Koulukiusaaminen - miten saa loppumaan?

  • Viestiketjun aloittaja "Äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"Äiti"
Onko teillä kokemusta siitä miten koulukiusaamisen saa loppumaan yläasteella? Meillä on täysi painajainainen päällä. Poikani aloittu syksyllä yläasteen. Hyvin pian yksi luokkakaveri osoittautui todella kieroksi tyypiksi. Hän pahoinpiteli poikani muutaman kerran lääkärikuntoon, mutta pahinta oli huhujen levittäminen, haukkuminen ym jatkuva häirintä. Kiusaaja oli ilmeisesti muutenkin häiriköinyt koulussa, koska hänet siirrettiin joulun jälkeen rinnakkaisluokalle. Hän tuntuu kuitenkin ohjailevan poikajoukkoa edelleen ja lisäksi poikaani kiusaavat nyt myös rinnakkaisluokkalaiset. He mm vuoron perään hyökkäävät poikani kimppuun ja kun poikani joskus vastaa hyökkäykseen samalla mitalla, otetaan hänen reaktiostaan kuvaa kännykkäkameraan ja näytellään muille oppilaille ja opettajille todisteena "väkivallasta". Pojastani ja meidän perheestä liikkuu koulussa hurjia huhuja. Tuntuu siltä, että kaikki, ilmeisesti myös jotkut vanhemmat, uskovat näihin perättömiin huhuihin.

Koulu ei ilmiselvästi osaa tehdä muuta kuin selvittää yksittäisiä tapahtumia, joissa lopputuloksena on yleensä jotakin hyvin epämääräistä - "tässä on nyt aika monta tarinaa" .Tilanne on järkyttävä, koska poikani maine on pilattu ja se alkaa näkyä jo harrastuksissakin, jonne huhut ovat kiirineet.

Mitä ihmettä voin tehdä? Onko kukaan onnistunut koskaan selvittämään tällaista? Mihin voin ottaa yhteyttä (tuntuu että rehtorin esimies ei ole sen kummempi kuin rehtorikaan...)?
 
"Sanelma"
Valitettasvasti en osaa sanoa kuin mutu-tuntumalta: kavereillani koulukiusaus´on stopannut koulun vaihtoon= uusi porukka, johon voi mennä ilman mitään kiusatun leimaa.

Samassa koulussa taas kiusaamisen lopettaminen vaatii kiusatun+kiusaajan+rehtorin+kaikkien vanhemmat (oppilaiden, ei reksin) ja silloinkaan siitä ei välttämättä ole hyötyä. Ehdotan siis kylmästi koulun vaihtoa, mikäli se vain on mahdollista.
 
Pahoinpitelyistä voit tehdä ainakin rikosilmoituksen, ja varmaan myös kunnianloukkauksesta. Vaikka tekijät eivät ole ylittäneet suojaikää (15v), tehdään asiasta ainakin ilmoitus sossuun. Josko niitä kiusaajia ja koulun henkilökuntaakin vähän edes alkais kiinnostaa kun viranomaiset puuttuu asiaan...

Halaa poikaasi mun puolesta, mä tiedän liian hyvin mitä hän käy läpi.
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt ja TrueBlood
"Äiti"
Kiitos vastauksista ja tuesta,

Meillä koulun vaihto tarkoittaa myös muuttoa. Sitä olen tietenkin miettininyt myös. Ehkä se on todella ainoa vaihtoehto, vaikka taloudellisesti hankala jutttu. Tällä hetkellä on todella vihainen ja katkera oli siitä kuinka opettajat ja muut oppilaat ja vanhemmat voivat olla noin julmia - pahoja suorastaan.
 
Mun mielestä ei pidä uhrin vaihtaa koulua vaan sen kiusaajan perkeleen.
Silloin jos uhri vaihtaa koulua niin annetaan kiusaajalle periksi.

Rikosilmoitus vaikka tekijät ei oo rikosoikeudellisessa vastuussa niin joutuu silti "ripityksen kohteeksi".

Sosiaaliviranomaisiin saattaisin myös ottaa yhteyttä näiden kiusaajien kohdalla että joutais byrokratian hampaisiin ja kenties jonkinsortin psykologi mikä lie toimenpiteisiin sitä kautta.

Rehtorin esimiehen esimiehelläkin on esimies ja sinne ottaisin myös yhteyttä jos rehtorin esimies on "munaton" toimimaan asiassa.

Mä kääntäisin jokaikisen kiven asiassa niinkauan kuin tulis tuloksia. Yks asia mitä mä vihaan tässä maailmassa on koulukiusaaminen. Se on vaan niin jotain raivostuttavaa että kiusaajat ja muut paskiaiset pärjää tässä maailmassa ja niitä sitten hyysätään ja suositaan kiusaajan kustannuksella.

(juu on koulussa kiusattu ja pahasti ..ja kukaan ei auttanu mua )

varmaan ap kuunteletkin poikaasi..mutta anna sen itkeä jos siltä tuntuu ja purkaa tunteet olkapäätä vasten. Ettei ne patoudu ja mahdollisesti kalva myöhemmin. Mä jouduin tän kokemaan ja vieläkin tänä päivänä varsinkin viime viikolla taas nää arvet vedettiin pahimmalla tavalla auki.
 
Viimeksi muokattu:
Pahoinpitelyistä voit tehdä ainakin rikosilmoituksen, ja varmaan myös kunnianloukkauksesta. Vaikka tekijät eivät ole ylittäneet suojaikää (15v), tehdään asiasta ainakin ilmoitus sossuun. Josko niitä kiusaajia ja koulun henkilökuntaakin vähän edes alkais kiinnostaa kun viranomaiset puuttuu asiaan...

Halaa poikaasi mun puolesta, mä tiedän liian hyvin mitä hän käy läpi.
mä peesaan tätä. itse koulukiusattuna tiedän mitä se on. sillon vaan ei kukaan edes yrittänytkään auttaa
 
rhh
Menisin kiusaajan oven taakse ja antaisin tulla tuutin täydelltä. Ehkä jopa voisin olla väkivaltainen ( mitä en ole koskaan vielä ollut )
Tekisin selväksi, että kiusaajan olisi parasta vaihtaa koulua tai lopettaa kiusaaminen ja lopettamaan valehtelu ja paskan puhuminen. Tekisin myös selväksi, että jos tämä jatkuu yhtään päivää, niin teen asiasta ilmoituksen poliisille ja sosiaaliviranomaisille.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja rhh;25662111Menisin kiusaajan oven taakse ja antaisin tulla tuutin täydelltä. Ehkä jopa voisin olla väkivaltainen ( mitä en ole koskaan vielä ollut ) Tekisin selväksi:
Tuon kun teet saat varmasti itse syytteet jolloin onkin sitten turha mennä enää tekemään ilmoituksia poliisille ja sosiaaliviranomaisille itse asiasta...
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Blue
[QUOTE="sama";25662142]eiköhän se ole tuossa vaiheessa jo ihan sama mitä tekee. kuulostaa niin hirveältä tuo lapsen kokema kiusaaminen. omat syytteet olisi tuossa vaiheessa jo pientä. jos ei muu auta niin...[/QUOTE]

Se kun ei hyödytä lasta mitenkään. Saat itse syytteet, ja kiusaajat eivät joudu mitenkään vastuuseen. Saavat vaan lisää vettä myllyynsä ja kiusaavat kaiken muun lisäksi idioottivanhemmasta joka joutui poliisin käsittelyyn eikä silti voi kiusaajille mitään.
 
tsemppiä
vaadi kiireellinen palaveri vanhempien kesken, kirjoita tuo sama koulutoimen johtajalle ja minun puolestani vaikka kaikki maailman poliisit ja palotarkastajat virasta riippumatta voivat auttaa aukroriteetillään tuomaan reilun pelin sääntöjä tietoon, mikä on hyväksyttävää ja mikä ei. Ja muuttokin tulee mieleen. Ja toinen juttu, miten poikasi saisi vahvistettua itsetuntoa ja oikeita ystäviä, ne auttavata siihen ettei joudu kiusaamisen kohteeksi jatkossa. :( Maailma on julma, pahalta tuntuu.
 
"Äiti"
Onko kukaan ottanut yhteyttä muihin viranomaisiin? Poliisi, lastensuojelu, kouluviraston ylinjohto? Ja nimenomaan niin, että on tehnyt rikosilmoituksen, lastensuojeluilmoituksen, virallisen selvityspyynnön tms?

Nämä kaikki on käynyt mielessä ja olen mm soittanut poliisiin ja kysynyt ohjeita. En ole ryhtynyt virallisiin toimenpiteisiin, koska pelkään koulun opettajien ja muiden perheiden mahdollisia vahingollisia reaktioita. Mitä jos lastani kohdellaan sen jälkeen vielä julmemmin....

Onko joku lähtenyt tällaiseen viralliseen taistoon?
 
"abc"
Itse olin koulussa kiusattu ala-asteella. Isäni on voimakassanainen mies, joka ei sanoja säästele. Väkivaltainen ei ole ollut koskaan, mutta ulkonäkö antaa ehkä ymmärtää muuta. Hän iski nyrkkiä pöytään, et *kele nyt tähän hommaan puututaan ja jotain tehdään tai hän tekee. Ensin opettajalle ja se kun ei välittänyt niin sitten rehtorille. Koulu järjesti palaverin vanhempien kesken ja asiat puhuttiin halki. Siihen loppui mun kiusaaminen.

Pienen ihmisen puolesta sitä oikeutta täytyy vaatia. Kovat keinot vaan käyttöön, tai siis kaikki mikä on laillista ja mieleen tulee. Hirveältä kuulostaa.
 
"abc"
Vielä mieleen tuli, et mitäs jos jutun koittais saada esille paikallislehdessä? Vai onko liian rankkaa pojalle tulla leimatuksi, entäs nimettömänä? Saattais ruveta kiinnostamaan ylemmällä taholla...
 
"vieras"
Yhteys koulukuraattoriin, lastensuojeluilmoitus kiusaajien perheistä. Fyysisestä väkivallasta ilmoitus poliisille. Yhteys rehtoriin. Rehtorin esimies on kunnan koulutoimenjohtaja eli häneen seuraavaksi yhteys. Sitten läänin koulutoimeen. Menkää myös puhumaan asisasta/ottakaan ainakin yhteyttä oppilashuoltoryhmään, joka käsittelee yksittäisten oppilaiden asioita. Suoraan ryhmään yhteyttä, ope saattaa pantata asiaa.
 
"vieras"
Ehdottomasti yhteys viranomaisiin! Aina seuraavaan tahoon, jos ei edellinen tehoa.
Onko sulla tiedossa kiusaajien nimet? Jos on rohkeutta, soita itse niiden vanhemmilla ja puhu asiasta.
Pahinta on se, ettei kunnolla puututa. Jossain vaiheessa ihan varmasti joku ottaa tosissaan ja kun puututaan niin ei siinä muutama pikkuteini enää mitään voi!!!
Näihin on puututtava! Ihan jo tulevienkin kiusattujen puolesta. On oltava nollatoleranssi.
 
"Äiti"
Kiitos näistä neuvoista. Tarvitsen näköjään uskoa siihen, että edes joku ottaisi tosissaan eikä vähättelisi. Suutuin alkuviikosta kuraattorille, joka sanoi minulle, että minun ei kannata olla yhteydessä kouluun, koska opettajat suuttuvat minuun ja muut koululaiset vain kiusaavat enemmän, kun asiaan puututaan. Otin yhteyttä kuraattoripalvelujen johtajaan, joka neuvoi tekemään rikosilmoituksen kiusaajsta, jotka selvästi rikkovat lakia ja tekemään virastoon selvityspyynnön koulun toiminnasta.

Soitin tänään myös kaupunginvaltuutetulle, jonka lapsi samassa koulussa. Hänkin lupasi ottaa yhteyttä koululle.

Edelleen pelottaa, että lapseni maine menee ja häntä kohdellaan koulussa entistä huonommin. Jos näin käy, niin sitten pitää muuttaa pois. Jos taas toimet auttavat, niin pitää vaan yrittää niellä menneet.

Todella pöyristyttävää. Enpä olisi uskonut, että tällaista voi tapahtua, ennen kuin omalle kohdalle sattui.
 
"ope"
Pahimmassa tapauksessa joudutte vaihtamaan koulua joten ette voi menettää enää mitään. Itse vierestä joitakin kiusaamisjuttuja seuranneena voin sanoa, että tilanne on välillä rehtorille juridisesti todella hankala. Jos ei ole mitään konkreettista todistetta (ja vain sana sanaa vastaan) niin rehtorin on vaikea puuttua asiaan. Valitettava tosiasia on että kiusaajat ja heidän vanhempansa tietävät myös omat oikeutensa hyvin tarkaan ja saattavat uhata myös kunnianloukkaus ym. syytteillä ja rehtoria virkavirhesyytteellä. Voimatonta raivoa olen monesti tuntenut opettajana tämän asian edessä. Ainoa mikä oman näkemykseni mukaan saattaa auttaa, on se että lähdet heti riittävän vahvalla arsenaalilla hoitamaan tätä juttua. Eli ehdottomnasti yhteyt poliisiin ja kaikkiin mahdollisiin viranomais ym. tahoihin. Se on ainut mikä saattaa "säikäyttää" kiusaajat aloilleen.
Voimia!
 
"vieras"
[QUOTE="Äiti";25684086]Otin yhteyttä kuraattoripalvelujen johtajaan, joka neuvoi tekemään rikosilmoituksen kiusaajsta, jotka selvästi rikkovat lakia ja tekemään virastoon selvityspyynnön koulun toiminnasta.

Soitin tänään myös kaupunginvaltuutetulle, jonka lapsi samassa koulussa. Hänkin lupasi ottaa yhteyttä koululle.
...[/QUOTE]

Kuule, minä olen todella ylpeä sinusta. Loistojuttu että taistelet lapsesi hyvinvoinnin puolesta etkä luovuta suoraan muuttamalla. Mitalin ansaitsisit.

Moni suositteli että soita kiusaajien vanhemmille. Älä tee niin, vaan mieluummin kutsututa koululle kiusaajien vanhemmat ja siellä kolmannekin osapuolen paikalla ollessa kerrot mielipiteesi - näin eivät voi kiusaajien vanhemmat tekaista syytöksiä kunnianloukkauksista tms.
 
tiedän tunteen
jossa vastassa kiusaaja ja hänen huoltajansa. Hieman jännittää mennä sinne, kun ei yhtään tiedä millä mielellä he sinne tulee, Itse vähän arkaillen menossa, mutta haluan tehdä kaikkeni että lapseni saa käydä koulua rauhassa. meillä alkoi vasta muutama viikko sitten koulunvaihdon yhteydessä mutta heti ekana päivänä ;( Siitä asti meillä ei ole näkynyt iloista ja hymyilevää nuorta. Oikein raivostuttaa, miten jotku voi kuvitella olevansa oikeutettuja tekemään toisen elämästä helvettiä!!!
voimia kaikille perheille jotka tämän asian kanssa joutuvat painimaan!
 
"Sairaanhoitaja"
Itse tekisin rikosilmoituksen jokaisesta kiusaamistilanteesta. Kyllä ne sossut aika nopeasti sen kiusaajan haltuunsa ottaa, kun poliisi tekee ilmoituksia jatkuvalla syötöllä. Ja poliisit tekevät jokaisesta kerrasta, kun lapsesta tehdään rikosilmoitus.

Ja poliisejahan voi pyytää käymään myös koululla.
 

Yhteistyössä