Kuinka kauan normaalin alatiesynnytyksen jälkeen söit särkylääkkeitä?

  • Viestiketjun aloittaja "Mii"
  • Ensimmäinen viesti
"Mii"
Minua jäi jotenkin häiritsemään kun synnytin viikko sitten ja illalla sairaalassa (alle vuorokausi synnytyksestä) pyydin iltahoitajalta buranaa kun lonkkia, polcia ja nilkkoja särki melko kovaa niin ajattelun, että on viisasta ottaa illalla että saan unta. Minulla siis nilkkoja ja polvia särkee usein muutenkin ja joudun normaalistikin välillä ottamaan illalla särkylääkettä saadakseni unta. En kuitenkaan selittänyt hoitajalle mihin särkylääkettä tarvitsen. Jokatapauksessa hoitaja vastasi minulle vihaisesti, että sinulla on kyllä jo melkein vuorokausi synnytyksestä ei sinun enää pitäisi tarvita särkylääkettä. En sitten älynnyt pyytää miestä tarkistamaan onko kotona vuranaa kun en uskonut sitä tarvitsevani. Tietenkään meillä ei kotona ollut kuin muutama panadol ja yöllä kotiuduttuamme iski kova menkkamainen vatsakipu ja seuraavana päivänä sama juttu. Vatsakivut jäivät ehkä noin neljään kertaan kotona jolloin otin särkylääkettä.

onko minulla siis jotenkin matala kipukynnys kun särkylääkkeitä kaipasin vielä kotonakin?
 
Sairaalassaoloajan aikana taisin ottaa 1 tai kaksi lääkettä. Mä oon ollu synnytyksen jälkeen sairaalassa useamman päivän (muistaakseni 4pv kuopuksen kanssa) ja joka päivä hoitajat on kysyneet ja huolehtineet tarvinko särkylääkettä.
 
"moi"
Taisin ottaa synnytystä seuraavana päivänä vielä jotain kipulääkettä jälkisupistuksiin. Todella törkeästi hoitaja kohdellut sinua, etköhän sinä itse tiedä särkeekö sua vai ei! Ei tuo polvi- ja nilkkakipu mun mielestä synnytykseen pitäisi liittyä, sulla on varmaan jotain muuta vaivaa? Ei tuolla ole välttis mitään tekemistä kipukynnyksen kanssa.
 
"Aloittaja"
Moi: juu siis nivelkipua on minulla ollut todella monta vuotta pahana ja ei siis liity synnytykseen mitenkään vaan normaalistikin joudun ajoittain ottamaan särkylääkettä niihin. Eppari ja repeämä tuli mutta haavoja ei kyllä särkenyt missään vaiheessa.

Aloin miettiä, että olisiko endometrioosi syyllinen tähän ajoittaiseen alavatsakipuun synnytyksen jälkeen. Vaikka ei kai sen niin väliä kun en montaa kertaa näihin vatsakipuihin särkylääkettä tarvinnut mutta jäi vain vaivaamaan hoitajan sanat.
 
"vieras"
Kyllä mä ekasta jouduin syömään kun tikkejä tuli reilusti. Istuin pari viikkoa vaan tyynyn päällä jne.

Seuraavista olen jälkisupistuksiin joutunut syömään sen pari päivää. Ja kipulääkkeistä huolimatta ollut kippuralla imettäessä kun supistaa.

Mulle on kyllä aina lääkettä tarjottu kysymättäkin ja mielestäni hoitaja ollut tosi asiaton kommenttinsa kanssa.
 
Ekasta söin viikon, kun jomotti epparihaavaa niin kovasti. Toisesta söin kolme päivää koviin jälkisupistuksiin. Ilman särkkäriä en olisi saanut nukuttua. Buranaa ja panadolia vuorotellen.

Kätilöt kysyivät säännöllisesti onko tarvetta särkylääkkeille.
 
2kk panadolia ja buranaa maksimiannoksella. Normisynnytys, ei ulkoisesti mitään korjattavaa mutta pahimmillaan seisoessa sattui niin tajuttomasti etten voinut edes vesilasia täyttää ilman itkua.

sektiossa söin ekan viikon särkylääkkeitä, sitten pari kertaa tarvittaessa ja kaikki oli hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä