jos on varaa maksaa hoito maksut niin mitä siinä inisette vaikka äiti oiskin kotona toisen muksun kanssa
No kas kun nämä uusavuttomat vanhemmat lapsineen vievät hoitopaikat meidän työssäkäyvien lapsilta :p
 
päiväkoti
Harmaja ei nyt tuossa fiksussa kommentissaan ole ajatellut asiaa loppuun asti... :D

Miun isompi lapsi päiväkodissa päivän tai kaksi viikosta, ja ihan vaan sen vuoksi, jotta oppii tiettyjä taitoja, saa ikäistensä seuraa, on ohjattua toimintaa jne... Olen tyytyväinen meidän päiväkodin toimintaan, tekevät paljon reissuja ja retkiä. Joka päivä opitaan uutta, on tietenkin tietty rutiini päivissä turvaa tuomassa. Hyvä kasvatuksellinen ote. Laulua, leikkiä, lorua paljon askartelua ja eri teemoja ja touhuja.

Kuinka monen kotiäidin arjesta löytyy yhtä paljon lapsen tarvitsemaa virikettä?????!!!!!!

En väitä, että kotiäitien lapset eivät saisi virikkeitä tarpeeksi. Varmasti löytyy energisiä, lapsistaan hyvin huolehtivia äitejä, jotka etsivät virikettä muualta kuin päiväkodista. MUTTA, uskallanpa väittää, että suurin osa kotiäideistä ei pysty eikä jaksa tämänkaltaisia virikkeitä jatkuvasti lapselleen antamaan. Monesti kuulee narinaa kun äiti ei viitsinyt sitä eikä täätä ja lapset "hyppi seinille"...

Omasta mielestäni on oikein hyvä, että lapseni saa olla päiväkodissa päivän pari viikosta, muina päivinä sitten käymmekin paljolti eri lapsiperhekokoontumisissa molempien kanssa. Tai ihan vaan olemme kotona
=)
 
Koti. Lapset 3v1kk ja 1v. Musta subjektiivinen päivähoito-oikeus pitäisi poistaa, hoitopaikat on tarkoitettu työssäkäyville ja opiskelijoiden lapsille, muille vain erityisestä syystä, kuten kuntoutuksellisesta tai sosiaalisesta syystä. Perustelut: koti on paras paikka lapselle, ja toiseksi niukkoja resursseja tulisi käyttää päivähoidon laadun parantamiseen ja henkilökunnan lisäämiseen, ei siihen, että hoitopaikka otetaan kun siihen on kerran oikeus.
 
mappi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2007 klo 17:23 Kata kirjoitti:
En ymmärrä niitä vanhempia jotka vievät lapsensa hoitoon ollessaan itse kotona. Itse en ole koskaan toiminut näin.
Sosiaaliset syyt, päihteet tai vanhempien sairaus ovat ainoat poikkeukset joissa tapauksissa hyväksyn sen, että lapset ovat hoidossa vanhempien ollessa kotona.
Toivon todella että paivähoitolakiin tulee muutos tässä asiassa.
Itse työskentelen päiväkodissa lastenhoitajana.
Täysin samaa mieltä!! Vanhemmat ei luota ilmeiseti omiin taitoihinsa yhtään vaan vastuu kasvatuksesta sysätään mieluusti just pk:lle. VIRIKKEITÄ saa kotonakin, meillä ainakin askarrellaan, luetaan ja leikitään ja ulkoillaan kiireettömästi. En tosin ole mikään viihdyttävä sirkuspelle, vaan lapset osaavat ihan itsekin tehdä noita juttuja ilman että mun pitää ohjelmoida päivä täyteen.

Ja päivähoitomaksuista; se vanhempien maksama raha on kissanpissa verrattuna siihen, kuinka paljon lapsen hoito tulee todellisuudessa maksamaan valtiolle/kunnalle. Käyttäkää lapsia srk:n kerhoissa tai MLL kahviloissa ja yllätys, yllätys, joskus voi olla ihan kotonakin!
 
eija2v harmailee
Kun kuopus syntyi oli esikko reilun 2 wee ja hoidossa kerennyt olla melkein vuoden. Mietin hetken hoidon jatkoa, mutta mielestäni se ei ollut reilua ketään kohtaan. Kunnassamme toimii aivan ihana MLL:n kerho jonne voi viedä yli 2 wee lapsen max 3krt/vk. Se oli meille hyvä...

Nyt kun olin taas vuoden alussa töihin lähdössä oli todella hankalaa löytää lapsille vakituinen hoitopaikka. Kuopus reilun vuoden joten en todellakaan aikonut häntä mihinkään väliaikaisesti laittaa. Ja kyselessäni hoitopaikkoja sain vain vastauksen että ompa teidän lapset ongelma kun ei löydy hoitopaikkaa...

Järjestin itse kotiin hoitajan ja maksan siitä enemmän...

Olen yleensä suvaitsevainen ihminen, mutta silloin V##utti, kun kotiäiteet roudas lapsiaan hoitoon eikä paikkaa meille löytynyt...
Tämä vain oma mielipiteeni...
 
ammattikasvattaja
Olen itsekin ammattikasvattaja, ja siitä huolimatta 4-vuotias esikoisemme on päivähoidossa kokopäiväisesti siihen asti, kunnes kuopus syntyy. Sen jälkeen osapäiväisesti. Vanhempainvapaan jälkeen palaan työhöni.

Meidän perheemme tilanne on vain sellainen, että tämä on parasta lastenkin kannalta, myös hoitopaikassa ollaan tätä mieltä.

Siitä on turha muiden yrittää syyllistää, ainakaan perusteella, että "en ole koskaan toiminut näin itse". Te syyllistäjät ette voi tietää, millaisia tilanteita perheillä on, aina ei syynä tarvitse olla päihteet tms.

MLL:n kahvilat ja SRK:n kerhot ovat hyvä asia olemassa, mutta nekään eivät kaikkien perheiden tilanteita ratkaise. Ei pitäisi tuomita muita sillä perusteella, miten omaa elämäänsä elää. Se mikä on sinun perheellesi hyvä ratkaisu, ei välttämättä sovi minun perheelleni.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.03.2007 klo 09:54 mappi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2007 klo 17:23 Kata kirjoitti:
En ymmärrä niitä vanhempia jotka vievät lapsensa hoitoon ollessaan itse kotona. Itse en ole koskaan toiminut näin.
Sosiaaliset syyt, päihteet tai vanhempien sairaus ovat ainoat poikkeukset joissa tapauksissa hyväksyn sen, että lapset ovat hoidossa vanhempien ollessa kotona.
Toivon todella että paivähoitolakiin tulee muutos tässä asiassa.
Itse työskentelen päiväkodissa lastenhoitajana.
Täysin samaa mieltä!! Vanhemmat ei luota ilmeiseti omiin taitoihinsa yhtään vaan vastuu kasvatuksesta sysätään mieluusti just pk:lle. VIRIKKEITÄ saa kotonakin, meillä ainakin askarrellaan, luetaan ja leikitään ja ulkoillaan kiireettömästi. En tosin ole mikään viihdyttävä sirkuspelle, vaan lapset osaavat ihan itsekin tehdä noita juttuja ilman että mun pitää ohjelmoida päivä täyteen.

Ja päivähoitomaksuista; se vanhempien maksama raha on kissanpissa verrattuna siihen, kuinka paljon lapsen hoito tulee todellisuudessa maksamaan valtiolle/kunnalle. Käyttäkää lapsia srk:n kerhoissa tai MLL kahviloissa ja yllätys, yllätys, joskus voi olla ihan kotonakin!
 
Mä olen sitä mieltä että hoitopaikat vaan niitä tarvitseville. Eli työssäkäyvien lapsille tai lääkärin lausunto lapselle.

Jos on halukas tekemään lapsia pitäisi myös osata kasvattaa häntä ja kehittää hänelle toimintaa. On kerhoja, ja jos ei oo niin kunnalle palautetta että niitä pitää löytyä. Puistoihin tapaamaan toisia lapsia.

Musta on älytöntä että tehdään lapsia ja viiään ne muualle hoitoon saamaan sitä äksöniä :kieh:

Päivähoito vaan niille jotka sitä oikeesti tarttee. Ja kunnat kehittelemään kerhoja//leikkitoimintaa johon äidit voi viiä lapsensa pariksi tuntia päivässä pari kertaa viikossa. Ja tota leikkitoimintaa ei mitenkään sotkettaisi päivähoitoon... :eek:
 
Olen äitiyslomalla, opiskelen samalla eli yritän saada gradun ja muutamat puuttuvat kurssit suoritettua ja pidän 2,5-vuotiasta esikoistani 3 päivää viikossa hoidossa.

Todennäköisesti poika olisi nuo päivät hoidossa vaikka en opiskelisi, enkä kokisi siitä mitään huonoa omaatuntoa.
 
kokemusta on
Mulla on henk.koht. kokemusta noista mll:n ja seurakunnan kerhoista, Ja niissä ei todellakaan lapsi saa samankaltaista virikettä elämäänsä kuin päiväkodista,missä samalla pysyvyyttä esim. kavereiden suhteen. Kerhoissa ei tuollaista ohjattua toimintaa ole samoissa määrin kuin päiväkodilla ja äidit ja lapset vaihtuu. Meidän lastamme häiritsee juuri tuo kun on aina eri kaverit paikalla ja hän kun on tuollaista ujompaa sorttia. Päiväkodilla hän iloitsee tutuista kavereista ja viihtyy siellä hyvin. On osapäiväisenä hoidossa tällä hetkellä kun itse olen äitiysvapaalla vielä hetken. Olen muuten pian palailemassa takaisin työelämään, ja meillä EI ole murhetta saadaanko päivähoitopaikka :LOL: Tarvitsee vain ilmoittaa kun menossa töihin ja molemmilla paikka odottamassa, kun ei ole kokonaan välillä irtisanonut päivähoitoa =)

Olen samaa mieltä, että jokaisella on syynsä ja elämäntilanteensa päivähoitoon viemiseen. Itse en ole vielä ainakaan alkanut käyttää huumeita , enkä myöskään ole masentunut tai muista psyyken ongelmista kärsivä äiti B) Täällä palstalla jotkut näyttävät pitävän sitä itsestäänselvyytenä, että täytyy olla jokin ongelma jos lapsi hoidossa, vaikka äiti kotona. No, luulot on aina luuloja.

Olen muuten itsekin hoitoalan ammattilainen ja myös muun elämänkokemukseni kautta pystyn sanomaan, että osaan varmasti kasvattaa lapseni ilmankin päivähoitoa, mutta tämä sopii meille vain niiiiin mahtavasti tässä tilanteessamme. Hyviä kevätpäiviä kaikille!!! :flower:
 
Omat lapset on kotihoidossa mutta mielestäni subjektiivinen hoito-oikeus on hyvä asia. Toisaalta sitten se väärinkäyttö... mikä sitten on väärinkäyttöä ja mikä ei, usein kuvioissa on paljon psyykkisen puolen juttuja mukana. Ulkopuolisen hirveän vaikeaa sanoa käyttääkö naapurin äiti oikeuttaan väärin....

Tietysti ensikädessä pitää taata hoitopaikat niille jotka töissäkäynnin takia niitä tarvitsevat, toivottavaa olisi että kunnat ja kaupungit pystyisivät järjestämään kaikille haluaville hoitopaikan. Se taitaa kyllä olla "unelma onnesta" . =)
 
eija2v harmailee
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.03.2007 klo 16:18 kokemusta on kirjoitti:
Mulla on henk.koht. kokemusta noista mll:n ja seurakunnan kerhoista, Ja niissä ei todellakaan lapsi saa samankaltaista virikettä elämäänsä kuin päiväkodista,missä samalla pysyvyyttä esim. kavereiden suhteen. Kerhoissa ei tuollaista ohjattua toimintaa ole samoissa määrin kuin päiväkodilla ja äidit ja lapset vaihtuu. Meidän lastamme häiritsee juuri tuo kun on aina eri kaverit paikalla ja hän kun on tuollaista ujompaa sorttia. Päiväkodilla hän iloitsee tutuista kavereista ja viihtyy siellä hyvin. On osapäiväisenä hoidossa tällä hetkellä kun itse olen äitiysvapaalla vielä hetken. Olen muuten pian palailemassa takaisin työelämään, ja meillä EI ole murhetta saadaanko päivähoitopaikka :LOL: Tarvitsee vain ilmoittaa kun menossa töihin ja molemmilla paikka odottamassa, kun ei ole kokonaan välillä irtisanonut päivähoitoa =)

Olen samaa mieltä, että jokaisella on syynsä ja elämäntilanteensa päivähoitoon viemiseen. Itse en ole vielä ainakaan alkanut käyttää huumeita , enkä myöskään ole masentunut tai muista psyyken ongelmista kärsivä äiti B) Täällä palstalla jotkut näyttävät pitävän sitä itsestäänselvyytenä, että täytyy olla jokin ongelma jos lapsi hoidossa, vaikka äiti kotona. No, luulot on aina luuloja.

Olen muuten itsekin hoitoalan ammattilainen ja myös muun elämänkokemukseni kautta pystyn sanomaan, että osaan varmasti kasvattaa lapseni ilmankin päivähoitoa, mutta tämä sopii meille vain niiiiin mahtavasti tässä tilanteessamme. Hyviä kevätpäiviä kaikille!!! :flower:
No ne pahimmat ongelmat yleensä onkin niillä perheillä, jotka eivät sitä itse tunnusta :LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.03.2007 klo 16:18 kokemusta on kirjoitti:
Mulla on henk.koht. kokemusta noista mll:n ja seurakunnan kerhoista, Ja niissä ei todellakaan lapsi saa samankaltaista virikettä elämäänsä kuin päiväkodista,missä samalla pysyvyyttä esim. kavereiden suhteen. Kerhoissa ei tuollaista ohjattua toimintaa ole samoissa määrin kuin päiväkodilla ja äidit ja lapset vaihtuu. Meidän lastamme häiritsee juuri tuo kun on aina eri kaverit paikalla ja hän kun on tuollaista ujompaa sorttia. Päiväkodilla hän iloitsee tutuista kavereista ja viihtyy siellä hyvin. On osapäiväisenä hoidossa tällä hetkellä kun itse olen äitiysvapaalla vielä hetken. Olen muuten pian palailemassa takaisin työelämään, ja meillä EI ole murhetta saadaanko päivähoitopaikka :LOL: Tarvitsee vain ilmoittaa kun menossa töihin ja molemmilla paikka odottamassa, kun ei ole kokonaan välillä irtisanonut päivähoitoa =)

Olen samaa mieltä, että jokaisella on syynsä ja elämäntilanteensa päivähoitoon viemiseen. Itse en ole vielä ainakaan alkanut käyttää huumeita , enkä myöskään ole masentunut tai muista psyyken ongelmista kärsivä äiti B) Täällä palstalla jotkut näyttävät pitävän sitä itsestäänselvyytenä, että täytyy olla jokin ongelma jos lapsi hoidossa, vaikka äiti kotona. No, luulot on aina luuloja.

Olen muuten itsekin hoitoalan ammattilainen ja myös muun elämänkokemukseni kautta pystyn sanomaan, että osaan varmasti kasvattaa lapseni ilmankin päivähoitoa, mutta tämä sopii meille vain niiiiin mahtavasti tässä tilanteessamme. Hyviä kevätpäiviä kaikille!!! :flower:
Olen samaa mieltä Mll:n toiminnasta ja perhekerhoista. Niissä on kavereita niillä, joiden vanhemmat jo entuudestaan tuntevat toisensa ja ovat kotioloissa tutustuttaneet lapset. Ainakin isommissa kaupungeissa näin, joissa lapsia on paljon. suurin osa tapaa niin paljon ihmisiä, että vieraisiin on vaikeampi tutustua kuin pienillä paikkakunnilla. tämä on minun henkilökohtainen kokemus. Isoissa kaupungeissa on niin paljon lapsia, että noissa kahviloissa ym. on lähes joka kerta eri lapset. Olen ollut monella paikkakunnalla kahviloissa ja kerhoissa, mutta hyvin harvoin olen nähnyt lasten leikkivän keskenään, jos heidän vanhemmat eivät ole entuudestaan toisilleen tuttuja ja tutustuttaneet lapsensa siis muualla kuin kerhossa.

Eli olen täysin samaa mieltä. Kerhoissa toiminta on aivan erilaista kuin päiväkodeissa, ja usein vieraan on vaikea päästä mukaan.
 

Aivan ei uskoisi kaikista kommenteista, että yli 30v -palstaa luen. Voisiko tästä päätellä "täyskotiäitien" puolelta tietämättömyyttä, ehkä pientä turhautuneisuuttakin kun kärkkäästi arvostellaan muita perheitä. Täysin kunkin tilanteeseen tutustumatta.
Fiksuus punnitaan ulosannissa...

Itse kannatan nykyistä käytäntöä.

On perheen oma asia päättää lastensa hoidosta. Ja syitä päiväkotiin viemiselle on turha lähteä täällä spekuloimaan. Kaikkien perheiden ei silti tarvitse omata ongelmia, vaikka lapset päivähoidossa. Positiivisuutta peliin. =)
 
kyllä miusta tuota päivähoito-oikeutta voisi jollain lailla rajoittaa. yhteiskunta maksaa suuria summia siitä että lapset saisivat vähän virikkeitä. tänä päivänä kunnissa esim. terveydenhuolto on rempallaan ja ei tuo päivähoitoasiakaan ihan kunnossa tunnu olevan. entäs sitten vanhustenhoito? joka asiassa säästetään ja vedetään rahat minimiin työntekijöiden ja palveluiden käyttäjien kustannuksella.
jos lapsi vaikka perhetilanteen takia tarvitsee hoitopaikkaa ei siinä miusta auta että lapsi kiikutetaan päiväkotiin. ei ne ongelmat sillä lailla kotona selviä.
onhan tässä hoitoasiassa monta muttaa, mutta jotain muutosta siihen voisi kyllä tulla ihan tuolta päättäjätasolta. jo yhden lapsen päivähoito on niin kallista, että oikeutta rajaamalla saataisi aikaan isoja asioita.
eli en kannata nykyistä käytäntöä, jotain rajoituksia kaivataan.
 

Yhteistyössä