kuinka kauan 1 vuotiasta voi huudattaa

omassa sängyssän nukkuun mentäessä? ennen meni niin kiltisti nukkumaan pullon kanssa yksin mutta nyt kun lasken hänet sänkyyn niin kädet ojossa alkaa itsemään- ja väsynyt kyllä on.
tämä tapaus on tuolla nyt 10 minuuttia itkenyt enkä oikein enään jaksais... mikä on se raja esim. unikoulussa et sinne mennään- vai kannattaisko olla menemättä ollenkaan?
kokemuksia...!!!
 
Meillä on molemmat mukulat huutaneet ku eläimet yksin nukkumaan jätettäessä.
Mä oon hetken istuksinut ja silitellyt vieressä, sitten lähtenyt pois ja itketyttänyt muutamia minuutteja kerrallaan jos niin on ollut.
Yleensä muutaman käynnin ja silittelyn jälkeen ovat nukahtaneet.
En pysty huudattamaan kauaa...ehkä oon turhan herkkä luonne sitten :/
 
Mä oon huomannu että jos meidän 1v neitiä huudattaa ja malttaa olla menemättä, rauhoittuu kyllä ja nukahtaa melko piankin. Mutta jos sinne menee rauhottelee niin huuto yltyy vaan kovemmaks kun huoneesta poistuu ja unen tulo voi jopa siirtyä tunnilla.
 
:)
en huudata minäkään. Otan syliin tai viereeni sänkyyn peiton alle, kun on nukahtanut, siirrän omaan sänkyyn. Eiköhän tuo joskus opi itsekin nukahtamaan..on niin pieni vielä..:heart:
 
Näin on, viisi kasvattanut
Alkuperäinen kirjoittaja prinsessa ruusunen:
omassa sängyssän nukkuun mentäessä? ennen meni niin kiltisti nukkumaan pullon kanssa yksin mutta nyt kun lasken hänet sänkyyn niin kädet ojossa alkaa itsemään- ja väsynyt kyllä on.
tämä tapaus on tuolla nyt 10 minuuttia itkenyt enkä oikein enään jaksais... mikä on se raja esim. unikoulussa et sinne mennään- vai kannattaisko olla menemättä ollenkaan?
kokemuksia...!!!
Lapsia ei huudateta! Niillä on joku hätä kun itkevät, uni ei tule tai tarttee äitiä!
En ymmärrä ollenkaan esim. unikoulua, paljon kauniimmin saa lapset nukkumaan kun aamulla herätään ajoissa ja päivässä rytmi!
 
mä just opetin nukkumaan ilman tissiä ja siis nukutus meni aina ennen tissin kautta. ja vieroitettiin samalla. 3 ekaa yötä meni silleen että vaihtelevasti itki, olin vieressä hiljaa mut silleen että näki mut ni ei ollu turvaton olo. itki välillä kovaa, karjui ja välillä hiljempaa. meni ok ja annoin itkeä koska näin että ei kovaa hätää.. enemminkin ärsytys kun ei toimittu miten haluaa. nyt 4 ja 5 nukutus mennyt ilman itkua. anna joku pieni tavara käteen sänkyyn, se auttaa kun alkaa tutkimaan sitä ni rauhoittuu ja kun rauhoittuu nukahtaa huomaamattaan

ni ja opetus pitäs vetää kerralla kunnolla, on epäreilua lasta kohtaan olla epäjohdonmukainen :attn:
 
minusta ei tuon ikäistä saisi huudattaa,vaikka jotkut sitä tekee,mä en koskaan huudattanu mun lastani,se jäi yksin nukahtaa kun oli valmis siihen itse!ei kai 1v vielä ymmärrä?sillä on vaan joku kausi kun kaipaa enemmän äidin läheisyyttä.mulla jäi lapsi ekan kerran nukahtaa 2v 7kk iässä,kun itse oli valmis,ja siitä lähtien on 90% illoista nukahtanut yksin(jos sitä pelottaa jokin tai oikeesti kaipaa mua viereen niin sit menen(eli yleensä se seuraava yö kun on tullut isältä).mutta tää on vain mun mielipide.ootko kokeillut tassukoulua?lempeämpi versio ns.unikoulusta.mut 1v on vilä ihan pieni,2v mä vasta alkaisin unikoulua(tassu)
 
Paljon se on siitäkin kiinni, miten pystyt myöhemmin järjestämään nukkumaanmenon. Jos sinulla on mahdollisuus joka ilta ottaa viereen tai jäädä huoneeseen, jää toki. Jos taas sinun on iltaisin laitettava muitakin lapsia maate, mieti tarkemmin, minkä tavan otat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja prinsessa ruusunen:
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Mä en huudata ensinkään :/
mitä sitten teet?
Riippuu tilanteesta. Joskus otan pois sängystä ja annan maitoa, ja sitten takaisin sänkyyn. tai istun sängyn vieressä vaikka lukemassa (omaa) kirjaa, joskus silittelen tai taputtelen... pääasiallisesti mun lapset kyllä rupeaa kohtuuhyvin nukkumaan nykyään eikä mu ntarvitse kuin laittaa ne sänkyyn
 
Mä en myöskään ole huudattamisen kannalla. Jos lapsi tarvitsee aikuista nukahtaakseen, niin minusta silloin aikuisen tehtävä on auttaa lasta nukahtamaan. Voin olla väärässä tässä asiassa, mutta olen sitä mieltä, että nukahtamisen pitää olla lapselle positiivinen kokemus.
 
Rippuu itkusta.
Paha uni= heti olen/isi on paikalla ja itku lohdutetaan pois.
Unista itkua= tutti suuhun ja tilanteen tarkastelua.
Hammaskipuitkua = otetaan yöllä viereen

Nukkumaanmenoitku = saa huutaa ihan niin pitkään kuin on tarve. Käydään tsekkaamassa tilanne eli tutti suuhun ja tyttö makuulle. Usein juttelee itsekseen ja sitten nukahtaa.

Harvoin on mitään tahtojen taistelua ja noudatan aina johdonmukaisuutta.

 
Tää on toki inhottavaa jos aapeen pitää saada pienempiäkin nukkumaan, itse aikoinaan ratkaisin tilanteen kun oli isompi ja vauva niin hommasin lastenhuoneeseen patjan ja nukutin isomman ja sitten vaavin kanssa hiippailtiin pois, tai aika useesti mekin kyllä nukahdettiin siihen patjalle. Nyt ei ole kuin tuo yksi nukutettava joten on helpompaa
 
täysikuu
Alkuperäinen kirjoittaja pimmi:
Alkuperäinen kirjoittaja Tättähäärä:
Mä tiedän olevani lälläri mutta etkö voisi mennä lapsen viekkuun ja silitellä hänet uneen
Lälläri =) Söpöä =)
Ihanaa Tättähäärä kun olet lälläri! Niin minäkin. viiden äiti ja kuuden mummi! Kaikki tulee sulle takas kun lapset kasvaa ja luottamus kunnossa että äiti aina tulee!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja prinsessa ruusunen:
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Mä en huudata ensinkään :/
mitä sitten teet?
Riippuu tilanteesta. Joskus otan pois sängystä ja annan maitoa, ja sitten takaisin sänkyyn. tai istun sängyn vieressä vaikka lukemassa (omaa) kirjaa, joskus silittelen tai taputtelen... pääasiallisesti mun lapset kyllä rupeaa kohtuuhyvin nukkumaan nykyään eikä mu ntarvitse kuin laittaa ne sänkyyn
ennen meni hyvin itse nukkumaan-samoin päiväunet menee vieläkin mutta tämä ilta touhu on jotenkin sellaista että itkee siellä sängyssä. tiedän että ei hätä ole kun vatsa täynnä maitoa- ei huoli lisää, vaippa kuiva... mutta vaan tarvitsee minua seurakseen kun ei malta nukkua.
ihmettelin sitä vaan että kuinka kauan sen raaskin antaa siellä sängyssään huutaa (ei ole mitään suoraa huutoa vaan sellaista unihuutoa)
ja näemmä 10 min siihen meni niin nukahti. jos otan sängystä pois syliin niin tämä kyllä virkoaa ja unet siirtyy...
 
täysikuu
Alkuperäinen kirjoittaja Tättähäärä:
Tää on toki inhottavaa jos aapeen pitää saada pienempiäkin nukkumaan, itse aikoinaan ratkaisin tilanteen kun oli isompi ja vauva niin hommasin lastenhuoneeseen patjan ja nukutin isomman ja sitten vaavin kanssa hiippailtiin pois, tai aika useesti mekin kyllä nukahdettiin siihen patjalle. Nyt ei ole kuin tuo yksi nukutettava joten on helpompaa
Ihanaa kun on ajattelevia nuoria äitejä jotka ei tuijota vain omaa napaa! Se on vanhemmuutta!
 
ihanaa kun on muitakin jotka ei huudata! ja ymmärtää sen arvon=).minua kovasti kerran yhdessä perhekahvilassa pari äitiä kritisoi siksi että en halunnut huudattaa omaa pientäni.olivat sitä mieltä että saan paapoa aina..vaan nyt on nukahtanut pari kk itsekseen melkein aina.ilmaan yhtään kitinää.(toki ei haluaisi nukkumaan mennä mutta sit ku lopettaa riehumisen niin sit jää rauhassa iltarukouksen.halimisen jälkeen).musta tämä on kannattanut!mennä lapsen tahtiin eikä pakottaa.
 
En mäkään mielelläni lapsia huudata. Mutta pienet lapset itkevät usein juuri sitä, että väsyttää mut ei malttais nukkua. Ja meidän molemmat lapset ovat olleet sellaisia, että jos menen silittelemään viereen, ei varmasti nuku, vaan alkaa höpöttää ja pelleilee ja mönkiimään. Eiköhän se ole kuitenkin aika tärkeää että lapsi saa riittävästi unta, ja jos se onnistuu niin että lapsi itkee jonkin aikaa ennen kuin nukahtaa, niin mielummin "huudatan" kuin itse menen "nukuttamaan" jolloin unen tulo saattaa venähtää jopa tunnilla.

Jos se huudattaminen olisi lapselle pahasta, niin tuskin neuvolan oppaissa kehotettaisiin opettamaan lapsi nukahtamaan itsekseen 6kk iässä tarvittaessa unikoulun avulla...?

Mutta jos itku muuttuu hysteeriseksi eikä lopu, niin tottakai pitää mennä lapsen luo vaikka peittelemään jottei lapsi tunne oloaan hylätyksi.

Tämä on vahvasti mun mielipide =) Ja tämä on meillä hyvin toiminut. Lapset 1v ja 2,5v nukahtavat itse omiin sänkyihin yhteiseen huoneeseen eivätkä normaalisti öisin heräile. Aamulla heräävät virkeinä ja hyväntuulisina.

Ja molempia olen sitkeästi opettanut nukahtamaan itsekseen itkujen kera, jos itku muuttunut hysteeriseksi, ovat saaneet äidin peittelee ja rauhottelee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja prinsessa ruusunen:
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja prinsessa ruusunen:
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Mä en huudata ensinkään :/
mitä sitten teet?
Riippuu tilanteesta. Joskus otan pois sängystä ja annan maitoa, ja sitten takaisin sänkyyn. tai istun sängyn vieressä vaikka lukemassa (omaa) kirjaa, joskus silittelen tai taputtelen... pääasiallisesti mun lapset kyllä rupeaa kohtuuhyvin nukkumaan nykyään eikä mu ntarvitse kuin laittaa ne sänkyyn
ennen meni hyvin itse nukkumaan-samoin päiväunet menee vieläkin mutta tämä ilta touhu on jotenkin sellaista että itkee siellä sängyssä. tiedän että ei hätä ole kun vatsa täynnä maitoa- ei huoli lisää, vaippa kuiva... mutta vaan tarvitsee minua seurakseen kun ei malta nukkua.
ihmettelin sitä vaan että kuinka kauan sen raaskin antaa siellä sängyssään huutaa (ei ole mitään suoraa huutoa vaan sellaista unihuutoa)
ja näemmä 10 min siihen meni niin nukahti. jos otan sängystä pois syliin niin tämä kyllä virkoaa ja unet siirtyy...
ja on vielä 3 "nukutettavaa" lisää, mutta onneksi vanhempia kuin vuosi.
 

Yhteistyössä