kuinka kauan 1 vuotiasta voi huudattaa

Alkuperäinen kirjoittaja täysikuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Tättähäärä:
Tää on toki inhottavaa jos aapeen pitää saada pienempiäkin nukkumaan, itse aikoinaan ratkaisin tilanteen kun oli isompi ja vauva niin hommasin lastenhuoneeseen patjan ja nukutin isomman ja sitten vaavin kanssa hiippailtiin pois, tai aika useesti mekin kyllä nukahdettiin siihen patjalle. Nyt ei ole kuin tuo yksi nukutettava joten on helpompaa
Ihanaa kun on ajattelevia nuoria äitejä jotka ei tuijota vain omaa napaa! Se on vanhemmuutta!
Ööö, en ole enään niin nuori....

 
Alkuperäinen kirjoittaja pikku82:
En mäkään mielelläni lapsia huudata. Mutta pienet lapset itkevät usein juuri sitä, että väsyttää mut ei malttais nukkua. Ja meidän molemmat lapset ovat olleet sellaisia, että jos menen silittelemään viereen, ei varmasti nuku, vaan alkaa höpöttää ja pelleilee ja mönkiimään. Eiköhän se ole kuitenkin aika tärkeää että lapsi saa riittävästi unta, ja jos se onnistuu niin että lapsi itkee jonkin aikaa ennen kuin nukahtaa, niin mielummin "huudatan" kuin itse menen "nukuttamaan" jolloin unen tulo saattaa venähtää jopa tunnilla.

Jos se huudattaminen olisi lapselle pahasta, niin tuskin neuvolan oppaissa kehotettaisiin opettamaan lapsi nukahtamaan itsekseen 6kk iässä tarvittaessa unikoulun avulla...?

Mutta jos itku muuttuu hysteeriseksi eikä lopu, niin tottakai pitää mennä lapsen luo vaikka peittelemään jottei lapsi tunne oloaan hylätyksi.

Tämä on vahvasti mun mielipide =) Ja tämä on meillä hyvin toiminut. Lapset 1v ja 2,5v nukahtavat itse omiin sänkyihin yhteiseen huoneeseen eivätkä normaalisti öisin heräile. Aamulla heräävät virkeinä ja hyväntuulisina.

Ja molempia olen sitkeästi opettanut nukahtamaan itsekseen itkujen kera, jos itku muuttunut hysteeriseksi, ovat saaneet äidin peittelee ja rauhottelee.
no tätä hain takaa... en mä lastani mitenkään huudata vaan se on just sitä unenhaku itkua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja prinsessa ruusunen:
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja prinsessa ruusunen:
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Mä en huudata ensinkään :/
mitä sitten teet?
Riippuu tilanteesta. Joskus otan pois sängystä ja annan maitoa, ja sitten takaisin sänkyyn. tai istun sängyn vieressä vaikka lukemassa (omaa) kirjaa, joskus silittelen tai taputtelen... pääasiallisesti mun lapset kyllä rupeaa kohtuuhyvin nukkumaan nykyään eikä mu ntarvitse kuin laittaa ne sänkyyn
ennen meni hyvin itse nukkumaan-samoin päiväunet menee vieläkin mutta tämä ilta touhu on jotenkin sellaista että itkee siellä sängyssä. tiedän että ei hätä ole kun vatsa täynnä maitoa- ei huoli lisää, vaippa kuiva... mutta vaan tarvitsee minua seurakseen kun ei malta nukkua.
ihmettelin sitä vaan että kuinka kauan sen raaskin antaa siellä sängyssään huutaa (ei ole mitään suoraa huutoa vaan sellaista unihuutoa)
ja näemmä 10 min siihen meni niin nukahti. jos otan sängystä pois syliin niin tämä kyllä virkoaa ja unet siirtyy...
Eikö se riitä että olet sillä tavalla paikalla että lapsi ei huuda yksinään siellä huoneessaan? Eli olet koko ajan näkyvillä/ tekemässä jotain lähellä niin että se lapsi kuulee sun paikallaolon. Joillakin lapsilla on ikävältä tuntuva tapa rentoutua huutamalla, mutta mun mielestä sen lapsen ei tarvitse kuitenkaan huutaa yksin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
ihanaa kun on muitakin jotka ei huudata! ja ymmärtää sen arvon=).minua kovasti kerran yhdessä perhekahvilassa pari äitiä kritisoi siksi että en halunnut huudattaa omaa pientäni.olivat sitä mieltä että saan paapoa aina..vaan nyt on nukahtanut pari kk itsekseen melkein aina.ilmaan yhtään kitinää.(toki ei haluaisi nukkumaan mennä mutta sit ku lopettaa riehumisen niin sit jää rauhassa iltarukouksen.halimisen jälkeen).musta tämä on kannattanut!mennä lapsen tahtiin eikä pakottaa.
Just toi lapsentahtisuus on minustakin tärkeintä. Eipä se lapsi enää teininä halua äitiä nukuttajaksi...

 
Alkuperäinen kirjoittaja pikku82:
Jos se huudattaminen olisi lapselle pahasta, niin tuskin neuvolan oppaissa kehotettaisiin opettamaan lapsi nukahtamaan itsekseen 6kk iässä tarvittaessa unikoulun avulla...?
En mä kyllä ole sellaista opasta neuvolasta saanut... Eikä mitään sellaista ole neuvolassakaan sanottu. mutta mu nmielestä varsinkaan puolivuotiaan ei todellakaan edes tarvitse osata nukahtaa yksin, sehän on pieni vauva :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja prinsessa ruusunen:
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja prinsessa ruusunen:
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Mä en huudata ensinkään :/
mitä sitten teet?
Riippuu tilanteesta. Joskus otan pois sängystä ja annan maitoa, ja sitten takaisin sänkyyn. tai istun sängyn vieressä vaikka lukemassa (omaa) kirjaa, joskus silittelen tai taputtelen... pääasiallisesti mun lapset kyllä rupeaa kohtuuhyvin nukkumaan nykyään eikä mu ntarvitse kuin laittaa ne sänkyyn
ennen meni hyvin itse nukkumaan-samoin päiväunet menee vieläkin mutta tämä ilta touhu on jotenkin sellaista että itkee siellä sängyssä. tiedän että ei hätä ole kun vatsa täynnä maitoa- ei huoli lisää, vaippa kuiva... mutta vaan tarvitsee minua seurakseen kun ei malta nukkua.
ihmettelin sitä vaan että kuinka kauan sen raaskin antaa siellä sängyssään huutaa (ei ole mitään suoraa huutoa vaan sellaista unihuutoa)
ja näemmä 10 min siihen meni niin nukahti. jos otan sängystä pois syliin niin tämä kyllä virkoaa ja unet siirtyy...
Eikö se riitä että olet sillä tavalla paikalla että lapsi ei huuda yksinään siellä huoneessaan? Eli olet koko ajan näkyvillä/ tekemässä jotain lähellä niin että se lapsi kuulee sun paikallaolon. Joillakin lapsilla on ikävältä tuntuva tapa rentoutua huutamalla, mutta mun mielestä sen lapsen ei tarvitse kuitenkaan huutaa yksin.
siis jos lapsi näkee minut niin ei taatisti nuku!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja pikku82:
Jos se huudattaminen olisi lapselle pahasta, niin tuskin neuvolan oppaissa kehotettaisiin opettamaan lapsi nukahtamaan itsekseen 6kk iässä tarvittaessa unikoulun avulla...?
En mä kyllä ole sellaista opasta neuvolasta saanut... Eikä mitään sellaista ole neuvolassakaan sanottu. mutta mu nmielestä varsinkaan puolivuotiaan ei todellakaan edes tarvitse osata nukahtaa yksin, sehän on pieni vauva :|
no minun eli ap.n aloituksessa oli kyllä ihan 1v vauva..
 
mitenhä tämä ap päätyy aina kyselee jotain tällästä,siis vastaavaa?ja siis vaoin hän on oikeassa,vaikka kuinka moni olisi toista mieltä.mutta 1v on vielä kyllä melkein vauva sekin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja pikku82:
Jos se huudattaminen olisi lapselle pahasta, niin tuskin neuvolan oppaissa kehotettaisiin opettamaan lapsi nukahtamaan itsekseen 6kk iässä tarvittaessa unikoulun avulla...?
En mä kyllä ole sellaista opasta neuvolasta saanut... Eikä mitään sellaista ole neuvolassakaan sanottu. mutta mu nmielestä varsinkaan puolivuotiaan ei todellakaan edes tarvitse osata nukahtaa yksin, sehän on pieni vauva :|
Mä sain neuvolasta 6kk tarkastuksessa oppaan, jossa kehotettiin opettaa siinä vaiheessa lapsi nukahtamaan omaan sänkyyn itekseen ja vieroittamaan yösyötöistä tarvittaessa unikoulun avulla. Mutta en mäkään vielä neitiä siinä vaiheessa kokonaan vieroittanut yösöyötöistä, vaan aloin pikkuhiljaa vähentämään tassuttelujen avulla. Onhan se aika paljon kiinni lapsestakin, jotkut nukahtavat paremmin kuin toiset, maalaisjärkeähän siinä on käytettävä eikä tuijotettava oppaisiin.
Kyllä mä jouduin vielä neitiä nukuttaa aika tavalla kun oli 6kk. Mutta pikkuhiljaa totuteltiin itse nukahtamiseen, ja on nukahtanut itsekseen n.8kk iästä asti. Imetys loppui pikkuhiljaa ja vasta parin viikon ajan on jäänyt klo 6 imetys pois kun siirrettiin tyttö veljensä kans samaan huoneeseen. Se oli muuten aika jännä, saman tien loppu yöheräilyt ja aamuimetys :)

Ja tyttö siis täytti tänään 1v
 

Yhteistyössä