Kotona pelkällä kodinhoitotuella?

Kuinka moni on kotona lapsen/lasten kanssa pelkällä kodinhoitotuella? Miten pärjäätte? JOs itse jään en saa mitään muuta kuin perustuen 250e + 83e toisesta lapsesta. Pikkuisen arveluttaa miten rahat riittää. On miehellä tietysti omat tulot, mutta lainaakin löytyy ja muita juoksevia kuluja (auto, sähkö, vesi, vakuutukset).

Kertokaa kokemuksia, onko pelkkää kituuttamista luvassa?
 

No täällähän sitä ollaan pelkällä kotihoidontuella, yhden lapsen kanssa.

Paljon riippuu tietysti miehesi palkasta =)

Meillä homma jakautuu niin, että mies maksaa kaikki juoksevat kulut (yhteistä lainaa ei ole, hänellä omaa) ruokakaupasta yhtiövastikkeeseen. Minä sitten omia menojani (ne vähät mitä on), lapsen juttuja jne.

Onnekseni olen onnistunut säästämään jemmaan vähäsen työssäoloaikana ja toisaalta "humputtelut" on jääneet kun pääosin on vaan kotona = ei rahaa kulu ulkoillessa leikkikentällä...

Isompia hankintoja mietitään yhdessä. Vähän myös toinen mummi haluaa joskus avustaa.
Yllättävän hyvin on pärjätty.
 
Meillä tilanne on se, että itse en ole saanut missään vaiheessa oikeastaan kuin joko opintotukea tai sitten tukea harjoittelijana. Tai sitten kotihoidontukea niinkuin nyt eimerkiksi. Ja äitiyspäivärahakin oli miniminä... Mies tienaa ihan normaalisti, ei paljon muttei vähänkään, sopivasti...Meillä ei ikinä ole ollut hirveä kituuttamisen fiilis mutta se johtuu varmaan siitä että tilanne on aina olut tämä..Sitten ku ite alan tienata niin voi tuntua oudolta ja että ihanku rahaa olis jotenki hirmuisesti..tai istten siihenkin tottuu.Nyt poika 1.5 v ja toinjen syntyy kesällä.Siihen asti kotihoidontuella ja lisäksi toivotaan että alkaa opintukeakin tulla kevään ajan. Ja sitten taas vuosi äitiyspäivärahalla ja sitten taas kotihoidontuki plus opintotuki opiskelun ajan..iltakoulussa käyn ja hoidan lapset kotona...mutta kaikkeen tottuu, osa ukulaisistani esimerkiksi ei pystynyt olemaan kuin kuukauden tai pari kotihoidontuella kun oli tottunut siihen että rahaa tuli reipas tonni enemmän.elintavat ratkasee aika paljon.mutta on meilläkin paljon leluja ja vaatteita ja aina leivänpäälle muutaki ku rasvaa jalöytyy jogurttia yms..ja on karkkia yms...ja lainaa plus auto.enkä mä ajattele että ollaan jotenki köyhiä...
 
olen tällä hetkellä kodinhoitotuella,kohta alkaa uusi äityisloma.Ihan hyvin ollaan pärjätty mutta tuskin ilman mun vanhempien apua,auttavat välillä ruokaostoksen kanssa..En ymmärrä miksi veroprosentin pitää olla niin korkea!Verojen jälkeen ei melkein jää mitään käteen.Äippärahasta tulee jäämään noin 750e.Mikä on muuten minimi äityisraha?
 
Tipetitap
Kotihoidontuella ollaan,poika on reilu 2v ja yritän olla sinne 3v asti kotona,mutta pahalta näyttää.Kituuttamista on ku ei miehen palkkakaan ole mikään iso :/ Laskuja on vinopino,mutta ei rahaa maksaa niitä...
 
Kotona ollaan kunnes poika täyttää 3 vuotta. Tulot minulla on kotihoidon tuki + kuntalisä + lapsilisä eli yhteensä n. 600 eur/kk. Ko. bruttosummallakaan en pystyisi maksamaan edes meidän kämpän vuokraa, saati sitten verojen jälkeen... :headwall: Onneksi tuli aikanaan säästettyä sukanvarteen (ei tosin tätä tarkoitusta varten... :whistle: ), joten pystyn kantamaan korteni meidän perheen kekoon ja elelemään kuluineni suht normaalisti. Lisäksi mies käy töissä ja hoitaa oman osansa kustannuksista eli lähinnä kauppaostokset. =)
 
Äity
Toistaiseksi pärjätään eikä ole tuntunut kituuttamiselta, lapsi just 2v. Saan kotihoidontuen lisäksi kuntalisää. Meilläkin iso asuntolaina, yks auto sun muut kulut. Paljon tietysti riippuu myös miehen palkasta.

Meillä rilluttelumenot minimaalisia, ei oikein ole inspistä enää näin vanhana (37v!) ja kuten aiemmatkin kommentoijat totesi, leikkipuistossa ei paljon rahaa kulu. Sinne kun investoi hyviin varusteisiin, et tarkenee säällä kuin säällä, ei muuhun rahaa menekään.
Ja alennusmyynnit on tietysti kova sana - olis kai mun elämäntavalla muutenkin.

Ystävistä osa meni samanlaisessa tilanteessa töihin, kun lapsi 1v 8kk, koska elämäntapa niin paljon kuluttavampi. Riippuu siis ihan siitä, mitä itse elämältään haluaa ja vaatii. Jos tarvii paljon rahaa kuluttamiseen esim kalliisiin merkkivaatteisiin tms., sit on kai parempi mennä töihin sitä rahaa ansaitsemaan.
Mulla tietty töihin meno vähän vaikeampaa, kun pätkätyöstä jäin äitiyslomalle ja pitäis ihan uutta työtä alkaa hakemaan...

Summa summarum: pärjätty on, lainaa maksettu ajallaan, laskut samaten ja elämä ei tunnu kituuttamiselta. Ihanaa olla kotona lapsen kanssa seuraamassa, miten hän alkaa puhua enemmän ja enemmän, kehittyy hienosti päivä päivältä.
Suosittelen =)
 
happymom
Olen tällä hetkellä kotihoidontuella 1v5kk pojan kanssa. Toinen syntyy keväällä ja alkaa äitiys- ja vanhempainraha pyörimään, joten silloin on luksusta verrattuna tähän hetkeen. Mies käy töissä ja saa ihan normaali palkkaa. Autolainaa ei ole kun auto on maksettu jo kokonaan ja vuokralla asutaan. Kesällä oli tiukkaa kun mies oli työtön ja oikeastaan silloin piti ihan oikeasti laskea mihin rahat riittää. Nyt on paljon helpompaa kun toinen on töissä. Ei ole tarvinnu ollenkaan kituutella.

Haluaisin olla kotona siihen asti kun kuopus on päälle 2v, mutta aika näyttää miten kotihoidontuella pärjää sitten kahden lapsen kanssa.
 
kotona
Olen pelkällä kotihoidontuella 3 lapsen kanssa, vanhin toki koulussa. rahaa jää mulle 269?/kk verojen jälkeen ja ei oo nyt kauheeta kituuttamista, mies on kyllä tosin töissä!!
 
Mä en kyllä ymmärää mitä ihmiset valittaa ettei tule toimeen! Mä olen kotihoidontuella, tytöt 3 ja 1v. Saan minimin ja lapsilisät, niinkuin jokainen muukin vähintään saa. Mies on normaali palkkaisessa työssä, josta jää kk käteen noin 1300e. Ostettiin juuri talo, on kaksi autoa ja ruokaakin saadaan. hYVIN ON PÄRJÄTTY AINA!Ihmisillä vaan taitaa olla mittarissa aina jotain muuta mitä pitää saada..en älyä. Selitäkää mihin se raha ei sitten riitä. (tämä ei koske nniitä joilla mies ei tienaa töissä!)
 
köyhä mutta rikas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2007 klo 22:05 jaana kirjoitti:
Mä en kyllä ymmärää mitä ihmiset valittaa ettei tule toimeen! Mä olen kotihoidontuella, tytöt 3 ja 1v. Saan minimin ja lapsilisät, niinkuin jokainen muukin vähintään saa. Mies on normaali palkkaisessa työssä, josta jää kk käteen noin 1300e. Ostettiin juuri talo, on kaksi autoa ja ruokaakin saadaan. hYVIN ON PÄRJÄTTY AINA!Ihmisillä vaan taitaa olla mittarissa aina jotain muuta mitä pitää saada..en älyä. Selitäkää mihin se raha ei sitten riitä. (tämä ei koske nniitä joilla mies ei tienaa töissä!)
Samaa mieltä. Ehkä se on sitten vaan tottumuskysymys. Mä saan minimirahat,tällä hetkellä kotihoidontuki yhdestä (n.360e) ja lapsilisä (100e). Myöhemmin tänä vuonna jään taas äitiyslomalle. Meillä erona on vielä se ettei mieheni käy töissä vaan opiskelee työmarkkinatuella(n.600e). Lisäksi saamme asumistuen 330e. Eli yhteensä n.1400e/kk. Tämä ei ollut valitus,sillä me tulemme oikein hyvin toimeen. Ei tietenkään tällä hetkellä voi edes harkita oman talon ostoa tms. mutta ruokaa on aina pöydässä ja kolmiossa asutaan. Meitä on siis tällä hetkellä 3. Minä,mies, 1v lapsi ja tulossa toinen.
En vaan jaksa ymmärtää miksi ihmiset jaksavat valittaa turhasta...
 
tinapaperi
:wave: täällä yksi. Aloittajan tilanne kuulostaa samalta kuin meillä. Toki en tiedä miehesi palkkaa, mutta ei ole minunkaan ukolla suuren suuri, kohtuullinen kuitenkin.

Ja hyvin tullaan toimeen :D Miehellä hieman palkka nousi niin kävi pankissa neuvottelemassa ja nyt lyhennetään lainaa vähän enemmän kuin aiemmin. Ei tietenkään ostella mitään suuria harkitsematta, mutta muuten ihan normaalia elämää eletään. Alkoholiin eikä tupakkaan meillä ei mene rahaa. Viihdytään aika paljon kotona, joten kai siinä sitten säästää. Harrastuksia kuitenkin on eikä lapsen tarpeista ole tarvinut tinkiä.
 
Tipetitap
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2007 klo 22:05 jaana kirjoitti:
Mä en kyllä ymmärää mitä ihmiset valittaa ettei tule toimeen! Mä olen kotihoidontuella, tytöt 3 ja 1v. Saan minimin ja lapsilisät, niinkuin jokainen muukin vähintään saa. Mies on normaali palkkaisessa työssä, josta jää kk käteen noin 1300e. Ostettiin juuri talo, on kaksi autoa ja ruokaakin saadaan. hYVIN ON PÄRJÄTTY AINA!Ihmisillä vaan taitaa olla mittarissa aina jotain muuta mitä pitää saada..en älyä. Selitäkää mihin se raha ei sitten riitä. (tämä ei koske nniitä joilla mies ei tienaa töissä!)
Kyllä meki hyvin pärjättäis jos mies tommosen summan tienais :/ mutta ku ei tienaa,ei edes nelinumeroista summaa jää kuukaudessa käteen...Joten anteeksi valitukseni....

T:eek:ma koti josta lainaa,auto josta ei lainaa,ei polta,ei käy baareissa jne.
 
Minäkin olen pelkällä kotihoidon tuella yhden lapsosen kanssa. Käteen jää n. 330?/kk+lapsilisä, jotka koitamme suurimmaksi osaksi säästää lapselle. Eihän sitä kovin leveästi voi elellä, mutta eipä meillä ainakaan tätä elämistä voi kituuttamiseksi kutsua. Mies maksaa pääasiassa ruoat ja vuokran ja minä sit maksan omat laskuni+osallistun pienellä osuudella noihin edellä mainittuihin.
 
täällä myöskin pelkkä kotihoidontuella elävä 2x2v taaperon äiti.kyllä pärjätään kun omat menot minimissä ja vain pakollisiin omiin menoihin pannaan rahat.mies työtön eikä saa päivärahaa laisinkaan elikkä meillä vain minun tulot lainoja molemmilla sekä autot silti raha riittää kun säästelee.suunnitelmissa olis kolmas lapsi jotta jatkuis kotihoidon tuki kun ei ole päivärahaa tulossa minullekkaan kun lapset täyttää kolme ja kotihoidontuki lakkaa.onneksi ei tarvi maksaa vuokraa kun laitettiin oma talo(79 valm.) mutta pankille ostoa lyhennellään 2xvuosi. tsemppiä vaan kyllä elämässä selviää
 
Turha tästä on kinastella,en haluaisi viedä lapset hoitoon kun ovat pieniä.En vaadi paljon,en ikinä käy missään viihteellä mutta isot lainat painavat päälle.Toivon että voisin jäädä kotiin kunnes nuorin on yli 2v.Meille ei makseta kuntalisää.Onko kaikilla sama veroprosentti eli 20 riippumasta tuloista?
 
Meillä koko perhe elää kelan tuilla.Minä saan kotihoidontuen+asumistuen+kuntalisän ja niillä maksan vuokran ja kaikki muut laskut ja jos jää viel käteen niin sitten ne menee ruokaan.Mies saa opintotukea ja ne menevät kauppaan.

Eihän tuolla paljon juhlita,mutta kyllä sillä elää.Ennemin otan tuon ja vietän laatu aikaa lapseni kanssa entkuin olen töissä ja tulen väsyyneenä kotiin ja syötän lapselle iltapalan ja laitan nukkumaan.
 
MoM82
olen kotona kodinhoidon tuella kahden lapsen kanssa ( 3.5v ja 1v9kk). Vielä vuoden on tarkoitus olla. Mies on töissä, ei tosin missään niin korkea palkkaisessa. Saan kodinhoidon tuen hoitolisää ja sitten asumistukea tähän vuokra-asuntoon, niin ihan ollaan pärjätty. ( Nyt tosin kela laskee ja tarkastaa parhaillaan saadaanko tukea edelleen..toivottavasti).

Eihän sitä mitään kovin isoja juttuja voi ostaa,mutta kertaakaan ei ole pitänyt nälkää nähdä ja eiköhän tämä vuosi tässä vielä mene.
 
Kyllä meillä on pärjätty aina hyvin, mies kyllä tienaakin suht hyvin mutta kyllä sillä pärjää jos ei vaadi liikoja, että kyllä meillä nelonenkin saa olla 3v asti kotihoidossa ja sitä myöten myös 3 muuta lasta.
 
Minäkin kotihoidon tuella 1,5v pojan kanssa. Saan pikkusen vajaa 300euroa hoitotukea ja lapsilisän. Mies töissä. Tienaa n.1800euroa kuussa mutta siitä menee ulosottoon yli kaks sataa, auton laina, vuokra yli 500e, sähkö ja vesi. Eipä jää käteen juuri mitään koskaan laskujen jälkeen. Onneksi oma isä avustaa joskus että saa ruokaa ja muuta tarpeellista. Mies maksaa vuokran yms menot. Minä ruokaa sillä mitä laskujen jälkeen jää käteen. Nyt yritän päässä oppisopimuksella töihin että sais ees vähän enempi rahaa. Hävettää kun mies kaikki joutuu antamaan laskuihin. Mutta siinäkin voi olla että menee plus miinus nolla tilanteeseen kun laskettaa päivähoitomaksut... Mielummin jään sitten kotia ja kituutan.(en kyllä muutenkaan ole mitään uutta ostanu aikoihin enkä ikinä käy viihteellä missään) Voisivat kelassa huomioida senki että joka kk menee ulosottoon rahaa..mutta ei.
 
kotihoidontuesta jää käteen 350e/kk, miehen palkka 1300e/kk, päälle lapsilisä 100e/kk. tulot siis 1750. hyvin tullaan toimeen ok-talossa asutaan, baarissa käydään kerran kuussa/kahdessa. ruokaa on ja vaatteet päällä, mitä muuta tässä kaivattaisiinkaan. =)
 
En kuulu enää kotona kotihoidontuella oleviin, sillä aloitin kahden vuoden kotiäitiyden jälkeen työt tämän viikon alussa.

Miehen palkan turvin pärjäsimme hyvin, sillä oma kotihoidontuki ei riittänyt kunnolla edes kuukauden ruokiin. Itse siis maksoin ruoat ja muut mahdolliset omat menot, mies periaatteessa kaiken muun. Viime syksynä otimme ison talolainan ja pärjäsimme kyllä ihan hyvin. Rahan vuoksi en siis töihin lähtenyt! Haaveissa on "pikkukakkonen" ja ennen sitä on mukava käydä haistelemassa työmaailmaa!
Jos miehen palkka olisi ollut pienempi niin tiukkaa olisi tehnyt! (bruttotulomme hoitovapaan ajalta yhteensä noin 2650e/kk)
 
Puol vuotta tuli oltua. Maksoin kaikki koko huushollin kulut. Pärjäsin hyvin -tietysti tarkkaan laskien, mutta ongelmitta. Säästöjä kyllä joutusin käyttämään 1500e. Ja kotihoidontukea sain vaan normaalin+ tuloihin riippuvan lisän ei oo kuntalisiä. Riippuu tietysti kuluista ja siitä mitä joudut maksaa. Yllättävän paljon pystyy kuitenkin säästämään ruokalaskussa, pihtaamatta ruuassa vain tarkkaan harkiten ja itse tehden.
 
No meillä nyt justiinsa se tilanne että mun on PAKKO lähteä takasin töihin :( Meillä 2 lasta josta nuorempi 1, 4kk:tta. Mies tienaa niin että verojen jälk. jää käteen n. 1300e. Itse olen ollut kodinh. tuella ja tietty lapslisät päälle. Täällä ei kuntalisiä saa. Ostettiin juuri omakotitalo josta PALJON velkaa ja autolainaakin vielä löytyy. Omakotitalo on ollut meillä aina haaveena ja nyt siis sen saimme. Mutta minun on siis tästäkin syystä lähdettävä töihin. Onneksi sain töitä :whistle:, toisaalta...
Me ei eletä mitenkään sen kummemmin, eli ihan perusjutut vain. Eli norm. ruokaa ja lapsille tavallisia vaatteita. Itselle en tai miehelle ei uusia vaatteita juurikaan voi ostaa. Ei käydä missään humputtelemassa, ei polteta eikä juoda alkoholia. Paitsi joskus ehkä yhden saunasidun nyt molemmat ;) Ylimääräistä rahaa ei siis todellakaan jää, ja laskuja tuntuu tippuvan liiankin kanssa :/ .
Riippuu niin miten asuu ja miten mies tienaa(jos sellainen on) ja miten rahansa käyttää...
Me ei pärjätä kodinh. tuella :headwall:
 

Yhteistyössä