kotiäitinä uusperheessä

  • Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti
Niin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei sun tarvis joutua hoitamaan miehen lasta! Siis jos mies ei ole kotona, ei lapsenkaan pitäisi olla. Ja silloin kun mies on kotona, hänen pitäisi huolehtia tasapuolisesti tietenkin molemmista.
Niinpä taas. Se miehen lapsi saattaa jossain vaiheessa haluta asumaan isänsä luo. Mites sitten suu pannaan?
 
äippä
pitää varmaan käyttäytyä sitten niin kuin äiti miehen lapselle, muu ei tunnu käyvän....huomio ja kohtelee hyvin, en käsitä mikä siinä mättää.luulin että yksi äiti riittää.
 
Siis
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Hmm... mä oon kotiäiti uusperheessä, ja luulen ymmärtäväni mitä ap tarkoittaa. Kas kun itselleni on taottu kaaliin mm. tällä palstalla MONTA kertaa, että lapsella on vanhemmat, isä ja äiti, jotka kantavat hänestä vastuun, ja äitipuoli on sitten se kolmas aikuinen joka hoitelee asioita ns. viran puolesta sen verran mitä oikeilta vanhemmilta jää. Vastuu ja valta on kuitenkin vanhemmilla, ja näin sen pitää mielestäni ollakin.
Ja sultakaan ei riitä sitten "voimia ja energiaa" miehes lapsen huomioimiseen koska oma vie niin paljon aikaa ja vastuukin on miehen?

Mikä estää kohtelemasta lapsia tasapuolisesti vaikka varsinainen kasvatusvastuu on vanhemmilla?
 
Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
pitää varmaan käyttäytyä sitten niin kuin äiti miehen lapselle, muu ei tunnu käyvän....huomio ja kohtelee hyvin, en käsitä mikä siinä mättää.luulin että yksi äiti riittää.
Minusta tässä ei se käytös ole asian avain, vaan se miltä sinusta tuntuu. Ja se heijastuu käytökseesi. Saako kysyä onko vauvasi eri sukupuolta kuin miehesi esikoinen? Meillä osaksi vaikutti se, että miehen esikoinen oli tyttö ja yhteinen lapsemme oli poika. Jotenkin se minusta tuntui vaikealta, en osaa edes selittää, miksi se asia oli minulle vaikeaa.
 
Sulla on äitipuolen rooli vähän hukassa. Olen itse ollut vähän siinä tilanteessa ja se on asia joka sun täytyy käydä vain läpi.Ja ennen kaikkea olla rehellinen itsellesi ja miehellesi.
Se että lapsi on sen puolet kuukaudesta poissa kotoa joten mies varmaan tuntee huonoa omatuntoa siitäkin.
Ja on ymmärrettävää että sen ajan kun lapsi on teillä, hänen kanssaan myös ollaan ja tehdään asioita.
Onhan se 2 viikkoa kokonaan poissa, miten mies silloin suhtautuu teidän yhteiseen?
Eikö hän osallistu silloinkaan?
Ehkei hän osaa tai tuntee ettei hänellä ole tilaa hoitaa vauvaa, sinä osaat sen paremmin.

Meillä miehen lapsi asuu vallan ja käy äitiään tapaamassa.Minä olen arkiäiti ja lapsella on vanhemmat, en erottele vastuuta mitenkään vaan hoidan häntä kuin yhtä omistani.
Huolehdin lääkärit, harrastukset, koululäksyt sun muut.

En tee jakoa, eikä tee mieskään. Tämä on meidän perhe ja kaikki kuuluvat siihen oli kenen lapsia tahansa.
Teetkö koskaan miehen lapsen kanssa mitään kaksin? Se olisi teille todella hyväksi.Ja tekisitte kaksin jotain vaikka mies olisi kotona. Esim leivotte tai muuta sellaista.Sanot miehelles että ole sinä vauvan kanssa, me leivotaan.
Mieskin tajuaa ettet tee jakoa.
Isomman kanssa voi tehdä tiettyjä juttuja kun taas pienemmän kanssa ei voi.

En tahdo syyllistää sinua, mutta vähän mustasukkaisuus paistaa läpi.Miksei mies huomioi Sinun lastasi, leikki vain sen Toisen Naisen lapsen kanssa.Nä on ihan normaaleja fiiliksiä mutta ne pitää käsitellä.
Sitä vaan tulee sellainen primitiivinen tunne, omistushalu ja mustasukkaisuus herää.
Mutta käy ne läpi ja hyväksy perheesi sellaisena kuin sen on.
Sinun ei tarvitse olla äiti miehen lapselle, mutta sinä olet se arkiaikuinen, äitipuoli kuitenkin.
Tee parhaasi jotta selviätte kriisistä.
Kriisi on aina muutoksen paikka.
Tässä se on nyt isolta osalta sinun käsissä.


 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja Siis:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Hmm... mä oon kotiäiti uusperheessä, ja luulen ymmärtäväni mitä ap tarkoittaa. Kas kun itselleni on taottu kaaliin mm. tällä palstalla MONTA kertaa, että lapsella on vanhemmat, isä ja äiti, jotka kantavat hänestä vastuun, ja äitipuoli on sitten se kolmas aikuinen joka hoitelee asioita ns. viran puolesta sen verran mitä oikeilta vanhemmilta jää. Vastuu ja valta on kuitenkin vanhemmilla, ja näin sen pitää mielestäni ollakin.
Ja sultakaan ei riitä sitten "voimia ja energiaa" miehes lapsen huomioimiseen koska oma vie niin paljon aikaa ja vastuukin on miehen?

Mikä estää kohtelemasta lapsia tasapuolisesti vaikka varsinainen kasvatusvastuu on vanhemmilla?
Mä en puhunut omista voimistani mitään, käsittääkseni :) Sanoin, että tiedän mitä ap tarkoittaa. Uusperheessä elämistä ei voi ymmärtää sellainen, joka ei uusperheessä elä. On helppo huudella sieltä aidan takaa ja vaikeampi käytännössä toteuttaa kaikkia niitä hienoja periaatteita - mutta veikkaanpa, että siellä auvoisassa ydinperheessäkään ei ihan aina toimita täysin tasapuolisesti ja kaikkia lapsia yhtä lailla huomioiden, vai? Tälläkin palstalla valitetaan harva se vkloppu, miten ukot vaan makaa ja äiti yrittää ratketa joka suuntaan. Uusperheen äitipuoli vaan ei saa tuosta valittaa, vaan hänen pitäisi hoitaa kaikki lapset koko ajan ja vielä olla kiitollinen siitä ;)
 
hm
Minusta nuo ap:n pähkäilyt ja vertailut huomiosta ja kaikesta ei kuulosta kivalta.
että oikein alentuu jutteleen perheenjäsenen kanssa mutta hoitaa omansa.

kun lasten ikäero on tuo, isompi lapsi on vielä pieni ja vaatii paljon huomiota. toisaalta on jo jollain tapaa tottunut ainoan lapsen rooliin, eli tarvitsee paljon isäänsä nyt että ei kokisi olevansa syrjäytetty.

jos on kauhea ongelma eikä voimia jää ap:n mielestä kuin omalle lapselle, niin kyllä ero voisi olla hyvä. ei olel isomman lapsen mukava olla siellä. eli ap:n mielestä isä tekee väärin kun kantaa vastuun isommasta mutta sitten ei itsekään jaksa huomata. eli kukaan ei saisi huomata ja hoitaa isompaa? ei isä jonka pitäisi hoitaa omaansa, eikä itsekään halua hoitaa isompaa tasavertaisena sisarena.

eli lasten isä ei voi tehdä oikein, ei vaikka mitä tekisi. eli lasten isän pitäisi hoitaa isompi ja pienempi lapsi? vai mitä tässä odotetaan isältä?

minusta tuo aika oli helpointa aikaa, kunkuopus puoli vuotta. isompi ei vielä tunne kateutta kun toinen ei pääse sotkemaanleikkejä, ja toisaalta puolivuotiaan rutiinit jo aika hyvät, ja toisaalta ei vielä uhmaa, joten liikkuminen ja kaikki helppoa.

jos ei tuossa tilanteessa riiitä voimia tai halua huomata sitä 4-vuotiasta eikä oma isäkään saisi hoitaa, niin ero voisi olla tuon 4-vuotiaan kannalta hyvä asia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Minusta nuo ap:n pähkäilyt ja vertailut huomiosta ja kaikesta ei kuulosta kivalta.
että oikein alentuu jutteleen perheenjäsenen kanssa mutta hoitaa omansa.

kun lasten ikäero on tuo, isompi lapsi on vielä pieni ja vaatii paljon huomiota. toisaalta on jo jollain tapaa tottunut ainoan lapsen rooliin, eli tarvitsee paljon isäänsä nyt että ei kokisi olevansa syrjäytetty.

jos on kauhea ongelma eikä voimia jää ap:n mielestä kuin omalle lapselle, niin kyllä ero voisi olla hyvä. ei olel isomman lapsen mukava olla siellä. eli ap:n mielestä isä tekee väärin kun kantaa vastuun isommasta mutta sitten ei itsekään jaksa huomata. eli kukaan ei saisi huomata ja hoitaa isompaa? ei isä jonka pitäisi hoitaa omaansa, eikä itsekään halua hoitaa isompaa tasavertaisena sisarena.

eli lasten isä ei voi tehdä oikein, ei vaikka mitä tekisi. eli lasten isän pitäisi hoitaa isompi ja pienempi lapsi? vai mitä tässä odotetaan isältä?

minusta tuo aika oli helpointa aikaa, kunkuopus puoli vuotta. isompi ei vielä tunne kateutta kun toinen ei pääse sotkemaanleikkejä, ja toisaalta puolivuotiaan rutiinit jo aika hyvät, ja toisaalta ei vielä uhmaa, joten liikkuminen ja kaikki helppoa.

jos ei tuossa tilanteessa riiitä voimia tai halua huomata sitä 4-vuotiasta eikä oma isäkään saisi hoitaa, niin ero voisi olla tuon 4-vuotiaan kannalta hyvä asia.
Aika hyvin kiteytit isän roolin!! ;)
Ja isä on kai päivät töissä eli aika Duracell saa mies olla jos kaiken tuon hoitaa.
:wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei sun tarvis joutua hoitamaan miehen lasta! Siis jos mies ei ole kotona, ei lapsenkaan pitäisi olla. Ja silloin kun mies on kotona, hänen pitäisi huolehtia tasapuolisesti tietenkin molemmista.
Päteekö sama juttu silloin kun yh-äiti perustaa perheen uuden miehen kanssa? Miehellä ei ole mitään velvollisuutta huolehtia naisen lapsesta, jos nainen ei ole kotona niin hänen on järjestettävä lapsen hoito muin keinon jne.
 
hm
Toisekseen, se menee noin ydinperheessäkin että isoin lapsi on työläin. Vauva on aina helpompi tapaus kuin leikki-ikäinen. (vai miksi luulet että moni laittaa hoitoon isomman?)

Äidin on helppoa ja luonnollista olla vauvan kanssa mutta isomman lapsen kanssa rankempaa.
Ainakin itse koin raskaaksi sen, että vauvan kanssa ulkoilut ja kaikki, isomman kerhot, viennit, haut, jos vauva kipeä, isompi lapsi siinä silti hakee sitä huomiota ja leikkiseuraa ja tämä 24/7.
Miten ei onnistu teillä jos lapsella hoitopaikka ja on puolet ajasta pois jolloin saat levätä?

Minusta kuulostat vain mustasukkaiselta ja kateelliselta ja olet tehnyt väärin kun olet varatun miehen kanssa tehnyt lapsia. siis se isä on jo varattu sille 4-vuotiaalle ja tämä on aina tärkein hänen elämässän.
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei sun tarvis joutua hoitamaan miehen lasta! Siis jos mies ei ole kotona, ei lapsenkaan pitäisi olla. Ja silloin kun mies on kotona, hänen pitäisi huolehtia tasapuolisesti tietenkin molemmista.
Päteekö sama juttu silloin kun yh-äiti perustaa perheen uuden miehen kanssa? Miehellä ei ole mitään velvollisuutta huolehtia naisen lapsesta, jos nainen ei ole kotona niin hänen on järjestettävä lapsen hoito muin keinon jne.
Itse asiassa, valitettavan usein pätee. Ainakin jos omaa lähipiiriä katsoo.
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Toisekseen, se menee noin ydinperheessäkin että isoin lapsi on työläin. Vauva on aina helpompi tapaus kuin leikki-ikäinen. (vai miksi luulet että moni laittaa hoitoon isomman?)

Äidin on helppoa ja luonnollista olla vauvan kanssa mutta isomman lapsen kanssa rankempaa.
Ainakin itse koin raskaaksi sen, että vauvan kanssa ulkoilut ja kaikki, isomman kerhot, viennit, haut, jos vauva kipeä, isompi lapsi siinä silti hakee sitä huomiota ja leikkiseuraa ja tämä 24/7.
Miten ei onnistu teillä jos lapsella hoitopaikka ja on puolet ajasta pois jolloin saat levätä?

Minusta kuulostat vain mustasukkaiselta ja kateelliselta ja olet tehnyt väärin kun olet varatun miehen kanssa tehnyt lapsia. siis se isä on jo varattu sille 4-vuotiaalle ja tämä on aina tärkein hänen elämässän.
Olen tästä täysin eri mieltä. Mun mielestä leikki-ikäisen kanssa on sata kertaa helpompaa kun voi tehdä kaikenlaista, kun taas vauvaa "vain" hoidetaan ja joka inahdukseen on reagoitava heti :D Ja erityisen eri mieltä tuosta viimeisestä virkkeestä, että vanhin lapsista olisi jotenkin eri tavalla tärkeä kuin muut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Toisekseen, se menee noin ydinperheessäkin että isoin lapsi on työläin. Vauva on aina helpompi tapaus kuin leikki-ikäinen. (vai miksi luulet että moni laittaa hoitoon isomman?)

Äidin on helppoa ja luonnollista olla vauvan kanssa mutta isomman lapsen kanssa rankempaa.
Ainakin itse koin raskaaksi sen, että vauvan kanssa ulkoilut ja kaikki, isomman kerhot, viennit, haut, jos vauva kipeä, isompi lapsi siinä silti hakee sitä huomiota ja leikkiseuraa ja tämä 24/7.
Miten ei onnistu teillä jos lapsella hoitopaikka ja on puolet ajasta pois jolloin saat levätä?

Minusta kuulostat vain mustasukkaiselta ja kateelliselta ja olet tehnyt väärin kun olet varatun miehen kanssa tehnyt lapsia. siis se isä on jo varattu sille 4-vuotiaalle ja tämä on aina tärkein hänen elämässän.
Onkohan tän kommentin laittaja unohtanu ottaa lääkkeensä?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Toisekseen, se menee noin ydinperheessäkin että isoin lapsi on työläin. Vauva on aina helpompi tapaus kuin leikki-ikäinen. (vai miksi luulet että moni laittaa hoitoon isomman?)

Äidin on helppoa ja luonnollista olla vauvan kanssa mutta isomman lapsen kanssa rankempaa.
Ainakin itse koin raskaaksi sen, että vauvan kanssa ulkoilut ja kaikki, isomman kerhot, viennit, haut, jos vauva kipeä, isompi lapsi siinä silti hakee sitä huomiota ja leikkiseuraa ja tämä 24/7.
Miten ei onnistu teillä jos lapsella hoitopaikka ja on puolet ajasta pois jolloin saat levätä?

Minusta kuulostat vain mustasukkaiselta ja kateelliselta ja olet tehnyt väärin kun olet varatun miehen kanssa tehnyt lapsia. siis se isä on jo varattu sille 4-vuotiaalle ja tämä on aina tärkein hänen elämässän.
Olen tästä täysin eri mieltä. Mun mielestä leikki-ikäisen kanssa on sata kertaa helpompaa kun voi tehdä kaikenlaista, kun taas vauvaa "vain" hoidetaan ja joka inahdukseen on reagoitava heti :D Ja erityisen eri mieltä tuosta viimeisestä virkkeestä, että vanhin lapsista olisi jotenkin eri tavalla tärkeä kuin muut.
Mä ymmärrän tuon viimeisen virkkeen niin että nainen on toisella sijaa miehen elämässä sillä lapsi tulee aina ensin.
Tänä siis jo ennen kuin ap teki heidän yhteisen lapsen.

Ja musta se on niin totta.
Meillä aina ollut se periaate, että lapset eivät saa kärsiä ja he tulevat aina ensin, he ja heidän tarpeensa.
Sitten ollaan me aikuset jotka joustetaan.

Ei esikoinen ole sen tärkeämpi kuin toinen lapsi.Mutta aikuinen on vähemmän tärkeä kun on jo ennestään lapsi.
Näin se on.
:heart:
 
vieras
Käännä ajatuksesi niin päin, että nelivuotias on vauvasi isosisarus (isosisko tai isoveli). Vauva on taas tuon nelivuotiaan pikkusisko tai- veli.

Käytöksesi alkaa vaikuttaa aika lapselliselta: Et voi jakaa SISARUKSIA kahteen kastiin.
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
Mä ymmärrän tuon viimeisen virkkeen niin että nainen on toisella sijaa miehen elämässä sillä lapsi tulee aina ensin.
Tänä siis jo ennen kuin ap teki heidän yhteisen lapsen.

Ja musta se on niin totta.
Meillä aina ollut se periaate, että lapset eivät saa kärsiä ja he tulevat aina ensin, he ja heidän tarpeensa.
Sitten ollaan me aikuset jotka joustetaan.

Ei esikoinen ole sen tärkeämpi kuin toinen lapsi.Mutta aikuinen on vähemmän tärkeä kun on jo ennestään lapsi.
Näin se on.
:heart:
Joo, toki lapset tulee tarpeineen ennen aikuisia, mutta lapsia keskenään en lähtisi laittamaan tärkeysjärjestykseen ;)
 
hm
Mitä sinä ap haluat ? Sinä kerrot suoraan, että sinulla on voimia ja aikaa HOITAA vain omasi. Vieraalle voit jutella ja katsoa telkkaria hänen kanssaan.

Mutta silti olet kateellinen kun isä hoitaa isomman lapsen kun on kotona.

Tosi kurjalta kuulostaa tilanne isomman kannalta. Voin kertoa, että meillä samassa tilanteessa minä hoidin pääasiassa vauvan, ja olin onnellinen kun mies tuli illalla niin sain helpotusta edes siihen että mies oli hetken isomman kanssa niin sain ihailla vauvaa hetken ja olla vain vauvan kanssa. Päivällä suuri osa ajasta kului isomman kanssa askarteluun, ja pakollisiin kotitöihin kuten aterioihin, välipaloihin, ulkoiluun isomman kanssa... vauva mukana
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Käännä ajatuksesi niin päin, että nelivuotias on vauvasi isosisarus (isosisko tai isoveli). Vauva on taas tuon nelivuotiaan pikkusisko tai- veli.

Käytöksesi alkaa vaikuttaa aika lapselliselta: Et voi jakaa SISARUKSIA kahteen kastiin.
peesi
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Toisekseen, se menee noin ydinperheessäkin että isoin lapsi on työläin. Vauva on aina helpompi tapaus kuin leikki-ikäinen. (vai miksi luulet että moni laittaa hoitoon isomman?)

Äidin on helppoa ja luonnollista olla vauvan kanssa mutta isomman lapsen kanssa rankempaa.
Ainakin itse koin raskaaksi sen, että vauvan kanssa ulkoilut ja kaikki, isomman kerhot, viennit, haut, jos vauva kipeä, isompi lapsi siinä silti hakee sitä huomiota ja leikkiseuraa ja tämä 24/7.
Miten ei onnistu teillä jos lapsella hoitopaikka ja on puolet ajasta pois jolloin saat levätä?

Minusta kuulostat vain mustasukkaiselta ja kateelliselta ja olet tehnyt väärin kun olet varatun miehen kanssa tehnyt lapsia. siis se isä on jo varattu sille 4-vuotiaalle ja tämä on aina tärkein hänen elämässän.

Höpön löpö. Unohditko että tässä on kaikessa on mukana myös puoli vuotias joka on isälleen aivan yhtä tärkeä ja rakas kuin 4-vuotiaskin...?
 
itkut
Joo, kyllä taas näkee kuinka sairasta uusperhetoimi on.

Kyllä se niin menee, että silloin kun teillä on miehen lapsi siellä niin talon kaikki lapset on täysin samalla viivalla. Vaikket ole äiti miehesi lapselle, niin olet silti sitä käytännössä silloin ihan yhtä paljon kuin omalle vauvallesi. Tekstistä kyllä huomaa ettet voisi vähempää välittää miehesi lapsesta, mutta kyllä kahdelle lapselle riittää helposti aikaa eikä ole yhtään ok, että suurin osa ajastasi menee sille omalle.

Pitämällä omaasi parempana opetat myös sille omalle lapsellesi jotain peruuttamatonta, juurikin sitä että ihmisiä saa pitää eriarvoisina ja kohdella erilailla, kiusata. Sitähän sinä teet väheksymällä miehesi lasta.

Jos lapsellisen puolison ottaa niin ottaa myös sen lapset. Sitä on turha itkeä siinä vaiheessa saati myöhemmin. ITSE olet sen valinnan tehnyt ja lapsi on vaan viaton välikapula jonka tunteista et piittaa yhtään.
 
hm
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Toisekseen, se menee noin ydinperheessäkin että isoin lapsi on työläin. Vauva on aina helpompi tapaus kuin leikki-ikäinen. (vai miksi luulet että moni laittaa hoitoon isomman?)

Äidin on helppoa ja luonnollista olla vauvan kanssa mutta isomman lapsen kanssa rankempaa.
Ainakin itse koin raskaaksi sen, että vauvan kanssa ulkoilut ja kaikki, isomman kerhot, viennit, haut, jos vauva kipeä, isompi lapsi siinä silti hakee sitä huomiota ja leikkiseuraa ja tämä 24/7.
Miten ei onnistu teillä jos lapsella hoitopaikka ja on puolet ajasta pois jolloin saat levätä?

Minusta kuulostat vain mustasukkaiselta ja kateelliselta ja olet tehnyt väärin kun olet varatun miehen kanssa tehnyt lapsia. siis se isä on jo varattu sille 4-vuotiaalle ja tämä on aina tärkein hänen elämässän.

Höpön löpö. Unohditko että tässä on kaikessa on mukana myös puoli vuotias joka on isälleen aivan yhtä tärkeä ja rakas kuin 4-vuotiaskin...?
toki toki. Mutta kun ap hoitaa vain omaa vauvaansa, niin toki kunnollinen isä hoitaa silloin sitä toista lastaan, kun tämän äiti ei ole paikalla.

Ja ap ei vaikuta kypsältä tuohon valitsemaansa tilanteeseen.
 
hm
Alkuperäinen kirjoittaja mites:
"hm" sit ydinperheessä? Onko rikos tehdä useampi ku yks lapsi? Kun ne vanhemmathan on jo "varattu" sille esikoiselle?? :LOL:
niin, siis kun sitä toista lasta ei ollut niin se esikoinen oli tärkein. ja nyt on kaksi lasta. mutta ei niin että se uusi jotenkin syrjäyttää. tottakai isän kuuluu huomata se isompi jos vaimon voimavarat ja aika kuulemma riittää vain omalle.

kuulostaa että ap on tyytyväinen, jos koko perhe hoitaa sitä puolivuotiasta, varmaan sen 4-veenkin pitäisi vaan hoitaa sitä vai ehkä olla piikana siellä? en käsitä?
 

Yhteistyössä